PROTOKÓŁ nr 96/2005
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 02 lutego 2005 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło czterech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Skarbnik Powiatu, Sekretarz Powiatu, Naczelnik Wydziału Edukacji.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Sprawy oświaty:
- zapoznanie z dokumentem: “Profilaktyka w kontekście strategii środowiska lokalnego”;
- zapoznanie z “Planami absolwentów rocznik 2005 szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim”;
- aneks nr 2 do arkusza organizacji ZSP Nr 1 w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
- aneks do porozumienia z dnia 14.12.2004 r. z Powiatem Oleskim w sprawie organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli oraz rozwiązanie umowy z dnia 2 sierpnia 2001 r. zawartej z Powiatem Oleskim w sprawie współpracy w zakresie doradztwa metodycznego dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych, dla których organami prowadzącymi są Powiat Kluczborski i Powiat Oleski;
- aneks nr 1 do porozumienia w sprawie doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli zawartego w dniu 17.11.2004 r. z Gminą Praszka;
- projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 73/222/2004 Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie powierzenia zadań nauczycielom – doradcom metodycznym;
- stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie nieuzgodnionych z przedstawicielami związków zawodowych na spotkaniach w dniach 11 i 20 stycznia 2005 r. zapisów Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 rok;
- wniosek ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie zatrudnienia psychologa w w/w szkole.
- Sprawozdanie z działalności kontrolnej w 2004 roku.
- Sprawy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku:
- porozumienie nr 8 z Powiatem Kłobuckim dot. kosztów utrzymania dzieci w Domu Dziecka w Kłobucku pochodzących z powiatu kluczborskiego;
- umowa z Powiatem Tomaszewskim dot. kosztów utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Tomaszowie Mazowieckim pochodzącego z powiatu kluczborskiego;
- umowa nr 3 / 2004 z Powiatem Jaworskim dot. kosztów utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Jaworze pochodzącego z powiatu kluczborskiego;
- porozumienie nr 9 / 2004 z Powiatem Krapkowickim dot. kosztów utrzymania dzieci w Domu Dziecka w Bogacicy pochodzących z powiatu krapkowickiego.
- Projekt pracy Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego “Nasz Dom” Bogacica – Bąków.
- Pismo Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dot. odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury w sprawie środków z powołanej rezerwy przeznaczonej na realizację inwestycji na drogach publicznych rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1999 r.
- Odpowiedź Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku na rozstrzygnięcie Zarządu Powiatu dot. budowy chodnika w Bąkowie.
- Apel grupy gospodarstw ekologicznych “Skowronki” z okolic Kluczborka w sprawie ogłoszenia obszaru Powiatu Kluczborskiego strefą wolną od upraw organizmów genetycznie modyfikowanych.
- Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu:
- projekt uchwały w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej;
10. Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 21 stycznia 2005 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:
- dokument: “Profilaktyka w kontekście strategii środowiska lokalnego”, opracowany w oparciu o badania prowadzone wśród uczniów szkół średnich Powiatu Kluczborskiego. Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że problem uzależnień jest jednym z najpoważniejszych i najtrudniejszych, z jakim boryka się współczesne społeczeństwo. Niepokojące sygnały o zwiększaniu się rozmiarów przestępczości i niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży zrodziły konieczność skoordynowania działań wszystkich podmiotów zobligowanych do prowadzenia działań zapobiegawczych do przeprowadzenia dogłębnej i wnikliwej penetracji środowiska lokalnego. Na terenie Powiatu Kluczborskiego – kontynuowała Pani Krzysztwoczyk, pierwsze badania stanu zagrożeń młodzieży zjawiskami patologicznymi przeprowadzili pracownicy Zespołu Psychologiczno-Pedagogicznego WOM w Opolu w 2000 roku. Celem tych badań było wskazanie obszarów zagrożeń, wyznaczenie kierunków działań interwencyjnych i profilaktycznych. Uzyskane wyniki pozwoliły na zidentyfikowanie obszarów zagrożeń a tym samym opracowanie “Programu działań interwencyjnych i profilaktycznych w zakresie zagrożeń młodzieży zjawiskami patologicznymi na terenie Powiatu Kluczborskiego”. Na koniec Pani Krzysztowczyk dodała, że do opracowania niniejszego materiału posłużyły także wyniki przedstawione w raporcie na temat nadużywania alkoholu i środków odurzających. Starosta powiedział, że jest to bardzo dobry dokument tylko zastanawia się on nad jego wykorzystaniem bo tego typu programy są często sporządzane a potem nie są właściwie wykorzystywane dlatego niniejszy dokument – kontynuował Starosta, jest materiałem do podjęcia działań. Co prawda jest to integralna część większego programu ale powinny być wyciągnięte z niego wnioski i do nich przypisane działania, dlatego Starosta zaproponował, aby niniejszy dokument przekazać m. in. do szkół, do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku, Komendzie Powiatowej Policji. Pani Irena Kielar zasugerowała, aby niniejszy dokument przekazać również Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii Rady Powiatu w Kluczborku w celu wypracowania konkretnych propozycji działań profilaktycznych. Pani Krzysztowczyk poprosiła również Zarząd Powiatu, aby “poszukał” w budżecie jakiś środków, które można by przeznaczyć na bezpieczeństwo czy zdrowie. Skarbnik powiedział, że wszystkie gminy ogłaszają konkursy, w których mogą startować
szkoły, są to konkursy o pieniądze na jakiś konkretny program profilaktyczny. Trzeba tylko sprawdzić, jakie w gminach są programy bo jest szansa dostać takie środki.
Reasumując, Zarząd Powiatu przyjął powyższy dokument i postanowił o jego przekazaniu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii Rady Powiatu
w Kluczborku, Komendzie Powiatowej Policji w Kluczborku a także do szkół powiatu kluczborskiego i Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kluczborku w celu wypracowania przez w/w na podstawie powyższego dokumentu propozycji działań profilaktycznych. Jednocześnie Zarząd Powiatu zasugerował, aby szkoły powiatu kluczborskiego wzięły udział w konkursach ogłaszanych przez gminy o pieniądze na konkretny program profilaktyczny.
- “Plany absolwentów rocznik 2005 szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim”;
Pani Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że niniejszy dokument powstał na podstawie ankiet, w których wzięli udział uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, klas kończących się maturą. Z przeprowadzonych badań wynika, że 167 przyszłych absolwentów rocznika 2005 deklaruje chęć dalszej edukacji w szkole policealnej, w przypadku niepowodzenia w dostaniu się na studia wyższe, dodatkowo kontynuować naukę w szkole policealnej może 97 uczniów co stanowi łącznie 264 potencjalnych słuchaczy. Ta liczba daje zdaniem Pani Krzysztowczyk możliwość utworzenia na naszym terenie 6-10 oddziałów tej szkoły. Ponadto, dodała Pani Krzysztowczyk, z analizy propozycji Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku dotyczącej kształcenia młodzieży wynika, że największe zapotrzebowanie wykazali pracodawcy w następujących obszarach i kierunkach kształcenia: opieka nad ludźmi starszymi, sprzedawcy, pracownicy ochrony, informatycy, ślusarz, spawacz, tokarz, wytaczarz, ekonomiści, pracownicy biurowi, specjaliści ds. public relations, kosmetyczka – wizażystka. Na koniec Pani Krzysztowczyk powiedziała, że kształcenie zawodowe organizowane na terenie powiatu powinno odbywać się na kierunkach zgodnych z informacją o zapotrzebowaniu na rynku pracy oraz uwzględniać bazę edukacyjną i tym samym jak najlepiej przygotować absolwenta do zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. W związku z tym, że nikt z obecnych nie miał żadnych uwag do niniejszego dokumentu, Zarząd Powiatu przyjął “Plany absolwentów rocznik 2005 szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kluczborskim” i jednocześnie postanowił o jego przekazaniu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii Rady Powiatu.
c) aneks nr 2 do arkusza organizacji ZSP Nr 1 w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005; Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że wzrost ogólnej liczby godzin edukacyjnych o 12 tygodniowo spowodowanych jest wprowadzeniem nauczania indywidualnego dla
uczennicy klasy II TE zgodnie z wymogami. W związku z tym, dyrektor rozdysponował te godziny wśród nauczycieli uczących przez co wzrosła liczba godzin ponadwymiarowych.
W związku z tym, że nikt nie wniósł żadnych uwag do niniejszego aneksu, Zarząd Powiatu postanowił jednogłośnie go zatwierdzić i upoważnił Starostę do jego podpisania.
- aneks do porozumienia z dnia 14.12.2004 r. z Powiatem Oleskim w sprawie organizacji
doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli oraz rozwiązanie umowy z dnia 2 sierpnia 2001 r. zawartej z Powiatem Oleskim w sprawie współpracy w zakresie doradztwa metodycznego dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych, dla których organami prowadzącymi są Powiat Kluczborski i Powiat Oleski; Pani Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że wcześniej zostało zawarte porozumienie o współpracy ale bezpłatne, dlatego powiat oleski chce rozwiązać poprzednie bo zostało podpisane już nowe. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższy aneks do porozumienia i rozwiązanie umowy i upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do ich podpisania.
- aneks nr 1 do porozumienia w sprawie doskonalenia zawodowego i doradztwa
metodycznego dla nauczycieli zawartego w dniu 17.11.2004 r. z Gminą Praszka; Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła, że w tym przypadku jest to taka sama sytuacja jak w poprzednim podpunkcie niniejszego protokółu tzn. zostało podpisane porozumienie o współpracy ale bezpłatnej i w tej chwili zostaje to zmienione niniejszym aneksem.
- projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 73/222/2004 Zarządu Powiatu
w Kluczborku z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie powierzenia zadań nauczycielom – doradcom metodycznym; Pani Krzysztowczyk stwierdziła, że na mocy tej uchwały powierza się obowiązki doradcy metodycznego geografii i turystyki szkolnej Panu Henrykowi Zugowi na zasadzie dodatkowej umowy o pracę w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku. Następnie Starosta poddał pod głosowanie projekt niniejszej uchwały, którą członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie podjęli.
- stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie nieuzgodnionych z przedstawicielami związków
zawodowych na spotkaniach w dniach 11 i 20 stycznia 2005 r. zapisów Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 rok; Pani Naczelnik Wydziału Edukacji zapoznała zebranych z treścią powyższego stanowiska a następnie Zarząd Powiatu podpisał niniejsze stanowisko.
- wniosek ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie zatrudnienia psychologa w w/w
szkole; Starosta na wstępie przedstawił zebranym opinię dotyczącą powyższej sprawy przygotowaną przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku, w której to opinii wydział pisze, że jak wynika z relacji dyrekcji szkoły, na terenie szkoły coraz częściej dochodzi do zdarzeń, które bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu uczniów a nierzadko i życiu i dlatego zdaniem szkoły, psycholog pewnością zwiększyłby skuteczność oddziaływań szkoły w sytuacjach zagrożenia. Pani Irena Kielar stwierdziła, że w dzisiejszych czasach, w szkole powinien być psycholog. Pozostali członkowie Zarządu Powiatu stwierdzili z kolei, że też widzą taką potrzebę ale nie ma środków na utworzenie dodatkowego etatu co potwierdził Skarbnik. Pani Krzysztowczyk zasugerowała, aby Zarząd Powiatu wstrzymał się z podjęciem decyzji do września br. do czasu analizy zatrudnienia na nowy rok szkolny i na takie rozwiązanie powyższej sprawy Zarząd Powiatu stosunkiem głosów cztery do jednego (Pani Irena Kielar wstrzymała się od głosu) zgodził się w związku z tym postanowiono jak wyżej.
Do punktu 3 porządku
Zarząd Powiatu zapoznał się ze sprawozdaniem z działalności kontrolnej w 2004 roku opracowanym przez Audytora Wewnętrznego Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Jak wynika z niniejszego sprawozdania – powiedział Starosta, w 2004 roku przeprowadzono 5 kontroli, które były realizowane zgodnie z planem oraz na podstawie rozstrzygnięć Zarządu Powiatu. Kontrole ta miały na celu zbadanie zasadności i celowości ponoszonych wydatków, rzetelność zarządzania powierzonym mieniem oraz ustalenie zgodności z prawem realizacji powierzonych zadań. Niniejsze kontrole zostały przeprowadzone w następujących jednostkach Powiatu Kluczborskiego: Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku i Gierałcicach, SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji oraz w Domach Dziecka w Bąkowie i w Bogacicy. W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag do niniejszego sprawozdania, Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o jego przyjęciu.
Do punktu 4 porządku
Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym następujące sprawy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku:
a) porozumienie nr 8 z Powiatem Kłobuckim dot. kosztów utrzymania dzieci w Domu Dziecka w Kłobucku pochodzących z Powiatu Kluczborskiego; Starosta powiedział, że niniejsze porozumienie zawiera się w celu rozliczenia należności za pobyt dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej na terenie Powiatu Kłobuckiego. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął porozumienie nr 8 z Powiatem Kłobuckim dot. kosztów utrzymania dzieci w Domu Dziecka w Kłobucku pochodzących z Powiatu Kluczborskiego; Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do podpisania powyższego porozumienia;
- umowa z Powiatem Tomaszewskim dot. kosztów utrzymania dziecka w Domu Dziecka
w Tomaszowie Mazowieckim pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego; Starosta wyjaśnił zebranym, że powiat kluczborski ponosi koszty pobytu dziecka w Domu Dziecka w Tomaszowie Mazowieckim w wysokości ustalonej i ogłoszonej na dany rok kalendarzowy. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął umowę z Powiatem Tomaszewskim dot. kosztów utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Tomaszowie Mazowieckim pochodzącego z powiatu kluczborskiego; Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do podpisania powyższej umowy;
c) umowa nr 3 / 2004 z Powiatem Jaworskim dot. kosztów utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Jaworze pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego; Starosta wyjaśnił zebranym, że Powiat Jaworski jest powiatem prowadzącym placówkę opiekuńczo-wychowawczą tj. Dom Małych Dzieci w Jaworze, w której przebywa dziecko, mające miejsce zamieszkania przed skierowaniem do placówki na terenie powiatu kluczborskiego; Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął umowę z Powiatem Jaworskim dot. kosztów utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Jaworze pochodzącego z Powiatu Kluczborskiego; Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do podpisania powyższej umowy;
- porozumienie nr 9 / 2004 z Powiatem Krapkowickim dot. kosztów utrzymania dzieci
w Domu Dziecka w Bogacicy pochodzących z Powiatu Krapkowickiego; Starosta powiedział, że Powiat Krapkowicki począwszy od dnia 01.01.2005 roku zobowiązuje się ponosić wydatki na utrzymanie dziecka w Domu dziecka w Bogacicy w wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania dziecka w tej placówce; Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął porozumienie nr 9 / 2004 z Powiatem Krapkowickim dot. kosztów utrzymania dzieci w Domu
Dziecka w Bogacicy pochodzących z Powiatu Krapkowickiego; Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do podpisania powyższego porozumienia.
- porozumienie z Powiatem Namysłowskim dot. kosztów utrzymania dzieci pochodzących
z Powiatu Kluczborskiego a przebywających w Domu Dziecka w Namysłowie; Starosta powiedział, że Powiat Kluczborski na mocy niniejszego porozumienia zobowiązuje się ponosić koszty utrzymania dzieci umieszczonych w Domu Dziecka w Namysłowie. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął porozumienie z Powiatem Namysłowskim dot. kosztów utrzymania dzieci pochodzących z Powiatu Kluczborskiego a przebywających w Domu Dziecka w Namysłowie; Zarząd Powiatu upoważnił Starostę oraz Wicestarostę do podpisania powyższego porozumienia.
Do punktu 5 porządku
Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił projekt Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno – Interwencyjnego “Nasz Dom” Bogacica – Bąków. Projekt pracy powyższego zespołu zakłada opiekę nad 50-giem wychowanków a funkcjonować on będzie w podanej strukturze do końca roku szkolnego 2004 / 2005 – kontynuował Starosta. W roku szkolnym 2005 / 2006 zostaną podjęte zmiany organizacyjne mające na celu utworzenie w Bąkowie grupy usamodzielniającej i interwencji. Dzieci, które ukończą gimnazjum i starsze, będą objęte programem usamodzielnienia opracowanym przy udziale inspektora Wydziału Polityki Społecznej Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Opolu i PCPR w Kluczborku. Na koniec Starosta dodał, że niniejszy projekt zakłada oszczędności w ramach obsługi Zespołu przez jednego dyrektora, księgowego, intendenta – magazyniera i konserwatora – palacza. Wicestarosta powiedział, że cała ta sprawa ma głębszy sens, nie tylko to, że będzie jedna dyrekcja i że będą oszczędności ale to, że dzieci będą “pogrupowane” wiekowo. W Bąkowie miałyby się znaleźć dzieci, które są tuż przed usamodzielnieniem się. Skarbnik dodał, że jest taki pomysł, aby dzieci te stołowały się w stołówce w Kluczborku gdyż wszystkie uczęszczają do szkół w Kluczborku więc obiady będą jadały na miejscu natomiast pozostałe posiłki czy podstawowe czynności takie jak pranie czy prasowanie będą wykonywały same pod opieką wychowawców. To będzie również służyło przystosowaniu do funkcjonowania w przyszłości a poza tym, chcielibyśmy wydzielić w Bąkowie od 3 do 5 miejsc wolnych, ponieważ przestają funkcjonować pogotowia opiekuńcze i będziemy musieli dysponować miejscami wolnymi aby zareagować na np. konieczność umieszczenia dziecka z dnia na dzień i trzeba mieć takie miejsce do którego
zostanie ono przewiezione. Niniejszy projekt – kontynuował Skarbnik, daje tylko podstawową wiedzę o tym, jak to ma wszystko funkcjonować natomiast gdy Zarząd Powiatu zdecyduje się na rozwinięcie tego projektu to zdaniem Skarbnika, należałoby zobowiązać
przede wszystkim Radcę Prawnego aby wspólnie z dyrektorem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku jako jednostką nadzorującą Domy Dziecka przygotowali formalno-prawną kwestię tej sprawy, określili harmonogram dokonywania kolejności tych czynności bo dyrektorzy placówek w Bogacicy i w Bąkowie muszą wiedzieć, kiedy i komu wręczyć wypowiedzenie, którzy pracownicy zostaną – tak że zdaniem Skarbnika na dzień dzisiejszy najważniejszą sprawą jest ta strona formalno-prawna. Starosta powiedział, że zespół, który powstanie rozwiązuje kilka problemów już nawet nie chodzi o element oszczędnościowy ale przede wszystkim da to możliwość przygotowania dzieci do samodzielnego życia a poza tym, jest sprawa skierowań do pogotowia, których w ciągu roku zdarza się kilka i jest to nieuniknione a my nie mamy takiego miejsca i dlatego zaproponował, aby Zarząd Powiatu przyjął powyższy projekt i skierował go do dalszych prac Reasumując, Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął projekt Powiatowego Zespołu Socjsalizacyjno-Interwencyjnego “Nasz Dom” Bogacica – Bąków i postanowił o jego skierowaniu do dalszych prac. Jednocześnie, Zarząd Powiatu zobowiązał PCPR w Kluczborku aby w porozumieniu z Radcą Prawnym, pod nadzorem Pełnomocnika ds. Mienia i Opieki Społecznej Starostwa Powiatowego w Kluczborku przygotowali formalno-prawną kwestię powyższej sprawy a mianowicie: harmonogram prac niezbędnych do realizacji w/w projektu łącznie z przygotowaniem niezbędnych dokumentów, projektów uchwał, jakie należy w pierwszej kolejności podjąć, projektów wszystkich niezbędnych aktów prawnych a także harmonogram decyzji, które należy podjąć w pierwszej kolejności. Ponadto, Zarząd Powiatu postanowił, aby powyższy harmonogram prac został sporządzony do dnia 15.02.2005 r.
Do punktu 6 porządku
Starosta przedstawił zebranym pismo Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dot. odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury w sprawie środków z powołanej rezerwy przeznaczonej na realizację inwestycji na drogach publicznych rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1999 r. Starosta wyjaśnił zebranym, że Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku nie realizuje żadnych zadań inwestycyjnych na drogach powiatowych rozpoczętych w w/w
terminie w związku z powyższym, wniosek o dofinansowanie jest negatywny. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższą informację.
Do punktu 7 porządku
Przewodniczący Zarządu Powiatu zapoznał zebranych z odpowiedzią Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku na rozstrzygnięcie Zarządu Powiatu dot. budowy chodnika w Bąkowie. Starosta powiedział, że Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku dokonał wizji w terenie i stwierdził, że przy budowie chodnika potrzebne jest poszerzenie jezdni na tym odcinku, ponadto, ze względu na głębokie rowy, należy zaprojektować kanalizację deszczową a to wszystko wiąże się z wysokimi kosztami – 1,5 mln. zł. bez kosztów opracowania dokumentacji. W związku z brakiem środków finansowych, Zarząd Dróg Powiatowych zaproponował następujące rozwiązanie – kontynuował Starosta: puszczenie ruchu pieszego poboczem, w tym celu należałoby wyciąć wszystkie drzewa rosnące na tym odcinku, utwardzić pobocze i ustawić barierki ochronne, aby zapewnić bezpieczeństwo pieszych. Szacunkowy koszt realizacji takiego zadania wyniósłby około 80 tys. zł. Wicestarosta stwierdził, że wybierając nawet to alternatywne rozwiązanie, to koszt jego jest bardzo wysoki. Starosta powiedział, że proponuje aby odpowiedzieć zainteresowanym, że na tę chwilę, ze względu na wysoki koszt planowanej inwestycji, zadanie to nie jest możliwe do zrealizowania i sfinansowania przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku. Jednocześnie, Zarząd Powiatu zlecił Pełnomocnikowi ds. Mienia i Opieki Społecznej Starostwa Powiatowego w Kluczborku przygotowanie odpowiedzi po wcześniejszej konsultacji z Wicestarostą.
Do punktu 8 porządku
Starosta zapoznał zebranych z apelem grupy gospodarstw ekologicznych “Skowronki” z okolic Kluczborka, działającej w strukturach Kluczborsko-Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, w sprawie ogłoszenia obszaru powiatu kluczborskiego strefą wolną od upraw organizmów roślinnych genetycznie modyfikowanych. Starosta wyjaśnił, że “Skowronki” jako grupa gospodarstw ekologicznych i agroturystycznych, producenci tradycyjnej żywności naturalnymi metodami, wyrażają głęboki niepokój i obawy z powodu produkcji upraw roślin zmodyfikowanych genetycznie co stanowi zagrożenie dla zdrowia ludzi i środowiska
naturalnego, ze względu na ewentualne zanieczyszczenia organizmów roślinnych wolnych od ingerencji genetycznych przez zmodyfikowany materiał genetyczny, powstaje realne niebezpieczeństwo pozbawienia możliwości rozwoju ekologicznych i tradycyjnych gospodarstw rolnych nastawionych na uprawy żywności metodami naturalnymi. Zarząd
Powiatu po zapoznaniu się z powyższym apelem przyjął go jednogłośnie i postanowił o jego przekazaniu Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku.
Do punktu 9 porządku
Starosta przedstawił zebranym projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej. Zarząd Powiatu przyjął powyższy projekt uchwały Rady Powiatu i postanowił o jego skierowaniu na sesję Rady Powiatu.
Do punktu 10 porządku
Pani Renata Jażdż-Zaleska, dyrektor Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku, przybyła na niniejsze posiedzenie Zarządu Powiatu wspólnie z Panem Józefem Maciołkiem na wstępie oznajmiła, że poprosiła o możliwość przybycia na posiedzenie Zarządu Powiatu przed posiedzeniem Komisji Zdrowia, w której uczestniczyć będą przedstawiciele Delegatury Izby Lekarskiej w Kluczborku, aby Zarząd Powiatu miał świadomość tego, jak wygląda sytuacja w spółce oraz w szpitalu a chodzi m. in. o sprawę polityki kadrowej. Od momentu, kiedy Zarząd spółki zaczął być lojalny jeśli chodzi o przekazywanie informacji i przekazał ordynatorom informacje o sytuacji finansowej spółki, oni to wykorzystali, bo była sytuacja, kiedy nie wiadomo było, czy będą oni mieli nadal pracę, jak spółka będzie funkcjonować a kiedy zorientowali się, że od września spółka płaci premie uznaniowe, kiedy w grudniu okazało się, że spółka zakończyła rok z bardzo dobrym wynikiem finansowym, kiedy podjęto decyzję o zakupie drogiego sprzętu medycznego to lekarze doszli do wniosku, że dlaczego spółka ma kupować sprzęt a oni mają pracować za tak “małe” pieniądze. Ponadto, lekarze napisali pismo-protest dotyczący polityki kadrowej i sposobu traktowania personelu wyższego a sprawa dotyczy zmiany umowy o pracę dr Marka Krzyckiego. Pani Zaleska stwierdziła, że nie chce ujawniać społeczeństwu, jakie błędy merytoryczne w/w lekarz popełnia, myślała, że on sam zrozumie to, o czym rozmawiano z nim przez ostatnie 9
miesięcy bo tych rozmów było dużo ale tak się nie stało. Pan dr Krzycki – nadal kontynuowała Pani Zaleska, prowadzi poradnię konkurencyjną, finansowaną z Narodowego Funduszu Zdrowia w spółce “Vita” więc nie może być pracownikiem Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. i pracować w takiej samej poradni konkurencyjnej. Ponadto, wielkim zaskoczeniem zdaniem Pani Prezes było to, co zrobił Pan dr Osmólski bo jej zdaniem, nikt
nigdy mu nie powiedział, że zwolni go z pracy. Jako jedyny lekarz w całym szpitalu i jedyny ordynator dostał nieprzewidzianą podwyżkę w miesiącu sierpniu bo wszyscy widzieli, że pracuje on więcej niż inni. Ponadto Pani Zaleska poruszyła sprawę dyżurów na “internie” gdzie nie można było “skompletować” lekarzy na dyżur i dr Osmólski zwrócił się do spółki z prośbą o oddanie tych dyżurów do firmy zewnętrznej bo on już “nie daje rady” bo nikt nie chce przyjść na dyżur. Następnie, gdy zjawił się lekarz z firmy zewnętrznej i przejął te dyżury od spółki a dr Osmólski został szefem zespołu, który układa dyżury ale za określoną kwotę to nagle znaleźli się lekarze do pełnienia dyżurów. Był również taki moment, że Zarząd spółki zdecydował, że dr Osmólski nie ma tzw. cech przywódczych i nie poradzi sobie z zarządzaniem oddziałem internistycznym więc podjęli decyzję, że będzie on szefem pionu diagnostyki internistycznej od 1 lipca czyli automatycznie zastępcą ordynatora lecz dr Osmólski nie zgodził się z tym. Zdaniem Pani Zaleskiej, wszyscy lekarze pracujący
w spółce, myślą, że będą dozgonnie ordynatorami i chcą mieć pewność, że do emerytury będą już tu pracować i mówią, że potrzebne są im osłony socjalne, że nie czują się w tej firmie dobrze, bo mają podpisane umowy na czas określony a zdaniem Pani Prezes, jakie spółka miała zastosować instrumenty wobec nich, kiedy to są ci sami ludzie, którzy doprowadzili do ruiny ten szpital a strategia tej spółki jest taka, że mają tam pracować ludzie z wysokimi kwalifikacjami aby pacjenci mieli świadczoną wysoką jakość usług medycznych , że spółka ma kupować sprzęt wysoko specjalistyczny, że lekarze mają stosować nowoczesne technologie bo jeżeli tego nie będą robić, to za jakiś czas będą “w tyle” za innymi szpitalami bo np. szpital w Namysłowie już przewyższa szpital w Kluczborku jeśli chodzi o technologie medyczne. Pani Zaleska dodała, że dowiedziała się, że dr Jung w porozumieniu z dr Różą Bruzi-Bużowicz zwołał posiedzenie Komisji Zdrowia, na której ma się mówić o polityce kadrowej w spółce i nie wyobraża sobie takiej sytuacji, że lekarze mają pouczać dyrektora jak ma postępować i jak ma pracować. Następnie głos zabrał dr Maciołek, który nawiązał do sprawy zatrudniania w szpitalu w Kluczborku lekarzy z “zewnątrz” i powiedział, że jest przeciwnikiem tego ale czasami nie innego wyjścia bo np. ile musiał się naprosić, aby ktoś chciał “przyjść” do pracy na “internę”. Kiedy powstawał spółka – kontynuował Pan Maciołek, i był okres przejścia SP ZOZ w likwidację, odebrano tzw. rezydentury i nie można
było się specjalizować to wtedy kilku młodych lekarzy zbuntowało się i poszukało sobie pracę w różnych innych miejscach ale gdy powstała spółka, natychmiast odtworzono to samo i na dzień dzisiejszy lekarze mają możliwość specjalizacji, mają trzy miejsca rezydenckie ale nikt z powrotem nie chce na to miejsce przyjść bo mają pretensje, że kiedyś spółka zamieściła ogłoszenie o tym, że poszukuje specjalistów i takie ogłoszenie faktycznie było ale
gdyby oni wtedy złożyli podania o przyjęcie do pracy to byłyby one na pewno rozpatrywane ale nikt nie złożył takiego podania, dlatego nie należy mówić, że spółka chce zatrudniać lekarzy z “zewnątrz” bo robi to tylko dlatego, że nie ma “naszych”, nikt się po prostu nie zgłasza. Ponadto – kontynuował Pan Maciołek, wszyscy mówią, że na “internie” jest mało lekarzy, że mają dużo pracy i że jest im ciężko i to jest prawda ale to nie znaczy, że spółka nie chce nikogo tam zatrudnić, bo ile było zamieszczanych ogłoszeń o wolnych miejscach, sama dyrekcja spółki jeździła i namawiała lekarzy, aby “przyszli” do pracy do szpitala w Kluczborku ale nie znaleźli się chętni ale z drugiej strony należy dodać, pieniądze, które były przeznaczone na dodatkowy etat, są podzielone pomiędzy lekarzy tam zatrudnionych. Pani Zaleska dodała, że jej zdaniem pracowników najbardziej “boli” to, że spółka użyła takiego narzędzia, że zawarła z nimi umowy o pracę na czas określony tj. na okres 5 lat z możliwością dwutygodniowego wypowiedzenia. Jeżeli chodzi o komfort pracodawcy, to
jest to zdaniem Pani Zaleskiej bardzo dobra umowa i ten pomysł został zasugerowany przez inspekcję pracy w tym, celu aby zapobiec tworzeniu się związków zawodowych, aby nie płacić odszkodowań za zwolnienia z pracy bo dla pracownika, który jest zatrudniony na czas określony z klauzulą elementu wypowiedzenia, nie potrzeba płacić takich środków finansowych. Ponadto – kontynuowała Pani Zaleska, nie rozumie ona mentalności środowiska lekarzy bo każdy z nich myśli ( jak już wcześniej wspomniała), że będą do emerytury w spółce pracować, musza mieć osłonę socjalną, spółka musi im zagwarantować dwa razy w roku podwyżkę i że wszystkie ich roszczenia będą realizowane. Ponadto, nikt nie interesuje się sprawami spółki, co będzie się działo w momencie przeniesienia do nowego obiektu, jakie spółka ma problemy, co trzeba zrobić - oni tym się w ogóle się nie interesują, ich interesują tylko pieniądze. Pan Maciołek dodał, że to zresztą doskonale widać w przypadku, gdy dostają oni polecenie opracowania jakiegoś materiału, robią to wtedy w sposób niechętny, zdawkowy. Pani Zaleska powiedziała, że na dzisiejsze posiedzenie Komisji Zdrowia poprosiła również Radcę Prawnego, aby wytłumaczył członkom komisji raz jeszcze, co oznacza termin “spółka prawa handlowego” bo nikt tego nie rozumie, wszystkim wydaje się, że dyrekcja spółki zmieni swoje decyzje pod naporem Komisji Zdrowia i kilku innych osób. Wraz z dyrektorem, od kilku tygodni borykają się z różnymi problemami związanymi
z przejściem do nowego obiektu i to jest jeszcze trudniejsze i większe zadanie niż zrobienie restrukturyzacji w szpitalu i jeżeli im się będzie w ten sposób jak to robią lekarze przeszkadzało to nic im się nie uda zrobić. Na koniec Starosta zwrócił się do Pani Zaleskiej z prośbą, aby przekazała to wszystko o czym powiedziała Zarządowi Powiatu, członkom
Komisji Zdrowia natomiast Wicestarosta zaproponował, aby członkowie Zarządu Powiatu, którzy nie są członkami powyższej komisji również wzięli udział w jej posiedzeniu.
Starosta przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę pomieszczeń na okres 10 lat. Starosta wyjaśnił, ze na mocy niniejszej uchwały wyraża się zgodę na dzierżawę na okres 10 lat dwóch pomieszczeń tj. działu elektrycznego i pomieszczenia socjalnego, położonych przy ul. Byczyńskiej 9 – warsztaty szkolne ZSP Nr 2 - CKU w Kluczborku na rzecz Tadeusza Badera, Firma Produkcyjno-Handlowo – Usługowa “Badera” z Dalachowa. Następnie Starosta poddał pod głosowanie projekt niniejszej uchwały. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę pomieszczeń na okres 10 lat.
W związku z koniecznością uaktualnienia aneksu i zawarcia nowej umowy użyczenia/najmu obiektów szpitala powiatowego w Kluczborku z SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji i PCZ S.A. w Kluczborku, Wicestarosta przedstawił zebranym wniosek Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku w powyższej sprawie, z prośbą o podjęcie decyzji dot. odpowiednich dyspozycji. W/w wydział podał następujące propozycje: z PCZ S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku – laryngologia i pediatria; ginekologia, położnictwo i noworodki; chirurgia (stara) i wewnętrzny (z wyłączeniem pracowni RTG); apteka; administracja; portiernia; agregatorownia; hydroforownia; prosektorium; magazyn TR oraz zabiegowy (nowa chirurgia); z SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji, w umowie użyczenia jest: budynek mieszkalny oraz garaż; Powiat Kluczborski: w Kluczborku – budynek dawnego oddziału Wewnętrznego z magazynem wolnostojacym, budynek dawnej pralni z dezynfektorownią, tlenownia oraz wentylatornia, pompowni próżni; w Wołczynie – budynek dawnego TR oraz 3 działki częściowo zabudowane. Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższymi propozycjami a następnie Wicestarosta zaproponował, aby je przyjąć co też jednogłośnie uczyniono. Skarbnik dodał, że umowa najmu zawarta pomiędzy powiatem a PCZ S.A. dotyczy wszystkich opłat oprócz podatku od nieruchomości stąd propozycja zawarcia aneksu do tej umowy i zobowiązania spółki do ponoszenia kosztów podatku od nieruchomości w tych obiektach, w których oni prowadzą działalność. Z tego tytułu podatek będzie dość wysoki a my nie możemy u siebie w dalszym ciągu trzymać tych kosztów i jest
propozycja – kontynuował Skarbnik, aby spółka zadeklarowała i odprowadzała podatek od
wszystkich pomieszczeń. Skarbnik zasugerował, aby przekazać niniejsze dokumenty do PCZ S.A. w Kluczborku oraz SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji ale po uprzednim sprawdzeniu ich przez Radcę Prawnego, gdyż mamy tu do czynienia z aneksem do umowy i umową i czytając je Skarbnik stwierdził, że ma wątpliwości co do niektórych zapisów formalnych.
Następnie będzie można tę sprawę sfinalizować. Reasumując, Zarząd Powiatu przyjął propzycje Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu w zakresie podziału nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. Jednocześnie, Zarząd Powiatu postanowił o przekazaniu niniejszych dokumentów do PCZ S.A. w Kluczborku oraz do SP ZOZ w Kluczborku w likwidacji po uprzednim sprawdzeniu ich przez Radcę Prawnego.
Wicestarosta przedstawił zebranym projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. Wicestarosta wyjaśnił, że PCPR uwzględniając zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych a także ustawy o pomocy społecznej, przygotowało aneks do Regulaminu Organizacyjnego PCPR wraz z tekstem jednolitym. Ponadto, w regulaminie ujęte zostały stanowiska pracy ds. poradnictwa specjalistycznego na którym zatrudniony jest psycholog oraz Radca Prawny. PCPR prosi o wprowadzenie uchwałą powyższych zmian. Następnie Wicestarosta przedstawił zebranym projekt uchwały w powyższej sprawie i poddał go pod głosowanie. Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.
Skarbnik Powiatu przedstawił pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu skierowane do Zarządu Powiatu w Kluczborku w sprawie wydania opinii na temat budżetu powiatu uchwalonego na 2005 rok. Po wysłuchaniu opinii Skarbnika Powiatu w powyższej sprawie jak również po dyskusji, Zarząd Powiatu postanowił przesłać do RIO w Opolu materiały dot. spłaty zadłużenia SP ZOZ-u w Kluczborku, które zostały wcześniej przedłożone radnym.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński .............................................
3. Irena Kielar ...............................................
4. Otylia Skoczylas ...............................................
5. Stanisław Stenzel ...............................................