Protokół Nr 15/2020

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

w dniu 27 stycznia 2020 r.

 

Przewodniczył Lesław Czernik - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

 

 

 Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia.

2. Omówienie potrzeb remontowych w placówkach oświatowych.

3. Sprawozdanie z pracy Komisji za 2018/2019

4. Przygotowanie Planu Pracy komisji na 2020 rok.

5. Wolne wnioski.     

6. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Magdalena Żmuda-Lewald – Skarbnik Powiatu

2. Rozalia Słoniowska - Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu.

4. Marta Zamorowska – Kierownik Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu.

 

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny – radny Lesław Czernik - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 8 radnych. Radni przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

Kolejno w drugim punkcie porządku posiedzenia został omówiony temat potrzeb remontowych w placówkach oświatowych. Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Olech, który powiedział, że członkowie Komisji Oświaty mieli możliwość zapoznania się z warunkami jakie panują w szkołach. Przewodniczący Komisji zapytał jak było do tej pory, czy Dyrektorzy szkół mieli środki własne przeznaczone na wydatki remontowe czy zakupy? Zastępca Skarbnika Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że budżety były zawsze niedoszacowane. Środki na energię były zabezpieczone, a każdy jeden wydatek musi być obecnie konsultowany ze Skarbnikiem, bądź zastępcą Skarbnika w związku z wprowadzonym programem naprawczym. Wcześniej niedoszacowanie było nawet na wynagrodzeniach, w zeszłym roku w maju został on urealniony. Zdarzały się prolongaty faktur na kolejny rok, więc środki, które były w danym roku przeznaczone na wydatki np. stanowiły pokrycie dla prolongowanych faktur. Nawet jeśli Dyrektorzy chcieli coś zrobić, to zawsze w tym planie brakowało środków. Obecnie wszystkie faktury z zeszłego roku zostały w tamtym roku zapłacone. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że w grudniu 2019 r. w każdej ze szkół „udało się coś zrobić”. Przewodniczący Komisji zapytał, czy jest szansa na pozyskanie środków zewnętrznych, które mogą być wykorzystywane na remonty, zakupy. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że w Szkole Zawodowej pracownie zostały wyposażone dzięki środkom zewnętrznym. W ZSO dzięki programowi ze środków unijnych udało zakupić się ok. 30 komputerów. W ZSLT jest projekt, gdzie uczniowie mogą jeździć na zagraniczne praktyki. Pan Przewodniczący zapytał, a co z rezerwą subwencji? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że ostatnio Powiat otrzymał 22 tys. zł. na odprawy a w sumie kosztowały one ok. 180 tys. zł. Każdego roku są składane wnioski o środki z rezerwy subwencji. Przewodniczący zapytał, czy nauczyciele dostaną dodatki wyrównawcze w tym roku? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że nie, bo średnie nauczycielskie zostały przekroczone o prawie 1 mln zł. Następnie głos zabrała Pani Marta Zamorowska- Kierownik Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu, która powiedziała, że prośba o analizę potrzeb remontowych skierowana do Dyrektorów dotyczyła okresu 2020-2024. Pani Marta powiedziała, że w ostatnich latach ogromne środki zewnętrzne zostały przekazane na potrzeby szkół. W ZS nr 2 całe warsztaty szkolne, zostały przywrócone do tego, aby działalność edukacyjna mogła być tam prowadzona. Łącznie zainwestowano ponad 6 mln zł. W pismach, które zostały przekazane do Starostwa jest szereg potrzeb. Jednak należy przeprowadzić też ich gradację. Priorytetem teraz jest dach w ZS nr 2. Powiat stara się o pozyskanie środków na jego remont. Są też budynki problematyczne, np. ZSO, ZS nr 1 ,które objęte są ochroną konserwatorską.  Na ulicy Byczyńskiej oprócz budynku szkoły, są też budynki warsztatów plus budynek sali gimnastycznej. W projekcie, który już jest złożony ujęty jest już budynek szkoły oraz sala gimnastyczna. Jeśli projekt będzie realizowany to większość problemów wskazanych w piśmie przez Panią Dyrektor ZS nr 2 uda się wyeliminować. Pani Marta Zamorowska powiedziała, że pewne zagrożenie związane jest także z budynkiem, gdzie znajduje się Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna. Od kilku lat na poddaszu mieszkają kuny, które są pod ochroną, a dezynfekcja poddasza oraz usuwanie odchodów jest dość problematyczne. Wymaga to wielu nakładów finansowych. Różne rozwiązania były podejmowane, aby kuny usunąć, jednak bez skutku. Na chwilę obecną budynek nie posiada wentylacji. Zwierzęta przegryzły przewody, jest też duże zanieczyszczenie. Pani Dyrektor przedstawia koszt tego problemu w wysokości 240 tys. zł. i tyle może to rzeczywiście wynieść. Z racji tego, że kuny są pod ochroną nie można użyć żadnych szkodliwych dla nich środków. Ułożenie dachu i jego konstrukcja powodują to, że nie ma pewności, że w przyszłości te zwierzęta nie zjawią się tam ponownie. Pan Przewodniczący powiedział, że jeśli chodzi o demografię to w nowym roku szkolnym odejdzie kilka oddziałów a rok 2026 będzie bez naboru. Może korzystniej kiedyś będzie znaleźć lokal zastępczy, niż przy takiej konstrukcji obecny remontować, tym bardziej, że nie ma pewności, że kuny nie wrócą. Kolejno Przewodniczący zapytał, czy patrząc na to sprawozdanie odnośnie zapotrzebowania remontowego jest w perspektywie czasu jakiś pomysł, by pewne rzeczy z tej listy wykonać? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że trzeba zobaczyć jaki będzie ten rok pod względem finansowym. Następnie Pani Marta Zamorowska powiedziała, że priorytetem w tym roku jest projekt związany z remontem dachu w ZS Nr 2. W skład projektu ma wejść również docieplenie Sali gimnastycznej, wymiana pokrycia dachu, oraz jednym z wymogów projektów je to, że trzeba dołożyć element związany z odnawialnym źródłem energii, więc pojawią się solary, które będą ocieplać wodę na potrzeby zaplecza sali gimnastycznej. Również są przewidziane prace związane z izolacją budynku. W rozłożeniu na dwa lata i z pozyskaniem środków zewnętrznym jest to możliwe do realizacji. Przy obecnych możliwościach finansowych Powiatu z listy od Dyrektorów należałoby wybrać kilka tych niezbędnych do wykonania. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że potrzeby remontowe sięgają skali 5 mln zł. Następnie głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który zapytał, czy jest jakaś informacja od Dyrektorów odnośnie tego co zostało w jednostce zrobione „własnymi siłami”, np. przez konserwatora. Naczelnik Edukacji i Sportu Pani Rozalia Słoniowska odpowiedziała, że taka informacja jest zawsze zawierana w informacji o stanie realizacji zadań oświatowych. Następnie Pan Przewodniczący zapytał jaka jest szansa, by przenieść uczniów z Ukrainy w inne miejsce, z internatu, za który płacimy miesięcznie ok. 35 tys. zł.? Pani Rozalia Słoniowska odpowiedziała, że jesteśmy obecnie związani umową najmu, do sierpnia 2021 roku. Pan Przewodniczący Rady powiedział, że trzeba przemyśleć tą kwestię i zrobić tak, by nie tracić tej ciągłości związanej z uczniami ze Wschodu. Pani Rozalia Słoniowska powiedziała, że w planie jest zaproszenie 40 osób, ale czy to się uda to się dopiero okaże. W zeszłym roku udało się  zaprosić 35 uczniów.

 

Ad.3 i Ad.4

Następnie Przewodniczący przeszedł do omówienia 3 punktu z porządku obrad związanego ze sprawozdaniem z pracy Komisji za 2019 r.  oraz punktu 4, który dotyczył planu pracy na rok 2020. Przewodniczący zapytał obecnych radnych, czy mają jakieś propozycje do przedstawionego projektu planu pracy? Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Olech, który powiedział, że warto do planu pracy dodać punkt związany z informacją na temat możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych na potrzeby placówek oświatowych. Przewodniczący poddał pod głosowanie plan pracy z dodaną propozycją od Przewodniczącego Rady :

 

1.      Zapoznanie się z potrzebami remontowymi placówek oświatowych Powiatu Kluczborskiego.

2.      Wypracowanie stanowiska Komisji w sprawie likwidacji MDK.

3.      Zapoznanie się z bieżącą sytuacją w placówkach merytorycznie podległych Komisji (Domy Dziecka, Domy Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, MDK).

4.      Wizyty radnych w placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego oraz  w Domach Opieki Społecznej i Domach Dziecka, a także w PPP i PODN.

5.      Propagowanie działalności PCPR w środowisku lokalnym.

6.      Omówienie materiałów na sesje Rady Powiatu, bieżące informacje o stanie budżetu w 2020 roku, przyjęcie wniosków do budżetu na 2021 rok.

7.      Formy i możliwości wspierania różnych inicjatyw oświatowych, sportowych i kulturalnych przez Powiat Kluczborski.

8.      Udział członków Komisji w wydarzeniach kulturalnych, sportowych i turystycznych w 2020 r.

9.      Sprawy bieżące wynikające z planu pracy Rady Powiatu.

10.  Aktualne możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych na potrzeby placówek oświatowych.

Radni jednogłośnie przyjęli powyższy plan pracy na 2020 rok.

 

Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił radnym projekt sprawozdania z pracy Komisji za rok 2019 rok o treści:

 

„Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady  Powiatu
w Kluczborku w 2019 roku pracowała w oparciu o plan pracy uchwalony na V Sesji Rady Powiatu  w Kluczborku w dniu 20 marca 2019r.

Komisja pracowała w następującym składzie:

  1. Czernik Lesław – Przewodniczący Komisji
  2. Wróbel Teresa -  Zastępca Przewodniczącego Komisji
  3. Durecka Magdalena
  4. Goliński Jakub
  5. Neugebauer Rafał
  6. Olech Andrzej
  7. Sitek Maciej
  8. Wietrzyk Robert
  9. Zając Celina

W 2019 roku odbyło się jedenaście posiedzeń Komisji, w tym siedem samodzielnie
i cztery wspólnie z pozostałymi Komisjami Rady. Wszystkie posiedzenia były zwoływane
z inicjatywy Przewodniczącego Komisji.

W trakcie posiedzeń Komisji omawiano następujące zagadnienia:

  1. Sytuacja w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach.
  2. Działalność i potrzeby remontowe szkół i placówek oświatowych Powiatu.
    (z udziałem Państwa dyrektorów ZS Nr 1, ZS Nr 2, ZSO, ZSLT, PPP, PODN, SOSW, CKZ, MDK)
  3. Konkursy na dyrektorów ZSO, CKZ, DPS Gierałcice.
  4. Wynagrodzenia dla nauczycieli za okres strajku.
  5. Wykonanie budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2019 r.
  6. Sytuacja kadrowa w Placówkach Oświatowych.
  7. Perspektywy funkcjonowania MDK (w obradach uczestniczyły władze Gminy Kluczbork oraz przedstawiciele MDK). 

 

W trakcie posiedzenia 15 listopada 2019 roku omówiono wyniki wizyt radnych
w ZS Nr 1, ZS Nr 2, ZSO, ZSLT, zwracając głównie uwagę na sprawy kadrowe i potrzeby remontowe w tych placówkach.

Ponadto komisja podczas swoich posiedzeń analizowała materiały na poszczególne Sesje Rady Powiatu w Kluczborku, w szczególności kwestie związane z realizacją budżetu oraz wprowadzeniem  i realizacją Programu Postępowania Naprawczego Powiatu Kluczborskiego.

W posiedzeniach Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny, poza członkami Komisji, uczestniczyli:

  • Starosta Powiatu Kluczborskiego;
  • Burmistrz Kluczborka;
  • Skarbnik Powiatu Kluczborskiego;
  • Sekretarz Powiatu Kluczborskiego;
  • Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu;
  • Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo – Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu;
  • Dyrektorzy Szkół i Placówek Oświatowych Powiatu;
  • Dyrektor PCPR w Kluczborku;
  • Dyrektor DPS w Gierałcicach;
  • p.o. dyrektora MDK w Kluczborku;
  • Pracownice PCPR w Kluczborku.

 

 Ze wszystkich posiedzeń Komisji zostały sporządzone protokoły, które są dostępne na stronie internetowej Powiatu Kluczborskiego”.

Radni nie wnieśli uwag do powyższego sprawozdania i pozytywnie je zaopiniowali.

 

Ad.5

Przewodniczący Komisji poinformował radnych, że Przewodniczący pozostałych Komisji planują wspólne posiedzenie wszystkich Komisji odnośnie opiniowania materiałów na najbliższą Sesję Rady Powiatu, która planowana jest na ok. 6 lutego br. W materiałach pojawi się projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji MDK. Głos zabrał Przewodniczący Rady, który powiedział, że formalnie nazywa się to likwidacja, a w rzeczywistości będzie to nowe centrum kulturalne stworzone z dwóch instytucji, MDK oraz KDK. Połączenie sił da większe możliwości dzieciom. Jest duży potencjał, tylko należy zapewnić odpowiednie warunki do tego, by dzieci mogły rozwijać swoje zainteresowania. Tak naprawdę jest to reorganizacja
z nowymi perspektywami. Należy cieszyć się również z tego, że Gmina Kluczbork wyraziła chęć współpracy odnośnie Młodzieżowego Domu Kultury.

 

Ad.6.

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury,

Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

Lesław Czernik

 

 

 

 

Protokołowała:

Joanna Strzelczyk