Protokół Nr XXXII/2005
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 10 listopada 2005r.
Przewodniczący Rady Powiatu – Maciej Mularczyk otworzył XXXII sesję
o godzinie 1200. Powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym
oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 12. W dalszych obradach udział wzięło 16 radnych.
Kolejno Przewodniczący przedstawił zebranym porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z powyższym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Głosowało 12 radnych, którzy jednogłośnie,
12 głosami za, przyjęli następujący porządek XXXII sesji Rady Powiatu w Kluczborku:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,
c/zatwierdzenie protokołu z XXXI sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia
budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok,
b/zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok.
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.
6.Wolne wnioski i zapytania.
7.Zamknięcie obrad.
Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie protokół z XXXI sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 27 września 2005r. Do protokołu nie wniesiono uwag
i w obecności 12 radnych przystąpiono go głosowania. 12 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła jednogłośnie protokół z XXXI sesji.
Do punktu 2 porządku obrad
Radna Irena Kielar zgłosiła następujące zapytania:
1.Z jakich środków wypłacane są obecnie pracownikom szpitala w Kluczborku zaległe
wynagrodzenia wynikające z tzw. ustawy 203, o czym mowa w dzisiejszym wydaniu
Nowej Trybuny Opolskiej.
2.Czy firma Falck, która ma zamiar podjąć współpracę ze szpitalami w Nysie oraz Prudniku
i podarować im sprzęt medyczny dużej wartości, wchodząc do szpitala kluczborskiego
dokonała jakiejś darowizny na jego rzecz. Jeśli nie to czy istnieje możliwość wystąpienia
do tej firmy o przekazanie sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego w Kluczborku.
3.W jaki sposób Dyrekcja Szpitala Powiatowego w Kluczborku zareagowała na niewłaściwe
zachowanie się Ordynatora Oddziału Chirurgicznego wobec przyjmowanego pacjenta,
o czym informowały lokalne media tj. Nowa Trybuna Opolska i Kulisy Powiatu.
Radny Piotr Gruss podziękował Staroście Kluczborskiemu oraz Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych za realizację interpelacji radnego zgłoszonej na sesji w dniu 8 lipca 2005r.
w sprawie remontu drogi w Ligocie Górnej i Ligocie Zameckiej. Radny zapytał również
czy w sieci wodno-kanalizacyjnej obsługiwanej przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji “Hydrokom” w Kluczborku znajdują się elementy ołowiane lub azbestowo-cementowe.
Jeśli tak to kiedy nastąpi ich wymiana, bo zdaniem radnego obecność takich elementów
w sieci ma szkodliwy wpływ na zdrowie mieszkańców naszego powiatu.
Radny Władysław Zawadzki wystąpił w imieniu Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska i poruszył sprawę ustawowych zapisów dotyczących przekształceń gruntów
rolnych. Powiedział, że rolnikom dokonującym takich zmian w celu uzyskania dopłat bezpośrednich wyznaczono termin do końca br., który najprawdopodobniej już przedłużono
do maja 2006 roku. Jednak termin ten jest jeszcze za krótki, ponieważ przeklasyfikowanie gruntu jest procesem długotrwałym i kosztownym. Ponadto w naszym województwie jest tylko trzech geodetów, którzy posiadają uprawnienia do przeprowadzania w/w zmian.
W związku z powyższym radny zaproponował, aby wystąpić do Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie o przedłużenie terminu o co najmniej trzy lata.
Kolejno głos zabrał radny Andrzej Jung i zapytał czy Przewodniczący Rady Powiatu
zaprasza na każdą sesję Zarząd Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku. Wyjaśnił,
że pyta dlatego, że jego zdaniem od momentu powstania spółki często na sesji nie ma nikogo ze spółki, kto mógł by udzielać wyjaśnień w zakresie służby zdrowia.
Innych zapytań radni nie wnieśli.
Do punktu 3a porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku o uchwaleniu budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok. Proponowane zmiany w budżecie podyktowane są wnioskami jednostek organizacyjnych powiatu, zawartymi porozumieniami z organami administracji rządowej o współfinansowaniu zadań oraz otrzymanymi korektami subwencji ogólnej
z budżetu państwa. W projekcie uchwały zawarte jest:
-zwiększenie dochodów i wydatków budżetu powiatu o kwotę 47.470,-zł.,
-zmiana planu wydatków inwestycyjnych na 2005r.,
-przeniesienie środków finansowych między działami klasyfikacji budżetowej /oszczędności
w kwocie 50.000,-zł. uzyskane na finansowaniu rodzin zastępczych, przeznacza się
na zwiększenie planu wydatków w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku,
na uzupełnienie braków finansowych, które wystąpiły w związku z późniejszym
od planowanego rozpoczęciem działalności Pracowni Ćwiczeń Praktycznych,
przygotowującej posiłki dla pacjentów szpitala/,
-zmiany w wykazie zadań remontowych na 2005 rok.
Do niniejszego projektu uchwały Wicestarosta Kluczborski zgłosił autopoprawkę Zarządu Powiatu, którą wszyscy radni otrzymali w dniu dzisiejszym przed rozpoczęciem sesji. Autopoprawka dotyczy przeniesienia środków finansowych między działami klasyfikacji budżetowej.
Kolejno Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że całość zmian ujętych w autopoprawce dotyczy załącznika nr 4 projektu przedmiotowej uchwały. Zmiany polegają na:
1.Przeniesieniu zaoszczędzonej kwoty 2.644,-zł. z działu “pomoc społeczna” do działu
“pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej” i przeznaczeniu jej na pokrycie
wydatków związanych z orzecznictwem o stopniu niepełnosprawności.
2.Przeniesieniu kwoty 15.838,-zł.z działu “edukacyjna opieka wychowawcza” stanowiącej
oszczędności Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach do działu “oświata
i wychowanie” i przeznaczeniu jej na uzupełnienie niedoboru finansowego w Zespole Szkół
Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach.
Do przedstawionego projektu uchwały wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu nie wniesiono zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 13 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie, 13 głosami za, podjęła uchwałę Nr XXXII/238/2005 przyjmując proponowane zmiany w budżecie powiatu.
Do punktu 3b porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 o określeniu zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok. W uzasadnieniu do projektu uchwały Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku wyjaśnia,
że proponowane zmiany w podziale środków dotyczą zadań z zakresu rehabilitacji społecznej. Wystąpiły między innymi oszczędności środków przeznaczonych na dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych, a zwiększone jest natomiast zainteresowanie osób niepełnosprawnych dofinansowaniem do przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego. W związku z powyższym Dyrekcja jednostki proponuje przeniesienie środków, aby mogły być one wykorzystane zgodnie z zapotrzebowaniem osób niepełnosprawnych.
Do projektu radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady kolejno poddał projekt pod głosowanie, w którym uczestniczyło 13 radnych. Rada Powiatu jednogłośnie, 13 głosami za, przyjęła proponowane zmiany finansowe, podejmując uchwałę Nr XXXII/239/2005.
Do punktu 4 porządku obrad
Przewodniczący Rady w odpowiedzi na zapytanie radnego Andrzeja Junga zapewnił go,
że Zarząd Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku otrzymuje zawiadomienie
o każdej sesji.
Następnie głos zabrał Wicestarosta Kluczborski i powiedział radnej Irenie Kielar, że jej zapytania dotyczące firmy Falck oraz Ordynatora Oddziału Chirurgicznego zostaną skierowane na piśmie do Pani Prezes Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku.
W nawiązaniu do zapytania radnego Piotra Grusa dotyczącego sieci wodno-kanalizacyjnej
na naszym terenie, Wicestarosta powiedział, że zostanie ono przekazane do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji “Hydrokom” Sp. z o.o. w Kluczborku. Wicestarosta zaproponował, aby w piśmie zapytać również o to czy w sieci znajdują się np. elementy
azbestowo-cementowe.
Następnie Wicestarosta odpowiedział radnemu Władysławowi Zawadzkiemu, że jego zapytanie w sprawie konieczności przedłużenia terminu przekształceń gruntów rolnych
będzie także na piśmie przekazane do odpowiednich służb.
Odnosząc się do zapytania radnego Andrzeja Junga, Wicestarosta dodał, że sprawa obecności Zarządu PCZ S.A. na sesjach będzie na bieżąco monitorowana.
Kolejno głos zabrał Skarbnik Powiatu i udzielił wyjaśnień radnej Irenie Kielar dotyczących zapytania o wypłaty zaległych wynagrodzeń pracownikom kluczborskiego szpitala. Wyjaśnił, że realizowany jest na bieżąco program spłaty, który Rada Powiatu przyjęła w budżecie
na 2005r. Program ten oparty jest o emitowane obligacje komunalne na łączną wartość
14 mln.300 tys.zł., z czego 6 mln.300 tys.zł. zostało wyemitowane już w br. Kolejne obligacje na kwotę 4 mln.zł. zostaną wyemitowane w 2006r. i na kwotę 4 mln.zł. w 2007r. Stąd informacja w prasie, że termin zakończenia realizacji programu spłaty wyznaczono na 2007r. Następnie Skarbnik dodał, że w bieżącym roku powiat zrealizował spłaty kredytu zaciągniętego przez SPZOZ w Nordea Bank Polska i jako poręczyciel zaspokoił wierzyciela. Ponadto w 2005r. powiat spłacił też kilku wierzycieli cywilno-prawnych oraz pracowników. W drugiej połowie września br. miały miejsce wypłaty wszystkich odpraw /wraz z odsetkami/ dla pracowników zwolnionych ze szpitala, które wyniosły łącznie kwotę 850 tys.zł. Obecnie wypłacane są też pozostałe zobowiązania pracownicze, wynikające z dodatku ustawowego tzw.203 za lata 2002-2004 oraz ekwiwalenty za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe pracowników i za dyżury medyczne świadczone przez lekarzy byłego SPZOZ. Zobowiązania te są jednak wypłacane bez odsetek, które wynoszą łączną kwotę 200 tys.zł. Zostaną one uregulowane na początku 2006r.
Do punktu 5 porządku obrad
Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres
od 07.09.2005r. do 24.10.2005r. W okresie tym Zarząd odbył 5 posiedzeń, podjął 10 uchwał oraz szereg decyzji i rozstrzygnięć.
Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie dlaczego Zarząd Powiatu nie wyraził zgody
na przejęcie przez powiat pomieszczeń budynków administracji i “starej chirurgii”
od PCZ S.A., jednocześnie przekazując spółce budynek “nowej chirurgii” i pozostawiając opłatę z tytułu najmu obiektów na dotychczasowym poziomie. Radna zapytała czy Zarząd PCZ S.A. wnioskował o takie ustalenia.
Wicestarosta Kluczborski powiedział, że zarząd spółki zwrócił się do Zarządu Powiatu
z wnioskiem, aby dokonać zmiany w umowie z dnia 01.09.2004r. o warunkach najmu budynków szpitalnych. W związku z przeprowadzką Oddziału Chirurgicznego do nowego obiektu, zarząd spółki chciał oddać powiatowi dotychczasowo zajmowany przez
ten oddział budynek. Zarząd Powiatu nie wyraził jednak na to zgody i zobowiązał spółkę
do zagospodarowania tego budynku we własnym zakresie, tym bardziej, że obiekt ten jest nadal częściowo wykorzystywany przez spółkę /rentgen, pomieszczenia socjalne/. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu spółce nowego obiektu i na tę okoliczność został podpisany stosowny aneks. Ponadto zdecydowano, że czynsz, który
był dotychczas płacony przez spółkę na rzecz powiatu, będzie pozostawiony na tym samym poziomie. PCZ. S.A. musi bowiem jeszcze wiele zainwestować w nowy obiekt,
a jednocześnie utrzymywać stary obiekt.
Innych zapytań do sprawozdania Zarządu Powiatu nie wniesiono, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 15 radnych, 13 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie Zarządu za w/w okres sprawozdawczy.
Do punktu 6 porządku obrad
Przewodniczący poinformował radnych, że wpłynęło do niego pismo z Instytutu Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie wraz z ankietami dla radnych z prośbą
o ich wypełnienie i odesłanie w kopertach zwrotnych. Przewodniczący poprosił radnych,
aby wypełnili ankiety, które otrzymali przed sesją i odesłali je.
Kolejno Przewodniczący Rady zaprosił wszystkich radnych do udziału w uroczystej mszy świętej z okazji Narodowego Święta Niepodległości w dniu 11 listopada br.
Radny Adam Martyniszyn również złożył życzenia wszystkim zebranym.
Innych spraw nie poruszano.
Do punktu 7 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i o godzinie 1235 zamknął XXXII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk