Protokół Nr 4/2007
z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii w dniu 9 marca 2007r. Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Irena Kielar. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski, 2.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu, 3.Anna Nowak – Podinspektor w Wydziale Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Analiza informacji Naczelnika Wydziału Edukacji o planowanych kierunkach kształcenia w roku szkolnym 2007/2008. 3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku. 4.Przygotowanie do wizyt w placówkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego. 5.Wolne wnioski. 6.Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodnicząca Komisji otworzyła posiedzenie, powitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek obrad w dniu dzisiejszym. Zaproponowała, aby omówić najpierw informację Naczelnika Wydziału Edukacji, a dopiero potem materiały na sesję tzn. zmienić kolejność punktów 2 i 3 porządku, który radni otrzymali wraz z zawiadomieniem o dzisiejszym posiedzeniu. Nie wniesiono innych uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęto z uwzględnieniem propozycji Przewodniczącej Komisji. Ad.2. Przewodnicząca Komisji powiedziała, że radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszym posiedzeniu otrzymali pisemną informację Wydziału Edukacji na temat planowanych kierunków kształcenia w roku szkolnym 2007/2008. Przewodnicząca Komisji poprosiła o przedstawienie tej informacji pracownika Wydziału Edukacji, który uczestniczy w obradach w zastępstwie Naczelnika Wydziału. Podinspektor Anna Nowak przedstawiła szczegółowo propozycje kształcenia w poszczególnych szkołach ponadgimnazjalnych publicznych Powiatu Kluczborskiego na rok szkolny 2007/2008. Opracowanie z powyższymi propozycjami znajduje się w aktach komisji (RP/K.Ośw.-0058/3/2007). W ofercie edukacyjnej znajdują się propozycje kierunków dla młodzieży i dla dorosłych. Ogółem planowane jest 1368-1370 miejsc w 47 oddziałach, w tym 1020 miejsc młodzieżowych w 34 oddziałach, 30-32 miejsc w 3 oddziałach Zespołu Szkół Specjalnych w Kluczborku oraz 318 miejsc dla dorosłych w 10 oddziałach. W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolniczym Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach planowane są tylko kierunki rolnicze. Pracownica Wydziału Edukacji powiedziała również, że w roku bieżącym będzie w naszym powiecie 987 gimnazjalistów. Część z nich jednak złoży podania do szkół ponadgimnazjalnych w innych powiatach. Analogicznie do roku poprzedniego rekrutacja do szkół naszego powiatu będzie się odbywać drogą internetową, a oferta będzie dostępna dla zainteresowanych najprawdopodobniej po 30 marca br. Nowością w roku bieżącym jest to, że na wniosek naszego powiatu Opolski Kurator Oświaty wyraził zgodę na przeprowadzenie tzw. rekrutacji uzupełniającej, która będzie trwać przez tydzień po pierwszym naborze. Pod koniec sierpnia będzie ponadto dodatkowa rekrutacja dla uczniów, którzy nie zdążą jeszcze z różnych względów wybrać szkoły. W przygotowaniu jest również folder o naszych szkołach, który dotrze do każdego gimnazjalisty. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do przedstawionych propozycji. Ad.3. Kolejno przystąpiono do omawiania materiałów na sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 16 marca 2007r. W materiałach tych znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach: -zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok, -nadania statutu Starostwu Powiatowemu w Kluczborku, -uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku, -zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii, -zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, -wyrażenia zgody na bezpłatne przekazanie mienia stanowiącego własność Powiatu Kluczborskiego w formie umowy darowizny na rzecz Skarbu Państwa, -rozpatrzenia skargi Pani Iwony Królikowskiej-Świątek, -określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Ponadto materiały na sesję zawierają: -sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku oraz ocena sytuacji kryminalno-porządkowej i stanu zagrożeń na terenie Powiatu Kluczborskiego w 2006 roku, -ocena stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2006 roku, -sprawozdanie w działalności Zarządu Powiatu za okres od dnia 14.02.2007r. do dnia 28.02.2007r. Pani Skarbnik Powiatu omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu. Powiedziała, że proponowane zmiany wynikają z określenia ostatecznych wielkości poszczególnych części subwencji ogólnej i dotacji celowych, prognozy dochodów z tytułu podatku od osób fizycznych, zmian zakresu realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych oraz korekty wielkości wydatków i rozchodów założonych w tegorocznym budżecie. W nawiązaniu do zadań inwestycyjnych i remontowych w naszym powiecie, radna Lidia Łowicka poprosiła, aby przygotować dla radnych dokładny wykaz dróg powiatowych oraz ich mapkę. Kolejno Starosta wyjaśnił na czym polegać będą proponowane zmiany organizacyjne w Starostwie Powiatowym w Kluczborku. Powiedział, że zmiany te mają na celu przede wszystkim poprawę funkcjonowania urzędu. Starosta wyjaśnił, że zmieni się podział nadzoru nad wykonywaniem zadań wydziałów pomiędzy Starostą, Wicestarostą i Sekretarzem Powiatu. Funkcja Rzecznika Praw Konsumenta pełniona dotychczas przez Sekretarza Powiatu zostanie powierzona pracownikowi, który faktycznie wykonuje jego zadania. Zdaniem Starosty Sekretarz powinien zajmować się natomiast funkcjonowaniem urzędu. Bez zmian pozostaną wydziały takie jak: Wydział Komunikacji i Transportu, Wydział Finansowy, Wydział Budownictwa, Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa oraz Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami. Obecny Wydział Ochrony Ludności i Promocji Zdrowia będzie miał poszerzone zadania. Jest to spowodowane kończącą się likwidacją SPZOZ ZOZ w Kluczborku i zmniejszeniem zakresu dotychczasowych zadań wydziału. Wydział ten będzie Wydziałem Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia. Do zadań Wydziału Edukacji zostaną włączone zadania z zakresu sportu. Zmieni się też jego nazwa na Wydział Edukacji i Sportu. Następnie Starosta powiedział, że likwidacji ulegną dwa wydziały tj. Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu oraz Wydział Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki. Na bazie tych wydziałów powstanie Biuro Funduszy Pomocowych, Mienia i Promocji Powiatu. W wydziale tym przewiduje się utworzenie dwóch referatów, jednego zajmującego się promocją powiatu, kulturą i turystyką oraz drugiego, który zajmie się pozyskiwaniem z różnych źródeł dodatkowych środków finansowych dla powiatu. W referacie tym musi znaleźć się specjalista do sporządzania wniosków, specjalista od nadzoru inwestycyjnego i budowlanego oraz specjalista od zamówień publicznych. Jeśli chodzi o Wydział Organizacyjny to zajmie się on logistyką urzędu czyli całą organizacją pracy Starostwa. Do wydziału tego zostanie również włączone Biuro Rady, które przejmie dodatkowo obsługę Zarządu Powiatu. Przewodnicząca Komisji zapytała czy będą ogłaszane jakieś konkursy, a jeśli tak to kiedy. Starosta powiedział, że będzie ogłoszony konkurs na stanowisko Naczelnika Wydziału Organizacyjnego, Kierownika i pracowników Biura Funduszy Pomocowych, Mienia i Promocji Powiatu oraz na stanowisko informatyka. Na zapytanie radnego Roberta Wietrzyka Starosta powiedział, że docelowo przewidziana jest redukcja zatrudnienia o 4-5 pracowników. Kolejno Starosta powiedział, że nie planuje się zmiany co do samodzielnego stanowiska ds. Ochrony Zabytków ani do Audytora Wewnętrznego, który dodatkowo wykonuje zadania samodzielnego stanowiska ds. kontroli. Zostanie natomiast utworzone samodzielne stanowisko ds. kadr, które w ramach jednego etatu połączone zostanie z wykonywaniem zadań Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych. Zadania związane z kadrami i informacjami niejawnymi zostaną więc wyłączone z Wydziału Organizacyjnego. Samodzielnie pracować będą również radcy prawni. Do pozostałych materiałów na sesję radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie je przyjęli. Ad.4. Przewodnicząca Komisji poinformowała radnych, że trzeba zaplanować wizyty we wszystkich naszych szkołach ponadgimnazjalnych i placówkach oświatowych. Z wizyt tych radni przedłożą informacje dotyczące ilości uczniów, ilości oddziałów, wielkości zatrudnienia, bazy szkół, prac remontowych, modernizacji, projektów i programów unijnych, itp. Z zebranych informacji komisja wyciągnie ewentualne wnioski. Terminy wizyt zostaną ustalone i przekazane członkom komisji w najbliższym czasie. Ad.5. Przewodnicząca Komisji przedstawiła wniosek radnej Lidii Łowickiej, który złożyła do Przewodniczącego Rady Powiatu o zmianę nazwy komisji z „Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii” na „Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny”. Członkowie komisji jednogłośnie opowiedzieli się za proponowaną zmianą. Wniosek radnej Lidii Łowickiej znajduje się w aktach komisji (RP/K.Ośw.-0051/3/2007). Innych spraw nie poruszano. Ad.6. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim za udział w obradach i zamknęła posiedzenie w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono. Przewodnicząca Komisji: Irena Kielar