Protokół Nr 20 /2020
Wspólne posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny, Komisji Rewizyjnej, Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz Komisji Budżetu i Rolnictwa. w dniu 26.08.2020 r. Przewodniczył radny Robert Wietrzyk-Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa. Porządek posiedzenia: Porządek posiedzenia: 1. Otwarcie posiedzenia. 2. Analiza materiałów na XX Sesję Rady Powiatu w Kluczborku 3. Wolne wnioski. 4. Zamknięcie posiedzenia. Zaproszeni: 1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski 2. Magdalena Żmuda-Lewald - Skarbnik Powiatu, 3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu. Ad.1 Wspólne posiedzenie komisji otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa-Robert Wietrzyk, który przywitał wszystkich obecnych na posiedzeniu i następnie przedstawił radnym proponowany porządek obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 14 radnych. Radni nie wnieśli uwag do proponowanego porządku posiedzenia i jednogłośnie go przyjęli. Ad.2 Przewodniczący posiedzenia przeszedł do omówienia materiałów na XX Sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Pierwszym projektem z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie likwidacji Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku. Pan Starosta zabierając głos stwierdził, że jeśli chodzi temat likwidacji ZDP Pan Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku w pełni go popiera. Odbyło się spotkanie z pracownikami Zarządu Dróg Powiatowych. Pan Starosta poinformował, że Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku musi zacząć przeznaczać większą kwotę pieniędzy na drogi i te środki należy znaleźć w budżecie Powiatu. Sprzęt jaki obecnie posiada ZDP w Kluczborku jest już bardzo stary i nie spełnia swojej funkcji. Pan Starosta stwierdził, że w Starostwie zostanie utworzony Wydział Zarządzania Drogami Powiatowymi. Jeśli chodzi o pracowników, którzy są zatrudnieni w obecnym ZDP to część osób z administracji zostanie w ww. wydziale, 1 osoba odchodzi od 1 września 2020 r., gdyż przechodzi do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad do Oddziału w Kluczborku, grupa remontowa – z 9 osób zostaną 4 osoby. Dla 5 osób są podjęte działania, aby znaleźć im pracę w innych jednostkach lub firmach. Wśród obecnych pracowników są także 2 osoby przed emeryturą. Wydział Zarządzania Drogami Powiatowymi będzie nadal mieścił się przy ul. Jagiellońskiej natomiast część rzeczy będzie na PKS-ie w Kluczborku. Dzięki takim posunięciom uwolni się część środków około 400 tys. zł., które bezpośrednio zostaną przeznaczone na drogi.Do przedstawionego projektu członkowie komisji nie wnieśli zapytań w związku z czym Przewodniczący posiedzenia poddał projekt uchwały pod głosowanie. W drodze głosowania za projektem głosowało 7 radnych, wstrzymało się 6, nie stwierdzono głosów przeciw. Następnie Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Młodzieżowego Domu Kultury im. Stanisława Wyspiańskiego w Kluczborku, z siedzibą przy ul. Damrota 4 w Kluczborku. Pan Starosta poprosił o głos wyjaśniając, że radnym została przesłana decyzja Ministra Edukacji Narodowej, który uchylił postanowienie Kuratora Oświaty w Opolu. Ministerstwo Edukacji w swoim postanowieniu wyraziło zgodę na likwidację MDK w Kluczborku z dniem 31.08.2020 r. Jednocześnie podjęta została decyzja, aby edukacja w MDK-u nie był przerwana nagle, dlatego też postanowiono ponownie wystąpić do Kuratora Oświaty, żeby uwzględnił uwagi jakie miał Minister Edukacji Narodowej. Pan Starosta ponownie zaznaczył, że to nie jest likwidacja MDK-u, gdyż będzie utworzony nowy Dom Kultury wspólnie Gminą Kluczbork, który będzie nosił Kluczborskie Centrum Kultury. Dyrektor został już w drodze konkursu ogłoszonego przez Gminę Kluczbork wybrany. Ad.3. Pan Starosta poinformował, że na sesji Rady Powiatu w dniu 27.08.2020 r. poinformuje radnych o wszystkim, co się dzieje w powiecie: bieżących działaniach, remontach itd. Kolejno o głos poprosił radny Marcin Michalski poprosił o informację, czy prawdą jest, że pacjenci przyjmowani na oddział laryngologiczny w naszym szpitalu muszą przed przyjęciem wykona płatne testy na COVID-19 (koszty pokrywa pacjent). Głos w tej sprawie zabrał radny Damian Buła, który stwierdził, że tak było, ale obecnie zostało to zniesione. Pan Starosta także wyjaśnił, że jeśli zabiegi są planowe to test refunduje NFZ. Jedynie w przypadku pobytu rodzica razem z dzieckiem na oddziale rodzic musi taki test wykonać odpłatnie. Innych spraw nie poruszano. Ad.4 Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie komisji Rady Powiatu Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Lesław Czernik Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Damian Buła Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa Robert Wietrzyk Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Ryszard Okaj Protokołowała : Małgorzata Gulanowska
Pan Starosta stwierdził, że ponownie zwrócimy się do Kuratora, który ma nadzieję, że weźmie pod uwagę argumenty ,,swojego przełożonego” jakim jest Minister Edukacji Narodowej. Minister Edukacji w swojej decyzji dokonał analizy finansowej powiatu i stwierdził, że sytuacja finansowa powiatu jest bardzo trudna i jesteśmy niestety w tym bardzo niechlubnym gronie czyli jesteśmy jednym z dwóch powiatów w Polsce, w którym stosunek zobowiązań do wykonanych dochodów jest wyższy niż 100%. W związku z tym musimy w dalszym ciągu realizować Program Naprawczy. W utworzonym nowym Centrum Kultury w dalszym ciągu dzieci będą mogły kontynuować swoje pasje i nie zostanie im to uniemożliwione. Pan Starosta stwierdził, że trzeba się przygotować spokojnie do tej zmiany i dlatego też ponownie wystąpimy do Kuratora Oświaty, aby pozytywnie zaopiniował likwidację MDK-u z dniem 30.06.2021 roku. Pan Starosta ponownie powtórzył, ze nie ma zamiaru niczego likwidować wręcz przeciwnie chce utworzyć nowy Dom Kultury.Do przedłożonego projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Komisji poddał go pod głosowanie. W drodze głosowania za projektem głosowało 7 członków komisji, przeciw było 3, 2 członków wstrzymało się, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu. Przewodniczący Komisji przedstawił następny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym członkowie komisji przystąpili do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Kolejnym projektem z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Komisji Budżetu i Rolnictwa Rady Powiatu w Kluczborku. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Następnie zapoznano się z projektem w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Członkowie Komisji przystąpili kolejno do zapoznania się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rolnictwa. Pan Robert Wietrzyk wyjaśnił, że projekt został przygotowany w związku z tym, że on złożył rezygnację z funkcji Przewodniczącego komisji. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. Projekt został przygotowany w związku ze złożoną przez Pana Czernika rezygnacją z funkcji Przewodniczącego komisji. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 14 członków, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Kolejno członkowie komisji przystąpili do zapoznania się z projektem uchwały zmieniającym uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2020. Do przedmiotowego projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym członkowie komisji przystąpili do głosowania. Za projektem głosowało 7 członków komisji, wstrzymało się 7, nie stwierdzono głosów przeciw. Kolejnym projektem jaki przedstawił Przewodniczący komisji był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Do projektu także nie wniesiono uwag i przystąpiono do głosowania. Za projektem głosowało 7 członków komisji, wstrzymało się 7, nie stwierdzono głosów przeciw. Następnie zapoznano się z projektem w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił, że projekt ten dotyczy głównie zapisu, jak ma odbywać się głosowanie w przypadku głosowań komisji wspólnych przy opiniowaniu projektu budżetu. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym poddano go pod głosowanie. Za projektem głosowało jednogłośnie 14 członków komisji. Przewodniczący komisji zapoznał członków komisji z projektem uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2020- 2022. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym poddano go pod głosowanie. Za projektem głosowało jednogłośnie 14 członków komisji. Kolejno członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem: -z działań podejmowanych na terenie Nadzoru Wodnego w Kępnie na obszarze Powiatu Kluczborskiego za rok 2019, -z działań podejmowanych na terenie Nadzoru Wodnego w Kluczborku na obszarach Powiatów Kluczborskiego, Opolskiego, Namysłowskiego i Oleskiego za rok 2019. Do sprawozdań nie wniesiono uwag i zapytań.Członkowie kolejno przystąpili do zapoznania się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu. Do sprawozdania nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący komisji poddał je pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 8 członków komisji, wstrzymało się 7, nie stwierdzono głosów przeciw.
w Kluczborku.