PROTOKÓŁ nr 106/2005
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 12 maja 2005 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu. Pani Mirosława Pyclik – Główny specjalista w Wydziale Edukacji oraz Naczelnik Wydziału Organizacyjnego.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Sprawy oświaty:
- wniosek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie dwóch oddziałów klasy III Gimnazjum Specjalnego przy w/w ośrodku;
- wniosek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w sprawie zatrudnienia na 1 etatu pracownika niepedagogicznego w w/w ośrodku;
- wniosek Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku w sprawie zwiększenia liczby godzin na nauczanie drugiego języka obcego w Gimnazjum nr 1;
- aneks nr 7 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach na rok szkolny 2004 / 2005;
- aneks nr 8 do arkusza organizacji internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
- aneks nr 5 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
3. Projek t uchwały w sprawie określenia terminów rozliczania i przekazywania dochodów własnych i środków na wydatki na rachunek budżetu Powiatu.
4. Wniosek Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu w sprawie zawarcia umowy na usługi konserwacyjne w budynku oddziału chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku.
- Wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie przyznania dodatku funkcyjnego dla Pani Doroty Papierkowskiej, dyrektora Domu Dziecka w Bogacicy.
- Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
- Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 29 kwietnia 2005 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:
- wniosek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w sprawie
wyrażenia zgody na utworzenie dwóch oddziałów klasy III Gimnazjum Specjalnego przy w/w ośrodku w roku szkolnym 2005 / 2006; Starosta powiedział, że dyrektor ośrodka swoją prośbę uzasadnia tym, że obecna II klasa gimnazjum liczy 18 uczniów i jest to zespół dzieci, u których występują sprzężenia niepełnosprawności a także mają obniżony poziom kontroli zachowań impulsywnych w związku z czym, wymagane jest zwiększenie indywidualizacji w pracy z nimi. W przyszłym roku szkolnym klasa ta będzie liczyła 19 uczniów a od września lub w trakcie nowego roku szkolnego, liczba ta – zdaniem Pani dyrektor, może się zwiększyć a ze względu na konieczność właściwego przygotowania do egzaminu gimnazjalnego i dalszej edukacji, niezbędna jest praca w oddziałach o mniejszej liczbie uczniów. Ponadto Pani Grażyna Cisowska zapewnia – kontynuował Starosta, że prowadzenie dwóch oddziałów nie będzie skutkowało zwiększeniem wydatków w budżecie placówki i nie spowoduje również dodatkowego zatrudnienia nauczycieli. Pani Mirosława Pyclik dodała, że liczba uczniów w oddziale dla upośledzonych w stopniu lekkim oscyluje w granicach 10-16 uczniów na oddział. Na dzień dzisiejszy nie spełnia wymogu do
rozdzielenia na dwa oddziały gdyż brakuje jednego ucznia a analizując wydawane każdego roku skierowania można mieć pewność, że już na początku roku szkolnego 2005 / 2006, przybędzie kolejny uczeń i dlatego Wydział Edukacji w pełni popiera wniosek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego tym bardziej, że nie skutkuje to zwiększeniem wydatków w budżecie placówki a sprawi, że poprawią się warunki nauki gimnazjalistów. Skarbnik stwierdził, że zmiana ta zapewne nie została ujęta w arkuszu organizacyjnym ośrodka, który został już sporządzony co Pani Pyclik potwierdziła, w związku z tym – kontynuował Skarbnik, zmiana ta będzie musiała zostać wprowadzona aneksem do arkusza organizacji jeżeli będzie oczywiście zgoda Zarządu Powiatu i dlatego zaproponował, aby na tę chwilę Zarząd Powiatu niniejszy wniosek zaopiniował wstępnie pozytywnie natomiast ostateczną decyzję w tej sprawie podjął przy zatwierdzaniu aneksu do arkusza organizacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006. Zarząd Powiatu jednogłośnie zgodził się z propozycją Skarbnika w związku z tym postanowiono jak wyżej tzn. wstępnie pozytywnie zaopiniowano niniejszy wniosek natomiast ostateczna decyzja zostanie podjęta przy zatwierdzaniu aneksu do arkusza organizacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006.
- wniosek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku w sprawie
zatrudnienia na 1 etatu pracownika niepedagogicznego w w/w ośrodku; Pani Mirosława Pyclik wyjaśniła zebranym, że w związku z opracowaniem arkusza organizacyjnego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku na rok szkolny 2005 / 2006, wzrosła liczba etatów pracowników niepedagogicznych z 19,5 do 20 a wzrost ten spowodowany jest koniecznością zatrudnienia pomocy nauczyciela w celu zapewnienia opieki uczniom szkoły podstawowej w klasach I-IV oraz wychowankom ośrodka z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w oparciu o przepisy Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, które jednoznacznie wskazują na potrzebę zapewnienia opieki uczniom upośledzonym umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym poprzez wprowadzenie pomocy nauczycielowi pracującemu w takim zespole klasowym i wychowawczym w wymiarze etatu. W związku z powyższym – kontynuowała Pani Pyclik, zdaniem Wydziału Edukacji, prośba Pani dyrektor jest zasadna i zasługuje na pozytywne zaopiniowanie przez Zarząd Powiatu. Wicestarosta zapytał Panią Pyclik, czy to zwiększenie zatrudnienia w w/w ośrodku będzie już na stałe czy przy zmniejszeniu się liczby uczniów zmniejszy również liczba etatów? Pani Pyclik odpowiedziała, że jeżeli tylko coś się zmieni jeżeli chodzi o liczbę uczniów, to dyrektor ośrodka zapewniła, że natychmiast zrezygnuje
z tego 1 etatu. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji jednogłośnie postanowił nie podejmować na tę chwilę żadnego rozstrzygnięcia w powyższej sprawie a jedynie potraktować to jako zapoznanie się z wnioskiem natomiast ostateczną decyzję Zarząd Powiatu podejmie w terminie późniejszym.
- wniosek Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku w sprawie zwiększenia liczby
godzin na nauczanie drugiego języka obcego w Gimnazjum nr 1; Starosta powiedział, że dyrektor w/w szkoły w swoim wniosku prosi o wyrażenie zgody na zwiększenie liczby godzin w szkolnych planach nauczania o dwie godziny dla uczniów rozpoczynających naukę w gimnazjum w roku szkolnym 2005 / 2006 w celu wprowadzenia nauczania drugiego języka obcego podobnie jak w pozostałych gimnazjach gminy Kluczbork. Następnie Starosta przedstawił zebranym opinię Wydziału Edukacji w tej sprawie który to wydział pisze, że nie znajduje uzasadnienia i poparcia przydzielenia godzin na nauczanie drugiego języka obcego w Gimnazjum nr 1 z tego względu że: w ramowym planie nauczania do dyspozycji dyrektora pozostaje 6 godzin, które dyrektor może przeznaczyć na naukę tego języka; zgodnie z zapisem zawartym w porozumieniu zawartym z gminą Kluczbork w zakresie prowadzenia Gimnazjum nr 1 w Kluczborku na naukę drugiego języka obcego przeznaczono 38.900 zł.; ponadto - kontynuował Starosta, w roku szkolnym 2004 / 2005 zatwierdzono 13 oddziałów gimnazjum stąd w okresie: I – VIII br. jest to 26 godzin tygodniowo nauczania drugiego języka a w roku szkolnym 2005 / 2006, nabór do gimnazjum ustalono na poziomie 4 oddziałów czyli łącznie 12 oddziałów, z tego powodu liczba godzin od IX do XII wyniesie 24 tygodniowo a koszty poniesione z tytułu nauczania drugiego języka nie mogą przekroczyć kwoty dotacji z Gminy Kluczbork czyli kwoty 38.900 zł. Zarząd Powiatu po wysłuchaniu opinii Wydziału Edukacji w niniejszej sprawie, jednogłośnie przychylił się do niej tzn. że Zarząd Powiatu również nie znajduje uzasadnienia przydzielenia godzin na nauczanie drugiego języka obcego w gimnazjum w związku z powyższym nie popiera wniosku Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku.
- aneks nr 7 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach
na rok szkolny 2004 / 2005; Pani Mirosława Pyclik wyjaśniła zebranym przyczynę zmiany liczby zatwierdzonych godzin a mianowicie powodem zmiany jest otrzymanie przez jedną z uczennic Liceum Ogólnokształcącego orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego ze względu na stan jej zdrowia utrudniający uczęszczanie do szkoły. Godziny nauczania indywidualnego zostały przydzielone zgodnie z wymogami określonymi przepisami prawa w zakresie sposobu i trybu organizacji nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży
i spowodowało to wzrost ogólnej liczby godzin nauczycielskich o 12 tygodniowo. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego aneksu, Starosta zaproponował aby go zatwierdzić. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 7 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach
na rok szkolny 2004 / 2005 i upoważnił Starostę do jego podpisania.
- aneks nr 8 do arkusza organizacji internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno –
Wychowawczego w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005; Pani Pyclik wyjaśniła, że zmiana liczby zatwierdzonych godzin spowodowana została rozwiązaniem umowy o pracę na wniosek pracownika internatu realizującego etat w wymiarze 24 godzin, z których to godzin - 17 przydzielono jako godziny ponadwymiarowe nauczycielom – wychowawcom internatu pracującym z tymi samymi grupami wychowawczymi natomiast pozostałych 7 godzin zawieszono do odwołania i takie rozdysponowanie godzin wychowawczych wśród zatrudnionych nauczycieli internatu, zdaniem Wydziału Edukacji, jest dobrym rozwiązaniem zarówno od strony finansowej jak i wychowawczej - przyjętym na 2 miesiące. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego aneksu, Starosta zaproponował aby go zatwierdzić. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 8 do arkusza organizacji internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno –
Wychowawczego w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005 i upoważnił Starostę do jego podpisania.
- aneks nr 5 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku
na rok szkolny 2004 / 2005; Pani Mirosława Pyclik powiedziała, że zmiana liczby zatwierdzonych godzin spowodowana została orzeczeniem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na mocy którego to orzeczenia, przydzielono do końca bieżącego roku szkolnego nauczanie indywidualne uczniowi klasy II Gimnazjum natomiast ogólna liczba godzin i tak uległa zmniejszeniu, gdyż zakończyła się nauka w klasach maturalnych. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego aneksu, Starosta zaproponował aby go zatwierdzić. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 5 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005 i upoważnił Starostę do jego podpisania.
Do punktu 3 porządku
Przewodniczący Zarządu przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia terminów rozliczania i przekazywania dochodów własnych i środków na wydatki na rachunek budżetu Powiatu. Skarbnik wyjaśnił, że niniejsza uchwała wprowadza określenie terminów rozliczania i przekazywania dochodów własnych i środków na wydatki na rachunek budżetu powiatu gdyż do tej pory w Powiecie Kluczborskim, nie było to unormowane żadnym przepisem wewnętrznym. Dotychczas środki z tytułu dochodów własnych, podległe jednostki przekazywały na rachunek budżetu powiatu w różnych terminach – nie zawsze po ich uzyskaniu. W związku z tym – kontynuował Skarbnik, że ukazało się nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa określając nowe terminy przekazywania środków z tytułu dochodów budżetowych na rachunek budżetu państwa, Starostwo Powiatowe w Kluczborku również postanowiło wprowadzić wewnętrzne unormowanie tej kwestii w swoim powiecie a mianowicie: zgromadzone na rachunkach środki z tytułu dochodów należy przekazywać na rachunek budżetu w następujących terminach: stan na 15 dzień danego miesiąca – do 20 dnia danego miesiąca; stan na ostatni dzień danego miesiąca – do 05 dnia następnego miesiąca natomiast zaksięgowane i zgromadzone środki na koncie dochodów na koniec roku budżetowego, należy przekazać do dnia 05 stycznia następnego roku. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego projektu uchwały, Starosta poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie określenia terminów rozliczania i przekazywania dochodów własnych i środków na wydatki na rachunek budżetu Powiatu.
Do punktu 4 porządku
Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym wniosek Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu w sprawie zawarcia umowy na usługi konserwacyjne 2 sztuk dźwigów osobowych oraz towarowego znajdujących się w budynku oddziału chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku. Starosta powiedział, że w/w wydział pisze we wniosku, że dźwigi te zostały zgłoszone przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku do Urzędu Dozoru Technicznego w celu dopuszczenia do eksploatacji. Urząd Dozoru Technicznego zezwolił na eksploatację, jednakże spółka nie zawarła stosownej umowy konserwacyjnej co było zawarte w zaleceniach i w efekcie po ponownej kontroli, dźwigi te
zostały trwale wyłączone z eksploatacji. W celu ich ponownego uruchomienia Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu proponuje zawrzeć umowę konserwacji z firmą “ConsLift” s. c. z Prószkowa do momentu przekazania budynku do Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. Miesięczne koszty usług konserwacyjnych to: dźwig towarowy – 70,00 zł. plus VAT, dźwig szpitalny hydrauliczny – 180,090 zł. plus VAT. Wicestarosta stwierdził, że koszty te mogą być ponoszone przez powiat tylko do dnia przekazania w użytkowanie w/w budynku do Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. i proponuje zawrzeć umowę z w/w firmą. Ponadto Wicestarosta dodał, że koszty jakie powiat poniesie z tego tytułu muszą być proporcjonalne do ilości dni np. jeżeli przekazanie nastąpi w połowie miesiąca, to powiat poniesie koszty za w/w usługi tylko do tego konkretnego dnia przekazania a nie za cały miesiąc. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji postanowił jednogłośnie pozytywnie zaopiniować powyższy wniosek i jednocześnie postanowił o ponoszeniu kosztów usług konserwacyjnych tylko do dnia przekazania w użytkowanie w/w budynku do Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku.
Do punktu 5 porządku
Starosta przedstawił zebranym wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie przyznania dodatku funkcyjnego dla Pani Doroty Papierkowskiej, dyrektora Domu Dziecka w Bogacicy. Zarząd Powiatu po krótkiej dyskusji pozytywnie zaopiniował wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku o przyznanie dodatku funkcyjnego: na okres od 01.01.2005 r. do 30.06.2005 r w wysokości 29%.
Do punktu 6 porządku
Starosta przedstawił zebranym projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej. Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z powyższym projektem uchwały jednogłośnie go zatwierdził i postanowił o jego skierowaniu na następną sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Do punktu 7 porządku
. Starosta przedstawił zebranym porozumienie z Gmina Byczyna w sprawie dotacji celowej w kwocie 1.000 zł. przeznaczonej dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku na program: “Udzielanie wsparcia osobom – ofiarom przemocy i kryzysu z terenu gminy Byczyna”. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższe porozumienie i postanowił o jego podpisaniu upoważniając do tego Starostę oraz Wicestarostę.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński ...............................................
4. Otylia Skoczylas .................................................
5. Stanisław Stenzel ................................................