Protokół Nr XXXVII/2006
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 13 kwietnia 2006r.
XXXVII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 1200 Przewodniczący Rady – Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich radnych, Burmistrza Miasta Wołczyna i kilku radnych Rady Miejskiej w Wołczynie, Komendantów Powiatowych Policji i Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku oraz pozostałych zebranych. Następnie Przewodniczący stwierdził, że dzisiejsze obrady i podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ
na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 17 radnych. W dalszych obradach uczestniczyło
18 radnych.
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek sesji
w dniu dzisiejszym. Do proponowanego porządku radni nie wnieśli uwag i jednogłośnie,
17 głosami za, przyjęli następujący porządek XXXVII sesji:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/ zatwierdzenie porządku obrad,
c/ zatwierdzenie protokołu z XXXVI sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia
absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2005r.,
b/ zmiany uchwały Nr XXXV/249/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie
uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006r.,
c/ ustalenia zakresu i szczegółowości informacji o przebiegu wykonania budżetu
Powiatu Kluczborskiego za I półrocze,
d/ określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty
należności pieniężnych Powiatu Kluczborskiego oraz jego jednostek organizacyjnych,
e/ ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli
miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego,
f/ przyjęcia sprawozdania z realizacji “Programu współpracy Powiatu Kluczborskiego
z organizacjami pozarządowymi w 2005r.”,
g/ uchwalenia “Programu współpracy Powiatu Kluczborskiego z organizacjami
pozarządowymi w 2006r.”,
h/ zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 20 maja 2005r. do 6 września 2005r.,
i/ zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Kluczborku w 2005r.,
j/ wyrażenia zgody na założenie i prowadzenie publicznego liceum ogólnokształcącego
przez Gminę Wołczyn,
k/ założenia zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych,
l/ zmiany uchwały Nr XXXIII/242/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 1 grudnia
2005r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania
nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach
prowadzonych przez Powiat Kluczborski,
ł/ zmiany uchwały Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005r.
w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów
szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006,
m/ nadania imienia Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach,
n/ określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych na 2006r.,
o/ przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Kluczborku za 2005r.
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Przyjęcie informacji Zarządu Powiatu w Kluczborku dotyczącej sprawozdania Likwidatora
SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie zbywania ruchomości
stanowiącej majątek trwały za rok 2004 i 2005.
6.Przyjęcie sprawozdania o stanie bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony
przeciwpożarowej za 2005r.
7.Przyjęcie informacji o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego
za 2005r.
8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2005r.
9.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.
10.Informacja o działalności Szpitala Powiatowego w Kluczborku za lata 2004-2005.
11.Wolne wnioski i zapytania.
12.Zamknięcie obrad.
Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXXVI sesji Rady Powiatu,
która odbyła się w dniu 9 lutego 2006r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag i w drodze głosowania, w obecności 17 radnych, 16 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym się, zatwierdzili protokół z poprzedniej sesji.
Do punktu 2 porządku obrad
Radna Irena Kielar wystąpiła z wnioskiem, aby na kolejne sesje przygotowywać dla radnych mniejszą ilość materiałów, gdyż jej zdaniem na dzisiejsze obrady jest ich stanowczo za dużo.
Kolejno radna powiedziała, że w naszym powiecie jest mała wykrywalność jeśli chodzi
o wykroczenia nieletnich i należy zająć się tą sprawą. Chodzi tu szczególnie o notoryczne dewastacje ogródków działkowych, przystanków autobusowych, ławek, itp. Radna Kielar dodała, że bezkarność naszej młodzieży jest poważnym problemem i policja powinna skuteczniej na nią reagować.
Radny Piotr Gruss zgłosił następujące zapytania:
1.kto wydał decyzję o zasypaniu basenu miejskiego w Kluczborku i czy został
poinformowany o tym Burmistrz Miasta Kluczbork,
2.czy Wydział Ochrony Środowiska Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego wyraził zgodę
na składowanie odpadów różnych /w tym pochodzenia chemicznego/ w w/w miejscu,
3.kto podjął decyzję o rozebraniu nieczynnej już sali teatru przy Kluczborskim Domu Kultury
i czy wyraził na to zgodę Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Radny poprosił o pisemną odpowiedź na powyższe zapytania.
Innych zapytań radni nie wnieśli.
Do punktu 3a porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił
zebranym projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2005r. Do projektu niniejszej uchwały załączona jest szczegółowa informacja Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu powiatu za 2005r., która zawiera:-wykonanie planu dochodów i wydatków budżetu powiatu /wraz z informacja opisową/,
-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej
wykonywanych przez powiat,
-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu powiatu,
-prognozy finansowe i informację o wielkości zadłużenia,
-sprawozdanie Likwidatora SP ZOZ w Kluczborku z realizacji planu rzeczowo-finansowego,
-zmiany w planie budżetu dokonane w trakcie roku budżetowego 2005,
-zestawienie wydatków majątkowych i remontowych,
-wykonanie planu przychodów i wydatków środków specjalnych i gospodarstw
pomocniczych,
-wykonanie planu przychodów i wydatków funduszy celowych,
-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach.
Skarbnik powiedział, że informacja powyższa została w ustawowym terminie przekazana Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania. Odczytał następnie uchwałę Nr 154/2006 Składu Orzekającego RIO z dnia 4 kwietnia 2006r., w której zawarta jest opinia na temat wykonania budżetu powiatu za 2005r. Wyjaśnił, że opinia ta zawiera
uwagi dotyczące wielkości dokonanych spłat w trakcie roku budżetowego. Regionalna Izba Obrachunkowa oceniła wielkości wydatków i rozchodów dokonanych na spłatę zadłużenia
w dwóch aspektach i właśnie jednego z nich dotyczą uwagi. W aspekcie, wynikającym
z zobowiązań zaciągniętych przez powiat, wielkość tych obciążeń w odniesieniu
do wykonanych dochodów wyniosła 5,14% i jest zgodna z ustawą o finansach publicznych. Jednak przy uwzględnieniu kwoty dokonanej spłaty kredytu poręczonego SPZOZ ZOZ
w likwidacji, wskaźnik ten wynosi 15,53%. Naruszona została więc tu norma prawna, według której wskaźnik nie może przekroczyć 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów.
Kolejno Skarbnik poinformował zebranych, że informacja Zarządu została przedłożona również Radzie Powiatu i była ona tematem posiedzeń poszczególnych komisji. Komisja Rewizyjna Rady Powiatu na posiedzeniu w dniu 27 marca 2006r. szczegółowo analizowała przebieg wykonania budżetu w 2005r. oraz zapoznała się z dokumentami finansowymi przedłożonymi przez Skarbnika Powiatu. Członkowie komisji stwierdzili, że wykonanie budżetu w 2005r. zostało wykonane prawidłowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W związku z powyższym Komisja Rewizyjna sporządziła wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu i przekazała go zgodnie z procedurą do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania.
Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu radnemu Mieczysławowi Garbowskiemu Wiceprzewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, który odczytał przedmiotowy wniosek komisji.
Kolejno Skarbnik Powiatu przedstawił zebranym opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą powyższego wniosku. Pozytywna opinia wniosku zawarta jest w uchwale
Nr 179/2006 Składu Orzekającego RIO w Opolu z dnia 4 kwietnia 2006r.
Odczytane opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej znajdują się w aktach Komisji Rewizyjnej – RP/K.Rew.-0053/9/2006 i RP/K.Rew.-0055/9/2006.
Radni nie wnieśli zapytań do przedmiotowego projektu uchwały, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 16 głosowało za podjęciem uchwały, a 2 było przeciw. W wyniku głosowania Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę Nr XXXVII/256/2006 przyjmując sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2005r. i udzielając z tego tytułu absolutorium Zarządowi Powiatu.
Do punktu 3b porządku obrad
Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XXXV/249/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu
powiatu na 2006r. W uzasadnieniu do niniejszego projektu Skarbnik Powiatu wyjaśnił,
że proponowane zmiany w budżecie wynikają głównie z otrzymania ostatecznych wielkości budżetowych od Ministra Finansów i Wojewody Opolskiego. Minister Finansów poinformował o obniżeniu części oświatowej subwencji ogólnej oraz części równoważącej subwencji ogólnej, a także o podwyższeniu prognozowanej kwoty dochodów z udziału
w podatku. Natomiast Wojewoda Opolski przekazał informację dotyczącą zwiększenia dotacji na prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa oraz zmniejszenia środków na funkcjonowanie Komendy Powiatowej PSP w Kluczborku i środków dla domów pomocy społecznej. Ponadto część zmian dotyczy dotacji otrzymanej z Gminy Byczyna dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku, dotacji otrzymanej z budżetu państwa
na finansowanie pomocy dla repatriantów oraz wprowadzenia dochodów z tytułu pierwszej opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu sprzedanego przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. Proponowane są również w tym projekcie zmiany w planie wydatków inwestycyjnych tj. zakup zestawu komputerowego do Tajnej Kancelarii /wymóg prawny/
oraz zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych dla Domu Pomocy Społecznej
w Gierałcicach. Ogólnie plan dochodów i wydatków budżetu powiatu zmniejszony został
o kwotę 629.103,-zł.
Do niniejszego projektu uchwały nie wniesiono uwag, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku
głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXXVII/257/2006 przyjmując proponowane zmiany w budżecie.
Do punktu 3c porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały - w sprawie ustalenia zakresu i szczegółowości informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze. W uzasadnieniu do tego projektu Skarbnik wyjaśnił, że dotychczas obowiązującą uchwałę w powyższej sprawie należy zmienić, aby była ona zgodna z nową ustawą o finansach publicznych.
Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący
Rady poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych, którzy jednogłośnie opowiedzieli się za podjęciem proponowanej uchwały. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXVII/258/2006 w sprawie ustalenia zakresu i szczegółowości informacji
o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze.
Do punktu 3d porządku obrad
Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad
i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Powiatu Kluczborskiego oraz jej jednostek organizacyjnych. Skarbnik Powiatu w uzasadnieniu
do niniejszego projektu wyjaśnił, że zmiana dotychczas obowiązującej uchwały w powyższej sprawie związana jest również z wejściem w życie nowej ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z przepisami wszystkie akty prawne wydane na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy o finansach publicznych, muszą zostać dostosowane do nowych przepisów w terminie
do 30 czerwca 2006r. W związku z powyższym został przygotowany projekt niniejszej uchwały. Do projektu nie wniesiono uwag. W drodze głosowania, w obecności 18 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVII/259/2006 określając szczegółowe zasady i tryb umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Powiatu Kluczborskiego oraz jej jednostek organizacyjnych.
Do punktu 3e porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały – w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Zarząd Powiatu w przygotowanym projekcie uchwały proponuje podniesienie najniższego wynagrodzenia w I kategorii o 40,-zł. dla wszystkich jednostek powiatu, natomiast wartość punktu pozostawić na dotychczasowym poziomie.
Radna Irena Kielar powiedziała, że jej zdaniem powinny zostać dodatkowo zwiększone wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi jednostek oświatowych.
Skarbnik wyjaśnił, że corocznie projekt takiej uchwały jest przedstawiany Radzie Powiatu
i zawsze jest prowadzona dyskusja w tej kwestii. Jeśli chodzi o wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi to w uchwale budżetowej na 2006r. wskaźnik wzrostu tych wynagrodzeń zaplanowano na poziomie 2,5% i w takiej wysokości musi zostać utrzymany. Innych uwag do projektu nie wniesiono.
Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie, w którym uczestniczyło 18 radnych.
17 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXVII/260/2006 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.
Do punktu 3f porządku obrad
Przewodniczący przedstawił kolejno zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji “Programu współpracy Powiatu Kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2005r.”. Sprawozdanie niniejsze zostało sporządzone przez Naczelnika Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki i stanowi załącznik
do powyższego projektu uchwały. Sprawozdanie zostało opracowane na podstawie zebranych informacji dotyczących konkretnych działań realizowanych przez organizacje pozarządowe lub we współpracy z samorządem Powiatu Kluczborskiego. Ilość tych działań jest jednak zależna od możliwości finansowych budżetu powiatu.
Do sprawozdania radni nie wnieśli uwag. W drodze głosowania, w obecności 18 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła powyższe sprawozdanie, podejmując w tej sprawie uchwałę Nr XXXVII/261/2006.
Do punktu 3g porządku obrad
Następnym przedstawionym Radzie Powiatu projektem uchwały był projekt w sprawie uchwalenia “Programu współpracy Powiatu Kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2006r.”. Naczelnik Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił w uzasadnieniu do projektu, że dotychczas obowiązująca w tej sprawie uchwała Rady przestaje obowiązywać w związku z wprowadzeniem zmian w ustawie o finansach publicznych. Konieczne jest więc podjęcie nowej uchwały.
Do projektu nie wniesiono zapytań, w związku z czym poddano go pod głosowanie.
W obecności 18 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVII/262/2006 uchwalając “Program współpracy Powiatu Kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2006r.”.
Do punktu 3h porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił kolejno projekt uchwały – w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ
w Kluczborku za okres od 20 maja 2005r. do 6 września 2005r. W uzasadnieniu do projektu Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia wyjaśnił, że przedłożone Radzie Powiatu sprawozdanie dotyczy okresu funkcjonowania jednostki jako samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. W dniu 19 maja 2005r. Naczelny Sąd Administracyjny
w Warszawie oddalił skargę kasacyjną złożoną przez Powiat Kluczborski i tym samym został utrzymany w mocy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, który uznał
za nieważną uchwałę Nr XII/85/2003 Rady Powiatu z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku. Rada Powiatu w dniu 8 lipca 2005r. ponownie podjęła uchwałę w sprawie likwidacji w/w jednostki i weszła ona w życie z dniem 7 września 2005r. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej i nad jednostkami transportu sanitarnego oraz uchwałą Nr XX/134/2000 Rady Powiatu w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do sprawowania nadzoru nad SPZOZ ZOZ w Kluczborku, Rada Powiatu zapoznaje się i analizuje sprawozdanie z działalności jednostki za okres od 20 maja 2005r.
do 6 września 2005r. Sprawozdanie niniejsze obejmuje bilans jednostki, rachunek zysków
i strat oraz informację dodatkową.
W uzasadnieniu do projektu uchwały Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia poinformował też radnych, że sprawozdanie powyższe zostało w dniu 22 marca 2006r. przyjęte przez Radę Społeczną SPZOZ ZOZ.
Do przedmiotowego projektu uchwały radni nie wnieśli uwag, w związku z powyższym Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 3 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXVII/263/2006 w powyższej sprawie.
Do punktu 3i porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Kluczborku w 2005r. Sprawozdanie powyższe jest corocznie sporządzane i przedkładane Radzie Powiatu do akceptacji. W sprawozdaniu tym szczegółowo przedstawiono:
1.realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w zakresie:
a/ bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej dotyczącej ochrony
interesów konsumentów,
b/ występowania do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
c/ wytaczania powództw na rzecz konsumentów,
d/ współdziałania z Delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami
Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie
ochrony konsumentów,
e/ działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym.
2.wykonywanie innych zadań określonych w przepisach odrębnych.
Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że funkcja rzecznika konsumentów jest bardzo potrzebna, ale wiele osób nie wie, że może skorzystać z jego pomocy. Zdaniem radnego można by wejść we współpracę ze szkołami ponadgimnazjalnymi i poprzez różne działania rozpowszechniać wiedzę na temat działalności rzecznika.
Innych zapytań do projektu nie wniesiono. W obecności 18 radnych przystąpiono
do głosowania. Rada Powiatu jednogłośnie,18 głosami za, podjęła uchwałę
Nr XXXVII/264/2006 zatwierdzając sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku w 2005r.
Do punktu 3j porządku obrad
Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na założenie
i prowadzenie publicznego liceum ogólnokształcącego przez Gminę Wołczyn.
W uzasadnieniu do projektu Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że projekt ten sporządzono na wniosek Burmistrza Wołczyna, a tamtejsza Rada Miejska podjęła już uchwałę w sprawie zamiaru utworzenia takiej szkoły w Wołczynie. Uzasadnienie uchwały zawiera argumenty Rady Miejskiej i Burmistrza Wołczyna za utworzeniem szkoły oraz argumenty Powiatu Kluczborskiego za pozostawieniem dotychczasowej sieci szkół ponadgimnazjalnych i nie tworzeniem nowej szkoły w Wołczynie. Ponadto w uzasadnieniu znajdują się również opinie dyrektorów zespołów szkół, w których funkcjonują licea ogólnokształcące.
Przewodniczący Rady udzielił kolejno głosu Burmistrzowi Miasta Wołczyn. Zaapelował
on do radnych o przyjęcie proponowanej uchwały i danie szansy Gminie Wołczyn
na utworzenie i prowadzenie liceum. Powiedział, że uczestniczył w posiedzeniach niektórych komisji i dyskutował w tej sprawie z radnymi, przedstawiając swoje argumenty. Dodał też,
że szkoła ta powstanie jeśli Rada Miejska w Wołczynie zadecyduje o tym ostatecznie oraz przede wszystkim wtedy, gdy będzie do niej wystarczający nabór.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu radny Piotr Gruss powiedział, że należy dać szansę Gminie Wołczyn, jednak jego zdaniem zamiast liceum ogólnokształcącego powinno się utworzyć tam liceum profilowane albo jakąś szkołę o kierunku technicznym.
Radny Adam Martyniszyn również zaapelował do wszystkich radnych, aby przyjąć
tę uchwałę, ponieważ są ku temu warunki lokalowe, kadrowe, itp. Ponadto utworzenie takiej szkoły podniesie rangę gminy.
Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że również jest
za utworzeniem liceum ogólnokształcącego w Wołczynie i taką decyzję powinna podjąć
Rada Powiatu. Zdaniem radnego utworzenie tej szkoły w Wołczynie będzie korzystne
dla uczniów ze względów finansowych.
Wicestarosta Kluczborski powiedział, że jako mieszkaniec Wołczyna apeluje do radnych
o przyjęcie tej uchwały. Podziękował również radnemu Adamowi Martyniszynowi za to,
że teraz opowiada się za utworzeniem liceum w Wołczynie, bo na posiedzeniach komisji wstrzymywał się od głosu w tej sprawie.
Innych uwag do projektu nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał projekt
pod głosowanie, w którym uczestniczyło 18 radnych. 16 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, 1 radny był przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu. Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXXVII/265/2006, wyrażając zgodę na założenie i prowadzenie publicznego liceum ogólnokształcącego przez Gminę Wołczyn.
Do punktu 3k porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały – w sprawie założenia zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych. Projekt ten dotyczy założenia z dniem
1 września 2006r. zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych i włączenia jej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Kluczborku. Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła w uzasadnieniu do uchwały,
że z wnioskiem o utworzenie tej szkoły wystąpił Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Nauka
w tej szkole będzie odbywać się w systemie wieczorowym stacjonarnym. Do projektu uchwały załączony jest statut szkoły, a także pozytywna opinia Opolskiego Kuratora
Oświaty, Powiatowej Rady Zatrudnienia w Kluczborku oraz Powiatowego Urzędu Pracy
w Kluczborku.
Do powyższego projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, Rada Powiatu, jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVII/266/2006 zakładając z dniem 1 września 2006r. zasadniczą szkołę zawodową dla dorosłych.
Kolejno Przewodniczący Rady Powiatu zarządził 10-minutową przerwę w obradach.
Do punktu 3l porządku obrad
Po wznowieniu obrad zebrani zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/242/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 1 grudnia 2005r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski. Zmiana przedmiotowej uchwały polega na wprowadzeniu zapisów ustawy
Karta Nauczyciela, mówiących o tym, że w/w zasady będą obowiązywać przez 1 rok czyli
od 1 stycznia do 31 grudnia 2006r.
Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie,
w którym uczestniczyło 18 radnych. Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę
Nr XXXVII/267/2006 zatwierdzając w/w zmianę uchwały Nr XXXIII/242/2005.
Do punktu 3ł porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu z dnia 8 lipca 2005r. w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006. Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła w uzasadnieniu do projektu, że konieczność wprowadzenia zmiany w przedmiotowej uchwale związana jest ze zmianą Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Umożliwi to uproszczenie systemu wypłat stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Proponowane zmiany nie spowodują skutków finansowych.
Do projektu nie wniesiono zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę
Nr XXXVII/268/2006 przyjmując proponowane zmiany w regulaminie przyznawania
i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006.
Do punktu 3m porządku obrad
Przewodniczący przedstawił następny projekt uchwały - w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach. W uzasadnieniu
do projektu Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że ze wspólnym wnioskiem o nadanie imienia tej szkole wystąpiły do organu prowadzącego Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski. Pełna nazwa zespołu przyjmie brzmienie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Ks.dr Jana Dzierżona w Bogdańczowicach.
Do projektu radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie, w którym uczestniczyło 18 radnych. Rada Powiatu jednogłośnie nadała imię w/w szkole poprzez podjęcie uchwały Nr XXXVII/269/2006.
Do punktu 3n porządku obrad
Kolejno zebrani zapoznali się z projektem uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2006 rok. Łącznie na zadania realizowane w ramach rehabilitacji społecznej i zawodowej w br. przeznacza się kwotę 887.624,-zł. Kwota 41.000,-zł. przeznaczona zostanie na realizację zadań z zakresu zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, natomiast
na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej przeznaczone zostaną środki
w wysokości 846.624,-zł. Środki powyższe zostały przyznane przez Zarząd PFRON
na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie algorytmu przekazywania środków funduszu samorządom wojewódzkim i powiatowym. Załącznik do projektu uchwały zawiera szczegółowy podział środków finansowych na poszczególne zadania.
Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał kolejno projekt pod głosowanie. Rada Powiatu, w obecności 18 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę
Nr XXXVII/270/2006 ustalając zadania do realizacji ze środków PFRON na 2006 rok.
Do punktu 3o porządku obrad
Ostatnim projektem uchwały przedłożonym Radzie Powiatu w dniu dzisiejszym, był projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za 2005r. Do niniejszego projektu dołączono również roczne sprawozdanie z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej
w Kluczborku w roku 2005.
Radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie, w którym uczestniczyło 18 radnych. Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła powyższe sprawozdania, podejmując w tej sprawie uchwałę Nr XXXVII/271/2006.
Do punktu 4 porządku obrad
Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i powiedział radnemu Piotrowi Grussowi,
że zapytania, które zgłosił w punkcie 2 porządku, przekazane zostaną na piśmie Burmistrzowi Miasta Kluczborka.
Radną Irenę Kielar Starosta poinformował, że uczestniczył niedawno w naradzie, która odbyła się w Wojewódzkiej Komendzie Policji w Opolu i w skali województwa opolskiego działania naszej kluczborskiej komendy zostały bardzo wysoko ocenione.
Następnie głos zabrał Komendant Powiatowy Policji w Kluczborku i powiedział,
że w I kwartale br. przestępstwa najbardziej bulwersujące opinię publiczną tj. rozboje, włamania, kradzieże, bójki, a także niszczenie mienia, zostały ograniczone o około 25%
w porównaniu do 2005r. Komendant zapewnił radnych, że nie jest prawdą, że policjanci
nic nie robią. Jego zdaniem, policjanci nasi dużo pracują i osiągają wiele, co jest dostrzegane przez zwierzchników wojewódzkich w Opolu. Komendant dodał, że należy się zastanowić
czy wszystkie podmioty poza policją robią to co do nich należy i czy ten temat mają
na uwadze. Kolejno Komendant powiedział, że w kluczborskiej policji został dwa lata temu powołany zespół specjalistyczny ds. nieletnich i patologii, który ma za zadanie zajmować się takimi sprawami priorytetowo. Zespół ten współpracuje ze szkołami i innymi podmiotami, które mają do czynienia z młodzieżą. Komendant zapewnił zebranych, że policja prowadzi wszelkie możliwe działania, aby zminimalizować wykroczenia nieletnich na terenie naszego powiatu.
Radna Irena Kielar podziękowała Komendantowi za wyjaśnienia, ale dodała, że niestety odczucia społeczeństwa są często inne. Zdaniem radnej policja powinna jeszcze skuteczniej działać w tym zakresie.
Radny Piotr Gruss powiedział, że często odnotowuje się brak reakcji naszych mieszkańców na niewłaściwe zachowania młodzieży, ponieważ się jej boją. Zdaniem radnego działania naszej policji często przynoszą pozytywny skutek i wiele z nich kończy się sukcesem.
Radny Leszek Krzyżanowski dodał, że za naganne postępowanie młodzieży często są winni ich rodzice i inni dorośli. Radny zaproponował, aby we współpracy ze szkołami oraz innymi podmiotami opracować jakiś dokument w tym temacie, a powinna się tym zająć Komisja Bezpieczeństwa i Porządku. Starosta Kluczborski powiedział, że przyjmuje propozycję radnego i przedstawi ją na najbliższym posiedzeniu tej komisji.
Wiceprzewodniczący Rady Piotr Wiecha stwierdził, że działania policji są coraz skuteczniejsze i wykrywalność przestępstw wzrasta. Radny pozytywnie ocenił pracę
naszych policjantów.
Kolejno ponownie głos zabrała radna Kielar i powiedziała, że jest już opracowany projekt utworzenia Narodowego Instytutu Wychowania, który będzie zajmował się sprawami wychowywania młodzieży.
Przewodniczący Rady dodał, że o dobrej pracy naszej policji świadczy również fakt,
że naszego komendanta jako jednego z dwóch komendantów powiatowych w naszym województwie nie odwołano w ostatnim czasie. Wszyscy pozostali komendanci powiatowi zostali odwołani przez Wojewódzkiego Komendanta Policji w Opolu.
Do punktu 5 porządku obrad
Kolejnym punktem obrad była informacja Zarządu Powiatu w Kluczborku dotycząca sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z prowadzonej działalności w zakresie zbywania ruchomości stanowiącej majątek trwały za rok 2004 i 2005. W/w sprawozdanie
zostało pozytywnie zaopiniowane przez Radę Społeczną na posiedzeniu w dniu 22 marca 2006r. oraz przez Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 3 kwietnia 2006r.
Do niniejszego sprawozdania radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 16 głosami za,
przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku.
Do punktu 6 porządku obrad
Informacja o stanie bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2005r. była następnym punktem obrad. Informacja ta została sporządzona w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku i zawiera charakterystykę ogólną powiatu, katalog zagrożeń powiatu, wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych, ilości
i przyczyny powstawania pożarów, analizę porównawczą zagrożeń w poszczególnych grupach obiektów oraz analizę zabezpieczenia operacyjnego powiatu.
Do powyższej informacji radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady poddał
ją pod głosowanie, w którym uczestniczyło 18 radnych. Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła informację o stanie bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2005r.
Do punktu 7 porządku obrad
Kolejnym punktem obrad była informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego za 2005r. Informacja taka jest opracowywana corocznie przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku i przedkładana Radzie Powiatu
w Kluczborku do akceptacji. Informacja ta zawiera wszelkie dane dotyczące działań jednostki na terenie naszego powiatu, które wynikają z ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Do powyższej informacji nie wniesiono zapytań. Rada Powiatu w drodze głosowania,
w obecności 18 radnych, jednogłośnie przyjęła informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego za 2005r.
Do punktu 8 porządku obrad
Zebrani zajęli się następnie sprawozdaniem z działalności Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku w 2005r., które także jest corocznie przedkładane Radzie Powiatu przez Starostę Kluczborskiego. W sprawozdaniu przedstawiono realizację zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych
w ustawach dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Do sprawozdania radni nie wnieśli zapytań. W drodze głosowania, w obecności 18 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku w 2005r.
Do punktu 9 porządku obrad
Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 08.02.2006r. do 21.03.2006r., w którym odbył 5 posiedzeń.
Radny Adam Martyniszyn poprosił o wyjaśnienie czego konkretnie dotyczy umowa zawarta pomiędzy SPZOZ ZOZ w Kluczborku w likwidacji, Powiatem Kluczborskim i Biurem Doradztwa Finansowo-Prawnego SALVO IURE oraz umowa zawarta z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w Opolu w sprawie monitoringu naszego powiatu.
Na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Starosta Kluczborski i wyjaśnił, że jeśli chodzi
o umowę zawartą z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w Opolu to dotyczy ona monitoringu powietrza w naszym powiecie i jest ona zawierana co roku. W kilku miejscach naszego powiatu zainstalowane są urządzenia pomiarowe i na podstawie okresowych ich odczytów otrzymujemy raporty. Całość dokumentacji jest do wglądu.
Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa dodał, że w naszym powiecie jest pięć punktów pomiarowych i obejmują one badanie pyłu, tlenku azotu i siarki. Kolejno głos zabrał Skarbnik Powiatu i wyjaśnił radnemu Martyniszynowi, że umowa
z Biurem Doradztwa Finansowo-Prawnego dotyczy realizacji programu spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ ZOZ w Kluczborku, a konkretnie zobowiązań cywilno-prawnych. Zapisy tej umowy oraz przepisy kodeksu cywilnego pozwolą na to, że w/w biuro na własny koszt i na wynegocjowanych indywidualnie warunkach dokona zakupu wierzytelności cywilno-prawnych u wierzycieli SPZOZ, a powiat te wierzytelności mu spłaci. Ponadto
powiat zagwarantował sobie w umowie, że wartość jaką powiat będzie płacił firmie spłacając daną wierzytelność, może być wyższa tylko do 2% w stosunku do tego za ile firma ją kupiła. Skarbnik dodał, że dotychczas udało się zakończyć negocjacje z około 15% wierzycieli. Zdaniem Skarbnika zawarta umowa gwarantuje nam poziom spłaty zadłużenia SPZOZ
na dogodnych warunkach, a dodatkowo firma SALVO IURE zamiast powiatu będzie negocjować z wierzycielami.
Radny Adam Martyniszyn poprosił również o wyjaśnienie w jakim zakresie powiat nasz partycypuje w kosztach usług dyspozytorskich Centrum Powiadamiania Ratunkowego
w Oleśnie.
Starosta Kluczborski wyjaśnił, że na podstawie decyzji Wojewody Opolskiego w Oleśnie,
a nie w Kluczborku powstało Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Centrum to dysponuje naszymi karetkami, które obsługują nasz powiat. Umowa zawarta pomiędzy Powiatem Kluczborskim, a Powiatem Oleskim dotyczy pokrycia przez nasz powiat części kosztów etatów dyspozytorskich. Jest to obliczone procentowo do ilości karetek - 2 karetki są własnością Powiatu Kluczborskiego, a 3 Powiatu Oleskiego. W bieżącym roku będzie
to kosztować nasz powiat około 20.000,-zł.
Innych zapytań do sprawozdania nie wniesiono, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie
z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 08.02.2006r. do 21.03.2006r.
Do punktu 10 porządku obrad
Kolejno głos zabrała Prezes Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku
i zaprezentowała zebranym sprawozdanie z działalności PCZ S.A. NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku za lata 2004-2005 oraz I kwartał 2006r. Informacja ta jest załączona do niniejszego protokołu.
Prezes PCZ S.A. powiedziała, że informacja powyższa obejmuje okres działalności
szpitala od momentu jego uruchomienia w nowej formie prawnej czyli od dnia 10.04.2004r.
i zawiera ona między innymi:
-wielkości kontraktów podpisanych z Narodowym Funduszem Zdrowia w poszczególnych
latach w rozbiciu na lecznictwo stacjonarne /oddziały/, ambulatoryjne, specjalistyczne
/poradnie/ oraz opiekę długoterminową /Zakład Opiekuńczo-Leczniczy/,
-szczegółowe wykonanie w/w kontraktów /liczba leczonych pacjentów, wykonanych
osobodni, udzielonych porad lekarskich, wykonanych zabiegów operacyjnych,
-realizację w programie profilaktycznym,
-strukturę zatrudnienia, koszty wynagrodzeń pracowników, koszty szkoleń i dokształcania się
pracowników, koszty kontraktów medycznych oraz usług medycznych /w tym transportu
medycznego/,
-dane dotyczące inwestycji,
-wyniki finansowe za poszczególne lata.
Do sprawozdania radni nie wnieśli zapytań. W obecności 16 radnych, Rada Powiatu
14 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się przyjęła sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku za lata 2004-2005 oraz I kwartał 2006 roku.
Do punktu 11 porządku obrad
Przewodniczący Rady w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi złożył wszystkim zebranym życzenia.
Kolejno głos zabrał Burmistrz Miasta Wołczyna i nawiązując do poprzedniego punktu obrad powiedział, że jeśli chodzi o funkcjonowanie Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie to jest pełen uznania dla Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku. Podziękował Pani Prezes
za wszelkie działania, dzięki którym placówka ma zapewnione warunki do bardzo dobrego funkcjonowania.
Następnie radny Adam Martyniszyn powiedział, że jego zdaniem jest jednak za mało łóżek
na Oddziale Wewnętrznym i należy postarać się o zwiększenie ich liczby. Kolejno radny przedstawił zebranym wyrok z dnia 7 lutego 2006r. Naczelnego Sądu Administracyjnego
w Warszawie i zdaniem radnego zapisy tego wyroku jasno mówią, że jednostka samorządu terytorialnego może utworzyć tylko publiczny zakład opieki zdrowotnej. Radny dodał,
że sprawa utworzenia Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku jest w dalszym ciągu przedmiotem postępowania sądowego i jest niezgodna z przepisami prawa. Starosta Kluczborski powiedział, że każdy starosta czy rada powiatu mając taki wynik finansowy swojego szpitala jaki obecnie osiąga nasz szpital, byłby z tego naprawdę dumny. Dodał, że widocznie niektórym radnym nie odpowiada, że nasz szpital jest w dobrej kondycji finansowej, dobrze funkcjonuje i nie popada w długi. Radni ci nie mówią o tym, bo jest im to niewygodne i chyba chcą powrotu do publicznego ZOZ, do generowania długów i wtedy byłoby dobrze. Starosta powiedział, że radny dokonał manipulacji, bo przedstawia zebranym nieprawdziwe informacje. Zdaniem Starosty radny Martyniszyn nie rozumie tego o czym mówi i nie powinien się w tej sprawie więcej wypowiadać.
Innych spraw nie poruszano.
Do punktu 12 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godzinie 1430 zamknął XXXVII sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk