Protokół Nr 32/2005
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego
w dniu 21 kwietnia 2005r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,
2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
3.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia
Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2004.
3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 26.04.2005r.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Posiedzenie komisji otworzył Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, który przywitał wszystkich zebranych. Wiceprzewodniczący przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2.
Na wstępie posiedzenia Wiceprzewodniczący Komisji poprosił o szersze omówienie przygotowanego projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2004 rok. Skarbnik wyjaśnił, że powyższe sprawozdanie zawiera:
-wykonanie planu dochodów i wydatków,
-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej
wykonywanych przez powiat,
-wykonanie planu przychodów i rozchodów,
-zmiany w planie budżetu dokonane w trakcie roku budżetowego,
-zestawienie wydatków majątkowych i remontowych,
-plan przychodów i wydatków środków specjalnych,
-plan przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych,
-plan przychodów i wydatków funduszy celowych,
-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach.
Ponadto Skarbnik poinformował, że dochody zaplanowane na rok 2004 w wysokości 40.916.176,-zł, po zmianach zwiększyły się do kwoty 42.267.756,-zł. Tym samym wykonanie ich wyniosło 100,71%, co daje kwotę 42.566.854,-zł. Wydatki zaś jeśli chodzi o ich wykonanie w 2004r. zostały zaplanowane w wysokości 42.040.100,-zł, a po zmianach wyniosły i tym samym zwiększyły się do kwoty 46.162.421,-zł, z czego wykonane zostało 99,75% /46.045.334,-zł/. Skarbnik poinformował również, że budżet roku 2004 jest budżetem deficytowym. Zakładał on na początku roku deficyt w wysokości 2 mln.zł. Miał on być finansowany przychodami z emisji obligacji II transzy, jednak środki z emisji zostały przeznaczone na inwestycje i remonty dróg powiatowych, na uzbrojenie działek pod budownictwo jednorodzinne w Bogacicy itp. Rada Powiatu w dniu 28.10.2004r. podjęła uchwałę, która dodatkowo zwiększyła w/w deficyt o kwotę 3.400.000,-zł. Był to kredyt zaciągnięty w wysokości 3.400.000,-zł i przeznaczony przede wszystkim na sfinansowanie nie wykonanych dochodów z tytułu sprzedaży mienia, wzrost wydatków związanych
z oświatą, na rodziny zastępcze, opiekę społeczną i wydatki związane ze spłatą zobowiązań likwidowanego SPZOZ w Kluczborku wobec ECO w Opolu.
Skarbnik wyjaśnił także, że informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2004 rok była tematem posiedzenia Komisji Rewizyjnej, która również przygotowała wniosek do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Według zasięganej w dniu dzisiejszym przez Skarbnika opinii RIO jest ona pozytywna zarówno jeśli chodzi o wniosek jak i też sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za rok 2004.
Skarbnik stwierdził, że opinia w najbliższym czasie powinna dotrzeć, a następnie zostanie przedstawiona na sesji Rady Powiatu w dniu 26 kwietnia 2005 roku.
Radni do powyższego projektu uchwały nie wnieśli zapytań w związku z czym Wiceprzewodniczący komisji poddał go pod głosowanie. W obecności 6 członków komisji
za przyjęciem głosowało 5 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.
Kolejno członkowie zapoznali się z następnym projektem uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z pełnienia obowiązków członka Zarządu Powiatu w Kluczborku. Projekt ten został przygotowany w związku z zamiarem rezygnacji przez powołaną w dniu 14 listopada 2002r. na członka Zarządu Powiatu Irenę Kielar. Skarbnik wyjaśnił, że radna złożyła powyższą rezygnację z przyczyn osobistych.
Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższego projektu stwierdził, że w wyniku rezygnacji trzeba się dobrze zastanowić nad uzupełnieniem składu Zarządu Powiatu.
Przewodniczący Rady Powiatu zabierając głos poinformował, że na kolejnej sesji Rady Powiatu zostanie przedstawiona kandydatura nowego członka, gdyż według ustawy
o samorządzie powiatowym Starosta zobowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji przedstawić Radzie Powiatu nową kandydaturę.
Innych zapytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji poddał w związku z tym projekt pod głosowanie. W drodze głosowania za przyjęciem głosowało 4 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.
Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt
w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o szczegółowe omówienie całego projektu uchwały. Skarbnik poinformował, że Rada Powiatu w dniu 29 grudnia 2004 r. podjęła uchwałę Nr XXV/177/2004 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego.
W powyższej uchwale zapisane zostały przychody z emisji obligacji komunalnych przeznaczając je na zmniejszenie zadłużenia likwidowanego SPZOZ-u. Planowane działania mają na celu likwidację długów SPZOZ-u i pokrycie jego ujemnego wyniku finansowego. Pozyskanie pieniędzy na uregulowanie zadłużenia nastąpi w drodze emisji obligacji komunalnych powiatu. Stąd też konieczne jest podjęcie w/w uchwały w tej sprawie.
Skarbnik również wyjaśnił, że łączna wartość nominalna emisji obligacji wynosi
14.300.000 PLN. Emisja obejmuje 143 sztuk obligacji komunalnych na okaziciela.
Wartość nominalna 1 obligacji wynosi 100 000 PLN. Emisja nastąpi w latach 2002005-2007, a wykup w latach 2010-2015. Okres zapadalności obligacji wynosi od 5-9 lat od daty emisji. Ponadto jak poinformował Skarbnik obligacje są niezabezpieczone i posiadają nieograniczoną zbywalność. Celem powyższych obligacji jest sfinansowanie wydatków związanych z pokryciem ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań po likwidowanym Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Kluczborku, dla którego Powiat Kluczborski pełni rolę organu założycielskiego. Obligacje zostaną wyemitowane w trzech transzach:
-pierwsza transza na kwotę 6.300.000 PLN /2005 rok/,
-druga transza na kwotę 4.000.000 PLN /2006 rok/,
-trzecia transza na kwotę 4.000.000 PLN /2007 rok/.
Oprocentowanie obligacji będzie każdorazowo ustalane przed rozpoczęciem rocznego okresu odsetkowego. Oprocentowanie to będzie zmienne, równe średniej arytmetycznej z pięciu ostatnich wartości stawki WIBOR-6M poprzedzających rozpoczęcie każdego okresu odsetkowego, powiększonej o marżę dla inwestorów nie wyższą niż 1,5 %. oprocentowanie będzie ustalane i wypłacane w okresach rocznych liczonych od daty emisji.
Skarbnik poinformował także zebranych, że wszystkie czynności związane ze zbywaniem
i wykupem obligacji oraz wypłatą oprocentowania zostaną powierzone bankowi, z którym zostanie zawarta umowa o emisji obligacji komunalnych, jako agentowi emisji.
Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W obecności 5 członków komisji za przyjęciem projektu uchwały głosowało 5 członków, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw.
Kolejno członkowie komisji przystąpili do analizy projektu uchwały w sprawie nadania tytułu ,, Honorowego Obywatela Powiatu Kluczborskiego”.Skarbnik poinformował, że Zarząd Powiatu Kluczborskiego zwrócił się z prośbą o nadanie w/w tytułu Panu Bernhardowi Serwuschok Kawalerowi Maltańskiemu zamieszkałemu w Vechcie. Nadanie tytułu miałoby na celu wyrażenie wdzięczności i także podziękowania za Jego dotychczasowe ogromne
i bezinteresowne zaangażowanie się na rzecz udzielania pomocy Szpitalowi Powiatowemu
w Kluczborku. Około 20 ton przekazanych darów Szpitalowi Kluczborskiemu przyczyniło się do zapewnienia jego właściwego funkcjonowania. W w/w darach znalazł się m.in.: sprzęt medyczny, rehabilitacyjny, balkoniki, kule, wózki, środki opatrunkowe, koce, nosze, strzykawki, środki higieny sanitarnej, wykładziny, krzesła, łóżka z podnośnikiem hydraulicznym i elektrycznym, fotel ginekologiczny automatyczny, produkty
żywnościowe itp. Do projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W wyniku głosowania za projektem głosowało jednogłośnie 5 członków komisji.
Następnymi projektami uchwał z jakimi zapoznali się członkowie komisji były projekty w sprawie:
-zmiany uchwały Nr XXVI/186/05 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005r.
w sprawie nadania pierwszego Statutu I Liceum Ogólnokształcącemu dla dorosłych
w Kluczborku,
-zmiany uchwały Nr XXVI/187/05 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005r.
w sprawie nadania pierwszego Statutu I Liceum Ogólnokształcącemu Uzupełniającemu dla
dorosłych w Kluczborku,
-zmiany uchwały Nr XXVI/188/05 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 lutego 2005r.
w sprawie nadania pierwszego Statutu Technikum Uzupełniającemu Nr 1 dla Dorosłych.
Projekty powyższych uchwał zostały przedłożone ponownie, gdyż zastosowany został w nich zapis mówiący o tym, że ,,Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego”. Zapis ten stosuje się wtedy, gdy jest to prawo miejscowe. Z informacji uzyskanej z Nadzoru Prawnego Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego wynika, że statut nadawany nowo utworzonej szkole nie jest prawem miejscowym dlatego też wyżej zacytowany zapis otrzymuje nowe brzmienie-,, Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”. Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań w związku
z czym Przewodniczący Komisji poddał projekty pod głosowanie. W wyniku głosowań za przyjęciem poszczególnych projektów uchwał opowiedziało się 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw.
Członkowie komisji zapoznali się także z projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku
w 2004 roku. Sprawozdanie powyższe zawiera między innymi informacje z następujących dziedzin:
1.Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 15.12.2000 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów
a/bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informacja prawna w zakresie ochrony
interesów konsumentów,
b/występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
c/wytaczanie powództw na rzecz konsumentów,
d/współdziałanie z Delegaturami Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów, organami
Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie
ochrony konsumentów,
e/działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym,
2.Wykonywanie innych zadań określonych w przepisach odrębnych,
Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem głosowało jednogłośnie 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw.
Kolejno członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w 2004 roku. Do sprawozdania nie wniesiono uwag. Przewodniczący poddał je pod głosowanie. Członkowie komisji również jednogłośnie przyjęli powyższe sprawozdanie.
Przewodniczący Komisji przedstawił również zebranym sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres 22.03.2005r. do 12.04.2005r. Do sprawozdania nie wniesiono uwag i zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie członków komisji, w wyniku którego radni 5 głosami za jednogłośnie je przyjęli.
Ad.4.
W dalszej części posiedzenia komisji Skarbnik wystąpił z propozycją, aby komisja udała się na teren szpitala celem zapoznania się na jakim etapie są prace budowlane Oddziału Chirurgicznego oraz w jaki sprzęt medyczny został on już wyposażony.
Członków komisji oprowadził po terenie obiektu Pan Mieczysław Buczkowski-Specjalista d.s Technicznych w PCZ S.A w Kluczborku. Pan Buczkowski poinformował, że obecnie prowadzone są prace związane z zewnętrznym wykończeniem obiektu. Obiekt jest w trakcie tynkowania i malowania. Termin ukończenia prac przewidziany jest na koniec kwietnia lecz zostanie on na pewno zdaniem Pana Buczkowskiego przekroczony.
Następnie członkowie komisji udali się na teren szpitala, gdzie został już częściowo zamontowany następujący sprzęt medyczny :
-76 lamp bakteriobójczych,
-lampy operacyjne,
-kolumna anestezjologiczna,
-kolumna chirurgiczna,
-dwa rodzaje myjek /ultradźwiękowa, automatyczna/,
-kosze sterylizacyjne,
-sterylizatory /m.in.-sterylizator przelotowy 400 litrowy/, który zastąpi wszystkie sterylizatory
na oddziałach, sterylizatory zostały już wytestowane,
-dezynfektor służący do dezynfekcji basenów i kaczek jednorazowo dezynfekuje 4 kaczki
i 2 baseny/.
Członkowie komisji przeszli również po salach pacjentów, na których także znajduje się częściowe wyposażenie.
Na zakończenie Przewodniczący Komisji podziękował Panu Buczkowskiemu za udostępnienie obiektu.
Ad.5.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Andrzej Jung