Protokół Nr 4/2007

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku w dniu 13 marca 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Renata Jażdż-Zaleska – Prezes PCZ S.A w Kluczborku

2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

3.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony Ludności
                                           i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Zmiana formy organizacyjno-prawnej Szpitala Powiatowego w Kluczborku i jej skutki.

   Prezentacja przygotowana przez Panią Prezes Zarządu PCZ S.A w Kluczborku.

3.Program spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ ZOZ w Kluczborku przez powiat

   Kluczborski. Prezentacja przygotowana przez Pana Piotra Pośpiecha – Starostę   

   Kluczborskiego.

4.Omówienie materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 15.03.2007 r.

5.Propozycje do planu pracy komisji na rok 2007.

6.Wolne wnioski.

7.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

 

Posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący Komisji, który przywitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości. Przewodniczący przedstawił proponowany porządek obrad, do którego

 

Ad.2.

 

Na wstępie Pan Przewodniczący poprosił Panią Prezes PCZ S.A o przedstawienie sytuacji spółki od momentu powstania.

Pani Prezes całą prezentację zaczęła od informacji, że za miesiąc PCZ S.A w Kluczborku będzie po trzech latach swojej działalności i dlatego chciałaby zaprezentować dzisiaj cały proces tworzenia Spółki i pokazać jak ważne decyzje były podejmowane przez ten czas.

Pani Prezes poinformowała, że wszystkie kłopoty zaczęły się od momentu wejścia w życie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w dniu 1.01.1999 r., kiedy to samorządy Powiatowe otrzymały szpitale Powiatowe wraz z jego majątkiem.

Działalność medyczna prowadzona przez SPZOZ w Kluczborku w 1999r. była bardzo rozległa

i obejmowała: lecznictwo stacjonarne, z oddziałem wewnętrznym z pododdziałem udarowym
i kardiologicznym, oddział pediatryczny, ginekologiczno-położniczy, oddział noworodkowy, laryngologiczny, chirurgii ogólnej i urazowej.

Podstawowa opieka zdrowotna stanowiła bardzo duży obszar działalności: leczenie specjalistyczne /poradnie/, transport medyczny, pomoc doraźna, ZOL w Wołczynie, obszar stomatologii, protetyki i rehabilitacja.

Ustawa zdrowotna, która zaczęła obowiązywać w 1999 roku spowodowała, że podstawowa opieka zdrowotna mogła się prywatyzować w sposób zapisany w ustawie.

Lekarze, którzy zdecydowali się na stworzenie własnych podmiotów medycznych wyszli ze struktury SPZOZ-u tworząc POZ-y.

W szpitalu wtedy cała struktura, która była bardzo rozbudowana pozostała w dużej części pusta, natomiast koszty związane z tą infrastrukturą musiał niestety ponosić SPZOZ.

Pani Prezes zaprezentowała również wartości kontraktów w latach 1999-2003, które sukcesywnie spadały.       

Pani Prezes zaprezentowała jak kształtowały się przychody i koszty w latach 2001-2003 oraz należności i zobowiązania. Zobowiązania zaczęły rosnąć z momentem wychodzenia specjalistki

i POZ z SPZOZ-u. Nie było w tym czasie żadnych zapasów, zaczyna się problem z leczeniem pacjentów. Kolejno rok 2003 był najbardziej krytycznym rokiem.

Wprowadzenie ustawy ,,203” zaczęło jeszcze bardziej pogłębiać zapaść finansową.

Zaczęło brakować środków na zakup leków, na wynagrodzenia dla pracowników.

Pracownicy zaczęli składać pozwy sądowe w celu egzekucji swoich praw.

Następnie przedstawiono zobrazowanie kosztów w przychodach w SPZOZ w Kluczborku

w latach 2001-2003. W tym czasie koszty wynagrodzenia stanowią bardzo wysoki procent

w stosunku do przychodów. Na taką sytuację zdaniem Pani Prezes złożył się m.in.: przerost zatrudnienia w SPZOZ-ie i stąd koszty zatrudnienia, podwójne umowy o pracę lekarzy pracujących w szpitalu i pogotowiu ratunkowym, podwójnie płacone urlopy, dni wolne

od pracy itp. W taki właśnie sposób jak określiła Pani Prezes wyglądała sytuacja w w/w latach.

W czerwcu 2002 roku Rada Powiatu podjęła uchwałę i zatwierdziła pierwszy program restrukturyzacji.

Kolejno Pani Prezes przedstawiła wszystkie procesy jakie miały miejsce:

-16 października 2003 r. podjęto uchwały o powołaniu spółki,

-19 listopada 2003 r. podjęto uchwałę w sprawie likwidacji SPZOZ w Kluczborku,

-27 listopada 2003 r. podjęcie uchwały w sprawie wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki   

  akcyjnej, PN. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku,

-8 grudnia 2003 r. złożenie wniosku rejestracyjnego,

-26 luty 2004 r. zarejestrowanie spółki,

-27 marca 2004 r. wpisanie NZOZ-u do rejestru wojewody,

-6 kwietnia 2004 r. rozpoczęcie działalności.

Pani Prezes poinformowała, że schemat organizacyjny NZOZ – Szpital Powiatowy

w Kluczborku różni się w znacznym stopniu od schematu organizacyjnego SPZOZ.

W obecnej strukturze jest o wiele mniej stanowisk administracyjnych. Połączone zostały oddziały ginekologiczno - położniczy-noworodkowy.

Pani Prezes poinformowała także jak wyglądało zatrudnienie lekarzy w SPZOZ, a jak wygląda obecnie w spółce. Porównując wyniosło ono SPZOZ – 41,60, PCZ – 41,20, pielęgniarki i położne

/SPZOZ/ - 147, PCZ – 90. Administracja została także pomniejszona, co miało związek ze skomputeryzowaniem czynności administracyjnych.

Pani Prezes przedstawiła również porównanie wskaźników rentowności i płynności środków obrotowych, wyniki finansowe za 2004 rok, które są bardzo dobre.

W spółce został wdrożony system premiowania i wynagradzania najlepszych pracowników.

Następnie Pani Prezes zaprezentowała poszczególne oddziały:

Oddział Pediatryczny – Ordynator dr nauk medycznych Lidia Tomanek.

Pracuje na nim wykwalifikowany personel lekarski i pielęgniarski.
Sprzęt na oddziale jest nowoczesny. Znajduje się tam nowoczesne USG, które jest - Darem Orkiestry Świątecznej Pomocy, do którego została zakupiona została głowica do badania serca. Na oddziale możliwy jest całodobowy pobyt rodzica matki z dzieckiem.

Oddział Laryngologiczny – Ordynator lek.med Mirosław Misiak.
Na oddziale przelotowość pacjentów jest bardzo dużo. Dysponuje on nowoczesnym sprzętem diagnostycznym i operacyjnym.

Oddział powyższy zaprezentował także Pan Mirosław Misiak, który pełni funkcję Ordynatora.

Pan Ordynator poinformował, że oddział specjalizuje się w zabiegach endoskopowych.

Posiada pełne wyposażenie jeśli chodzi o sprzęt specjalistyczny.  

Oddział Ginekologiczno –Położniczy – Ordynator dr nauk medycznych Marek Rajca.   
Na oddziale znajduje się sala do porodów rodzinnych, szkoła rodzenia. Przeprowadzana jest pełna diagnostyka USG i KTG, pełny zakres operacji ginekologicznych przy zastosowaniu współczesnych metod jak np. laparoskopową, histeroskopową.

Stosowana jest także diagnostyka doplerowska.

Oddział Noworodkowy - Ordynator lek.med Róża Bruzi-Bużowicz.
Ordynator oddziału posiada specjalizację z neonatologii, wiele kursów do USG.

Wykonywane na oddziale jest USG przezciemiączkowe, bioder. Oddział posiada nowoczesny sprzęt. Budynek został wyremontowany, wymieniono 85 okien, ocieplono go, dokonano naprawy dachu. Cała inwestycja została sfinansowana z bieżących środków finansowych szpitala.  

Oddział Wewnętrzny – Ordynator lek.med Krzysztof Migus.

Na oddziale znajduje się pracownia prób wysiłkowych, pracuje czterech lekarzy.

Oddział posiada pracownię gastroskopową. Prowadzone są kompleksowe konsultacje przez specjalistów neurologii, laryngologii, chirurgii, kardiologii, pulmonologii.

Wszystkie sale są klimatyzowane

Oddział Chirurgiczny – Ordynator dr nauk medycznych Beatrix Piszka.

Jest to Oddział 22 łóżkowy. Na oddziale przeprowadzane są konsultacje z zakresu onkologii urazowej oraz chirurgii dziecięcej. Przeprowadza się operacje laparoskopowe. Sale chorych są wyremontowane.

Budynek obecnej Chirurgii jest budynkiem bardzo nowoczesnym, wyposażonym w klimatyzację laminarną. Wszystkie sale operacyjne są także klimatyzowane.  

Ponadto funkcjonuje jeszcze Izba Przyjęć, która jest wyposażona w bardzo nowoczesny sprzęt.

Na Izbie Przyjęć istnieje możliwość przeprowadzania zabiegów.

Do struktur PCZ S.A należy także ZOL w Wołczynie – Kierownik Irena Surma. Jest to zakład stacjonarny udzielający całodobowe świadczenia zdrowotne, obejmujące swoim zakresem leczenie, pielęgnację i rehabilitację. Zdaniem Pani Prezes Pani Kierownik bardzo dobrze radzi sobie z prowadzeniem zakładu. Pani Prezes uważa, że w zakładzie powinny znaleźć się dodatkowe miejsca finansowane przez NFZ. W zakładzie zatrudniony jest również psycholog, rehabilitant.

Oprócz powyższych oddziałów funkcjonują także poradnie: Kardiologiczna, Neurologiczna, Ginekologiczno-Położnicza /Kluczbork i Wołczyn/, Poradnia Chirurgii Ogólnej, Onkologiczna, Ortopedyczna, Uzależnień, Chirurgii Dziecięcej.

Pani Prezes poinformowała, że w głównej mierze postawiono na jakość. Postanowiono wdrożyć system zarządzania jakością ISO 9001 2000. PCZ otrzymał w roku ubiegłym certyfikat europejski. Ponadto PCZ jako jedyny wziął udział w konkursie i otrzymał wyróżnienie przez Ministra Pracy jako pracodawca i dobry organizator pracy.

W rankingu szpitali jaki został opublikowany w tygodniku ,,Wprost” w roku ubiegłym nasz szpital miał bardzo dobrą pozycję, gdyż na 180 szpitali Oddział Laryngologiczny zajął 7 pozycję w Polsce, Oddział Ginekologiczny także 7 miejsce, Oddział Chirurgiczny

-jakość świadczonych usług,

-polityka lekowa,

-personel i jego kwalifikacje,

-zarządzanie i finanse,

-certyfikaty jakości,

-system sterylizacji,

-system informatyczny,

-kontakt z pacjentem,

-analiza zdarzeń i skarg.

Ponadto Pani Prezes stwierdziła, że PCZ nie boi się wyzwań, bierze udział w rankingach.

Kolejno zaprezentowane zostały wyniki finansowe jakie zostały uzyskane przez okres trzech lat.

W tym czasie dokonano zakupu specjalistycznego sprzętu tj.: laparoskop, histeroskop, wiertarka laryngologiczna, mikroskop laryngologiczny, zgrzewarka, ssak przenośny, głowica ginekologiczna do aparatu USG, głowica kardiologiczna, sinusoskopy, aparat do korekcji kości nosa, kardiomonitory, narzędzia chirurgiczne, rejestratory holterowskie, defibrylatory, elektrokardiografy. Ponadto jak wyżej wspomniano dokonano remontów na kwoty:

-w 2004 r. 316,000,-zł

-w 2005 r. 665.000,-zł

-w 2006 r. 1.159.000,-zł

nie zaciągając żadnych zobowiązań i pożyczek.  

W roku 2004 były duże obawy, wszyscy bali się tego przedsięwzięcia.

Jeśli chodzi o ilość leczonych pacjentów to w roku:

2004 - 4.729 pacjentów,
2005 – 7.372 pacjentów,

2006 – 7.500 pacjentów.

Pani Prezes przedstawiła także plany jakie są na następne lata.

W najbliższym czasie planuje się remont wewnątrz Oddziału Ginekologicznego, na który zaplanowano około 100.000,-zł. Remont ten ma trwać 4-5 miesięcy. Ma on na celu dostosowanie do standardów i norm, które uległy zmianie.

Po skończonym remoncie dokonany będzie zakup niezbędnych materiałów do remontu dachu

w ZOL-u. Inwestycja natomiast zostanie wykonana w roku 2008. 

Zarząd PCZ podjął również decyzję zakupu aparatu USG do badania chorób sutka.

Ponadto Pani Prezes poinformowała, że dzięki zmianom jakie zaistniały pracownicy mają stabilną pracę wynagrodzenia na czas, nagrody i premie.

Pani Prezes stwierdziła, że za 2-3 miesiące ma zacząć funkcjonować stacja dializ, która ma na celu zabezpieczenie pacjentów dializowanych. Docelowo zabezpieczonych będzie 11 stanowisk do dializy.

PCZ w 2005 roku zainicjował utworzenie Stowarzyszenia Niepublicznych Szpitali Samorządowych. Do Stowarzyszenia wstąpiło 25 szpitali. Są to szpitale z całej Polski ich właścicielami są miasto gmina lub samorząd powiatowy. W Stowarzyszeniu jest również około

5 szpitali, w których znajduje się kapitał mieszany. Szpitalami tymi zainteresował się Rząd oraz Minister dlatego, że takie szpitale pokazują, iż można jednak pracować i wcale nie trzeba się zadłużać. Nasz szpital znalazł się w Komisji Trójstronnej, Dialogu Społecznym i od ubiegłego tygodnia jesteśmy ekspertami u Ministra Religi jeśli chodzi o zmianę formy prawnej szpitala.

W najbliższym czasie ma odbyć się spotkanie u Pana Prezydenta. Jest to element bardzo pozytywny dla naszego szpitala, gdyż zaczął on być zauważany.

Pani Prezes poinformowała także, że w najbliższym czasie Minister Zdrowia chce ogłosić 100 najlepszych szpitali w Polsce. Pół roku temu ukazała się lista 50 najbardziej zasłużonych szpitali, a tym razem ma być ich jeszcze więcej. Nasz szpital będzie się starał, aby znaleźć się na tej liście.

Na zakończenie prezentacji Pan Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego podziękował Pani Prezes za wystąpienie i przybliżenie całego procesu powstania PCZ S.A od początku do chwili obecnej. Pan Przewodniczący Komisji poinformował także, że następne posiedzenie komisji planuje zorganizować na terenie szpitala i wszyscy będą mieli okazję poznać to wszystko, co zostało na dzisiejszym spotkaniu przedstawione.

 

Ad.3.

 

Kolejnym punktem posiedzenia była prezentacja przygotowana przez Pana Starostę.

Tematem prezentacji była spłata zadłużenia likwidowanego SPZOZ ZOZ w Kluczborku przez Powiat Kluczborski.

Pan Starosta poinformował, że wszystkim zależy na rozwoju obecnego szpitala.

Ważnym elementem byłoby otwarcie SOR-u i OIOM-u. Obecnie niestety nie są one finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Decyzja o finansowaniu leży w gestii Wojewody

w porozumieniu z właściwym NFZ. W związku z powyższym skierowane zostały do NFZ pisma.

Odbyło się również szereg spotkań w wyniku, których stwierdzono, że uruchomienie SOR-u

i OIOM-u oraz uzyskanie finansowania jest bardzo realne.

Pan Starosta poinformował również zebranych, że w dniu 21 marca 2007 r. ma odbyć się spotkanie Stowarzyszenia ,,Kobietom Mammograf”, którego celem będą rozmowy dotyczące możliwości zakupu mammografu i jednocześnie rozszerzenia działalności szpitala w kierunku wykrywania raka piersi.

Wydzielone zostało miejsce za szpitalem na lądowisko dla helikoptera sanitarnego.
Złożono również wniosek do Gminy Kluczbork wniosek o ujęcie go w planie zagospodarowania przestrzennego ze stosownym zapisem.

Pan Starosta poinformował radnych, że we wszystkich dokumentach związanych z finansami powiatu, które otrzymują radni zawsze zamieszczona jest informacja dotycząca programu spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ w Kluczborku czego przykładem może być tegoroczny budżet /str.50/.       

W roku 2003 i 2004 roku, kiedy uporano się z kwestią tworzenia spółki i uzyskaniu przez nią wpisu rejestracyjnego do KRS, a następnie w rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej /10 kwietnia spółka rozpoczęła działalność/ w tej samej dacie SPZOZ będący już w likwidacji zaprzestał działalności medycznej.

W tym momencie stał się duży problem związany ze spłatą zadłużenia.

Zadłużenie to sięgało prawie 20.000.000,-zł. Niemały wpływ na decyzję o powołaniu nowego podmiotu i przejęciu lecznictwa zamkniętego w naszym powiecie miał poziom zadłużenia szpitala. Zadłużenie zaczęło zbliżać się do poziomu bardzo niebezpiecznego. Trzeba było podjąć bardzo szybkie decyzje, gdyż mogło się stać tak, że powiat nie poradziłby sobie z nim.      

Rozpoczęto działania zmierzające do spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ-u /zgodnie
z art.60 ustawy o ZOZ zobowiązania i należności po zakończeniu likwidacji stają się

zobowiązaniami i należnościami powiatu/.
Termin zakończenia likwidacji jest zgodnie z uchwałą określony na 31 sierpnia 2008 r.
Zdaniem Pana Starosty, gdybyśmy czekali do tego momentu nic nie robiąc to po zakończeniu likwidacji dług wraz z odsetkami byłby niemożliwy do spłacenia dla powiatu. Wówczas przygotowując budżet na rok 2005 przygotowany został program spłaty zadłużenia SPZOZ-u
w oparciu o emisję obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego, który Rada Powiatu zaakceptowała i w budżecie na rok 2005 zapisano przychody z emisji obligacji przeznaczone

na spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ.

W 2004 roku posiłkując się kredytem, przeznaczono cześć pieniędzy -1.047.000,-zł na spłatę zadłużenia wobec ECO oraz 27.837,-zł na rzecz NORDEA Banku, który skupił wierzytelność wobec SPZOZ w Kluczborku. W wyniku tego zadłużenie zostało pomniejszone.

Od 2005 roku zaczęto realizować program spłaty, który trwa do dnia dzisiejszego.

Pan Starosta przedstawił zebranym do wglądu dokumenty, które obrazują od jakiego poziomu powiat zaczął spłacać to zobowiązanie. Dokumenty powyższe stanowią załącznik Nr 1
do niniejszego protokołu.  

Na dzień 31 grudnia 2004 po zapłaceniu ponad 1mln.zł na rzecz wierzycieli po odrzuceniu zobowiązań, które figurowały w ewidencji np: zobowiązania wobec ZFŚS, który wynosił ponad 417.000,00,-zł, kredyty i pożyczki 7.138.483,-zł, zobowiązania publiczno-prawne 5.000.000,-zł,

Zobowiązania wobec dostawców i kontrahentów 3.865.000,-zł.

Starosta wyjaśnił, że jeśli chodzi o kredyty i pożyczki to sytuacja była kontrolowana przez Powiat Kluczborski. Powiat miał wtedy resztę poręczonego kredytu zaciągniętego przez SPZOZ, który jako powiat mogliśmy spłacać, był on ujęty w harmonogramie spłat, wliczony do wskaźników związanych z zadłużeniem samorządu tak więc był to dług kontrolowany przez powiat. Natomiast ta część, która figuruje w ewidencji do dnia dzisiejszego to jest pozostała do spłaty część środków w ramach pożyczki udzielonej SPZOZ-owi w 2002 roku w wysokości 3.000.000,-zł.

Pan Starosta poinformował również dlaczego przez dwa lata są utrzymywane w ewidencji tak znaczne należności od strony Powiatu, a po stronie SPZOZ tak znaczne zobowiązania.

Robione jest to dlatego, aby można było zostawić sobie możliwość do odzyskania środków

z tytułu ,,ustawy 203”. Najpierw toczyło się postępowanie ze Skarbem Państwa o te środki,

a następnie po wyroku Sądu Najwyższego, który wskazuje jako odpowiedzialnego za zobowiązania z tytułu ,,203” Narodowy Fundusz Zdrowia skierowano nowe powództwo przeciwko NFZ. Od ubiegłego roku czekano na wyznaczenie pierwszej rozprawy, która odbyła się 21 lutego 2007 r. i została odroczona do 29 marca 2007 r.

Są to kwoty poważne z odsetkami przekraczające 3.000.000,-zł. Wysądzenie jakiejkolwiek kwoty pozwoli odzyskać je równocześnie do powiatu.

Ponadto Pan Starosta poinformował, że od 2005 r. program spłaty był realizowany o emisję obligacji. Zapisane w 2005 r. przychody z obligacji spowodowały konieczność całkowitego przeorganizowania budżetu oraz zorganizowania emisji obligacji komunalnych na łączną wartość 14.300.000,-zł. W 2005 r. przede wszystkich wykonana została praca związana z wypłatą wynagrodzeń dla pracowników SPZOZ. Na tą kwotę składały się odprawy oraz wynagrodzenia

z tzw.,,203”. Na poziomie września 2005 r. zostały one wypłacone. Gro pracowników wcześniej złożyli pozwy do Sądu w celu egzekucji komorniczych, dlatego uchwycenie stanu jakie kwoty są im należne stało się dużym problemem.

Wypłacenie dla pracowników należnych im pieniędzy skutkowało zmniejszeniem zobowiązań publiczno-prawnych, czyli odprowadzone zostały składki i podatki od tych wypłaconych wynagrodzeń.
Uregulowano także pozostałą część kredytu poręczonego przez powiat.

To co widniało u nas jako poręczenie i obciążało budżet powiatu w sensie zagrożenia

i wskaźników zostało zamienione na dług długoterminowy w postaci obligacji komunalnych.

Łącznie spłacono w 2005 roku 6.391.000,-zł.

Oprócz tego Gmina Wołczyn uzyskała swój zaległy podatek od nieruchomości na wartość

16.436,00,-zł, uzyskaliśmy umorzenie w Gminie Kluczbork z tytułu podatku od nieruchomości 43.000,00,-zł, co także spowodowało zmniejszenie zadłużenia.

W 2006 roku pozostała część związana z wynagrodzeniami została spłacona /głównie odsetki
od zobowiązań/.

W roku 2006 przystąpiono także do spłat zobowiązań cywilno-prawnych realizując je na kwotę 1.714.549,-zł. Na rok bieżący pozostały zobowiązania publiczno-prawne. Największym wierzycielem jest ZUS, pozostała cześć wierzycieli cywilno-prawnych.

Ponadto w 2007 już część zobowiązań została spłacona np: wobec Urzędu Skarbowego

w Kluczborku, odszkodowania dla byłych pracowników SPZOZ z tytułu niewłaściwego rozwiązania umowy o pracę, dwóch wierzycieli cywilno-prawnych.  

Kolejno Starosta poinformował zebranych, że chciałby przedstawić kwestię regulowania  wierzytelności cywilno-prawnych w 2006 r. opierając się na obrocie wierzytelnościami.

Prowadzone były oprócz tego negocjacje z wierzycielami po to, aby móc wynegocjować jak najlepsze warunki spłaty tych zobowiązań. Nie podpisywano umowy ugody z wierzycielami, którzy nie wyrazili zgody na odstąpienie od odsetek i innych kosztów ubocznych.

Pan Starosta stwierdził także, że podmiot zewnętrzny, czyli firma zajmująca się obrotem wierzytelnościami na własny koszt jeździła po wierzycielach SPZOZ i skupowała wierzytelności naszego SPZOZ-u czyli wierzyciela. Związana jest ona nadal z powiatem umową, w której występujemy tylko jako płatnik. Wszystko polega na tym, że on wykonuje całą pracę związaną

z negocjowaniem z wierzycielami, natomiast powiat jest zobowiązany po przedstawieniu nam cesji wierzytelności i wezwaniu do zapłaty, w ciągu 14 dni dokonać zapłaty wierzytelności.

Umowa posiada dwa załączniki. Pierwszy reguluje kwestię formalną, natomiast drugi reguluje sprawy związane z umorzeniem wierzytelności. Jeśli wierzytelność kupiona jest poniżej kwoty głównej czyli poniżej 100%, wartość przedłożonego do nas wezwania może podnieść jedynie

o 2%. Wprowadzenie takiego załącznika gwarantuje nam, że może on otrzymać od nas 2%.

Pan Starosta poinformowała zebranych, że w roku 2006 dokonano spłaty szeregu zobowiązań przedstawiając to w ujęciu tabelarycznym każdy kwartał oddzielnie.

Przewodniczący Komisji zapytał Pana Starostę na jaki termin przewidywane jest zakończenie spłaty.

Starosta wyjaśnił, że obecnie pozostała do spłacenia kwota 6.877.319,14,-zł.
Jest to kwota podana łącznie z ZUS-em.

Pan Starosta stwierdził, że w roku bieżącym powiat uporał się ze spłata zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego natomiast jeśli chodzi o ZUS to sytuacja jest zupełnie inna. Powiat musi złożyć wniosek o zawarcie układu ratalnego, spłacić im zobowiązania z tytułu ubezpieczonego
/około 1.050.000,-zł/, jeśli chodzi o pozostałą część to możemy ubiegać się o układ ratalny.

Od momentu złożenia wniosku i rozpoczęcia procedury zahamowane będzie narastanie odsetek.

Natomiast po zmianie przepisów sytuacja jest taka, że przy zawarciu układu ratalnego jest opłata prolongacyjna, która może być w części umarzana.

W budżecie na rok 2007 została zapisana ostatnia część transzy z obligacji przeznaczona właśnie na ten cel na poziomie 4.000.000,-zł.

 

 

W zobowiązaniach publiczno-prawnych znajduje się jeszcze PFRON.

Przewodniczący Komisji zwracając się do Pana Starosty poinformował, że przekazane informacje są bardzo rzetelne i wyczerpujące.
Temat ten nie jest tematem zamkniętym lecz stanowi bazę do dalszych dyskusji i przemyśleń.

Pan Przewodniczący chciałby, aby Pan Starosta takie informacje przedstawiał cykliczne tak, by Komisja Zdrowia na bieżąco mogła śledzić sytuację.                     

Na zakończenie prezentacji Przewodniczący Komisji podziękował Panu Staroście za powyższą prezentację.

 

Ad.4.

 

Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Powiatu. Są to projekty uchwał w następujących sprawach:

-zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu

  Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok,

-nadania statutu Starostwu Powiatowemu w Kluczborku,

-nadania Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

-zmiany uchwały w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki,

  Rodziny i Patologii,

-zmiany uchwały w sprawie powołania Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

-wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia, stanowiącego własność Powiatu

  Kluczborskiego, w formie umowy darowizny na rzecz Skarbu Państwa,

-rozpatrzenia skargi Pani Iwony Królikowskiej-Świątek,

-określenia zadań do realizacji ze Środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

  Niepełnosprawnych na 2007 rok.

Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku za okres od 14.02.2007 r. do 28.02.2007 r.

Analizie poddano także sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku oraz ocenę sytuacji kryminalno-porządkowej i stanu zagrożeń na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2006 roku oraz ocenę stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2006 roku.

Do materiałów członkowie nie wnieśli zapytań.                  

 

Ad.5.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym przygotowane propozycje do planu pracy komisji na rok 2007. Przewodniczący stwierdził, że według powyższego planu będzie to bardzo pracowity rok, odbędzie się wiele spotkań zarówno z przedstawicielami POZ-ów jak i Straży Pożarnej, Policji, Pogotowia Ratunkowego. Do planu pracy członkowie komisji nie wnieśli żadnych uwag. Powyższy plan pracy znajduje się w aktach komisji teczka

Nr RP/K.Zdr-0051/3/2007.

 

 

 

 

 

 

 

Ad.6.

 

Innych spraw nie poruszano.

    

Ad.7.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął dzisiejsze posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

                                                                       Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

 

                                                                                       Mirosław Misiak