Protokół Nr 26/2005

 

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

w dniu 6 lipca 2005 r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński- Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 8.07.2005r.

3.Wolne wnioski.

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Kolejno Przewodniczący przedstawił członkom komisji porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym przygotowane projekty uchwał
w następujących sprawach:

-zmiany uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia statutu Powiatu Kluczborskiego,

/za głosowało 7 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-zmiany uchwały Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia

budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 r., /za projektem głosowało 7 członków, nie

stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli

miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, /za przyjęciem głosowało 7 członków

komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-zmieniająca uchwałę Nr XXVI/192/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia

28 lutego 2005 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego

Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 r., /za głosowało 7 członków

komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby

pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej, /za przyjęciem projektu głosowało 7

członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się/,

-warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłaty za pobyt dziecka

w rodzinie zastępczej, /za projektem głosowało 7 członków komisji, nie stwierdzono głosów

przeciw i wstrzymujących się/,

-likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki

Zdrowotnej w Kluczborku.

Radny Zdzisław Pelc zapytał czy w związku z tym , że SPZOZ był chwilowo
SPZOZ-em w związku z wyrokiem Sądu wystąpiono o pożyczkę w związku z ustawą
o pomocy dla SPZOZ-ów.

Skarbnik wyjaśnił, że dokumentacja jest przygotowywana, aby złożyć ją w miesiącu lipcu.

Ponadto Skarbnik poinformował, że są trzy możliwości ubiegania się o środki:

-przez powiat,

-przez SPZOZ,

-przez SPZOZ w likwidacji pod warunkiem, że prowadzi on działalność medyczną.

Niestety jak poinformował Skarbnik szansa na otrzymanie pomocy jest bardzo mała.

Kolejno głos zabrał Wicestarosta, który stwierdził, że ustawa ta została skonstruowana w taki sposób, aby jak najmniej SPZOZ-ów otrzymało w/w pomoc.

Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem projektu głosowało 6 członków komisji, wstrzymał się 1, przeciw był 1.

Kolejno członkowie komisji przystąpili do analizy pozostałych projektów uchwał:

-zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2003 r.,/ za przyjęciem głosowało 6 członków komisji,

wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw/,

-zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2004 r.,/ za przyjęciem głosowało 6 członków, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw/.

-przekazania zadania własnego Powiatu Kluczborskiego tj. prowadzenie Zespołu Szkół

Licealno-Zawodowych w Polanowicach – Gminie Byczyna z dniem 1 września 2005 r.,

W związku z powyższym projektem uchwały radny Zdzisław Pelc zapytał czy środki z subwencji będą trafiały do Byczyny i czy zadanie to zostanie przekazane na własność .

Skarbnik poinformował, że majątek będzie jedynie użyczony. Okres użyczenia zostanie wstępnie ustalony z Burmistrzem. Umowa użyczenia będzie zawierała jak stwierdził Skarbnik następujące zapisy:

-utrzymanie majątku w stanie nie pogorszonym,

-uprawnieniem dla Gminy Byczyna do czerpania korzyści.

Taki zapis musi być zdaniem Skarbnika uwzględniony ze względu na to, że na tamtejszym terenie jest umiejscowiona Stacja Diagnostyczna.

Wicestarosta wyjaśnił również, że środki z tego roku będą trafiały z naszego budżetu do Gminy Byczyna, natomiast od nowego roku kalendarzowego subwencja będzie trafiała bezpośrednio z Ministerstwa do Gminy Byczyna.

Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie.
W wyniku głosowania za przyjęciem głosowało 7 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw.

Członkowie komisji w dalszym ciągu analizie poddali projekt w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych

posiadających uprawnienia szkół publicznych.

 

 

Przewodniczący Komisji zabierając głos stwierdził, że jego zdaniem nie powinno tak być,

że powstają szkoły niepubliczne, które kształcą w zawodach bez przyszłości, a szkoły publiczne mają kłopoty z naborem. Jest to zdaniem Przewodniczącego zła koordynacja przez wyższe władze.

Skarbnik odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że po stronie powiatu leży jedynie kwestia rejestracji takiej szkoły i my nie mamy na to wpływu. Jeśli rodzice będą płacić czesne to taka szkoła będzie funkcjonować.

Innych zapytań nie zgłoszono. Przystąpiono w związku z tym do głosowania. W wyniku głosowania za przyjęciem projektu głosowało 6 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnym omawianym projektem był projekt w sprawie nadania regulaminu przyznawania
i przekazywania stypendiów dla szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2005/2006.

Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do niniejszego projektu stwierdził, że doszły do niego sygnały, iż osoby korzystające ze stypendiów nie zostały zapoznane z regulaminem przyznawania tych stypendiów. Radny uważa, że rodzicom dzieci lub młodzieży studenckiej powinien być taki regulamin przedłożony i przez nich podpisany. Zdaniem radnego osoby niektóre nie są zorientowane czy przysługuje im stypendium i na jakich zasadach mogą je otrzymać.

Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi radnego stwierdził, że z powyższymi stypendiami są duże kłopoty, gdyż uczniowie szkół ponadgimnazjalnych muszą przedłożyć rachunek zakupu towaru, aby otrzymać daną kwotę zwrotu. Gro uczniów dostarcza rachunki, na których znajduje się towar nie podlegający zwrotowi kosztów i w takim przypadku Urząd Marszałkowski odrzuca rachunki i odsyła do szkół.

Zdaniem Skarbnika część w/w błędów wynika poniekąd ze szkół, gdyż to właśnie szkoły odbierają od uczniów rachunki bez dokładnej weryfikacji.

Skarbnik stwierdził także, że w przypadku przedkładania każdej osobie regulaminu będzie się to wiązało z kosztami, gdyż regulamin musiałby być kserowany itp.

Radny Leszek Krzyżanowski zaproponował, aby regulamin został udostępniony na tablicy ogłoszeń tak, aby każdy miał wgląd.

Innych zapytań i uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie w wyniku którego za projektem głosowało 8 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Członkowie komisji omówili także kolejne projekty uchwał w sprawie:

-nadania regulaminu przyznawania i przekazywania stypendiów dla studentów z powiatu

kluczborskiego w roku akademickim 2005/2006,

-nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej. Do projektów nie zgłoszono

zapytań jednogłośnie 8 głosami za je zatwierdzając.

Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym także przygotowaną przez

Komendę Powiatową Policji w Kluczborku informację dotyczącą sytuacji kryminalno-porządkowej i stanu zagrożeń na terenie powiatu kluczborskiego za rok 2004.

Informacja ta zawiera m.in:

-syntetyczny opis przestępczości ujawnionej oraz analizę pracy procesowej komórek

organizacyjnych służb kryminalnych Komendy Policji w Kluczborku za rok 2004,

-strukturę przestępczości,

-informację o przebiegu podjętych działań dotyczących organizacji prowadzenia

postępowania przygotowawczego wynikających ze zmian przestępczości,

-przyczyny niezależne od policji,

 

 

 

-dynamikę przestępczości,

-przyczyny zależne od Policji,

-podjęte działania /organizacyjne, koordynacyjne, nadzorcze, kadrowe, szkoleniowe i inne/,

-analizę przyczyn obniżenia efektów pracy ujętych w podstawowych wskaźnikach

statystycznych /wykrywalność, wskaźnik zaległości, wartość mienia odzyskanego, wartość

mienia zabezpieczonego, uniewinniające wyroki uzasadnione błędami Policji i inne/,

-podjęte działania naprawcze /organizacyjne, koordynacyjne, nadzorcze, kadrowe,

szkoleniowe i inne/,

-analizę przyczyn poprawy efektów pracy ujętych w podstawowych wskaźnikach

statystycznych /wykrywalność, wskaźnik zaległości, wartość mienia odzyskanego,
wartość mienia zabezpieczonego i inne/,

-analizę ujawnionych wykroczeń i ocenę działalności prewencyjnej na terenie działania

Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za okres 2004 roku,

-zestawienie postępowań mandatowych,

-analizę zjawiska demoralizacji i przestępczości nieletnich w roku 2004 w rejonie działania

Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku,

-charakterystykę przestępczości nieletnich,

-działania profilaktyczne,

-analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie działania Komendy Powiatowej

Policji w Kluczborku oraz ocena działalności represyjno - zapobiegawczej w zakresie

bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Następnie Przewodniczący zapoznał zebranych z podobną przygotowaną przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej informacją o stanie bezpieczeństwa powiatu
w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2004. Informacja ta zawiera m.in.:

-charakterystykę ogólną powiatu /położenie geograficzne, powierzchnia, ludność,

zagospodarowanie przestrzenne, infrastrukturę techniczną/,

-wyniki kontroli przestrzegania przepisów ppoż.,

-ilości i przyczyny powstawania pożarów,

-analizę porównawczą zagrożeń w poszczególnych grupach obiektów,

-katalog zagrożeń powiatu /analizę zagrożeń na terenie zakładów przemysłowych, lasów,

miejscowości, w transporcie drogowym i kolejowym,

-analizę zabezpieczenia operacyjnego powiatu.

Powyższe sprawozdanie wskazuje, że zagrożenie pożarowe na terenie powiatu nieznacznie się zmniejszyło, a rozmieszczenie jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego jest optymalne w stosunku do obiektów stwarzających największe zagrożenie pożarowe

w powiecie.

Duże niebezpieczeństwo stanowią nie użytkowane, zaniedbane obiekty. Takie obiekty stanowią duże zagrożenie dla sąsiadujących z nimi budynków.

Ponadto stwierdzonych zostało wiele zaniedbań w małych lub nowotworzonych zakładach przemysłowych. W związku z powyższym zamierza się prowadzić systematyczne kontrole oraz nadzór nad stanem zabezpieczenia ppoż, zwłaszcza w w/w obiektach i zakładach produkcyjnych, gdzie stwierdzonych zostało wiele nieprawidłowości.

Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższych informacji stwierdził, że w związku

z ostatnimi szkodami jakie nastąpiły po przejściu wichury w okolicach Wołczyna wszystkie działania służb takich jak Policja i Straż Pożarna powinny być koordynowane, gdyż nie działa to zdaniem radnego w należyty sposób.

Radny uważa, że powinny być opracowane pewne standardy, aby w takich sytuacjach móc

w należyty sposób reagować. W w/w przypadkach powinno działać Centrum Powiadamiania Kryzysowego.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że komunikaty i ostrzeżenia przed burzą lub gradem docierają do każdej Gminy.

Ponadto Skarbnik wyjaśnił radnemu, że sztaby kryzysowe działają i każdy wie, co w takiej sytuacji robić. Skarbnik zaproponował, aby Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa oraz Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego spotkały się z kompetentnymi służbami Policji i Straży Pożarnej oraz sztabem kryzysowym i porozmawiały na ten temat.

Radny Leszek Krzyżanowski poinformował także zebranych, że miał okazję uczestniczyć podczas powodzi w takich działaniach i uważa, że niektórych sytuacji nie można przewidzieć i stąd niejednokrotnie jest rozgardiasz.

Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący poddał obie informacje pod głosowanie członków komisji. W drodze głosowania za przyjęciem sprawozdań głosowało 6 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Członkowie komisji analizowali także sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

Radny Piotr Wiecha nawiązując do powyższego sprawozdania zapytał jaką kwotę powiat płaci za ubezpieczenie majątkowe.

Skarbnik stwierdził, że na chwilę obecną nie może powiedzieć jaka to jest kwota,
ale w przybliżeniu wynosi ona około kilka tysięcy złotych.

Zdaniem Skarbnika jest tak dlatego, że każda jednostka do tej pory ubezpieczała się sama.

Nie jest wiadome czy w danej jednostce polisa wygasła, czy też została kupiona następna.
Nie można określić także wartości majątku jaki został przez nich ubezpieczony.

Skarbnik wyjaśnił, że na posiedzeniu Zarządu Powiatu w dniu 14 czerwca 2005 r.

po zapoznaniu się z ofertami z zakresu ubezpieczeń majątkowych i osobowych 5 firm brokerskich wyłoniono firmę Maximus Broker sp.z.o.o z Torunia.

Firma brokerska została wybrana po to, aby zebrać dane ze wszystkich jednostek i na podstawie dokumentów przygotować przetarg na ubezpieczenia majątkowe i ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wszystkich naszych jednostek i całego powiatu. Dopiero wtedy zdaniem Skarbnika będzie można określić jakie są łączne opłaty oraz jakim majątkiem dysponujemy.

Po takiej inwentaryzacji możemy przystąpić do przetargu w drodze którego zostanie wyłoniony ubezpieczyciel.

Skarbnik wyjaśnił również, że w/w firma brokerska zajmuje się wyłącznie prowadzeniem spraw samorządów, a głównie powiatów.

Radny Piotr Wiecha zapytał jaka będzie prowadzona działalność w budynku dawnej portierni szpitala w związku ze złożeniem do Zarządu Powiatu wniosku o podnajem w/w budynku przez osobę fizyczną do prowadzenia działalności usługowej.

Skarbnik wyjaśnił, że w tym przypadku chodzi o wyrażenie zgody na prowadzenie drobnej gastronomii. Niestety pomysł ten został zdyskwalifikowany. Sanepid może jedynie wyrazić zgodę na prowadzenie tego typu działalności pod warunkiem, że będzie to ujęte w planie zagospodarowania przestrzennego . Plan zagospodarowania, który jest obecnie obejmuje tylko działalność szpitalną.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn i zapytał jak przedstawia się sprawa ze sprzedażą budynku byłego Oddziału Wewnętrznego.

Skarbnik poinformował, że nie ma zainteresowania jeśli chodzi o kwestię formalną.

Więcej zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji w związku z tym poddał sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało

6 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

Przewodniczący Komisji

Mariusz Pieńkowski