Protokół Nr 10/2019
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 25 września 2019 r. Przewodniczył Lesław Czernik - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Analiza materiałów na Sesję Rady Powiatu. 3.Analiza Sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2019 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego. 4.Wolne wnioski. 5.Zamknięcie posiedzenia. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski 2.Magdalena Żmuda-Lewald – Skarbnik Powiatu 4.Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu. 3.Joanna Neugebauer – Inspektor w Wydziale Edukacji i Sportu. Ad.1. Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny – radny Lesław Czernik - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 8 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad. Ad.2 Przewodniczący Komisji przeszedł do omówienia materiałów na Sesję Rady Powiatu. Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Głos zabrała Pani Skarbnik, która powiedziała, że obecnie trwa procedura dotycząca wniosku o pożyczkę w Ministerstwie Finansów. Pierwotnie pożyczka miała być uruchomiona w dwóch transzach, 1,6 mln zł, miał być przekazany w przyszłym roku. Po analizie wydatków, plan jest taki, aby cała kwota pożyczki, była przekazana w bieżącym roku, taka też była sugestia Ministerstwa. Pożyczka może być przeznaczona na refinansowanie czegoś co jest już zapłacone. Co kwartał płacona jest subrogacja. Pod koniec roku pojawią się braki, choćby ze względu na podwyżki nauczycieli. Część z tej kwoty zostanie przeznaczona na refinansowanie rat subrogacji. Budżet Powiatu jest roczny, budżet Państwa również, dlatego lepiej będzie jeśli cała pożyczka zostanie wypłacona w tym roku. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał na co zostanie przeznaczona kwota 1,6 mln zł. Pani Skarbnik powiedziała, że budżet DPS został zmniejszony o prawie 500 tys. zł, część zostanie przeznaczona dla Zarządu Dróg, ponieważ są braki w planie, bo przyszły faktury za prace wykonane w zeszłym roku. W Starostwie również pojawiają się faktury, które wcześniej w całości nie były zabezpieczone w planie. Radny Jakub Goliński powiedział, że na Sesji w maju br. była uchwała zmieniająca budżet na rok 2019, gdzie było zmniejszenie planu dla Zarządu Dróg o kwotę 1,9 mln zł. i zapytał czy wtedy jeszcze nie było wiadomo o tych fakturach. Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu Pani Anna Szczygieł, odpowiedziała, że wtedy jeszcze nie było wiadomo o tych fakturach. W starostwie pojawiły się np. faktury za meble zrobione w tamtym roku, z płatnością na ten rok. Pani Skarbnik powiedziała, że w maju nie były znane również kwoty prolongat ZUS, koszty tych prolongat również nie były wtedy znane. Korzystniej będzie otrzymać pożyczkę w całości w tym roku, bo nie wiadomo, czy w przyszłym roku w Ministerstwie zostaną zabezpieczone środki na ten cel. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał, co wtedy jeśli środki w kwocie 1,6 mln zł. przesuniemy z roku 2020 na rok bieżący, a okaże się że jednak w 2020 będą potrzebne. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że jeśli środki te zostaną, to będą przeniesione na rok kolejny jako wolne środki. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że duże koszty ponosi Powiat z uwagi na wzrost cen żywności. W jednym z DPS miesięczny koszt zakupu żywności wzrósł o 6 tys. zł. Zabezpieczenie w budżecie kwoty 1 mln 130 tys. zł, zapewni funkcjonowanie oświaty do końca roku. Radny Jakub Goliński zapytał, czy w związku z podwyżką cen żywności są plany przeliczenia stawki żywnościowej w internacie, która obecnie wynosi 12 zł. Pani Anna Szczygieł powiedziała, że obecnie Powiat stara się, by ta stawka została na tym samym poziomie. Radny Jakub Goliński zapytał, jak odbije się podniesienie płacy minimalnej, do której dodatkowo dojdzie wysługa względem programu naprawczego. Pani Anna Szczygieł odpowiedziała, że obecnie trwają przygotowania do nowego projektu budżetu na przyszły rok, ta podwyżka będzie tam uwzględniona. Jednostki organizacyjne dostały w tej kwestii pisma, mają przygotować plan do 15 października br. z uwzględnieniem nowej kwoty minimalnej. Radny zapytał co z podwyżkami dla administracji? Pani Anna Szczygieł powiedziała, że będą poczynione starania, by podwyżka 2,5% została zabezpieczona, jednak na dzień dzisiejszy nie ma żadnych decyzji podjętych w tej kwestii. Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy zdarza się, że pracownik administracji nie osiąga kwoty 2600 zł. brutto? Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak. Największy problem występuje w Domach Pomocy Społecznej. W jednym z DPS, żeby tylko zrównać pensje do przyszłorocznej kwoty minimalnej potrzeba ok. 500 tys. zł. Radny Jakub Goliński stwierdził, że jeśli pracownik obsługowy po podwyżce od stycznia osiągnie kwotę 2600 zł. plus wysługa i pracownik administracyjny również to tutaj powinna nastąpić jakaś gradacja wynagrodzenia. Pani Skarbnik powiedziała, że wyrównanie np. w DPS do kwoty minimalnej wyniesie średnio 17% podwyżki i nie stać Powiatu na to, by każdemu z administracji o tyle podnieść. Głos zabrał radny Andrzej Olech, który powiedział, że kolejny rok również będzie ciężki, czeka nas podwyżka prądu, w zapowiedziach można usłyszeć, że nawet o 37% co spowoduje dodatkowe obciążenie finansowe. Głos zabrała Pani Skarbnik, która powiedziała, że sprawozdanie Zarządu Powiatu za I półrocze 2019 r. zostało w sierpniu przesłane do RIO. Jednak do dnia dzisiejszego RIO nie wydało opinii. Następnie radna Teresa Wróbel zapytała, dlaczego przekształca się WODIDZ w Centrum Kształcenia Zawodowego w Kluczborku. Głos zabrała Pani Joanna Neugebauer, inspektor w Wydziale Edukacji i Sportu, która odpowiedziała, że zgodnie z nową reformą zniknęły ośrodki dokształcania zawodowego i pojawił się nowy twór Centrum Kształcenia Zawodowego, więc tutaj obligatoryjnie należało nasz WODiDZ przekształcić w CKZ. Radna Celina Zając zapytała czy PODN również będzie podlegał pod CKZ. Pani Joanna Neugebauer odpowiedziała, że nie. Uchwała odnośnie zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli dotyczy statutu PODN. Zmieniły się przepisy, teraz Kurator Oświaty mianuje doradców metodycznych, a nie Dyrektor PODN. Doradców metodycznych również Kurator będzie finansował w formie dotacji. Koszty utrzymania budynku pozostaną w gestii Powiatu. Następnie radny Jakub Goliński zapytał, czy w dalszym ciągu zostaną utrzymane i czy będą podpisywane umowy w sytuacji gdy dana szkoła średnia będzie chciała tych uczniów na kształcenie teoretyczne zawieźć? Pani Joanna Neugebauer odpowiedziała, że teoretycznie nic nie powinno się zmienić, a praktycznie koordynacja przechodzi pod Kuratorium.Przewodniczący poddał pod zaopiniowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Radni pozytywnie projekt zaopiniowali, 5 głosów za, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił radnym kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Radni nie wnieśli zapytań i pozytywnie go zaopiniowali, 5 głosów za, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Kolejno Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia programu postępowania naprawczego Powiatu Kluczborskiego. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, 5 głosów za, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Następnie Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie projektu zmieniającego uchwałę w sprawie zaciągnięcia przez Powiat Kluczborski pożyczki długoterminowej z budżetu państwa. Radni pozytywnie zaopiniowali projekt, 5 głosów za, 1 przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Kolejny projekt uchwały dotyczył stwierdzenia przekształcenia dotychczasowego Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku w Centrum Kształcenia Zawodowego w Kluczborku. Radni pozytywnie go zaopiniowali, jednogłośnie. Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Radni jednogłośnie projekt zaopiniowali pozytywnie. Kolejno Przewodniczący przedstawił radnym projekt w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2020. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał, czy są przewidziane jakieś zmiany w 2020 r. względem tego roku. Wicestarosta Kluczborski odpowiedział, że 150 tys. zł. planowane jest z przeznaczeniem na finansowanie zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w 2020 roku. Ostateczna wysokość środków przeznaczonych na realizację programu i wynikających z tego zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym, określona zostanie w Uchwale Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2020 rok. Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie i radni pozytywnie go zaopiniowali, jednogłośnie. Następnie Przewodniczący przeszedł do omówienia projektu w sprawie pozbawienia kategorii powiatowej dla dróg lub ich odcinków położonych na terenie gminy Kluczbork w obrębie miasta Kluczbork. Głos zabrał Wicestarosta Kluczborski, który powiedział, że każda z gmin w powiecie kluczborskim dostała propozycję przejęcia dróg, które nie spełniają kategorii drogi powiatowej. Na dzień dzisiejszy na przejęcie zgodziły się dwie gminy, Kluczbork i Lasowice Wielkie. Gmina Kluczbork przejmie od Powiatu 4 drogi, a Lasowice Wielkie 2 drogi. Przewodniczący poddał powyższy projekt pod głosowanie i radni jednogłośnie go zaopiniowali pozytywnie. Kolejny omówiony projekt był w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej dla drogi oraz odcinka drogi położonych na terenie gminy Lasowice Wielkie. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt, jednogłośnie. Ostatni przedstawiony projekt dotyczył uchwalenia dla Powiatu Kluczborskiego „Powiatowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Rodzinie, Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie oraz Działań Profilaktycznych ukierunkowanych zwłaszcza w Odniesieniu do Dzieci w Rodzinach Zagrożonych Przemocą w Rodzinie na lata 2019-2025”. Radni powyższy projekt zaopiniowali jednogłośnie, pozytywnie. Kolejno Przewodniczący Komisji zapytał, czy ktoś z radnych ma zapytania odnośnie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 21.08.2019 r. do 09.09.2019 r. Radni nie zgłosili uwag ani zapytań. Ad.3 Finanse Powiatu zostały omówione we wcześniejszym punkcie, a dokładniejsza analiza sprawozdania Zarządu Powiatu za I półrocze 2019 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego zostanie przeprowadzona, wtedy, gdy Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu sporządzi stosowną opinię do powyższego sprawozdania. Ad.4 Przewodniczący Komisji poinformował radnych o sporządzeniu przez Wydział Edukacji i Sportu odpowiedzi na wniosek radnego Jakuba Golińskiego w sprawie ilości godzin nauczycielskich. Głos w tej sprawie zabrała Pani Joanna Neugebauer, która powiedziała, że informacja zawarta w odpowiedzi została przygotowana na dzień 1 września br. Część aneksów jest jeszcze nie zatwierdzona. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który stwierdził, że zależy mu na tym, by porównać zatwierdzony aneks nr 1 z tego roku z aneksem z roku poprzedniego. Następnie radny Jakub Goliński zwrócił się do Wydziału Edukacji i Sportu o przygotowanie na posiedzenie Komisji informacji w zakresie: 1. Ilość godzin nauczycielskich w poszczególnych szkołach i placówkach zgodnie z aneksem nr 1 z tego roku w podziale na szkoły i placówki. 2. Porównanie ww. godzin z zeszłorocznym aneksem nr 1. 3. Ilość nauczycieli w osobach i etatach z uwzględnieniem godzin ponadwymiarowych w poszczególnych szkołach i placówkach w porównaniu z rokiem poprzednim (aneks nr 1). 4.Ilość nauczycieli, którzy sami się zwolnili/zwolnionych/, tych, którzy odeszli na emeryturę/świadczenie kompensacyjne/stan nieczynny z podziałem na szkoły i placówki. 5. Ilość nauczycieli uzupełniających etaty w innych szkołach-w jakich szkołach, ilość osób nowoprzyjętych wraz z podaniem wielkości etatów- w jakich szkołach i z jakiego powodu. 6. Wykaz ilości godzin dydaktycznych przypadających na każdy nowoutworzony 7. Ilość przydzielonych w poszczególnych szkołach godzin zajęć dodatkowych np. dydaktyczno-wyrównawczych, czy rozwijających, bez wskazywania zajęć realizowanych w ramach projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych – w porównaniu z rokiem poprzednim. 8. Po 30 września 2019 r. – porównanie ilości uczniów przeliczeniowych w SOSW z uwzględnieniem ich wag, niepełnosprawności, pobytu w internacie, itd.- na podstawie danych złożonych do SIO ( porównanie roku 2018 z rokiem 2019). 9. Po 30 września 2019 r. – wyniki naboru do klas i szkół ponadpodstawowych. Następnie poruszona została kwestia liczebności klas w szkołach. Temat ten zostanie bliżej omówiony na wizytacji radnych w szkołach średnich w powiecie kluczborskim, która zaplanowana jest na październik br., a wnioski z wizytacji zostaną przedstawione na kolejnej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. Kolejno radny Robert Wietrzyk zapytał, czy jest możliwość otrzymania dokładnych informacji o wynikach tegorocznych matur. Pani Joanna Neugebauer powiedziała, że do 15 października br. powstanie informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny i w tym dokumencie zostaną uwzględnione wyniki matur. Radny Robert Wietrzyk zwrócił się z prośbą o szczególne podkreślenie w tej informacji bardzo wysokiej zdawalności na poziomie wyższym niż 90% przedmiotów rozszerzonych, np. matematyka, chemia, biologia. Ad.5 Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Lesław Czernik Protokołowała: Małgorzata Gulanowska
w tym roku szkolny oddział z uwzględnieniem wymaganych podziałów na zajęcia.