PROTOKÓŁ nr 82/2004
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 03 listopada 2004 r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło dwóch członków Zarządu. Ponadto udział wzięli Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu oraz Pan Adam Radom – Audytor Wewnętrzny.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Sprawy oświaty:
- plan pracy Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku na 2005 r.;
- projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na rok 2005;
- Sprawy finansowe:
- wniosek Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku w sprawie zwolnienia w 2004 r. z opłat najmu pomieszczeń biurowych przy ulicy Konopnickiej 11 w Kluczborku;
- protokół z kontroli finansowej przeprowadzonej w Domu Dziecka w Bąkowie w dniach od 13.09.2004 r. do 30.09.2004 r.;
- porozumienie w sprawie ponoszenia wydatków za pobyt dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie powiatu opolskiego;
- sprawozdania z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za III kwartał 2004 r.;
- informacja Ministra Finansów o rocznych planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej, planowanej na 2005 rok wpłacie do budżetu państwa oraz planowanej na 2005 rok kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;
- informacja Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego o projektowanych kwotach dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz na realizację zadań własnych;
- wykaz mienia Powiatu Kluczborskiego wg stanu na dzień 30.11.2004 r.
- Sprawy Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu:
- projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczeń pracowni RTG wraz z wyposażeniem;
- Ustalenie sposobu realizacji uchwał Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 października 2004 r.
- Wolne wnioski.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 28 października 2004 r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta przedstawił następujące sprawy Wydziału Edukacji:
a) plan pracy Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku na 2005 rok – załącznik nr 2a do niniejszego protokołu. Starosta zapoznał zebranych z opinią nt. powyższego planu przygotowaną przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku, który to pisze w niniejszej opinii, że przedłożony przez Panią dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku plan pracy na 2005 r. spełnia wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie zasad i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli. Ponadto, dodał Przewodniczący Zarządu, niniejszy plan pracy uzyskał już pozytywną opinię Opolskiego Kuratora Oświaty a teraz zależy od Zarządu Powiatu czy go również zatwierdzi czy też nie. Członkowie Zarządu Powiatu po zapoznaniu się z niniejszym planem pracy, nie wnieśli do niego żadnych zastrzeżeń, w związku z tym Starosta zaproponował, aby go zatwierdzić co też jednogłośnie uczyniono.
b) projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu kluczborskiego na 2005 rok. Starosta wyjaśnił zebranym, że w dniu 31 sierpnia 2004 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która nałożyła na organy prowadzące obowiązek corocznego uchwalania regulaminu wynagradzania nauczycieli. Organy prowadzące, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia – kontynuował Starosta, określają corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wysokość stawek dodatków oraz szczegółowe warunki ich przyznawania; szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw; wysokość i warunki przyznawania
oraz wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem
świadczeń socjalnych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli. Zarząd Powiatu zapoznał się z powyższym projektem uchwały Rady Powiatu i jednogłośnie postanowił o jego skierowaniu do dalszych prac.
Do punktu 3 porządku
Skarbnik zapoznał zebranych z następującymi sprawami:
a) wniosek Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku z prośbą o zwolnienie w 2004 r. z opłat najmu pomieszczeń biurowych przy ulicy Konopnickiej 11 w Kluczborku. Do niniejszego wniosku została załączona kalkulacja kosztów za pomieszczenia zajmowane przez Panią dyrektor oraz pomieszczenia sekretariatu czyli dwa pomieszczenia, razem 26 m2. Skarbnik powiedział zebranym, że opłata za CO wynosi 71,60 zł.; opłata za czynsz – 67,60 zł.; opłata za wodę – 5,20 zł. oraz opłata za energię elektryczną – 30,00 zł. Następnie Skarbnik zaproponował takie rozwiązanie powyższej sprawy: zwolnić z opłaty za czynsz natomiast opłaty za media utrzymać. Po odjęciu od całości opłaty za czynsz, pozostaje kwota 106,96 zł. która jest stosunkowo niska i ośrodek chyba będzie w stanie ją zapłacić. Obecni członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie zgodzili się na takie rozwiązanie niniejszej sprawy w związku z tym, postanowiono jak wyżej.
b) protokół z kontroli finansowej przeprowadzonej w domu Dziecka w Bąkowie w dniach od 13.09.2004 r. do 30.09.2004 r. Niniejszą kontrolę przeprowadził Pan Adam Radom – Audytor Wewnętrzny w Starostwie Powiatowym w Kluczborku, dlatego też, Starosta poprosił go o omówienie wyników niniejszej kontroli. Pan Adam Radom stwierdził, że tematem kontroli była: racjonalność i zasadność ponoszonych wydatków związanych z działalnością placówki w okresie od stycznia do grudnia 2003 r. oraz za I półrocze 2004 r. Rozpoczynając tę kontrolę – kontynuował Pan Adam Radom, weryfikował on dokumenty, które regulują funkcjonowanie tej placówki od dokumentów zewnętrznych po regulaminy wewnętrzne no i okazało się,
że w tych dokumentach jest bardzo dużo niedociągnięć merytorycznych czy formalno-prawnych. Jednym z takich niedociągnięć jest to, że regulamin organizacyjny obowiązujący w placówce, zawiera błędy. Po pierwsze: regulamin nie ma żadnych znamion, że stanowi
załącznik do uchwały Zarządu Powiatu, po drugie – jest podpisany przez dyrektora placówki, po trzecie – w treści ma błędne zapisy. Moim zdaniem – dodał Pan Adam Radom, Dom Dziecka poprzez PCPR, jako jednostkę nadzorującą powinien wnioskować o taki regulamin i na pewno w najbliższym czasie, na podstawie wystąpienia pokontrolnego zostanie on sporządzony i Zarząd Powiatu podejmie go wraz z właściwą treścią, zgodną z prawem. To nie jest jedyny dokument, który budzi wątpliwości – kontynuował Pan Adam Radom, gdyż dokumenty wewnętrzne, regulujące funkcjonowanie tej jednostki budzą wiele wątpliwości i tak np. żaden regulamin wewnętrzny nie był podjęty zarządzeniem dyrektora, brak określenia daty wejścia w życie, nie konsultowany ze związkami zawodowymi albo z przedstawicielami pracownika zgodnie z ustawą o związkach zawodowych. Poza tym, regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych mówi o tym, że został on zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną gdzie placówka nie jest placówką oświatową a Rada Pedagogiczna nie jest organem władnym do zatwierdzania takiego regulaminu. Ponadto, regulamin “kieszonkowego” zatwierdziły i podpisały dzieci – wychowankowie a wiadomo, że to powstaje przy ich uzgodnieniu, ale instrukcja obiegu dokumentów księgowych i kontroli w weryfikacji dokumentów podpisane powinno być przez głównego księgowego. W jednostce nie funkcjonują podstawowe sprawy organizacyjno – administracyjne, praktycznie każdy dokument wewnętrzny mimo że jest sporządzony to jednak budzi wątpliwości, są one niezgodne z prawem, nie dostosowane do zmian przepisów prawa i są wprowadzone w życie niewłaściwym trybem, bez konsultacji, bez zarządzeń. Jeśli chodzi o budżet jednostki – nadal kontynuował Pan Adam Radom, w 2003 r. na działalność jednostki zaplanowano – 434 830,00 zł., wydatki zamknęły się kwotą – 433 207,00 zł. przy wykazanych zobowiązaniach w kwocie 36 505,29 zł. Najwięcej środków wydatkowano na wynagrodzenia – 251 235,00 zł. co stanowiło 58% wszystkich wydatków oraz na składki na ubezpieczenia społeczne – 46 364,00 zł. (11%) i zakup środków żywności – 31260,00 zł. (7%). Na pozostałe wydatki przeznaczono 104 384,00 zł. co stanowi 24% wszystkich środków. W I półroczu br. nie zanotowano zachwiań od norm jeśli chodzi o wskaźniki wydatkowania budżetu.
Kontrola została rozpoczęta od analizy prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z wymogami art. 13 ust. 1 ustawy o rachunkowości i stwierdzono, że rachunkowość jest prowadzona tzw. “amerykanką” i posiada niezbędną dokumentację czyli dziennik i księgę
główną, zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej i ksiąg pomocniczych, karty wydatków. Do kontroli został wybrany miesiąc październik 2003 r. na podstawie
różnorodności wydatków i ich analizy i okazało się, że była pewna nierzetelność w prowadzeniu ksiąg rachunkowych gdyż kwota ujęta w raporcie kasowym nie była później
przepisana do karty wydatków. Nie miało to co prawda wpływu na sprawozdawczość i bilans jednostki gdyż ta kwota znalazła się w księdze głównej, ale nie miała odzwierciedlenia w karcie wydatków i salda kont analitycznych nie zgadzały się z saldami kont księgi głównej po prostu główna księgowa nie dokonała na tym etapie uzgodnień. Po stwierdzeniu takiej sytuacji – stwierdził Audytor Wewnętrzny, zostały poddane szczegółowej weryfikacji te dokumenty księgowe, jednak nie stwierdzono już później takich uchybień, jednak jest to nierzetelność w prowadzeniu tych ksiąg rachunkowych. Wiele wątpliwości budzi również obsługa kasowa, gdyż tam praktycznie 90% wszystkich zakupów związanych z funkcjonowaniem jednostki poza placami jest regulowanych gotówką. Jest to stary model funkcjonowania takiej jednostki – intendentka dokonuje praktycznie wszystkich płatności gotówką i biorąc tutaj pod uwagę to, że w jednostce jest instrukcja gospodarki kasowej to samo jej prowadzenie jest z nią niezgodne. Ponadto, raporty kasowe są sporządzane raz na miesiąc, co jest niezgodne z ustaleniami w instrukcji kasowej, która podaje częstotliwość ich sporządzania co najmniej raz na 7 dni. Na dokumentach księgowych nie określano dat wpływu dowodu, wobec tego nie zachowano chronologii przy ujmowaniu dokumentów do raportów. Księgowa z intendentką zbierały dokumenty czy faktury i później raz w miesiącu rozliczały to w raporcie kasowym z jedną datą co jest niezgodne z ustawą o rachunkowości, co prawda chronologia jest zachowana w księdze głównej, dzienniku i w innych dokumentach natomiast w samym raporcie kasowym nie ma tej chronologii. Nie można było np. sprawdzić stanu gotówki w kasie, bo gdy raport jest prowadzony na bieżąco i zgodnie z chronologią, to wiadomo, ile jest gotówki na otwarciu i z ostatniego raportu, ile wydatkowała i ile powinno pozostać ale tu, przy takiej technice prowadzenia kas, to nie jest się w stanie tego sprawdzić. Do tego główna księgowa, która w tym samym dniu rozliczając raz w miesiącu kasę, dokonywała przeniesień w paragrafach pod potrzeby, ale dokonując wcześniej wydatków, dokonywała przekroczeń. Poważnym uchybieniem było również to – dodał Pan Adam Radom, że Pani dyrektor napisała sama do siebie a później do głównej księgowej wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Najwięcej wątpliwości jeśli chodzi o wynagrodzenia, to to, że angaże zostały niezawarte właściwie np. główna księgowa jest zatrudniona na podstawie 14 grupy zaszeregowania gdzie ustawa o pracownikach
samorządowych mówi, że dla stanowiska głównego księgowego nie funkcjonują grupy zaszeregowania. Pracownicy administracji i obsługi nie mają w angażach podanych ilości
punktowych i grup zaszeregowania, jest wpisana kwota, w tym przypadku te kwoty zawarte w angażach nie przekraczają maksymalnych kwot w grupach dla poszczególnych stanowisk, w związku z tym, nie ma naruszenia dyscypliny ale angaże nie odzwierciedlają stanu faktycznego. Zastanawiałem się – stwierdził Pan Adam Radom, co dyrektorka zrobiła ze swoim dodatkiem mieszkaniowym, gdyż kwota jest dość pokaźna a mianowicie ponad 5000 zł. w okresie pobierania i na pewno byłoby to na pewno naruszenie zasad, ale niedawno pojawił się w Lexie wyrok sądu, który mówi, że dodatki mieszkaniowe i wiejskie mają charakter obligatoryjny więc i tak i tak nauczycielom się należą więc w tym przypadku nastąpił tylko błąd w procedurze przyznawania. Starosta dodał, że z tymi dodatkami może być podobny problem w pozostałych jednostkach wiejskich, dlatego też, należałoby to jak najszybciej sprawdzić i uregulować. Ponadto, dodał Starosta, problemem jest nadzór Domów Dziecka przez PCPR, który to w ogóle nie wywiązuje się z tego. Następnie Pan Adam Radom nawiązał do dodatku za pracę w trudnych warunkach, gdzie w regulaminie jest zapis mówiący o tym, że może on wynosić do 15% i jest przyznawany na rok szkolny a tam nie funkcjonuje pojęcie roku szkolnego i poza tym, wszyscy otrzymywali po 15%. Poza tym - kontynuował Pan Adam Radom, stwierdził on duży błąd przy tym, jak były uruchamiane pewne wydatki, nie mając podstaw do tego czyli dokumentów od kierownika potrzebnych do uruchomienia wydatków. Skarbnik dodał, że to wynika z braku merytorycznego nadzoru procedur związanych z kontrolą w kwestii merytorycznych nie tylko finansowych. Trzeba przyznać, że jednostka wydaje pieniądze racjonalnie, nie ma marnotrawstwa tego skromnego budżetu, pracownicy dbają jak mogą o tę placówkę, to na pewno nie podlega wątpliwości dodał Audytor Wewnętrzny, tylko że brakuje im pieniędzy ale np. dodatek za pracę w trudnych warunkach przyznawany jest wszystkim w wysokości 15% gdzie w regulaminie pisze wyraźnie - do 15% i gdyby tak zmniejszyć np. o 5% to już by była duża oszczędność. – dodał Skarbnik. Pan Adam Radom nadal kontynuując powiedział, że jeśli chodzi o środek specjalny, został on utworzony specjalną decyzją dyrektora z dnia 06.08.2001 r. Środki te były gromadzone na odrębnym rachunku bankowym i dotyczyły głównie przychodów z darowizn oraz tzw. nawiązek sądowych. Następnie Starosta poprosił Audytora Wewnętrznego o zapoznanie zebranych z ustalenia mi końcowymi, który to poproszony o to stwierdził, że mając na uwadze zabezpieczenie realizacji powierzonych zadań i wysokość przydzielonych środków, można stwierdzić, że ponoszone wydatki są dokonywane racjonalnie i zasadnie
z zachowaniem celowości, gospodarności i oszczędności. Kierownictwo i personel placówki dokonuje wiele działań zmierzających do poprawy świadczonych usług dla wychowanków
przy zachowaniu poziomu przyznanych środków. Pozyskuje się sponsorów i darczyńców. Ceny nabywanych towarów i usług są negocjowane. Pracownicy administracji i obsługi w ramach zakresu czynności sprawują nadzór i opiekę nad wychowankami, gdyż budżet jednostki nie pozwala zatrudnić kolejnego pracownika socjalnego. Ta opieka ogranicza się do dozoru szczególnie w nocy i w dni świąteczne. Jednak w zakresie ewidencji księgowej, gospodarki kasowej, określenia procedur o sprawowania nadzoru administracyjno – organizacyjnego należy dokonać zmian – stwierdził Pan Adam Radom. Szczególnie należy uaktualnić i dostosować do obowiązującego prawa dokumenty wewnętrzne związane z zarządzaniem jednostką. Słabą stroną jednostki jest funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, która jest nieodzownym elementem sprawowania funkcji kierowniczej i zarządzania ryzykiem. Na podstawie ustaleń kontroli w celu usprawnienia funkcjonowania jednostki i jej działania zgodnie z obowiązującym prawem należałoby: dokonać zmian regulaminów wewnętrznych, które będą zgodne z aktualnie obowiązującym prawem podejmując w tym celu stosowne zarządzenia; zapisów w księgach rachunkowych dokonywać rzetelnie i zgodnie z ustaleniami zawartymi w ustawie o rachunkowości na podstawie otrzymywanych dokumentów; dokumenty księgowe wprowadzać do ewidencji z zachowaniem chronologii i potwierdzając daty ich otrzymania; zawierane umowy o pracę i angaże powinny być sporządzane na podstawie obowiązujących form prawnych i regulacji; w gospodarce kasowej przestrzegać zapisów w instrukcji; uregulować aspekty związane z funkcjonowaniem środka specjalnego i jego ewidencją oraz usprawnić funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, w związku z tym, podjąć zarządzenia dotyczące ustalenia procedur kontroli i zasad jej przeprowadzania. Zgodnie z ustawą o Finansach Publicznych, nastąpiło naruszenie dyscypliny, łączna kwota przekroczeń to 1951 zł. w związku z tym, Zarząd Powiatu powinien o tym fakcie powiadomić rzecznika dyscypliny finansów publicznych stwierdził Audytor Wewnętrzny. Propozycje zaleceń pokontrolnych i termin ich realizacji: dokonując zmian dostosować do obecnie obowiązującego prawa dokumenty i regulaminy – termin realizacji – 31.03.2005 r. taka była propozycja Pana Adama Radoma jednak Zarząd Powiatu zdecydował zmienić termin na 31.12.2004 r.; zapisów w księgach rachunkowych dokonywać rzetelnie, zgodnie z ustaleniami zawartymi w ustawie o rachunkowości na podstawie czynnych dokumentów – termin realizacji 30.11.2004 r.; dokumenty księgowe wprowadzać do ewidencji z zachowaniem chronologii, potwierdzając datę ich otrzymania – 30.11.2004 r.;
zawierane umowy o pracę i angaże sporządzać na podstawie obowiązujących form prawnych i regulacji – 31.12.2004 r.; przestrzegać chronologii zapisów w instrukcji – 30.11.2004 r.;
uregulować prawne aspekty związane z funkcjonowaniem środka specjalnego i ewidencją – 31.12.2004 r.; usprawnić funkcjonowanie kontroli wewnętrznej, w związku z tym podjąć zarządzenia dot. ustalenia procedur kontroli i zasad jej przeprowadzania – 31.03.2005 r.; zmian w planie finansowym jednostki dokonywać na bieżąco w ramach przyznanych upoważnień, nie dopuszczając do przekroczeń wydatków – niezwłocznie po otrzymaniu niniejszego wystąpienia. Na koniec Skarbnik nawiązał jeszcze raz do sprawy dodatków wiejskich i mieszkaniowych i zaproponował, aby zbadać również prawidłowość przyznawania ich w pozostałych jednostkach wiejskich. Reasumując, Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z treścią protokołu z kontroli finansowej przeprowadzonej w Domu Dziecka w Bąkowie, postanowił przyjąć wnioski pokontrolne jako zalecenia. Ponadto, mając na uwadze stwierdzone przekroczenia planu wydatków, postanowił zobowiązać Przewodniczącego Zarządu Powiatu do zawiadomienia rzecznika dyscypliny finansów publicznych I instancji przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych z art. 138 ust. 1 pkt. 2 ustawy o Finansach Publicznych dotyczącego przekroczenia zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych. Ponadto, w świetle stwierdzonych uchybień w procedurze przyznawania dodatku mieszkaniowego dla dyrektora w/w jednostki, Zarząd Powiatu zobowiązał Naczelnika Wydziału Organizacyjnego do zbadania prawidłowości przyznawania dodatków mieszkaniowych oraz wiejskich dla dyrektora Domu Dziecka w Bąkowie, dyrektora Domu Dziecka w Bogacicy, dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach oraz dyrektora Zespołu Szkół Licealno – Zawodowych w Polanowicach.
Ponadto, Pan Adam Radom zapoznał zebranych z treścią postanowienia z dnia 25.10.2004 r. rzecznika dyscypliny finansów publicznych o odmowie wniesienia wniosku o ukarania byłego dyrektora SP ZOZ w Kluczborku, Pana Janusza Kubowa. Przypomniał zebranym, że w sierpniu został skierowany wniosek do rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny przez Pana Janusza Kubowa w związku z niezwróconymi wadiami i zabezpieczeniami. Nastąpiło to zgodnie z rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu po kontroli w SP ZOZ . Rzecznik dyscypliny finansów publicznych uzasadnił swoja decyzję tym, że wiele przetargów, które zostały wykazane w zawiadomieniu, uległy przedawnieniu oraz tym, że brakuje niektórych dokumentów, które jednoznacznie orzekały by o winie Pana Janusza Kubowa. W związku z tym Zarząd Powiatu postanowił skierować pismo do Likwidatora SP
ZOZ w Kluczborku z prośbą o skompletowanie do dnia 30 11.2004 r. dokumentacji przetargowej potwierdzającej naruszenie dyscypliny przez w/w. Następnie, Zarząd Powiatu
postanowił,. że ponownie skieruje zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych I instancji przy Regionalnej izbie obrachunkowej w Opolu wraz z uzupełnieniem brakujących dokumentów określonych w treści pisma od rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
c) porozumienie w sprawie ponoszenia wydatków za pobyt dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie powiatu opolskiego. Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że porozumienie to zawiera się w celu rozliczenia należności za pobyt dzieci z terenu powiatu kluczborskiego przebywających w rodzinach zastępczych na terenie powiatu opolskiego – kwota 3366,18 za 29 dni kwietnia br. oraz maj i czerwiec br. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił o podpisaniu powyższego porozumienia i upoważnił do tego Starostę oraz Wicestarostę.
d) sprawozdania z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za III kwartał 2004 r. – załącznik nr 3d do niniejszego protokołu. Skarbnik wyjaśnił, że sprawozdania te, zostały sporządzone w formie sprawozdań statystycznych; sprawozdania Rb-NDS o nadwyżce/deficycie, sprawozdanie Rb-N o stanie należności, sprawozdanie Rb-Z o stanie zobowiązań, sprawozdanie Rb-27S z wykonania dochodów budżetowych oraz sprawozdanie Rb-28S z wykonania wydatków budżetowych, wszystko to zostało sporządzone wg stanu na dzień 30.09.2004 r. W minionym kwartale – kontynuował Skarbnik, wykonano dochody i wydatki budżetu na następującym poziomie: dochody – 74,15% założonego planu oraz wydatki – 73,75% założonego planu. Jeśli chodzi o sprawozdawczość statystyczną, sprawozdania o należnościach i zobowiązaniach, gdzie mamy zaciągnięte kredyty jeśli chodzi o powiat i wyemitowane obligacje natomiast jeśli chodzi o SP ZOZ, to są sprawy, którymi musimy się zająć w najbliższym czasie. Powyższą informację Skarbnik zaproponował, aby przekazać Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku, która to wyznaczyła już termin spotkania, na którym zechcą “przyjrzeć się” wykonaniu budżetu za trzy kwartały ale to dobrze, bo później przy wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium muszą wykazać się pracą związaną z budżetem dlatego jest to działanie sensowne i pożądane – stwierdził Skarbnik Powiatu. Zarząd Powiatu po zapoznaniu się ze sprawozdaniami z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za III kwartał 2004 r. przyjął je jednogłośnie i jednocześnie postanowił o ich przekazaniu Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku.
e) informacja Ministra Finansów o rocznych planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na 2005 r.; planowanej na 2005 r. wpłacie do budżetu państwa oraz planowanej na 2005 r. kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Skarbnik wyjaśnił, że zbierając te wszystkie udziały w podatkach i subwencjach, to w odniesieniu do roku bieżącego, mamy o 1294,000,00 zł więcej łącznie. Patrząc na to, co mamy w budżecie na ten rok i na to, co nam prognozują na rok przyszły to o taką właśnie kwotę mamy więcej przy czym musimy pamiętać, że od nowego roku na nasze utrzymanie przejdą Domy Dziecka. Na dzień dzisiejszy – kontynuował Skarbnik, wg planu na rok 2004, mamy subwencji oświatowej – 18 493.200 zł. a na rok przyszły otrzymamy – 19 244,216 zł. czyli mamy 751 000,00 zł więcej. Jeśli chodzi o część wyrównawczą subwencji ogólnej, na przyszły rok mamy 1 804.686 zł. czyli 198.235,00 zł. mniej niż w roku ubiegłym. Z kolei jeśli chodzi o subwencję równoważącą, bo te subwencje stanowią trzon budżetu, na rok przyszły mamy otrzymać 2.058.690 zł. czyli o 107.716,00 zł mniej. Tak naprawdę ten wzrost o którym Skarbnik wspomniał na wstępie, bierze się z prognozy w podatkach, na rok przyszły mamy otrzymać 4 080,438 zł. czyli o 849 więcej. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższą informację i postanowił o jej wpisaniu do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 r.
f) informacja Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Opolu, Wydział Finansów i Budżetu o projektowanych kwotach dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej; dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej oraz na realizację zadań własnych, które na podstawie obowiązujących przepisów są finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa. Skarbnik wyjaśnił zebranym, że informacje o kwotach dotacji celowych winny stanowić podstawę do opracowania projektu uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego na rok 2005. Jednocześnie w/w urząd wyjaśnia – kontynuował Skarbnik, że kwoty dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego w części dotyczącej wydatków płacowych, zostały skalkulowane z uwzględnieniem średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej tj. 103% oraz wydatków pozapłacowych zostały zaplanowane na poziomie 87% kwoty wynikającej z ustawy budżetowej na 2004 r. z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym oraz wydatków, których realizacja zostanie zakończona w 2004 r. W załączeniu zostały przekazane wysokości dotacji, jakie otrzymamy w przyszłym roku a mianowicie, nie ma tu żadnych rewelacji – stwierdził Skarbnik, bo kiedyś otrzymanie informacji o dotacji było bardzo ważne, teraz co prawda też jest ważna, ale praktycznie dotacje te to są dotacje z zakresu administracji
rządowej czyli praktycznie to co dostaniemy to wydamy. W głównej mierze to jest nasz wydział geodezji, trochę “zmartwienia” będzie miał Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego ale będzie musiał jakoś z tego wybrnąć. Brak jest dotacji na Domy Dziecka,
zmniejszyła się również dotacja na Domy Pomocy Społeczne. Jeśli chodzi o dochody, jakie nam narzucono to dochody Skarbu Państwa, które my realizujemy i przekazujemy do budżetu Państwa. Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął powyższą informację i postanowił o jej wpisaniu do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2005 rok.
g) wykaz mienia Starostwa Powiatowego w Kluczborku wg stanu na dzień 30.11.2004 r. sporządzony przez wydział Gospodarki Mieniem Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że informacje o stanie mienia komunalnego należy przesłać do RIO, i prawdopodobnie oni zaakceptują ją taką, jaką dostaną bo to jest dokument sporządzany przez Zarząd Powiatu i przekazywany obligatoryjnie w załączeniu do uchwały budżetowej. Natomiast Skarbnik zwrócił się z zapytaniem do zebranych, czy taka informacja w jakiej jest formie, satysfakcjonuje ich, czy odpowiadając radnym czy prasie czy komukolwiek, z tej informacji coś będą wiedzieć. Informacja ta miała być sporządzona w trybie art. 120 ustawy o finansach publicznych. W w/w przepisie pisze tak – kontynuował Skarbnik, że Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, opracowuje informację o stanie mienia komunalnego zawierającą: dane dot. przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności, dane dot. innych niż własność praw majątkowych w tym szczególności: o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach akcyjnych; dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w punkcie 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji czyli za cały rok ubiegły zmiany jakie się dokonały; dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonania posiadania; inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego. Zarząd Powiatu jednogłośnie postanowił, że nie przyjmie informacji Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu Starostwa Powiatowego w Kluczborku nt. stanu mienia Starostwa Powiatowego w Kluczborku i zobowiązał Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu w Kluczborku, do natychmiastowego poprawienia i uzupełnienia niniejszego wykazu zgodnie z art. 120 ustawy o Finansach Publicznych.
Do punktu 4 porządku
Starosta zapoznał zebranych z projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczeń pracowni RTG wraz z wyposażeniem. Na mocy
niniejszej uchwały – wyjaśnił Starosta, wyraża się zgodę na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczeń pracowni RTG znajdującej się na terenie nieruchomości położonej w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23 wraz z wyposażeniem na rzecz lek. med. Tomasza Kuprianowicza, zam. Wrocław, ul. Gen. Okulickiego 22B. Następnie Starosta poddał pod głosowanie projekt niniejszej uchwały, którą członkowie Zarządu Powiatu jednogłośnie podjęli.
Do punktu 5 porządku
Przewodniczący Zarządu Powiatu przedstawił zebranym następujące uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 października 2004 r. w sprawie;
- zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok - niniejszą uchwałę postanowiono przekazać Skarbnikowi Powiatu;
- zaciągnięcia kredytu długoterminowego - niniejszą uchwałę postanowiono przekazać Skarbnikowi Powiatu;
- ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego - niniejszą uchwałę postanowiono przekazać do Wydziału Edukacji, Wydziału Organizacyjnego oraz do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku;
- zmieniająca uchwałę Nr XIX/144/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 czerwca 2004 r. w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć - niniejszą uchwałę postanowiono przekazać do Wydziału Edukacji oraz do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku;
- zmieniająca uchwałę Nr VI/47/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28.04.2003 r. w sprawie udzielania zniżek i określania ich rozmiaru nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz zasad zwalniania od obowiązku
realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych - niniejszą uchwałę postanowiono przekazać do Wydziału
Edukacji oraz do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku;
- w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Opolu – niniejszą
uchwałę postanowiono przekazać do Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia.
Do punktu 6 porządku
Skarbnik zapoznał zebranych z wnioskiem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na nie obciążanie w/w szkoły przez Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku fakturami za dokształcanie uczniów w roku szkolnym 2004 / 2005 za okres od 01.09.2004 r. do 31.12.2004 r. Skarbnik wyjaśnił, że szkoła swoją prośbę uzasadnia tym, że nie zaplanowała w swoim budżecie środków z przeznaczeniem na ten cel, do dnia 31 sierpnia 2004 r. w skład w/w zespołu wchodził również Wojewódzki Ośrodek Dokształcania Zawodowego, gdzie uczniowie z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – CKU w Kluczborku odbywali praktyki bezpłatnie. O wyłączeniu Ośrodka z zespołu w czasie planowania budżetu na 2004 rok nie było po prostu nic wiadomo. Skarbnik stwierdził, że faktycznie dyrektor Cieplik nie mógł przewidzieć takiej sytuacji więc nie zaplanował środków, w tej sytuacji Skarbnik zaproponował pozytywnie zaopiniować niniejszy wniosek a mianowicie zwolnić z opłat do końca roku, czyli od września do grudnia br. a od stycznia niech się już normalnie rozliczają z Wojewódzkim Ośrodkiem Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. Pani Irena Kielar początkowo miała wątpliwości co do takiego rozstrzygnięcia tej sprawy, jaki zaproponował Skarbnik jednak po ponownym wyjaśnieniu udzielonym przez Skarbnika, Zarząd Powiatu jednogłośnie pozytywnie zaopiniował powyższy wniosek.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Danuta Oziembłowska Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
..........................
2. Mieczysław Czapliński ...............................................
3. Irena Kielar ................................................
4. Otylia Skoczylas .................................................
............................
5. Stanisław Stenzel ................................................