PROTOKÓŁ nr 85/2004
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 19 listopada 2004 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu oraz Naczelnik Wydziału Edukacji.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Sprawy oświaty:
- informacja o liczbie etatów pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego – zestawienie porównawcze;
- projekt porozumienia z Gminą Praszka w sprawie organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
- projekt porozumienia z Gminą Gorzów Śląski w sprawie organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
- projekty porozumienia z Zarządem Powiatu Lublinieckiego, Zarządem Powiatu w Zawierciu, Zarządem Powiatu w Kłobucku oraz Zarządem Powiatu w Myszkowie;
- aneksy nr 1 do arkuszy organizacji szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego na rok szkolny 2004 / 2005;
- aneks nr 2 do arkusza organizacji Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
- aneks nr 2 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach oraz aneks nr 3 Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005;
- projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat na doskonalenie zawodowe nauczycieli, specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz planu dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat kluczborski na rok 2005;
- projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005.
- Wniosek Urzędu Miejskiego w Wołczynie w sprawie dokonania zmian w planie przydziału środków z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uchwalonego na 2004 rok;
- Sprawy Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia:
- informacja o toczącym się przed sadem postępowaniu odnośnie “203”;
- projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego w 2005 roku.
- Wniosek Urzędu Miejskiego w Byczynie w sprawie nieodpłatnego przekazania lub użyczenia warsztatów w Polanowicach.
- Wniosek Związku Sybiraków z Kluczborka w sprawie ufundowania 4 słupków żeliwnych.
- Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 15 listopada 2004 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta poprosił Panią Naczelnik Wydziału Edukacji – Jolantę Krzysztowczyk
o omówienie następujących spraw: a) informacja o liczbie etatów pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego – zestawienie porównawcze. Jak wyjaśniła Naczelnik Wydziału Edukacji, to zestawienie porównawcze opracowano zgodnie z wcześniejszym rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu a sporządzono je na podstawie sprawozdań EN-3 za rok szkolny 2003 / 2004 i 2004 / 2005, sporządzonych na dzień 10 września w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego. Z niniejszego zestawienia wynika – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, że liczba etatów pracowników pedagogicznych w roku szkolnym 2004 / 2005 wynosi – 397,11, natomiast w roku szkolnym 2003 / 2004 wynosiła – 389,22 a więc nastąpił wzrost liczby etatów o 7,89. Wzrost ten spowodowany jest utworzeniem z dniem 1 stycznia 2004 roku Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku, zgodnie z uchwałą Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 roku (+ 2,5) oraz zmianą liczby godzin w planach nauczania np. 25,5 godz. w kl. IV Liceum Ogólnokształcącego 4-letniego (stary typ szkoły) i 33 godz. w kl. I Liceum Ogólnokształcącego 3-letnie. Natomiast jeśli chodzi o liczbę pracowników administracji i obsługi – nadal kontynuowała Pani Krzysztowczyk, uzgodniono ją w wytycznych Zarządu Powiatu do organizacji roku szkolnego 2004 / 2005 tj. 111,25, nastąpił wzrost liczby etatów o 3, czyli obecnie liczba etatów w powiecie kluczborskim wynosi 113,75. Ogółem, zwiększenie liczby etatów o 2,5 spowodowane jest wzrostem zatrudnienia w WODiDZ w związku z rozdzieleniem ZSP Nr 2 – CKU i ODZ z dniem 01.09.2004 r. i przekształceniem ODZ w Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego. W związku z tym, że nikt z obecnych nie wniósł uwag do powyższej informacji, Zarząd Powiatu jednogłośnie ją przyjął. Przy okazji tej informacji o liczbie etatów pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego, zastanawiano się nad przekazaniem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach Ministerstwu Rolnictwa co z punktu widzenia powiatu było by opłacalne. Zarząd Powiatu zobowiązał i jednocześnie upoważnił Panią Jolantę Krzysztowczyk do przeprowadzenia rozmów z Kuratorem Oświaty w powyższej sprawie. b) projekt porozumienia z Gmina Praszka w sprawie organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli. Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła zebranym, że na mocy tego porozumienia, Powiat Kluczborski przyjmuje powierzone przez Gminę Praszka zadania dotyczące doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli wynikające z potrzeb edukacyjnych występujących na terenie Gminy Praszka i jako organ prowadzący zleca ich realizację Powiatowemu Ośrodkowi Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku z kolei Gmina Praszka powierza Powiatowi Kluczborskiemu zadania dotyczące organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych, gimnazjum i przedszkolach, dla których jest organem prowadzącym. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu powyższego porozumienia i upoważnił do tego Starostę i Wicestarostę. c) projekt porozumienia z Gminą Gorzów Śląski w sprawie organizacji doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla nauczycieli. Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że na mocy tego porozumienia, Powiat Kluczborski przyjmuje powierzone przez Gminę Gorzów Śląski zadania dotyczące doradztwa metodycznego dla nauczycieli wynikające z potrzeb edukacyjnych na terenie gminy Gorzów Śląski i jako organ prowadzący zleca ich realizację Powiatowemu Ośrodkowi Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku z kolei Gmina Gorzów Śląski powierza Powiatowi Kluczborskiemu zadania dotyczące organizacji doradztwa metodycznego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych, gimnazjum i przedszkolach, dla których jest organem prowadzącym. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu powyższego porozumienia i upoważnił do tego Starostę oraz Wicestarostę. d) projekt porozumienia pomiędzy z Zarządem Powiatu Lublinieckiego, Zarządem Powiatu w Zawierciu, Zarządem Powiatu w Kłobucku oraz Zarządem Powiatu w Myszkowie. Pani Jolanta Krzysztowczyk wyjaśniła zebranym, że jeśli chodzi o Powiat Lubliniecki, jest to aneks nr 1 do porozumienia zawartego w dniu 03 grudnia 2003 r. w sprawie finansowania kształcenia uczniów klas wielozawodowych zasadniczych szkół zawodowych w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu powyższego aneksu nr 1do porozumienia i upoważnił do tego Starostę oraz Wicestarostę; Zarząd Powiatu w Zawierciu – aneks nr 3 do porozumienia zawartego w dniu 15 listopada 2000 r. w sprawie finansowania dokształcania uczniów klas wielozawodowych zasadniczych szkół zawodowych z Powiatu Zawierciańskiego w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu powyższego aneksu nr 3 do porozumienia i upoważnił do tego Starostę oraz Wicestarostę; Zarząd Powiatu w Kłobucku – aneks nr 4 do porozumienia zawartego w dniu 15 listopada 2000 r. w sprawie finansowania dokształcania uczniów klas wielozawodowych zasadniczych szkół zawodowych z Powiatu Kłobuckiego w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu powyższego aneksu nr 4 do porozumienia i upoważnił do tego Starostę oraz Wicestarostę; Zarząd Powiatu w Myszkowie – aneks nr 4 do porozumienia zawartego w dniu 15 listopada 2000 r. w sprawie finansowania dokształcania uczniów klas wielozawodowych zasadniczych szkół zawodowych z Powiatu Myszkowskiego w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu powyższego aneksu nr 4 do porozumienia i upoważnił do tego Starostę oraz Wicestarostę. e) aneksy nr 1 do arkuszy organizacji szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego na rok szkolny 2004 / 2005. Naczelnik Wydziału Edukacji zapoznała zebranych z opinią wydziału edukacji dot. aneksów nr 1 do arkuszy organizacyjnych następujących szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego:
- Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku – zmiany w organizacji roku szkolnego nie powodują wzrostu godzin zatwierdzonych na rok szkolny 2004 / 2005 a wynikają z ruchu służbowego pracowników pedagogicznych; zmiana w przydziałach czynności u nauczycieli, informuje o wzroście liczby godzin ponadwymiarowych w stosunku do zatwierdzonych przy czym żaden z nauczycieli nie przekracza zatrudnienia - 1,5 etatu;
- Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach – liczba osób zatrudnionych zmniejszyła się o 1 ponieważ nauczyciel nie podjął zatrudnienia, jego godziny rozdzielono nauczycielom dotychczas zatrudniony; godziny bibliotekarza zmniejsza się o 6 czyli do 30 godz. – 1 etat; godziny pedagoga ustala się na 25 czyli 10 godz. pedagoga i 15 godz. wychowawcy w internacie – 1 etat; godziny z przysposobienia do życia w rodzinie zostaną rozliczone na końcu roku;
- Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku – zwiększenie ogólnej liczby godzin dydaktycznych o 1,5 jest zasadne i wynika z uzasadnienia zmian zawartych w aneksie a mianowicie: połączenia klas III Liceum Profilowanego, połączenia w Technikum dla Dorosłych semestrów III, utworzenia klasy I dwuzawodowej zamiast klasy wielozwodowej 3-letniej, utworzenia dwuzawodowego Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych oraz przedmiotu dodatkowego – przygotowania do życia w rodzinie;
- Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach – zmniejszenie liczby godzin dydaktycznych o 24 godziny jest zasadne i wynika z tytułu zmniejszenia liczby godzin w grupach o 19 i zamianą typu szkoły z LO o profilu sportowym na LP o profilu transportowo – spedycyjnym – ogółem o 5 godzin dydaktycznych mniej;
- Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku – wprowadzone przez dyrektora zmiany są konieczne i uzasadnione, ponieważ wynikają ze wzrastającej liczby uczniów a to powoduje wzrost kursów, godzin dydaktycznych, grup w internacie czy etatów nauczycielskich; nieuzasadniony był przydział godzin ponadwymiarowych kierownikowi internatu lecz po rozmowie z dyrektorem wyjaśniono, że powyższe godziny wynikają z dyżuru w internacie, które nie powinno się dzielić;
- Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku – dwóch nauczycieli nie podjęło zatrudnienia (łącznie 14 godzin tygodniowo), w związku z czym, przyjęto dwóch nowych pracowników na 0,33 i 0,22 etatu(łącznie 12 godzin tygodniowo); mniejsza liczba godzin do zatwierdzenia o 10, wynika również ze zmniejszenia wymiaru zatrudnienia dwóch pracowników łącznie o 8 godzin;
- Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku – zwiększenie liczby godzin dydaktycznych o 24 jest zasadne i wynika z tytułu utworzenia I klasy Liceum Uzupełniającego dla młodzieży; zawieszenie realizacji następujących godzin: biblioteki (0,5 etatu) i podziału na grupy (5,5 g.) zajęć praktycznych oraz (10 godz.) języka obcego - nie wpłynie na organizację i jakość kształcenia;
- Zespół Szkół Licealno–Technicznych w Kluczborku - zmniejszenie liczby godzin o 3 jest zasadne i wynika ze zmniejszenia ilości grup o jedną (3 godz. tygodniowo)
- Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku – wprowadzone zmiany a mianowicie: zmniejszenie liczby godzin pracowników pedagogicznych o 17 (w szkole) i zwiększenie o 3 (w internacie-opieka w porze nocnej) są w pełni zasadne; należy dokonać korekty w liczbie godzin ponadwymiarowych: w szkole zatwierdza się 44 godziny oraz w liczbie uczniów – 62;
- Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli – zmiany, które doprowadziły do zwiększenia liczby godzin nauczycielskich o 18, wynikają z zatrudnienia w placówce 4 doradców metodycznych przy czym zatrudnienie nastąpiło w ramach posiadanych środków w planie finansowym placówki na 2004 rok.
W związku z tym, że nikt z zebranych nie wniósł żadnych uwag co do powyższych aneksów nr 1 do arkuszy organizacji w szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego na rok szkolny 2004 / 2005, Zarząd Powiatu zatwierdził je jednogłośnie i upoważnił Starostę do ich podpisania. f) aneks nr 2 do arkusza organizacji Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005. Pani Jolanta Krzysztowczyk zapoznała zebranych z tym aneksem oraz przedstawiła opinię swojego wydziału na powyższy temat a mianowicie: w związku z małą liczebnością uczestników na zajęciach w Młodzieżowym Domu Kultury w Kluczborku, zasadne jest stworzenie form, na które nabór osiągnie wymagane minimum i jednocześnie, dyrektor powyższej placówki, w ciągu 4 tygodni od dnia złożenia aneksu, powinien przedstawić Zarządowi Powiatu informację o uzupełnieniu składu kół. Zarząd Powiatu jednogłośnie zatwierdził aneks nr 2 do arkusza organizacji Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005 i upoważnił Starostę do jego podpisania. g) aneks nr 2 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach oraz aneks nr 3 Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005. Jeśli chodzi o pierwszą ze szkół czyli szkole w Polanowicach– wyjaśniła Pani Krzysztowczyk, zmniejszenie tam liczby godzin o 12,5 wynika z nieobecności 1 nauczyciela - matematyki i fizyki, który przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. Część jego godzin – 13, została podzielona pomiędzy dwóch nauczycieli a 12,5 godzin zawieszono do czasu powrotu nauczyciela z urlopu czyli liczba godzin nauczycielskich ogółem do zatwierdzenia - 602. Z kolei jeśli chodzi o Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku – kontynuowała Pani Naczelnik, zmiany wprowadzone niniejszym aneksem są związane z nieobecnością 1 nauczyciela, który przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia a jego godziny zostały rozdzielone na dwóch nauczycieli – 13,5 godziny, pozostałe 5 godzin zostało zawieszone; ponadto – kontynuowała Pani Krzysztowczyk, zasadne jest zwiększenie liczby godzin dla klas maturalnych Liceum Profilowanego. Pani Krzysztowczyk w swojej opinii postanowiła o nie zatwierdzeniu 2 godzin tygodniowo na zajęcia grup terapeutycznych w zakresie dysortografii, dysgrafii i dysleksji w ramach godzin do dyspozycji dyrektora dla młodzieży kl. I-III Liceum Profilowanego i Technikum. Zarząd Powiatu zatwierdził aneks nr 2 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach oraz aneks nr 3 Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku na rok szkolny 2004 / 2005 (oprócz 2 godzin w /w) i upoważnił do ich podpisu Starostę. h) projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat na doskonalenie zawodowe nauczycieli, specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz planu dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat kluczborski na rok 2005. Jak powiedziała Pani Jolanta Krzysztowczyk, niniejszą uchwałę wniosła jako uchwałę okołobudżetową, zawierającą podział środków na doskonalenie nauczycieli w roku 2005. W/w podział został uzgodniony z dyrektorami szkól i placówek oświatowych na naradzie w październiku br. a przesłane przez dyrektorów dodatkowe uwagi zostały uwzględnione w treści tej uchwały. Na koniec Pani Naczelnik powiedziała, że niniejszy projekt podziału środków na doskonalenie nauczycieli został przekazany również do związków zawodowych zrzeszających nauczycieli i w otrzymanych od nich odpowiedziach nie było do tego żadnych zastrzeżeń. Następnie Starosta poddał pod głosowanie niniejszy projekt uchwały, którą członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie podjęli. i) projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005. Zarząd Powiatu po ponownym zapoznaniu się z niniejszym projektem uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005, przyjął go jednogłośnie i postanowił o jego skierowaniu do związków zawodowych zrzeszających nauczycieli w celu uzgodnienia z prośbą o skrócony tj. 21-dniowy czas wydania opinii w przedmiotowej sprawie.
Do punktu 3 porządku
Starosta zapoznał zebranych z wnioskiem Urzędu Miejskiego w Wołczynie w sprawie dokonania zmian w planie przydziału środków z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uchwalonego na 2004 rok. Wicestarosta wyjaśnił zebranym, że ta zmiana w w/w planie przydziału środków polega na przeznaczeniu pozostałej części dotacji, która nie zostanie wykorzystana w roku bieżącym na dwa odrębne zadania. Na wykonanie przedmiotu umowy dotacji tj. studium wykonalności zadania inwestycyjnego pn. Kanalizacja wsi Gierałcice wraz z rurociągiem tłocznym i przyłączem Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach do sieci i oczyszczalni ścieków w Wołczynie, przeznaczono kwotę 12.846,60 zł. – tym samym zakończono realizację przedmiotu umowy dotacji a w tej chwili Gmina Wołczyn prosi o przeznaczenie pozostałej części dotacji tj. kwoty 42.153,40 zł. na następujące zadania: rekultywację i zabezpieczenie przed kolejnymi zapłonami zakładowego składowiska odpadów poprodukcyjnych na terenie Linopłytu w Wołczynie (22.000 zł.) oraz na zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów (20.153,40 zł.). Starosta stwierdził, że jest to wykorzystanie dotacji niezgodne z przeznaczeniem i w tej chwili należałoby zmieniać wszystko: umowy, uchwały itd. Skarbnik zasugerował, aby wyrazić zgodę na rekultywację i zabezpieczenie przed kolejnymi zapłonami zakładowego składowiska odpadów poprodukcyjnych na terenie Linopłytu w Wołczynie jednak na zakup pojemników do selektywnej zbiorki odpadów – nie. Starosta stwierdził, że jest również tego samego zdania co Skarbnik i poddał sprawę pod głosowanie. Zarząd Powiatu stosunkiem głosów: 3 (za-Starosta, Pani Otylia Skoczylas oraz Pani Irena Kielar) do 1 (przeciw-Pan Mieczysław Czapliński) postanowił o przyznaniu środków dla Gminy Wołczyn na rekultywację i zabezpieczenie przed kolejnymi zapłonami zakładowego składowiska odpadów poprodukcyjnych na terenie Linopłytu w Wołczynie natomiast nie na zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów.
Do punktu 4 porządku
Starosta przedstawił zebranym następujące sprawy:
a) informacja o toczącym się przed sądem postępowaniu odnośnie “203” przygotowana przez Wydział Ochrony i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Starosta powiedział zebranym, że w dniu 4 listopada 2004 r. odbyła się w Sądzie Okręgowym w Opolu rozprawa z powództwa SP ZOZ w Kluczborku a dotycząca szkody poniesionej przez powoda z tytułu wypłacenia przyrostu wynagrodzeń wynikających z tzw. ustawy “203”. Wyrok w tej sprawie zapadł częściowy – kontynuował Starosta, powództwo wobec opolskiego oddziału NFZ oddalono, gdyż takie zobowiązanie nie wynikało z podpisanych między SP ZOZ w Kluczborku a NFZ kontraktów natomiast powództwo w stosunku do sejmu RP i Ministra Zdrowia zostanie przekazana przez Sąd Okręgowy w Opolu do rozstrzygnięcia przez Sąd Okręgowy w Warszawie gdyż jest on właściwy terytorialnie do rozpoznania sprawy.
b) projekt uchwały sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Kluczborskiego. Starosta wyjaśnił zebranym, że konieczność ustalenia przez Zarząd Powiatu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych oraz planu dyżurów w porze nocnej, niedziele, święta oraz dni wolne od pracy, wynika z ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo Farmaceutyczne. Rozkład ten – dodał Starosta, został już pozytywnie zaopiniowany przez burmistrzów gmin i wójta z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu. Następnie Starosta poddał pod głosowanie projekt niniejszej uchwały, którą członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie podjęli.
Do punktu 5 porządku
Starosta przypomniał zebranym sprawę nieodpłatnego przekazania lub użyczenia byłych warsztatów w Polanowicach na rzecz Gminy Byczyna. Wicestarosta z kolei dodał, że na jednym z poprzednich posiedzeń, Zarząd Powiatu postanowił, aby Burmistrz Byczyny złożył na piśmie szersze wyjaśnienie na temat tego, co planuje utworzyć w pomieszczeniach byłych warsztatów w Polanowicach. Pan Ryszard Grüner pomimo tego, że złożył pisemne wyjaśnienie, został jeszcze poproszony o przybycie na niniejsze posiedzenie Zarządu Powiatu w celu wypowiedzenia się na powyższy temat. W związku z tym, Starosta poprosił Burmistrza Byczyny o zabranie głosu. Pan Ryszard Grüner na wstępie powiedział, że gmina chce na bazie warsztatów szkolnych w Polanowicach utworzyć Centrum Integracji Społecznej, które ma działać na prawach gospodarstwa pomocniczego, będzie to jednostka, która będzie się zajmować przywróceniem do pełni życia społecznego ludzi często wykluczanych społecznie a mianowicie: ludzi bezdomnych, po zakończonym leczeniu z choroby alkoholowej, narkomanii, osób niepełnosprawnych oraz uchodźców politycznych, jeżeli oczywiście tacy się znajdą a także osoby długotrwale bezrobotne czy tzw. bezrobotni z pokolenia na pokolenie, bo już taka grupa społeczna zaczyna się też wyodrębniać oraz osoby, które opuściły zakład karny. Na początek, grupą docelową będą ludzie po zakończonym leczeniu choroby alkoholowej, będzie to podstawowa grupa gdyż bardzo dużo jest takich osób. Głównym zadaniem będzie właśnie resocjalizacja ich. Prowadzone będą zajęcia przystosowujące ich do życia z powrotem w normalnym społeczeństwie – kontynuował Pan Grüner jak również nauka zawodu gdyż niejednokrotnie ci ludzie nie mają żadnych kwalifikacji, doradztwo w poszukiwaniu pracy. Kolejnym etapem w/w centrum będzie spółdzielnia socjalna, która będzie możliwością znalezienia pracy dla tych, którzy nie umieją sami sobie z tym poradzić. Pani Irena Kielar zapytała Pana Ryszarda Grünera od czego mają zamiar rozpocząć swoje prace po otrzymaniu przedmiotowych pomieszczeń, skąd pozyskają środki potrzebne np. na remont i czy ci ludzie, którzy tam będą przebywać, będą otrzymywać jakieś pieniądze, posiłki – po prostu jak to będzie wyglądało, gdyż jak stwierdziła Pani Kielar, jej zdaniem jest to bardzo ciekawa inicjatywa. Pan Grüner odpowiedział, że złożył wniosek do Wojewody o utworzenie tego centrum (jest już pozytywna opinia) i tam należało już określić m. in. podstawowe osoby, które tam mają pracować a więc: kierownik – taką osobę już mają przewidzianą na to stanowisko, jest to osoba młoda, która ukończyła politologię, ponadto, dodał Burmistrz, wcześniej osoba ta pracowała już w podobnym ośrodku a więc posiada pewne doświadczenie a co najważniejsze, ma chęć do niesienia pomocy ludziom potrzebującym i to jest najważniejsze. Gmina chciałaby rozpocząć działalność od stycznia 2005 r. – kontynuował Pan Grüner, jednak tę wcześniej wspomnianą osobę chcieliby zatrudnić już od 01 grudnia, aby miała czas przygotować się do tej pracy a także, aby zaczął pisać programy do Europejskiego Funduszu Społecznego, ponieważ jeden z terminów tj. 31 grudnia br. gdzie trzeba złożyć wniosek o pozyskanie środków na które w głównej mierze liczymy. Jeżeli chodzi o inne fundusze, to zgodnie z ustawą o Centrach Integracji Społecznej, Marszałek wyrażając pozytywną opinię, deklaruje się również na dofinansowanie funkcjonowania tego Centrum Integracji Społecznej w pierwszych trzech miesiącach jego działania czyli te koszty , które zostały już opracowane, Marszałek ma obowiązek dać na nie środki i będzie finansował je z Funduszu Profilaktyki. Również gmina z Funduszu Profilaktyki przeznaczy 50.000 zł. na funkcjonowanie tego centrum i jeszcze będą chcieli około 30.000 zł. przeznaczyć dotacji z budżetu na ten cel. Uczestnicy centrum mają prawo do zasiłków w pierwszym miesiącu - jest to 50% zasiłku dla bezrobotnych, w następnych miesiącach jest to 80%, maksymalny przewidywany okres przebywania w takim centrum to 24 miesiące. Osoby, które będą przebywać w tym centrum, mają obowiązek uczyć się, zdobywać praktyczne umiejętności wykonywania określonych prac i oczywiście pracować. Udało się już podpisać list intencyjny m. in. z Nadleśnictwem – pozyskiwanie gałęzi w trakcie procesu pozyskiwania drewna i to drewno będzie na potrzeby ogrzania tego obiektu, Zakładem Gospodarki Komunalnej, dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych, wszystko to w celu, aby ludzie ci czuli się potrzebni społecznie gdy będą wykonywać określone prace. Jeżeli chodzi natomiast o dożywianie – nadal kontynuował Burmistrz, przewidują, że powyżej 50% wszystkich osób będą stanowiły kobiety i one będą mogły gotować. Ponadto, w tym ośrodku będą zatrudnieni jeszcze terapeuci, którzy będą w jakiś sposób “prowadzić” te osoby aby nie powróciły znowu np. do alkoholu. Najważniejszą rzeczą jest to, że regulamin ośrodka wymaga od tych osób systematyczności i stosowania się do norm ogólnie społecznych, będzie to jak gdyby próba przystosowania ich do życia w społeczeństwie a mianowicie: trzeba będzie przychodzić na czas, coś robić czy uczyć się. Ponadto, jest możliwość dodatkowego zatrudnienia kilku nauczycieli z Zespołu Szkół Licealno – Zawodowych w Polanowicach gdyż przewidywana jest tam nauka zawodu, bo jak już było wspomniane, często ci ludzie nie mają żadnego wykształcenia. Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Ryszard Grüner, stwierdził, że prosiłby jeżeli byłoby to możliwe, gdyby w grę wchodziło tylko użyczenie a nie nieodpłatne przekazanie, aby było to na okres przynajmniej 10 lat, gdyż chcąc w to zainwestować, potrzebny byłby przynajmniej taki okres, byłoby to dla nich jakąś formą zabezpieczenia. Zarząd Powiatu po wysłuchaniu wypowiedzi Burmistrza Byczyny, z zadowoleniem jednogłośnie przyjął inicjatywę gminy i w pełni poparł i zaakceptował to przedsięwzięcie. Wicestarosta dodał, że na dzień dzisiejszy w grę wchodzi tylko użyczenie, bo i tak nie ma na razie żadnych planów co do tego budynku a dewastacja jego postępuje z dnia na dzień i w tej sytuacji można ten obiekt uchronić od tego ale jeżeli mowa jest o użyczeniu, to na pewno nie na okres 10 lat. Po krótkiej dyskusji, Zarząd Powiatu postanowił
o użyczeniu byłych warsztatów szkolnych w Polanowicach na rzecz Gminy Byczyna na okres 5 lat za wyjątkiem stacji kontroli pojazdów w Polanowicach i jednocześnie zobowiązano Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku do przygotowania niniejszego projektu umowy użyczenia.
Do punktu 6 porządku
Przewodniczący Zarządu Powiatu zapoznał zebranych z wnioskiem Związku Sybiraków, Koło Terenowe w Kluczborku w sprawie ufundowania 4 słupków żeliwnych. Starosta wyjaśnił, że do niniejszych słupków podpięte zostałyby stosowne łańcuchy z czarnego metalu, które okalałyby Pomnik Sybiraków na terenie Cmentarza Komunalnego w Kluczborku. Wicestarosta stwierdził, że takie słupki wbrew pozorom na pewno są drogie dlatego też, Starosta zaproponował, aby na tę chwilę nie rozstrzygać tej sprawy a spróbować jeszcze poczynić starania u sponsorów czy może wykonawców tego typu lub podobnych rzeczy w celu pozyskania tych słupków. Propozycja takiego rozstrzygnięcia powyższej kwestii spotkała się z ogólną aprobatą ze strony wszystkich zebranych w związku z tym, postanowiono jak wyżej.
Do punktu 7 porządku
a) Pani Jolanta Krzysztowczyk wstępnie przedstawiła zebranym umowy oraz formularze wniosku o płatność otrzymane z Zarządu Województwa Opolskiego dot. dofinansowania wniosku projektowego – stypendia dla studentów pochodzących z powiatu kluczborskiego oraz stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych mieszkających na terenach wiejskich a następnie poprosiła o szczegółowe omówienie sprawy Panią Annę Matuszewską, podinspektora w Wydziale Edukacji. Pani Matuszewska na wstępie powiedziała, że do 23 listopada br. jest czas na podpisanie w/w umów, nie może ich podpisać tylko jedna osoba ale dwie i aby je podpisać, potrzebne jest upoważnienie Zarządu Powiatu. Do umowy “idą” weksle in blanco oraz poświadczenie notarialne o dobrowolnym poddaniu się egzekucji. Są przewidziane dwie odrębne kwoty stypendiów – dla uczniów 47 zł. a dla studenta 53 zł. Wniosek o płatność jaki jest załączony do niniejszej umowy – kontynuowała Pani Matuszewska, jest już tym wnioskiem właściwym choć my nie wypełniamy go w całości, gdyż jest to nasza pierwsza płatność więc tylko jakaś jego mała część nas dotyczy ale to również, po jego wypełnieniu przez Wydział Edukacji, będzie musiało być podpisane zarówno przez Starostę jak i upoważnionego członka Zarządu Powiatu. Skarbnik z kolei zapytał, jak kwotowo będzie to wyglądało jeśli chodzi jeszcze o ten rok. Pani Matuszewska odpowiedziała, że za trzy miesiące tego roku szkolnego dla studentów, jest to kwota – 86.000 zł. natomiast jeśli chodzi o cztery miesiące roku szkolnego uczniów szkół ponadgimnazjalnych – kwota 133.200 zł. Ponadto Pani Matuszewska dodała, że ogółem wpłynęło 620 wniosków studenckich oraz 923 uczniowskich, natomiast można przydzielić stypendia 400 studentom i 700 uczniom szkół ponadgimnazjalnych. Pobrane pieniądze przez uczniów, będą musiały być rozliczone na podstawie rachunków, które każdy z nich będzie musiał przedłożyć szkole, opisany na co zostały wydatkowane dane pieniądze a szkoła z kolei 3 kopie tych rachunków przedłoży do starostwa. Następnie szkoły muszą przygotować z tego sprawozdanie finansowe, które również nam przekazują a my z tego będziemy musieli zrobić sprawozdanie zbiorcze. Następnie Starosta zapoznał zebranych z projektem uchwały na mocy której, Zarząd Powiatu udziela pełnomocnictwa Stanisławowi Rakoczemu – Staroście Kluczborskiemu oraz Mieczysławowi Czaplińskiemu – Wicestaroście Kluczborskiemu do podpisywania umów związanych z realizacją Działania 2.2. – Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne – Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Po poddaniu pod głosowanie niniejszego projektu uchwały, Zarząd Powiatu podjął go jednogłośnie. Zarząd Powiatu postanowił o podpisaniu powyższych umów oraz wniosku o płatność przez upoważnione do tego osoby czyli Starostę oraz Wicestarostę.
b) Sekretarz Powiatu przedstawił zebranym sprawę przetargu na nieruchomości położone w miejscowości Bogacica oraz w miejscowości Żabiniec, który odbył się w dniu 18 listopada br. Nie wszystkie działki jednak zostały sprzedane, dlatego też, Zarząd Powiatu powinien w tej sytuacji postanowić, co dalej robić. Po krótkiej dyskusji, Zarząd Powiatu postanowił ogłosić II przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości położonych w Bogacicy oraz w Żabińcu stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego i jednocześnie, Zarząd Powiatu postanowił obniżyć ceny przedmiotowych nieruchomości do następujących wartości: dz. nr 1089 poł. w Bogacicy – 18 650 zł.: dz. nr 1090 poł. w Bogacicy – 18 670 zł.; dz. nr 1091 poł. w Bogacicy – 19 550 zł. oraz dz. nr 402 / 10 poł. w Żabińcu – 189 900 zł.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński .............................................
3. Irena Kielar ...............................................
4. Otylia Skoczylas ...............................................
.............................
5. Stanisław Stenzel ...............................................