Protokół Nr 2/2007

 

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 23 stycznia 2007 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mirosław Misiak.

Lista obecności w załączeniu.

 

Nieobecni radni:

Andrzej Nowak, Grzegorz Fraszek.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony Ludności

                                            i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego

                                            w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok.

   Sporządzenie opinii komisji.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich radnych oraz zaproszonych gości i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjmując.  

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że dzisiejsze posiedzenie chciałby podzielić na dwie części. Pierwsza część ma dotyczyć opiniowania budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok, druga zaś określenia zakresu kompetencji komisji.

Radni zapoznali się z projektem budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok, który omówiony został przez Wandę Słabosz – Skarbnika Powiatu.

Pani Skarbnik poinformowała, że planowane dochody powiatu wynoszą 45.185.373,-zł oraz planowane wydatki w ogólnej kwocie 48.810.809,-zł.

Deficyt budżetowy określono na kwotę 3.625.436,-zł, a jako źródło jego pokrycia wskazano przychody ze sprzedaży obligacji komunalnych oraz przychody ze spłaty pożyczki udzielonej dla SPZOZ ze środków publicznych. Ponadto ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w kwocie 4.039.056,-zł. Ustala się także rezerwy ogólne i celowe w wysokości:

-rezerwa ogólna 200.000,-zł,

-rezerwa celowa 23.577,-zł, która przeznaczona jest na nagrody Starosty Kluczborskiego

z okazji Święta Edukacji Narodowej.

W roku budżetowym ustalone zostały również przychody w kwocie 6.054.866,-zł oraz rozchody w łącznej wysokości 2.429.430,-zł.

Pani Skarbnik poinformowała, że ustala się także roczne limity dla zobowiązań z tytułu nowych kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu w kwocie 2.000.000,-zł, zobowiązań z tytułu emitowanych obligacji komunalnych zaciąganych na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 4.000.000,-zł.

Ustala się plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, wykaz inwestycji realizowanych w roku budżetowym oraz wysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania, jak również, że kontynuowany będzie wieloletni plan inwestycyjny zaplanowany na lata 2006-2007 oraz limit dla wydatków na to zadanie. Zarząd Powiatu

w Kluczborku upoważnia się do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków z tytułu limitu na wieloletni program inwestycyjny w roku 2007 w wysokości 1.300.000,-zł.

Pani Skarbnik poinformowała także, że ustalony został wykaz zadań remontowych w roku budżetowym i wysokość nakładów na poszczególne zadania, plan finansowy Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, plan finansowy Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

Ustalona została również wielkość dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na podstawie porozumień w wysokości 395.812,-zł, wielkość dotacji celowych dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych z terenu Powiatu Kluczborskiego w wysokości 249.479,-zł, prognoza łącznej kwoty długu Powiatu Kluczborskiego na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych

i zaciągniętych zobowiązań, harmonogram spłat zaciągniętych zobowiązań.
Upoważnia się również Zarząd Powiatu do dokonywania przeniesień planowanych wydatków w budżecie powiatu w ramach działów pomiędzy rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej, do przekazywania swoich uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych
w zakresie dokonywania przeniesień w planie wydatków, między paragrafami w obrębie jednego rozdziału, z zastrzeżeniem zmian powodujących zwiększenie planowanych wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników oraz zmian powodujących zwiększenie lub zmniejszenie wydatków majątkowych.

W projekcie tym upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciągania kredytów

i pożyczek na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości 2.000.000,-zł.Ponadto upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do udzielania w roku budżetowym poręczeń i gwarancji do kwoty 100.000,-zł, łączna kwota poręczeń

i gwarancji udzielonych w roku budżetowym nie może przekroczyć 100.000,-zł.

Zarząd Powiatu upoważniono również do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących bankowej obsługi powiatu.

Kolejno Pani Skarbnik poinformowała, że w powyższym projekcie po stronie dochodów

w dziale 851 – Ochrona zdrowia, zapisana została kwota 1.122.000,-zł, na którą składa się dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane prze powiat. Kwota powyższa przeznaczona jest na pokrycie składki ubezpieczenia zdrowotnego oraz świadczeń dla osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego. Skierowana jest ona do Urzędu Pracy.

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Skarbnik o wyjaśnienie w jaki sposób taka kwota powstaje, czy odbywa się to na zasadzie zgłoszenia zapotrzebowania.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie Przewodniczącego poinformował, że środki na ubezpieczenia zdrowotne osób pozostających bez pracy oraz wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych są ustalane na podstawie sprawozdań i sporządzane przez Urzędy Pracy. Kwota naliczana jest w budżecie Państwa na cały kraj, a następnie przekazywana do budżetu Wojewodów, którzy rozdzielają ją na poszczególne powiaty.

Duża część tych środków przeznaczana jest na ubezpieczenia bezrobotnych bez prawa

do zasiłku, zaś pozostałe na ubezpieczenie zdrowotne osób przebywających w Domach Dziecka oraz w Internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Ponadto Pan Starosta poinformował, że w przeszłości były duże kłopoty z finansowaniem ubezpieczeń zdrowotnych, gdyż brakowało na ten cel środków w budżecie państwa.

Przewodniczący Komisji zwrócił również uwagę na kwestię dotacji przesyłanych dla wychowanków Domów Dziecka, za których płaci powiat z jakiego pochodzą. Przewodniczący poprosił o wyjaśnienie dlaczego tak to się odbywa.

Starosta wyjaśnił, że od 3 lat wprowadzono do pomocy społecznej, w zakresie rodzin zastępczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych odmienny system finansowania.
Do tej pory te zadania były finansowane z budżetu Państwa poprzez dotacje, ale z kolei na zadania własne powiatu.

Zmiany ustawy o pomocy społecznej spowodowały całkowite odcięcie finansowania

z budżetu Państwa. Domy Dziecka i rodziny zastępcze przeszły do samorządów, gdzie dodatkowo został wprowadzony element rozliczeń polegający na tym, że każdy powiat płaci za swoje dzieci. My jako powiat na podstawie ustalonych kosztów w konkretnej placówce opiekuńczo-wychowawczej lub rodzinie zastępczej musimy zapłacić za utrzymanie dziecka, które pochodzi z naszego powiatu. Rozliczenia przygotowywane są przez Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie. Porozumienia zaś podpisuje Zarząd Powiatu.

Pan Starosta poinformował również, że jeśli chodzi o Pomoc Społeczną to odbywa się to całkiem inaczej. Dotychczas utrzymywane miejsca w DPS-ach były na podstawie dotacji celowej z budżetu państwa na zadania własne powiatu, natomiast zmiana wprowadziła to,
że finansowane są tylko miejsca, które powstały przed wejściem nowych przepisów.

Nowopowstałe miejsca obecnie są finansowane w pierwszej kolejności przez samego pensjonariusza, przez bliskich jak również przez Gminę, z której pochodzi.

Zdaniem Pana Starosty w DPS umieszczani są przeważnie pensjonariusze socjalni posiadający najniższe emerytury.

Człowiek, który zostaje umieszczony w DPS-e oprócz dotacji, pomocy finansowej jaką może DPS otrzymać z konkretnej Gminy ma także odtrącone 70% jego emerytury lub renty,

co stanowi dochód powiatu.

Radna Lidia Łowicka nawiązując do powyższej wypowiedzi stwierdziła, że 70% jest to bardzo niewiele.

Starosta poinformował również, że finansowanie ciągle działa jeszcze z dotacją z budżetu państwa. Wszystko również zależy od rodzaju Domu Pomocy Społecznej jak i od ilości obsadzonych miejsc. Zmiana w finansowaniu powoduje, że miejsca te pustoszeją,
a w szczególności dotyczy to DPS w Kluczborku. Są tam puste miejsca, a zatem nie ma finansowania. Nie jest to skala na tyle duża, aby likwidować taki DPS lub redukować znacząco zatrudnienie, ale niestety w perspektywie kilku lat stanie się to problemem.

Pan Przewodniczący Komisji przysłuchując się dyskusji stwierdził, że kiedyś był duży nacisk, by tworzyć DPS-y, a obecnie może dojść do ich likwidacji. Było też bardzo ciężko się do nich dostać.

Pan Starosta uzupełniając swoją wypowiedź poinformował, że zupełnie inna sytuacja jest
w DPS w Gierałcicach, gdzie jest to dom dla osób poważnie chorych, którymi nie ma się

kto zająć i wszystkie miejsca są obłożone. W DPS-e tym, jak i również w Domach Dziecka

w Bogacicy i Bąkowie udało się osiągnąć pełną standaryzację. Pozostał jeszcze DPS

w Kluczborku.

Kolejno głos zabrał Naczelnik Wydziału Ochrony Ludności i Promocji Zdrowia, który poinformował, że inaczej wygląda sprawa jeśli chodzi o ZOL, gdyż są tam duże kolejki.

Pensjonariusz może przebywać tam od 3-6 miesięcy. Finansowanie odbywa się bezpośrednio z NFZ, a wielkość kontraktu zależy od ilości łóżek. 

Pan Przewodniczący Komisji odnosząc się do powyższej wypowiedzi uważa, że człowiek, który nie ma żadnej opieki powinien mieć łatwiejszy dostęp.

Pan Naczelnik uważa, że osoby, które w perspektywie mogłyby otrzymać decyzję do DPS-u, przy wspomożeniu gminy tam nie trafiają, gdyż gmina nie finansuje. Zaczynają one szukać wtedy miejsc w ZOL-u. Pacjenci są tam przyjmowani na usprawnienie lecznicze.
Duży problem stanowią osoby samotne, którym nie ma kto pomóc, nie kwalifikują się już do ZOL-u, jak również nie może się dostać do DPS-u.

Kolejno Przewodniczący Komisji nawiązał do tematu likwidacji SPZOZ i spłaty zadłużenia przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

Przewodniczący poprosił Pana Starostę o przybliżenie powyższego tematu.

Pan Starosta poinformował, że likwidacja przewidziana jest na 31 sierpnia 2008 roku.

Na spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ-u w Kluczborku w 2007 r. planuje się przeznaczyć kwotę 4.060.000,-zł, w tym na zadania związane z promocją zdrowia i kosztami utrzymania Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Jak stwierdził Starosta poważne i trudne zadanie spłaty likwidowanego SPZOZ jest realizowane w ramach programu spłaty przyjętego i realizowanego w latach 2004-2007:

W roku 2004 dokonano spłat kwot:

-1.047.163,-zł- kwota główna zobowiązań wobec Energetyki Cieplnej Opolszczyzny S.A,

  która wolą Rady Powiatu w Kluczborku podlegała spłacie w 2004 roku,          

-27.837,-zł – kwota spłaconego w 2004 roku zobowiązania wobec Nordea Bank polska S.A,     

  który to bank skupił wierzytelność wobec SPZOZ w Kluczborku.

W roku 2005:

-spłatę zadłużenia pozostającego po likwidowanym SPZOZ zaplanowano na lata 2004-2007. Podjęte działania miały służyć spłacie zadłużenia do 2007 r. Termin ten określa uchwała
Nr XII/107/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19.11.2003 r. Powyższa uchwała została wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie unieważniona z uwagi na brak publikacji jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego. Tym samym NSA podtrzymał wyrok WSA w Opolu, który stwierdził nieważność uchwały z uwagi na brak jej publikacji jako aktu prawa miejscowego.

Rada Powiatu podjęła w dniu 8 lipca 2005 roku podjęła ponownie uchwałę

Nr XXIX/214/2005 w sprawie likwidacji SPZOZ w Kluczborku, ustalając datę zakończenia czynności likwidacyjnych na dzień 31.08.2008 r.

Pan Starosta poinformował, że w 2004 r. dokonano spłat w/w kwot jako pierwszy etap realizowanego planu spłaty zadłużenia. Dalsze działania mają na celu redukcję, jak

i całkowita spłatę istniejącego zadłużenia. Ponadto przystąpiono do II emisji obligacji komunalnych powiatu kluczborskiego na łączną kwotę 14.300.000,-zł, z czego przychody zaplanowane na 2005 rok, pochodzące z emisji A, B i C wyniosą 6.300.000,-zł.

W roku 2005 powiat kluczborski dokonał następujących spłat zobowiązań likwidowanego SPZOZ-u: zobowiązania wobec byłych pracowników SPZOZ z tytułu odpraw, ,,ustawy

W roku 2005 /w ramach rozdziału 75704 –spłata udzielonego poręczenia/ dokonano spłaty rat kapitałowo-odsetkowych na rzecz Nordea Bank Polska S.A w ramach udzielonego poręczenia. W 2005 roku spłacono pozostającą do spłaty kwotę główną zobowiązania wynoszącą 4.305.150,-zł oraz odsetki w wysokości 234.826,-zł.

W ramach realizowanego programu spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ wydatkowano środki w kwocie 6.577.934,-zł z czego:

-na spłatę kredytu zaciągniętego przez SPZOZ poręczonego przez powiat w kwocie

 4.539.976,-zł,

 

-na spłatę zadłużenia wobec byłych pracowników zakładu oraz innych wierzycieli kwota

 2.037.958,-zł.

W roku 2006 kontynuowany był proces spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ-u.

W okresie 2006 roku dokonano spłat na łączną kwotę 1.626.426,-zł.

W roku 2007 środki zaplanowane w kwocie 4.000.000,-zł stanowią ostatnią transzę obligacji komunalnych emitowanych przez powiat kluczborski, a przeznaczonych na spłatę omawianego zadłużenia. Starosta stwierdził, że kwota ta miałaby być przeznaczona na dokończenie programu spłaty. Pan Starosta zwrócił się z prośbą, aby na kolejnym posiedzeniu Komisji Zdrowia mógł przedstawić w formie prezentacji całą spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ –u w Kluczborku przez Powiat Kluczborski, która była przedstawiana radnym poprzedniej kadencji. Przewodniczący Komisji stwierdził, że jest za tym, aby nowi radni mogli się z tym zapoznać.

Pan Starosta również poinformował, że moment zakończenia likwidacji SPZOZ determinuje to, w jak szybkim czasie będziemy mogli sobie poradzić ze spłatą zadłużenia.

Ponadto jest jeszcze sprawa pozyskania środków z ,,ustawy 203”. W roku 2006 Sąd Najwyższy wskazał podmiot odpowiedzialny za powyższe zobowiązania, wskazując NFZ.

Jako powiat myśmy wcześniej wdrożyli jedno postępowanie kierując je przeciwko Skarbowi Państwa. Natomiast obecnie występujemy przeciwko Narodowemu Funduszowi Zdrowia.

Należności SPZOZ-u w tym zakresie przekraczają 3.500.000,-zł nie biorąc pod uwagę odsetek. Pan Starosta uważa, że szanse na odzyskanie w/w środków są bardzo duże.

Przewodniczący Komisji poinformował wszystkich zebranych, że NFZ czekają kolejne wyzwania, gdyż w najbliższym czasie zaczną się kolejne protesty w służbie zdrowia, a mają się one zakończyć srajkiem generalnym w miesiącu maju.

Przewodniczący Komisji nawiązując do tematu dotacji celowej powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych zapytał jakie odzwierciedlenie ma to w stosunku do Powiatowego Centrum Zdrowia, które jego zdaniem również jest niepublicznym zakładem, pełniącym publiczne funkcje.

Pan Starosta wyjaśnił, że PCZ w Kluczborku jest spółką prawa handlowego.
Wykonując zadania publiczne finansowane one są w ramach kontraktu z NFZ.

Ewentualne środki, które mogą zwiększać ewentualne zasoby np.: kapitału zakładowego mogą pochodzić z podziału nadwyżki, albo z wniesienia wkładów pieniężnych lub niepieniężnych czyli dokapitalizowanie tego podmiotu. Nie ma żadnej możliwości dotowania.

Przewodniczący Komisji zapytał czy w przypadku zaoszczędzenia przez PCZ w Kluczborku środków finansowych Starostwo Powiatowe będzie chciało pozyskać jakąś kwotę dla siebie jako właściciel, czy też środki te będą przeznaczone na inwestowanie w sprzęt medyczny itp.

Pan Starosta wyjaśnił, że dodatni wynik finansowy wystąpił w latach 2004, 2005, 2006

i w każdym wypadku Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy głosowało, aby środki te pozostały w spółce i zostały przeznaczone na inwestycje.

Zdaniem Pana Przewodniczącego Komisji w/w zaoszczędzone środki powinny pozostać

w spółce, gdyż sprzęt, na którym pracują lekarze ulega zużyciu itp.

Pan Starosta zaproponował, aby mógł na kolejnych posiedzeniach komisji przedstawić radnym w formie prezentacji funkcjonowanie spółki PCZ w Kluczborku od momentu powstania do chwili obecnej.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że pomysł jest bardzo dobry, gdyż takie informacje
są bardzo istotne i potrzebne.

Po analizie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok Komisja Zdrowia

i Bezpieczeństwa Publicznego opiniuje przygotowany projekt pozytywnie nie wnosząc

uwag /opinia znajduje się w aktach komisji teczka nr RP/K.Zdr-0052/1/2007/.
W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania za projektem głosowało 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.       

 

Ad.3.

 

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby na dzisiejszym posiedzeniu komisji określić zakres działania komisji w tematyce zdrowia i bezpieczeństwa.

Jak poinformował Przewodniczący do zdrowia można zaliczyć: Powiatowe Centrum Zdrowia, część specjalistyki, Podstawową Opiekę Zdrowotną. Do bezpieczeństwa: Komendę Powiatowej Policji, Komendę Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Sanepid, Powiatowy Zespół Reagowania Kryzysowego.  

Kolejno przewodniczący udzielił głosu Naczelnikowi Wydziału Ochrony Ludności i Promocji zdrowia, który wyjaśnił, że powiat nie posiada kompetencji do ingerowania w podmioty rynku świadczeń zdrowotnych, gdyż są to bezpośrednie kontrakty z NFZ i opierają się one na bezpośrednim finansowaniu przez Fundusz.

Rolą powiatu jest koordynowanie pewnych działań i zdarzeń, które dzieją się na terenie powiatu w obrębie całościowej ochrony zdrowia. O zadaniach o charakterze ponad gminnym w zakresie ochrony i promocji zdrowia jak również bezpieczeństwa i porządku publicznego mówi ustawa o samorządzie powiatowym. Zadania z tego zakresu są również bardzo bliskie gminom. Koordynacja pewnych działań w zakresie ochrony zdrowia odbywa się pod patronatem powiatu. W wielu wypadkach powiat wkracza w pewne kwestie, które dzieją się

w ochronie zdrowia. Przykładem tego może być sytuacja z roku 2002, gdy lekarze wskutek protestu zamknęli przychodnie. Został wtedy powołany sztab kryzysowy. Pan Starosta wydał również zarządzenie, w którym nakazał szpitalowi przyjmowanie pacjentów przez lekarzy szpitala w wyznaczonych do tego miejscach. Sytuacja ta trwała około 2 dni.

W tym czasie lekarze z POZ-ów doszli do porozumienia z Ministrem Zdrowia i otworzyli ponownie przychodnie.

Pan Naczelnik poinformował zebranych również, że zdrowie i bezpieczeństwo opiera się na

V filarach :

I- ogólna ochrona zdrowia czyli profilaktyka, epidemiologia,

II- obrona cywilna,

III- Powiatowy Zespół Reagowania Kryzysowego /monitoruje zagrożenia/

IV-Współpraca ze służbami, inspekcjami, strażami, policją, organizacjami   

      pozarządowymi, PCK,

V- Sprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że jego zdaniem Komisja Zdrowia powinna poznać również członków Rady Nadzorczej PCZ, zapoznać się z ich problemami.

Ponadto Przewodniczący Komisji poinformował, że doszły do niego sygnały z pogotowia ratunkowego, że w naszym powiecie są źle oznakowane i oświetlone ulice.

Pogotowie ma w związku z tym duże kłopoty z dojazdem do pacjentów.

Radni zaproponowali, aby przy pomocy wszystkich Gmin sporządzić plany miejscowości

z oznakowaniem domów oraz ulic i dostarczyć je do Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej i Policji. Ponadto radna Lidia Łowicka zaproponowała, aby do tego celu zaangażować także Straż Miejską, gdyż jej zdaniem jest wiele wiosek, które nie posiadają takiego szczegółowego oznakowania i zagrożenie nie dotarcia na miejsce w odpowiednim czasie karetki pogotowia jest bardzo duże.

Radny Zdzisław Pelc stwierdził, że Komisja Zdrowia może jedynie zwrócić się z prośbą

do Gmin o przygotowanie planów sytuacyjnych miejscowości oddalonych od centrum,

a następnie poprosić, by przekazali je w/w służbom.

Innych spraw nie poruszano.

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim radnym za udział i zamknął obrady w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji

                                                                       Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

 

                                                                                        Mirosław Misiak