PROTOKÓŁ nr 149/2006
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 12 czerwca 2006 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, Naczelnik Wydziału Edukacji oraz Naczelnik Wydziału Organizacyjnego.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Sprawy oświaty:
- wniosek Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku o ustanowienie trwałego zarządu na wydzieloną część budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku;
- raport o stanie edukacji ustawicznej w Powiecie Kluczborskim w roku 2005;
- wniosek dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku w sprawie dofinansowania organizacji obchodów 40-lecia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku;
- wniosek Sekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w sprawie przeprowadzenia kontroli finansowej w podległych Centrach Kształcenia Ustawicznego lub Zespołach Szkół oraz w szkołach funkcjonujących samodzielnie, przy których w latach 2002 – 2006 powołano Państwowe Komisje Egzaminacyjne do przeprowadzania egzaminów eksternistycznych.
- Sprawy finansowe:
- projekt zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na 2006 rok;
- wniosek Parafii Braci Mniejszych Kapucynów w Wołczynie w sprawie udzielenia pomocy finansowej na organizację Charytatywnego Festynu Rodzinnego.
- Projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu opracowania “Program Ochrony Środowiska dla gminy Byczyna na lata 2006 – 2009 w perspektywą do roku 2013 oraz plan gospodarki odpadami z perspektywą do roku 2015”.
- Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, który odbył się w dniu 05 czerwca 2006 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił następujące sprawy:
- ponowne rozpatrzenie wniosku dyrektora Powiatowego Ośrodka Doskonalenia
Nauczycieli w Kluczborku o ustanowienie trwałego zarządu na wydzieloną część budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku; członkowie Zarządu Powiatu po obejrzeniu przedmiotowych pomieszczeń oraz ponownej rozmowie na miejscu z panem Pawłem Cieplikiem, dyrektorem Zespołu Szkół Panadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku jak również wspólnej dyskusji i zastanowieniu się jednogłośnie postanowili, że pomiędzy Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku a Powiatowym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku powinna zostać zawarta umowa najmu lub dzierżawy dotycząca użytkowania przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku następujących pomieszczeń na parterze budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku: pokój nr 1, pokój nr 2, pokój nr 3, toalety oraz wspólne użytkowanie korytarza. Ponadto Zarząd Powiatu postanowił, że Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku, na mocy powyższej umowy, nie będzie ponosił żadnych kosztów z tytułu najmu czy dzierżawy tych pomieszczeń tylko będzie ponosił koszty mediów a ponadto, również na mocy powyższej umowy, będzie mógł przeprowadzać remonty i wykonywać inwestycje w w/w pomieszczeniach - i tak ostatecznie jednogłośnie postanowiono.
- raport o stanie edukacji ustawicznej w Powiecie Kluczborskim w roku 2005; Pani Jolanta
Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji na wstępie powiedziała, że powyższy raport został opracowany głównie w tym celu, aby zwrócić uwagę na kształcenie osób dorosłych, uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, tak niezbędnych zdaniem pani Krzysztowczyk w nowej rzeczywistości. Następnie członkowie Zarządu szczegółowo zapoznali się z powyższym
raportem a na koniec zapoznali się z zarekomendowanymi przez Naczelnika Wydziału Edukacji działaniami. Te rekomendowane działania to przede wszystkim: podjęcie działania zmierzającego do zwiększenia świadomości społeczeństwa w ścisłej zależności między kwalifikacjami, zatrudnialnością, mobilnością a poziomem życia; wspomaganie rozwoju różnych form edukacji i rozwijanie zainteresowań osób starszych; rozwijanie systemu pomocy społecznej i stypendialnej umożliwiającej finansowanie edukacji; podjęcie próby stworzenia tzw. “systemu dualnego” kształcenia zawodowego czyli włączenia pracodawców, którzy finansowaliby to kształcenie poprzez przekazywanie do szkół nowoczesnych urządzeń, na których uczniowie uczyliby się przyszłego zawodu; upowszechnianie systemu akredytacji przez Opolskiego Kuratora Oświaty pozaszkolnych placówek kształcenia ustawicznego; wspieranie inicjatyw lokalnych, regionalnych i krajowych; wprowadzanie w szkołach wszystkich typów i poziomów zasady “nowej dydaktyki” realizującej hasło, że podstawowym obowiązkiem szkoły jest “nauczyć się uczyć się”; przyspieszenie budowania systemu kształcenia na odległość z wykorzystaniem istniejących Centrów Kształcenia Ustawicznego; zintensyfikowanie kształcenia i szkolenia kadr pedagogicznych celem przygotowania do pracy metodą “na odległość”; rozwinięcie systemu podnoszenia kwalifikacji kadry dydaktycznej uczestniczącej w kształceniu ustawicznym osób dorosłych; wyposażenie pracowni, laboratoriów oraz pracowni zajęć praktycznych w nowoczesne pomoce dydaktyczne, maszyny, urządzenia i narzędzia; rozwijanie kształcenia modułowego i poszerzenie ofert z programami modułowymi kształcenia i szkolenia; zwiększenie zatrudnienia doradców zawodowych w systemie szkolnym i pozaszkolnym, którzy będą wykorzystywać zawodoznawcze materiały informacyjne i dydaktyczne, prowadzenie kampanii informacyjnych o możliwości podejmowania pracy i rozwijania zainteresowań, badań rynku edukacyjnego oraz rynku pracy; utworzenie jednego Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego, w którym należałoby zebrać wszystkie szkoły dla dorosłych aby rozdzielić kształcenie dorosłych od edukacji młodzieżowej natomiast formy pozaszkolne kształcenia ustawicznego można by umieścić w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku lub pozostawić w CKU; prowadzenie monitorowania i diagnozowania kształcenia ustawicznego. Po zapoznaniu się z powyższymi rekomendacjami Wicestarosta stwierdził, że jego uwagę zwróciła szczególnie propozycja utworzenia jednego Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego. Pani Krzysztowczyk powiedziała, że jeszcze przed 2002 rokiem powstała koncepcja utworzenia takiego
Powiatowego Centrum Zawodowego i tam miało być właśnie Centrum Kształcenia Ustawicznego, Centrum Kształcenia Praktycznego, Centrum Informacji Zawodowej, Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli lecz nie zostało utworzone i teraz jest ponowna propozycja. Następnie członkowie Zarządu podjęli dyskusję na ten temat. Ostatecznie jednak, po długiej dyskusji, Zarząd Powiatu nie podjął na tę chwilę żadnej wiążącej decyzji w sprawie utworzenia jednego Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego. Ostatecznie Zarząd Powiatu przyjął raport o stanie edukacji ustawicznej w Powiecie Kluczborskim w roku 2005 wraz z rekomendowanymi działaniami.
- wniosek dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku w sprawie
dofinansowania organizacji obchodów 40-lecia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku; jak wynika z powyższego wniosku – wyjaśnił Starosta, we wrześniu br. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kluczborku będzie obchodzić 40-lecie działalności. Jubileusz ten będzie zorganizowany w formie konferencji oraz warsztatów dla nauczycieli z powiatu kluczborskiego. Zorganizowane warsztaty obejmować będą najbardziej aktualne obszary pomocy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie m. in. dysleksji, nadpobudliwości psychoruchowej, profilaktyki zachowań problemowych, problemów wychowawczych itp. Ponadto – kontynuował Starosta, dyrektor Poradni z tej okazji chciałaby wydać folder o swojej placówce, w którym zawarta by była m. in. historia jednostki, kierunki zmian w pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom i nauczycielom, aktualna oferta i programy realizowane przez placówkę. Przewidywany koszt druku 800 egzemplarzy foldera to 5.500,00 zł. Ponadto, przewidywane jest zorganizowanie części kulinarnej dla zaproszonych gości a to z kolei koszt około 2.000 zł. W związku z powyższym – nadal kontynuował Przewodniczący, jak również w związku ze zmniejszeniem planu finansowego Poradni wynikającym ze zmniejszenia subwencji oświatowej, dyrektor w/w placówki zwraca się z prośbą o sfinansowanie przez powiat kluczborski kosztu folderu oraz obiadu dla zaproszonych gości. Skarbnik po wysłuchaniu powyższego wniosku stwierdził, że zapowiada się faktycznie duża impreza, w której mają wziąć udział m. in. goście z Ministerstwa Edukacji Narodowej jak i z Kuratorium Oświaty, natomiast należy zastanowić się, czy jest zasadne wydawanie przez nas takich pieniędzy tj. 7.500 zł. na foldery czy obiady , ponadto – kontynuował Skarbnik, organizatorem jest Poradnia i możemy pomyśleć ewentualnie nad jakimś dofinansowaniem ale na pewno nie w kwocie 7.500 zł. Członkowie Zarządu zgodzili się jednogłośnie ze zdaniem Skarbnika i dodali, że dyrektor Poradni może znaleźć sponsorów,
może zwrócić się również o pomoc do gmin gdyż też świadczy usługi na ich rzecz.
Sekretarz dodał, że przede wszystkim do wniosku powinien być załączony jakiś szczegółowy harmonogram powyższych obchodów łącznie z preliminarzem wydatków. Skarbnik dodał, że impreza ta ma się odbyć dopiero we wrześniu tak że jest jeszcze czas aby zobowiązać dyrektora Poradni do przedłożenia takich informacji jak zaproponował Sekretarz. Członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się z propozycją swoich przedmówców, w związku z tym, reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie zlecił dyrektorowi Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku uzupełnienie powyższego wniosku o szczegółowe informacje na temat: programu obchodów, ilości zaproszonych gości oraz preliminarza wydatków.
Powyższe informacje dyrektor ma przedłożyć na następne posiedzenie Zarządu.
Po zapoznaniu się z nimi, Zarząd Powiatu podejmie ostateczną decyzję w przedmiotowej sprawie;
- wniosek Sekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w sprawie
przeprowadzenia kontroli finansowej w podległych Centrach Kształcenia Ustawicznego lub Zespołach Szkół oraz w szkołach funkcjonujących samodzielnie, przy których w latach 2002 – 2006 powołano Państwowe Komisje Egzaminacyjne do przeprowadzania egzaminów eksternistycznych; Przewodniczący Zarządu stwierdził, że jak wynika z przedmiotowego wniosku, Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła nieprawidłowości w prowadzeniu gospodarki finansowej przez jednostki organizacyjne, przy których powołano Państwowe Komisje Egzaminacyjne do przeprowadzania kontroli finansowej w podległych Centrach Kształcenia Ustawicznego lub w Zespołach Szkół oraz w szkołach funkcjonujących samodzielnie, przy których w latach 2002 – 2006 powołano Państwowe Komisje Egzaminacyjne do przeprowadzania egzaminów eksternistycznych. Stwierdzone przez Najwyższą Izbę Kontroli nieprawidłowości dotyczą gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat za przeprowadzenie egzaminów eksternistycznych a w szczególności wykonywanie przepisów ustawy o rachunkowości i prowadzeniu dokumentacji finansowo-księgowej a także rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania egzaminów eksternistycznych oraz szczegółowych zasad odpłatności za ich przeprowadzanie. W związku z powyższym Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że jednostką, w której były w w/w latach powoływane Państwowe Komisje Egzaminacyjne do przeprowadzania egzaminów eksternistycznych jest Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku i dlatego powyższą
kontrolę należy tam przeprowadzić. Członkowie Zarządu stwierdzili, że jeżeli jest taka konieczność to należy taką kontrolę przeprowadzić. Pozostaje tylko kwestia wyznaczenia osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie tej kontroli. W związku z tym, że ma to być kontrola finansowa, zdaniem członków Zarządu, powinien to być pracownik Wydziału Finansowego w/m. Jeszcze po chwili dyskusji Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o przeprowadzeniu powyższej kontroli w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Jednocześnie Zarząd Powiatu zlecił Skarbnikowi Powiatu wyznaczenie z Wydziału Finansowego osób, odpowiedzialnych za przeprowadzenie tej kontroli w w/w jednostce.
Postanowiono również, że kontrola ta ma zostać przeprowadzona do końca października br.
Do punktu 3 porządku
Skarbnik przedstawił następujące sprawy:
Geodezyjnym i Kartograficznym na 2006 rok; powyższy projekt – wyjaśnił pan Piotr Pośpiech, uwzględnia rzeczywisty stan środków funduszu na początek bieżącego roku oraz przewidywaną wielkość wpływów na w/w fundusz. Zarząd Powiatu zapoznał się z projektem zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na 2006 rok i jednogłośnie postanowił o jego skierowaniu na sesję Rady Powiatu w Kluczborku;
w Wołczynie w sprawie udzielenia pomocy finansowej na organizację Charytatywnego Festynu Rodzinnego; organizacja tego festynu jest planowana jest na dzień 18 czerwca br. ale aby mógł się on odbyć, potrzebna jest pomoc finansowa. Jak wynika z powyższego wniosku, każdego roku dzieci oraz młodzież należące do grup działających przy w/w parafii, uczestniczą w wyjazdach wakacyjnych. Niektórych rodziców nie stać na pokrycie kosztów wyjazdu i dlatego ich celem jest zapewnienie wypoczynku tym dzieciom. Stąd pomysł zorganizowania Charytatywnego Festynu Rodzinnego a zarazem prośba o pomoc finansową. Członkowie Zarządu Powiatu po zapoznaniu się z powyższym wnioskiem stwierdzili, że cel
tego festynu jest szczytny lecz nie mogą przekazać instytucji kościelnej środków finansowych.
W związku z tym, Zarząd Powiatu, ze względów formalno-prawnych tj. braku możliwości przekazywania instytucjom kościelnym środków finansowych, jednogłośnie negatywnie zaopiniował powyższy wniosek.
Do punktu 4 porządku
Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu opracowania “Program Ochrony Środowiska dla gminy Byczyna na lata 2006 – 2009 w perspektywą do roku 2013 oraz plan gospodarki odpadami z perspektywą do roku 2015”. Następnie wyjaśnił, że Gmina Byczyna przedłożyła do zaopiniowania przedmiotowe opracowanie celem uchwalenia, które to opracowanie spełnia przesłanki ustawowe oraz jest zgodne z planem i programem dla Powiatu Kluczborskiego. Członkowie Zarządu Powiatu po zapoznaniu się z powyższymi projektami tj. projektem “Programu ochrony środowiska” oraz projektem “Planu gospodarki odpadami”, nie wnieśli do nich żadnych uwag, w związku z tym, Starosta poddał pod głosowanie projekt powyższej uchwały. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zaopiniowania projektu opracowania “Program Ochrony Środowiska dla gminy Byczyna na lata 2006 – 2009 w perspektywą do roku 2013 oraz plan gospodarki odpadami z perspektywą do roku 2015”.
Do punktu 5 porządku
Przewodniczący Zarządu przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie upoważnienia do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem niektórych bieżących spraw powiatu. Następnie wyjaśnił, że na mocy powyższej uchwały, upoważnia się Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem niektórych bieżących spraw powiatu a mianowicie do: występowania z wnioskiem o wydanie wypisu z ksiąg wieczystych; zlecania opracowania operatów szacunkowych nieruchomości; zlecania ogłoszeń na przetargi i negocjacje przy zbywaniu nieruchomości; podpisywania ogłaszanych wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia, dzierżawy, najmu i oddania w wieczyste użytkowanie; podpisywania zlecenia na wykonanie podziału i rozgraniczenie nieruchomości; zamawianie
i składanie dokumentacji do urządzania ksiąg wieczystych na nieruchomości powiatowe; reprezentowania Zarządu we wspólnotach i wykonywanie łączących się z tym czynności prawnych. Członkowie Zarządu Powiatu nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, w związku z tym, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie upoważnienia do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem niektórych bieżących spraw powiatu.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska
Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński .............................................
3. Otylia Skoczylas ...............................................
4. Stanisław Stenzel ...............................................