Protokół Nr 28/2004
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego
w dniu 16 grudnia 2004r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza i opiniowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok.
3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.12.2004r.
4.Wolne wnioski
Ad.1.
Posiedzenie komisji otworzył Wiceprzewodniczący Komisji, który przywitał wszystkich zebranych i przedstawił proponowany porządek posiedzenia. Członkowie komisji
do porządku posiedzenia nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2.
Członkowie komisji analizowali projekt uchwały budżetowej powiatu na 2004r. wraz
z załącznikami.
Projekt uchwały obejmuje m.in.: dochody i wydatki powiatu, dochody i wydatki związane
z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, wysokość rezerwy ogólnej i celowej, przychody z tytułu sprzedaży obligacji komunalnych, rozchody, które przeznaczone zostają na spłatę rat kredytów długoterminowych zaciągniętych na rynku krajowym, plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, plan przychodów i wydatków środków specjalnych, wykaz inwestycji realizowanych w roku budżetowym, wysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania, wykaz zadań remontowych realizowanych w roku budżetowym oraz wysokość nakładów na poszczególne zadania, wykaz wieloletnich zadań inwestycyjnych oraz wysokość nakładów niezbędnych na realizację przedmiotowych zadań, plan finansowy Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ustalenie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na podstawie porozumień, wielkość dotacji celowych dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych z terenu Powiatu Kluczborskiego. Ponadto upoważnia się Zarząd Powiatu do dokonywania przeniesień planowanych wydatków w budżecie powiatu w ramach działów pomiędzy rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej, maksymalna wysokość pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciągniętych przez Zarząd Powiatu w roku budżetowym nie może przekroczyć kwoty 3.000.000,-zł oraz Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania do w/w kwoty, Zarząd Powiatu może w roku budżetowym samodzielnie udzielać pożyczek, poręczeń i gwarancji do sumy 1.000.000,-zł, łączna kwota poręczeń i gwarancji nie może przekroczyć sumy 4.400.000,-zł, upoważnia się Zarząd Powiatu do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących bankowej obsługi powiatu.
W projekcie budżetu zawarta jest szczegółowa informacja opisowa oraz wykaz mienia Starostwa Powiatowego w Kluczborku i mienia Powiatu Kluczborskiego.
Wiceprzewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o przedstawienie dodatkowych informacji związanych z projektem budżetu.
Skarbnik poinformował, że projekt budżetu na rok 2005 został sporządzony z dość dużym wysiłkiem. Napotkano w nim na wiele trudności.
Budżet konstruowany był w trzech etapach.
Pierwszy etap obejmuje sporządzenie projektu dla Zarządu Powiatu czyli jak określił
Skarbnik sporządzenie budżetu operacyjnego. Nie zawierał on po stronie wydatkowej
inwestycji, nie zawierał remontów, które można byłoby realizować w roku 2005, zawierał
jednak koszty związane z funkcjonowaniem jednostek, z wynagrodzeniami wszystkich grup
zawodowych, które z tego budżetu otrzymują wynagrodzenia. Pierwsza wersja projektu
budżetu jak określił Skarbnik nie uwzględniała dochodów ze sprzedaży mienia, przychodów
z tytułu obligacji jakie są zawarte w projekcie.
Skarbnik poinformował, że po zestawieniu niezbędnych wydatków i dochodów możemy
pokryć koszty operacyjne w ramach osiągalnych dochodów. Duży problem stanowią spłaty
zobowiązań.
Drugi etap to określenie na podstawie złożonych wniosków do budżetu zakresu prac
remontowych i inwestycyjnych jakie chciałoby się w przyszłym roku zrealizować.
Dopisano również do projektu budżetu przychody z emisji obligacji, które będą w roku 2005
emitowane na wartość 2.000.000,-zł oraz dopisano z dochodów ze sprzedaży mienia kwotę
656.000,-zł czyli zakładany koszt dokończenia budowy szpitala.
Kolejno po dopisaniu w/w spraw okazało się, że w ramach tego budżetu można się zbilansować lecz nadal brakuje środków na spłatę zadłużenia. W związku z tym jak poinformował Skarbnik trzeba było temu problemowi poświęcić więcej uwagi z tytułu dwóch aspektów:
1.przygotowanie się w roku 2004 i 2005 do spłaty przejęcia i spłaty zadłużenia
likwidowanego szpitala,
2.obsługi istniejącego już zadłużenia i istniejących już zobowiązań.
Na gruncie tych przemyśleń i obliczeń zapisano ostatecznie w projekcie budżetu, iż w roku
przyszłym planuje się całkowitą spłatę kredytu zaciągniętego przez SPZOZ, który przez
powiat został poręczony. Kredyt ten mocno obciąża budżet i jest kredytem dość drogim.
Spłata pozwoli powiatowi uwolnić wskaźniki, wprowadzić przychody z emisji obligacji i
tym samym zabezpieczyć spłatę zobowiązań na przyszły rok.
Skarbnik wyjaśnił, że tak powstał projekt budżetu, który zakłada, że dochody będą wypracowane na poziomie 41.145.288,-zł, na wskutek zwiększenia wydatków o spłatę poręczenia wzrosły znacząco wydatki do kwoty około 48.500.000,-zł, a deficyt zakładany zamierza się sfinansować przychodami z obligacji komunalnych.
Skarbnik ponadto stwierdził, że najmniejsze problemy przy konstruowaniu budżetu sprawiały takie działy jak: rolnictwo i łowiectwo, leśnictwo, gospodarka mieszkaniowa, transport
i łączność, bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, gdyż na powyższe działy otrzymujemy środki w ramach dotacji celowych z budżetu państwa.
Duże problemy natomiast można napotkać w opiece społecznej /Domy Dziecka, DPS, PUP/ oraz w oświacie. Zdaniem Skarbnika oświata stanowi główny problem, który co roku zwiększa się. Tym samym według Skarbnika należy doprowadzić do sytuacji, aby wydatki na oświatę równały się dochodom na oświatę czyli dochody z części oświatowej subwencji ogólnej z budżetu państwa oraz dochody własne wypracowywane przez oświatę będą w stanie finansować wydatki oświaty.
Zdaniem Skarbnika wiele zostało zrobione. Zostały dokonane analizy stanu zatrudnienia, które przyniosły oszczędności lecz w związku z niżem demograficznym nie przyniosło to zadowalających efektów. Skarbnik w związku z powyższym stwierdził, że rok 2005 będzie rokiem dużych oszczędności w oświacie. W szkołach jest coraz mniej uczniów i subwencja, która jest naliczana na ucznia jest coraz mniejsza, a koszty rosną zwłaszcza jeśli chodzi
o koszty wynagrodzeń. Duży wpływ mają liczne awansy nauczycieli.
Groźna jest także propozycja zmiana w przepisach oświatowych /Karta Nauczyciela/, która wprowadziła obowiązek ustalania przez organy stanowiące samorządu regulaminu wynagradzania nauczycieli co roku. Ustawodawca wprowadza także konieczność uzgodnienia treści regulaminu przed jego uchwaleniem ze Związkami Zawodowymi.
Dotychczas było to w formie opinii, która nie była wiążąca dla Rady.
Innym problemem jest opieka społeczna. Jak poinformował Skarbnik co roku na barki samorządów przekazywane są nowe zadania. Przykładem tego mogą być rodziny zastępcze, które zostały nam przekazane w 2004r. , a w 2005 roku taka sama sytuacja będzie z Domami Dziecka i dziećmi, które tam przebywają. Problem finansowania w tej dziedzinie ustawodawca rozwiązał w taki sposób, że zadanie to ma być realizowane w ramach środków budżetów powiatów. Każdy z powiatów będzie tym samym pokrywał koszty pobytu swoich dzieci w innym Domu Dziecka czy też rodzinie zastępczej.
Zadanie powyższe nie jest jak określił Skarbnik zadaniem łatwym i trzeba będzie sobie z tym poradzić.
Skarbnik stwierdził, że w skali kraju tendencja jest taka, że wszystko zmierza do ograniczania ilości miejsc w Domach Dziecka, a nawet ich likwidacji, ale niestety w praktyce jest zupełnie inaczej.
Omawiając w dalszej kwestii projekt budżetu Skarbnik stwierdził, że ważną rzeczą
w budżecie stanowią wskaźniki, którym budżet musi odpowiadać czyli:
w roku 2005 przychody budżetu powiatu czyli zaplanowany deficyt nie może przekroczyć 29,3% planowanych dochodów, suma spłat zobowiązań wszystkich łącznie z obsługą zadłużenia w roku nie może przekraczać 15 % planowanych dochodów, wielkość zadłużenia na koniec tego roku, a na koniec przyszłego roku nie może przekraczać dopuszczalnego wskaźnika, który wynosi 60% planowanych dochodów . Skarbnik uważa, że projekt wykonany przez niego został sporządzony z należytą starannością i nie powinien napotykać na problemy formalno-prawne. Skarbnik poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie nadesłała jeszcze opinii w sprawie budżetu na rok 2005, ale myśli,
że nie będzie ona negatywna.
Przewodniczący Komisji zapytał czy są jeszcze działy w których można by znaleźć jakiekolwiek oszczędności.
Skarbnik odpowiadając na zapytanie stwierdził, że taki dział stanowi oświata, gdzie możliwe jest zrezygnowanie z prowadzenia jednej ze szkół. Taka rezygnacja pozwoli zaoszczędzić około 1.000.000,-zł rocznie.
Skarbnik stwierdził, że nie chciałby wskazywać konkretnej szkoły.
W miejscowości Polanowice koszt utrzymania ucznia jest najwyższy i wynosi około 5.000,00,-zł, zaś w Bogdańczowicach wynosi 3.900,00,-zł. Szkoły zdaniem Skarbnika stały się konkurencyjne i edukacja ponadgimnazjalna stała się rynkiem.
Szkoła w Polanowicach według Skarbnika jest dość złożonym problemem, gdyż jest to miejscowość najbardziej oddalona od Kluczborka, jest to szkoła, która pozyskuje uczniów spoza powiatu. Szkoła ponadto zrezygnowała całkowicie z kształcenia w kierunku rolniczym zdając sobie sprawę, że dwie szkoły o takim samym profilu kształcenia w powiecie nie mają racji bytu. Szkoła obecnie kształci głównie w kierunkach ogólnokształcących, liceach profilowanych, szkół zawodowych.
Bogdańczowice zaś jak stwierdził Skarbnik w związku z tym, że brak jest zainteresowania kierunkami rolniczymi mają kłopoty z naborem.
Skarbnik poinformował także, że od nowego roku w szkołach planowane jest wprowadzenie ,,wolnego naboru” oraz podwyższenie wymaganej punktacji.
Radny Andrzej Jung zapytał czy ten pułap wymagań będzie ustalany przez dyrekcję szkoły.
Skarbnik stwierdził, że będzie to ustalała dyrekcja danej szkoły oczywiście we współpracy
ze Starostwem.
Skarbnik również stwierdził, że należy się zastanowić nad zadaniami pozaszkolnymi
w ramach których znajduje się Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, MDK, Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Zdaniem Skarbnika również trzeba się zastanowić nad utrzymywaniem dwóch Domów Dziecka, gdzie na dzień dzisiejszy koszty utrzymania administracji, obsługi są podwójne.
Sprawa ta dotyczy także dwóch Domów Kultury oraz Domów Pomocy Społecznej.
Radny Adam Martyniszyn zabierając głos poinformował, że zbliżająca się demografia może nam uwidocznić, iż na terenie Kluczborka jest za duża baza szkolna. Radny uważa,
że w perspektywie 2-3 lat utworzy się baza, która odbuduje uzawodowienie na bazie szkoły pogimnazjalnej szkoły zawodowej 2 lub 3 letniej. Zapotrzebowanie na szkoły o profilu rolniczym jak określił radny będzie bardzo znikome. Będzie to teoretyczna baza dwu lub trzy klasowa, które będą działały przy Zespole Szkół Zawodowych z gospodarstwem terenowym w Bogdańczowicach. Radny uważa, że w tym wypadku “wolny nabór” zweryfikuje zapotrzebowanie i wskaże, gdzie uczniowie chcą się uczyć.
Radny twierdzi, że subwencja oświatowa w roku przyszłym będzie miała tendencję do zmniejszania się i w związku z tym rezygnacja z jednej szkoły jest propozycją, która wynika
z sytuacji jaka w najbliższym czasie będzie miała miejsce.
Radny również stwierdził, że wszystko zaczyna zmierzać do tego, że to co do tej pory było na wsi będzie grupowało się w centrum, gdzie jest łatwiejszy dostęp, dojazd itp.
Radny poruszył także temat tworzenia się na terenie Gminy Wołczyn szkoły średniej.
Kolejno radny zapytał czy deficyt pokryty będzie w całości z emisji obligacji i czy w związku z przewidzianą sprzedażą Oddziału Wewnętrznego została dokonana jego wycena.
Skarbnik wyjaśnił, że pierwsza wycena jaka została sporządzona, była zrobiona rok temu
i zakładała kwotę 1.147.000,-zł /działka wraz z budynkiem/. Obecnie operat wymagał aktualizacji i został on zaktualizowany na wartość około 1.000.000,-zł.
Radny zapytał również jak przedstawia się sprawa zbywania innych nieruchomości.
Skarbnik poinformował, że trzeba nieruchomości sprzedawać. W tegorocznym budżecie zostały one zaplanowane jako przeznaczone do zbycia. Według szacunków dokonanych na podstawie operatów łączna wartość nieruchomości wynosi około 2.253.000,-zł.
Radny Adam Martyniszyn poprosił także o wyjaśnienie jak wygląda kwestia obligacji
w kwocie 8.300.000,-zł.
Skarbnik wyjaśnił, że 2.000.000,-zł przychodów z obligacji są kontynuacją. Rok 2005 będzie trzecim rokiem, w którym uzyskujemy przychody i przeznaczamy je na cele emisji tzn:
na drogi, uzbrojenie działek, remonty i standaryzację jednostek opieki społecznej i oświaty.
Natomiast zdaniem Skarbnika pozostałe 6.300.000,-zł są to pieniądze, które mają być w roku przyszłym przeznaczone na spłatę zadłużenia likwidowanego SPZOZ.
Ponadto Skarbnik stwierdził, że jeżeli Rada Powiatu wyrazi zgodę na powyższe rozwiązania to w roku 2005 zadłużenie SPZOZ-u zmniejszy się o 6.300.000,-zł. W roku bieżącym spłacone zostaną zobowiązania wobec ECO w kwocie 1.046.000,-zł, pozostałe zaś będą spłacane w kolejnych latach 2006, 2007.
Skarbnik poinformował zebranych, że przygotowany został przez niego program spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ przez Powiat Kluczborski i chciałby go przedstawić na posiedzeniu Komisji Budżetu.
Radny Adam Martyniszyn zapytał jaka kwota pozostanie jeszcze do spłacenia.
Skarbnik wyjaśnił, że zgodnie z protokołem z kontroli przeprowadzonej przez audytora wewnętrznego łączne zadłużenie likwidowanego SPZOZ według stanu na kwiecień br. wynosiło 20.893.106,-zł. Na ten dług składały się zobowiązania z tytułu:
-wynagrodzeń w kwocie 1.927.607,-zł,
-świadczeń socjalnych w kwocie 417.793.02,-zł,
-zobowiązań publiczno-prawnych w kwocie 4.952.179,-zł,
-zobowiązania wobec kontrahentów i dostawców w kwocie 4.687.005,-zł,
-zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek w kwocie 7.633.334,-zł,
-pozostałe zobowiązania w kwocie 181.637,-zł,
oraz odsetki od ogólnej całości w kwocie 1.093.000,-zł.
Stan w/w zadłużenia jak poinformował Skarbnik od kwietnia uległ zmianie, gdyż komornik część pieniędzy wyegzekwował wobec pracowników tym samym zobowiązania pracownicze ulegną zmniejszeniu.
Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższych kwot stwierdził, że pozostaje jeszcze suma około 12.000.000,-zł do spłaty zadłużenia. W związku z tym radny uważa, że trzeba się zastanowić z jakiej puli można by pozyskać dodatkowe środki, aby jak najszybciej spłacić zadłużenie, gdyż stanowi ono zdaniem radnego duże zagrożenie dla budżetu Powiatu.
Radny poprosił Skarbnika również o przygotowanie wcześniej wspomnianych materiałów
w sprawie prognozy spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ przez Powiat Kluczborski na najbliższe posiedzenie komisji, gdyż jest to bardzo ważna sprawa, która wymaga szczegółowego omówienia.
Kolejno członkowie komisji zajęli się kwestią oddania nowego Oddziału Chirurgicznego.
Radny Adam Martyniszyn zapytał na jakim etapie są przetargi związane z zakupem sprzętu niezbędnego do otwarcia oddziału.
Na zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, który poinformował, że przetargi zostały już rozstrzygnięte i sprzęt sukcesywnie jest dostarczany.
Radny zapytał również czy na poszczególne prace będą ogłaszane przetargi oraz jaki jest przewidywalny termin oddania szpitala.
Skarbnik wyjaśniając radnemu poinformował, że już została zawarta umowa z biurem projektowym na bezpłatne opracowanie koncepcji łącznika pomiędzy nową i starą chirurgią.
Koszty wykonania dokumentacji technicznej wraz z uzgodnieniami i wymogami niestety będą musiały być przez nas pokryte. Dokumentacja ta jest konieczna ze względu na różne służby takie jak np.:SANEPID, PIP itp.
Jeśli chodzi zaś o termin oddania oddziału Skarbnik wyjaśnił, że termin ten uległ przesunięciu, gdy w czerwcu nie otrzymaliśmy w pełnej kwocie środków z kontraktu dla województwa opolskiego na rok 2004 w pełnej kwocie.
Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia przedstawił zebranym szczegółową specyfikację asortymentowo-cenową z wykazem sprzętu /wykaz stanowi załącznik do protokołu/.
Radny Adam Martyniszyn zapytał czy zostały już wyliczone koszty eksploatacyjne sprzętu.
Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że wstępnego wyliczenia dokonała Spółka PCZ S.A, ale szczegółowe będą wiadome dopiero po roku pracy . Przewidywany koszt eksploatacji zamyka się w kwocie około 1.000.000,-zł.
Ponadto radny zapytał jak przedstawia się sprawa kontraktu jeśli chodzi o ortopedię, onkologię oraz czy w tym zakresie kontraktu jaki jest bieżąca działalność będzie zabezpieczona.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że w w/w kwestii najbardziej zorientowana będzie dyrekcja spółki PCZ S.A. Radny zaproponował, aby na kolejne posiedzenie Komisji Zdrowia zaprosić Pana Wicedyrektora Maciołka, który udzieli na ten temat odpowiedzi.
Radny Adam Martyniszyn powracając do sprawy zadłużenia wyraził swoje obawy jeśli chodzi o zadłużenie po stronie powiatu. Zdaniem radnego powiat zbliża się do niebezpiecznej granicy.
Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi radnego stwierdził, że trzeba o tych problemach rozmawiać i szukać wyjścia z trudnej sytuacji. Ponadto Skarbnik zapytał radnego czy mógłby przedstawić jakąś inną propozycję spłaty zadłużenia.
Radny Adam Martyniszyn uważa, że trzeba by było przeprowadzić rozmowy z innymi samorządami, które borykają się podobnymi problemami i wymienić z nimi doświadczenia.
Kolejno głos zabrał radny Wiktor Naumik, który stwierdził, że w niektórych rejonach Polski pomocy opiece zdrowotnej udzielają samorządy gminne.
Skarbnik stwierdził, że część gmin udziela na pomocy czego przykładem może być Gmina Wołczyn, która przekazuje sprzęt w nieodpłatne użytkowanie dla szpitala, ale niestety nie można liczyć za bardzo na pomoc finansową. Pozostałe samorządy są zdaniem Skarbnika zbyt biedne by nam pomóc i z problemem musimy starać sobie radzić sami.
Innych zapytań do projektu nie wniesiono. Komisja bez większych uwag pozytywnie opiniuje projekt budżetu na 2005 rok. Powyższa opinia znajduje się w aktach komisji
/Nr RP/K.Zdr-0053/22/2004/.
W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2005 rok pod głosowanie. W wyniku głosowania za projektem opowiedziało się 3 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw, 1 się wstrzymał.
Ad.3.
Członkowie komisji otrzymali również materiały przygotowane na kolejną sesję Rady Powiatu w dniu 29 grudnia 2004r. Materiały zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:
-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok,
-uchwalenia ,,programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi
w 2005 roku”,
-określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi,
-założenia liceum ogólnokształcącego,
-założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego,
-zmiany uchwały Nr XVII/114/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 marca 2004r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
osób Niepełnosprawnych na 2004 rok.
Ponadto członkowie komisji otrzymali sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 24.11.2004 do 06.12.2004r.
Członkowie komisji do przygotowanych materiałów nie wnieśli zapytań.
Ad.4.
Kolejno głos zabrał Skarbnik, który zaproponował, aby w dniu 21.12.2004r.
na posiedzenie Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oprócz Przewodniczących poszczególnych komisji przybyli również członkowie Komisji Zdrowia, gdyż chciałby przedstawić opracowaną prognozę spłaty zadłużenia likwidowanego SPZOZ-u w Kluczborku przez Powiat Kluczborski.
Radny Adam Martyniszyn zwracając się do Przewodniczącego Komisji poprosił, by na kolejne posiedzenie komisji zaprosić przedstawicieli Spółki PCZ S.A celem przedstawienia bieżącej sytuacji w spółce, planów na I półrocze 2005r. oraz zestawienia z działalności za rok 2004.
Skarbnik nawiązując do wypowiedzi radnego Adama Martyniszyna stwierdził, że na dzień dzisiejszy spółka nie przynosi strat. Dokonuje się zakupów inwestycyjnych sprzętu.
Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Andrzej Jung