Protokół Nr 13 /2019
Wspólne posiedzenie Komisji Stałych Rady Powiatu w Kluczborku Przewodniczył radny Wojciech Smolnik- Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska. Porządek posiedzenia: 1. Otwarcie posiedzenia. 2. Analiza materiałów na XIV Sesję Rady Powiatu w Kluczborku. 3. Wolne wnioski. 4. Zamknięcie posiedzenia Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: Ad.1 Wspólne Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska – Pan Wojciech Smolnik, który przedstawił proponowany porządek obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 16 radnych. Przewodniczący zapytał radnych, czy ktoś ma jakieś uwagi do proponowanego porządku. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że zgodnie ze Statutem Powiatu Kluczborskiego Komisje powinny być zwołane na 7 dni przed terminem planowanej Sesji. Do aplikacji obsługującej posiedzenia Rady Powiatu informacja o Komisji została wprowadzona 13 grudnia br. przed godziną 8 rano, a Sesja planowana jest na 19stego, więc termin 7 dni nie został zachowany, co stanowi naruszenie Statutu Powiatu Kluczborskiego. Przewodniczący posiedzenia zarządził 5 min przerwy.Po wznowieniu posiedzenia głos zabrał Starosta Kluczborski Mirosław Birecki, który poprosił radnego Piotra Pośpiecha o ponowne zacytowanie fragmentu Statutu, gdzie jest mowa o terminie 7 dniowym. Następnie Starosta Mirosław Birecki powiedział, że w maju br. Statut Powiatu Kluczborskiego został zmieniony, a termin 7 dniowy wykreślony. Starosta Mirosław Birecki zasugerował zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym. Kolejno Przewodniczący poddał pod głosowanie proponowany porządek posiedzenia. Radni przyjęli przedstawiony porządek. Ad.2 Przewodniczący przedstawił radnym drugi punkt z porządku obrad, czyli przedstawienie materiałów na XIV Sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Głos zabrała Z-ca Skarbnika Pani Anna Szczygieł, która powiedziała, że dokonuje się zwiększenia w planie dochodów w kwocie 26.031,00 zł na wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z tytułu sprzedaży drewna oraz materiałów budowlanych: płyty chodnikowe, kostka betonowa, pozyskanych z rozbiórki infrastruktury drogowej. Następnie 22.193,00 zł – zwiększenie dochodów z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej otrzymanych zgodnie z decyzją Ministra Finansów przeznaczonej na dofinansowanie kosztów związanych z wypłatą odpraw dla zwalnianych nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych w trybie art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela albo przechodzących na emeryturę na podstawie art. 88 ustawy –Karta Nauczyciela. Kolejno 69.000,00 zł - zwiększenie dochodów z tytułu świadczenia usług reklamy dla Ocynkowni Śląsk sp. z o.o. w wysokości 2.500,00 zł otrzymanej przez Zespół Szkół Nr 2 z przeznaczeniem na pierwszą nagrodę w Wiosennym Konkursie Elektrycznym oraz z tytułu odpłatności za kursy dokształcania zawodowego organizowane przez Centrum Kształcenia Zawodowego w kwocie 66.500,00 zł, 2.335,91 zł - zwiększenie dochodów z tytułu odszkodowania otrzymanego przez Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku w kwocie 1245,91 zł oraz Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach w kwocie 990,00 zł. Wprowadzone zmiany w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2019 rok kwotę 89.459,91 zł. ,następnie 26.031,00 zł zwiększenie wydatków bieżących na wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku z przeznaczeniem na opłacenie raty ubezpieczenia i zakup materiałów do utrzymania dróg, 239.500,00 zł – zwiększenie wydatków z przeznaczeniem na pokrycie straty za rok 2018 w spółce Dolina Stobrawy w kwocie 39.500,00 zł oraz wniesienie udziałów do spółki Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w kwocie 200.000,00 zł, 220.000,00 zł - zwiększenie wydatków z tytułu odsetek od zaciągniętych pożyczek krótkoterminowych uruchomionych w ciągu roku budżetowego na pokrycie bieżącego deficytu, 2.500,00 zł - zwiększenie wydatków bieżących w związku z umową o świadczenie usług reklamy dla Ocynkowni Śląsk sp. z o.o przez Zespół Szkół Nr 2 z przeznaczeniem na pierwszą nagrodę w Wiosennym Konkursie Elektrycznym, 17.118,00 zł - przeniesienie pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia wydatków bieżących w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku, 1.810,00 zł - zwiększenie wydatków bieżących w związku z realizacją projektu "Nowoczesna Europejska Szkoła" przez Zespół Szkół Ogólnokształcących, 2.235,91 zł - zwiększenie wydatków bieżących w Domach Pomocy Społecznej w Gierałcicach oraz Kluczborku w związku z otrzymanymi odszkodowaniami, 3.281,00 zł - przeniesienie pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia wydatków bieżących w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, 36.420,00 zł - zwiększenie wydatków w Centrum Kształcenia Zawodowego w Kluczborku w związku z otrzymaniem dotacji na kształcenie zawodowe uczniów środki zostaną przeznaczone na zakup żywności oraz wynagrodzenia pracowników internatu, 13.600,47 zł - przeniesienie wydatków pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia dotacji na opłacenie pobytu dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Natomiast jeśli chodzi o zmniejszenia, to dokonuje się na kwotę 80.000,00 zł na wniosek Kierownika Biura Funduszy Pomocowych w związku z oszczędnościami powstałymi w trakcie roku budżetowego oraz zmniejszenie wydatków majątkowych, w związku z przesunięciem realizacji zadania pn. Opracowanie projektu budowlanego na przebudowę drogi powiatowej nr 1328O na odcinku o długości 0,333 km (od km 4+007 do km 4+340 str. lewa)- chodnik w miejscowości Chocianowice na rok 2020, 150.000,00 zł – zmniejszenie wydatków bieżących w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w związku z powstałymi oszczędnościami na wydatkach bieżących, 13.600,47 zł– przeniesienie wydatków pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia dotacji dla dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Zmniejszenia wydatków powstały w wyniku oszczędności, które udało się zrealizować. Następnie na kwotę 17.118,00 zł następuje przeniesienie pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że jeśli chodzi o załącznik nr 3 do projektu uchwały i plan wydatków majątkowych to następuje rezygnacja z realizacji zadania w związku z przesunięciem realizacji zadania pn. Opracowanie projektu budowlanego na przebudowę drogi powiatowej nr 1328O na odcinku o długości 0,333 km (od km 4+007 do km 4+340 str. lewa)- chodnik w miejscowości Chocianowice na rok 2020. Wprowadzono również nowe zadanie inwestycyjne pn."Wniesienie wkładu do spółki Powiatowe Centrum Zdrowia". Następnie głos zabrał radny Damian Buła, który zapytał o załącznik nr 2, a mianowicie o pokrycie straty za rok 2018 w Spółce Dolina Stobrawy, z czego to wynika skoro udziały zostało już zbyte. Odpowiedzi udzielił Starosta Kluczborski, który powiedział, że strata jest za rok 2018, a wtedy Powiat był jeszcze udziałowcem tej spółki i jest zobowiązany wspólnie z innym udziałowcem Gminą Kluczbork do pokrycia tej straty. Do pokrycia była jeszcze strata za rok 2017. Kolejno głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał na czym konkretnie powstały oszczędności w kwocie 150 tyś zł. w SOSW w Kluczborku. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że wcześniej był zabezpieczony większy plan, okazało się, że nie potrzeba takich środków na zabezpieczenie wynagrodzeń. Następnie Przewodniczący poddał pod zaopiniowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Następnie Przewodniczący zapytał czy radni mają pytania do kolejnego projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Wobec braku zapytań Przewodniczący poddał projekt pod zaopiniowanie. W związku z błędnie policzonym wynikiem głosowania Przewodniczący zarządził ponowne głosowanie nad powyższym projektem. W głosowaniu radni pozytywnie zaopiniowali projekt, 9 głosów za, 7 radnych wstrzymało się od głosu. Kolejno Przewodniczący przedstawił radnym projekt w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego. Głos w tej sprawie zabrał Dyrektor ZDP w Kluczborku Pan Wiesław Szczerba, który powiedział, że w związku ze zmianą ustawy o drogach publicznych należało skorygować stawki. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, jednogłośnie. Kolejny projekt uchwały dotyczył ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2020 roku. Głos zabrał Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Pan Norbert Barcz, który powiedział, że zaproponowana w treści uchwały wysokość opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokość kosztów, które musi pokryć właściciel pojazdu w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu są konsekwencją szczegółowej analizy przesłanek ustawowych oraz ich odniesienia do realiów powiatu. Powyższy projekt w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów jest przedkładany co roku Radzie Powiatu i od zawsze stawki są ustalane na poziomie maksymalnym, zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów w tej kwestii. Radni pozytywnie i jednogłośnie zaopiniowali powyższy projekt. Kolejno Przewodniczący omówił projekt zmieniający uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2019 rok. Głos w tej sprawie zabrała Dyrektor PCPR w Kluczborku Pani Iwona Rudnicka-Hrynyszyn, która powiedziała, że przedstawiony projekt ma charakter porządkowy. Dzięki powstałym oszczędnościom w zakresie rehabilitacji społecznej wynikającym z rezygnacji z przyznanego dofinansowania w łącznej kwocie 14 902,84 zł (likwidacja barier funkcjonalnych – 4000,00 zł; sport kultura rekreacja i turystyka – 73,84 zł; turnusy rehabilitacyjne – 10 829,00 zł) możliwe będzie zwiększenie środków na udzielenie dofinansowań z przeznaczeniem na zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze. Radni jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Następny przedstawiony projekt uchwały dotyczył ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz kryteria i tryb przyznawania nagrody dla nauczyciela za jego osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Głos zabrała Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Pani Rozalia Słoniowska, która powiedziała, że na początku grudnia do starostwa Powiatowego w Kluczborku wpłynęło pismo, iż wobec uchwały Nr XIII/105/2019 z dnia 20.11.2019 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych w szkołach Powiatu Kluczborskiego zostało wszczęte postępowanie nadzorcze. Po rozmowie z Organem Nadzoru do w/w regulaminu wprowadzono zmiany, które mają charakter porządkowy i zostały dokonane z inicjatywy Wydziału Prawnego i Nadzoru Wojewody Opolskiego ze względu na zmianę orzecznictwa i wyroków sądów administracyjnych. Zmiany te nie mają wpływu na uzgodnione z przedstawicielami związków zawodowych rodzaje dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, ich wysokości oraz sposób ich ustalania i przyznawania. Do Wojewody Opolskiego zostało wystosowane pismo z informacją, że Rada Powiatu w grudniu podejmie nowy projekt uchwały w powyższej sprawie zgodnie ze wskazówkami Organu Nadzoru. Przekazane wskazówki nie były do końca jasne i precyzyjne, dlatego do końca nie wiadomo, czy wprowadzone zmiany są poprawne. Głos zabrał radny Marcin Michalski, który zapytał, iż skoro Organ Nadzoru zakwestionował wcześniej podjętą przez Radę Powiatu uchwałę, to czy nadzór prawny, który jest w starostwie opiniował obecny projekt uchwały. Głos zabrał również Pan Starosta, który powiedział, że panuje taka tendencja, żeby unikać powtórzeń ustawowych. Jeśli jest coś zapisane w ustawie to nie należy tego powtarzać w innych regulacjach prawnych, poniekąd uwagi Nadzoru właśnie tego też dotyczą. Pani Naczelnik Rozalia Słoniowska powiedziała, że ta kwestia również była omawiana z radcą prawnym ze Starostwa Powiatowego. Zostało również wystosowane pismo do przedstawicieli Związków Zawodowych i były w tej sprawie prowadzone rozmowy ze związkowcami. Następnie radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały, 12 głosów za, 4 radnych wstrzymało się od głosu. Kolejno Przewodniczący przedstawił projekt w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2020 rok. Pan Starosta powiedział, że na ostatniej Komisji Zdrowia byli przedstawiciele aptekarzy, którzy przedstawili swoje stanowisko w powyższej sprawie. Obecnie nie ma regulacji prawnych, które zmuszałyby aptekarzy do całodobowego dyżuru. W stanowisku przedstawionym przez aptekarzy można usłyszeć, iż w porze nocnej żadna apteka nie sprzedaje leków ratujących życie, na ogół sprzedawane są kubki na mocz, czy tabletki przeciwbólowe, które są dostępne na każdej stacji benzynowej. Jeżeli istnieje jakieś zagrożenie życia to ludzie udają się na SOR a nie do apteki. Co do obecnego projektu jest pozytywna opinia Rady Aptekarskiej. Dwie stałe apteki będą dyżurować na zmianę od godziny 8-23. Głos zabrał radny Marcin Michalski, który przyznał, że po części aptekarze mają rację, rachunek finansowy w tym temacie jest bezwzględny. Jednak czasami zdarzają się sytuacje nieprzewidziane, zwłaszcza mając małe dzieci, gdzie może zdarzyć się potrzeba pójścia w nocy do apteki. Leki rozkurczowe, syropy na kaszel na stacjach benzynowych nie są dostępne. Radny powiedział, że warto zastanowić się, by PCZ S.A. otworzył w Kluczborku swój punkt apteczny. Pan Starosta powiedział, że należy przeanalizować, czy taka sytuacja w ogóle formalnie pod względem prawnym jest możliwa. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały, 11 głosów za, 5 radnych wstrzymało się od głosu. Kolejny przedstawiony projekt dotyczył zmiany uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Kluczborskiego, których właścicielem zarządzającym jest Powiat Kluczborski, udostępnionych dla operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych obiektów. O zabranie głosu poproszony został Dyrektor ZDP Pan Wiesław Szczerba, który powiedział, że w związku z przekazaniem do Gminy Kluczbork ul. Moniuszki i ul. Mickiewicza Powiat likwiduje przystanki autobusowe, a Gmina Kluczbork w tych samych miejscach uchwala swoje przystanki. Radni jednogłośnie zaopiniowali powyższy projekt. Ostatni projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej dla drogi oraz odcinka drogi położonych na terenie gminy Lasowice Wielkie. Głos zabrał Pan Wiesław Szczerba, który powiedział, że w związku z tym, iż Rada Gminy Lasowice Wielkie nie podjęła stosownej uchwały w sprawie nadania kategorii drogi gminnej dla przedmiotowych dróg w terminie do końca trzeciego kwartału bieżącego roku zasadne jest wprowadzenie zmiany w uchwale Nr X/95/2019 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 września 2019 roku w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej dla drogi oraz odcinka drogi położonych na terenie gminy Lasowice Wielkie. Wobec powyższego podjęcie stosownej uchwały przez Radę Gminy Lasowice Wielkie do dnia 30 września 2020 roku umożliwi wyżej wymienionym drogom nadanie kategorii dróg gminnych z dniem 1 stycznia 2021 roku. Radni jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt. Następnie Przewodniczący zapytał, czy ktoś z radnych ma pytanie dotyczące sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 12.11.2019 r. do 26.11.2019 r. W głosowaniu radni przyjęli powyższe sprawozdanie, 8 głosów za, 8 radnych wstrzymało się od głosu. Ad.3 Radni nie zgłosili wolnych wniosków. Ad.4 Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie komisji Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa Przewodniczący Komisji Zdrowia, Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Lesław Czernik Protokołowała : Małgorzata Gulanowska
w dniu 17 grudnia 2019 r.
Robert Wietrzyk
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska
Wojciech Smolnik