PROTOKÓŁ nr 84/2004
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 15 listopada 2004 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli Sekretarz Powiatu oraz Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Projekt budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok.
- Porozumienie z Gminą Byczyna w sprawie przekazania dla powiatu kluczborskiego dotacji celowej przeznaczonej na dofinansowanie kosztów dzierżawy dystrybutora do wody pitnej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku.
- Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 10 listopada 2004 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Skarbnik Powiatu przedstawił zebranym projekt budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok – załącznik nr 2 do niniejszego protokołu. Na wstępie Skarbnik przypomniał zebranym, że na ostatnim posiedzeniu, Zarząd Powiatu zapoznał się z projektem budżetu, w którym ustalone już były dochody i wydatki oraz podzielone środki z obligacji i nie tylko, z przeznaczeniem na zadania inwestycyjne i remontowe w skali 2005 roku. Natomiast jak ostatnio było powiedziane – kontynuował Skarbnik, brakowało nam środków w stosunku do tego, co było zapisane w projekcie na kwotę 2 700 000 zł. na spłatę zadłużenia powiatu czyli spłatę kredytu i poręczenia. Jeśli chodzi o ten brak po stronie dochodów i wydatków, został on
w następujący sposób zredukowany: ponieważ wcześniejszy projekt nie zawierał w dochodach planu dochodów ze sprzedaży mienia więc ten plan został dopisany – kwota 2 100 000 zł. Z wyliczeń jakie przedłożył Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku wynika, że nieruchomości, które mamy przeznaczone do zbycia są na kwotę wyższą, jeżeli nie udało się wykonać sprzedaży w tym roku, to te nieruchomości
nie znikną przecież – stwierdził Skarbnik, i poczynając od przyszłego roku, na bieżąco, należy starać się zbywać je. Z informacji Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu wynika – kontynuował Skarbnik, że są to następujące nieruchomości: Żabiniec – wartość 199 600 zł.; TR Wołczyn – 522 000 zł.; działka na ulicy Ossowskiego w Kluczborku – 129 400 zł.; Wołczyn, ulica Namysłowska – 4 działki o wartości odpowiednio: 52 096 zł., 2 060 zł., 64 229 zł., 14 385 zł.; Kluczbork, ulica M. C. Skłodowskiej – 700 000 zł. – zaplanowane zostało 900 000 zł.; Bogacica – 13 działek budowlanych – 19 000 zł. za 1 działkę; Gierałcice – działka zabudowana budynkami gospodarczymi do rozbiórki – 11 900 zł.; Gierałcice łąka – 3 680 zł. oraz lokale mieszkalne w Polanowicach – 19 szt. - Skarbnik przyjął wartość 4 000 zł. za lokal, Bogacica – 1 lokal – 5 000 zł.; Kluczbork – 4 lokale (hotel pielęgniarski) – 2 000 zł. za lokal; Bogdańczowice – 2 lokale – 5 000 zł. za lokal oraz Gierałcice – 2 lokale – 4 000 zł. za lokal czyli łączna kwota za mieszkania – 107 000 zł. a łączna kwota nieruchomości w/w wynosi 2 253 347 zł. Pozostała brakująca część tej kwoty potrzebnej do “spięcia” budżetu bez rozchodu czyli bez spłaty kredytu – Skarbnik stwierdził, że zwiększył dochody z CIT-u o 80 000 zł., zwiększył dochody z udziału w dochodach Skarbu Państwa do 200 000 zł. czyli o 35 000 zł., zwiększył dochody z najmu i dzierżawy (planowane jest podpisanie dwóch umów na dzierżawę obiektów na terenie szpitala) oraz zwiększył o 100 000 dochody z odsetek. Skarbnik zmniejszył natomiast po stronie wydatków rezerwę ogólną z 250 000 do 150 000 zł. plus remonty bieżące na drogach i w ten sposób te brakujące 2 700 000 zł. zredukował i “spiął” budżet. Skarbnik stwierdził, że stanął przed problemem 2 046 000 zł. na rozchody czyli spłaty kredytów, które już zostały zaciągnięte oraz które chcemy zaciągnąć w tym roku a spłaty które przypadają na rok 2005 i z tym w żaden sposób Skarbnik nie potrafił sobie poradzić więc postanowił, że na etapie projektowania “wplecie” w budżet już przyszłoroczny spłatę zadłużenia pozostającego po likwidacji SP ZOZ-u i związku z tym, że w przyszłym roku przypadała do spłaty z tytułu poręczenia kredytu zaciągniętego przez SP ZOZ kwota 909 000 zł. to zapisał takie rozwiązanie: niespłacamy 909 000 zł. tylko spłacamy całą kwotę kredytu jaka jest w Nordea Banku według stanu na dzień 31.12.2004 r. Ta kwota, która pozostała do spłacenia to kwota 4 305 150 zł. Tą kwotę
Skarbnik stwierdził, że chciałby sfinansować przychodami z obligacji. W takiej sytuacji spłacamy całą kwotę, przestaje nam ciążyć splata tego kredytu w każdym roku i w każdym miesiącu, oszczędzamy na odsetkach, gdyż ten kredyt jest dosyć wysoko oprocentowany. W zadłużeniu powiatu nic się nie zmieni bo ono już jest wliczone do naszego zadłużenia a zostanie spłacone i w to miejsce wejdą obligacje, które rozłożymy sobie na dłuższy okres spłaty i o taką samą kwotę spadnie zadłużenie w SP ZOZ. Dodatkowo, aby problem zadłużenia SP ZOZ-u w jakiś sposób rozwiązać, Skarbnik wprowadził wydatek w dziale ochrona zdrowia – szpitale ogólne na kwotę 2 000 000 zł. tj. spłata pozostałego zadłużenia. Niecałe 2 000 000 zł. wynoszą zobowiązania pracownicze z różnych tytułów i to by było kolejne 2 000 000 zł. które spłacamy z obligacji i wpłynie to na zmniejszenie długu po SP ZOZ i załatwi bardzo drażliwą kwestię dotyczącą należności pracowniczych. W ten sposób mielibyśmy w przyszłym roku dużą emisję na 6 300 000 zł. plus te, które mamy zaplanowane i podpisaną umowę czyli razem 8 300 000 zł. ale takie rozwiązanie problemu uwolniło te ponad 900 000 zł. które było zaplanowane na spłatę i ono przeszło na spłatę innych kredytów do rozchodu tym samym zabezpieczyliśmy kwotę 1 023 132 zł. 50% spłaty kredytów przypadających w roku przyszłym. Skarbnik wyjaśnił, że dlatego 50%, że zgodnie z zapisem art. pkt. 13 ustawy o Finansach Publicznych, suma spłat zobowiązań w roku budżetowym nie może przekroczyć 15% planowanych dochodów i jak obliczymy, że dochody mamy na poziomie 41 245 288 zł. razy 15% czyli mamy planowane w stosunku do planowanej kwoty 15% tj. 6 186 773 zł. – tyle nam wolno spłacić zadłużenia w które wchodzi wszystko tzn. odsetki i poręczenia - tak to jest to liczone zgodnie z ustawą o Finansach Publicznych a zatem jeżeli spłacimy odsetki od wszystkich dotychczasowych zobowiązań tj. 765 955 plus spłatę wobec Noredea Banku – 4 305 150 zł. plus spłatę kredytu – 1 023 132 zł. to mamy 6 094 000 zł. do spłacenia w przyszłym roku. Takie rozwiązanie byłoby możliwe do wykonania i przyczyniłoby się do “spięcia” projektu budżetu natomiast jest to tylko projekt, Zarząd Powiatu może nad nim dyskutować czy wprowadzić ewentualne zmiany ale Skarbnik stwierdził, że ma nadzieję, że uzyska to pozytywną opinię RIO a dalej to już jest praca Zarządu i Rady Powiatu nad nim aż do czasu jego uchwalenia i pewne rzeczy można jeszcze wprowadzać. To są najistotniejsze zmiany w budżecie, które musiały być poprzedzone rozlicznymi obliczeniami i wyjaśnieniami – powiedział Skarbnik. Do budżetu do strony wydatkowej zostały doliczone środki, które Zarząd Powiatu podzielił na poszczególne zadania inwestycyjne i remontowe. W konsekwencji mamy dochody budżetu powiatu na poziomie 41 245 288 zł. a wydatki na poziomie – 48 522 156 zł., natomiast spłatę kredytów
1 023 132 zł. i przychody z emisji obligacji – 8 300 000 zł. Jeśli chodzi o emisje to zdaniem Skarbnika, powinno się udać do tego doprowadzić choć obawia się on, czy nie będzie problemów z ograniczeniem spłaty kredytu w przyszłym roku o połowę ale to powinno się udać w bankach wynegocjować i byłoby to jakieś rozwiązanie naszych problemów. Jeśli chodzi o emisję obligacji – nadal kontynuował Skarbnik, czy programu spłaty zadłużenia po likwidowanym SP ZOZ i odniesienie do naszych wskaźników zadłużenia – wiemy na pewno, że likwidacja ma się skończyć 28.02.2007 roku. Do tego czasu musimy sobie poukładać kwestię zadłużenia aby ono w nas nie uderzyło dlatego musimy coś z tym zrobić. Zgodnie z protokołem z kontroli w likwidowanym SP ZOZ mamy wyliczoną wielkość zobowiązań, patrząc na poszczególne grupy zobowiązań, z odsetkami wynosi ono 20 893 106 zł., natomiast bez odsetek, które zdaniem Skarbnika w dużej części lub całości są do zaoszczędzenia, nasz kontroler ustalił na koniec kwietnia na kwotę 19 799 556 zł. Zobowiązanie wobec pracowników wynosi 1 927 607 zł., Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – 417 793 zł. - ale komu płacić te pieniądze – stwierdził Skarbnik, skoro nie ma zakładu i nie ma też pracowników, dlatego też to nie jest brane pod uwagę, następnie zobowiązania publiczno – prawne (ZUS, PFRON, Urząd Skarbowy) według ustaleń audytora mamy – 4 952 179 zł., dostawcy i kontrahenci – 4 687 005 zł. i to są te główne grupy, są jeszcze pozostałe zobowiązania np. niezwrócone wadia - 181 637 zł. Patrząc na całość zadłużenia i odpowiadając na pytanie, jak z niego wyjść – przyjmując, że wyjściowo mamy 20 000 000 zł. zadłużenia, w tym roku chcemy spłacić zobowiązania wobec ECO S.A. w Opolu na kwotę 1 047 163 zł., następnie przejmiemy sprzęt i umorzymy pożyczkę – 2 833 334 zł. pozostało do spłaty, kolejne zadłużenie - kredyt w Nordea Banku – 4 305 150 zł., 27 000 zł. – wobec Nordea to zostaje 11 787 353 zł. Mamy dodatkowo w projekcie budżetu zapisane 2 000 000 zł. na spłatę wobec pracowników (jeżeli po spłaceniu wszystkich pracowników zostanie jakaś kwota, to spłacony zostanie inny wierzyciel) czyli, gdy od 11 787 353 zł. odejmiemy 2 000 000 zł. to zostaje 9 787 353 zł. – to jest zadłużenie, które powinno zostać w SP ZOZ na koniec 2005 roku. Zakładając, że nasza emisja obligacji będzie dotyczyła tylko roku 2005 i tych spłat, które zostały wcześniej wymienione, tylko w 2006 roku możemy wyemitować obligacje na kolejne 2 000 000 zł. i w 2007 roku kończyć tę emisję kwotą 5 400 000 zł. Starosta dodał, że my wszystko w 100% spłacamy a gdyby tak pomyśleć o podniesieniu kapitału spółki. Jesteśmy też właścicielami potężnego majątku na terenie szpitala, który możemy przekazać w formie aportu spółce, podnieść w ten sposób kapitał i wyemitować dodatkowe serie akcji. Akcje serii B – dla pracowników w formie
zadośćuczynienia czy rekompensaty za pewne należności oraz ewentualnie do sprzedaży, z tej samej serii można zaproponować akcje gminą oraz seria C – dla inwestorów. Skarbnik z kolei stwierdził, że jego zdaniem nie ma sensu proponowanie pracownikom akcji gdyż to skończy się niepowodzeniem. Lepiej by było liczyć na to – dalej kontynuował Skarbnik, że gdy zostanie wniesiony do spółki jakiś kapitał, zostanie wprowadzony jeden czy dwóch konkretnych inwestorów, którzy kupią od nas te akcje a my dostaniemy za to pieniądze, tylko będzie kwestia ich znalezienia. Kontynuując temat spłaty Skarbnik stwierdził, że musimy zacząć robić to, o czym była wcześniej mowa, bo inaczej “nie wyrobimy się” za dwa lata. Efekt byłby korzystny, bo w skali roku 2004 i 2005, wdrażając to w życie, zadłużenie w skali dwóch lat znacznie powinno spaść. Kolejny wskaźnik, o którym Skarbnik wspomniał tzn. maksymalna kwota na jaką powiat może być zadłużony i to jest 60% dochodów czyli w naszym przypadku – 24 600 000 zł. tzn. że nie można nam się zadłużyć powyżej tej kwoty. Zadłużenie budżetu powiatu kluczborskiego na koniec 2004 roku wyniesie 17 699 049 zł. W 2005 roku spłacimy kredyt na kwotę 1 023 132 zł., Nordea – 4 305 150 zł. i będziemy chcieli “zaciągnąć” obligacje łącznie na kwotę 8 300 000 zł. czyli zadłużenie na koniec 2005 roku wyniosłoby 20 670 767 zł. Do spłaty w 2005 roku, zgodnie z harmonogramem przypadnie 2 046 265 zł. i zamierzamy wyemitować kolejne 2 000 000 zł. na spłatę zadłużenia. Na koniec 2006 roku zadłużenie wyniosłoby 20 624 502 zł. Jeśli chodzi o rok 2007 – będzie to rok trudny ze względu na to, że w tym to roku kończy się okres likwidacji i w 2007 roku spłacamy kwotę 2 046 265 zł. a zaciągniemy na pozostałą część zadłużenia 5 400 000 zł. czyli wyjdzie nam, że na koniec 2007 roku będziemy zadłużeni na 23 978 000 zł. czyli poniżej wcześniej wspomnianego wskaźnika chociaż bardzo wysoko. To jest tylko harmonogram, nad tym trzeba będzie jeszcze popracować. Ponadto, kredyt udzielony przez Nordea Bank miał być spłacony do 2011 roku, pozostałe nasze kredyty kończą się w 2009 roku wiec jeżeli w przyszłym roku spłacimy Nordea Bank to rok 2010 i 2011 uwalnia się od spłat i w to miejsce można “dać” obligacje i na następne lata również, bo można je rozłożyć do 10 lat. Starosta stwierdził, że to, co przedstawił Skarbnik jest wyjściem optymalnym z czym członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się. Następnie Skarbnik powiedział, że w uchwale budżetowej zapisane zostało upoważnienie Zarządu Powiatu do dokonywania przeniesień planowanych wydatków w budżecie powiatu w ramach działów pomiędzy rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej; upoważnienie do przekazywania swoich uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych w zakresie dokonywania przeniesień w planie wydatków, miedzy paragrafami w obrębie jednego rozdziału,
z zastrzeżeniem zmian powodujących zwiększenie planowanych na wynagrodzenia osobowe pracowników oraz zmian powodujących zwiększenie lub zmniejszenie wydatków majątkowych oraz upoważnienie do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących bankowej obsługi powiatu. W związku z tym, że nikt z obecnych nie miał żadnych uwag co do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok, został on jednogłośnie przyjęty przez obecnych członków Zarządu Powiatu. Jednocześnie postanowiono o przekazaniu niniejszego projektu budżetu Radzie Powiatu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu.
Do punktu 3 porządku
Starosta zapoznał zebranych z porozumieniem z Gminą Byczyna w sprawie przekazania przez niniejszą gminę dla Powiatu Kluczborskiego dotacji celowej w kwocie 360 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów dzierżawy dystrybutora do wody pitnej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku. Ponadto, dodał Starosta, Zarząd Powiatu na mocy niniejszego porozumienia zobowiązuje się do wykorzystania tej dotacji zgodnie z przeznaczeniem a Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kluczborku powinna przekazać Gminie Byczyna roczne sprawozdanie z wykorzystania tych środków w terminie do końca stycznia następnego roku. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu powyższego porozumienia i upoważnił do tego Starostę oraz Wicestarostę.
Do punktu 4 porządku
Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia średnich wynagrodzeń pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego. Starosta wyjaśnił, że na mocy niniejszej uchwały ustala się średnie wynagrodzenie pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego w kwocie 1.823 zł. wraz z pochodnymi, na jeden etat. Ta kwota pomnożona przez liczbę etatów w danej jednostce i przez 13 miesięcy, stanowi kwotę przeznaczoną na wynagrodzenia tych pracowników w danym roku budżetowym. Następnie Starosta poddał pod głosowanie projekt niniejszej uchwały, którą członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie podjęli.
Starosta zapoznał zebranych z wnioskiem Publicznego Gimnazjum Nr 3 w Kluczborku, w sprawie dofinansowania mikołajkowo-świątecznego turnieju piłki siatkowej dziewcząt, który odbędzie się 17 grudnia 2004 roku w salach gimnastycznych w/ szkoły. Starosta wyjaśnił, że w/w liczą na wsparcie finansowe w wysokości 200 zł., które chcą przeznaczyć na zakup słodyczy dla uczestników. Po krótkiej dyskusji, członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie postanowili negatywnie zaopiniować powyższy wniosek ze względu na brak środków.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński ...............................................
3. Irena Kielar ................................................
4. Otylia Skoczylas .................................................
............................
5. Stanisław Stenzel ................................................