Protokół Nr XXXIII/2005
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 1 grudnia 2005r.
Sesję o godzinie 1200 otworzył Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku – Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 18. W dalszej części obrad uczestniczyli wszyscy radni.
Kolejno Przewodniczący przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych, którzy jednogłośnie przyjęli następujący porządek XXXIII sesji:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/ zatwierdzenie porządku obrad,
c/ zatwierdzenie protokołu z XXXII sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia
budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok,
b/ ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach
oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006,
c/ wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego
dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych
przez powiat kluczborski,
d/ ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach
roku szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem
prowadzącym jest powiat kluczborski.
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.
6.Wolne wnioski i zapytania.
7.Zamknięcie obrad.
Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXXII sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 10 listopada 2005r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag i w drodze głosowania, w obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących się, zatwierdzili protokół z poprzedniej sesji.
Do punktu 2 porządku obrad
Radna Irena Kielar poruszyła sprawę dotyczącą niewłaściwego zachowania Ordynatora Oddziału Chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku, co zgłosiła w swojej interpelacji na poprzedniej sesji. Radna powiedziała, że co prawda w naszym szpitalu poprawiła się jakość opieki medycznej oraz posiłków dla pacjentów, ale w dalszym ciągu
jest zła opinia jeśli chodzi o Ordynatora Oddziału Chirurgicznego. Zdaniem radnej należy zająć się tą sprawą i zmienić obecną sytuację. Ponadto radna powiedziała, że brak jest odpowiedzi ze Starostwa na niektóre pisma naszych lekarzy.
Kolejno radna Kielar powiedziała, że podobna sytuacja jest z pismami z naszych szkół.
Do radnej dochodzą bowiem sygnały, że nie otrzymują one odpowiedzi na wszystkie swoje pisma. Następnie radna zwróciła się do Skarbnika Powiatu z prośbą, aby w przyszłorocznym budżecie powiatu uwzględnić wymianę okien w Zespole Szkół Licealno-Technicznym
w Kluczborku. Radna zapytała również, dlaczego na sesje nie są zapraszani dyrektorzy naszych szkół, jeśli omawiane są sprawy oświatowe. Zdaniem radnej Przewodniczący Rady powinien ich zapraszać.
Następnie głos zabrał radny Władysław Zawadzki i zwrócił się z prośbą do Zarządu Powiatu o uwzględnienie w budżecie 2006r. budowę chodnika przy drodze Kochłowice-Biskupice
na terenie Gminy Byczyna. Radny dodał, że dokumentacja na to zadanie jest już sporządzona, a Gmina Byczyna posiada część środków finansowych.
Innych zapytań radni nie wnieśli.
Do punktu 3a porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku o uchwaleniu budżetu powiatu kluczborskiego na 2005r. W uzasadnieniu do projektu uchwały Skarbnik Powiatu wyjaśnił,
że proponowane zmiany wynikają z wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu. Ogólnie projekt uchwały zakłada:
-zwiększenie dochodów i wydatków budżetu o ogólną kwotę 360.034,-zł.,
-zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2005r.,
-zmiany w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2005r.,
-przesunięcie środków finansowych między działami klasyfikacji budżetowej.
Do projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw
i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu przyjęła proponowane zmiany w budżecie podejmując w tej sprawie uchwałę Nr XXXIII/240/2005.
Do punktu 3b porządku obrad
Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006. W uzasadnieniu do tego projektu Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że zgodnie
z ustawowymi zapisami Rada Powiatu ma obowiązek corocznie uchwalać regulamin wynagradzania nauczycieli, w którym szczegółowo określi:
-wysokość stawek dodatków /motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy/
oraz szczegółowe warunki ich przyznawania,
-szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
i godziny doraźnych zastępstw,
-wysokość i warunki przyznawania i wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających
ze stosunku pracy /z wyłączeniem świadczeń i dodatków socjalnych/.
Ponadto Pani Naczelnik wyjaśniła, że w związku z ustawową koniecznością uzgodnienia projektu tego regulaminu ze związkami zawodowymi nauczycieli, Zarząd Powiatu przeprowadził procedurę uzgadniającą z czterema takimi związkami. Związki te pisemnie zaopiniowały przesłany im projekt i wniosły swoje poprawki. Zarząd Powiatu wprowadził
w projekcie zmiany i na posiedzeniu w dniu 21 listopada 2005r. uzgodnił z przedstawicielami związków ostateczną treść niniejszego regulaminu, którą przekazano radnym.
Do projektu regulaminu radni nie wnieśli zapytań. W obecności 18 radnych przystąpiono
do głosowania. Rada Powiatu 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się podjęła uchwałę Nr XXXIII/241/2005 ustalając regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006.
Do punktu 3c porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił następnie projekt uchwały w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez powiat kluczborski. Naczelnik Wydziału Edukacji w uzasadnieniu do niniejszego projektu wyjaśniła, że dodatek ten przysługuje zgodnie z Kartą Nauczyciela nauczycielom zatrudnionym na terenie wiejskim.
W naszym powiecie dotyczy to nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach.
Do projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 18 radnych, Rada Powiatu 18 głosami za, jednogłośnie podjęła kolejną uchwałę Nr XXXIII/242/2005 w przedmiotowej sprawie.
Do punktu 3d porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli,
dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zatrudnionych w szkołach lub placówkach, dla których organem prowadzącym jest powiat kluczborski. Uzasadnienie do projektu sporządziła podobnie jak w dwóch poprzednich projektach uchwał Naczelnik Wydziału Edukacji. Wyjaśniła, że zmiana dotychczasowej uchwały spowodowana jest tym, iż jej zapisy były zbyt szczegółowe i sprawiały problem
w ich zastosowaniu w jednostkach naszego powiatu, co stwierdzono w trakcie prowadzonego w szkołach i placówkach audytu. Do niniejszego projektu dołączono również pismo Opolskiego Kuratora Oświaty, informujące o braku zastrzeżeń Kuratora do przedłożonego
mu projektu uchwały.
Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu. W obecności 19 radnych przystąpiono
do głosowania. Rada Powiatu jednogłośnie, 19 głosami za, podjęła w przedmiotowej sprawie uchwałę Nr XXXIII/243/2005.
Do punktu 4 porządku obrad
Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i odpowiadając radnej Irenie Kielar wyjaśnił,
że w dniu dzisiejszym odbędzie się posiedzenie Rady Nadzorczej Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku i tam przekaże uwagi radnej.
Następnie Skarbnik Powiatu powiedział, że jeśli chodzi o budżet powiatu na rok 2006 to radni będą w najbliższym czasie pracować nad jego projektem w trakcie posiedzeń komisji i wtedy mogą zgłaszać swoje propozycje, które mogą być podstawą do wniesienia zmian w obecnym projekcie budżetu. Wtedy można zastanowić się nad uwzględnieniem w budżecie zadań remontowych w placówkach oświatowych albo na drogach powiatowych w Gminie Byczyna, co zgłaszali w punkcie 2 obrad radna Kielar i radny Zawadzki. Skarbnik dodał, że jeżeli chodzi o zadania remontowe to w przyszłorocznym budżecie zaplanowano ich 22, przeznaczając na ten cel kwotę prawie 2 mln. zł. Z tego 16 zadań dotyczy naszych szkół
i placówek oświatowych, a w samym Zespole Szkół Licealno-Techniczych 3 zadania:
-końcowy etap remontu sali gimnastycznej /wymiana parkietu i instalacji co/ na kwotę
około 78 tys.zł.,
-wymiana podłóg w 4 salach lekcyjnych na kwotę około 10 tys.zł.,
-remont-malowanie 5 sal lekcyjnych na kwotę 22 tys.zł.
Ogólnie w tej jednostce na zadania remontowe przeznaczona zostanie kwota ponad
100 tys.zł. Zdaniem Skarbnika wymiana okien w tej szkole jest pilna, ale zadanie to możemy
w przyszłości wykonać ze środków unijnych w ramach tzw. termomodernizacji i zadanie
to może objąć również inne jednostki. Kolejno Skarbnik powiedział, że jeśli chodzi o zadania remontowe na naszych drogach to w projekcie budżetu nie ma zaplanowanej budowy chodnika na drodze Kochłowice-Biskupice, ponieważ jest bardzo duże zapotrzebowanie
na większe i pilniejsze zadania związane ze złym stanem technicznym mostów, przepustów
i wiaduktów na terenie naszego powiatu. Konieczny jest np. remont wiaduktu na trasie Ciecierzyn-Gołkowice w Gminie Byczyna, ponieważ tą drogą dojeżdża się do gminnego wysypiska śmieci, a zamknięcie tego wiaduktu spowodowało by kilometrowe objazdy. Zarząd Powiatu zaplanował na to zadanie kwotę 320 tys.zł.
Skarbnik dodał, że zmiany w budżecie są jednak możliwe i to Rada Powiatu będzie decydować o jego ostatecznym kształcie.
Kolejno Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła radnej Irenie Kielar, że cała dokumentacja dotycząca oświaty naszego powiatu znajduje się w wydziale i jest do dyspozycji radnej. Można sprawdzić czy faktycznie nie udzielono odpowiedzi na jakieś pisma ze szkół.
Następnie Przewodniczący Rady zapewnił radną Kielar, że jeśli w przyszłości będą na sesjach omawiane sprawy oświatowe to dyrektorzy naszych szkół i placówek oświatowych będą otrzymywać zaproszenia na sesje.
Do punktu 5 porządku obrad
Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres
od dnia 31.10.2005r. do dnia 14.11.2005r. i w tym czasie odbył 3 posiedzenia.
Radny Adam Martyniszyn zapytał czy jest już ktoś zainteresowany kupnem nieruchomości,
o których mowa w uchwale podjętej przez Zarząd Powiatu w dniu 14 listopada 2005r. Chodzi tu między innymi o nieruchomości w Wołczynie, Żabieńcu i w Kluczborku.
Starosta odpowiedział radnemu, że jest dość duże zainteresowanie tymi nieruchomości,
ale potencjalnego nabywcy jeszcze nie ma.
Innych zapytań nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie. W obecności 19 radnych, Rada Powiatu 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, przyjęła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za w/w okres sprawozdawczy.
Do punktu 6 porządku obrad
Radna Irena Kielar zapytała czy wszystkie nasze gminy starały się o środki finansowe
z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska na 2006r.
Skarbnik odpowiedział, że w projekcie budżetu z powyższego funduszu zaplanowane są na 2006r. jedynie dotacje dla Gminy Byczyna. Gmina Lasowice Wielkie nie złożyła wniosku
o takie środki, a Gmina Wołczyn otrzymała je w poprzednich latach. Natomiast Gmina Kluczbork zwracała się do powiatu w trakcie bieżącego roku o dofinansowanie zadania polegającego na likwidacji mogielnika w Bogdańczowicach. Jest to jednak bardzo trudne zadanie i wymaga ogromnego nakładu finansowego. Zarząd Powiatu nie wpisał tego zadania na 2006r., ale prowadzone już były w tym temacie wstępne rozmowy z Burmistrzem Miasta Kluczborka.
Starosta dodał, że termin likwidacji mogielników wyznaczono ustawowo do 2012 roku.
Powiedział, że obecnie zadanie to jest zarówno dla powiatu jak i dla gminy zadaniem zbyt drogim i niebezpiecznym dla środowiska, ale w najbliższych latach trzeba będzie jednak wspólnie przygotować się do realizacji tego przedsięwzięcia.
Innych spraw nie poruszano.
Do punktu 7 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godzinie 12 30 zamknął XXXIII sesję Rady Powiatu
w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk