PROTOKÓŁ nr 123/2005
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 24 października 2005 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, Naczelnik Wydziału Edukacji oraz Naczelnik Wydziału Organizacyjnego.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
2. Sprawy oświaty:
a) sfinansowanie brakujących środków oraz prognoza funkcjonowania Zespołu Szkół
Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w przyszłości;
b) informacja o podpisaniu przez Powiat Kluczborski porozumienia z Ministrem Rolnictwa dot. przekazania dotacji celowej przeznaczonej na dofinansowanie zakupów środków dydaktycznych niezbędnych do praktycznej nauki zawodu w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach;
c) projekt nr 2 uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ustalenia regulaminu
wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu
kluczborskiego na rok 2006;
d) projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie wysokości oraz
szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski;
e) aneks nr 1 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach na rok szkolny 2005 / 2006.
3. Sprawy finansowe:
- wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w sprawie zwiększenia planu wydatków budżetowych na 2005 rok o kwotę 50.000 zł,
- projekt uchwały w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu;
- projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków;
- projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków.
- Wniosek Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.
- Informacja Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu na temat podjętych działań zmierzających do sprzedaży działki nr 56 położonej w Kluczborku zabudowanej budynkiem szpitala – były oddział wewnętrzny w Kluczborku oraz podjęcia decyzji odnośnie wyboru biura nieruchomości.
- Materiały dotyczące uaktualnienia i legalizacji sieci specjalistów ds. ekoenergetyki lokalnej na bazie powiatów polskich.
- Wniosek Zarządu Województwa Opolskiego w sprawie przystąpienia samorządu do podmiotu Lotnisko Opole/Kamień Śląski Sp. z o.o. na zasadzie udziału kapitałowego w spółce oraz ustalenia wysokości wkładu finansowego na ten cel.
- Wniosek Parafii Rzymsko-Katolickiej w Kostowie w sprawie dofinansowania remontu Kościoła Filialnego w Miechowej.
- Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 10 października 2005 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:
- sfinansowanie brakujących środków oraz prognoza funkcjonowania Zespołu Szkół
Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach w przyszłości; Wicestarosta na wstępie powiedział, że szkole w Bogdańczowicach na sam opał brakuje do końca bieżącego roku ponad 30.000 zł. z tym że ogłaszając przetarg na jego zakup, dyrektor zaproponował termin zapłaty – 90 dni czyli może za niego zapłacić w przyszłym roku, ale ponadto szkoła nie ma czym już teraz zapłacić za energię, zaczyna również brakować na płace natomiast nawet jeżeli za węgiel zapłaciliby w przyszłym roku to i tak szkole na tę chwile brakuje prawie 200.000,00 zł. Wicestarosta dodał, że szkoła ta na ten rok dostała już ponad subwencję ponad 111.679,00 zł. plus te brakujące, wykazane ponad 200.000,00 zł. to już szkoła ma brak w tym roku 334.683,00 zł. natomiast biorąc pod uwagę liczbę uczniów w oparciu o którą będzie się liczyło subwencję na przyszły rok budżetowy, i to, że będzie ona o wiele niższa i biorąc pod uwagę subwencję na internat, na dochody własne i wydatki, wychodzi na to, że w przyszłym roku szkole będzie brakować 513.000,00 zł. a składa się na to to, że nie maleją koszty, są one stałe ale liczba uczniów spada, liczba oddziałów utrzymuje się na wysokim poziomie przy czym oddziały liczą np. po 18 osób i nie ma w tej chwili dodatków za szkoły wiejskie i nie korzystny układ jest, że około 50% tj. 170 do 183 osoby są to uczniowie szkół dla dorosłych gdzie waga jest zmniejszająca - 0,7. W tej sytuacji – kontynuował Wicestarosta, musimy sobie jasno powiedzieć, że na dzień dzisiejszy nie ma możliwości aby z dnia na dzień czy z miesiąca na miesiąc coś zaoszczędzić, szkoła ma tylu uczniów ile ma, nauczycieli, którym należy zapłacić i ponieść wszystkie koszty stałe. Wicestarosta stwierdził, że zastanawia się, czy nie wrócić do wcześniejszych pomysłów związanych z przyszłością szkoły a mianowicie: prowadzić szkołę do wygaszenia, połączyć z inną szkołą a w Bogdańczowicach stworzyć filię, wydzierżawić gospodarstwo podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą a także spróbować raz jeszcze przekazać szkołę Ministrowi Rolnictwa. Starosta dodał, że on w dalszym ciągu zastanawia się, czy nie spróbować jeszcze raz to uczynić chociaż przy takim zakresie kształcenia rolniczego, jaki jest w tej chwili w Zespole Szkół w Bogdańczowicach prowadzony, szansa jest na to raczej mała. Wicestarosta dodał, że rozmawiał on już z Naczelnikiem Wydziału Edukacji oraz Audytorem Wewnętrznym i zastanawiali się oni wspólnie, co można zrobić aby pomóc w/w szkole i w wyniku tego padły następujące propozycje: zmniejszyć liczbę stanowisk kierowniczych z czterech do trzech, połączyć klasę ochrony środowiska z klasą technika rolnika, zawiesić II klasę Technikum dla dorosłych w zawodzie technik rolnik, gdzie jest 17 słuchaczy i zaproponować im, aby poczekali oni rok na klasę w tej chwili I i połączyli się z nimi, ponadto zastanawiano się również, czy nie odłączyć od szkoły np. stołówkę, całe gospodarstwo i pozostawić tylko samą szkołę i w tym momencie jest szansa że z tej subwencji którą szkoła ma, by się utrzymała natomiast jeśli chodzi o wyżywienie, byłoby ono dowożone z Pracowni Ćwiczeń Praktycznych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku i tu też mogliby znaleźć zatrudnienie te trzy osoby, które pracują obecnie w stołówce w Bogdańczowicach. Starosta dodał, że to są wszystko plany na przyszłość ale teraz należy zastanowić się głównie nad tym, skąd wziąć pieniądze aby zwiększyć szkole budżet na tę chwilę. Skarbnik powiedział, że sprawa ta się powtarza i znowu są podobne wnioski jak przy ostatnich ustaleniach rok temu, gdzie również był brak i powinno się przede wszystkim rozmawiać o powodach i przyczynach tej całej sytuacji, co jest nieprawidłowością bo to jest najważniejsze. Ponadto Skarbnik dodał, że analizując dokumenty jakie otrzymał ze szkoły, gdzie liczba etatów pracowników pedagogicznych jest inna w arkuszu organizacyjnym, inna w sprawozdaniu EN-3 to jak można na tej podstawie obliczyć dokładny brak. Jeżeli mamy decydować o 200.000,00 zł. których nie mamy – kontynuował Skarbnik, to przynajmniej te dane powinny być rzetelnie przez szkole sporządzone. Kolejna sprawa – nadal kontynuował Skarbnik - to nieprawidłowo określony plan finansowy pracowników niepedagogicznych, rozbieżny z jego planem, ponadto analiza planu wydatków jest zrobiona w układzie do paragrafów a nie rozbita na rozdziały i z tego nie wiadomo, gdzie ile brakuje. Możemy mówić ogólnie o sytuacji w szkole, liczebności uczniów, o zatrudnieniu i perspektywach na przyszłość ale nie możemy przyjmować, że my popełniliśmy jakiś błąd przyjmując określoną ilość pracowników niepedagogicznych, naliczając tak jak wszystkim środki na wynagrodzenia i dzisiaj godzić się na brak tej wielkości bo to ma się nijak do liczebności uczniów, do subwencji na ucznia, do środków, które powiat otrzymał, szkoła pomimo wielkiego braku otrzymała środki na wynagrodzenie tych pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych i tu jest problem i powinniśmy się zastanowić, skąd się wzięły tak duże różnice i może są one i uzasadnione, ale z materiałów szkoły to nie wynika – zakończył Skarbnik. Starosta powiedział, że może faktycznie spróbować zabrać szkole stołówkę i całe gospodarstwo od przyszłego roku kalendarzowego, to może wtedy będzie szansa aby utrzymać finansowo szkołę ale to trzeba dokładnie policzyć. Wicestarosta stwierdził, że jak wynika z wyliczeń Audytora Wewnętrznego przeprowadzonych za 2002 rok, koszt stołówki to 80.000 zł. na które składa się wynagrodzenie pracowników plus zakup żywności a z kolei dochody - 26.623 zł. czyli na plus na pewno stołówka nie wychodzi. Jeśli chodzi natomiast o koszty produkcji rolnej w 2002 roku to wyniosły one 99.000 zł. a sprzedaż 65.000 zł. i zapasy – ponad 26.000 zł. także i z tego wynika, że każda dodatkowa działalność prowadzona przez szkołę przynosi straty. Wicestarosta dodał, że posługuje się tym właśnie rokiem dlatego, że ten rok był dokładnie przez Audytora sprawdzony i skontrolowany. Pani Krzysztowczyk dodała, że jeśli chodzi o prowadzenie stołówki, to powiat nie ma obowiązki jej prowadzenia w szkole średniej dlatego nie ma żadnej przeszkody aby ją zlikwidować. W związku z tym Starosta powiedział, że należałoby zamknąć stołówkę a jeśli chodzi o jej trzech pracowników: szefową kuchni, kucharkę i magazyniera-intendenta to niech dyrektor Zespołu Szkół w Bogdańczowicach rozmawia z dyrekcją Zespołu Szkół Ponadgimnzjalnych Nr 1 w Kluczborku aby ci spróbowali ich zatrudnili u siebie w Pracowni Ćwiczeń Praktycznych. Skarbnik dodał, że szkoła w Bogdańczowicach może ma szansę funkcjonowania ale sama szkoła bez stołówki i gospodarstwa. Następnie Pani Naczelnik Wydziału Edukacji nawiązała do liczby stanowisk kierowniczych w szkole, gdzie obecnie jest ich cztery, ale po “odejściu” od nowego roku kalendarzowego stołówki i gospodarstwa, jeżeli tak się faktycznie stanie, nie będzie ich aż tyle potrzebnych, wystarczą dwa – dyrektor i wicedyrektor. Z kolei Skarbnik zaproponował, aby w związku z powyższymi propozycjami, jeżeli zostaną one przez członków Zarządu Powiatu przyjęte, zlecić w/w szkole opracowanie harmonogram powyższych działań i przedstawienie go Zarządowi Powiatu na jego kolejnym posiedzeniu bo coś takiego musi zostać sporządzone aby wszystko zostało prawidłowo przeprowadzone. Następnie Starosta zaproponował, aby Wicestarosta spotkał się z dyrektorem szkoły, przedstawił mu decyzje Zarządu jakie na niniejszym posiedzeniu zostały ustalone i niech dyrekcja szkoły przygotuje harmonogram tych wszystkich działań, który to harmonogram następnie dyrektor przedstawi Zarządowi Powiatu na jego posiedzeniu a także należy zobowiązać dyrektora ZSP - RCKU w Bogdańczowicach do ponownego i dokładnego przeanalizowania braku środków na funkcjonowanie szkoły i przedstawienie powyższego również na najbliższym posiedzeniu Zarządu Powiatu.
Reasumując, Zarząd Powiatu po dyskusji jednogłośnie postanowił o likwidacji do końca bieżącego roku kalendarzowego stołówki Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach i ewentualnym przeniesieniu jej pracowników do Pracowni Ćwiczeń Praktycznych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku oraz zamknięciu (również do końca bieżącego roku) działalności gospodarstwa w/w szkoły a także podjęciu działań zmierzających do wydzierżawienia w/w gospodarstwa. Ponadto postanowiono wyjaśnić z dyrekcją szkoły rozbieżności w zatrudnieniu pracowników administracji i obsługi jak również postanowiono o zmniejszeniu liczby stanowisk kierowniczych w w/w szkole - do dwóch. W związku z powyższym Zarząd Powiatu postanowił, aby Wicestarosta spotkał się z dyrektorem szkoły w celu przedstawienia mu powyższych decyzji Zarządu oraz zobowiązać dyrektora do przygotowania harmonogramu powyższych działań, które będą przedstawione i omówione na najbliższym posiedzeniu Zarządu Powiatu. Na tym też posiedzeniu Zarządu zostanie omówiony problem niedoboru środków na funkcjonowanie szkoły a więc należy zobowiązać dyrektora ZSP - RCKU w Bogdańczowicach do ponownego i dokładnego przeanalizowania braków i przedstawienie powyższego na najbliższym posiedzeniu Zarządu Powiatu.
dot. przekazania dotacji celowej przeznaczonej na dofinansowanie zakupów środków dydaktycznych niezbędnych do praktycznej nauki zawodu w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach; Starosta wyjaśnił zebranym, że dotacja ta przeznaczona jest na dofinansowanie zakupu pomocy dydaktycznych a mianowicie: sprzętu nawadniającego, nagrzewnicy powietrza oraz kosiarki sadowniczej dla zawodu technik ogrodnik w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach. Zgodnie z paragrafem 4 w/w porozumienia – kontynuował Starosta, powiat przekaże szkole dotację, jeśli ta zobowiąże się do wykorzystania jej na realizację zadania – dofinansowanie do zakupu środków, rozliczenie dotacji celowej i przekazania tego rozliczenia Powiatowi w celu kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej oraz ewidencjonowania wydatków dokonanych z przyznanej dotacji zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości. Ponadto, na mocy niniejszego porozumienia, powiat zobowiązuje się do przedłożenia Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi potwierdzenia przekazania dotacji szkole w ciągu 14 dni od dnia wpływu dotacji na konto Powiatu oraz przekazania rozliczenia z otrzymanej dotacji do Ministerstwa Rolnictwa Rozwoju Wsi w terminie do 30 listopada br. Członkowie Zarządu Powiatu po zapoznaniu się z treścią powyższego porozumienia i po dyskusji, jednogłośnie je przyjęli.
wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu
kluczborskiego na rok 2006; Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że niniejszy projekt regulaminu uwzględnia zapisy zaproponowane przez związki zawodowe zrzeszające nauczycieli a następnie przedstawiła zebranym te zapisy w regulaminie, które uległy zmianie w porównaniu z zapisami w regulaminie z ubiegłego roku. Członkowie Zarządu Powiatu zapoznali się szczegółowo z powyższym regulaminem, przeanalizowali zmiany jakie zostały wprowadzone i nie wnieśli do nich żadnych uwag. Następnie Naczelnik Wydziału Edukacji przedstawiła zebranym projekt pism, które po zaakceptowaniu przez Zarząd Powiatu i podpisaniu przez Starostę, zostaną przesłane do związków zawodowych zrzeszających nauczycieli, które to pisma uwzględniają zapisy proponowane przez związki zawodowe wraz z uzasadnieniem zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Zarząd Powiatu przyjął projekt Nr 2 Uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2006. Jednocześnie Zarząd Powiatu upoważnił Starostę do podpisania pism do związków zawodowych zrzeszających nauczycieli uwzględniających zapisy proponowane przez związki zawodowe wraz z uzasadnieniem.
szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski; Pani Krzysztowczyk powiedziała, że zgodnie z art. 54 ustawy Karta Nauczyciela, nauczycielowi przysługuje dodatek mieszkaniowy a organ prowadzący, będący jednostką samorządu terytorialnego, ma obowiązek określenia jego wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania. Dodatek mieszkaniowy – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, przysługuje nauczycielom zatrudnionym z Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach a oprócz dodatku mieszkaniowego, nauczycielowi zatrudnionemu w szkołach na terenie wsi przysługuje odrębny dodatek wiejski w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego. Ponadto Pani Krzysztowczyk dodała, że dotychczas wysokość dodatku mieszkaniowego określona była w regulaminie wynagradzania nauczycieli ale w związku z tym, że dodatek ten jest dodatkiem socjalnym, który nie jest składnikiem wynagrodzenia to może być określony odrębną uchwałą nie podlegająca opinii związków zawodowych. Na koniec Naczelnik Wydziału Edukacji podała wysokość dodatku mieszkaniowego, który przedstawia się następująco: dla jednej osoby – 10 zł.; dla dwóch osób – 20 zł.; dla trzech i więcej osób – 30 zł. Zarząd Powiatu przyjął powyższy projekt uchwały
i postanowił o jego skierowaniu na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
w Bogdańczowicach na rok szkolny 2005 / 2006; Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła zebranym, że obecnie liczba etatów pedagogicznych tzn. pełnozatrudnionych plus niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty wynosi 27,33 w tym 1,63 etatu w internacie. Następnie Pani Krzysztowczyk powiedziała, że liczebność klas pierwszych: Technikum młodzieżowe w zawodzie rolnik (18 osób) i Szkoła Policealna (24 osoby) nie jest zgodna z Uchwałą Zarządu Powiatu z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie organizacji roku szkolnego 2005 / 2006 w prowadzonych przez Powiat Kluczborski szkołach i placówkach oświatowych i dlatego też, Pani Krzysztowczyk zwróciła się do członków Zarządu Powiatu z prośbą o podjęcie decyzji w sprawie funkcjonowania tak mało liczebnie klas. Ponadto Pani Krzysztowczyk dodała, że w kolejnych latach klasy te mogą mieć coraz mniej uczniów co w efekcie zwiększy koszt utrzymania takiej klasy w porównaniu z klasą 30 osobową. W związku z powyższym Naczelnik Wydziału Edukacji zaproponowała, aby w przyszłym roku szkolnym połączyć obecną klasę I technika rolnika z technikiem ochrony środowiska. Podobna sytuacja dotyczy klasy II Technikum dla dorosłych – nadal kontynuowała Pani Krzysztowczyk, która to klasa liczy 17 słuchaczy i może zaistnieć sytuacja, że do zakończenia cyklu kształcenia, liczba ta jeszcze spadnie. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji zdaniem Pani Krzysztowczyk byłoby zlikwidować obecny semestr nauki i zaproponować słuchaczom odczekanie roku i włączenie się do obecnej klasy I, która w tym roku liczy 49 osób. Starosta stwierdził, że tak mało liczne klasy nie powinny być w ogóle tworzone a teraz, gdy rok szkolny trwa już dwa miesiące, nie można uczniom powiedzieć, aby poszukali sobie innej szkoły.
Członkowie Zarządu Powiatu wyrazili podobną opinię jak Starosta i po dyskusji postanowili zatwierdzić aneks nr 1 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach na rok szkolny 2005 / 2006 – do realizacji do dnia 31.12.2005 r. Jednocześnie Zarząd Powiatu upoważnił Starostę do podpisania powyższego aneksu.
Do punktu 3 porządku
Skarbnik omówił następujące sprawy:
- wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w sprawie zwiększenia
planu wydatków budżetowych na 2005 rok o kwotę 50.000 zł, Skarbnik wyjaśnił, że powyższy brak w szkole wynika stąd, że w budżecie powiatu od 01 stycznia br. zaplanowaliśmy dochody z tytułu działalności Pracowni Ćwiczeń Praktycznych na poziomie 50.000 zł. wiążąc to z nie rozpoczęciem działalności – żywienia dla szpitala, bo żywienie dla szpitala zamiast zacząć się w maju czy w czerwcu to zaczęło się w sierpniu i w okresie od sierpnia do grudnia Pracownia ma szansę zarobić 157.200 zł. ponieważ 50.000 zł. było już wpisane w planie dochodów to zwiększenie teraz 27 września dokonaliśmy na kwotę 107.200 zł. o te 50.000 zł. które już było mniej czyli plan mamy 157.200 zł. i szkoła tyle wykona dochodów natomiast brakuje im w wydatkach te 50.000 zł. konkretnie na zakup materiałów do produkcji posiłków i nie ulega kwestii, że szkoła te 50.000 zł. miała w budżecie natomiast na gruncie “słabej” rzeczówki środki te się “rozeszły” i dzisiaj żeby zabezpieczyć żywienie do końca roku to taki brak musi zostać pokryty. Skarbnik stwierdził, że w związku z tym, że najprawdopodobniej nie wykonamy w całości wydatków na rodziny zastępcze chociaż nie będzie to na pewno 50.000 zł. oszczędności ale ile będzie i w ramach tego możemy w/w szkole pomóc. Następnie Skarbnik zaproponował, aby nie zwiększać od razu całej tej kwoty ale zrobić to etapami, ile uda się zebrać z potencjalnych oszczędności. Zarząd Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Skarbnika jednogłośnie postanowił, że możliwe do uzyskania środki zostaną przekazane Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku na zwiększenie planu wydatków w/w szkoły w terminie do 10 listopada br. tj. do czasu sesji Rady Powiatu w Kluczborku w związku z koniecznością dokonania zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2005 rok.
b) projekt uchwały w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu; Skarbnik powiedział, że powyższa uchwała dotyczy uruchomienia środków z rezerwy ogólnej budżetu powiatu na 2005 rok w łącznej wysokości 120.000 zł. Środki z rezerwy ogólnej budżetu powiatu – kontynuował Skarbnik, w całości przeznacza się na pokrycie braków planu wydatków realizowanych przez tut. Starostwo. Powyższy brak – nadal kontynuował Skarbnik, spowodowany jest wyższym od zaplanowanego wykonaniem dochodów z tytułu opłat komunikacyjnych. Plan na początek roku zakładał dochody na kwotę 1,5 mln., wydatki związane z zakupem materiałów do Wydziału Komunikacji oszacowano na poziomie około 600.000 zł.. Dnia 08 lipca br. – nadal kontynuował Skarbnik, uchwałą Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zmian w budżecie, zwiększono plan dochodów z tytułu omawianego o kwotę 500.000 zł. co powinno pociągnąć za sobą wzrost wydatków o kwotę około 200.000 zł. tymczasem plan wydatków zwiększono tylko o kwotę 53.822 zł. co było związane z koniecznością zabezpieczenia środków na obsługę zadłużenia powiatu. Brak środków na realizację wskazanego zadania uwidocznił się już w III kwartale br., dalsze funkcjonowanie bez zwiększenia planu wydatków tut. Starostwa uniemożliwi prawidłową realizację zadań w bieżącym roku budżetowym. Kolejnym elementem powodującym braki w planie wydatków tut. Starostwa – kontynuował Skarbnik, jest fakt zakupu przez powiat energii cieplnej i opłaty z tym związane do budynków pozostałych po likwidowanym SP ZOZ-ie jak również do budynku nowego oddziału zabiegowego. Planowany termin sprzedaży bądź przekazania nowego oddziału określony na koniec pierwszego półrocza nie został dotrzymany co spowodowało ponoszenie wydatków w kolejnych miesiącach. Ponadto proponowane zwiększenie dotyczy również wydatków związanych z promocją powiatu na kwotę 5.000 zł. a wydatki te zostaną przeznaczone na wydanie kolejnego numeru gazety powiatu kluczborskiego. Na zakończenie swojej wypowiedzi Skarbnik powiedział, że wobec przytoczonych powyżej okoliczności i faktów, zwiększenie określone niniejszą uchwałą uważa on w pełni za zasadne. Zarząd Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Skarbnika, nie wniósł do projektu powyższej uchwały żadnych uwag w związku z powyższym Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie przeniesienia środków z rezerwy ogólnej budżetu;
- projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków;
Skarbnik wyjaśnił, że powyższy projekt uchwały dotyczy zwiększenia decyzją Ministra Finansów z dnia 29.09.2005 r. dotacji celowej w dziale 700 gospodarka mieszkaniowa – rozdziale 70005 – paragrafie 2110. Powyższe środki w wysokości 3.820,00 zł. pochodzą z nowo utworzonej rezerwy celowej przeznaczonej na sfinansowanie wymagalnych zobowiązań Skarbu Państwa na zwrot uregulowanych odszkodowań wynikających z wydanych decyzji na rzecz osób fizycznych za przejęte z dniem 01.01.1999 r. przez powiat nieruchomości zajęte pod drogi publiczne powiatowe. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków;
- projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków;
Skarbnik powiedział, że powyższy projekt uchwały wprowadza zmiany polegające na zmniejszeniu planu dochodów i wydatków o kwotę 5.076 zł. – w dziale 750, rozdziale 75011 – Urzędy Wojewódzkie, paragraf 2110 – dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowanymi przez powiat oraz zmniejszenie o 0,30 etatu. Powyższe zmniejszenie planu dochodów i wydatków wprowadza się na podstawie decyzji Wojewody Opolskiego z dnia 05 października br. a powyższa zmiana dokonana została na wniosek Wydziału Spraw Obywatelskich i Migracji Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w związku z art. 8 ustawy z dnia 03 marca 2005 r. o zmianie imion i nazwisk oraz zmianie niektórych innych ustaw zgodnie z którym, sprawy określone w ustawie a do tej pory rozstrzygane przez właściwego starostę z dniem 03.05.005 r. przechodzą do kompetencji właściwego kierownika urzędu stanu cywilnego. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie dochodów i wydatków;
Do punktu 4 porządku
Przewodniczący Zarządu przedstawił wniosek Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. Starosta wyjaśnił, że w dniu 17.10.2005 r. zostały ogłoszone i przeprowadzone rokowania cenowe na zbycie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego a mianowicie: dz. nr 91/10 zabudowana budynkiem byłej pralni szpitalnej w Kluczborku;
dz. nr 68/53 niezabudowana, położona w Kluczborku przy ulicy Ossowskiego; dz. nr 130/6 zabudowana budynkami magazynów położona w Wołczynie; dz. nr 93/6 położona w Gierałcicach. Jak wynika z informacji Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu, do udziału w rokowaniach wpłynęła jedna oferta od Państwa Gizeli i Sebastiana Turek zam. w Chocianowicach, którzy wpłacili zaliczkę w określonym w ogłoszeniu terminie na nieruchomość położoną w Kluczborku przy ulicy Ossowskiego, dz. nr 68/53 o powierzchni 0,6425 ha. W związku z powyższym – kontynuował Starosta, Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu zwraca się z prośbą o podjęcie decyzji co do ewentualnej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości za zaoferowaną cenę – 120.000,00 zł. oraz ustalenia cen przy ogłaszaniu kolejnych rokowań na pozostałe nieruchomości. Jeśli chodzi o to, czy sprzedać Państwu Turek działkę położoną w Kluczborku przy ulicy Ossowskiego za cenę 120.000,00 zł. członkowie Zarządu Powiatu po krótkiej dyskusji jednogłośnie wyrazili zgodę natomiast jeśli chodzi o to, co zrobić z pozostałymi nieruchomościami, na które na tę chwilę nie ma chętnych do ich nabycia, Wicestarosta zaproponował, aby ich ceny pozostawić na dotychczasowym poziomie jak również na razie nie ogłaszać kolejnych rokowań, dopiero gdy znajdzie się chętny na ich zakup którejś z nich, to wtedy ogłosić kolejne rokowania. Zarząd Powiatu jednogłośnie zgodził się z propozycją Wicestarosty w związku z tym, reasumując,
Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o sprzedaży dz. nr 68/53 niezabudowanej, położonej w Kluczborku przy ulicy Ossowskiego Państwu Gizeli i Sebastianowi Turek zam. Chocianowice za cenę 120.000,00 zł. + 22% VAT. Ponadto jednogłośnie postanowiono o pozostawieniu cen pozostałych nieruchomości na dotychczasowym poziomie tj. dz. nr 91/10 zabudowana budynkiem byłej pralni szpitalnej w Kluczborku – cena 119.000,00 zł.; dz. nr 130/6 zabudowana budynkami magazynów położona w Wołczynie – cena 320.000,00 zł.; dz. nr 93/6 położona w Gierałcicach – cena 4.900,00 zł. + 22%VAT i jednocześnie postanowiono, aby na chwilę obecną nie ogłaszać kolejnych rokowań na ich zbycie natomiast gdyby zgłosił chętny na ich nabycie, wtedy ogłosić kolejne rokowania.
Do punktu 5 porządku
Starosta przedstawił wniosek Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu, który to wniosek jest nawiązaniem do podjętego w dniu 28 września br. rozstrzygnięcia Zarządu Powiatu w sprawie dotyczącej sprzedaży nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego – działka nr 56 zabudowana budynkiem szpitala (były oddział wewnętrzny) położona w Kluczborku, ul. M.C. Skłodowskiej 21. Niniejszy wniosek – kontynuował Starosta, zawiera szczegółowy opis tego, co zostało dokonane w celu przyspieszenia procesu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości a mianowicie: zamieszczono ogłoszenie o sprzedaży na stronach internetowych Związku Powiatów Polskich i we Wrotach Opolszczyzny, przesłano informację o możliwości sprzedaży powyższej nieruchomości do powiatu Bad Dürkheim w celu umieszczenia przez nich powyższego ogłoszenia o sprzedaży na swojej stronie internetowej, przeprowadzono rozmowy z wieloma agencjami zajmującymi się handlem nieruchomościami m. in. Agencją Braci Strzelczyk oraz Agencją Drągowski z Warszawy, K.P. Nieruchomości z Wrocławia, B.A.J. Nieruchomości oraz Agencją Obrotu Nieruchomościami “Centrum” z Opola; ponadto informacje o posiadanych na sprzedaż nieruchomościach rozesłano do lokalnych POZ (Byczyna, Kluczbork) oraz do Caritasu; powstaje również ulotka zawierająca informacje o nieruchomościach Powiatu Kluczborskiego będących na sprzedaż jak również zebrano informacje na temat możliwości jednorazowego zamieszczenia ogłoszenia o sprzedaży w czasopiśmie: “Polska Giełda Nieruchomości” oraz dodatku do Rzeczpospolitej “Nieruchomości w Zachodniej Polsce – oferty inwestycyjne”. Członkowie Zarządu Powiatu zapoznali się z powyższymi informacjami i propozycjami jednak nie podjęli ostatecznej decyzji co do wyboru konkretnej agencji nieruchomości spośród zaproponowanych przez Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu, po dyskusji postanowili oni jednogłośnie, że o tym zadecydują na kolejnym posiedzeniu. Reasumując, Zarząd Powiatu postanowił o podjęciu
decyzji w powyższej sprawie na następnym posiedzeniu.
Do punktu 6 porządku
Starosta omówił materiały przesłane z Biura Związku Powiatów Polskich a dotyczące uaktualnienia i legalizacji sieci specjalistów ds. ekoenergetyki lokalnej na bazie powiatów polskich. Starosta powiedział, że jak wynika z zapisów statutu, sieć specjalistów ds. ekoenergetyki lokalnej jest dobrowolnym porozumieniem pozarządowych podmiotów prawnych, których działalność wiąże się bezpośrednio lub pośrednio z realizacją zadań własnych w zakresie ekoenergetyki lokalnej. Strategicznym celem sieci – kontynuował Starosta, jest zrównoważony rozwój ekoenergetyki lokalnej, przyjazny dla naturalnego środowiska. Jeśli chodzi o zakres tematyczny Sieci, obejmuje on następujące obszary działalności: technologie wytwarzania, dystrybucji, magazynowania i użytkowania energii oraz ich integrację z systemami energetycznymi, w szczególności odnawialne źródła energii; redukcję kosztów i wzrost efektywności technologii energetycznych; minimalizację wpływu technologii energetycznych na środowisko naturalne; metody oceny i modelowania systemów energetycznych oraz wdrażanie nowych oszczędnych technologii energetycznych w przemyśle, budownictwie transporcie itd. Na koniec Starosta powiedział, że do czasu wynegocjowania środków pomocowych ze strony odpowiednich programów Komisji Europejskiej, działalność sieci musi opierać się na finansowaniu z własnych krajowych źródeł w związku z czym, zobowiązuje się w trybie pilnym wszystkie organy sieci i jej członków do podęcia starań w sprawie czasowego zabezpieczenia finansowego działalności sieci. Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższymi materiałami.
Do punktu 7 porządku
Przewodniczący Zarządu przedstawił wniosek Zarządu Województwa Opolskiego w sprawie przystąpienia samorządu do podmiotu Lotnisko Opole/Kamień Śląski Sp. z o.o. na zasadzie udziału kapitałowego w spółce oraz ustalenia wysokości wkładu finansowego na ten cel. Starosta powiedział, że Pan Andrzej Kasiura, członek Zarządu Województwa Opolskiego w niniejszym wniosku zachęca nas do podjęcia tej wspólnej inicjatywy, która jego zdaniem jest unikalną szansą dla rozwoju potencjału społeczno – gospodarczego Opolszczyzny. Jej zaprzepaszczenie pociągnie za sobą negatywne skutki: stracimy bowiem możliwość zainicjowania niezwykle ważnego instrumentu budowania stabilizacji gospodarczej i konkurencyjności naszego regionu a Samorząd Województwa Opolskiego dołoży wszelkich starań, aby wspólnie z samorządami gmin i powiatów stać się partnerem dla inwestora na miarę dzisiejszych potrzeb. W załączeniu do niniejszego wniosku Zarządu Województwa Opolskiego – kontynuował Starosta, przedstawiony jest modelowy przykład udziału samorządów w spółce zarządzającej portem lotniczym Katowice Pyrzowice. Członkowie Zarządu Powiatu zapoznali się z zarówno z wnioskiem Zarządu Województwa
Opolskiego jak i modelowym przykładem udziału samorządów w spółce zarządzającej portem lotniczym Katowice Pyrzowice.
Do punktu 8 porządku
Starosta przedstawił wniosek Parafii Rzymsko-Katolickiej Św. Augustyna w Kostowie w sprawie dofinansowania remontu Kościoła Filialnego p.w. św. Jacka w Miechowej. Jak wynika z powyższego wniosku – kontynuował Starosta, kościół ten wymaga natychmiastowego remontu. Jest to świątynia drewniana, poewangelicka, usytuowana na wzgórzu za wsią, jest ona cennym obiektem zabytkowym. Prace dotychczas wykonane przez społeczność wsi Miechowa opiewają na kwotę 50.000 zł. i zostały wykonane z ofiar wiernych jednak fundusze te wyczerpały się i prowadzenie dalszych prac bez jakiegoś wsparcia “z zewnątrz” będzie zdaniem wnioskodawcy czyli proboszcza w/w parafii oraz sołtysa wsi Miechowa - niemożliwe. W ostatnim okresie pomoc swą okazali: Burmistrz Byczyny oraz Marszałek Województwa Opolskiego przekazując kwotę 50.000 zł. Jeśli chodzi zaś o kosztorys remontu, opiewa on na kwotę 230.000 zł. w związku z czym, jakakolwiek jeszcze pomoc stanowić będzie dla wnioskodawców dużą pomoc tym bardziej, że już od bieżącego miesiąca rozpoczynają się tam pierwsze, konieczne prace remontowe. Członkowie Zarządu Powiatu wstępnie zapoznali się z powyższym wnioskiem jednak ostateczną decyzję w przedmiotowej sprawie postanowili podjąć na następnym posiedzeniu Zarządu Powiatu.
Do punktu 9 porządku
Pani Otylia Skoczylas, członek Zarządu Powiatu poruszyła sprawę sprzedaży Gminie Byczyna budynków byłych warsztatów szkolnych obecnie siedziby Centrum Integracji Społecznej CISPOL w Polanowicach. Starosta przypomniał, że wniosek Urzędu Miejskiego w Byczynie w powyższej sprawie był rozpatrywany na posiedzeniu Zarządu Powiatu w dniu 28.09. br. i wtedy to zlecono Wydziałowi Gospodarki Mieniem Powiatu dokonanie wyceny przedmiotowych budynków. Wicestarosta stwierdził, że wycena ta została już przez Wydział zlecona a Starosta dodał, że na tę chwilę, jeżeli przedmiotowa wycena byłaby już gotowa, należy zobowiązać Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu do przygotowania odpowiedniego projektu uchwały. Członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie postanowili o zleceniu Wydziałowi Gospodarki Mieniem Powiatu przygotowanie odpowiedniego projektu uchwały.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński .............................................
3. Otylia Skoczylas ...............................................
4. Stanisław Stenzel ...............................................