Protokół Nr 11 /2019
z posiedzenia Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska Przewodniczył Wojciech Smolnik -Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska. Porządek posiedzenia: 1. Otwarcie posiedzenia. 2. Analiza stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w kontekście działań KPPolicji w Kluczborku. 3. Analiza stanu dróg powiatowych na podstawie odpowiedzi na wnioski z komisji z dnia 26 kwietnia 2019 r. 4. Wolne wnioski. 5. Zamknięcie posiedzenia Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: Ad.1. Przewodniczący Komisji Zdrowia – Wojciech Smolnik otworzył posiedzenie Komisji Ad.2. Przewodniczący Komisji przeszedł do punktu 2 z porządku, który dotyczył analizy stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w kontekście działań KPPolicji w Kluczborku. Głos w tym temacie zabrał Pan Paweł Kolczyk- Komendant Powiatowy Policji, który przedstawił radnym dane dotyczące bezpieczeństwa na drogach powiatu kluczborskiego od stycznia do czerwca 2019 r. W chwili obecnej kluczborska policja jest na etapie „zbijania” wskaźnika przestępczości i niwelowania ilości wszczętych postępowań. Stale podnoszony jest poziom wykrywalności. Spore sukcesy policja odnotowuje jeśli chodzi o przestępczość narkotykową. Przed wakacjami w szkołach odbyło się wiele zajęć profilaktycznych w tym temacie. W odniesieniu do wypadków na drogach, analogicznie do okresu w zeszłym roku, obecni jest ich mniej o 9. Kolizji drogowych jest mniej o 8. Najwięcej wypadków jest na DK 11. Łącznie ogółem zdarzeń jest 331 do czerwca 2019 r. Od niedawna do statystyki zdarzeń drogowych wchodzą kolizję ze zwierzyną. Więcej osób zgłasza również kolizję na policję, nawet przy niewielkich zarysowaniach, czy uszkodzeniach lakieru. Od stycznia były 3 wypadki ze skutkiem śmiertelnym, w tym zginął jeden pieszy. Policja w tym przypadku miała niewielki wpływ na przebieg tych wypadków. Pieszy przechodził przez pasy, w drugim przypadku przyczyną kolizji było zaśnięcie kierowcy, a w trzecim nieumiejętne ominięcie innego pojazdu. Najwięcej zdarzeń drogowych jest w poniedziałek, a najmniej w niedziele. Ponad 100 zdarzeń drogowych było z udziałem osób w wieku 25-39 lat. Jeżeli chodzi o wypadki z udziałem rowerzystów to w tym półroczu ich liczba zmalała. Jednak problem istnieje, część rowerzystów jeździ chodnikiem, część po ulicy. Nie wszyscy stosują się do obowiązujących przepisów. Niektórzy rowerzyści po zwróceniu im uwagi reagują agresją. Członek Zarządu zapytał co z osobami na łyżwo rolkach, czy na hulajnodze, którędy mogą się poruszać. Pan Komendant powiedział, że nie ma przepisów, które dokładnie by to precyzowały, więc można potraktować osoby korzystające z hulajnogi, czy też łyżworolek, jako pieszych, którzy poruszają się po chodnikach. Najwięcej zdarzeń drogowych spowodowane jest przekroczeniem prędkości. Natomiast wzrosła liczba zdarzeń drogowych z udziałem nietrzeźwych kierujących, jest to niepokojące. Ogółem zostało zastosowanych 1198 pouczeń w tym półroczu, 2719 nałożonych mandatów karnych. Pan Komendant powiedział, że zostało zatrzymanych 80 praw jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km na godzinę, w zeszłym roku w tym okresie było ich 65. Zatrzymano w tym półroczu 354 dowodów rejestracyjnych, w zeszłym roku było 329. Przewodniczący Komisji zapytał, jak wygląda problem z dopalaczami? Pan Komendant powiedział, że na naszym terenie nie ma niebezpieczeństwa związanego z dopalaczami. W tym półroczu nie został odnotowany ani jeden przypadek zatrzymania kogoś z dopalaczami. Głos zabrał radny Andrzej Olech, który zapytał, jak wygląda sytuacja nieletnich i alkoholu. Pan Komendant powiedział, że w tym zakresie powiat kluczborski nie odbiega od innych powiatów. Policjanci skupiają się w dużej mierze na profilaktyce. Organizowane są spotkania w szkołach i innych placówkach. Pan Komendant powiedział, że wprowadzenie w Wołczynie uchwały wprowadzającą zakaz sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem sprzedaży w godzinach nocnych czyli od godziny 22.00 do godziny 6.00 spowodowało spadek zdarzeń na tamtym terenie z udziałem nieletnich i alkoholu. Pan Komendant powiedział, że dzięki wielu instytucjom, a także dzięki zasileniu w zeszłym roku kluczborskiej Policji przez Powiat Kluczborski, możemy pochwalić się bardzo dobrym taborem, nie ma w składzie auta, które ma więcej niż 3 lata. W ciągu 5 lat zostało kupionych 5 samochodów. Przewodniczący Komisji w imieniu wszystkich zebranych złożył życzenia Komendantowi z okazji obchodów 100lecia powołania Policji Państwowej. Ad.3. Głos w tym punkcie zabrał Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku Pan Wiesław Szczerba, który powiedział, że ma opracowane odpowiedzi na dwa wnioski z Komisji z dnia 26 kwietnia 2019 r. Każdy radny miał czas, by się z nimi zapoznać. Jeżeli chodzi o obiekty, które są w złym stanie technicznym to na wszystkie drobne naprawy, potrzebne są niemałe pieniądze. Niektóre przepusty są w złej kondycji, a mimo to mieszkańcy dalej je użytkują, Stawiane jest oznakowanie, jednak po czasie jest usuwane lub niszczone. Nasza infrastruktura drogowa jest trochę wiekowa, wymaga przebudowy. Wpływa wiele pism odnośnie stanu dróg, w ostatnich dniach wpłynęło pismo dotyczące drogi Borek-Sierosławice, podobna sytuacja jest w kierunku Gronowic. Gdzie można to ubytki są uzupełniane, jednak w pierwszej kolejności tłuczeń musi być wykorzystany na głównych ciągach komunikacyjnych. W obecnym czasie uzupełniane są ubytki do 30 cm, przy głównych drogach. Wykoszone są trawy z poboczy, być może drugi raz nie trzeba będzie kosić. W najbliższym czasie będzie uzupełniane oznakowanie poziome i pionowe na przystankach autobusowych. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który zapytał, czy będzie koszone pobocze drugi raz? Dyrektor ZDP odpowiedział, że w obecnej chwili nie jest w stanie odpowiedzieć, zależy to w głównej mierze od środków finansowych. Radny Jakub Goliński zapytał jak wygląda kwestia drogi łączącą Byczynę w stronę granicy z województwem łódzkim, przez Borek? Radny Jakub Goliński powiedział, że brakuje znaku od strony województwa łódzkiego. Dyrektor ZDP odpowiedział, że rozmawiał już w tej sprawie, oznakowanie zostanie uzupełnione. Następnie głos zabrał Sekretarz Powiatu Adam Radom, który powiedział, że był na spotkaniu w Warszawie w sprawie przebiegu drogi S11. Dyrektor ZDP przygotował kilka istotnych uwag do tego projektu. Jedną z uwag, było to, aby droga serwisowa, która idzie wzdłuż obwodnicy Kluczborka, była poszerzona do 6 metrów i stała się drogą powiatową z możliwością włączenia się do węzła Kluczbork-południe. W projekcie jest oznaczona jako droga serwisowa. Ten temat został poruszony na spotkaniu w Warszawie, jednak stwierdzono, że zmiana ta była by na koszt Powiatu. Ta zmiana nie zostałaby zapłacona z projektu. Na spotkaniu stwierdzono również, że zbędny zasób DK 11 będzie musiała przejąć Gmina Kluczbork albo Powiat Kluczborski. W naszym obrębie są protesty mieszkańców z miejscowości Gotartów, ze względu na plan zjazdu zejścia z nitką drogi do węzła Kluczbork-południe, który ma przebiegać dość blisko zabudowań mieszkalnych. Ad.4. Głos zabrał Członek Zarządu Artur Nowak, który złożył wniosek, by w kolejnym tygodniu została zwołana jeszcze jedna Komisja Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska. Głównym tematem posiedzenia byłaby nowa ustawa, która wprowadza możliwość uzyskania dopłat do utworzenia nowych linii autobusowych. Na posiedzenie Komisji zostałby zaproszony Prezes PKS w Kluczborku, który przedstawiłby nasze możliwości w zakresie tej ustawy. Termin złożenia wniosków do uzyskania dopłaty w związku z otwarciem nowej linii jest do 12 sierpnia br. Głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który powiedział, że nie ma nic przeciwko kolejnej komisji, jednak na spotkaniu w sprawie tego programu u Wojewody, był obecny razem z Sekretarzem Powiatu, oraz Sekretarzem Gminy Byczyna. Prezes PKS-u również był na tym spotkaniu i generalnie temat został już przedyskutowany. Mało realne jest, by w tym roku udało się złożyć wniosek, jest zbyt mało czasu. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że jest zdziwiony, bo wiadomo są to ważne sprawy, ale na poprzedniej komisji dość mocno był omawiany temat PCZ S.A. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że był przekonany, że ten temat będzie na kolejnej Komisji kontynuowany. Na poprzedniej Komisji był omawiany raport z audytu oraz jego niedoskonałości, obecnie czas leci, 8 sierpnia już niedługo, po tej dacie nie będzie już oddziału ginekologiczno-położniczego, ani pododdziału noworodkowego w Kluczborku. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że patrząc na nastawienie jest już chyba za późno, by coś zrobić, a Komisja się tym nie zajmuje. Obecnie na 2 tygodnie przed zamknięciem oddziału, rozmowy toczą się o działalności policji, czy też o drogach powiatowych. Radny Piotr Pośpiech powiedział, że tematu podtrzymania, ratowania oddziału nie ma. Przewodniczący Komisji zapytał czy to wszystko? Na co radny Piotr Pośpiech odpowiedział, że tak, w związku z tym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Artura Nowaka w sprawie zwołania kolejnej Komisji w następnym tygodniu z tematem dopłat do utworzenia linii autobusowych. Radni w głosowaniu przyjęli powyższy wniosek, 5 głosami za, 4 radnych wstrzymało się od głosu, 0 przeciw. Radny Jakub Goliński zapytał, czy w kwestii dopłat do utworzenia nowych linii autobusowych, jest jakaś kompetencja Komisji? Członek Zarządu Artur Nowak odpowiedział, że radni powinni zapoznać się z możliwościami, jakie daje nowa ustawa. Ad.5. Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska Wojciech Smolnik Protokołowała: Małgorzata Gulanowska
w dniu 24 lipca 2019 r.
i przywitał wszystkich zebranych radnych oraz zaproszone osoby. W posiedzeniu uczestniczyło 9 radnych.
W zakresie wieloletniego planu GDDKiA brakuje ok. 800 mln zł. do pełnego zabezpieczenia środków na ten projekt. Pan Sekretarz powiedział że terminy powoli się zbliżają. W styczniu 2020 ma zostać ogłoszony przetarg, 2021 ma być rozstrzygnięcie przetargu, wykonanie
w 2022 r. i odbiór robót w marcu 2025 r.