Protokół Nr 17/2005
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 9 czerwca 2005r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczył:
Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2005r.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił proponowany porządek obrad. Radni nie wnieśli do niego uwag i jednogłośnie przyjęli powyższy porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym.
Ad.2.
Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że sprawozdanie z wykonania budżetu
Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2005r. zostało sporządzone przez Skarbnika Powiatu
i przekazane wszystkim członkom Komisji Rewizyjnej wraz z zawiadomieniem na dzisiejsze posiedzenie. Kolejno Przewodniczący poprosił Skarbnika o omówienie tego sprawozdania. Skarbnik powiedział, że sprawozdanie z wykonania budżetu za I kwartał br. zostało sporządzone na podstawie następujących sprawozdań statystycznych według stanu na dzień
31 marca 2005r.:
-Rb-NDS o nadwyżce / deficycie,
-Rb-N o stanie należności,
-Rb-Z o stanie zobowiązań,
-Rb-27S z wykonania dochodów budżetowych,
-Rb-28S z wykonania wydatków budżetowych.
Skarbnik poinformował radnych, że w I kwartale 2005r. dochody budżetu wykonano
na poziomie 30,9% założonego planu, a wydatki budżetu na poziomie 20,5%. Następnie Skarbnik szczegółowo omówił wykonanie dochodów i wydatków budżetowych
w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej:
Rolnictwo i łowiectwo – 25% dochodów i 19,5% wydatków – są to przede wszystkim
prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa wykonane z otrzymanej z budżetu państwa dotacji,
Leśnictwo – 23,8% dochodów i 22,5% wydatków,
Transport i łączność – 40,8% dochodów i 11,5% wydatków – dotyczy to dróg powiatowych naszego powiatu, niskie wykonanie wydatków spowodowane jest brakiem remontów
w I kwartale, co na pewno zmieni się w następnym kwartale,
Gospodarka mieszkaniowa – 12,5% dochodów i 22,4% wydatków – jest to działalność
na podstawie dotacji, polegająca na gospodarce gruntami i nieruchomościami z zakresu skarbu państwa, zadanie to wykonuje Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, wykonanie dochodów jest tu niskie, ale jak wyjaśnił Skarbnik dotacja jest tu uruchamiana dopiero po wystawieniu faktury za wykonaną usługę,
Działalność usługowa – 27,5% dochodów i 15,8% wydatków – są to zadania z zakresu administracji rządowej tj. prace kartograficzne i geodezyjne oraz nadzór budowlany /koszty działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego finansowane w ramach dotacji/,
Administracja publiczna – 18,6% dochodów i 29,9% wydatków – są to dochody własne powiatu czyli wykonywane przez Starostwo Powiatowe, dochody te są ciągle niskie, co ma związek z brakiem wykonania dochodów ze sprzedaży mienia powiatu czyli nieruchomości przeznaczonych do zbycia, natomiast wykonanie innych dochodów własnych takich jak np. wpływy z komunikacji czy dochody z tytułu najmu jest na wyższym poziomie, natomiast
na zwiększoną wysokość wydatków w tym dziale mają wpływ sprawy związane przede wszystkim z administrowaniem budynków naszego szpitala – powiat jako właściciel
musi odprowadzać podatki od tych nieruchomości, a także musi regulować płatności
za ogrzewanie, wodę, itp.,
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 30,1% dochodów i 23,9% wydatków -jest to funkcjonowanie naszej straży pożarnej, na co przeznaczona jest dotacja
z budżetu państwa,
Dochody z tytułu udziałów powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 20,9% dochodów, w tym:
- w podatku od osób fizycznych (PIT) – 20,8%,
- w podatku od osób prawnych (CIT) – 25,9%,
Subwencje ogólne z budżetu państwa – 36,3% dochodów – są to wszystkie subwencje,
które wpływają do budżetu powiatu, wysokie wykonanie dochodów ma związek z tym,
że subwencja oświatowa przychodzi z miesięcznym wyprzedzeniem i ma wpływ
na wykonanie dochodów w danym miesiącu czy kwartale,
Dochody wypracowane przez oświatę – 22,7% dochodów – z chwilą uruchomienia remontowanej obecnie stołówki dochody te ulegną na pewno zwiększeniu,
Szkolnictwo wyższe – stypendia dla studentów – brak dochodów i wydatków – w I kwartale br. nie pojawiły się na ten cel żadne środki finansowe,
Ochrona zdrowia – 21,3% dochodów i 3,9% wydatków – otrzymujemy tu dotację
na ubezpieczenia społeczne dla osób pozostających bez pracy, które wypłaca Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku, natomiast niskie wydatki związane były głównie z inwestycją
w szpitalu, gdzie w I kwartale br. nie było płatności,
Pomoc społeczna – 28,4% dochodów i 23,2% wydatków,
Opieka społeczna – 30,5% dochodów i 26% wydatków,
Edukacyjna opieka wychowawcza – internaty – 23% dochodów i 22,4% wydatków,
Kultura – 18,5% wydatków,
Pozostałe zadania z zakresu kultury fizycznej – 10,8% wydatków,
Spłata poręczeń i odsetek od kredytów – 15,1% wydatków – ma to związek z tym, że odsetki od obligacji płaci się w terminach emisji za cały rok,
Rezerwa ogólna i celowa budżetu – brak wydatków,
Oświata i wychowanie - 24,1% wydatków.
Kolejno Skarbnik powiedział, że przychody w budżecie naszego powiatu wykonano
w wysokości 433.300,-zł. jako wolne środki pozostające z lat ubiegłych, natomiast rozchody w wysokości 338.685,-zł. co stanowi 31,9% założonego planu. Są to spłaty zaciągniętych kredytów długoterminowych.
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie wnieśli zapytań do niniejszego sprawozdanie.
Sprawozdanie znajduje się w aktach komisji – teczka RP/K.Rew.-0058/13/2005.
Ad.3.
Skarbnik Powiatu poinformował kolejno zebranych, że w związku z niekorzystnym
dla powiatu wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie dotyczącym uchylenia uchwały Rady Powiatu w sprawie likwidacji SPZOZ, zostały rozpoczęte działania zmierzające do podjęcia tej uchwały ponownie. Powiedział, że została sporządzona bardzo obszerna informacja na temat co do tej pory działo się w kwestii likwidacji SPZOZ
w Kluczborku i jakie były powody decyzji sądu co do uchylenia naszej uchwały. Informacja ta wraz z projektem nowej uchwały o likwidacji SPZOZ została przekazana do wszystkich gmin naszego powiatu, do Wojewody Opolskiego oraz do trzech związków zawodowych
w celu zaopiniowania. Na zapytanie radnego Zdzisława Pelca, Skarbnik wyjaśnił,
że w projekcie uchwały proponuje się nowy termin rozpoczęcia likwidacji SPZOZ wyznaczając go na dzień 1 września 2005r., a po upływie około 1,5 roku jej zakończenie. Skarbnik dodał, że przygotowywana jest również dokumentacja w celu sporządzenia przez powiat wniosku o udzielenie pomocy finansowej Szpitalowi Powiatowemu w Kluczborku. Jest to możliwe w związku z nowymi zapisami niektórych ustaw.
Kolejno radny Piotr Gruss zapytał czy nasze szkoły ponadgimnazjalne otrzymały środki finansowe na wynagrodzenie nauczycieli, którzy pracowali przy nowych maturach w 2005r. Radny zapytał również czy zdaniem Skarbnika, dyrektorzy naszych szkół rozsądnie wydają środki na bieżące wydatki.
Skarbnik powiedział, że dyrektorzy szkół oszczędnie gospodarują swoimi finansami, a w tym roku szkolnym mają bardzo ograniczone środki na wydatki bieżące. Dlatego też każda nasza szkoła przeprowadzająca nowe matury w br. otrzymała dodatkowo 6.000,-zł. Środki te zostały przeznaczone na zakup dodatkowych, koniecznych tegorocznym maturzystom pomocy naukowych. Natomiast jeśli chodzi o wynagrodzenie nauczycieli, pracujących przy nowych maturach to środki na ten cel miały zostać uwzględnione w dodatku motywacyjnym dla nauczycieli. Przy negocjacjach nad regulaminem wynagradzania nauczycieli Zarząd Powiatu zaproponował bowiem, aby zapis o dodatku motywacyjnym umożliwiał rekompensatę finansową za dodatkową pracę przy maturach. Zarząd proponował, aby wielkość środków finansowych na dodatki motywacyjne zależna była od wielkości ogółu środków w budżecie danej szkoły. Wtedy w razie wystąpienia jakichś oszczędności dyrektor mógłby
te oszczędności przeznaczyć na zwiększenie dodatku motywacyjnego. Jednak podczas negocjacji związki zawodowe wywalczyły, aby środki do naliczenia tego dodatku wynosiły 4% wszystkich wynagrodzeń nauczycieli w danej szkole. Dyrektorzy szkół nie mają więc innej możliwości przyznawania dodatkowych wynagrodzeń za pracę przy maturach.
Innych zapytań radni nie wnosili.
Ad.4.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie Komisji Rewizyjnej w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Paweł Prochota