Protokół Nr 18/2005
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 15 września 2005 r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczył:
1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
2.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2005 r.
3.Wolne wnioski
4.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił proponowany porządek obrad. Członkowie komisji nie wnieśli do niego uwag jednogłośnie przyjmując porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym.
Ad.2.
Na wstępie posiedzenia Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o zabranie głosu. Skarbnik poinformował zebranych, że powyższe sprawozdanie z wykonania budżetu
za I półrocze 2004 r. zostało w dniu 31 sierpnia br. przekazane celem zaopiniowania
do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Skarbnik powiedział, że plan dochodów wg. stanu na dzień 30 czerwca 2005 r. zakłada wykonanie dochodów w wysokości 42.506.349,-zł.
W okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 23.223.831,-zł. Stanowi to 54,64% założonego planu.
W zestawieniu o wykonaniu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego zostały uwzględnione m.in. :
-wypracowane przez jednostki budżetowe powiatu dochody własne,
-wyższe od zakładanego jest wykonanie dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych, plan
wynosi 1.500.000,-zł, a wykonano 1.126.469,-zł, co stanowi 75,10% założonego planu,
-niższe od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu 10,25%udziału w podatku
dochodowym od osób fizycznych. Na założony plan w wysokości 4.107.764,-zł wykonane
zostało 1.757.724,-zł, co stanowi 42,79%,
-niższe od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu 1,40% udziału w podatku
dochodowym od osób prawnych. Plan zakładał 120.000,-zł, dochody wykonane zostały w
wysokości 44.573,-zł, co stanowi 37,14%,
-niższe od zakładanego wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu.
Skarbnik ponadto poinformował członków komisji, że przychody budżetu powiatu na 2005 r. wg stanu na dzień 30.06.2005 roku wynosiły wg planu – 8.733.300,-zł, wykonanie-2.433.300,-zł.
Jak stwierdził Skarbnik na łączną kwotę planowanych przychodów składają się przychody
z emisji obligacji komunalnych powiatu kluczborskiego /kwota 8.300.000,-zł w tym: 2 mln
w ramach pierwszej emisji oraz 6,3 mln w ramach drugiej emisji/, kwotę 433.300,-zł stanowią przychody rozliczeń wolnych środków pozostających na rachunku budżetu powiatu na dzień 31.12.2004 roku. Skarbnik poinformował, że przychody z emisji obligacji zostały wykonane na wartość 2.000.000,-zł.
Ponadto Skarbnik poinformował zebranych, że plan wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego zakładał wg stanu na dzień 30.06.2005 r. kwotę 50.177.329,-zł,
co w porównaniu do planu przyjętego w grudniu 2004 r. w wysokości 48.960.556,-zł
daje wzrost o kwotę 1.216.773,-zł. Wzrost ten ma związek z otrzymanymi w trakcie okresu sprawozdawczego subwencji, dotacji celowych i budżetowych.
Faktyczne wykonanie wydatków budżetowych zamknęło się na dzień 30.06.2005 r. kwotą 22.915.738,-zł, co w ujęciu procentowym stanowi 45,67% wykonania planu wydatków
Skarbnik wyjaśnił również zebranym, że zgodnie z zapisami uchwały budżetowej powiatu kluczborskiego przystąpiono do II emisji obligacji komunalnych powiatu kluczborskiego na łączną kwotę 14.300.000,-zł z czego przychody zaplanowane na 2005 rok, pochodzące z emisji serii A,B i C wyniosą 6.300.000,-zł. Spośród 17 podmiotów do których powiat skierował zapytania o możliwość przeprowadzenia emisji i objęcie obligacji, największe zainteresowanie wyraziły:
-Nordea Bank Polska S.A,
-Bank Gospodarstwa Krajowego /był agentem I emisji obligacji/
-Bank BISE S.A.
Na dalszym etapie negocjacji swoje zainteresowanie podtrzymał Nordea Bank Polska S.A
i jako pierwszy złożył wiążąca ofertę emisji obligacji komunalnych.
W związku z powyższym w dniu 2 sierpnia 2005 roku została zawarta umowa emisyjna pomiędzy Zarządem Powiatu i Nordea Bank Polska S.A w Gdyni, co pozwoliło na przystąpienie do emisji pierwszych trzech serii obligacji na wartość 6.300.000,-zł.
Skarbnik poinformował także zebranych, że w okresie pierwszego półrocza br. dokonano spłaty rat kapitałowo- odsetkowych na rzecz Nordea Bank Polska S.A w ramach udzielonego poręczenia. W dniu 5 sierpnia 2005 roku dokonano spłaty przedmiotowego kredytu w kwocie 3.690.138,-zł. Również dokonano spłaty odsetek i należności ubocznych na rzecz Energetyki Cieplnej Opolszczyzny, spłaty zadłużenia SPZOZ z tytułu podatku od nieruchomości na rzecz Gminy Wołczyn.
W okresie od stycznia do sierpnia br. jak poinformował Skarbnik dokonano spłaty zadłużenia na łączną kwotę 4.555.556,42,-zł. Plan spłaty zadłużenia odpowiada wielkości emisji obligacji przewidzianej na rok bieżący, która wynosi 6.300.000.000,-zł. W ramach wskazanej kwoty zamierza się spłacić zobowiązania pracownicze, dotyczące byłych pracowników SPZOZ w Kluczborku.
Skarbnik omawiając powyższą informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze
2005 r. stwierdził, że największy niepokój budzi sprzedaż mienia. Wykonanie dochodów zdaniem Skarbnika z tego tytułu nie jest zadowalające ponieważ plan określony na koniec okresu sprawozdawczego jest planem po korekcie i wynosi 1.660.392. Wykonano 27.482,-zł
i tym samym wskaźnik wykonania dochodów ze sprzedaży mienia powiatu wynosi 1,66%.
Radny Zdzisław Pelc zapytał czy w przypadku, gdy nic się nie zmieni ze sprzedażą mienia trzeba będzie zaciągnąć kolejny kredyt.
Zdaniem Skarbnika na pewno kilka rzeczy uda się sprzedać, gdyż ceny zostały już obniżone lecz najprawdopodobniej trzeba będzie zaciągnąć kredyt.
Wicestarosta ponadto poinformował, że obecnie w Starostwie Powiatowym przeprowadzana jest kontrola z Regionalnej Izby Obrachunkowej pod względem zadłużenia. Zakończenie przewidziane jest na dzień 12 października 2005 roku.
Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Piotr Gruss, który stwierdził, że ze strony powiatu powinno być więcej informacji skierowanych do mieszkańców na temat, co zostało zrobione, ile to kosztowało itp, gdyż mieszkańcy nie są w ogóle informowani w tej kwestii. Mieszkańcy znają jedynie z prasy te negatywne informacje jakie ukazują się coraz częściej w artykułach.
Radny Mieczysław Garbowski poparł wypowiedź w/w radnego stwierdzając, że trzeba się zastanowić nad tym jak można zdobyć przychylność prasy.
Zdaniem radnego Piotra Grussa w Gminie Kluczbork jest to bardzo dobrze rozwiązane, gdyż ukazuje się tam sukcesywnie informator, w którym umieszczone są wszelkie informacje.
Innych zapytań nie zgłoszono.
Ad.3.
Wicestarosta poinformował zebranych członków komisji, że w związku ze złym stanem technicznym mostu /wiaduktu/ przy ul.Kołątaja w kierunku miejscowości Smardy został on zamknięty. Zarząd Powiatu podjął na swoim posiedzeniu decyzję w sprawie zlecenia opracowania dokumentacji na rozbiórkę i jednocześnie na odbudowę wiaduktu.
Zdaniem Wicestarosty podstawą do starań o środki zewnętrzne jest dokumentacja.
W przypadku budowy nowego mostu koszt jego wyniósł by jak stwierdził Wicestarosta
1,5 mln złotych.
Radny Paweł Prochota zapytał jak daleko posunięte są prace związane z uruchomieniem szynobusu.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że termin uruchomienia z dnia 1 września został przesunięty na październik z tego względu, że Gmina Murów i Gmina Turawa nie wywiązały się ze swoich zobowiązań. Powiat jak i Gmina Kluczbork zaoferowały powyższym Gminom pomoc, aby linia ta mogła być w jak najszybszym czasie oddana.
Innych spraw nie poruszano.
Ad.4.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział zamykając jednocześnie posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Paweł Prochota