Protokół Nr XX/2004

sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 12 sierpnia 2004r.

 

 

 

XX sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz.1200 Przewodniczący Rady

-Maciej Mularczyk, powitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych.

Przewodniczący kolejno stwierdził, że obrady i podejmowane uchwały w dniu dzisiejszym będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 z 19 radnych.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do proponowanego porządku radni nie wnieśli uwag. W związku z powyższym poddano porządek pod głosowanie. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych, którzy 18 głosami za, przyjęli następujący porządek XX sesji:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołu z XIX sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok,

b/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok,

c/ wniesienia skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Opolu Sygn. akt II S.A./wr2887/03 z dnia 19 lipca 2004r.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

 

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XIX sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 24 czerwca 2004r. do protokołu radni nie wnieśli zapytań w związku

z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, jednogłośnie, 18 głosami za, Rada Powiatu w Kluczborku zatwierdziła protokół
z XIX sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radny Władysław Zawadzki zapytał czy w związku z tym, że istnieje duży problem

z samochodami ciężarowymi /TIR/ na terenie Gminy Byczyna, które chcąc ominąć punkt ważenia znajdujący się na tej trasie przejeżdżają przez Kostów i Ciecierzyn niszcząc tamtejsze mosty i drogi niedostosowane do udźwigu tak dużego tonażu nie można by nawiązać współpracy z Policją lub wprowadzić ograniczenia tonażu, aby wyeliminować ten proceder.

Innych zapytań radni nie wnieśli.

Do punktu 3a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w spawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok. W załączonym do projektu uchwały uzasadnieniu Skarbnik wyjaśnił, że proponowane zmiany dotyczą m.in.:

-kwota 14.711,-zł pochodzi z rezerwy budżetu państwa i jest przeznaczona na dofinansowanie

remontów w SOSW w Kluczborku. Tutejszy samorząd wystąpił z wnioskiem
o dofinansowanie w/w remontów pomieszczeń po mieszkaniu i przystosowaniu ich do sal

rewalidacyjnych. Środki na powyższy cel zostały przyznane przez Ministra Finansów,

-kwota 34.434,-zł na mocy decyzji Wojewody Opolskiego z dnia 01.07.2004r. została

przeznaczona na pomoc dla repatriantów. Środki te w całości zostaną wypłacone

repatriantom na terenie gminy Byczyna,

-na wniosek Zespołu Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach wprowadza się kwotę
44.000,-zł. Dochody własne przeznacza się na pokrycie wydatków bieżących szkoły,

-kwotę 2.901,-zł wprowadza się na wniosek Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli

w Kluczborku. Środki wypracowano z tytułu przeprowadzonych kursów i szkoleń,

-kwotę 60.200,-zł wprowadza się do budżetu zwiększając plan dochodów i wydatków

Specjalnego ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku. Środki stanowią dochody

własne wypracowane na organizacji koloni letnich i są przeznaczone na potrzeby własne

jednostki,

-kwota 970,-zł pochodzi z dochodów własnych PUP w Kluczborku i jest przeznaczona na

potrzeby własne tej jednostki,

-kwotę 3.817,-zł wprowadza się na wniosek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Kluczborku. Środki pochodzą z refundacji części kosztów związanych z zatrudnieniem

bezrobotnych absolwentów. Refundacji dokonał PUP w Kluczborku. Środki przeznacza się

na wydatki własne jednostki.

Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W obecności 18 radnych, jednogłośnie 18 głosami za, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XX/151/2004 przyjmując proponowane zmiany

w budżecie.

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały z jakim Przewodniczący Rady zapoznał radnych był również projekt w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004 rok.

W powyższym projekcie uchwały zwiększa się dochody budżetu powiatu o kwotę
54.666.00,-zł, zwiększa się wydatki budżetu powiatu o kwotę 54.666,00,-zł, przenosi się środki finansowe w kwocie 37.958,00,-zł między działami klasyfikacji budżetowej.
Ponadto wprowadza się do Uchwały następujący rozdział klasyfikacji budżetowej:

-w dziale 750 – administracja publiczna, rozdział 75053 – wybory do rad gmin oraz referenda gminne, powiatowe i wojewódzkie. Udziela się także dotacji celowych dla 4 Gmin przeznaczonych na przygotowanie i przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady Powiatu w Kluczborku. W uzasadnieniu powyższego projektu uchwały Skarbnik wyjaśnił, że obowiązek sfinansowania referendum spoczywa na jednostce samorządu terytorialnego, którego ono dotyczy, a w przypadku podjęcia powyższej uchwały zostanie ono sfinansowane m.in. z :

-subwencji uzupełniającej dla powiatów w kwocie 54.666,-zł, którą powiat otrzymał w

związku ze zmianą systemu finansowania działalności Powiatowego Urzędu Pracy,

-z rezerwy ogólnej budżetu powiatu w kwocie 37.958,-zł.
Pełny koszt referendum wyniesie 92.624,-zł

Do projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.
W obecności 18 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie 18 głosami za, podjęła uchwałę
Nr XX/152/2004 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

Następnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej

od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu Sygn. akt II S.A/Wr2887/03

z dnia 19 lipca 2004r. Powyższy projekt uchwały ma związek ze złożeniem w dniu 31 grudnia 2003r. przez grupę osób /Henryk Fraszek, Maria Leszczyńska, Jerzy Cichowicz, Ireneusz Trefoń, Danuta Michalska-Zachariasiewicz, Leszek Krzyżanowski, Adam Martyniszyn,

Piotr Rewienko, Tadeusz Konarski, Grzegorz Jan Fraszek/ skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku Nr XII/85/2003 z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku wraz
z wnioskiem o wstrzymanie jej wykonania.

Skarżący zarzucili rażące naruszenie prawa, a w szczególności naruszenie art. 43 ustawy

z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U.Nr 91, poz. 408

z późniejszymi zmianami):

-na skutek braku określenia sposobu i formy zapewnienia osobom korzystającym
z dotychczasowych świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalszego

nieprzerwanego udzielania takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności,

warunków udzielania i jakości,

-braku wskazania podmiotu przejmującego zdrowotne świadczenia,

-faktycznego przejęcia przez Centrum Zdrowia Publicznego S.A w Kluczborku

dotychczasowego SP ZOZ,

-naruszenia w sposób istotny uprawnień wierzycielskich byłych pracowników likwidowanej

jednostki,

-zwolnienia od egzekucji wpłat z NFZ,

-podjęcia uchwały bez należytego rozeznania aktualnej sytuacji związanej z przekształceniem

i oddłużeniem zakładów opieki zdrowotnej,

-nie podania w uchwale precyzyjnego terminu zakończenia działalności przez SPZOZ,

-podjęcie decyzji o likwidacji na podstawie ujemnego wyniku finansowego.

W dniu 28 listopada 2003r. Pan Henryk Fraszek w imieniu 10 mieszkańców wezwał Radę Powiatu w Kluczborku do usunięcia naruszenia prawa polegającego na podjęciu uchwały

Nr XII/85/2003.

Uzasadnienie do powyższego projektu uchwały mówi, że Rada Powiatu w Kluczborku po dokonaniu szczegółowej analizy stwierdziła, że bezsporny w sprawie jest fakt, że w dniu 19 listopada 2003r. podjęta została w/w uchwała.

Przed podjęciem tejże uchwały do samorządów gminnych w powiecie, Wojewody Opolskiego oraz Rady Społecznej SPZOZ zostały skierowane pisma z prośbą o wyrażenie opinii w powyższej sprawie. Opinie były pozytywne. W związku z powyższym Starosta Kluczborski przekazał podjęta uchwałę /zgodnie z art.78 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym / Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zmianami / Pani Wojewodzie Opolskiemu, który nie stwierdził żadnego naruszenia prawa.

W miesiącu grudniu Rada Miejska w Kluczborku oraz Rada Miejska w Wołczynie wystąpiły z pismami, w których wyrażają zmianę wcześniej wydanych opinii.

W związku z takim postępowaniem wystąpiono do Wojewody Opolskiego z prośbą o wyrażenie swojego stanowiska w zakresie ważności tych uchwał oraz uchwały Rady powiatu o likwidacji SPZOZ. Wojewoda Opolski poinformował nas, że do w/w uchwał nie wnosi żadnych zastrzeżeń i nie ma podstaw prawnych do stwierdzenia ich nieważności.

Wojewoda Opolski poinformował także, że przedmiotowe uchwały obu Gmin w Kluczborku
i Wołczynie pozostają bez znaczenia dla likwidacji SPZOZ w Kluczborku, gdyż organy te wcześniej wyraziły pozytywna opinię w tej sprawie, co stanowiło podstawę do podjęcia uchwały XII/85/2003r.

Podjęta uchwała w § 2 zapewnia mieszkańcom Powiatu świadczenia zdrowotne w sposób nieprzerwany i bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków i jakości przez nowo powołaną spółkę PCZ S.A w Kluczborku uchwałą Nr XI/84/2003.

Akt zawiązania spółki i przyjęcia statutu spółki został sporządzony 27 listopada 3003r. przed notariuszem Kancelarii Notarialnej w Kluczborku. Kolejno Zarząd Spółki wystąpił do Sądu Rejonowego w Opolu VIII Wydział Krajowego Rejestru Sądowego z wnioskiem o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców. W dniu 8 grudnia Pan Henryk Fraszek złożył wniosek do Sądu rejonowego w Opolu o wstrzymanie procedury rejestrowej spółki. Następny wniosek złożony w dniu 29 grudnia 2003r. przez skarżącego dotyczył ponownej prośby o wydanie postanowienia o odmowie wpisu do KRS w związku z bardzo głębokim naruszeniem interesu publicznego. Pan Henryk Fraszek w dniu 2 stycznia 2004r.złożył kolejny wniosek o wydanie postanowienia o odmowie wpisu do KRS.

W związku z powyższymi wnioskami Pana Henryka Fraszka Sąd Rejonowy w Opolu dopuścił wnioskodawcę jako uczestnika postępowania w sprawie o rejestrację spółki.

Decyzją Sądu na dzień dzisiejszy apelacja Pana H.Fraszka dot. rejestracji spółki została odrzucona.

W podjętej uchwale z dnia 19 listopada w przedmiotowej sprawie w § 1 pkt.2 dzień otwarcia likwidacji – 1 grudnia 2003r. oraz w § 2 pkt.2 określono, iż do czasu utworzenia PCZ S.A w Kluczborku świadczenia zdrowotne dla mieszkańców powiatu będzie świadczył likwidowany zakład.

Z uchwały o likwidacji SPZOZ wynika jednoznacznie, że świadczenia zdrowotne dla mieszkańców powiatu będą zapewnione bez ograniczeni ich dostępności oraz że świadczenia te przejmie nowo utworzona spółka, która będzie kontynuować kontrakty zawarte przez SPZOZ w likwidacji.

Uchwała o likwidacji SPZOZ jednoznacznie wskazuje w § 2 pkt. 1 podmiot, który przejmie świadczenia zdrowotne tj.PCZ S.A w Kluczborku, który gwarantuje świadczenia w sposób nieprzerwany i bez istotnego ograniczenia zasad dostępności, warunków i jakości dla wszystkich mieszkańców powiatu z zachowaniem zasad zagwarantowanych przez Konstytucję /prawo do ochrony zdrowia i równego dostępu do świadczeń/.

Na dzień dzisiejszy działa NZOZ, który został powołany przez Spółkę, świadczący wszystkie usługi medyczne zlikwidowanego SPZOZ oraz dodatkowo poradnia laryngologiczna
i neurologiczna.

NZOZ posiada kontrakt na świadczenia usług medycznych zawarty bezpośrednio z NFZ.

Ponadto uchwała w § 6 pkt.2 precyzyjnie określa termin zakończenia działalności medycznej /nie później niż dzień 31 grudnia 2004r./

Rada Powiatu w Kluczborku ustalając termin zakończenia czynności likwidacyjnych na dzień nie później niż do 28 lutego 2007r. dała możliwość wcześniejszego zakończenia tego procesu.

Z przepisów prawa nie wynika, że zakończenie działalności medycznej zakładu jest równoznaczne z zakończeniem likwidacji. W związku z tym nie został naruszony art.60 ust.6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Na dzień dzisiejszy powiat spłaca już pożyczkę zaciągniętą na rozbudowę Szpitala-Oddział Chirurgiczny oraz pożyczkę zaciągniętą przez SPZOZ, a poręczoną przez powiat

/ogółem-7,8 mln.zł/. Podjęcie decyzji o likwidacji SPZOZ miało na celu przerwanie narastającego zadłużenia i doprowadzenie do spłaty wszystkich zobowiązań. Zaś powołanie spółki miało na celu zagwarantowanie świadczeń zdrowotnych i ich dostępności w zakresie lecznictwa otwartego wszystkim mieszkańcom powiatu.

Nadzór na SPZOZ sprawuje z mocy prawa Rada i Zarząd Powiatu. Zarząd comiesięcznie analizował sytuację ekonomiczną tj. uzyskiwane dochody i poniesione wydatki na działalność

/wyciągi z protokołów Zarządu. Poczyniono wiele działań, które miały na celu restrukturyzację. Został opracowany program restrukturyzacji /redukcja zatrudnienia, ograniczenie kosztów stałych itp./. Dalsze prowadzenie SPZOZ w tej formie nie przynosiło rezultatu i dlatego też podjęto decyzję o likwidacji zakładu i utworzeniu nowego podmiotu prawnego, który będzie świadczył usługi dla mieszkańców.

W wyniku dotychczasowej realizacji postanowień uchwały Nr XII/85/2003 poczyniono m.in następujące czynności:

-powołano likwidatora,

-wpisano likwidację SPZOZ w KRS,

-dokonano zgodnie z Kodeksem Pracy wypowiedzeń umów o pracę pracownikom SPZOZ
i zwolnieniu ich,

-NZOZ działający w ramach PCZ S.A podpisał w kwietniu 2004r. z NFZ kontrakty na

świadczenie usług medycznych.

W dniu 8 lipca 2004r. Sąd Administracyjny rozpatrzył wyżej przytoczoną skargę i uznał, że:

-skarga zasługuje na uwzględnienie,

-stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały,

-nie może być ona wykonana w całości.

Ponadto Sąd zasądził od Powiatu Kluczborskiego na rzecz Pana H.Fraszka 10zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w swoim uzasadnieniu podzielił pogląd orzecznictwa sądowo-administracyjnego, iż uchwała w przedmiocie likwidacji publicznego ZOZ podjęta przez organ prowadzący zakład ma charakter prawa miejscowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 5 czerwca 1998r.
o samorządzie powiatowym i ustawy z dnia 5 czerwca o samorządzie województwa.

Sąd uznał również, iż fakt, że uchwały w sprawie tworzenia przekształcenia i likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej są podejmowane na podstawie upoważnienia ustawowego i w jego granicach, to pozwala na ich kwalifikację jako aktów prawa miejscowego w rozumieniu art.94 Konstytucji.

W zakresie orzecznictwa Sąd powołał się na wyrok z dnia 16 marca 2004r. Sygn. akt II S.A./Wr3095/01 opubl. OSS 2004/3/68 tj. wyrok wydany kilka miesięcy po uchwaleniu uchwały o likwidacji. Sąd uznał również, że organ nie dopełnił obowiązku zaopiniowania zaskarżonej uchwały w trybie określonym w art. 19 ust .2 ustawy o związkach zawodowych.

Sąd podniósł także fakt, że konstrukcja przepisów powiatowych oparta na powtórzeniu norm ustawowych jest niedopuszczalna jako niezgodna z zasadami legislacji. Według Sądu w/w naruszenia prawa stanowią rażące naruszenie prawa w zakresie procedury podejmowania uchwał i stanowiły podstawę do stwierdzenia jej nieważności.

W związku z powyższą decyzją Sądu Administracyjnego w Opolu został przygotowany projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. Projekt uchwały o wniesienie skargi kasacyjnej oparty został na podstawie naruszenia prawa materialnego przez błędną jego wykładnię art.40 ustawy z dnia 5 czerwca 2004r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1592 z późniejszymi zmianami) oraz niewłaściwe zastosowanie art.19 ust.2 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz.U z 2001r. Nr 79, poz. 854 z późniejszymi zmianami) i § 142 ust.2 i § 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia

20 czerwca 2002r. w sprawie –zasad techniki prawodawczej (Dz.U. Nr 100, poz. 908)

W powyższym projekcie uchwały wnosi się o uchylenie w całości zaskarżonego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 19 lipca 2004r. /Sygn.akt II S.A /Wr2887/2003/ oraz rozstrzygnięcie sprawy co do istoty przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono uwag i zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie w wyniku którego Rada Powiatu w Kluczborku przy obecnych 18 radnych, głosujących za 17 , wstrzymującym się 1 i przy braku głosów przeciw podjęła uchwałę Nr XX/153/2004 w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu Sygn.akt II S.A./Wr2887/03 z dnia

19 lipca 2004r.

Do punktu 4 porządku obrad

 

Pan Starosta Kluczborski odpowiadając na zapytanie radnego Władysława Zawadzkiego wyjaśnił, że problem ten wystąpił od momentu uruchomienia punktu ważenia. Wcześniej były już interwencje w powyższej sprawie. Pan Starosta wyjaśnił, że nie udało się jednak do tej pory tego zgrać w ten sposób, że w momencie, gdy trwa ważenie Służby Inspekcji Drogowej lub Policji czuwały nad drogami powiatowymi przez, które ewentualnie te ciężarowe samochody mogłyby przejeżdżać, aby ominąć punkt ważenia. Zdaniem Pana Starosty problem jest bardzo poważny, gdyż remont zniszczonych dróg i mostów spoczywać będzie na Powiecie. Zdaniem Starosty znaki ograniczające nośność znajdują się przy każdym moście.

Pan Starosta poinformował, że wystąpi do Inspekcji Ruchu Drogowego o przygotowanie terminarzu ważeń oraz do Kluczborskiej Policji, aby zostały na ten czas wzmocnione patrole policyjne. Pan Starosta poinformował, że z Policją były już w tej sprawie prowadzone rozmowy i w miarę środków będzie to zapewniane.

Kolejno głos zabrał Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, który wyjaśnił, że waga znajdująca się w Byczynie została przekazana Inspekcji Samochodowej i pod nią właśnie podlega. Ważenia jak poinformował Pan Dyrektor odbywają się bardzo często i kierowcy chcąc ich uniknąć jadą innymi drogami zupełnie niedostosowanymi do ruchu ciężkiego.

Problem jeszcze tkwi zdaniem Pana Dyrektora w tym, że ZDP nie może sam przeznakować, gdyż znaki musiałyby być ustawione również na drogach krajowych, a do zatwierdzenia projektu zmiany organizacji ruchu na tych drogach musi wyrazić zgodę Dyrekcja

w Warszawie.

Zdaniem Pana Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku jedynym rozwiązaniem jest współpraca z Policją .

Przewodniczący Rady odnosząc się do powyższych wypowiedzi stwierdził, że jest to istotny problem i należy go rozwiązać.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Radni zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 15.06.2004r. do 27.07.2004r.

Do sprawozdania nie wniesiono uwag. Rada Powiatu jednogłośnie 18 głosami za przyjęła powyższe sprawozdanie .

Do punktu 6 porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady cytując ostatnią wypowiedzią radnego Wiktora Naumika

z dnia 4 sierpnia 2004r. na łamach Kuriera Kluczborskiego /wypowiedź z sesji w miesiącu czerwcu/: ,, od tego dnia czuję się zwolniony z solidarnego popierania inicjatyw

zapytał radnego czym jest spowodowana jego zmiana miejsca na sali. Do tej pory jak stwierdził Przewodniczący radny zajmował miejsce obok radnego Adama Martyniszyna.

Radny Wiktor Naumik odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady stwierdził, że myślał, iż sprawa powyższa jest już zamknięta. Ponadto radny stwierdził, iż rozumie, że pytanie dotyczy roli jaką mógłby spełniać w Radzie Powiatu.

Wyjaśniając radny poinformował, że trudno jest mu o tym w tej chwili mówić ponieważ jesteśmy w przededniu referendum i nie wie jak długo będzie spełniał funkcję radnego.

Radny stwierdził, że zawsze starał się przedstawiać niezależne poglądy na forum Rady Powiatu i przyjdzie mu w tej chwili tym łatwiej, że ma zamiar pełnić funkcję radnego niezależnego.

Radny ponadto poinformował, że trudno mu w tej chwili sympatyzować ze Wspólnotą dla Rodziny, która wspierana przez gazetę wydawaną w Powiecie Oleskim uczestniczy w nagonce na Powiat. Radny ponadto uważa, że jeśli spełniłby się taki scenariusz, że obecna Rada Powiatu zostanie odwołana, co jest zgodne z opcją, która chce odwołać Radę to będzie w komfortowej sytuacji. Nie będzie musiał na sesji patrzeć np.,, jak radny Leszek Krzyżanowski męczy się wypowiadając pewne kwestie i widząc jak ma trudności z doborem pewnych słów do swojej wypowiedzi”

Kolejno Przewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie Wiceprezesa Spółki PCZ S.A w Kluczborku o wyjaśnienie czy prawdą jest, że dwa tygodnie temu radny Rady Miejskiej w Kluczborku z ugrupowania WdR na Oddziale Chirurgicznym w Kluczborku zakłócał spokój
i tym samym terroryzował personel medyczny.

Pan Wiceprezes odpowiadając na zapytanie poinformował, że w piątek podczas przeprowadzki Oddziału Wewnętrznego do budynku Chirurgii /pomiędzy godz.1800-1900/ przybył na teren szpitala około godz.1900 i został poinformowany przez Ordynatora Oddziału Chirurgicznego, że rzeczywiście na terenie oddziału był radny Henryk Fraszek. Ponadto od radnego wyczuwalny był zapach alkoholu i zataczającym krokiem chodził i mówił, że chce załatwić pracę dla swojego brata. Będący w tym samym czasie na Oddziale Chirurgicznym Pan dr Tadeusz Czuduk starał się radnego uspokoić i wyprowadzić z oddziału.
Pan Wiceprezes potwierdził, że jest to rzeczywiście prawda i taka informacja do niego została przekazana. Ponadto w/w radny był także na Oddziale Ginekologicznym.

Przewodniczący Rady po wysłuchaniu powyższej wypowiedzi stwierdził, że ktoś z personelu powinien zadzwonić w odpowiednie miejsce.

Następnie Przewodniczący Rady podziękował w imieniu radnej Ireny Kielar wnioskodawczyni, wszystkim tym radnym, którzy złożyli deklaracje, aby zostało im odtrącone 5% z należnej diety na letni wypoczynek dzieci.

Kolejno głos zabrała radna Irena Kielar, która poprosiła o informację czy wpłynęły już środki na stypendia dla uczniów wiejskich.

Pani Naczelnik Wydziału Finansowego wyjaśniła, że środki na ten cel otrzymaliśmy.

Drugie zapytanie radnej dotyczyło sprawy realizacji przyjęć do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych-Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach, czy zwiększył się nabór i jak przedstawia się sprawa ilości oddziałów.

Na zapytanie radnej odpowiedzi udzieliła Pani Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku, która poinformowała, że jeśli chodzi o nabór do szkół ponadgimnazjalnych to określa go Zarządzenie Opolskiego Kuratora Oświaty. Dodatkowa rekrutacja jest ogłoszona w terminie od 23 sierpnia do 31 sierpnia. W chwili obecnej zostały wystosowane pisma do wszystkich dyrektorów szkół, którzy nie dokonali naboru w 100% do poszczególnych typów szkół i klas. Pani Naczelnik poinformowała, że to dyrektorzy szkół są odpowiedzialni za poinformowanie o tym, że są jeszcze miejsca w danym typie szkoły.

Radna poprosiła również o wyjaśnienie czy stypendia dla studentów będą przydzielane przez Starostwo czy też przez Urząd Wojewódzki lub Urząd Marszałkowski.

Radna stwierdziła, że na ten temat brak jest należytych informacji w naszej prasie.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniając stwierdziła, że Rada Powiatu przyjęła uchwałę dotyczącą dwóch regulaminów przyznawania stypendium dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów. Uchwały te zawierają kryteria jakie musza spełniać poszczególne rodziny, uczniowie lub studenci, aby móc otrzymać stypendium.

Przyznawanie stypendium będzie się odbywało po wygraniu konkursu na Projekt Unijny. Projekty te są gotowe, a termin ich składania został przesunięty na 23-27 sierpnia.

Jeśli chodzi o informacje Pani Naczelnik wyjaśniła, że takie informacje ukazały się w Informatorze Powiatowym. Jest na dzień dzisiejszy zgłoszonych ponad 300 studentów.

Będzie zdaniem Pani Naczelnik duży problem z podziałem środków, aby każdy mógł coś otrzymać.

Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych będą realizowane w szkołach. Będą w tym celu sporządzane listy, które będzie rozpatrywała komisja stypendialna.

Oprócz tego jak poinformowała Pani Naczelnik są również stypendia dla uczniów z obszarów wiejskich, które będą rozdzielane w szkołach.

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godzinie 12 30 obrady XX sesji Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk