Protokół Nr XXIX/2005

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 8 lipca 2005 r.

 

Sesję o godzinie 1200 otworzył Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku

-Maciej Mularczyk. Następnie Przewodniczący Rady poprosił wszystkich o powstanie,
aby minutą ciszy uczcić pamięć osób, które zginęły w dniu 7 lipca 2005 roku podczas ataku terrorystycznego w Londynie.
Kolejno powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest
16 radnych. W dalszej części obrad uczestniczyło 17 radnych.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek sesji

w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku
z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło
16 radnych, którzy jednogłośnie przyjęli następujący porządek XXIX sesji:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXVIII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/zmiany uchwały Rady powiatu w sprawie uchwalenia statutu Powiatu Kluczborskiego,

b/zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 r.,

c/ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli

miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego,

d/zmieniająca uchwałę Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków

Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 r.,

e/warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby

pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

f/warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłaty za pobyt dziecka
w rodzinie zastępczej,

g/likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki

Zdrowotnej w Kluczborku,

h/zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2003 r.,

i/zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2004 r.,

j/przekazania zadania własnego Powiatu Kluczborskiego tj. prowadzenie Zespołu Szkół

Licealno-Zawodowych w Polanowicach – Gminie Byczyna z dniem 1 września 2005 r.

 

k/ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych

posiadających uprawnienia szkół publicznych,

l/nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół

ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006,

ł/nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów z powiatu

kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006,

m/nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcia oceny sytuacji kryminalno-porządkowej i stanu zagrożeń na terenie powiatu

kluczborskiego za rok 2004.

6.Przyjęcie analizy stanu bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w zakresie ochrony

przeciwpożarowej za rok 2004.

7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu.

8.Wolne wnioski i zapytania.

9.Zamknięcie obrad.

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXVIII sesji Rady Powiatu,

która odbyła się w dniu 26 kwietnia 2005 r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag i w drodze głosowania, w obecności 16 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw
i wstrzymujących się, zatwierdzili protokół z poprzedniej sesji.

Przewodniczący Rady następnie powitał zaproszonego na dzisiejszą sesję Łukasza Wójcika – karatekę KKKT Kluczbork, złotego medalistę mistrzostw Europy w kumite.

Pan Przewodniczący oddał głos Panu Staroście, który pogratulował osiągniętych sukcesów

i wręczył medaliście list gratulacyjny oraz upominek.

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radna Irena Kielar zapytała dlaczego do dnia dzisiejszego nie została jej udzielona przez Panią Prezes PCZ S.A odpowiedź na złożoną na XXVIII sesji w dniu 26 kwietnia 2005 roku interpelację.

Radny Piotr Gruss poprosił o wyjaśnienie i podjęcie ewentualnych działań w dwóch kwestiach dotyczących:

-usunięcia nierówności znajdujących się na odcinku drogi krajowej nr 45 – Ligota Zamecka

ul.Gliwicka do mostu w kierunku Pracowniczych Ogródków Działkowych,

-planowanych prac na odcinku drogi wzdłuż Pracowniczych Ogródków Działkowych
w kierunku rzeki, na w/w odcinku zostały wysypane kamienie, które w znacznym stopniu

utrudniają przejazd.

Kolejno radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy byłaby możliwość obniżenia krawężnika przy przejściu dla pieszych na drodze krajowej nr 45 – ul.M.C Skłodowskiej przed skrzyżowaniem z ulicami Strzelecka i Drzymały, gdyż zbyt wysoki krawężnik utrudnia poruszanie się osób z dziecięcymi wózkami.

Innych interpelacji nie zgłoszono.

 

Do punktu 3 a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym pierwszy projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego.
Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że ustalony przez Radę Powiatu uchwałą Nr III/9/1998 Statut Powiatu był już kilkakrotnie nowelizowany, a zmiany nie były do tej pory zapisane w statucie zaszła konieczność jego zmiany.

Powyższe zmiany dotyczą m.in.:

-Zarząd Powiatu wykonuje zadania przy pomocy Starostwa Powiatowego oraz jednostek

organizacyjnych powiatu,

-zmiany w związku z odchodzeniem w czasie działalności samorządu powiatowego

niektórych służb /Powiatowej Komendy Policji, Powiatowy Inspektorat Weterynarii/,

-wprowadzenia zmian w liczbie członków komisji skrutacyjnej powoływanej do

przeprowadzenia głosowania tajnego,

-zmiany ilości członków Zarządu Powiatu w związku ze złożoną rezygnacją Pani Ireny Kielar

/z pięciu członków do czterech/,

-regulacji dotychczasowego rozwiązania w zakresie podpisywania rozstrzygnięć Zarządu

Powiatu przekazywanych pracownikom do wykonania. Od samego początku działania

Zarządu zgodnie z jego ustną dyspozycją rozstrzygnięcie podpisywał Sekretarz Powiatu,

dlatego proponuje się wprowadzenie tej dyspozycji do Statutu.

Do powyższego projektu uchwały nie zgłoszono zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 17 radnych, jednogłośnie 17 głosami za Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/208/2005 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok. Korekta uchwały budżetowej została podyktowana przede wszystkim faktem, że jednostki organizacyjne powiatu skierowały do powiatu swoje wnioski.

Zakres zmian obejmuje plan dochodów i wydatków realizowanych przez Starostwo Powiatowe. Zwiększeniu ulegaja dochody budżetu powiatu o kwotę 682.617.00,-zł, wydatki
o kwotę 340.917.00,-zł, rozchody o kwotę 341.700.00,-zł. Wprowadza się także zmiany

w planie wydatków inwestycyjnych na 2005 rok, dokonuje się przesunięcia środków finansowych między działami klasyfikacji budżetowej, udziela się dotacji celowej w kwocie 448.702.00,-zł dla Gminy Byczyna, przeznaczonej na realizację zadań powiatu w zakresie edukacji. Wprowadzone zostają również zmiany w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2005 roku oraz w planie Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej.

Radni nie zgłosili do projektu zapytań i uwag. Przewodniczący Rady w związku

z powyższym poddał go pod głosowanie. W obecności 17 radnych, za przyjęciem głosowało 16 radnych, wstrzymał się 1 radny, nie stwierdzono głosów przeciw. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/209/2005 w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu
w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok.

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

W budżecie powiatu na 2005 rok przyjęty został wzrost wynagrodzeń o 3% w stosunku do roku 2004. W związku z tym każda jednostka otrzyma środki na podwyższenie wynagrodzenia zapisane w budżecie Powiatu. Najniższe wynagrodzenie w I kategorii zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego ustala Rada Powiatu, natomiast wartość punktu ustala pracodawca w porozumieniu z Radą Powiatu.

Na podstawie najniższego wynagrodzenia i wartości punktu kierownicy jednostek wyliczają kwoty wynagrodzenia zasadniczego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania.

Jednostki przedstawiły swoje propozycje, gdzie większość z nich proponuje podwyższenie najniższego wynagrodzenia od 20 do 65 zł oraz zmianę wartości jednego punktu w przedziale od 50 do 100 groszy. W tej propozycji wartość podwyższenia wynagrodzeń przekroczyłaby planowane 3%. W związku z powyższym proponuje się podniesienie wartości najniższego wynagrodzenia w I kategorii o kwotę 20,-zł oraz ze względu na brak środków finansowych pozostawienie na dotychczasowym poziomie wartość punktu. Propozycja ta została skierowana do zaopiniowania przez związki zawodowe, które wydały pozytywne opinie.

Radna Irena Kielar zabierając głos stwierdziła, że pracownicy obsługi oraz administracji należą do Związku Nauczycielstwa Polskiego. Jeśli są jakiekolwiek uchwały dotyczące zmian wynagrodzenia to związek wydaje opinie, gdyż są do tego upoważnieni przez OPZZ.

W związku z powyższym radna zwróciła się do Pani Naczelnik Wydziału Organizacyjnego
z prośbą, by nie wysyłała opinii dotyczących szkół lecz opinie dotyczące innych instytucji, które nie podlegają pod ZNP.

Ponadto radna stwierdziła, że w wydanej przez ZNP opinii zwraca się z prośbą, aby
w przyszłości punkty oraz sposób wynagradzania w stosunku do pracowników obsługi
i administracji nie był krzywdzący, gdyż ich wynagrodzenie w porównaniu do innych pracowników jest zdaniem radnej bardzo niskie.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie radnych. W obecności 17 radnych, za przyjęciem opowiedziało się
16 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/210/2005 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 d porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały jaki przedstawił Przewodniczący Rady był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok. W projekcie tym Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wprowadza zmiany w podziale środków finansowych w art.35 a, w którym zawarte są zadania powiatu dotyczące rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych , a szczególnie dotyczące dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, środków pomocniczych, sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych. Taka zmiana została podyktowana faktem dużego zainteresowania osób niepełnosprawnych dofinansowaniem

z zakresu rehabilitacji społecznej. Zmiana taka pozwoliłaby na maksymalne wykorzystanie tychże środków.

Do niniejszego projektu nie zgłoszono zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 17 radnych, jednogłośnie Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/211/2005 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3 e porządku obrad

 

Następnym projektem jaki został poddany pod obrady był projekt w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej
w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 roku
o pomocy społecznej Rada Powiatu zobowiązana jest do określenia w/w warunków.

Opłatę za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej ponoszą do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania, rodzice dziecka, osoba pełnoletnia lub jej rodzice, a także opiekunowie prawni lub kuratorzy w przypadku dysponowania dochodami dziecka z uwzględnieniem, że opłaty ponoszone przez opiekunów prawnych, kuratorów lub osoby pełnoletnie nie mogą być wyższe niż 50% kwoty stanowiącej dochód dziecka lub osoby pełnoletniej. Średni miesięczny koszt utrzymania w placówce opiekuńczo-wychowawczej stanowi kwotę rocznych wydatków na działalność placówki, która wynika z utrzymania mieszkańców placówki z roku poprzedniego, bez wydatków inwestycyjnych, powiększoną o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, który został przyjęty w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy podzieloną przez ilość miejsc w placówce i podzielony przez liczbę 12. Zasady te niejednokrotnie przewyższają dochody rodziny oraz dochody dziecka lub osoby pełnoletniej przebywającej w placówce. Z tego też względu konieczne jest określenie zasad warunkujących częściowe lub całkowite zwolnienie z opłat.

Radni do projektu nie wnieśli uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie radnych. w obecności 17 radnych Rada Powiatu jednogłośnie 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęła uchwałę Nr XXIX/212/2005 w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

 

Do punktu 3 f porządku obrad

 

Przewodniczący Rady zapoznał zebranych z przygotowanym projektem uchwały w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłat za pobyt dziecka
w rodzinie zastępczej.

Podobnie jak w powyższej uchwale Rada Powiatu zobowiązana jest do określenia w drodze uchwały w/w warunków.

Opłatę za pobyt w rodzinie zastępczej do wysokości miesięcznej pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej ponoszą biologiczni rodzice. Obowiązek ten dotyczy także rodziców, którzy zostali pozbawieni władzy rodzicielskiej lub została ona im ograniczona albo zawieszona.

Takie umieszczanie dzieci w rodzinach zastępczych jest formą pomocy dla rodziny, która ma trudności w wypełnianiu swoich zadań. Konieczne jest w związku z powyższym określenie zasad warunkujących częściowe lub całkowite zwolnienie z opłat.

Do tego projektu również nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

W wyniku głosowania w obecności 17 radnych, za przyjęciem projektu głosowało 17 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/213/2005 w w/w sprawie.

Do punktu 3 g porządku obrad

 

Kolejnym projektem przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był projekt w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku.

Powyższy projekt uchwały został przygotowany ponownie w związku z tym, że Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez Radę Powiatu
w Kluczborku uchwałą Nr XX/153/2004 z dnia 12 sierpnia 2004 r. w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu Sygn.akt II S.A./Wr 2887/03 z dnia 19 lipca 2004 r. w sprawie skargi złożonej przez Pana Henryka Fraszka i innych na uchwałę Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku.

NSA oddalając cytowaną wyżej skargę kasacyjną uznał uchwałę za nieważną tylko ze względów formalnych ponieważ zdaniem Sądu, uchwała o likwidacji SPZOZ ZOZ
w Kluczborku powinna stanowić akt prawa miejscowego i w związku z czym powinna być ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.

Radny Leszek Krzyżanowski poprosił, aby Przewodniczący Rady udzielił mu głosu.

Radny poinformował, że w związku z powyższym projektem uchwały starał się przygotować szerzej do tematu likwidacji SPZOZ, gdyż temat ten jego zdaniem jest trudny i od dłuższego czasu przerabiany. Radny stwierdził, że na pewno każdy z radnych zapoznał się z uzasadnieniem Pana Starosty przygotowanym do w/w projektu uchwały i większość ma już swoje zdanie na ten temat. Radny ponadto poinformował zebranych, że uczestniczył we wszystkich procesach sądowych dotyczących wcześniej podjętej przez Radę Powiatu uchwały w powyższej sprawie i był naocznym świadkiem zdarzenia jakim była argumentacja Sądu Administracyjnego w Opolu oraz w Warszawie jeśli chodzi o tą sprawę. Radny stwierdził,
że jest rozczarowany stanowiskiem Pana Starosty i uzasadnieniem, które zostało przygotowane do niniejszego projektu uchwały.

Radny poinformował, że z większością stwierdzeń w uzasadnieniu nie zgadza się.
Uważa, że są one nieprawdziwe i niezgodne z tym, co się działo w Sądzie I Instancji jak
i II Instancji.

Radny poprosił obsługę Biura Rady o rozdanie wszystkim radnym przygotowanych przez niego materiałów /informacji dot. ,,Uzasadnienia” do projektu uchwały Rady Powiatu
w Kluczborku w sprawie ponownej likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku/, na co Przewodniczący Rady nie wyraził zgody. Przewodniczący Rady stwierdził, że nie widzi potrzeby rozdawania w/w informacji, gdyż każdy z radnych ma swoje zdanie, a wyrażona na piśmie opinia jest wyłącznie opinią radnego, a nie pozostałych radnych. Radni zdaniem Przewodniczącego omawiali ten projekt uchwały na komisjach i nie było do niego żadnych uwag i zastrzeżeń.

Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady poinformował, że w/w materiał ma na celu uświadomienie radnym skale tego problemu.

Radny stwierdził, iż jest mu przykro z tego powodu, że jest to tylko jego opinia.

Kolejno radny odczytał przygotowaną informację do uzasadnienia , która stanowi

załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.

Po odczytaniu informacji radny Leszek Krzyżanowski zgłosił wniosek o ogłoszenie 5 minutowej przerwy, aby radni mogli ponownie przemyśleć swoją decyzję. Radny stwierdził, że jest świadomy, iż pozostali radni mają swoje zdanie na temat powyższego projektu uchwały, lecz martwi go fakt ilu z nich przeczytało wyrok Sądu Najwyższego w Warszawie,

a zdaniem radnego niewielu.

Radny uważa, że decyzje są podejmowane na podstawie uzasadnienia Pana Starosty jakie przygotowane zostało do w/w uchwały.

Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który postawił przeciwny wniosek dotyczący ogłoszenia 5 minutowej przerwy, gdyż jego zdaniem ,,zabawy” polityczne i przerwy nie są nikomu potrzebne. Pan Starosta również poinformował, że wyrok Sądu NSA jest dostępny i każdy może się z nim zapoznać. Starosta stwierdził także, że chciałby skomentować wypowiedź radnego Leszka Krzyżanowskiego przytaczając jedno zdanie
z uzasadnienia w/w wyroku :...,, całkowicie nietrafne są przy tym argumenty podniesione

w odpowiedzi na skargę kasacyjną, które zdaniem autorów tej odpowiedzi, dyskwalifikowały ją jako skargę kasacyjną”. Zdaniem Starosty jest to cały komentarz Sądu.
Ponadto w rozprawach jak stwierdził Starosta uczestniczyli reprezentując Starostwo Powiatow
e prawnicy oraz Skarbnik. Starosta także poinformował, że od strony Sądu padło także w pewnym sensie stwierdzenie, że przeciwna strona nie wie o co chodzi na sali rozpraw.

Starosta w dalszym ciągu kontynuując swoją wypowiedź odnosząc się do w/w radnego stwierdził, że radny kłamie tak jak to się odbywało w czasie referendum.
Starosta poinformował, że do dnia dzisiejszego rozwieszone są nadal plakaty na których było napisane, że ,,oni chcą zlikwidować szpital”. Starosta zwracając się do radnego Leszka Krzyżanowskiego zapytał czy ten szpital został zlikwidowany, czy na tym plakacie było kłamstwo, czy też nie.

Pan Starosta wyjaśnił, że szpitali niepublicznych na dzień dzisiejszy jest ponad 100,
a powiatowych kilkadziesiąt i jak radny Leszek Krzyżanowski mówi o dostępności to w tym momencie kłamie, gdyż dostępność do szpitala się nie zmniejszyła, jak radny mówi, że szpital jest komercyjny to także kłamie, gdyż działa on wyłącznie w oparciu o kontrakt
z Narodowym Funduszem Zdrowia i wszyscy pacjenci są leczeni bezpłatnie.

Zdaniem Starosty jest wręcz przeciwnie, dostępność w znacznym stopniu sie poszerzyła, gdyż wykonuje się wiele procedur, które nie były dostępne w publicznych szpitalach np.: bezpłatne porody i inne.

Kolejno Przewodniczący Rady poddał wniosek radnego Leszka Krzyżanowskiego w sprawie ogłoszenia 5 minutowej przerwy pod głosowanie. W obecności 17 radnych za wnioskiem głosowało 2 radnych, przeciw było 15, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

Większością głosów przeciwnych wniosek radnego został odrzucony.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnikowi Powiatu, który również nawiązał do wypowiedzi radnego Leszka Krzyżanowskiego, w której podniesionych zostało zdaniem Skarbnika szereg wątków związanych z funkcjonowaniem kluczborskiego szpitala, które były już dyskutowane i wobec, których były podejmowane decyzje.

Skarbnik nawiązując do wypowiedzi /informacji dot. ,,uzasadnienia” do uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ponownej likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku/
Pana Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że wcześniejsza jego wypowiedź nie pasuje do radnego lecz do czwartkowej publikacji w Kulisach Powiatu artykułu Pana Henryka Fraszka.

Zdaniem Skarbnika to, co zostało powiedziane nie jest argumentacją radnego lecz wypowiedzią radnego Henryka Fraszka.

Skarbnik ponadto poinformował zebranych, że on także uczestniczył w postępowaniu przed Sądem I Instancji w Opolu oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie

i zdecydowanie nie zgadza się ze stwierdzeniami radnego Leszka Krzyżanowskiego.

Skarbnik wyjaśnił, że Naczelny Sąd Administracyjny nie mógł rozważyć argumentów merytorycznych podniesionych przez stronę skarżącą, ponieważ one nie zostały zawarte
w skardze kasacyjnej sformułowanej przez Powiat. Sąd orzeka jedynie w granicach skargi.

Jeżeli w skardze kasacyjnej powiat nie odnosił się do argumentów merytorycznych to Sąd nie mógł ich rozpatrywać.

Jak również stwierdził Skarbnik podczas rozprawy Sędzia Sprawozdawca dwukrotnie przerywał Panu Henrykowi Fraszkowi wypowiedź pouczając go jednocześnie, że Sąd
zna akta sprawy, zna orzeczenie i wszystkie dokumenty rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i nie może odnosić się do argumentów strony przeciwnej ponieważ ta została już rozpatrzona. Sąd musi rozpatrywać skargę kasacyjną w granicach skargi.

Powiat pisał skargę podnosząc argumenty, iż ta uchwała nie jest aktem prawa miejscowego
i o tym tak naprawdę była dyskusja w NSA. W oparciu o ten błąd, tą nieprawidłowość
w uchwale Wojewódzki Sąd Administracyjny uchwałę uchylił.

Przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie to głównie o tym była dyskusja,
a w uzasadnieniu do wyroku bardzo wyraźnie napisano to samo, co Sędzia Sprawozdawca podał ustnie uzasadniając wyrok.

Skarbnik poinformował, iż Sędzia wyjaśnił, że jeżeli to samo uprawnienie do tworzenia, przekształcania, likwidacji SPZOZ posiada Minister, Wojewoda, organ jednostki samorządu terytorialnego i któryś z tych organów z tego uprawnienia korzysta to Minister robi to aktem prawa powszechnego, Wojewoda aktem prawa miejscowego, to zdaniem Sędziego dlaczego organ jednostki samorządu miałby zrobić w inny sposób, czyli aktem prawa wewnętrznego.

Zobligowani jesteśmy do ogłoszenia powyższej uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i uczynienia z tej uchwały aktu prawa miejscowego.
Drugą nieprawidłowością jaka została zarzucona w uchwale, czyli brak opinii Związków Zawodowych wynika z pierwszej nieprawidłowości, bo tylko w przypadku aktu prawa miejscowego ta opinia Związków Zawodowych jest wymagana. Zdaniem Skarbnika nie powinno się w związku z tym budzić niezdrowych emocji, bo tak naprawdę toczona jest batalia na papierze, o formalną kwestię, a nie o meritum, o sekcje, pododdziały i oddziały.

Skarbnik poinformował także, że jeśli chodzi o SOR to był on w Statucie wtedy kiedy cała Polska starała się o SOR-y u siebie. Zdaniem Skarbnika nigdy on nie działał, a tak naprawdę to Wojewoda podejmuje decyzję o umiejscowieniu SOR-u.

Skarbnik stwierdził, że nie chciałby odnosić się do emocji jakie są na sali lecz chciałby się trzymać faktów i dokumentów dobrze mu znanych.

Kolejno Skarbnik odniósł się do sprawy jaką poruszył radny Leszek Krzyżanowski.
Jest to sprawa postępowania przed sądami, których wszczęto bardzo wiele.

Skarbnik poinformował, iż w/w radny stwierdził, że nie jest prawdą to, co mówił Pan Starosta, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu odrzucił skargę grupy inicjatywnej na uchwałę o utworzeniu Spółki PCZ S.A w Kluczborku i uchwałę o wniesieniu aportu. Skarbnik wyjaśnił, że tak było, gdyż uczestniczył w rozprawie i Sąd Wojewódzki w Opolu oddalił skargę na obie uchwały i obie przez stronę skarżącą zostały poprzez sporządzenie skargi kasacyjnej skierowane do NSA. Skarbnik przedstawił kolejno zebranym postanowienie NSA z dnia 19 maja 2005 r., w którym zostało zapisane, iż Sąd postanawia odrzucić skargę kasacyjną w sprawie objęcia akcji. W uzasadnieniu jak poinformował Skarbnik Sąd napisał, iż wyrokiem z dnia 3 lutego 2005 r. oddalił skargę Henryka Fraszka na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 listopada 2003 roku, która określała zasady wniesienia wkładu oraz objęcia akcji Spółki akcyjnej pod nazwą PCZ S.A w Kluczborku.
Od powyższego wyroku H.Fraszek działając przez swojego pełnomocnika-radcę prawnego wniósł skargę kasacyjną nie uiszczając wpisu od skargi kasacyjnej. W związku z czym Sąd odrzucił tę skargę.

Nie jest natomiast zdaniem Skarbnika znane jeszcze orzeczenie NSA w przedmiocie skargi kasacyjnej na uchwałę o utworzeniu Spółki PCZ S.A. Zostanie ona dopiero rozpatrzona
przez Sąd.

Kolejną sprawa, która zdaniem Skarbnika wymaga przywołania jest sprawa rejestracji Spółki.

W sprawie tej jak wyjaśnił Skarbnik Pan H.Fraszek został dopuszczony do uczestnictwa
w tym postępowaniu. Uczestniczył w nim w Sądzie Rejestrowym w Opolu, co spowodowało,
że Sąd wyznaczył biegłego do zbadania dokumentów w Powiecie.

To się stało i na podstawie opinii biegłego rewidenta oraz złożonego wniosku przez Zarząd Spółki, Sąd do Krajowego Rejestru Sądowego PCZ wpisał. Od tego wpisu została przez H.Fraszka wniesiona apelacja. Ta apelacja w Sądzie Apelacyjnym została oddalona.
Od wyroku II Instancji Pan H.Fraszek wniósł kasację do Sadu Najwyższego w tej sprawie.

W dalszej części Skarbnik odczytał postanowienie Sądu z 22 kwietnia 2005 roku, w którym zostało napisane, że Sąd odmawia przyjęcia kasacji do rozpoznania. W uzasadnieniu jest mowa o tym, że zgodnie z art. 393 KPC jeżeli zaskarżone orzeczenie w sposób oczywisty nie narusza prawa, ani nie zachodzi nieważność postępowania Sąd Najwyższy może odmówić przyjęcia kasacji do rozpoznania, gdy w sprawie nie występuje istotne zagadnienie prawne, nie istnieje potrzeba wykładni przepisów prawa i budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie Sądu, a ponadto, gdy kasacja jest oczywiście bezzasadna.

Skarbnik zwrócił się w tym miejscu do radnego Leszka Krzyżanowskiego i stwierdził,
iż powinien on mieć trochę szacunku dla orzecznictwa tych sądów. Wyroki mogą się nie podobać, można się z nimi do końca nie zgadzać i po to są środki zaskarżania , ale nie można mówić, że pewnych rzeczy nie ma i interpretować je na własną korzyść.

W związku z czym jak wyjaśnił Skarbnik uzasadnienie do uchwały o likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku w części, która mówi, że merytoryczne względy nie grały tutaj roli jest prawdziwe, dlatego też Pan Starosta podpisując uzasadnienie nie skłamał.

Kolejno głos zabrał Starosta, który poinformował, że jako Przewodniczący Zarządu i organ wykonawczy podpisuje wszystko w jego imieniu. Również w statucie i ustawie jest zapis,
że Powiat na zewnątrz reprezentuje Starosta, a w/w radny jak stwierdził Starosta -,,lubi wycierać sobie buzię moim nazwiskiem i to czyni”.

Starosta stwierdził także, że przy przygotowywaniu projektu uchwały powiat wystąpił do samorządów lokalnych o opinię. Jedna z nich z samorządu kluczborskiego jest opinią negatywną. Przedstawiciele powiatu będąc na sesji Rady Gminy w Kluczborku chcieli przekazać radnym miejskim swoje argumenty dotyczące zasadności uchwały.

Niestety nie dano im takiej możliwości, gdyż Pan H.Fraszek złożył wniosek o zamknięcie dyskusji.

Zdaniem Starosty radny Leszek Krzyżanowski otrzymał taką szansę, lecz w tej chwili uważa, że dalsze dyskusje są niepotrzebne i składa wniosek o zamknięcie dyskusji w tej sprawie.

Radny Leszek Krzyżanowski poprosił o udzielenie mu głosu, gdyż jego zdaniem został on obrażony przez Pana Starostę.

Pan Przewodniczący Rady nie wyraził zgody na udzielenie mu głosu, gdyż wcześniej Pan Starosta zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji.

Przewodniczący Rady poddał wniosek Pana Starosty pod głosowanie radnych.

W wyniku głosowania za wnioskiem głosowało 14 radnych, przeciw było 2,
wstrzymał się 1 radny.

Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że jest to ,,chamstwo”.

Kolejno Przewodniczący poddał projekt uchwały w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku.

W głosowaniu udział wzięło 17 radnych, za opowiedziało się 15 radnych, przeciw było 2.

W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/214/2005
w przedmiotowej sprawie.

Następnie Przewodniczący Rady ogłosił 10 minutową przerwę.

 

 

Do punktu 3 h porządku obrad

 

Po wznowieniu obrad Przewodniczący przedstawił następny projekt uchwały
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2003 rok.

Powyższe sprawozdanie zawiera:

bilans jednostki /sporządzony na dzień 31 grudnia 2003 roku przedstawia sytuację majątkową jednostki/,
rachunek zysków i strat / informuje o działalności jednostki w 2003 roku, przedstawiając jej wynik finansowy/,
informację dodatkową /zawiera ona szereg danych i wyjaśnień mówiących o sytuacji majątkowej i finansowej oraz o wyniku finansowym jednostki.

Przedłożenie powyższego projektu Radzie Powiatu jest konsekwencją sprawy toczącej się przed WSA w Opolu i NSA w Warszawie, gdzie H.Fraszek i inni złożyli w grudniu 2003 roku skargę do NSA Ośrodka Zamiejscowego we Wrocławiu na uchwałę Nr XII/85/2003 Rady powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie likwidacji SPZOZ ZOZ
w Kluczborku. Na wyrok WSA w Opolu w tej sprawie została wniesiona do NSA w Warszawie przez Radę Powiatu w Kluczborku skarga kasacyjna, która została przez NSA oddalona. Powyższe oddalenie spowodowało konieczność sporządzenia sprawozdania finansowego SPZOZ ZOZ za okres całego 2003 roku.

Do powyższego projektu nie wniesiono uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie w wyniku, którego w obecności 17 radnych, za głosowało 15, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/215/2005 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SPZOZ ZOZ w Kluczborku za 2003 rok.

 

Do punktu 3 i porządku obrad

 

W dalszej części obrad przedstawiono następny projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki zdrowotnej ZOZ
w Kluczborku za 2004 rok.

Sprawozdanie podobnie jak sprawozdanie za 2003 rok zawiera : bilans jednostki, rachunek zysków i strat, informację dodatkową do sprawozdania.

Ponadto zostało sporządzone sprawozdanie z prowadzonej działalności za 2004 r., w którym ujęto:

-stan prawny jednostki,

-realizację umów,

-czynności podjęte w 2004 r. przez Likwidatora,

-stan zadłużenia,

-sprawy sądowe,

-kontrole.

Do sprawozdania, a zarazem projektu uchwały nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady przedłożył go radnym pod głosowanie. W obecności 17 radnych za przyjęciem głosowało
15 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła kolejną uchwałę Nr XXIX/216/2005 na dzisiejszej sesji.

 

Do punktu 3 j porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił następny projekt uchwały w sprawie przekazania zadania własnego Powiatu Kluczborskiego tj.prowadzenie Zespołu szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach – Gminie Byczyna z dniem 1 września 2005 roku.

Burmistrz Byczyny wystąpił do Zarządu Powiatu z wnioskiem o powołanie Zespołu-Gimnazjalnego na bazie dwóch szkół: Publicznego Gimnazjum w Byczynie i Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach. Takie powołanie byłoby możliwe w miesiącu wrześniu po przeprowadzeniu odpowiednich procedur. Za przejęciem powyższego zadania przez Byczynę przemawia wiele argumentów takich jak: spadek liczby urodzeń w Gminie Byczyna i w powiecie, co wiąże ze sobą coraz to mniejszy nabór do gimnazjów jak i szkół ponadgimnazjalnych, zubożenie społeczeństwa z terenu Gminy Byczyna, które powoduje, że coraz większym problemem i obciążeniem domowego budżetu staje się dojazd uczniów do szkół w Kluczborku. Zdaniem Zarządu przekazanie ZSL-Z w Polanowicach Gminie Byczyna i następnie utworzenie Zespołu Gimnazjalno-Licealnego jest rozwiązaniem dobrym, które zagwarantuje utrzymanie obu szkół, bez konieczności likwidacji szkoły ponadgimnazjalnej, która przy małej ilości uczniów byłaby bardzo drogą szkołą, do której trzeba byłoby dokładać z budżetu.

Radni do projektu nie wnieśli zapytań. Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie wszystkich radnych.

W obecności 17 radnych, za projektem opowiedziało się 16 radnych, wstrzymał się 1,
nie stwierdzono głosów przeciw.

Radni podjęli uchwałę Nr XXIX/217/2005 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 k porządku obrad

 

Następnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych.

Zmiana wcześniej podjętej uchwały Nr XXV/175/2001 Rady Powiatu w Kluczborku spowodowana jest koniecznością uszczegółowienia i ujednolicenia przepisów dotyczących udzielania i rozliczania dotacji w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych na terenie powiatu. Określa się tym samym jak powinien wyglądać wniosek o udzielenie dotacji i w jaki sposób szkoły mają rozliczać się z uzyskanych środków finansowych.

Radni nie zgłosili do projektu uchwały żadnych uwag. Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 16 radnych, za głosowało 15 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono podczas głosowania głosów przeciw.

Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/218/2005 w w/w sprawie.

Do punktu 3 l porządku obrad

 

Kolejny projekt jaki został przedstawiony radnym był projekt w sprawie nadania regulaminu przyznawania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006.

Podjęcie uchwały w w/w sprawie jest wynikiem realizacji /Wzmocnienia Zasobów Ludzkich w regionach oraz wyrównania szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne/ programu operacyjnego o nazwie Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego. Takie działanie ma na celu podniesienie dostępu do kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym dla uczniów pochodzących z obszarów wiejskich. Finansowanie tych stypendiów będzie się odbywało poprzez dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego i z budżetu państwa.

Radni po zapoznaniu się z projektem nie wnieśli do niego zapytań.

Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 17 radnych, za projektem opowiedziało się jednogłośnie 17 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIX/219/2005
w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 ł porządku obrad

 

Przewodniczący Rady zapoznał wszystkich z przygotowanym kolejnym projektem uchwały
w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów
z powiatu kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006.

Podjęcie tejże uchwały ma taki sam cel jak w powyższej uchwale z tą różnica, że działanie to ma na celu podniesienie dostępu do kształcenia na poziomie wyższym dla studentów pochodzących z obszarów zagrożonych marginalizacją, w tym szczególnie obszarów wiejskich i obszarów restrukturyzacji przemysłów.

Podobnie jak do wyżej omawianego projektu radni nie wnieśli zapytań jednocześnie podejmując uchwałę Nr XXIX/220/2005 w sprawie nadania regulaminu przyznawania stypendiów dla studentów z powiatu kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006.

 

Do punktu 3 m porządku obrad

 

Ostatnim projektem uchwały z jakim zapoznali się na dzisiejszych obradach radni był projekt w sprawie nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej.

Projekt powyższy dotyczy statutu dla Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Szkoła ta została powołana /uchwała Rady Powiatu Nr XIX/142/2004 z dnia 24 czerwca 2004 r./
i włączona do Zespołu Szkół Specjalnych przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku od dnia 1 września 2004 r.

W związku z powyższym organ prowadzący zobowiązany jest zgodnie z ustawą o systemie oświaty nadać pierwszy statut nowo założonej szkole.

Do niniejszego projektu uchwały nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie w wyniku, którego Rada Powiatu 17 głosami za jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXIX/221/2005 w w/w sprawie.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Starosta zabierając głos wyjaśnił, że na interpelację zgłoszoną na poprzedniej sesji przez radną Irenę Kielar zostanie udzielona odpowiedź przez Panią Prezes PCZ na piśmie.

W związku z zapytaniami radnego Piotra Grussa głos zabrał Dyrektor ZDP w Kluczborku, który poinformował, że odcinek drogi jaki wskazał radny jest najprawdopodobniej odcinkiem drogi gminnej lub prywatnej i nie może w tej sprawie nic wyjaśnić. Pan Starosta odnosząc się do powyższej sprawy zaproponował, aby sprawdzić w ewidencji gruntów do kogo należy powyższa droga i wtedy skierować pismo do jej właściciela.

Ponadto Pan Starosta wyjaśnił, że pismo w sprawie zapytania radnego Leszka Krzyżanowskiego zostanie skierowane do Dyrekcji Dróg Krajowych.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił kolejno zebranym informację przygotowaną przez Komendę Powiatową Policji w Kluczborku dotyczącą sytuacji kryminalno-porządkowej
i stanu zagrożeń na terenie powiatu kluczborskiego za rok 2004.

Informacja zawiera m.in:

-syntetyczny opis przestępczości ujawnionej oraz analizę pracy procesowej komórek

organizacyjnych służb kryminalnych Komendy Policji w Kluczborku za rok 2004,

-strukturę przestępczości,

-dynamikę przestępczości,

-informację o przebiegu podjętych działań dotyczących organizacji prowadzenia

postępowania przygotowawczego wynikających ze zmian przestępczości,

-analizę przyczyn poprawy efektów pracy ujętych w podstawowych wskaźnikach

statystycznych /wykrywalność, wskaźnik zaległości, wartość mienia odzyskanego,
wartość mienia zabezpieczonego i inne/,

-przyczyny niezależne od policji,

-przyczyny zależne od Policji,

-podjęte działania /organizacyjne, koordynacyjne, nadzorcze, kadrowe, szkoleniowe i inne/,

-analizę przyczyn obniżenia efektów pracy ujętych w podstawowych wskaźnikach

statystycznych /wykrywalność, wskaźnik zaległości, wartość mienia odzyskanego, wartość

mienia zabezpieczonego, uniewinniające wyroki uzasadnione błędami Policji i inne/,

-podjęte działania naprawcze /organizacyjne, koordynacyjne, nadzorcze, kadrowe,

szkoleniowe i inne/,

-analizę ujawnionych wykroczeń i ocenę działalności prewencyjnej na terenie działania

Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za okres 2004 roku,

-zestawienie postępowań mandatowych,

-analizę zjawiska demoralizacji i przestępczości nieletnich w roku 2004 w rejonie działania

Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku,

-charakterystykę przestępczości nieletnich,

-działania profilaktyczne,

-analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie działania Komendy Powiatowej

Policji w Kluczborku oraz ocena działalności represyjno - zapobiegawczej w zakresie

bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Radna Irena Kielar nawiązując do powyższej informacji stwierdziła, że według niej bardzo niepokojący jest wzrost zanotowanych przestępstw narkotykowych, stwierdzono ich aż o 21 więcej w porównaniu do roku ubiegłego. Radna poprosiła o wyjaśnienie czy w powyższej sprawie zostały podjęte jakiekolwiek działania, aby zapobiec dalszemu wzrostowi. Zdaniem radnej problem ten zaczyna dotyczyć coraz to szerszego grona młodzieży, a także dzieci.

Na zapytanie radnej odpowiedzi udzielił Z-ca Komendanta Powiatowej Policji w Kluczborku Wojciech Augustynek, który poinformował, że jest to skomplikowany problem jeśli chodzi
o wykrywalność i zapobieganie. Fakt, że tych przestępstw zostało w tym roku stwierdzonych więcej zdaniem Z-cy Komendanta świadczy o pracy Policji. Jeśli chodzi zaś
o zapobieganie narkomani jest to jedynie profilaktyka. Zdaniem Pana Wojciecha Augustynka w Kluczborku nie ma miejsc, w których można kupić narkotyki.

Przewodniczący Rady udzielił kolejno głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który stwierdził, że bardzo dobrze rozumie problem związany z wykrywalnością narkotyków w całej Polsce, a przede wszystkim w naszym powiecie. Zdaniem radnego jest to bardzo trudna sprawa praktycznie nie do wykrycia. Zjawisko narkomani jak stwierdził radny jest bardzo powszechne wśród młodzieży, dorosłych jeśli chodzi o sprzedaż, rozprowadzanie

i ich zażywanie. Narkotyki powodują uzależnienia i nie jest to zdaniem radnego wina Policji lecz jest to problem, choroba naszych czasów. Według radnego młodzież tak naprawdę nie sprzedaje narkotyków tylko się nimi dzieli.

Radny podziękował w swoim imieniu także Komendzie Powiatowej Policji za osiągnięte sukcesy jakie posiada w dziedzinie wykrywalności.

Innych zapytań nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie informację o sytuacji kryminalno-porządkowej i stanie zagrożeń na terenie powiatu kluczborskiego za rok 2004. W obecności 17 radnych za przyjęciem głosowało jednogłośnie 17 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Rada Powiatu w drodze głosowania przyjęła powyższą informację.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Następnie Przewodniczący zapoznał zebranych z przygotowaną przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej informacją o stanie bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2004. Informacja ta zawiera m.in.:

-charakterystykę ogólną powiatu /położenie geograficzne, powierzchnia, ludność,

zagospodarowanie przestrzenne, infrastrukturę techniczną/,

-katalog zagrożeń powiatu /analizę zagrożeń na terenie zakładów przemysłowych, lasów,

miejscowości, w transporcie drogowym i kolejowym,

-wyniki kontroli przestrzegania przepisów ppoż.,

-ilości i przyczyny powstawania pożarów,

-analizę porównawczą zagrożeń w poszczególnych grupach obiektów,

-analizę zabezpieczenia operacyjnego powiatu.

Z powyższego sprawozdania wynika, że zagrożenie pożarowe na terenie powiatu nieznacznie się zmniejszyło, a rozmieszczenie jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego jest optymalne w stosunku do obiektów stwarzających największe zagrożenie pożarowe

w powiecie.

Według powyższego sprawozdania zagrożenia występujące w wiodących zakładach ulegają ciągłemu zmniejszaniu się. Duże niebezpieczeństwo stanowią nie użytkowane, zaniedbane obiekty. Takie obiekty stanowią duże zagrożenie dla sąsiadujących z nimi budynków.

Ponadto stwierdzonych zostało wiele zaniedbań w małych lub nowotworzonych zakładach przemysłowych. W związku z powyższym zamierza się prowadzić systematyczne kontrole oraz nadzór nad stanem zabezpieczenia ppoż, zwłaszcza w w/w obiektach i zakładach produkcyjnych, gdzie stwierdzonych zostało wiele nieprawidłowości.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który stwierdził, że dało się zaobserwować, iż przez krótki okres czasu baza KPPSP bardzo się rozwinęła

Radny poinformował, że wraz z komisją chciałby mieć możliwość obejrzenia powyższej bazy. Radny podziękował również w swoim imieniu za całą pracę Straży Pożarnej.

Innych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał informację KPPSP w Kluczborku pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania w obecności 17 radnych jednogłośnie Rada Powiatu przyjęła powyższą informację w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.04.2005 r. do 14.06.2005 r. W w/w okresie sprawozdawczym Zarząd Powiatu odbył 7 posiedzeń, na których podjęto 18 uchwał oraz szereg decyzji i rozstrzygnięć.

Radny Adam Martyniszyn zabierając głos zapytał odnosząc się do posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 14 czerwca 2005 r. pkt.6 na jakim etapie są obecnie prace związane

z adaptacją linii kolejowej Kuniów-Smardy oraz Ligota Dolna-Gotartów na obwodnicę dla miasta Kluczborka.

Na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Pan Starosta Kluczborski, który wyjaśnił, że powiat zabiega o tą sprawę i w najbliższym czasie ma dojść do spotkania z Polskimi Kolejami Państwowymi PLK S.A Oddział Regionalny we Wrocławiu. Starosta wyjaśnił także, że z naszej strony chęci są duże lecz ze strony kolei spotyka się z enigmatycznymi odpowiedziami. W związku z powyższym Pan Starosta zainicjował spotkanie, na którym będzie można wymienić poglądy na ten temat.

Radny Adama Martyniszy zabierając ponownie głos zapytał czy można by podjąć tymczasowe działania, które poprawiłyby możliwość poruszania się przez przejazd znajdujący się pomiędzy miejscowością Krasków, a zakładem ,,Famak”.

Pan Starosta stwierdził, że poruszy ten temat przy zaplanowanych rozmowach z PKP.

Radny Piotr Gruss również nawiązał do powyższych wypowiedzi informując, że radni Rady Powiatu z poprzedniej kadencji wraz ze Starostą także zabiegali o obwodnicę i jest nadal taka wola by zmniejszyć przez to obciążenie miasta ruchem samochodowym.

Do punktu 8 porządku obrad

 

W dalszej części obrad o udzielenie głosu poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że na sesji widać jak jego zdaniem traktowane są osoby, które posiadają inne zdanie niż pozostali. Nie może dochodzić do takich sytuacji jak stwierdził radny, że wypowiada się jeden radny, a osoba, która ma zdanie przeciwne nie ma udzielanego głosu.

Nad taką sytuacją zdaniem radnego powinien czuwać Przewodniczący Rady zgodnie
z regulaminem, gdyż każdy powinien mieć możliwość wypowiedzi nawet, gdy się myli lub ma inne zdanie.

Radny ponadto zwracając się do Pana Starosty stwierdził, że w swojej wypowiedzi ani razu nie użył słowa, iż ,,Pan jest kłamcą” tylko, że ,,Pan mówi nieprawdę”, a Pan Starosta powiedział, że radny jest kłamcą i z tego powodu radny jak stwierdził czuje się bardzo mocno obrażony i oburzony z przyczyn osobistych. Radny poinformował, że jest człowiekiem honorowym oraz funkcjonariuszem publicznym, gdzie zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym jest pod szczególną ochroną, a w tym przypadku Pan Starosta naruszył kilka artykułów ustawy. Radny w tym przypadku rozważa możliwość spotkania się w sadzie, gdyż nie może pozwolić sobie na takie traktowanie. Ponadto radny uważa, że wszyscy obecni na sali pozwalają na takie traktowanie radnego i jest tym faktem oburzony.

Radny zwracając się w dalszej części obrad do Skarbnika stwierdził, że Skarbnik przytaczając argumenty dotyczące wyroku w sprawie naszego szpitala zrobił to bardzo wyrywkowo
w związku z czym na pewno słuchaczom zebranym na sali wszystko się pomieszało.

Zdaniem radnego wiadome jest, że w związku z wyrokiem WSA Starostwo sprawę przegrało i tym samym uchwała o likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku jest nieważna. Wiadome jest także, że Starostwo złożyło formalny wniosek o kasację wyroku WSA i z tym się zgadza.

W związku z tym NSA w Warszawie zdaniem radnego stwierdził, że skarga powiatu odpowiada merytorycznie temu, żeby ją rozpatrzyć. Sąd tę skargę rozpatrzył i uznał za nieważną podtrzymując jednocześnie zdaniem radnego Leszka Krzyżanowskiego wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, że uchwała Rady Powiatu w sprawie likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku jest nieważna nie tylko dlatego, że nie ma w niej zapisu o ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego. Radny uważa, że wszyscy dokładnie powinni zapoznać się z wyrokami NSA oraz WSA, gdyż według niego po spokojnym przeczytaniu, zapoznaniu się z ustawą o ZOZ-ach i spółkach handlowych można zupełnie inaczej temat rozumieć.

Radny stwierdził również, że na sesjach padały pod jego adresem informacje może nie bezpośrednie, że jest postacią, która na wielu rzeczach się nie zna, a jeśli już to czyta zdania zinterpretowane przez radnego z Gminy. Radny uważa, iż jest nieprawdą, że nie potrafi sam interpretować dowodem na to jest stanowisko przygotowane przez niego, które jest jednocześnie stanowiskiem grupy ludzi /zał. Nr 1 do protokołu/.

Radny poinformował również zebranych, że niedawno zdawał egzamin z prawa spółek handlowych na Wydziale Prawa we Wrocławiu, z którego otrzymał ocenę bardzo dobrą.

Egzaminator jak stwierdził radny nie uważał, że wnioski radnego są złe, że argumentacja jest zła. Radny przez to jak poinformował chciałby udowodnić wszystkim, że nie jest człowiekiem oderwanym od rzeczywistości.

Radny kontynuując swoją wypowiedź stwierdził, że nowa ustawa, która proponuje oddłużenie szpitali w Polsce mówi o tym, że jeśli nasz szpital byłby SPZOZ-em to można by było z tego skorzystać i zmniejszyć znacznie nasz dług, a w obecnym stanie nie można , gdyż jest to spółka handlowa. Ponadto likwidator SPZOZ w związku z wyrokiem Sądu pełni obecnie obowiązki Dyrektora SPZOZ, gdyż likwidacja jak określił radny jest niezgodna z prawem. Związku z powyższym zdaniem radnego jest wiele aspektów o których gro ludzi nie wie, bo przedstawiana jest im jedynie taka wersja jaką przedstawia Pan Starosta.

Zdaniem radnego takie postępowanie związane jest z tym, że Pan Starosta ma zamiar zostać posłem. Radny uważa także, że wszyscy powinni wziąć pod uwagę również inne aspekty pod uwagę, gdyż w tym przypadku podejmując kolejną uchwałę lekceważony jest wyrok Najwyższego Sądu w Warszawie. Radny oświadczył, że nie pozostawi tej sprawy i być może wszyscy radni odpowiedzą za podjęcie uchwały wbrew decyzji NSA.

Następnie głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że wszyscy zebrani mogą ocenić czy radny Leszek Krzyżanowski lubił nie mówić, czy nie lubił i w jaki sposób to robi.

Ponadto w/w radny użył słowa ,,chamstwo”, które jak określił Pan Starosta odnosi się do niego samego, gdyż zdaniem Starosty inaczej tego odebrać nie można.

Kolejno Pan Starosta zwracając się do w/w radnego stwierdzając, że jeśli nie został on nazwany przez radnego kłamcą to niech radny Leszek Krzyżanowski poda definicję człowieka, który mówi nieprawdę, a to jest zdaniem Starosty zawarte w piśmie /Zał. Nr 1 do protokołu/ .

Następnie o głos poprosił radny Adam Martyniszyn, który poruszył kwestię bezpieczeństwa na drodze krajowej w Wołczynie na ul.Kluczborskiej biegnącej od Domu Kultury do przejazdu kolejowego. Radny stwierdził, że na tym odcinku znajdują się ogródki działkowe

i zdarzały się potracenia osób przez poruszające się z dużą prędkością samochody.

W związku z powyższym radny wystąpił z zapytaniem czy byłaby możliwość wykonania dodatkowego przejścia dla pieszych w okolicy w/w ogródków działkowych jednocześnie prosząc o skierowanie zapytania do odpowiednich służb.

Kolejną sprawa jaką poruszył radny była kwestia działań służb w sytuacjach kryzysowych.

Zdaniem radnego powinno się wypracować schemat lub zasady współpracy jeśli chodzi

o ochronę mienia i życia mieszkańców.

Radny odniósł się również do zaistniałej sytuacji na dzisiejszej sesji, która jego zdaniem była bardzo niesmaczna. Starał się postawić w roli słuchacza, mieszkańca powiatu i stwierdził,
że nie obchodzi go to co jest mówione formalnie czy też nieformalnie, lecz byle by na terenie powiatu była świadczona rzeczywiście rzeczowa jednoznaczna opieka medyczna w takim zakresie jak była poprzednio i ma nadzieję, że będzie jeszcze lepsza w przyszłości.

Ponadto zdaniem radnego, aby można było coś oceniać trzeba najpierw tego zasmakować zobaczyć jak funkcjonuje i dopiero wtedy można wydać opinię i to jest jego zdaniem najbardziej sensowne. Nie jest jego zdaniem ważne spieranie się, lecz jako mieszkaniec powiatu chce, aby funkcjonowało to dobrze i za to pewne osoby odpowiadają personalnie.

Następnie o głos poprosił Skarbnik Powiatu, który stwierdził, że nie zna losów uchwały

o ponownej likwidacji SPZOZ ZOZ w Kluczborku pewnie jego zdaniem zostanie ona zaskarżona natomiast jak poinformował Skarbnik radny Leszek Krzyżanowski musi jeszcze zdać egzamin z procedury prawa administracyjnego także na ocenę bardzo dobrą, żeby wiedzieć, że ten wyrok zapadł w sprawie, a nie przeciwko.

Przewodniczący Rady zabierając głos poinformował zebranych, że do Rady Powiatu wpłynęło pismo od Komendy Hufca ZHP w Kluczborku z prośbą o wsparcie

w dofinansowaniu letniego wypoczynku dzieci i młodzieży z ubogich rodzin.

Przewodniczący poinformował, że w Biurze Rady zostaną sporządzone dla radnych, którzy wyrażą chęć pomocy stosowne druki do wypełnienia.

Kolejną sprawą jaką przedstawił Przewodniczący Rady były zorganizowane w dniu 24 czerwca 2005 roku na stadionie MKS I Mistrzostwa Województwa Opolskiego Pracowników Samorządowych w Piłce Nożnej . Drużyna Starostwa Powiatowego w Kluczborku w w/w rozgrywkach zajęła I miejsce zostając tym samym Mistrzem Województwa.

Ponadto w dniu 26 czerwca 2005 r. na stadionie MKS-u została zorganizowana 15 Edycja Kluczborskiej Olimpiady Sportowej w ramach festynu rekreacyjnego ,,Dorośli-Dzieciom” ,

w której skład weszli także przedstawiciele Rady Powiatu, pracownicy Starostwa Powiatowego oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Starostwa Powiatowego

w Kluczborku zajmując w rozgrywkach III miejsce.

Przewodniczący odczytał zebranym również podziękowanie od Miejsko-Gminnego Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych w Kluczborku za udzieloną pomoc finansową w fundacji tablicy pamiątkowej z okazji 60 rocznicy zakończenia II wojny światowej.

Na zakończenie obrad Przewodniczący Rady z okazji zbliżających się wakacji złożył wszystkim zebranym życzenia pogodnych i zdrowych wakacji

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godzinie 13 35dzisiejsze obrady.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk