PROTOKÓŁ nr 122/2005
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 10 października 2005 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Skarbnik Powiatu, Sekretarz Powiatu, Naczelnik Wydziału Organizacyjnego oraz Audytor Wewnętrzny.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Informacje dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach na temat: listy uczniów w poszczególnych oddziałach oraz listy wychowanków w internacie, przydziału godzin dla zatrudnionych nauczycieli, listy kadry kierowniczej, wynagrodzeń nauczycieli, listy pracowników administracji i obsługi, analizy wydatków na wynagrodzenia pracowników niepedagogicznych, informacja na temat wydatków bieżących oraz propozycje działań zmierzających do racjonalizacji wydatkowania środków w jednostce do końca roku budżetowego.
- Sprawy finansowe:
- wniosek Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku w sprawie przyznania etatu w grupie pracowników niepedagogicznych;
- wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w sprawie przekwalifikowania zadania remontowego w 2005 r. z remontu dachu na remont gabinetów lekcyjnych;
- projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków.
- Protokół z kontroli procedur i 5% wydatków przeprowadzonej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych RCKU w Bogdańczowicach.
- Wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie w sprawie ponownego rozpatrzenia wniosku dotyczącego dofinansowania ze środków PFOŚiGW zakupu pojemników do selektywnej zbiorki odpadów.
- Ustalenie sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu z dnia 27 września 2005 r.
- Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, który odbył się w dniu 28 września 2005 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił zebranym przedłożone przez dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach informacje na temat: listy uczniów w poszczególnych oddziałach oraz listy wychowanków w internacie, przydziału godzin dla zatrudnionych nauczycieli, listy kadry kierowniczej, wynagrodzeń nauczycieli, listy pracowników administracji i obsługi, analizy wydatków na wynagrodzenia pracowników niepedagogicznych, informacja na temat wydatków bieżących oraz propozycje działań zmierzających do racjonalizacji wydatkowania środków w jednostce do końca roku budżetowego. Starosta kontynuując powiedział, że jeśli chodzi o liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach to najmniej jest ich w IV klasie w zawodzie technik ekonomista a mianowicie – 16 osób, poza tym, również mało bo 18 uczniów jest w klasie I o zawodzie technik rolnik, w klasie III Liceum Ogólnokształcącego oraz w klasie II o zawodzie technik rolnik w zaocznym Technikum dla Dorosłych. Jeśli chodzi o listę wychowanków w internacie szkoły to jest ich 21. Następnie członkowie Zarządu Powiatu zapoznali się szczegółowo z przydziałem godzin dla poszczególnych nauczycieli, listą kadry kierowniczej, wynagrodzeniami pracowników pedagogicznych jak również z pozostałymi informacjami wymienionymi w sentencji. Jeśli chodzi o propozycje działań zmierzających do racjonalizacji wydatkowania środków w jednostce do końca roku budżetowego – kontynuował Starosta, dyrektor w swojej informacji pisze, że w miesiącu sierpniu dwóm pracownikom – robotnikom gospodarczym, zostały wypowiedziane warunki umowy o pracę z 1 etatu na 0,5 etatu jak również polecono pracownikom dokonywanie racjonalnych zakupów. Następnie głos zabrał Skarbnik Powiatu, który stwierdził, że patrząc na liczbę
uczniów w poszczególnych oddziałach i wiedząc że liczba ta w niektórych z nich jeszcze ulegnie zmniejszeniu to można powiedzieć, że utrzymując szkole w Bogdańczowicach stwarzamy tylko fikcję, że mamy szkołę i jeszcze musimy za to płacić. Starosta dodał, że
proponuje, aby Wicestarosta spotkał się z dyrekcją Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach i porozmawiał z nimi m.in. właśnie o przekroczeniu zatrudnienia pracowników administracji i obsługi, liczbie uczniów w poszczególnych oddziałach jak również, co za tym idzie, wysokości subwencji oświatowej na przyszły rok, która na pewno będzie niższa niż w roku bieżącym. Ponadto Starosta dodał, że w czasie spotkania z dyrekcją szkoły należy wypracować konkretne stanowiska co do dalszego jej funkcjonowania, być może dyrekcja szkoły posiada jakieś wizje jej przyszłości. Wicestarosta zaproponował, aby w spotkaniu tym, oprócz niego uczestniczyła również Naczelnik Wydziału Edukacji a Starosta z kolei dodał, że proponuje, aby przy tej rozmowie obecny był również Pan Adam Radom - Audytor Wewnętrzny. Przewodniczący Zarządu dodał jeszcze, że można po raz kolejny podjąć próbę zwrócenia się do Ministerstwa Rolnictwa z prośbą o przejęcie przez nich Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach. Wicestarosta stwierdził, że na to, aby Ministerstwo chciało przejąć powyższą szkołę raczej nie można liczyć chociażby z tego względu, że patrząc na zawody, w których kształcą się poszczególne klasy, większość to klasy nierolnicze tylko np. ekonomiczne, informatyczne czy ogólnokształcące a rolnicze, jeśli chodzi o klasy młodzieżowe, to klasa I o zawodzie technik rolnik, gdzie jest 20 uczniów oraz technik rolnik i ogrodnik, kasa II – 21 uczniów. Starosta dodał, że jeśli chodzi o to, że na dzień dzisiejszy szkole brakuje środków a przecież placówka ta “dostała” na początku roku budżet i jeżeli go przekracza, to powinien być tylko jej problem a my z kolei za to przekroczenie powinniśmy skierować wniosek do odpowiednich organów o ukaranie dyrektora za to przekroczenie budżetu. Starosta na zakończenie powiedział, że po spotkaniu z dyrekcją szkoły, Zarząd Powiatu ponownie zbierze się i wtedy zostaną podjęte rozstrzygające decyzje co do dalszego funkcjonowania Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach. Reasumując, Zarząd Powiatu zapoznał się z informacjami
na temat listy uczniów w poszczególnych oddziałach oraz listą wychowanków w internacie, przydziałem godzin dla zatrudnionych nauczycieli, listą kadry kierowniczej, wynagrodzeniami nauczycieli, listą pracowników administracji i obsługi, analizą wydatków na wynagrodzenia pracowników niepedagogicznych, informacją na temat wydatków bieżących oraz propozycjami działań zmierzającymi do racjonalizacji wydatkowania środków w jednostce do
końca roku budżetowego. Jednocześnie Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił, aby Wicestarosta, Naczelnik Wydziału Edukacji oraz Audytor Wewnętrzny spotkali się w dniu 13.10. br. z dyrekcją w/w szkoły w celu przedyskutowania m.in. problemu małej liczby uczniów w poszczególnych oddziałach, przekroczeniu zatrudnienia jeśli chodzi
o pracowników administracji i obsługi oraz wysokości subwencji oświatowej na przyszły rok. Ponadto postanowiono, że na tym spotkaniu należy podjąć konkretne decyzje dotyczące dalszego funkcjonowania szkoły, które to decyzje należy następnie przedstawić Zarządowi Powiatu na jego posiedzeniu.
Do punktu 3 porządku
Skarbnik przedstawił następujące sprawy:
a) wniosek Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku w sprawie przyznania etatu w grupie pracowników niepedagogicznych; Skarbnik powiedział, że Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku prowadzi koordynację dokształcania młodocianych na terenie województwa opolskiego a także koordynuje dokształcanie uczniów z województw ościennych. Jak wynika z informacji dyrektora w/w ośrodka – kontynuował swoją wypowiedź Skarbnik, w roku szkolnym 2004 / 2005, dokształcaniem objęto 3316 uczniów w tym 1978 uczniów uczy się w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku, pozostali uczniowie kierowani są przez w/w ośrodek do ośrodków w CKP w Kędzierzynie-Koźlu, ODZ w Dobrodzieniu, ODZ w Głubczycach i ODZ w Prudniku natomiast uczniów dokształcanych w zawodach rzadko spotykanych, gdy nie ma możliwości zorganizowania grupy na naszym terenie, kieruje się do koordynacji ogólnopolskiej – centralnej i w ramach tej koordynacji, ośrodek w Kluczborku współpracuje z 26 szkołami naszego województwa i 28 jednostkami oświatowymi na terenie kraju. Ponadto – kontynuował Skarbnik, ośrodek niezależnie od prac koordynacyjnych prowadzi dokształcanie w 18 różnych zawodach przez cały rok szkolny po 8 ciągów w każdym miesiącu. W związku z powyższym, kierując się troską o dalszą wysoką jakość pracy i prawidłowość wykonywanych obowiązków, dyrektor w/w ośrodka prosi o przyznanie dodatkowego etatu, który byłby finansowany częściowo z opłat koordynacyjnych wnoszonych przez współpracujące z ośrodkiem placówki.
Ponadto – nadal kontynuował Skarbnik, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku do swojego wniosku załączył wyliczenie wszystkich odpraw, nagród jubileuszowych oraz wynagrodzeń jakie są planowane do wypłaty do końca br. roku i wynika z tego, że oszczędności w tej jednostce, w dwóch funkcjonujących tam rozdziałach wyniosą 20.818,64 zł. i dyrektor zwraca się o ten jeden dodatkowy etat na
koordynację cały czas przy założeniu, że jednostka utrzymuje się w ramach należnej jej subwencji na internat i dochodów własnych, bez żadnych dodatkowych dofinansowań natomiast w związku z tym, że mamy taką a nie inną sytuację w budżecie, Skarbnik stwierdził, że w czasie rozmowy z dyrektorem ośrodka, uprzedził go, że będzie on ostatni, który opowie się za przyznaniem dodatkowego etatu w tym roku mimo tego, że ośrodek może sobie sam poradzić jeśli chodzi o pieniądze i sfinansować go w ramach dochodów własnych i należnej mu subwencji i funkcjonować cały rok, prowadzić tą koordynację i sfinansować koszty wynagrodzeń łącznie z dodatkowym etatem natomiast na tę chwilę, właśnie ze względu na sytuację finansową jaka jest obecnie, Skarbnik zaproponował, aby tego dodatkowego etatu, przynajmniej w tym roku nie przyznawać a oszczędności rozdysponować do tych placówek, którym faktycznie brakuje środków na bieżące wydatki i tak np. cały czas jest problem w Zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku, któremu brakuje łącznie 46.000 zł. na bieżące funkcjonowanie szkoły; w ramach rezerwy ogólnej uruchomiono wcześniej 20.000 zł. na zapłacenie za energię cieplną a teraz Skarbnik zaproponował, aby z oszczędności Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku przyznać jeszcze 5.818 zł. na dopłacenie kosztów energii cieplnej natomiast 15.000 zł. przydzielić do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku, gdzie sytuacja jest następująca: po rozdzieleniu tych dwóch placówek czyli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 oraz Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, koszty koordynacji, które musi Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 ponosić na rzecz Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku pozostają jeszcze niezapłacone, bo połowa tych kosztów została im zrekompensowana – 16.000 zł. natomiast do końca roku będzie brakowało szkole co najmniej 15.000 zł. W związku z powyższym, Skarbnik zaproponował, aby oszczędnościami ośrodka pokryć właśnie te braki w tych dwóch jednostkach a tym bardziej, że kwota 15.000 zł. przyznana Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 wróci na dochody do Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego i tu nie będzie należności i tu nie będzie
zobowiązań. Ponadto Skarbnik dodał, że można ewentualnie ten dodatkowy etat przyznać ośrodkowi od 1 stycznia 2006 roku ale o tym musi zostać podjęta decyzja na niniejszym posiedzeniu gdyż do połowy października, dyrektor musi złożyć wniosek do budżetu i musi wiedzieć, czy ma go tam wliczać go czy nie. Starosta zaproponował, aby wyrazić zgodę na przyznanie dodatkowego etatu od 1 stycznia 2006 roku co spotkało się z ogólna aprobatą ze strony pozostałych członków Zarządu. Skarbnik z kolei dodał, że w czasie rozmowy z
dyrektorem ośrodka powiedział mu, że musi być on przygotowany na to, że na przyszły rok do budżetu otrzyma on środki równe jego subwencji należnej internatowi oraz jego dochody własne i to będzie wszystko czego dyrektor zdaniem Skarbnika, jest w pełni świadomy. Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o zwiększeniu zatrudnienia
w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku o jeden etat administracyjny od 01 stycznia 2006 roku i ma to nastąpić w ramach posiadanego przez ośrodek planu finansowego na 2006 rok. Jednocześnie Zarząd Powiatu postanowił przeznaczyć oszczędności występujące w bieżącym roku budżetowym w wysokości 20.818 zł. na pokrycie braków w Zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku – kwotę 5.818 zł. na pokrycie wydatków związanych z zakupem energii cieplnej oraz w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku – kwotę 15.000 zł. na pokrycie wydatków związanych z odpłatnością za kursy zawodowe uczniów w/w szkoły.
b) wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w sprawie przekwalifikowania zadania remontowego w 2005 r. ujętego w planie finansowym jednostki z remontu dachu na głównym budynku szkolnym na remont gabinetów lekcyjnych; Skarbnik powiedział, że w związku z zaleceniami pokontrolnymi Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 jest zmuszony do przeprowadzenia niezbędnego zdaniem Sanepidu remontu kilku gabinetów lekcyjnych w zakresie malowania ścian, zmiany oświetlenia. Ponadto – kontynuował Skarbnik, te zalecenia Sanepidu powtarzają się już od jakiegoś czasu i nie jest już możliwe dalsze prolongowanie terminu wykonania powyższych prac remontowych chociaż zdaniem Skarbnika, stan tych sal lekcyjnych nie jest aż tak tragiczny aby prace te były tak bardzo konieczne ale można to w tej chwili załatwić tym bardziej, że szkoła nie może znaleźć wykonawcy na remont dachu i te 35.000 zł., które a planie remontów przeznaczone były na to właśnie zadanie czyli remont dachu na budynku szkoły można “przesunąć” na potrzeby remontowe związane właśnie z zaleceniami Sanepidu tj. remonty sal lekcyjnych. Co prawda
kwota ta – kontynuował Skarbnik, nie zabezpieczy w pełni kosztów remontu w zakresie wynikającym z oszacowania potrzeb dlatego dalsze prace remontowe będą prowadzone i finansowane w roku budżetowym 2006 w ramach środków ujętych w budżecie powiatu kluczborskiego na nowy rok budżetowy a zakres remontów oraz ich kosztorys stanie się podstawą do planu finansowego Zespołu Szkół Ponadgimanzjalnych Nr 1 na 2006 rok. Taką też informację jak wyżej przedstawił Skarbnik członkom Zarządu, przesłał on do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w celu zapewnienia ich, że szkoła otrzyma środki
potrzebne do realizacji zaleceń pokontrolnych. Członkowie Zarządu Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Skarbnika, jednogłośnie wyrazili zgodę na przekwalifikowanie zadania remontowego w 2005 r. ujętego w planie finansowym jednostki z remontu dachu na głównym budynku szkolnym na remont gabinetów lekcyjnych.
c) projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków; Skarbnik wyjaśnił, że zmiany zawarte w powyższej uchwale dotyczą przesunięcia środków między rozdziałami klasyfikacji budżetowej a zmiany te dokonywane są w związku z wcześniejszymi wnioskami jednostek organizacyjnymi powiatu a mianowicie: Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku z dnia 21.07.2005 r. oraz Zespołu Szkół Ponadgimanzjalnych Nr 2 w Kluczborku z dnia 16.03.2005 r. Ponadto Skarbnik dodał, że przesunięcie środków finansowych miedzy rozdziałami w zakresie objętym niniejszą uchwałą jest możliwe w związku z pismem dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku z dnia 06.10.2005 r. w którym to piśmie dyrektor jednostki zwraca się z prośbą o zwiększenie zatrudnienia o 1 etat administracyjny jednocześnie podając informację o możliwości sfinansowania powyższego etatu w ramach oszczędności występujących w jednostce na kwotę 20.818 zł. Skarbnik przypomniał, że wniosek ten został szczegółowo omówiony w punkcie 3 “a” niniejszego protokółu i w związku z rozstrzygnięciem jw. zachodzi konieczność dokonania przesunięcia środków między rozdziałami. Następnie Przewodniczący Zarządu przedstawił zebranym treść uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków.
Do punktu 4 porządku
Pan Adam Radom, Audytor Wewnętrzny przedstawił protokół z kontroli procedur i 5% wydatków przeprowadzonej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych RCKU w Bogdańczowicach w dniach od 19.09.2005 r. do 26.09.2005 r. Na wstępie Pan Radom oznajmił, że w powyższej jednostce kontrolował on prawidłowość naliczania, ustalania, wypłacania i ewidencjonowania wynagrodzeń. W wyniku tej kontroli stwierdzono kilka nieprawidłowości, które jednak nie wynikają z winy samej jednostki a mianowicie: w ewidencji, osoby, które zostały zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy
a szczególnie chodzi tu o nauczycieli zatrudnionych w szkołach zaocznych, mieli wypłacane godziny ponadwymiarowe co jest wielką nieprawidłowością. Wykazywane godziny to wynagrodzenie za poprawę prac kontrolnych i przeprowadzone egzaminy w kształceniu zaocznym i są one w ewidencji tak określane i ustalane na podstawie treści uchwały Nr XIX/144/2004 Rady Powiatu z dnia 24.06.2004 r. jednak nie są to typowe przyznawane godziny ponadwymiarowe tylko wynagrodzenie za faktycznie przeprowadzone egzaminy i poprawione prace. Zasady ustalania ilości godzin za egzaminy ustne na podstawie paragrafu 4 ust. 1 pkt 3 tej uchwały – kontynuował Audytor, ustala dyrektor szkoły co zostało uczynione wprowadzając w życie Zarządzenie Nr 2/2004 z dnia 06.01.2004 r. Pomimo wykazywania tych godzin w arkuszach organizacyjnych jednostki jako godzin ponadwymiarowych, nie powinny one być do nich zaliczane lecz ukazywane jako ustalony na podstawie przyjętych zasad składnik wynagrodzenia powodujący skutek finansowy. Na mocy paragrafu 4 ust. 1 uchwały Nr XIX/144/2004, godziny te mogą być ujęte do obowiązującego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem faktycznie zrealizowanych godzin poprawiania i oceniania prac kontrolnych i egzaminacyjnych jednak obowiązkowy wymiar zajęć jest ustalany na początku roku szkolnego a egzaminy przeprowadzane na koniec semestru. Faktyczna ilość godzin zaliczonych na przeprowadzenie egzaminów jest uzależniona od ilości przystępujących do egzaminu słuchaczy a nie planowanych godzin w arkuszu na podstawie zapisanych uczniów gdyż może to spowodować ryzyko niezrealizowania przyjętego pensum. Ponadto Pan Radom dodał, że jego zdaniem, w celu uniknięcia ryzyka nadpłacenia wynagrodzeń, godziny wykazane za poprawę prac kontrolnych i egzaminacyjnych powinny być procedurą ustalania tego wynagrodzenia jednak wymagałoby to zmiany obowiązującej uchwały. Problem ten dotyczy nie tylko szkoły w Bogdańczowicach ale wszystkich placówek Powiatu Kluczborskiego i dlatego też, Audytor Wewnętrzny zobowiązał się przedyskutować
ten problem z Naczelnikiem Wydziału Edukacji aby ewentualnie doprowadzić do zmiany zapisów w/w uchwały jak i jeszcze innych gdyż kolejnym przykładem pokazującym trudności w realizacji jednej z uchwał jest to, że – nadal kontynuował Pan Radom: 28 października 2004 roku Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego. Dyrektor szkoły nie wprowadził tej uchwały do realizacji co było naruszeniem przestrzegania prawa lokalnego jakim jest ten dokument jednak jej treść nie pozwalała zrealizować w momencie wejścia w życie zawartych ustaleń, gdyż procedura dotyczy i ma zastosowanie do zajęć w szkole w całym roku szkolnym
czyli od września 2004 roku. W tym czasie obowiązywała uchwała Nr XX/139/2000 z dnia 31.08.2000 r., która straciła moc dopiero po wejściu w życie uchwały Nr XXIII/169/2004 czyli 25 grudnia 2004 r. a to oznaczało niemożność zastosowania obowiązującej uchwały. Pan Radom dodał, że jego zdaniem, w treści powyższej uchwały zabrakło zapisu przejściowego lub określenia obowiązywania od roku szkolnego 2005 / 2006. W roku szkolnym 2005/2006 rozliczanie godzin ponadwymiarowych i ustalanie pensum dla nauczycieli realizujących tygodniowy wymiar godzin i zajęć dla których ustalony plan jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego jest realizowane na podstawie uchwały z dnia 28 października 2004 r. Następnie Audytor zapoznał zebranych z końcowymi wnioskami a mianowicie: w celu usprawnienia realizacji procesu naliczania i wypłacania wynagrodzeń osobowych pracowników i pochodnych od wynagrodzeń i związanych z tym wydatkami należałoby przede wszystkim zdaniem Audytora opracować jeszcze skuteczniejsze mechanizmy kontroli a czynności kontrolne potwierdzać pisemnie na dokumentach związanych z ustalaniem i wypłacaniem wynagrodzeń; ponadto, w związku ze złożonością i skomplikowaniem wdrożyć do procedury naliczania i wypłacania wynagrodzeń system monitorowania i analizowania wydatkowanych środków – tzn. chodzi tu o decyzje Zarządu i jego skutki finansowe – pierwszą decyzją Zarządu jest zatwierdzenie arkusza organizacyjnego szkoły, jest to m.in. podjęcie uchwał tzw. “roboczych” jak uchwała w sprawie organizacji roku szkolnego 2005/2006, gdzie w załączniku do tej uchwały była ustalona docelowo ilość godzin i etatów administracji i obsługi i np. jest taka sytuacja, że dla w/w jednostki docelowo było ustalone 13,75 etatu a w arkuszu organizacyjnym tej jednostki zatwierdzono 15,75 etatu a z kolei jest to bardzo istotne bo Zarząd ustalił zasady naliczania środków na administrację i obsługę, jest etat kalkulacyjny i wysokość stawki na administrację i obsługę i to się później wiąże z budżetem tej jednostki i monitorowaniem środków i dlatego ta jednostka ma duże
braki na wynagrodzeniach; ponadto, jeśli chodzi o wynagrodzenia pracowników pedagogicznych, z ich ciągłym brakiem związany jest system ustalaniem wynagrodzeń dla jednostek oświatowych gdyż procedura jest taka, że na podstawie sprawozdania dyrektora szkoły EN-3, gdzie podana jest ilość etatów pedagogicznych w poszczególnych grupach awansu zawodowego jest naliczona średnia nauczyciela jaka wynika z grupy awansu zawodowego i na tej podstawie “tworzone” jest wynagrodzenie brutto, procedura ta jest bardzo dobra ale dla zatwierdzonej ilości godzin w szkole dyrektor potrzebuje pewną ilość etatów, w szkole w Bogdańczowicach akurat – stwierdził Pan Radom, wykazana ilość etatów jest mniejsza niż jest potrzebna w związku z tym, dyrektor wypłaca godziny
ponadwymiarowe, które powodują że średnia szkolna jest o wiele wyższa od średniej powiatowej i średniej ogólnokrajowej a w związku z tym, naliczone środki na szkołę są niższe niż faktycznie są potrzebne; dalsze wnioski pokontrolne to: szczegółowo i zgodnie z obowiązującym prawem monitorować ustalanie, rozliczanie i wypłacanie godzin ponadwymiarowych oraz w regulaminach związanych z ustalaniem wynagrodzenia ująć jedynie te składniki, które nie są określone ustawami, rozporządzeniami uchwałami organów powiatu. Zarząd Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Audytora Wewnętrznego i po szczegółowym zapoznaniu się z protokółem z kontroli, przyjął go jak również przyjął wnioski jako zalecenia pokontrolne.
Do punktu 5 porządku
Starosta przedstawił wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie w sprawie ponownego rozpatrzenia wniosku dotyczącego dofinansowania ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zadania pn. “ Zakup pojemników do selektywnej zbiorki odpadów”. Wicestarosta przypomniał zebranym, że w maju br. wniosek ten był już rozpatrywany przez Zarząd Powiatu i wtedy to postanowiono nie podejmować na razie decyzji w powyższej sprawie ze względu na niskie wpływy środków do Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz potrzeby własne powiatu i jednocześnie zobowiązano się wrócić do rozpatrzenia w/w wniosku w II półroczu br. Całkowity koszt zadania wynosi 22.000 zł. i taka sama też jest oczekiwana kwota dotacji ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto, jak zapewnia
we wniosku Burmistrz Wołczyna, zakupione pojemniki postawione zostaną w mieście Wołczyn ze szczególnym uwzględnieniem placówek oświatowych, które mają duże możliwości propagowania zachowań ekologicznych wśród dzieci a zakup tych pojemników, w celu odniesienia jak najlepszych efektów zbiorki, połączony zostanie z edukacją ekologiczną. Skarbnik stwierdził, że na tę chwilę nie jest możliwe udzielenie dotacji w tej wysokości, gdyż nie ma takich środków a ponadto, na przyszły rok, nawet gdybyśmy mieli przychody na planowanym poziomie 120.000 zł. to trzeba będzie przeznaczyć około 70.000 – 80.000 zł. na budowę oczyszczalni ścieków w Polanowicach a ponadto należałoby jeszcze zabezpieczyć funkcjonowanie naszych jednostek. Wicestarosta stwierdził, że jak wynika z informacji jaką uzyskał w Wydziale Finansowym w/m., na dzień 31.09.2005 r. stan Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska wynosi 34.224 zł. i zaproponował on, aby
może chociaż część z oczekiwanej przez Gminę kwoty przeznaczyć na zakup w/w pojemników. Skarbnik dodał, że wydatki funduszu są wykonane za wyjątkiem: wydatków bieżących naszych własnych, które mogą jeszcze być na kwotę 20.100 zł., monitoring powietrza – 9.500 zł. oraz zakup komputera z oprogramowaniem – 1.600 zł. i to daje łączną kwotę 31.200 zł. czyli to, co jest jeszcze potrzebne, co wynika z planu. Z wyliczenia wychodzi – kontynuował Skarbnik, że na koniec roku powinno nam zostać saldo w wysokości 47.000 zł. ale to wszystko zależy od spływu przychodów jakie będą do końca roku natomiast na dzień dzisiejszy fizycznie środków na rachunku jest faktycznie 34.224 zł. a wydatki wynikające z planu – 31.200 zł. Starosta stwierdził, że jeżeli byśmy wiedzieli, że do końca roku spłyną jeszcze jakieś środki do funduszu, to można by przynajmniej dać Gminie 10.000 zł. Wicestarosta zaproponował, aby w związku z tym, poczekać z decyzją do listopada br. kiedy to będzie wiadomo jaki jest stan funduszu. Przewodniczący jak i pozostali członkowie Zarządu zgodzili się jednogłośnie z propozycją Wicestarosty i postanowili, że decyzję w przedmiotowej sprawie podejmą w listopadzie br.
Do punktu 6 porządku
Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił następujące uchwały Rady Powiatu z dnia 27 września 2005 r. w celu ustalenia sposobu ich realizacji:
- uchwała w sprawie likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała w sprawie likwidacji szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała w sprawie likwidacji szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała w sprawie likwidacji szkoły ponadpodstawowej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała w sprawie założenia szkoły policealnej i włączenia jej do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Kluczborku - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała zmieniająca uchwałę Nr XXIX/219/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 08 lipca 2005 w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005 / 2006 - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała zmieniająca uchwałę Nr XXIX/220/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 08 lipca 2005 w sprawie nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów z powiatu kluczborskiego w roku akademickim 2005 / 2006 - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Edukacji;
- uchwała zmieniająca uchwałę Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005 roku w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku oraz Skarbnikowi Powiatu;
- uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego
Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 01 stycznia 2005 r. do 19 maja 2005 r. - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały do Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia;
- uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku
w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały Skarbnikowi Powiatu;
- uchwała w sprawie zmiany planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki
Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym - postanowiono o przekazaniu niniejszej uchwały Skarbnikowi Powiatu oraz do Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami.
Do punktu 7 porządku
Pani Otylia Skoczylas, członek Zarządu Powiatu poinformowała zebranych, że w dniu 04.10.2005 r. odbyło się posiedzenie Komisji ds. opiniowania wniosków o nagrody Starosty Kluczborskiego. Na 28 złożonych wniosków 6 z nich zostało odrzuconych natomiast 22 osobom postanowiono przyznać powyższe nagrody. Pani Skoczylas dodała, że Komisja szczegółowo zapoznała się ze złożonymi wnioskami, zwracając szczególną uwagę na to, czy dana osoba już wcześniej otrzymała daną nagrodę lub nagrodę dyrektora, na jej staż pracy, zasługi itp. Ogólna kwota przewidziana na nagrody to było 38.142 zł. a z przepisu wynika, że najniższa nagroda może wynosić 1500 zł. i Komisja postanowiła, że podzieli ogólną kwotę po równo dla wszystkich kandydatów i w związku z tym przyjęto kwotę 1.733 zł. jako wysokość nagrody Starosty Kluczborskiego przy czym Pani Skoczylas dodała, że ostateczna decyzja co do wysokości poszczególnych nagród należy teraz do Starosty. Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższą informacją.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński .............................................
3. Otylia Skoczylas ...............................................
4. Stanisław Stenzel ...........................................