PROTOKÓŁ nr 98/2005
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 16 lutego 2005r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło czterech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Skarbnik Powiatu, Sekretarz Powiatu, Naczelnik Wydziału Edukacji.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Sprawy oświaty:
- aneks nr 4 do arkusza organizacji SOSW w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
- aneks nr 3 do arkusza organizacji ZSO w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
- wniosek Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku w sprawie dofinansowania III Konferencji Historycznej Uczniów Szkół Średnich Województwa Opolskiego;
- projekt uchwały w sprawie organizacji roku szkolnego 2005 / 2006.
- Sprawy finansowe:
- uchwała nr 20/2005 z dnia 28 stycznia 2005 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego – odwołanie?
- wniosek ZSO w Kluczborku w sprawie wyasygnowania środków na wykonanie remontu sali gimnastycznej;
- wniosek Rzymskokatolickiej Parafii w Krzywiczynach w sprawie dofinansowania remontu Kościoła oraz placu kościelnego;
- porozumienie Nr FN.I-PP/3052/1/2005 z Gminą Wołczyn - dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca “Modrzewiacy”;
- porozumienie Nr FN.I-PP/3052/2/2005 z Gminą Byczyna - dofinansowanie imprezy pn. XXII Zlot Piłkarzy Weteranów;
- porozumienie Nr FN.I-PP/3052/3/2005 z Gminą Kluczbork – dofinansowanie wyścigu kolarskiego juniorów młodszych “Po ziemi kluczborskiej”;
- porozumienie Nr FN.I-PP/3052/4/2005 z Gminą Kluczbork w sprawie powierzenia Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej w Kluczborku zadań przewidzianych dla powiatowej biblioteki publicznej Powiatu Kluczborskiego.
- Wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w sprawie zatwierdzenia harmonogramu działań naprawczych Domów Pomocy Społecznej w Gierałcicach i Kluczborku.
- Harmonogram prac niezbędnych do realizacji projektu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego “Nasz Dom” Bogacica-Bąków opracowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.
- Apel grupy gospodarstw ekologicznych “Skowronki” w sprawie ogłoszenia obszaru Powiatu Kluczborskiego strefą wolną od upraw organizmów roślinnych genetycznie zmodyfikowanych wraz z projektem stanowiska Rady Powiatu Kluczborskiego.
- Zapoznanie z planem audytu wewnętrznego na 2005 rok.
- Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu.
9. Wolne wnioski.
10. Zamknięcie obrad.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokoły z posiedzenia Zarządu, które odbyły się w dniu 02, 08 lutego 2005r. zostały również przyjęte.
Do punktu 2 porządku
Starosta omówił następujące sprawy:
- Aneks nr 4 do arkusza organizacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
w Kluczborku na rok szkolny 2004/2005.
P. Jolanta Krzysztowczyk Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że 2 godziny zajęć edukacyjnych “wychowanie do życia w rodzinie” w kl. V –VI szkoły podstawowej specjalnej i kl. II a i II b zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej są zapisane w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania, ponieważ w gimnazjum jest to w ramach tzw. przedmiotu “wychowanie o społeczeństwie”.
Zarząd Powiatu zatwierdził aneks nr 4 do arkusza organizacji Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku na rok szkolny 2004/2005. Upoważniono Starostę do podpisania aneksu.
- aneks nr 3 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących
w Kluczborku na rok szkolny 2004/2005. Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, ze zmiany uwzględniają objęcie nauczaniem indywidualnym jednej uczennicy. Zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 29 stycznia 2003r. w sprawie sposobu i trybu organizowania nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży przydzielono minimalną tygodniową liczbę godzin tj. 12 godzin.
Zarząd Powiatu zatwierdził aneks nr 3 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku na rok szkolny 2004/2005.
Upoważniono Starostę do podpisania aneksu.
- Starosta zapoznał zebranych z wnioskiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących
w Kluczborku w sprawie dofinansowania III Konferencji Historycznej Uczniów Szkół Średnich Województwa Opolskiego.
Kosztorys konferencji przedstawia się następująco:
- 2 wykładowców x 100 zł = 200 zł
- koszty dojazdu – ryczałt na samochód: Kraków-Kluczbork 200 km x 0,7846 = 156,92 zł,
Kluczbork-Kraków 200 km x 0,78446 = 156,92 zł.
Naczelnik Wydziału Edukacji zaproponowała aby dofinansowanie przedmiotowej konferencji nastąpiło ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na dofinansowanie III Konferencji Historycznej Uczniów Szkół Średnich Województwa Opolskiego ze środków przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli.
- Przewodniczący Zarządu przeczytał projekt uchwały w sprawie organizacji roku
szkolnego 2005/2006 w prowadzonych przez Powiat Kluczborski szkołach i placówkach oświatowych – zał. nr 2d. Uchwała zawiera wytyczne do opracowania arkuszy organizacji oparte na dotychczasowych rozstrzygnięciach Zarządu w sprawie naboru do klas pierwszych oraz liczby etatów pracowników obsługi i administracji w poszczególnych szkołach i placówkach powiatu kluczborskiego.
Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie organizacji roku szkolnego 2005/2006 w prowadzonych przez Powiat Kluczborski szkołach i placówkach oświatowych.
Do punktu 3 porządku
- Skarbnik zapoznał zebranych z uchwałą Nr 20/2005 z dnia 28 stycznia 2005r.
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie negatywnej opinii możliwości sfinansowania deficytu budżetowego przedstawionego w uchwale budżetowej Rady Powiatu w Kluczborskiego na 2005r.
Skarbnik: Skład Orzekający RIO dokonał następujących ustaleń:
Wydatki w wysokości 48.960.556 zł przewyższają planowane dochody w wysokości 41.683.688 zł o kwotę 7.276.868 zł stanowiącą deficyt budżetowy.
Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 124 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych Rada Powiatu Kluczborskiego w § 4 uchwały określiła, iż źródłem pokrycia deficytu budżetowego w kwocie 7.276.868 zł będą przychody uzyskane z emisji obligacji komunalnych w wielkości 8.300.000 zł. Zatem określone przez Radę Powiatu źródło pokrycia deficytu budżetowego zawiera się w treści art. 112 ust. 2 pkt. 1 ustawy o finansach publicznych. Taka decyzja została podjęta w kontekście konieczności przystąpienia do spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ ZOZ w Kluczborku. Na ten cel zamierza się wyemitować obligacje w bieżącym roku na wartość 6.300.000 zł, natomiast różnica 2.000.000 zł stanowi ostatnia trzecia transza I emisji obligacji komunalnych przeznaczona na inwestycje i remonty dróg, placówek oświatowych, opieki społecznej a także uzbrojenie terenu pod budownictwo jednorodzinne. Rozchody w kwocie 1.023.132 zł przeznaczone zostały na spłatę rat kredytów długoterminowych zaciągniętych na rynku krajowym.
Następnie Skład Orzekający odnosi się do pisma z 21 stycznia 2005r. które przesłano do RIO
i jest to obligatoryjne pismo a dotyczy wykazu zaciągniętych zobowiązań długoterminowych.
Taka informacja jest przedkładana do RIO w Opolu celem obliczenia wysokości długu publicznego, ponieważ każda jednostka samorządowa ma taki obowiązek.
W załączniku nr 2uchwały budżetowej Powiatu w dziale 757 – Obsługa długu publicznego ujęto jako wydatki bieżące kwotę 765.955 zł, stanowiącą spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych na rynku krajowym oraz wyemitowanych obligacji czyli odsetki obsługę zadłużenia którą płacimy w ramach wydatków. Natomiast w tym samym dziale określono również kwotę 2.055.350 zł jako spłatę udzielonego poręczenia. W dziale 851 – Ochrona zdrowia zaplanowano jako wydatki bieżące kwotę 4.257.686 zł którą przeznacza się na spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ ZOZ w Kluczborku z tytułu zobowiązań pracowniczych. Nadto uchwała Rady Powiatu w sprawie uchwalenia budżetu w § 18, 19 i 20 ustala maksymalną wysokość pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd Powiatu w roku budżetowym do kwoty 2.000.000 zł oraz do zaciągania zobowiązań do sumy 3.000.000 zł oraz do udzielania pożyczek, poręczeń i gwarancji do sumy 100.000 zł.
Skład Orzekający zważył co następuje.
Spłata z tytułu zobowiązań obciążających budżet Powiatu stanowić będzie kwotę 6.283.799 zł. Na powyższą wielkość składają się: 4.183.799 zł – przypadające do spłaty raty kredytów, poręczeń wraz z odsetkami oraz odsetki od wyemitowanych obligacji; 2.000.000 zł z tytułu ustalenia w uchwale budżetowej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd Powiatu w roku budżetowym (potencjalne zadłużenie, które może wystąpić, obecnie go nie ma) oraz 100.000 zł z tytułu ustalenia łącznej kwoty poręczeń udzielanych przez Zarząd Powiatu. Tak wyliczona na rok budżetowy 2005 kwota spłat stanowi 15,07% planowanych dochodów budżetowych Powiatu Kluczborskiego w wysokości41.683.688 zł i przekracza wskaźnik 15% określony w art. 113 ustawy o finansach publicznych. To jest pierwsza część opinii, która wpływa na jej negatywny wynik, przy czym przekroczenie tego wskaźnika 15,07% jest to kosmetyka i metodologia liczenia. Przyjęta przez Skład Orzekający wielkość spłaty poręczenia jest wyższa niż zapisano w budżecie.
Natomiast w budżecie są zapisane 2.055.350 zł.
Natomiast zasadniczym problemem i zasadniczą przesłanką o którą oparto tą negatywną opinię jest rzecz opisana w następnym akapicie.
Niespłacone zobowiązania finansowe przedstawione w piśmie Starostwa Powiatowego w Kluczborku z dnia 21 stycznia 2005r. na koniec roku budżetowego 2004 wynoszą 17.699.049 zł. Wykazane zobowiązania obciążające budżet Powiatu należy w roku budżetowym 2005 pomniejszyć o spłatę rat kapitałowych w wysokości 3.078.482 zł oraz powiększyć o 8.300.000 zł z tytułu planowanej emisji obligacji komunalnych co w trakcie roku budżetowego (prognoza) może wynieść 22.920.567 zł stanowiąc 54.99% planowanych dochodów, czyli nie przekracza się 60% a zostanie załatwiony temat zadłużenia SPZOZ na 6.300.000 zł. Takie też było założenie aby się zmieścić poniżej 60% i w następnych latach obniżać ten próg zadłużenia łącznego do coraz niższego poziomu.
Wielkość powyższa nie uwzględnia zadłużenia SPZOZ, które zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej zobowiązany jest pokryć budżet powiatu (po jego likwidacji), wynoszącego według optymistycznych prognoz na 31 grudnia 2004r. 10.623.019 zł przy założeniu umorzenia przez Powiat pożyczki udzielonej SPZOZ przez Radę Powiatu kluczborskiego w wysokości 2.833.334 zł. Zatem łączne zobowiązania Powiatu wyniosą 33.543.586 zł stanowiące 80,47% planowanych dochodów budżetu powiatu.
Zdanie to jest zupełnie sprzeczne z obowiązującymi przepisami. Do zadłużenia Powiatu zostało dodane zadłużenie SPZOZ. Art. 114 ust. 2 ustawy o finansach publicznych stanowi,
że “W trakcie roku budżetowego łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec kwartału nie może przekraczać 60% planowanych w danym roku budżetowym dochodów tej jednostki”.
Przedstawione wyżej wskaźniki wielkości spłat rat kredytów i pożyczek oraz z tytułu obligacji a także zadłużenia nie spełniają wymogu prawnego zawartego w art. 113 ust. 1 i 114 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Na tej podstawie Skład Orzekający RIO wydał negatywną opinię.
Niezależnie od powyższego Skład Orzekający ustalił, że wydatki bieżące zaplanowane w budżecie Powiatu Kluczborskiego stanowią 47.807.556 zł. (48.960.556 wydatki ogółem – 1.153.000 wydatki majątkowe = 47.807.556 zł). Jeśli wydatki bieżące są wyższe od dochodów budżetowych określony stan finansów publicznych prowadzi do niewypłacalności jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast w tej części Skład Orzekający popełnił jeden podstawowy błąd, mianowicie nikt nie zadał pytania po co są przychody z obligacji. Przychody są w wydatkach, nimi będzie spłacane zadłużenie i będą robione remonty.
Jeżeli Rada Powiatu podjęła uchwałę o wyemitowaniu obligacji w dużej mierze na cele remontowe to wydatki remontowe zwiększają wydatki bieżące a nie inwestycyjne.
Analizę należało przeprowadzić następująco: od wydatków bieżących należało odjąć przychody z obligacji i wtedy różnica między dochodami a wydatkami na korzyść dochodów wynosi 1.023.132 zł, ponieważ tyle wynoszą rozchody czyli spłata kredytu. Rozchody muszą być finansowane dochodami.
Z powodu takiej opinii nie będzie można zrealizować tego założonego deficytu. Jeżeli odwołanie nie przyniosłoby pożądanego efektu są następujące możliwości:
- zmienić budżet i zrezygnować z tych przychodów i spłaty zadłużenia albo
- wypowiedzenie się Rady Powiatu co do tej kwestii, Rada Powiatu może podjąć uchwałę w której nie podzieli stanowiska RIO.
Jeżeli budżet nie zostanie z jakiegoś powodu zrealizowany to negatywna opinia będzie skutkowała w opiniach o wykonaniu budżetu za I półrocze i w opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu, które jest podstawa udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu, jak również dla opinii Komisji Rewizyjnej odnośnie wnioski o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium.
Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił wnieść odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej od uchwały nr 20/2002 z dnia 28 stycznia 2005r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu dot. negatywnego zaopiniowania możliwości sfinansowania deficytu budżetowego przedstawionego w uchwale budżetowej Rady Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok. Upoważniono Starostę oraz Skarbnika do podpisania odwołania.
Skarbnik przeczytał projekt odwołania od uchwały nr 20/2002 z dnia 28 stycznia 2005r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.
- Skarbnik zapoznał zebranych z wnioskiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących
w Kluczborku w sprawie wyasygnowania przez zarząd Powiatu kwoty 26.841,70 zł na wykonanie zadania pn. ”Wykonanie odprowadzenia wód opadowych i drenażowych z posadowienia sali gimnastycznej Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku do kolektora deszczowego”. Celem przedsięwzięcia było osuszenie zagrzybionego i zawilgoconego od wielu lat budynku. Zadanie zostało podzielne na dwa etapy, które zostały już zrealizowane. W trakcie prac zauważono, ze stare rynny znajdujące się przy sali gimnastycznej są tak zniszczone, że nie gwarantują nawet słabego odprowadzenia wód deszczowych do kolektora. Są one poprzerywane i zapchane w 90%.
Skarbnik: dyrektor szkoły ma w budżecie zapisane na zadania remontowe szkoły: malowanie sal lekcyjnych 12 000 zł, remont dachu budynku szkoły 50 000 zł.
Zarząd Powiatu postanowił, że zostanie dokonana zmiana w planie wydatków remontowych Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku.
Zmiana zostanie wprowadzona po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły.
- Starosta zapoznał członków Zarządu z wnioskiem Rzymskokatolickiej Parafii
w Krzywiczynach w sprawie dofinansowania remontu Kościoła oraz placu kościelnego.
Zarząd Powiatu nie wyraził zgody na dofinansowanie remontu Kościoła oraz placu kościelnego ze względu na brak środków finansowych. Ponadto Zarząd Powiatu nie ma możliwości formalno-prawnych aby dotować instytucje kościelne.
- Skarbnik omówił projekt porozumienia Nr FN,I-PP/3052/1/2005.
Zgodnie z Uchwałą Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2004 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005r. przekazuje się Gminie Wołczyn dotację celową w kwocie 4.500,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca “Modrzewiacy”.
Zarząd Powiatu postanowił o zawarciu porozumienia z Gminą Wołczyn w sprawie przekazania Gminie Wołczyn dotacji celowej w kwocie 4.500,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca “Modrzewiacy”.
Zarząd upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do podpisania porozumienia.
- Skarbnik omówił projekt porozumienia Nr FN.I-PP/3052/2/2005.
Zgodnie z Uchwałą Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2004 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok, przekazuje się Gminie Byczyna dotację celową w kwocie 3.000,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie imprezy, PN.: “XXII Zlot Piłkarzy Weteranów”.
Zarząd Powiatu postanowił o zawarciu porozumienia z Gminą Byczyna w sprawie przekazania dotacji celowej Gminie Byczyna w kwocie 3.000,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie imprezy pn.: “XXII” Zlot Piłkarzy Weteranów”.
Upoważniono Starostę oraz Wicestarostę do podpisania porozumienia.
- Skarbnik omówił projekt porozumienia Nr FN.I-PP/3052/3/2005.
Zgodnie z Uchwałą Nr XXV/177/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2004 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok, przekazuje się Gminie Kluczbork dotację celową w kwocie 2.000,00 zł przeznaczona na dofinansowanie wyścigu kolarskiego juniorów młodszych “Po ziemi kluczborskiej”.
Zarząd Powiatu podjął decyzję o zawarciu porozumienia z Gminą Kluczbork w sprawie
przekazania Gminie Kluczbork dotacji celowej w kwocie 2.000,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie wyścigu kolarskiego juniorów młodszych “Po ziemi kluczborskiej”.
Zarząd upoważnił starostę oraz Wicestarostę do podpisania porozumienia.
g) Skarbnik omówił projekt porozumienia pomiędzy Powiatem Kluczborskim a Gminą Kluczbork odnośnie przekazania zadań i prowadzenia Biblioteki Powiatowej przez Gminę Kluczbork w ramach Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej. Skarbnik zaproponował aby Wydział Współpracy Europejskiej przekazał Gminie Kluczbork projekt porozumienia wraz z projektem uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z zapytaniem czy Gmina potwierdza swoje zainteresowanie przejęciem zadań.
W projekcie porozumienia zawarty jest zapis, że kwota jest na czas nieokreślony, kwota będzie rosła o wskaźnik inflacji przewidzianej w ustawie budżetowej.
Zarząd Powiatu zlecił Naczelnikowi Wydziału Współpracy Europejskiej, Kultury, Sportu i Turystyki przekazanie do Gminy Kluczbork w/w projektu porozumienia
w celu ustalenia czy Gmina chce przejąć to zadanie oraz czy odpowiadają Gminie warunki porozumienia w sprawie powierzenia Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej w Kluczborku zadań przewidzianych dla powiatowej biblioteki publicznej Powiatu Kluczborskiego.
Do punktu 4 porządku
Starosta zapoznał zebranych w wnioskiem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. Na podstawie rozporządzenia w sprawie domów pomocy społecznej zostały opracowane programy naprawcze domów pomocy społecznej w Kluczborku i Gierałcicach, czyli długoletnie plany działań na lata 2000-2006. Urząd Wojewódzki zwrócił się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie o określenie stopnia realizacji w/w programu. W harmonogramie działań naprawczych zawarto analizę zadań zrealizowanych i niezrealizowanych oraz zadań zaplanowanych na rok 2005 - 2006.
Starosta poinformował, że na Konwencie Starostów przeprowadzono dyskusję na temat sytuacji w domach pomocy społecznej. Sytuacja jest podobna we wszystkich powiatach.
Mianowicie z kilkudziesięciu osobowych kolejek wszędzie robią się wolne miejsca. Podstawową przyczyną jest zmiana sposobu finansowania i kierowania przez gminy domów pomocy społecznej.
Zarząd Powiatu zlecił Pełnomocnikowi ds. Mienia i Opieki Społecznej przeprowadzenie rozmowy z dyrektorami Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku i Gierałcicach w celu przeanalizowania przedłożonego harmonogramu i ustalenia jakie zadania i na jaką kwotę dyrektorzy mogą wykonać w oparciu o własne środki finansowe. Należy również ustalić termin przesłania harmonogramu do Wojewody.
Do punktu 5 porządku
Starosta przeczytał wniosek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku dot. projektu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego “Nasz dom” Bogacica – Bąków.Realizacja Zespołu Socjalizacujno – Interwencyjnego “Nasz Dom” Bogacica – Bąków zostanie przeprowadzona na przestrzeni 2005/206 roku. W dwóch etapach. Do końca roku szkolnego 2004/2005 placówka funkcjonować będzie w dotychczasowej strukturze ze względów organizacyjnych oraz z powodu trwającego roku szkolnego. W tym czasie podjęte zostaną działania przekształceniowe w zakresie kadr i księgowości. Projekt zakłada opiekę nad 50 dzieci. Od roku szkolnego 2005/2006 przeprowadzone zostaną zmiany organizacyjne polegające na utworzeniu w Bąkowie grupy usamodzielniającej liczącej 15 wychowanków w wieku od 15 do 18 lat. Dzieci, które ukończą gimnazjum i starsze będą objęte programem usamodzielniania zaakceptowanym przez inspektora Wydziału Polityki społecznej Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Opolu oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Kluczborku.
W placówce zabezpieczone zostaną 3 miejsca interwencyjne w ramach, których mogłyby odbywać się przyjęcia dzieci w ramach interwencji (bez względu na wiek) do czasu uregulowania ich sytuacji prawnej – łącznie stanowić to będzie 18 miejsc. Proponowane rozwiązanie umożliwi uzyskanie oszczędności wynikających z tego, że dzieci nie będą musiały być umieszczane w placówkach w innym powiecie gdzie koszt utrzymania wychowanka jest niejednokrotnie wyższy niż w naszej placówce.
Całe przedsięwzięcie zakłada kompleksową opiekę i wychowanie dzieci z terenu naszego powiatu a przekształcenie nie odbędzie się kosztem opieki nad dziećmi.
Realizację powyższego projektu przedstawia “Harmonogram prac niezbędnych do realizacji projektu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego Nasz Dom Bogacica – Bąków” wraz z projektem uchwały Rady Powiatu dot. powołania Zespołu.
Zarząd Powiatu przyjął Harmonogramu prac niezbędnych do realizacji projektu Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno-Interwencyjnego “Nasz Dom” Bogacica –Bąków.
Nadzór nad realizacją harmonogramu powierzono Pełnomocnikowi do spraw Mienia
i Polityki Społecznej.
Do punktu 6 porządku
Starosta zapoznał członków zarządu z Apelem grupy gospodarstw ekologicznych
“SKOWRONKI” z okolic Kluczborka – działającej w strukturach Kluczborsko-Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej w sprawie ogłoszenia obszaru Powiatu Kluczborskiego strefą wolną od upraw organizmów roślinnych genetycznie modyfikowanych oraz z projektem stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku.
Zarząd Powiatu zapoznał się z apelem grupy gospodarstw ekologicznych “Skowronki”
w sprawie ogłoszenia obszaru Powiatu Kluczborskiego strefą wolną od upraw organizmów roślinnych genetycznie modyfikowanych.
Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował projekt stanowiska Rady Powiatu Kluczborskiego
i zlecił Panu przekazanie go jako materiał na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Do punktu 7 porządku
Pan Adam Radom – Audytor Wewnętrzny omówił plan audytu wewnętrznego na
2005 rok. P. A.Radom, stwierdził, że przystąpił do analizy obszarów audytu jakie funkcjonują w powiecie kluczborskim. Takie obszary audytu są to: budżet, oświata i zarządzanie oświatą, sprawozdawczość i wszelkie inne typy działalności. W tych obszarach audytu należałoby zidentyfikować obszary ryzyka, czyli wszystkie działania, które mogą spowodować ryzyko niekoniecznie finansowe. Identyfikacja wynikała przede wszystkim z przypisanych powiatowi zadań ustawowych lub powierzonych na mocy ustaw lub porozumień. Procedura dokonania analizy ryzyka, czyli wybrania tych obszarów ryzyka, które są największe polegała na zastosowaniu metody matematycznej przy współudziale kierownictwa: Starosta, Wicestarosta, Sekretarz, Skarbnik również w tym brali czynny udział ustalając tzw. priorytety kierownictwa w skali 1: 4. Skala 1 była zdaniem każdego z członków kierownictwa ryzykiem słabym, skala 4 była ryzykiem najwyższym w danym obszarze. Największym ryzykiem obarczone są
takie czynniki jak: dochody budżetowe, wydatki budżetowe zamówienia publiczne czy zarządzanie oświatą.
Kolejną analizą ryzyka było wskazanie zadań konkretnych jeżeli chodzi o obszar ryzyka.
Dokonując kolejnej analizy już końcowej metodą tzw. mieszaną okazało się, że takim priorytetem jeżeli chodzi o dochody budżetowe są dochody własne. W których komórkach i jednostkach taki audyt zostanie przeprowadzony to już jest analiza subiektywna w ocenie audytora. Taką jednostka jest niewątpliwie Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, ponieważ są tam prawie największe dochody powiatu jeżeli chodzi o dochody własne związane z usługami w zakresie edukacji młodzieży. Drugą taką jednostka jest Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku to są procedury naliczania i ściągania dochodów z tytułu emerytur i rent pensjonariuszy. Pomija się dochody administracyjne, czyli Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku, ponieważ one nie są narażone zbyt wielkim ryzykiem, dlatego, że wszystkie te dochody są uregulowane ustawami i rozporządzeniami.
Drugim priorytetowym zadaniem są wydatki budżetowe i wynagrodzenia. Jeżeli wydatki budżetowe i związane z tym wynagrodzenia to przede wszystkim oświata, ponieważ to 50% budżetu. I teraz gdzie zadanie audytowe? Dwa kryteria: materialność czyli wysokość wynagrodzeń (Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych CKU w Kluczborku, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku) i złożoność systemu naliczania (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku i szkoły wiejskie).
Trzeci czynnik bardzo istotny to jest zarządzanie oświatą i sprawozdawczość oświatowa.
Sprawozdawczość oświatowa ma duży wpływ przede wszystkim na dochody z tytułu subwencji oświatowej. Błędy w sprawozdawczości oświatowej w sprawie ilości uczniów, itp. spowodują, że subwencja może być źle naliczona. Wydział Edukacji dokonuje zbiorczych zestawień, jednak należałoby sprawdzić jak wyglądają procedury ustalania wszystkich danych. Są to trzy zadania wynikające z analiz, które powinny być zrealizowane w roku bieżącym, pozostałe zadania byłyby na lata następne. Odgórne standardy mówią o tym, że planuje się od trzech do czterech zadań audytowych.
Zarząd Powiatu zapoznał się a następnie przyjął plan audytu wewnętrznego na 2005 rok
Do punktu 8 porządku
Starosta omówił następujące materiały na sesję Rady Powiatu w Kluczborku:
- projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2005 rok,
- projekt uchwały w sprawie uchwalenia “Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”,
- projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku,
- projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Kluczbork zadań przewidzianych dla Powiatowej Biblioteki Publicznej Powiatu Kluczborskiego,
- projekt stanowiska Rady Powiatu Kluczborskiego w sprawie zakazu stosowania do upraw oraz ochrony obszaru Powiatu Kluczborskiego przed napływem organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO),
- projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na 2005 rok.
Zarząd Powiatu zajął stanowisko (zał. nr 8) do projektu uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na 2005 rok
- sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 15.12.2004r. do 08.02.2005r.
Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował powyższe projekty uchwał oraz sprawozdanie
z działalności Zarządu Powiatu.
Do punktu 9 porządku
a) Zarząd Powiatu ustanowił trwały zarząd na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z siedzibą w Kluczborku ul. Jagiellońska 3 nieruchomości zajętych pod drogę powiatową nr 1355 O o nazwie Przybkowice – Budzów – Gola będącej własnością Powiatu Kluczborskiego oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr 744 -zał. nr 9a.
b) Zarząd Powiatu ustanowił trwały zarząd na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z siedzibą w Kluczborku, ul. Jagiellońska 3, nieruchomości zajętych pod drogę powiatową nr 2103 O o nazwie ulica Kołłątaja, będącej własnością Powiatu Kluczborskiego, oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr 49/7, 10/1, 52.
c) Zarząd Powiatu ustanowił trwały zarząd na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z siedzibą Kluczborkui, ul. Jagiellońska 3, nieruchomości zajętych pod drogę powiatową nr 1326 O o nazwie Stare Olesno – Jasienie będącej własnością Powiatu Kluczborskiego, oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr: 62, 153, 49, 32, 20/5, 24/5, 49, 28/6, 34/12, 145, 96, 97, 165, 171, 118, 224/88, 313/88, 469/83, 549/190, 562/226, 493/283, 538/165, 559/220, 571/262, 565/241.
d) Zarząd Powiatu ustanowił trwały zarząd na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z siedzibą w Kluczborku, ul. Jagiellońska 3, nieruchomości zajętych pod drogę powiatową nr 1332 O o nazwie droga przez wieś Lasowice Wielkie, będącej własnością Powiatu Kluczborskiego, oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr: 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 20.
e) Zarząd Powiatu ustanowił trwały Zarząd na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z siedzibą w Kluczborku, ul. Jagiellońska 3, nieruchomości zajętych pod drogę powiatową nr 1320 O o nazwie Krasków – Borkowice, będącej własnością Powiatu Kluczborskiego, oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr: 669/62, 11, 11/1, 11/2, 167/1.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Tatiana Wollna Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński ...............................................
3. Irena Kielar ................................................
4. Otylia Skoczylas .................................................
5. Stanisław Stenzel ................................................