Protokół Nr XXVI/2005
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 28 lutego 2005r.
XXVI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 1300 Przewodniczący Rady Powiatu – Maciej Mularczyk i przywitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych.
Kolejno Przewodniczący Rady stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 13.
W dalszej części obrad uczestniczyło już 15 radnych.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym porządek sesji w dniu dzisiejszym, a następnie udzielił głosu Panu Staroście Kluczborskiemu, który zaproponował, aby z porządku obrad wycofany został projekt uchwały w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Jak wyjaśnił Pan Starosta w związku z tym, że zmianie uległy pewne przepisy projekt powyższej uchwały wymaga dopracowania w dwóch punktach
i zostanie w pełni przygotowany na kolejną sesję Rady Powiatu.
Innych propozycji w sprawie zmian w porządku obrad radni nie wnieśli.
W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie proponowany porządek sesji z uwzględnieniem powyższej propozycji Pana Starosty.
W głosowaniu wzięło udział 13 radnych, którzy jednogłośnie, 13 głosami za, przyjęli następujący porządek XXVI sesji Rady Powiatu w Kluczborku:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,
c/zatwierdzenie protokołu z XXV sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach
oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005,
b/nadania pierwszego Statutu I Liceum Ogólnokształcącemu dla dorosłych w Kluczborku,
c/nadania pierwszego Statutu I Liceum Ogólnokształcącemu Uzupełniającemu dla dorosłych
w Kluczborku,
d/nadania pierwszego Statutu Technikum Uzupełniającemu Nr 1 dla dorosłych
w Kluczborku,
e/uchwalenia ,,Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”,
f/przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
g/powierzenia Gminie Kluczbork zadań przewidzianych dla Powiatowej Biblioteki
publicznej powiatu kluczborskiego,
h/określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych na 2005r.,
i/zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność powiatu kluczborskiego,
j/wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego
likwidacji Samodzielnego publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków
Rehabilitacji Leczniczej z siedzibą w Suchym Borze,
k/ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku,
l/przyjęcia programu pt. ,,Program Ochrony Środowiska dla powiatu kluczborskiego na lata
2004-2007 z perspektywą do 2011r. wraz z Planem Gospodarki Odpadami w powiecie
kluczborskim",
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Przyjęcie stanowiska Rady Powiatu w sprawie zakazu stosowania do upraw oraz ochrony
obszaru powiatu kluczborskiego przed napływem organizmów zmodyfikowanych
genetycznie /GMO/.
6.Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2004r.
7.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.
8.Wolne wnioski i zapytania.
9.Zamknięcie obrad.
Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXV sesji Rady Powiatu z dnia
29 grudnia 2004r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag i zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 13 radnych, 13 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się, Rada Powiatu zatwierdziła protokół
z XXV sesji.
Do punktu 2 porządku obrad
Radny Adam Martyniszyn poprosił o wyjaśnienie ile osób zostało zatrudnionych w zakładzie produkcyjnym ,,Coroplast” w Dylakach oraz jak przedstawia się ogólna sytuacja w zakładzie.
Do punktu 3 a porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005.
W dniu 31 sierpnia 2004r.weszła w życie ustawa o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która nakłada na organy prowadzące obowiązek corocznego uchwalania regulaminu wynagradzania nauczycieli.
Organy prowadzące, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określają
corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego m.in.: wysokość
stawek dodatków /motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy/ oraz szczegółowe
warunki ich przyznawania , szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za
godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, wysokość i warunki
przyznawania i wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy,
z wyłączeniem świadczeń socjalnych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
i dodatków socjalnych, w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli odpowiadały
na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim
wynagrodzeniom nauczycieli.
W związku z tym , że Regulamin podlega uzgodnieniom ze związkami zawodowymi
zrzeszającymi nauczycieli, Zarząd Powiatu w Kluczborku przeprowadził procedurę
uzgadniającą z przedstawicielami czterech związków zawodowych.
16 listopada 2004r. po raz pierwszy został przesłany pierwszy projekt tegoż Regulaminu do
Związków Zawodowych celem zaopiniowania na piśmie. Z tego wywiązał się jedynie ZNP, który przedłożył opinię.
Po odbytych spotkaniach podpisano protokół rozbieżności, gdyż nie zostały uzgodnione wszystkie sporne punkty.
Spór dotyczy m.in.: wysokości dodatku za wychowawstwo klasy, wysokości dodatku za
warunki pracy. Dodatek za uciążliwe warunki pracy wypłacany jest w dwóch placówkach:
SOSW i w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W placówkach w/w żądania
związkowców były bardzo wysokie i przewyższały możliwości finansowe budżetu powiatu
i planów finansowych poszczególnych jednostek. W punktach nie uzgodnionych Zarząd
Powiatu wniósł swoje zapisy.
W związku z powyższym został przygotowany projekt uchwały, który zawiera zmiany wprowadzone w wyniku negocjacji oraz zapisy proponowane przez Zarząd Powiatu
w punktach nie uzgodnionych. Do projektu uchwały radni nie wnieśli żadnych zapytań.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
W obecności 13 radnych za przyjęciem głosowało 10 radnych, wstrzymało się 3,
nie stwierdzono głosów przeciw. W drodze głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XXVI/185/2005 w przedmiotowej sprawie.
Do punktu 3 b, c, d porządku obrad
Kolejnymi projektami uchwał jakie przedstawił Przewodniczący Rady były trzy projekty
w sprawie nadania Statutu:
-I Liceum Ogólnokształcącemu dla dorosłych w Kluczborku,
-I Liceum Ogólnokształcącemu uzupełniającemu dla dorosłych w Kluczborku
-Technikum Uzupełniającemu nr 1 dla dorosłych w Kluczborku.
Nadanie w/w statutów nowo utworzonym publicznym szkołom, zgodnie z art.58 ust.6 ustawy o systemie oświaty należy do kompetencji Rady Powiatu. Do powyższych projektów radni nie wnieśli uwag i zapytań. Przewodniczący Rady poddał kolejno poszczególne projekty pod głosowanie. W odrębnych kolejnych głosowaniach Rada Powiatu 13 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęła uchwały Nr XXVI/186/2005,
Nr XXVI/187/2005 oraz XXVI/188/2005 w w/w sprawach.
Do punktu 3 e porządku obrad
Następnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie uchwalenia ,,Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”.
Powyższy plan rozwoju lokalnego jest dokumentem planowania strategicznego, ściśle związanym ze strategią rozwoju powiatu i strategią rozwoju województwa opolskiego oraz Narodowym Planem Rozwoju. Plan ten wyznacza kierunki rozwoju powiatu i zapewnia koncentrację środków na realizację strategicznych działań samorządu lokalnego.
Plan zawiera m.in.:
-obszar i czas realizacji Planu Rozwoju Lokalnego,
-aktualną sytuację społeczno-gospodarczą powiatu kluczborskiego,
-kierunki rozwoju powiatu i związane z tym zadania służące poprawie sytuacji w powiecie
kluczborskim,
-realizację zadań i projektów,
-powiązania projektów z innymi działaniami realizowanymi na terenie powiatu,
-oczekiwane wskaźniki osiągnięć planu,
-plan finansowy na lata 2004-2011,
-system wdrażania,
-sposoby monitorowania, oceny i komunikacji społecznej.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Naczelnikowi Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki, który poinformował, że poszczególne komisje omawiając na posiedzeniach powyższy plan wniosły do niego swoje uwagi, które zostały przez Wydział naniesione. Ponadto Naczelnik omówił kolejno uwagi jakie zostały zaproponowane do naniesienia. Pan Naczelnik wyjaśnił, że jeśli chodzi o uzupełnienie Planu Rozwoju
o koncepcję budowy zbiornika małej retencji w Kluczborku oraz Wierzchy – Krężel zadanie to leży w kwestii gminy i nie może być przez nas finansowane. Jeżeli doszłoby do realizacji to będzie zapisane w planach rozwoju lokalnego Gminy i z niczym to nie będzie kolidować.
Ponadto Naczelnik wyjaśnił, że podobne uwagi są jeśli chodzi o umieszczenie w planie budowy obwodnicy Kluczbork-Wołczyn. Nie leży to w gestii powiatu i nie będzie on partycypował w kosztach jej budowy. Jeśli chodzi zaś o obwodnicę kolejową to istnieje szansa wykorzystania jej do obwodnicy miejskiej, oczywiście po wielu przygotowaniach
popartych stosownymi dokumentacjami technicznymi. Być może w 2006 roku będzie można wprowadzić to zadanie do planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego, gdy będzie już wiadomo jaki jest udział samorządu powiatowego oraz innych samorządów w tej budowie.
Naczelnik poinformował także, że w planie naniesiono dodatkowo wykaz i ilość gospodarstw agroturystycznych wraz z krótką informacją.
Do powyższej wypowiedzi nawiązał również Pan Starosta, który stwierdził, że plan rozwoju lokalnego nie jest dokumentem, który jest przyjmowany raz na zawsze. Może on w każdej chwili jeśli zajdzie taka potrzeba ulec zmianom i modyfikacji. Plan musi zdaniem Starosty dotyczyć kompetencji i zadań powiatu i takie zadania zostały w nim uwzględnione.
Niektóre z uwag jakie zostały zgłoszone na komisjach zostały również naniesione.
Jeśli chodzi o gospodarkę agroturystyczną to Pan Starosta wyjaśnił, że powiat jest w trakcie opracowywania szczegółowego planu rozwoju turystyki na terenie powiatu kluczborskiego
i będzie on stanowił szczegółowy element opracowania podobnie jak plan gospodarki odpadami czy też plan ochrony środowiska. Innych zapytań do projektu uchwały nie wniesiono.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności
15 radnych, 13 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących się
Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXVI/189/2005 uchwalając ,,Plan rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”.
Do punktu 3 f porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie przejęcia zadań
z zakresu administracji rządowej. Projekt powyższy został przygotowany ponownie
w związku z tym, że Wojewoda Opolski w nadesłanym rozstrzygnięciu z dnia
7 stycznia 2005r. stwierdził nieważność uchwały Rady Powiatu w Kluczborku
Nr XXIV/175/2004 z dnia 2 grudnia 2004r. W poprzedniej uchwale nie zostało uwzględnione ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego przedmiotowego porozumienia. Celem niniejszej uchwały jest umożliwienie współpracy pomiędzy MSWiA,
a powiatem w zakresie weryfikacji danych z informatycznej bazy danych gromadzonych przez Starostę na podstawie § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach w procesie rejestracji pojazdów na użytek Centralnej Ewidencji Pojazdów prowadzonej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Konwersja i weryfikacja danych posłużyć ma poprawie jakości danych gromadzonych
w Centralnej Ewidencji pojazdów. Do projektu nie wniesiono uwag.
Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie radnych. W wyniku głosowania 15 głosami za jednogłośnie podjęto uchwałę Nr XXVI/190/2005 w przedmiotowej sprawie.
Do punktu 3 g porządku obrad
Następnym projektem uchwały jaki został przedstawiony radnym był projekt uchwały
w sprawie powierzenia Gminie Kluczbork zadań przewidzianych dla Powiatowej Biblioteki Publicznej Powiatu Kluczborskiego. Zgodnie z zapisem art.19 ust.3 ustawy o bibliotekach nakłada się na samorząd powiatowy zadanie polegające na prowadzeniu co najmniej jednej biblioteki publicznej mieszczącej się na terenie powiatu. Zadanie to jest obligatoryjne i powiat musi je realizować. W tym zapisie ustawodawca dopuszcza możliwość realizacji zadania powiatu przez bibliotekę wojewódzką lub gminną mającą swoją siedzibę na terenie powiatu.
W takim przypadku konieczne jest zawarcie porozumienia pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Powiat Kluczborski od 2000r. realizuje przedmiotowe zadanie na podstawie porozumień zawieranych każdego roku z Gminą Kluczbork i Miejską i Gminną Biblioteką
w Kluczborku. W celu zapewnienia pełnej realizacji zadań zachodzi konieczność zawarcia porozumienia na czas nieokreślony i uregulowanie zasad współpracy na stałe, określając jednocześnie wielkość środków niezbędnych na wykonanie zadania.
W budżecie powiatu kluczborskiego na 2005r. takie środki zostały zagwarantowane.
Do projektu nie wniesiono uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 15 radnych jednogłośnie, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXVI/191/2005
w powyższej sprawie.
Do punktu 3 h porządku obrad
Kolejnym projektem uchwały jaki został przedstawiony radnym był projekt uchwały
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok.
Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że w lutym br. Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na 2005r. w części przelewy redystrybucyjne, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy /27 sierpnia 1997r./ o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie zgodnym ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 19 grudnia 2003r. o zmianie cytowanej ustawy
/Dz.U. Nr 228, poz.2262/ Podział środków został dokonany na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003r. w sprawie przekazywania środków PFRON samorządom wojewódzkim i powiatowym. Do projektu nie wniesiono żadnych uwag
i zapytań.
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W obecności 15 radnych,
15 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXVI/192/2005 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków państwowego funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok.
Do punktu 3 i porządku obrad
Następnym projektem uchwały jaki przedstawił Przewodniczący Rady był projekt w sprawie zbycie za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.
-zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.
W powyższym projekcie przeznacza się do zbycia gminie Wołczyn dwie działki, które są własnością Powiatu Kluczborskiego. Zgodnie z art.14 punkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, zawarcie umów w sprawach sprzedaży nieruchomości pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego za cenę niższą niż ich wartość rynkowa wymaga wyrażenia zgody przez Radę Powiatu. W związku z powyższym został przygotowany w/w projekt uchwały.
Do przygotowanego projektu radni nie wnieśli uwag. Przewodniczący Rady poddał
w związku z tym go pod głosowanie radnych. Radni 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się podjęto uchwałę Nr XXVI/193/2005 w przedmiotowej sprawie.
Do punktu 3 j porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił następny projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków Rehabilitacji Leczniczej
z siedzibą w Suchym Borze.
Przyczyną likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków Rehabilitacji Leczniczej z siedzibą w Suchym Borze jest ciągłe narastanie zaległości finansowych jednostki, trudności w utrzymaniu płynności finansowej oraz ciągle rosnących kosztów utrzymania . Likwidacja nie wpłynie negatywnie na proces udzielania świadczeń medycznych, gdyż jego działalność została przejęta przez utworzony NZOZ.
Ponadto Województwo Opolskie pozostaje właścicielem nieruchomości i nadal ma wpływ
na kształtowanie polityki gospodarowania nieruchomościami nowopowstałej jednostki
w zakresie obowiązujących przepisów prawa.
Radni do przygotowanego projektu nie wnieśli zapytań. W związku z powyższym projekt został przez Przewodniczącego Rady poddany pod głosowanie. W obecności 15 radnych,
za przyjęciem opowiedziało się 14 radnych, wstrzymał się 1,nie stwierdzono głosów przeciw.
Rada Powiatu w wyniku głosowania podjęła uchwałę Nr XXVI/194/2005 w powyższej sprawie.
Do punktu 3k porządku obrad
Następnym projektem uchwały, który został przedstawiony przez Przewodniczącego Rady był projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku.
Projekt uchwały został przygotowany na wniosek Przewodniczącego Rady
w związku z tym, że od 2000 roku pomimo kilku podwyżek wynagrodzenie Starosty nie ulegało zmianie pomimo kilku podwyżek w tym czasie dla pracowników w sferze budżetowej. Ponadto należy podkreślić, że zgodnie z art.20 ust.5 ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1593 z późn. zmianami/ Staroście nie przysługują żadne nagrody, z wyjątkiem nagrody jubileuszowej. Także nowelizacja ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej z dnia 4 marca 2004r. wprowadziła zmianę pozbawiającą Starosty tzw.
13-nastki za 2004r. w 50%, a od roku 2005 w 100%.
Radny Adam Martyniszyn poprosił Przewodniczącego Rady o udzielenie mu głosu
w powyższej sprawie. Radny stwierdził, że przygotowanie powyższego projektu jest
w sprzeczności jakie miał ustawodawca, który zniósł trzynastą pensję dla pracowników samorządowych na stanowiskach kierowniczych. Radny jak stwierdził nie wie jak będzie
to odebrane i czy takie postanowienia są w innych samorządach gminnych i powiatowych, ale jeśli taka jest wola Rady to podjęcie takiej uchwały jest możliwe.
Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że chciałby zauważyć,
iż rok temu również była podjęta stosowna uchwała dotycząca dodatku specjalnego dla Pana
Starosty. Podjęcie tej uchwały motywowane było zdaniem radnego tym, że nasiliły się
zadania dotyczące służby zdrowia i Pan Starosta z tego tytułu ma więcej obowiązków do
wykonania. Ponadto radny stwierdził, że w powiecie jest tyle grup zawodowych, które są
niezadowolone ze swojego wynagrodzenia ponieważ od pewnego czasu trzeba oszczędzać
w różnych dziedzinach jak m.in.: na wypłatach dla urzędników, pracowników samorządu, szkół, szpitala i dlatego nie wydaje się mu, aby zasadne było podwyższenie Panu Staroście wynagrodzenie. Radny oświadczył, że w głosowaniu nad powyższym projektem będzie głosował przeciw jego przyjęciu.
Następnie głos w dyskusji zabrał Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Piotr Wiecha, który stwierdził w swojej wypowiedzi, że do tej pory Pan Starosta zarabiał około 9.000,-zł brutto miesięcznie i taka kwota została ustalona przez Radę. Ponadto Starosta dotychczas otrzymywał również trzynastą pensję.
Ustawodawca jednak postanowił, aby za 2004r. nie tylko Staroście lecz także Burmistrzom itp tą trzynastą pensję odebrać w kwocie 50%, a za 2005 rok w 100%.
Radny stwierdził, że logiczną konsekwencją byłoby, że jeśli dotychczas Starosta zarabiał trzynaście pensji, a zostanie mu część z niej zabrana to w zasadzie powyższa podwyżka powinna zaistnieć. Natomiast jak poinformował radny nie wie co było zamysłem ustawodawcy.
Radny również poinformował, że z jego osobistego punktu widzenia zasada trzynastych pensji dla sfery budżetowej, która nie przynosi zysków jest nieporozumieniem. Radny uważa, że ta trzynasta pensja powinna być wliczona w wynagrodzenie zasadnicze pracowników.
Radny reasumując swoją wypowiedź stwierdził, że w jego odczuciu Pan Starosta mając tak wiele obowiązków wywiązuje się z nich bardzo dobrze natomiast ma wątpliwość odnoście zamysłu ustawodawcy. Nie wie czy zamysłem ustawodawcy było to by zabrać Panu Staroście trzynastą pensję, aby radni za chwilę ją oddali, czy też takiego zamysłu nie było.
Radny także poinformował, że słyszał wielokrotnie opinie, że radni głosują zgodnie z wolą Pana Starosty, bądź w zmowie. Radny nawiązując do takich wypowiedzi stwierdził, że nigdy nie był namawiany do takiego czy innego głosowania o czym za chwilę przekonają się wszyscy obecni podczas głosowania.
W związku z brakiem innych zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych, gdyż Pan Starosta nie brał w nim udziału.
Za głosowało 10 radnych, wstrzymało się 3 oraz stwierdzono 1 głos przeciw.
W wyniku głosowania Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę Nr XXVI/195/2005
w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku.
Kolejno Przewodniczący rady ogłosił przerwę w obradach od godz.1330 do godz.1335.
Do punktu 3 l porządku obrad
Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady przedstawił ostatni projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu pt,, Program Ochrony Środowiska dla Powiatu Kluczborskiego na lata 2004-2007 z perspektywą do 2011r. wraz z Planem Gospodarki Odpadami w Powiecie Kluczborskim”. Przedmiotowy Plan i Program sporządza Zarząd Powiatu w Kluczborku zgodnie z nałożonym obowiązkiem przez ustawę z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach.
Powyższy plan gospodarki odpadami dla powiatu kluczborskiego przyjmując założenia Krajowego Planu Gospodarki Odpadami i Planu Gospodarki Odpadami dla województwa opolskiego zawiera m.in.:
-opis aktualnego stanu i analizę gospodarki odpadami, w tym źródła wytwarzania, rodzaje
i ilość odpadów oraz ich aktualną gospodarkę w zakresie zbiórki, transportu, odzysku
i unieszkodliwiania,
-prognozę zmian w zakresie gospodarki odpadami,
-założone cele i kierunki działań przyjętego systemu gospodarki odpadami, w tym cele strategiczne, cele krótkoterminowe i długoterminowe i plan działań w zakresie gospodarki odpadami,
-harmonogram realizacji działań w zakresie gospodarki odpadami, jednostki odpowiedzialne za ich realizację oraz szacunkowe koszty,
-wnioski z analizy oddziaływania projektu planu na środowisko,
-sposób monitoringu i oceny wdrażania planu.
Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W wyniku głosowania 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXVI/196/2005
w powyższej sprawie.
Do punktu 4 porządku obrad
Na zapytanie radnego Adama Martyniszyna, które zostało wniesione w punkcie 2 porządku obrad dotyczące ilości osób zatrudnionych w zakładzie produkcyjnym w Dylakach oraz ogólnej sytuacji w w/w zakładzie odpowiedzi udzieliła Pani Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku.
Pani Dyrektor stwierdziła, że współpraca z zakładem w Dylakach układa się bardzo dobrze. Powiatowy Urząd Pracy jest w stałym kontakcie z Kierownikiem Kadr tegoż zakładu.
Ponadto w roku 2004 PUP otrzymał 200 ofert pracy z w/w zakładu, skierowano 261 osób
z czego 61 osób podjęło pracę. Pozostałe osoby odmawiały podjęcia pracy, bądź też dostarczały zaświadczenia lekarskie o złym stanie zdrowia lub chorobie lokomocyjnej.
Pani Dyrektor poinformowała także, że w roku 2004 w Wołczynie odbyło się spotkanie,
w którym uczestniczył Pan Burmistrz Wiącek z Panią Małgorzatą Michnowską –Kier. Kadr
z Dylaków oraz firmą ,,Wurex”, która zobowiązała się do bezpłatnego przeszkolenia kilkudziesięciu osób, które byłyby zainteresowane podjęciem pracy. Spotkanie to dotyczyło przede wszystkim osób z Gminy Wołczyn. Ponadto w/w firma oraz Pan Burmistrz zobowiązali się pomóc, gdyby wystąpiły problemy z przewozem zainteresowanych pracowników.
Pani Dyrektor poinformowała, że z w/w firmy PUP otrzymała ofertę, skierowanych zostało 140 osób z czego pracę podjęło 40, a odmówiło 100 osób.
Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Adamowi Martyniszyn, który podziękował Pani Dyrektor PUP w Kluczborku za udzielenie informacji. Radny odnosząc się do wypowiedzi Pani Dyrektor stwierdził, że intencja jego zapytania wiąże się z tym, iż oferty pracy spływają, a tak mało osób podejmuje tą pracę.
Radny stwierdził, że może cała ta sytuacja jest związana z tym, że praca odbywa się w trzy zmianowym systemie, kobiety muszą pokrywać dość wysokie w stosunku do zarobków koszty dojazdu. Praca dla kobiet tam zdaniem radnego jest ciężka, duże utrudnienie sprawia w/w praca zmianowa oraz akordowy tryb pracy. Zdaniem radnego młode osoby tą pracę podejmują lecz starsze, zmęczone osoby, szczególnie będące na zasiłku jej nie przyjmują.
Ponadto radny stwierdził, że zarobki pracujących tam osób są bardzo niskie, gdyż muszą one pokryć koszty dojazdu i niejednokrotnie zostaje im 300-400 złotych na życie za pracę trzy zmianową. Jak poinformował radny również do powyższego zakładu propozycję pracy otrzymały bezrobotne panie pielęgniarki z terenu naszego powiatu.
Radny uważa, że jeśli nadal będzie istniała taka sytuacja, nie będzie możliwości zarobkowania, to gro ludzi wyjedzie do pracy za granicę.
W związku z powyższym radny wystąpił z apelem, aby zwrócić uwagę na warunki pracy
w powyższym zakładzie, gdyż docierają do niego różne uwagi w tej sprawie.
Pani Dyrektor PUP zabierając głos i tym samym odnosząc się do wypowiedzi radnego Adama Martyniszyna poinformowała , iż trudno jej oceniać, że praca w zakładzie w Dylakach jest ciężka i trudna. Zdaniem Pani Dyrektor warunki socjalne w tym zakładzie są bardzo dobre.
Z wynagrodzenia osoby tam pracujące są zadowolone.
Pani Dyrektor wyjaśniła również na czym polega m.in. praca w zakładzie. Praca wykonywana jest na tablicach, na których są zaznaczane kolorami punkty przez, które przewleka się kabel
o odpowiednio przyporządkowanym kolorze. Pozostałe stanowiska pracy są w miarę skomputeryzowane, są też prace fizyczne lecz nie dotyczą one dla kobiet, o których była mowa wcześniej i nie są to te oferty pracy, które są zgłaszane do PUP w Kluczborku.
Pani Dyrektor nawiązując do sprawy pielęgniarek, które otrzymały tam propozycje pracy wyjaśniła, że w ustawie jest mowa o tym, że jeśli dana osoba bez względu na kwalifikacje będzie mogła wykonywać pracę określoną czy też wskazaną w ofercie pracy. Nie będzie to wymagało odpowiedniego wykształcenia i kwalifikacji ma prawo taką pracę podjąć.
Nie ma przymusu pracy, każdy ma prawo podjąć lub odmówić podjęcia zatrudnienia.
Przewodniczący Rady podziękował Pani Dyrektor za udzielenie odpowiedzi.
Do punktu 5 porządku obrad
Następnie radni zapoznali się z przygotowanym przez Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa stanowiskiem w sprawie zakazu stosowania do upraw oraz ochrony obszaru Powiatu Kluczborskiego przed napływem organizmów zmodyfikowanych genetycznie /GMO/. Projekt powyższego stanowiska przygotowany został w trosce
o zdrowie mieszkańców oraz dalszy rozwój rolnictwa ekologicznego i tradycyjnego.
Ma on służyć ochronie obszaru Powiatu Kluczborskiego przed napływem produktów, roślin, żywności oraz uprawą roślin genetycznie modyfikowanych.
W powyższej sprawie zwróciła się do Powiatu grupa gospodarstw ekologicznych
i agroturystycznych z okolic Kluczborka działająca w strukturach Kluczborsko-Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej. Apel w/w grupy ma na celu udzielenie poparcia działań zmierzających do ogłoszenia obszaru Powiatu Kluczborskiego terenem wolnym od upraw roślin modyfikowanych genetycznie.
Do przygotowanego stanowiska nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady w związku
z powyższym poddał go pod głosowanie. Za przyjęciem stanowiska opowiedziało się jednogłośnie 15 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
Do punktu 6 porządku obrad
Przewodniczący Rady kolejno przedstawił zebranym sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku . Powyższa komisja została powołana w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Do sprawozdania radni nie wnieśli uwag w związku z tym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 15 radnych, za przyjęciem głosowało jednogłośnie 15 radnych.
Do punktu 7 porządku obrad
Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 15.12.2004r do 8.02.2005r.
Radny Adam Martyniszyn poprosił o wyjaśnienie zapisu w sprawozdaniu z działalności Zarządu Powiatu z posiedzenia w dniu 22 grudnia 2004 r. pkt. 6,gdyż jak stwierdził na posiedzeniu komisji nie miał okazji zapytać. Zapis ten mówi o wynajęciu PCZ-owi budynku prosektorium. Radny poinformował, że chciałby się dowiedzieć kto będzie prowadził działalność w tym zakresie.
Starosta wyjaśnił, że radny miał okazję rozmawiać na ten temat na posiedzeniu komisji, gdyż
posiadał już materiały na sesję w którym znajdowało się sprawozdanie Zarządu.
Starosta poprosił Wiceprezesa, aby odpowiedział na zapytanie radnego.
Wiceprezes wyjaśnił, że PCZ w Kluczborku ma przejąć działalność prosektorium natomiast
w tej sprawie zostanie rozpisany konkurs ofert na prowadzenie tej działalności.
W przypadku gdyby nie zgłosił się żaden oferent PCZ będzie zmuszone zatrudnić pracownika i sam prowadzić prosektorium.
Radny odnosząc się ponownie do sprawozdania tym razem z dnia 31 grudnia 2004r.pkt. 6, który dotyczy przyjęcia projektu umowy dotyczącej współpracy Powiatu Kluczborskiego
w zakresie funkcjonowania Biura Informacji Województwa Opolskiego w Brukseli w 2005 roku zapytał czy w tej sprawie zostanie do Brukseli wysłany nasz pracownik, czy zostaną
w związku z tym poniesione jakieś koszty z budżetu naszego powiatu oraz w jakim zakresie będzie nasza obecność w Brukseli reprezentowana w 2005r.
Na powyższe zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Pan Starosta, który wyjaśnił, że takie biuro istnieje już w Brukseli od jakiegoś czasu dzięki wysiłkom samorządów z województwa opolskiego. Głównym wiodącym jest samorząd województwa. Natomiast samorząd województwa zwrócił się o pomoc w utrzymaniu funkcjonowania tegoż biura.
Oprócz tej działalności bieżącej biura istnieje możliwość wysłania do Brukseli stażystów oczywiście ze znajomością języka angielskiego. W takim wypadku samorząd będzie musiał pokryć koszty przysługującej diety temu stażyście, gdyż noclegi taka osoba ma zagwarantowane na miejscu. Starosta ponadto poinformował, że dokumenty na temat tego co powiat zyska w wyniku obecności w Brukseli na życzenie radnego zostaną udostępnione po sesji.Innych zapytań do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu nie wniesiono.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie.
W obecności 15 radnych za przyjęciem opowiedziało się 13 radnych, wstrzymało się 2,
nie stwierdzono głosów przeciw.
Do punktu 8 porządku obrad
Przewodniczący Rady poinformował, że wszyscy radni otrzymali do wypełnienia druki oświadczeń majątkowych, których termin składania przypada na dzień 30 kwietnia br.
Przewodniczący przypomniał o terminowym składaniu w/w oświadczeń.
Kolejno Pan Przewodniczący poprosił Panią Naczelnik Wydziału Organizacyjnego
o odczytanie wyroku WSA w Opolu w sprawie utworzenia spółki akcyjnej uchwała
Nr XI/84/2003 z dnia 16 października 2003r. oraz w sprawie określenia zasad wniesienia wkładów uchwała Nr XII/86/2003 z dnia 27 listopada 2003r.
Po przedstawieniu przez Panią Naczelnik obu wyroków radny Leszek Krzyżanowski zabierając głos podziękował za ich odczytanie i stwierdził, że smutny jest fakt, iż nie został odczytany pierwszy wyrok w sprawie likwidacji SPZOZ w Kluczborku, gdzie powiat sprawę przegrał w Sądzie Administracyjnym. Radny ponadto uważa, że warto by było podać do publicznej wiadomości fakt, że w chwili obecnej jest wynik 1:1, ale niestety ze strony opozycji będzie przygotowana dogrywka, gdyż w momencie, gdy Sąd Administracyjny
w Opolu wydał wyrok w sprawie niesłusznej uchwały dotyczącej likwidacji SPZOZ-u , powiat złożył kasację do tego wyroku i do dnia dzisiejszego nie ma rozstrzygnięcia w/w kasacji.
Radny oświadczył, że opozycja również złożyła wniosek o kasację do wyżej odczytanego wyroku i w związku z tym wyrok nie jest prawomocny do momentu rozstrzygnięcia kasacji.
Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu goszczącemu na dzisiejszej sesji Burmistrzowi Wołczyna.
Pan Burmistrz stwierdził, że zabierając głos chciałby wyrazić swój sprzeciw i oburzenie co do aktywności, a raczej ,,pseudo” aktywności radnego powiatu Adama Martyniszyna.
Pan Burmistrz poinformował, że gdy wcześniej był obecny na jednej z sesji Rady Powiatu informował zebranych o tym, że cała Rada Miejska wraz z nim została pouczona przez Pana radnego Martyniszyna, że środowisko jest biedne i potrzebuje chleba itp. Według Burmistrza każdy ma prawo wypowiadać swoje uwagi i jest to oczywiste, ale jego oburzenie jest spowodowane faktem, że nie tak dawno w Gierałcicach odbyło się zebranie wiejskie, gdzie wszyscy ponownie dowiedzieli się, że dwa lata pracy wołczyńskiego samorządu i efektów jakie ta praca przyniosła to zasługa tak naprawdę tylko i wyłącznie radnych wojewódzkich.
Burmistrz stwierdził, że takie przedstawianie sprawy przez radnego powiatowego jest niedopuszczalne i świadczy o tym, iż absolutnie nie dopuszcza on informacji do siebie,
że wołczyński samorząd, sztab ludzi, radnych, urzędników pracuje nad tymi efektami.
Zdaniem Pana Burmistrza taka postawa jest nie do przyjęcia i mówi o tym otwarcie
i publicznie. Ponadto zdaniem Burmistrza takie postępowanie świadczy o dwóch powodach takiego zachowania. Jednym z nich może być brak komplementarnej wiedzy na temat funkcjonowania samorządu, bądź też świadome i celowe pomijanie pracy wielu ludzi.
Jak stwierdził Pan Burmistrz jedno i drugie jest możliwe.
Pan Burmistrz poinformował ponadto, że nie jest to wszystko, gdyż jeśli używa się i podaje za fakty kwoty umorzeń, kwoty inwestycji, które absolutnie nie mają potwierdzenia w faktach to jeśli chce się zabierać głos powinno się najpierw przygotować, a dopiero mówić
o konkretnych faktach. Pan Burmistrz stwierdził także, iż jeżeli upublicznia się
i upowszechnia informacje mówiące o tym, że to co się dzieje w zakresie współpracy pomiędzy samorządem powiatu, a samorządem Gminy Wołczyn to zasługa radnego Adama Martyniszyna to można w tym momencie zadać sobie pytanie, gdzie są pozostali radni Gminy Wołczyn. Burmistrz stwierdził, że być może w takim wypadku należałoby postawić wniosek, aby zmniejszyć liczbę radnych. Pan Burmistrz poinformował, że ciągle docierają do niego głosy, że wysypisko śmieci to zasługa w/w radnego, że kanalizacja w Gierałcicach to również radny. Zdaniem Burmistrza to nie są potrzebne spotkania z Zarządem Powiatu, radnymi, Starostą ponieważ radny wszystko sam to forsuje. Jak poinformował Burmistrz dowiaduje się również, że radny Adam Martyniszyn także załatwił: obwodnicę dla Wołczyna, remont drogi krajowej, zbiornik retencyjny. Pan Burmistrz odnosząc się do radnego Adama Martyniszyna stwierdził, że nie może być przyzwolenia na tzw. półprawdy lub na własną prawdę i na to osobiście nie pozwoli, nie dlatego żeby to jego chwalono, co to Burmistrz nie robi.
Dlatego w takim wypadku jest wydawany informator, gdzie jest napisane, że wszystkie efekty wołczyńskiego samorządu to jest praca Burmistrza, urzędników, radnych gminy, powiatu i to stanowi prawdę. Burmistrz reasumując swoją wypowiedź stwierdził, że być może jest to kampania. W związku z powyższym Burmistrz zwracając się do Przewodniczącego Rady poprosił w imieniu swoim oraz radnych, aby Przewodniczący wraz ze Starostą czuli się zaproszeni na najbliższą sesję Rady Gminy celem przedstawienia faktów, jeżeli tak jest w rzeczywistości w tym zakresie, który dotyczy Rady Powiatu. Burmistrz stwierdził, że jeśli prawda rzeczywiście jest po stronie radnego to go przeprosi, jeśli zaś jest inaczej to prosi
o rzetelną informację dla mieszkańców Wołczyna.
Przewodniczący Rady po wysłuchaniu wypowiedzi Pana Burmistrza podziękował za zaproszenie, które jak oświadczył zostało przez niego przyjęte.
Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który podziękował Panu Burmistrzowi za przybycie na posiedzenie Rady Powiatu i powiedział o dotychczasowych spotkaniach, nie chciałby jednak komentować tego co zostało powiedziane. Zdaniem radnego to co zostało powiedziane traktuje jako uzupełnienie tego co Pan Burmistrz mówi na zebraniach wiejskich.
Jako uzupełnienie radny poinformował, że w tym miejscu należałoby wspomnieć, iż radny Garbowski również wiele pomógł w sprawie kanalizacji Wierzbicy Górnej i była o tym mowa i wiadome jest, że wszyscy oczekują, aby uszanować wkład radnego w tej kwestii.
Radny ponadto poinformował, że nie będzie się ustosunkowywał do tego co zostało powiedziane przez Burmistrza, gdyż nie jest to do końca uzasadnione.
Następnym radnym, któremu głosu udzielił Przewodniczący Rady był Mariusz Pieńkowski, który odnosząc się do wypowiedzi przedmówców jako Przewodniczący Komisji Budżetu, który opiniuje budżet na poszczególne lata stwierdził, że to co się dzieje w Gminie Wołczyn odnośnie kanalizacji nie omija jego osoby. Radny poinformował, że uczestniczy we wszystkich pracach i negocjacjach ponieważ jest z tym związany zawodowo. Zdaniem radnego kto starał się o pieniądze i na co z budżetu powiatu zostały one przeznaczone wszyscy o tym wiedzą i trudno sobie przypisywać co dana osoba załatwiła.
Radny poinformował, że Adam Martyniszyn głosował przeciwko przyjęciu budżetu, a tym samym był przeciwko inwestycjom, które były opiniowane.
Ponadto radny stwierdził, że potwierdzeniem jego wypowiedzi są protokoły z posiedzeń Komisji Budżetu oraz Agencji Nieruchomości Rolnej, które są do wglądu. Radny Mariusz Pieńkowski uważa, że nie rzeczą radnego jest chwalić się co zrobił lecz robić i zrobić coś dla każdej z gmin, które reprezentuje.
Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zwracając się do Burmistrza Wołczyna stwierdził, że zazdrości jemu tego co reprezentują radni z Wołczyna.
Radny stwierdził, że często go denerwuje jak radni walczą o sprawy Wołczyna i okolic na różnych komisjach. Radny uważa, że wiele razy na komisjach słyszał rozmowy na temat zbiornika retencyjnego, wysypiska śmieci, chodnika koło cmentarza i nikt nie mówił, że nie jest to zasługa administracji samorządowej, powiatu czy też Gminy Wołczyn, a tylko radnego Adama Martniszyna. Radny wyraził również swój podziw jeśli chodzi o solidarność radnych z Wołczyna jeśli chodzi o zabieganie na komisjach o sprawy związane z Wołczynem np.: przekazanie nieruchomości powiatu dla Wołczyna. Radny uważa także, że wśród radnych Kluczborka nie ma takiej determinacji jak widoczna jest wśród radnych Wołczyna.
Radny myśli, że to co zostało powiedziane przez Burmistrza Wołczyna spowodowane jest różnymi sytuacjami, które na pewno wspólnie można byłoby rozwiązać i wytłumaczyć. Radny stwierdził, że jego zdaniem jest to jedno wielkie nieporozumienie.
Przewodniczący Rady udzielił następnie głosu Panu Staroście, który stwierdził, że wszelkie projekty uchwał, projekt uchwały budżetowej, w której zawarte są konkretne zadania w tym zadania inwestycyjne przygotowuje Zarząd Powiatu na podstawie wniosków złożonych do tegoż budżetu. Takie wnioski składał Zarząd Gminy Wołczyn. Dotyczyły one Gierałcic, wysypiska śmieci itp. Pan Starosta odnosząc się do wypowiedzi radnego Adama Martyniszyna stwierdził, że zawsze jest tak, ze w/w radny dowiaduje się o niektórych rzeczach na posiedzeniu komisji jak sprawy te są już zapisane. Niestety Starosta uważa, że nie miał on okazji nigdy stwierdzić faktu, aby w/w radny wnioskował o jakieś zadanie, które można przyjąć. Zdaniem Starosty radny mówi o obwodnicy Wołczyna, która jest potrzebna, natomiast nie leży w kompetencjach powiatu i takie rzeczy powinny być zrozumiałe.
Na zakończenie swojej wypowiedzi Starosta stwierdził, że czas najwyższy by na chwilę przerwać permanentną, trwającą cztery lata kampanię wyborczą na załatwienie jakiejś jednej konkretnej sprawy.
Ponownie w dyskusji głos zabrał Pan Burmistrz Wiącek, który stwierdził, że nie chciałby polemizować i skłócać, gdyż te efekty jakie są uzyskiwane to tylko poprzez to, że wszyscy razem starają się cokolwiek zrobić. Jednocześnie Burmistrz zaapelował do radnego Adama Martyniszyna o prawdę, bo jeżeli ta prawda będzie to nie może być tu dzisiaj, gdyż o radnym Garbowskim i radnym Pieńkowskim to do tej pory nie było mowy. Burmistrz stwierdził,
że osobiście prawda jest mu znana i o tej prawdzie trzeba mówić głośno.
Do punktu 9 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godzinie 1430 zamknął XXVI sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk