Protokół Nr 13/2020
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku w dniu Przewodniczył Damian Buła-Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Analiza Sprawozdania zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2019 rok wraz z Informacją o stanie mienia powiatu kluczborskiego. 3. Analiza sprawozdania finansowego. 4. Analiza opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2019 rok. 5. Przygotowanie i głosowanie wniosku w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu w Kluczborku. 6.Analiza kwartalnej informacji z wykonania budżetu powiatu za I kwartał 2020 r. wg. stanu na dzień 31 marca 2020 r. 7.Wolne wnioski. 8.Zamknięcie posiedzenia. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: Ad.1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Damian Buła - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad, radni nie wnieśli uwag do porządku. Ad.2. Głos zabrał Pan Starosta Mirosław Birecki, który powiedział, że Powiat posiada płynność finansową. Jest olbrzymia różnica między tym samym miesiącem w roku poprzednim. Obecnie Powiat nie posiada kredytu w rachunku bieżącym. Nie zalega z płatnościami. Faktury płacone są na bieżąco. Jeśli chodzi o deficyt za rok 2019 to w planie był większy, jednak udało się obniżyć go o jakieś 600 tys. zł. W ten deficyt wchodziły również milionowe faktury, które nie zostały zapłacone w roku 2018 i przeszły do płatności w roku 2019, ok. 10 milionów zł. Rok temu sytuacja była bardzo trudna, można powiedzieć, że krytyczna. Dzięki wprowadzeniu programu naprawczego oraz otrzymania z budżetu Państwa pożyczki Powiat posiada płynność finansową, płatności ZUS są płacone w terminie oraz inne zobowiązania. Następnie Przewodniczący Damian Buła zapytał, jak w obecnym czasie związanym z koronawirusem wygląda sytuacja dotycząca nauczycieli i wypłacania im wynagrodzenia? Czy są jakieś cięcia jeśli chodzi o godziny? Bo różnie to wygląda w innych gminach. Pan Starosta powiedział, że w Powiecie nauczyciele otrzymują normalne wynagrodzenia. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że to Dyrektor ustala jak ma wyglądać praca zdalna nauczyciela, jak ma być realizowany program oraz jak mają być rozliczane godziny ponadwymiarowe. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że Powiat wypłaca za wszystkie godziny ponadwymiarowe zgodnie z arkuszem. Kolejno wracając do tematu Pan Starosta powiedział, że wszystko co zostało zaplanowane na rok 2019 zostało zrealizowane. Pani Skarbnik powiedziała, że nie ma żadnych zaległości, faktury płacone są na bieżąco, zobowiązania wobec ZUS, podatki itd. również. Po każdym kwartale Powiat musi złożyć sprawozdanie do Ministerstwa Finansów z informacją o niezaleganiu. Jeżeli Powiat chciałby przesunąć termin płatności jakiegoś zobowiązania musi o tym zawiadomić Ministerstwo Finansów. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że pożyczka z budżetu Państwa zamknęła rok poprzedni wraz z uregulowaniem zobowiązań, które przeszły z roku 2018. Pan Starosta dodał, że pożyczka była bardzo dobrym, korzystnym instrumentem finansowym. Gdyby pożyczka nie została przyznana, Powiatowi groził zarząd komisaryczny. Następnie Pani Skarbnik powiedziała, że gdy przyszła do pracy rok temu sytuacja finansowa Powiatu wyglądała zupełnie inaczej. Prowadzone były rozmowy w sprawie odroczenia płatności wobec ZUS, na koncie nie było pieniędzy, leżał stos faktur do zapłacenia. Na dzień dzisiejszy większość założeń programu naprawczego została zrealizowana. Naczelnicy, pracownicy kierownicy jednostek wspólnie współpracują. Dzięki pożyczce zostały spłacone niekorzystne subrogacje, gdzie odsetki były kolosalne. W wyniku subrogacji ówcześnie nastąpił wzrost odsetek do płacenia, o ok. 22 mln zł. W listopadzie zeszłego roku przychodzili do Pani Skarbnik pracownicy z zapytaniem, czy płatność za fakturę, ma zostać przesunięta na styczeń. Kilka lat wcześniej naczelnikom zostało przekazane pismo nakazujące przenosić płatności z października, listopada na przyszły rok. Rok 2019 udało się zamknąć „na czysto”. Nie ma kredytu w rachunku bieżącym, zostały wypłacone 13ste wynagrodzenia, sytuacja na dzień dzisiejszy jest o wiele lepsza niż rok temu. Pożyczka poprawiła na tyle sytuację finansową Powiatu, że powoli odzyskuje on swoją wiarygodność wśród kontrahentów. Do tej pory ocena Powiatu nie była zbyt dobra, z racji przesuwania terminów płatności lub płacenia po terminie. Obecnie sytuacja się polepsza. Do końca maja zostanie zasilony fundusz świadczeń socjalnych w kwocie ok. 1,5 mln zł. Pan Starosta odniósł się do obecnej sytuacji epidemii COVID-19 i powiedział, że udziały Powiatu w podatku PIT się zmniejszyły. Co miesiąc była to kwota ok. 1 mln zł. Obecnie za marzec 2020 wpłynęło ok. 500 tyś zł, za kwiecień ok. 770 tys. zł. Skutki epidemii będą znane za kilka miesięcy. Radny Marcin Michalski zapytał, czy były stosowane jakieś ulgi/ umorzenia za wynajem? Pan Starosta powiedział, że nie, kilka wniosków już wpłynęło i każda sprawa będzie rozpatrywana indywidualnie, bo część przedsiębiorców nie przestało prowadzić swojej działalności. Pan Starosta powiedział, że wzrasta również bezrobocie. Względem kwietnia roku poprzedniego wzrost jest o ok. 8,62 %. Nie ma zapowiedzi zwolnień grupowych. Dotkliwe skutki koronawirusa odczuwa PKS sp. z o.o. w Kluczborku, któremu zmalały przychody o 80%. Z pomocy rządowej wyłączone zostały spółki komunalne i jest to duży, poważny problem. Gdyby PKS mógł skorzystać z pomocy Państwa miałby szansę na ok. 800 tys. zł. Przewodniczący Komisji Damian Buła powiedział, że napisał jako radny pismo do Ministerstwa w tej sprawie i czeka na odpowiedź. Radny Marcin Michalski zapytał, co dalej z zobowiązaniami wobec Funduszu Komunalnego? Pani Skarbnik odpowiedziała, że obecnie nie ma żadnych zobowiązań, zostało to spłacone z pożyczki z budżetu Państwa. Pani Skarbnik powiedziała, że leasingi to dość spory wydatek, w 2019 roku poszło na to ok. 3 mln zł. Jeden z leasingów kończy się w 2021 roku a drugi w 2031 roku. Gdy zacznie zbliżać się ostatnia rata, to trzeba będzie nieruchomość wykupić. Trzeba wstępnie zgłosić chęć wykupu i wtedy zostanie wyznaczony rzeczoznawca przez firmę leasingową. Na ten moment według zapisów odkładana jest co miesiąc kaucja, która być może starczy na późniejsze wykupienie. Ad.3. Kolejno Przewodniczący przeszedł do omówienia kolejnego punktu z porządku obrad, który poniekąd został już omówiony w punkcie poprzednim. Głos zabrała Pani Skarbnik, która powiedziała, że przedstawione bilanse to sprawozdania wynikające z ksiąg rachunkowych. Ad.4. Przewodniczący Komisji w związku z otrzymaną opinią RIO poprosił o wytłumaczenie zdania, w którym RIO wskazuje na „niepokojącą równowagę w finansach Powiatu”. Pan Starosta powiedział, że jest to prawdopodobnie błąd, w tekście miało być „nierównowagę”. Pani Skarbnik powiedziała, że w budżecie powinna być równowaga, czyli dochody plus ewentualnie jakieś kredyty powinny się równoważyć z tym co się wydaje. W Powiecie Kluczborskim takiej sytuacji nie było, ale było to na zezwolenie. Był duży deficyt, ta relacja nie została zachowana, wydatki były większe niż dochody. RIO ma taką uwagę, bo nie jest to normalna sytuacja w budżecie Powiatu, ale dla jednostki, która otrzyma pożyczkę z budżetu Państwa ta sytuacja jest dopuszczalna. Tak samo jak w obecnej sytuacji do 2029 roku Powiat nie musi spełniać wskaźnika zadłużenia. Pan Starosta powiedział, że faktyczny stan finansów został pokazany wtedy, gdy dokonano zmian w budżecie na rok 2019. Pierwotnie przyjęty został budżet opracowany jeszcze przez poprzedni Zarząd Powiatu. Następnie budżet został urealniony i wtedy RIO mając już prawdziwe dane w budżecie wezwała Powiat do opracowania programu postępowania naprawczego. Kolejno przyjęty program naprawczy upoważniał Powiat do złożenia wniosku o przyznanie pożyczki z budżetu Państwa. Pan Starosta powiedział, że sytuacji Powiatu Kluczborskiego nie można porównywać do innych Powiatów i mimo dużego zadłużenia zobowiązania są na bieżąco regulowane, płynność finansowa jest. Pan Starosta poinformował radnych o tym, iż w dniu dzisiejszym do przejścia granicznego z Ukrainą wysłany zostaje autobus PKS, które zabierze uczniów z Ukrainy, którzy będą w Polsce zdawać maturę. Następnie uczniowie zostaną przewiezieni do hotelu w Opolu, gdzie odbędą kwarantannę. Po 7 dniach przejdą testy na COVID-19. Schemat postępowania został opracowany wspólnie z Wojewodą Opolskim. Kolejno głos zabrał radny Lesław Czernik, który wspomniał o tym, że rzeczywiście według jego informacji w środowisku samorządowym lepiej mówi się o Powiecie Kluczborskim, co jest bardzo istotne i pozytywne na przyszłość. Ad.5. Komisja rewizyjna zapoznała się ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu za rok 2019, a także z informacją o stanie mienia Powiatu Kluczborskiego oraz sprawozdaniem finansowym. Komisja Rewizyjna zapoznała się również z opinią i uwagami Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącej sprawozdania Zarządu z wykonania budżetu za rok 2019 r. Komisja przeanalizowała uwagi zawarte w opinii RIO. Członkowie komisji przystąpili do sporządzania wniosku / pismo nr OR-R.0012.4.4.2020.MG z dnia 21 maja 2020 r. w sprawie udzielenia z uwagami absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku Przewodniczący Komisji poddał wniosek o udzielenie z uwagami absolutorium Zarządowi Powiatu pod głosowanie. Komisja Rewizyjna w obecności 6 członków, 3 głosami za, przy 3 głosach wstrzymujących się, 0 przeciw, przyjęła powyższy wniosek. Wniosek zostanie przekazany Radzie Powiatu na najbliższej sesji oraz zostanie przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu wydania opinii . Ad.6. Pani Skarbnik powiedziała, że po I kwartale Powiat wykonał 30% dochodów bieżących. Ad.7. Radny Przemysław Panicz zwrócił się do Pana Starosty z pytaniem co będzie dalej z dziurami na drogach powiatowych? Czy będą „łatane”? Radny powiedział, że na terenie gminy Wołczyn drogi powiatowe są w złym stanie, jest dużo dziur, a łatanie ich masą na zimno daje efekt chwilowy. Pan Starosta powiedział, że budżet Zarządu Dróg Powiatowych został zwiększony o 140 tys. zł. Następnie Przewodniczący Komisji powiedział, że droga z Jakubowic do miejscowości Skałągi również jest w złym stanie, wymaga remontu. Ludzie jeżdżą już drogą okrężną. Następnie droga powiatowa z Byczyny na Wołczyn również wymaga interwencji. Wzdłuż drogi rosną wysokie 2-metrowe krzewy. Pan Starosta powiedział, że będzie w sprawie dróg rozmawiał z Dyrektorem ZDP w Kluczborku oraz zwrócił się do radnych, którzy pochodzą z różnych gmin z prośbą o informowanie jeśli jakiś kawałek drogi wymaga interwencji. Radny Lesław Czernik zapytał, jak wygląda sytuacja z przekazywaniem dróg, które nie spełniają wymogów dróg powiatowych i powinny być drogami gminnymi. Pan Starosta powiedział, że do gmin zostały skierowane pisma. Kluczbork przejął kilka dróg, gmina Lasowice z przyczyn formalnych nie przejęła drogi, którą przejąć miała. Pan Starosta powiedział, że kiedyś była subwencja wyrównawcza jeśli chodzi o drogi. Im więcej miało się dróg, tym więcej było subwencji. Obecnie subwencji nie ma, a drogi zostały, blisko 400 km. Kolejno radny Ryszard Okaj, zapytał co dalej z dużą działką, którą Powiat otrzymał do Agencji Nieruchomości. Pan Starosta powiedział, że jest to działka, która została przekazana Powiatowi z przeznaczeniem, że zostanie tam wybudowane takie centrum usług, muszla koncertowa, mieszkania chronione. Powiat ma czas do 2025 roku. Jeśli nie zostanie tam nic wybudowane Powiat będzie musiał zwrócić pieniądze. Ad.8 Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Damian Buła Protokołowała: Małgorzata Gulanowska
21 maja 2020 r.
W posiedzeniu uczestniczyło 6 radnych.
w składzie:
Po I kwartale średnio powinny to być na poziomie 25%. W kwestii dochodów majątkowych, ten temat jest jeszcze do wykonania w znacznym stopniu. Jeśli chodzi o przychody to do nich zaliczane są wolne środki. Wydatki wykonane są w 25,87%. W I kwartale wypłacane są 13stki, dość duże obciążenie budżetu. Średnio po tym kwartale powinny być na poziomie 28%. Pani Skarbnik powiedziała, że tych wydatków było mniej dlatego jest 25,87%. Przewodniczący Komisji zapytał skąd się to wzięło, że są mniejsze wydatki? Patrząc na informacje kwartalną z roku 2019 za I kwartał, jest różnica. Pani Skarbnik powiedziała, że program naprawczy jest wdrażany. Szereg różnych działań jest podejmowanych, każda złotówka do wydania jest dokładnie obejrzana. Część pracowników odeszła na emeryturę, koszty się zmniejszyły. W I kwartale 2019 roku były jeszcze do płacenia wszystkie zaległe rachunki, które przeszły z roku 2018. Pani Skarbnik powiedziała, że na koniec roku 2019 zostały pieniądze, zaliczkowo został zapłacony ZUS w grudniu mimo, że termin jego płacenia przypadał na styczeń 2020 r. Automatycznie wykonanie z tytułu ZUS w styczniu 2020 r. było mniejsze. Pan Starosta powiedział, że w styczniu została podniesiona płaca minimalna pracownikom, którzy nie osiągali pułapu 2600 brutto. W samym Starostwie było 20 takich osób. W Domach Pomocy Społecznej pod względem wysokości wynagrodzenia sytuacja była dramatyczna, 90% pracowników nie osiągało wcześniej kwoty 2600 zł brutto. Koszt podniesienia płacy do wysokości minimalnego wynagrodzenia w jednym z DPS to koszt ok. 500 tys. zł. Radny Jarosław Przybył zadał pytanie odnośnie informacji za I kwartał, co z dochodami majątkowymi, obecnie wykonanie wynosi 7%. Pani Skarbnik powiedziała, że jeszcze nie są zrealizowane. Pan Starosta powiedział, że być może w przyszłym roku
w budżecie sprzedaż mienia nie zostanie zaplanowana.