Protokół Nr 13/2004
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 17 września 2004r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Maciej Mularczyk – Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku,
2.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,
3.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2004r.
3.Badanie uchwały budżetowej na 2004r. w zakresie realizacji inwestycji polegającej
na rozbudowie i wyposażeniu Oddziału Chirurgicznego Szpitala Powiatowego
w Kluczborku.
4.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.
Ad.2.
Skarbnik Powiatu poinformował, że sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2004r. zostało przekazane również do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania. Skarbnik powiedział, że wykonanie planu dochodów w budżecie naszego powiatu wyniosło na dzień 30 czerwca 2004r. 51,20%, a wykonanie planu wydatków 49,39%. Zdaniem Skarbnika nie jest to zły wynik, ale istnieją w budżecie pewne zagrożenia. Chodzi przede wszystkim o wykonanie dochodów z tytułu udziału powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. Skarbnik wyjaśnił, że od tego roku funkcjonujemy zgodnie z nową ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, na mocy której zmieniła się cała struktura dochodów powiatu, a także odebrano nam większość dotacji.
W roku ubiegłym dotacje stanowiły około 35-40% dochodów powiatu, a w roku bieżącym tylko niewiele ponad 20%. Zwiększyły się natomiast dochody z tytułu udziału w podatkach.
Stanowią one ponad 6,5% ogółu dochodów, a ich wykonanie za I półrocze wyniosło prawie 43%. Z reguły jednak dochody te są nieco niższe w I półroczu, a w II półroczu wyższe.
W roku bieżącym dodatkowy wpływ na to ma wprowadzenie nowej - wcześniej wspomnianej ustawy. Biorąc jednak pod uwagę, że wykonanie za I półrocze wynosi 43% i zakładając,
że w II półroczu tendencja ta się utrzyma, to może się okazać, że nie wpłynie do budżetu planowana ilość środków. Skarbnik powiedział, że nie mamy na to bezpośredniego wpływu, ale musimy liczyć się z konsekwencjami.
Kolejno Skarbnik powiedział, że innymi dochodami budżetu, na które mamy wpływ
są dochody z tytułu sprzedaży mienia powiatu. W roku bieżącym doszedł do sprzedaży budynek po pralni na terenie szpitala, budynek po oddziale wewnętrznym oraz budynek
po dawnym ośrodku zdrowia w Kluczborku. Ponadto wystawiona do sprzedaży jest działka przy ul. Ossowskiego w Kluczborku oraz kilkanaście działek w Bogacicy. Skarbnik poinformował zebranych, że na dzień 30 czerwca wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia jest jednak niskie. Powodem tego jest ogólna sytuacja na rynku nieruchomości, a także sytuacja społeczno-polityczna w naszym powiecie. Chodzi tu o referendum powiatowe, które odbyło się w dniu 5 września br. i w związku z całą “procedurą referendalną” niektóre decyzje dotyczące sprzedaży mienia zostały wstrzymane. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg na sprzedaż budynku po pralni szpitalnej, finalizuje się również sprawa zbycia budynku po ośrodku zdrowia w Kluczborku na rzecz Sądu Rejonowego
w Kluczborku. Kolejno głos zabrał Wicestarosta Kluczborski i powiedział, że na działkę
przy ul. Ossowskiego w Kluczborku jest nabywca, który chce wybudować tam sklep osiedlowy. Problemem jest jednak fakt, że ten teren zapisany jest w planie zagospodarowania przestrzennego gminy na działalność handlową, ale tylko hurtową, a nie detaliczną. Zdaniem Wicestarosty nie ma szans na zmianę w planie zagospodarowania w najbliższym czasie.
Jest to spowodowane ogólną sytuacją polityczną w powiecie oraz brakiem porozumienia
z Gminą Kluczbork.
Radny Piotr Gruss powiedział, że dla dobra powiatu informacja w powyższej sprawie powinna ukazać się w prasie lokalnej.
Wicestarosta Kluczborski powiedział, że była również osoba zainteresowana kupnem budynku po byłym oddziale wewnętrznym w Kluczborku i przeznaczeniem go na “Dom Złotej Jesieni” dla osób starszych. Jednak ze względu na nie sprzyjającą sytuację polityczną
w powiecie osoba ta zrezygnowała.
Kolejno głos zabrał Skarbnik Powiatu i powiedział, że bardzo dobre wykonanie planu dochodów w I półroczu br. jest z tytułu wpływów z opłat komunikacyjnych. Wpływy z tego tytułu wyniosły ponad 120 tys. złotych niż zakładał plan.
Skarbnik powiedział również, że w dochodach powiatu mamy obecnie 25% udziału
w dochodach z tytułu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, co w roku ubiegłym wynosiło tylko 5%. I obecnie mamy w tym zakresie trochę opóźnień wśród liczących się przedsiębiorstw na naszym terenie, między innymi chodzi o Famak S.A. w Kluczborku.
Konieczne są rozmowy z przedsiębiorstwami, ponieważ powiat musi się wywiązać z tych dochodów wobec Wojewody.
Skarbnik poinformował też radnych, że nieciekawa sytuacja jest również w dziale oświata
i wychowanie, gdzie coraz więcej zadań, które były dotychczas dotowane z budżetu państwa, przechodzi do subwencji oświatowej. W związku z powyższym jest coraz mniej środków
na bieżącą działalność jednostek oświatowych i konieczne jest przeprowadzanie tam kolejnych działań oszczędnościowych. W roku bieżącym zmniejszono np. o prawie 26 etatów zatrudnienie w administracji i obsłudze szkół, jednak większość oszczędności z tego tytułu została przeznaczona na sfinansowanie urlopów nauczycielskich dla poratowania zdrowia oraz awansów zawodowych nauczycieli.
Kolejną, bardzo istotną sprawą, którą poruszył Skarbnik była spłata zobowiązań wobec ECO w Opolu. Musimy spłacić te zobowiązania do końca br., tym bardziej, że od firmy ECO mamy zapewnienie dostawy ciepła przez cały zbliżający się sezon grzewczy dla naszego szpitala.
Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2004r. W drodze głosowania, 5 głosami za, Komisja Rewizyjna jednogłośnie przyjęła powyższe sprawozdanie.
Ad.3.
Kolejno głos zabrał Wicestarosta Kluczborski i przedstawił krótką informację na temat realizacji inwestycji polegającej na rozbudowie i wyposażeniu Oddziału Chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku. Wicestarosta powiedział, że Oddział Chirurgiczny znajduje się już w nowym budynku – od początku sierpnia br., a teraz najważniejszą sprawą jest jego wyposażenie. W budżecie powiatu na 2004r. zaplanowano na ten cel, przy założeniu odpowiedniej sprzedaży mienia, kwotę 782 tys. złotych. Obecnie jest jednak problem
ze sprzedażą naszego mienia. W następnej kolejności został złożony nasz projekt do kontraktu dla Województwa Opolskiego i mieliśmy zapewnienie, że po ogłoszeniu przetargu nasz powiat jako pierwszy dostanie z Urzędu Marszałkowskiego potrzebne środki finansowe. Pod koniec miesiąca sierpnia br. nasz szpital odwiedził marszałek województwa i również zapewniał, że dostaniemy pieniądze na dokończenie inwestycji. Już na początku września został ogłoszony przetarg na zakup sprzętu, ponieważ pieniądze z kontraktu dla województwa muszą być wydane do końca 2004r., a procedura przetargowa trochę trwa. Tym bardziej,
że przetarg ten musi być ogłoszony w biuletynie unijnym. Do tej pory nie otrzymaliśmy jednak żadnego pisemnego potwierdzenia o przyznaniu nam środków, ale po 20 września powinna taka informacja do nas dotrzeć. Wicestarosta Kluczborski powiedział, że jeżeli dostaniemy obiecane środki finansowe to Oddział Chirurgiczny zostanie do końca br. wykończony i wyposażony w sprzęt medyczny.
Skarbnik Powiatu dodał, że jest bardzo duże zainteresowanie przetargiem na zakup sprzętu medycznego dla naszego szpitala i w obecnej chwili jest już kilkunastu potencjalnych oferentów.
Ad.4.
Radny Zdzisław Pelc zapytał Skarbnika Powiatu czy jest możliwe, aby Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku miało już jakieś długi wobec dostawców.
Skarbnik powiedział, że nie i zapewnił radnego, że jednostka ta nie ma żadnych zadłużeń, nawet pojawiły się już pierwsze oszczędności, z których planuje się między innymi zakup laparoskopu. Wicestarosta potwierdził wypowiedź Skarbnika.
Kolejno głos zabrał radny Władysław Zawadzki i zaproponował, aby komisja wystąpiła
z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w poszczególnych wydziałach Starostwa Powiatowego. Zdaniem radnego kontrola taka jest konieczna w celu zdyscyplinowania niektórych pracowników oraz wydziałów i powinna ona uwzględniać między innymi: zakresy czynności pracowników, organizację pracy poszczególnych wydziałów, wykształcenie pracowników oraz terminowość załatwiania spraw.
Wicestarosta stwierdził, że jeżeli będzie wola komisji to takie czynności zostaną przeprowadzone. Przewodniczący Rady dodał, że temat ten był również poruszony
na spotkaniu koalicyjnym radnych.
Innych spraw nie poruszano. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Paweł Prochota