PROTOKÓŁ nr 154/2006
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 18 lipca 2006 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu oraz Naczelnik Wydziału Organizacyjnego.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Sprawy oświaty:
- wniosek o przyznanie dodatków funkcyjnego i motywacyjnego dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego;
- wyniki naboru do szkół ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego na rok szkolny 2006/2007;
- wyniki egzaminów maturalnych w latach 2005 i 2006 w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego;
- aneks nr 6 do arkusza organizacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku.
- Wniosek Burmistrza Byczyny o zmianę zakresu umowy dotyczącej udzielenia dotacji z PFOŚ i GW dla Gminy Byczyna.
- Wniosek Kluczborsko-Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej w sprawie przyjęcia do realizacji “Sektorowej Strategii Rozwoju Turystyki na Obszarach Wiejskich w Gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i Lasowice Wielkie”
- Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, który odbył się w dniu 04 lipca 2006 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił następujące sprawy:
- wniosek Naczelnika Wydziału Edukacji w/m. o przyznanie dodatków: funkcyjnego
i motywacyjnego dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego na okres od 01 sierpnia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r; następnie członkowie Zarządu Powiatu zapoznali się z powyższym wnioskiem, w którym zostały również podane wysokości powyższych dodatków jakie zostały przyznane dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego na okres od 01 stycznia 2006 r. do 31 lipca 2006 r. Po zapoznaniu się z powyższym oraz po długiej dyskusji, członkowie Zarządu jednogłośnie postanowili o przyznaniu dodatków: funkcyjnego i motywacyjnego dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych na okres od 01 sierpnia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. w takiej samej wysokości jak przyznano na okres od 01 stycznia 2006 r. do 31 lipca 2006 r.
Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o przyznaniu dodatków funkcyjnych dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych na okres od 01 sierpnia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. w takiej samej wysokości jak w okresie od 01 stycznia 2006 r. do 31 lipca 2006 r. a mianowicie:
Jednocześnie Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o przyznaniu dodatków motywacyjnych dla dyrektorów poszczególnych szkół i placówek oświatowych na okres od 01 sierpnia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. również w takiej samej wysokości jak w okresie od 01 stycznia 2006 r. do 31 lipca 2006 r. a mianowicie:
- Pan Mariusz Kaczmarski, dyrektor ZSO w Kluczborku – 25%;
- Pan Władysław Paszko, dyrektor ZSL-T w Kluczborku – 22%;
- Pan Wojciech Wolarczyk, dyrektor ZSP Nr 1 w Kluczborku – 25%;
- Pan Paweł Cieplik, dyrektor ZSP Nr 2 - CKU w Kluczborku – 25%;
- Pan Jan Sadowski, dyrektor ZSP – RCKU w Bogdańczowicach – 20%;
- Pani Grażyna Cisowska, dyrektor SOSW w Kluczborku – 25%;
- Pan Tadeusz Michałkiewicz, dyrektor MDK w Kluczborku – 22%;
- Pani Danuta Woźniak – Ryńca, dyrektor PP-P w Kluczborku – 20%;
- Pan Wiesław Solarewicz, dyrektor WODiDZ w Kluczborku – 22%;
- Pani Anna Dzierżan, dyrektor PODN w Kluczborku – 22%.
- wyniki naboru do szkół ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego na rok szkolny
2006/2007; jak wynika z powyższej informacji – wyjaśnił Starosta, liczba osób zalogowanych do elektronicznego systemu rekrutacji i wybierających szkoły powiatu kluczborskiego jako szkoły “pierwszego wyboru” to 1046, w tym: do liceów ogólnokształcących – 447 osób, do liceów profilowanych – 147 osób, do techników – 269 osób, do zasadniczych szkół zawodowych – 183 osoby. Jeśli chodzi o liczbę osób, które w szkołach “pierwszego wyboru” złożyły prawidłowe podania to 905, liczba osób, które złożyły w szkołach “pierwszego wyboru” kopie dokumentów to 877, liczba osób, które zostały zakwalifikowane do wybranych przez siebie oddziałów to 843 a liczba osób, które potwierdziły wolę podjęcia nauki w oddziale, do którego zostały zakwalifikowane to 763. Różnica między liczbą zakwalifikowanych a liczbą przyjętych, którzy potwierdzili wolę podjęcia nauki, zdaniem Naczelnika Wydziału Edukacji wynika z faktu, iż uczniowie dostali się równocześnie do szkół w innych powiatach lub większych miastach i tam potwierdzili chęć uczęszczania lub spóźnili się ze złożeniem oryginałów dokumentów w wyznaczonych terminach. Ze względu na liczbę zakwalifikowanych – kontynuował Przewodniczący, utworzono 32 oddziały klasy pierwszej, w tym: w liceach ogólnokształcących – 11, w liceach profilowanych – 4, w technikach – 8 a w zasadniczych szkołach zawodowych – 8 (plus 1 ewentualnie w Bogdańczowicach). W Technikum w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach prawdopodobnie powstanie 1 oddział (19 przyjętych) kształcący w dwóch zawodach, nie ma również pewności, że utworzony zostanie oddział w ZSZ w Bogdańczowicach (6 przyjętych). Jeśli chodzi o jeszcze wolne miejsca, pozostają one w każdym typie szkoły natomiast dodatkowa rekrutacja odbędzie się w dniach 21 – 31
sierpnia br. i zostaną nią objęte osoby, które nie zostały nigdzie zakwalifikowane, osoby mające poprawkę w III klasie gimnazjum oraz osoby drugoroczne lub te, które nie potwierdziły woli podjęcia nauki w szkole, do której się dostały a chcą uczęszczać do szkół, w których pozostały wolne miejsca. Następnie członkowie Zarządu zapoznali się ze szczegółowym zestawieniem wyników rekrutacji w poszczególnych zespołach szkół oraz w poszczególnych typach szkół jak również z wnioskami i spostrzeżeniami Naczelnika Wydziału Edukacji. Po długiej dyskusji Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął informację o wynikach naboru do szkół ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego na rok szkolny 2006/2007;
- wyniki egzaminów maturalnych w latach 2005 i 2006 w szkołach ponadgimnazjalnych
powiatu kluczborskiego; członkowie Zarządu Powiatu zapoznali się z wynikami zdawalności egzaminu maturalnego uzyskane przez absolwentów szkół ponadgimnazjalnych naszego powiatu w roku 2006 i jednocześnie porównywano je z wynikami z 2005 roku. Następnie Starosta przedstawił zebranym wnioski i spostrzeżenia wynikające z powyższych wyników egzaminów maturalnych, opracowane przez Naczelnika Wydziału Edukacji a mianowicie m. in. takimi, że zdawalność matur w roku 2006 była niższa w naszym powiecie niż w roku 2005 o 6,73 %; w roku 2005 wyniki matur były niższe w naszym powiecie niż w Polsce i w województwie opolskim natomiast w 2006 roku wyniki te były niższe niż w Polsce ale wyższe niż w województwie opolskim; na uznanie, zdaniem Pani Krzysztowczyk, zasługuje wynik zdawalności matur w I LO w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku - wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 1,8%; bardzo poprawił się wynik zdawalności matury w I LP w Zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku, wzrost zdawalności wyniósł aż 8,93% w stosunku do roku poprzedniego natomiast wynik zdawalności w III LP w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w 2006 roku jest o wiele niższy niż w roku poprzednim bo o 7,22%; bardzo słabe wyniki zdawalności matur uzyskał Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku a najsłabsze wyniki uzyskał Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach. Jak wynika z powyższej analizy – kontynuował Przewodniczący, utrzymuje się tradycyjny podział zespołów szkół na takie, które przygotowują uczniów do dalszej nauki na studiach wyższych i na takie, które przede wszystkim kształcą w zawodach, na poziomie robotnika wykwalifikowanego czyli zasadniczej szkoły zawodowej. Podsumowując dane liczbowe wynika, że na 646 uczniów przystępujących do matury w naszym powiecie egzamin maturalny zdało 490 uczniów a nie
zdało – 156. Po opracowaniu powyższych danych, zdaniem Naczelnika Wydziału Edukacji
nasuwa się wniosek dotyczący przeprowadzenia gruntownej analizy i dyskusji nad siecią szkół w Powiecie Kluczborskim, nad jakością kształcenia w poszczególnych typach szkół, nad podnoszeniem umiejętności i kwalifikacji zawodowych nauczycieli w zakresie przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego. Zasadne jest również przeprowadzenie takiej analizy w radach pedagogicznych poszczególnych zespołów szkół a wnioski z takich analiz powinny być wykorzystane do pracy na lata następne. Następnie członkowie Zarządu podjęli dyskusję na powyższy temat po czym stwierdzili, że w pełni zgadzają się z wnioskami wysnutymi przez Naczelnika Wydziału Edukacji. Jeszcze po chwili dyskusji Zarząd Powiatu
jednogłośnie przyjął informację o wynikach egzaminów maturalnych w latach 2005 i 2006 w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego. Informację tę członkowie Zarządu przyjęli wraz z wnioskami;
- aneks nr 6 do arkusza organizacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku
na rok szkolny 2005/2006; jak wynika z opinii Naczelnika Wydziału Edukacji – wyjaśnił Starosta, po wprowadzeniu powyższego aneksu, ogólna liczba godzin nauczycielskich zmniejszy się o 20 co stanowiło godziny w wymiarze obowiązkowym. Zmiana spowodowana jest rozwiązaniem z dniem 30 czerwca br. za porozumieniem stron umowy o pracę z psychologiem a zarazem wicedyrektorem Poradni. W związku z tym, do 31 sierpnia br. pozostanie wolny etat psychologa i stanowisko wicedyrektora Poradni. Członkowie Zarządu Powiatu nie wnieśli żadnych uwag do powyższego aneksu, w związku z tym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu zatwierdził aneks nr 6 do arkusza organizacji Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku na rok szkolny 2005/2006. Jednocześnie
Zarząd Powiatu upoważnił Starostę do podpisania powyższego aneksu.
Do punktu 3 porządku
Przewodniczący Zarządu przedstawił wniosek Burmistrza Byczyny w sprawie wyrażenia zgody na zmianę zakresu umowy z dnia 27 stycznia 2006 r. Nr FN.I-PP/305/3/2006 dotyczącej udzielenia dotacji w kwocie 30.000 zł. z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Gminy Byczyna – zmiana obejmująca realizację zadania pn. “Zakup specjalistycznej linii do segregacji odpadów komunalnych na składowisku
gminnym w Gołkowicach” na zadanie pn. “Zakup pojemników do selektywnej zbiórki
odpadów”. Jak wynika z powyższego wniosku - wyjaśnił Starosta, wnioskowana zmiana
zakresu w/w umowy związana jest ze zmianą koncepcji gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Byczyna. Koncepcja powyższa opiera się na wspólnej - w ramach Związku Międzygminnego - inwestycji, której celem będzie realizacja rozbudowy składowiska odpadów w Gotartowie. W związku z tym, składowisko odpadów komunalnych w Gołkowicach będzie eksploatowane do momentu wypełnienia się kwatery, co nastąpi prawdopodobnie jeszcze przed rokiem 2014. Reasumując wnioskodawca stwierdza, że przewidziana we wniosku inwestycja polegająca na zakupie linii do segregacji odpadów, na dzień dzisiejszy nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego natomiast zakup kolejnych pojemników do segregacji odpadów wynika z faktu, iż ten rodzaj segregacji znakomicie przyjął się na terenie Gminy Byczyna a ze strony Rad Sołeckich oraz mieszkańców płyną wnioski i prośby o ustawienie kolejnych pojemników. Następnie członkowie Zarządu zapoznali się z opinią na ten temat Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa w/m. która to opinia jest pozytywna gdyż zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, środki funduszu mogą być przeznaczone na wnioskowany cel. Również Skarbnik nie wniósł żadnych zastrzeżeń do co przedmiotu wniosku, jedynie stwierdził, że w przypadku wyrażenia zgody na wnioskowaną przez Burmistrza Byczyny zmianę, należy przygotować stosowny projekt uchwały i przedłożyć go na najbliższą sesję Rady Powiatu Kluczborku. Po wysłuchaniu powyższych wypowiedzi członkowie Zarządu Powiatu stwierdzili jednogłośnie, że również nie wnoszą żadnych uwag do powyższego wniosku i proponują zaopiniować go pozytywnie. Reasumując, Zarząd Powiatu wyraził zgodę na zmianę zakresu umowy z dnia 27 stycznia 2006 r. Nr FN.I-PP/305/3/2006 dotyczącej udzielenia dotacji w kwocie 30.000 zł. z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Gminy Byczyna – zmianę obejmującą realizację zadania pn. “Zakup specjalistycznej linii do segregacji odpadów komunalnych na składowisku gminnym w Gołkowicach” na zadanie pn. “Zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów”. Jednocześnie Zarząd Powiatu zlecił Skarbnikowi Powiatu przygotowanie na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku stosownego projektu uchwały.
Do punktu 4 porządku
Starosta przedstawił wniosek Prezesa Kluczborsko-Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej w sprawie przyjęcia do realizacji “Sektorowej Strategii Rozwoju Turystyki na
Obszarach Wiejskich w Gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i Lasowice Wielkie”. Następnie wyjaśnił, że powyższa prośba ma związek z zakończeniem prac związanych z opracowaniem w/w strategii – opracowanej w ramach programu Leader +. Jak zapewnia wnioskodawczyni – kontynuował Starosta, opracowana strategia zawiera wszystkie niezbędne elementy służące zintegrowanemu i harmonijnemu rozwojowi obszarów wiejskich Gmin Powiatu Kluczborskiego tak więc jej przyjęcie jest uzasadnione. Członkowie Zarządu Powiatu jeszcze po chwili dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy wniosek.
Do punktu 5 porządku
a) Przewodniczący Zarządu przedstawił zebranym wniosek Burmistrza Miasta Kluczbork w sprawie wsparcia finansowego planowanych obchodów Roku Dzierżoniowskiego. Jak wynika z powyższego wniosku – kontynuował Przewodniczący, przedstawiciele Gminy Kluczbork, wspólnie z Polskim Związkiem Pszczelarskim oraz Wojewódzkim Związkiem Pszczelarskim w Opolu planują zorganizować w dniach 15 – 17 września br. centralne obchody jubileuszu połączone z XXIV Ogólnopolskimi Dniami Pszczelarza. Wśród licznych zaproszonych gości znajdować się będzie prawie 5000 osób z całego kraju i Europy a wachlarz proponowanych imprez sięgać będzie od międzynarodowych konferencji naukowych, poprzez kiermasz produktów ekologicznych po koncerty i zabawy taneczne. W związku z powyższym, wnioskodawca, mając na uwadze fakt, że tak duże przedsięwzięcie jest doskonałą promocją nie tylko miasta ale i całego powiatu, zwraca się właśnie z prośbą o udzielenie wsparcia finansowego planowanej imprezy. Następnie członkowie Zarządu zapoznali się z załączonym do powyższego wniosku szczegółowym kalendarium obchodów XXIV Ogólnopolskich Dni Pszczelarza w Kluczborku po czym Skarbnik stwierdził, że najpierw należy uzgodnić z Burmistrzem Kluczborka, jaką w przybliżeniu kwotę od nas oczekuje i na jakich zasadach to dofinansowanie ma się odbyć bo można na przykład zadeklarować się zapłacić jakąś fakturę, na przykład za noclegi ale jaka będzie nasza rola
w tych obchodach, czy to, że udzieliliśmy dofinansowania będzie w jakiś sposób “widoczne”.
Członkowie Zarządu po wysłuchaniu wypowiedzi Skarbnika zgodzili się z nim jednogłośnie. W związku z tym, jeszcze po chwili dyskusji i zastanowieniu się, członkowie Zarządu zaproponowali, aby Skarbnik skontaktował się z organizatorami powyższych obchodów
i uzgodnił szczegóły ewentualnego naszego dofinansowania i na kolejne posiedzenie Zarządu Powiatu przedstawił jego członkom konkretne informacje w tej sprawie - i tak też ostatecznie jednogłośnie postanowiono.
b) Starosta przedstawił umowę o dofinansowanie środkami pochodzącymi z budżetu państwa projektu pn. “Zakup i montaż dźwigu osobowo – towarowego w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach szansą na lepsze życie jego mieszkańców” realizowanego w ramach działania 1.4 – “Modernizacja bazy i podnoszenie standardu technicznego instrumentów pomocy społecznej” ujętego w roku 2006 w Kontrakcie Wojewódzkim dla Województwa Opolskiego na lata 2005 – 2006. Stronami powyższej umowy są: Wojewoda Opolski oraz Powiat Kluczborski. Członkowie Zarządu Powiatu po zapoznaniu się z w/w umową nie wnieśli do niej żadnych uwag, w związku z tym, Starosta poddał ją pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu pn. “Zakup i montaż dźwigu osobowo – towarowego w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach szansą na lepsze życie jego mieszkańców”. Jednocześnie Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do podpisania powyższej umowy.
c) Skarbnik przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków. Następnie wyjaśnił, że zmiany wprowadzane powyższą uchwałą dotyczą zwiększenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2006 rok o otrzymane dotacje celowe w łącznej kwocie 44.000 zł. po stronie dochodów i wydatków a mianowicie: zgodnie z decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 06 lipca br. zwiększona została dotacja celowa o kwotę 5.000 zł. z przeznaczeniem na sfinansowanie wydatków bieżących Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kluczborku; zgodnie z decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 30 czerwca br. przekazana została dotacja celowa w wysokości 24.000 zł. z przeznaczeniem na pokrycie kosztów bieżącego funkcjonowania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku; zgodnie z decyzją również Wojewody Opolskiego z dnia 11 lipca br. przekazana została dotacja celowa w wysokości 15.000 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie działalności bieżącej istniejącego ośrodka interwencji
kryzysowej. Członkowie Zarządu Powiatu nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej
uchwały, w związku z tym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie
podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków.
d) Starosta omówił wniosek Przewodniczącego Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku o uznanie obszaru Powiatu Kluczborskiego za teren
dotknięty klęską suszy. Po chwili dyskusji członkowie Zarządu postanowili zlecić Naczelnikowi Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa w/m. przygotowanie stosownego wniosku do Wojewody Opolskiego oraz przekazać go do wiadomości gminom Powiatu Kluczborskiego.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński .............................................
3. Otylia Skoczylas ...............................................
4. Stanisław Stenzel ...............................................