Protokół Nr 5/2019

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

w dniu 04 marca 2019 r.

Przewodniczył Lesław Czernik - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

 

Porządek posiedzenia:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Zaprezentowanie działalności i potrzeb Jednostek Oświatowych   Powiatu Kluczborskiego– wystąpienia zaproszonych Dyrektorów.

3.      Edukacja w Powiecie Kluczborskim.

4.      Wolne wnioski.   

5.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Mirosław Birecki – Starosta Kluczborski

2  Rozalia Słoniowska - Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

3. Anna Szczygieł – Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek        Organizacyjnych Powiatu,

4.  Anita Kieslich – Dyrektor PPP w Kluczborku

5. Anna Dzierżan – Dyrektor PODN w Kluczborku

6. Ewa Poręba – Dyrektor SOSW w Kluczborku

7. Wiesław Solarewicz - Dyrektor WODiDZ w Kluczborku

8. Tadeusz Michałkiewicz – Dyrektor MDK w Kluczborku

9. Irena Kielar  – Zastępca Prezesa Zarządu Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego

w Kluczborku

10. Zbigniew Stachowski - Przewodniczący Komisji Zakładowej MOZ NSZZ „SOLIDARNOŚĆ” Pracowników Oświaty i Wychowania w Kluczborku

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny – radny Lesław Czernik - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 9 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

Przewodniczący Komisji poprosił Dyrektora WODiDZ o krótkie przedstawienie swojej jednostki. Pan Wiesław Solarewicz powiedział, że ośrodek ten powstał w 2004 r.
i funkcjonuje w zakresie dokształcania młodocianych pracowników nie tylko z Powiatu Kluczborskiego. Na dzień dzisiejszy są na liście 93 zawody na poziomie I stopnia szkoły branżowej. Każdy uczeń ma możliwość odbywania nauki w swojej szkole zawodowej, nieważne czy jest to szkoła w Oleśnie, Kluczborku, Brzegu czy gdzieś indziej. Kluczbork obejmuje swoją koordynacją w granicach 1700-1800 młodocianych pracowników. Na terenie województwa opolskiego prowadzimy 26 zawodów w 5 branżach. Jest to branża budowlana, usługowa, gastronomiczna, elektryczna i mechaniczna. W Kluczborku są wszystkie branże z wyjątkiem elektrycznej. Kluczborski WODiDZ koordynuje również 5 ośrodków między innymi z Kędzierzyna Koźla, Głubczyc, Nysy, Dobrodzienia i Prudnika. Pan Dyrektor powiedział, że blisko z 42 szkołami podpisane są umowy na dokształcanie młodocianych. Nabór prowadzony jest w dwóch turach dot. różnych zawodów. Następnie wszystkie informacje przekazywane są do Koordynacji Ogólnopolskiej. Zdarzają się osoby chętne na dość rzadkie zawody, np. ogrodnik, złotnik, kominiarz i wtedy osoby te kierowane są do Koordynacji Ogólnopolskiej i następnie zostają zagospodarowani na terenie kraju. W 2015 r. WODiDZ jako jedyny ośrodek w kraju uzyskał akredytację. Pan Dyrektor powiedział, że były prowadzone w WODiDZ również kursy zewnętrzne np. w więzieniu. Pan Wiesław Solarewicz powiedział, że na terenie województwa WODiDZ ma pod nadzorem 3 internaty, w tym swój przy ulicy Konopnickiej, który pomieści 182 osoby, następnie 64 osoby zakwaterowane są na jednym z pięter w SOSW w Kluczborku, oraz kolejny przy ulicy Kilińskiego, gdzie jest miejsca na 105 osób. Nad mieszkańcami internatów jest nadzór wychowawców, w liczbie 30, przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, jeżeli chodzi o młodzież z Ukrainy i Białorusi. Młodzież z Polski mieszka w internacie od niedzieli od godziny 16:00 do piątku. Uczniowie z kluczborskich szkół stanowią około 5 % całości uczących się w WODiDZ. Pan Dyrektor powiedział, że dokształcanie stanowi dochód dla Powiatu i każda ze szkół ma podpisaną umowę na postawie porozumienia i za każdym uczniem do budżetu wpływa kwota 540 zł. Młodzież, która przyjeżdża do Kluczborka w celu pobierania nauki jako pracownik młodociany uiszcza kwotę w granicach 500 zł. WODiDZ posiada również swoją kotłownię, która zasila ZSLT w Kluczborku. Przewodniczący Komisji zapytał czy są w jednostce jakieś potrzeby remontowe. Pan Dyrektor powiedział, że dwa lata temu został przeprowadzony kompleksowy remont łazienek dla chłopców. W zeszłym roku została wymieniona także podłoga, odnowione ściany po stronie chłopców. Została do wyremontowania strona dla dziewczyn. Została w między czasie przeprowadzona pewna modernizacja, a mianowicie w 12 pokojach są łazienki. Przez weekend można kogoś odpłatnie zakwaterować. WODiDZ posiada również dwa mieszkania, które są odpłatnie wynajmowane. Radna Celina Zając zapytała, czy wiadomo ile będzie wolnych miejsca po odejściu trzecich klas. Pan Dyrektor odpowiedział, że zwolni się 27 miejsc.  

Następnie Przewodniczący Komisji poprosił Pana Tadeusza Michałkiewicza - Dyrektora MDK w Kluczborku o zabranie głosu. Pan Dyrektor powiedział, że MDK w Kluczborku jest ciekawą instytucją, która ma bogatą i długą historię. Pan Dyrektor stwierdził, że MDK można opisać w trzech słowach jako „miejsce odkrywania talentów”, co jest główną istotą tej placówki. Na stronie MDK można uzyskać informacje o wszystkich osiągnięciach uczniów, którzy uczęszczają na zajęcia w MDK. Są to głównie osiągnięcia ogólnopolskie
i międzynarodowe. Głównie w konkursach plastycznych, muzycznych, czy artystycznych. Uczestnicy zajęć mieli okazję występować w programach telewizyjnych, np. w The Voice of Poland. Życiorysy absolwentów MDK w Kluczborku są również bardzo ciekawe. Część robi karierę w świecie muzyki, dostają się na ASP, do szkół teatralnych czy innych znanych uczelni. W ostatnim czasie Kuratorium Oświaty zrobiło ewaluację wystawiając MDK bardzo dobrą opinię w raporcie. Pan Dyrektor powiedział, że to nie jest przypadek. Wszystko ma swoje podstawy metodologiczne. MDK działa na podstawie 3 filarów. Jest to muzyka, plastyka i taniec, ale MDK działa elastycznie, zmienia się, dostosowuję się do potrzeb.W przeciągu 20 lat MDK prowadził wiele zajęć o różnej tematyce, część już nie istnieje. Ambicją jest by działać lokalnie, ale weryfikować i potwierdzać swoją pracę globalnie. MDK organizuje półkolonie artystyczne dla dzieci.  Dyrektor MDK odniósł się również do stwierdzenia, które często pada, mianowicie, że Kluczbork jest małym miastem, a Domy Kultury są dwa. Pan Dyrektor powiedział, że nie ma powielonych zajęć, każdy ma inną specyfikację i zajmuje się czymś innym. Jest wiele różnić pomiędzy tymi dwoma Domami Kultury. Dyrektor powiedział, że MDK to dobra baza lokalowa i sprzętowa, jeśli chodzi
o działalność edukacyjną. Pan Dyrektor powiedział, że budżet MDK był stabilny od 1999 r., do czasu centralizacji, wobec, której był krytyczny. Często rok budżetowy kończył się szybciej niż w grudniu. Obecnie już jest właściwie koniec roku budżetowego. Pan Dyrektor odniósł się również do programu naprawczego, który według niego już istnieje i zostanie ogłoszony w najbliższy piątek. Głos zabrał Przewodniczący Komisji, który stwierdził, że pierwsze słyszy, że program naprawczy już jest i poprosił, by nie odnosić się na razie do programu naprawczego, bo na razie nic nie wiadomo. W pierwszej kolejności dowiedzą się
o nim radni i dopiero będzie można dyskutować. Dyrektor MDK powiedział, że placówka ta funkcjonuje skromnie, ale budżet jest niezbędny. Głos zabrał radny Andrzej Olech, który zapytał o jakiej tematyce koła są organizowane w MDK oraz jaka ilość osób uczestniczy w tych zajęciach. Czy koła są powielane względem drugiego Domu Kultury i jak wygląda  sytuacja z kadrą dydaktyczną. Dyrektor MDK powiedział, że jest organizowanych ok. 50 kół. W Każdym kole uczestniczy średnio 12 osób, co w sumie daje ok. 500 osób. Zajęcia nie są powielane, ani względem drugiego Domu Kultury, czy też Szkoły Muzycznej. Są bardziej na zasadzie uzupełnienia. W MDK znajduje się studio piosenki, chór Gospel. Zajęcia prowadzone są z malarstwa, grafiki, plastyki, ceramiki. MDK posiada pracownię ceramiczną z piecem do wypieku. Koło plastyczne funkcjonuje na zasadzie warsztatów. Kiedyś w MDK prowadzone były zajęcia z tańca ludowego, obecnie jest to taniec nowoczesny np. breakdance. Pan Dyrektor powiedział, że sytuacja odnośnie pracowników jest od lat stabilna. Jest 6 etatów, na zasadzie karty nauczyciela.

Następnie Przewodniczący Komisji poprosił Panią Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Anitę Kieslich o przedstawienie swojej placówki. Pani Dyrektor powiedziała, że zatrudnionych jest łącznie z nią 13 pracowników pedagogicznych i 2 osoby na stanowisku administracyjnym. Nie są zatrudnione osoby do obsługi, gdyż podpisana jest umowa z firmą, która świadczy usługi porządkowe i konserwatorskie. PPP wszystkie usług realizuje bezpłatnie, jest placówką oświatową, publiczną. W budżecie zapisane są dochody w kwocie 90 tys. zł., które pochodzą z dzierżawy pomieszczeń należących do PPP przez inne instytucje. Pani Dyrektor powiedziała, że realnie dochód z dzierżawy rocznie wynosi ok. 55 tys. zł.  PPP zajmuję się szeroko rozumianą pomocą psychologiczną. Działania kierowane są do dzieci, rodziców i nauczycieli. Działalność Poradni przybiera różne formy. Kluczową formą jest diagnoza umiejętności i poziomu rozwoju intelektualnego uczniów, orzekanie o stopniu ich niepełnosprawności. Rocznie do Poradni przyjętych jest ok. 900 dzieci. Poradnia jest także od tego, by pomóc szkołom w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia, czy rodzica. Pani Dyrektor powiedziała, że trafnie zdiagnozować dany przypadek, potrzebne są do tego narzędzia. Głównym narzędziem są testy diagnostyczne, które są dość drogie. Jest to koszt około 6-7 tys. zł. Przybywa dzieci z niepełnosprawnościami w zastraszającym tempie, kiedyś autyzm u dziecka diagnozowała grupa specjalistów, teraz wystarczy opinia jednego psychiatry. Pani Dyrektor powiedziała, że główną potrzebą jest zakup nowych testów diagnostycznych, koszt 27 tys. zł.  Następnie potrzebne są szkolenia z obsługi testów diagnostycznych, jest to koszt ok. 500-600 zł na osobę. Pani Dyrektor zaapelowała, by zwiększyć kwotę na doskonalenie Poradni. PPP może kształcić się jedynie w placówkach, które są twórcami metod, szkolenia są drogie, ale niezbędne dla prawidłowego diagnozowania. Powstają co jakiś czas nowe zjawiska psychologiczne, socjologiczne i szkolenia w zakresie poznawania tych zjawisk są bezsprzeczne. Pani Dyrektor powiedziała, że kadra PPP zajmuje się trudnościami edukacyjnymi, dydaktycznymi, określa poziom niepełnosprawności, działalność została poszerzona o dzieci słabo słyszące, słabo widzące, głuche i dzieci ze spektrum autyzmu. Wszyscy pracownicy mają pełne kwalifikacje. PPP w Kluczborku jako jedyna w Polsce zorganizowała szkolenie o tematyce wykorzystywania seksualnego dzieci. Na to szkolenie zostały pozyskane środki zewnętrzne. Pani Dyrektor powiedziała, że w ostatnim czasie pojawiło się nowe zjawisko samookaleczeń dzieci, gdzie trzeba było wprowadzić nowa formę terapii i grupowej i indywidualnej. Radny Andrzej Olech zapytał, czy pomoc dla rodziców jest również świadczona w Poradni. Pani Dyrektor powiedziała, że w ciągu roku ok. 500 rodziców otrzymuje pomoc. Dużym powodzeniem cieszy się szkoła dla rodziców, gdzie rodzice mogą pogłębić swoje kompetencje wychowawcze. Odbywa się to na zasadzie 10 spotkań. Pani Dyrektor powiedziała, że Poradnia obejmuje 2800 uczniów bezpośrednią opieką w formie zajęć warsztatowych. Głos zabrał Pan Zbigniew Stachowski, który zapytał, czy w przypadku, gdy Dyrektor ma swojej szkole ucznia, który ma pewne trudności i kieruje ucznia do Poradni, czy rodzic musi być obecny przy badaniu. Czy taka opinia wysyłana jest później do szkoły. Pani Dyrektor odpowiedziała, że osobą, która decyduje co się dzieje z dzieckiem jest rodzic i to on również decyduje, czy opinia ma zostać wysłana do szkoły. Pani Dyrektor poinformowała radnych również o problemie, który trwa od kilku lat. Do budynku zakradły się kuny, które robią wiele szkód, przegryzają instalacje. Istnieje zagrożenie toksykologiczne. Pani Dyrektor poprosiła, by zastanowić się wspólnie nad rozwiązaniem tego problemu.

Kolejno głos zabrała Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Pani Ewa Poręba. Pani Dyrektor powiedziała, że w skład ośrodka wchodzi internat, zespół szkół, przedszkole specjalne. Do ośrodka trafiają dzieci wyłącznie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, z różnym stopniem niepełnosprawności, w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Jeżeli chodzi o ilość zatrudnionych pracowników to w ośrodku pracuje 67 pracowników pedagogicznych, 27 niepedagogicznych z tego 9 osób to pomoc nauczyciela. W ostatnim czasie liczba uczniów ma tendencję spadkową. W tym roku jest 110 uczniów w Zespole Szkół, w tym 34 wychowanków internatu, jest także 5 przedszkolaków i 13 osób jest objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Zmniejsza się ilość uczniów, bo obecnie uczniowie z niepełnosprawnością w stopniu lekkim zostają w szkołach ogólnodostępnych. To rodzic decyduje, gdzie dziecko chodzi do szkoły. Celem SOSW jest przygotowanie wychowanków tak, żeby później w dorosłym życiu na miarę swoich możliwości byli w stanie sobie poradzić. Pani Dyrektor powiedziała, że SOSW stara się pozyskiwać środki z zewnątrz, bierze udział w różnych projektach. Jeżeli chodzi o potrzeby, to priorytetem jest zrobienie windy w budynku szkoły. Piętro internatu zostało udostępnione dla uczniów z Ukrainy i Białorusi. Część zajęć, która w tym budynku była prowadzona, musiała zostać przeniesiona do budynku szkoły. Została podjęta decyzja o ograniczeniu przyjęć dzieci na wczesne wspomaganie rozwoju, bo nie ma warunków, by prowadzić zajęcia w taki sposób jak orzeczono w opinii z Poradni. Pan Zbigniew Stachowski zapytał, czy SOSW ma również formę przygotowania do zawodu. Pani Dyrektor powiedziała, że tak. Jest ośrodek egzaminacyjny, są przeprowadzane egzaminy praktyczne w zawodzie pracownik pomocniczy w zakresie obsługi hotelowej. Uczniowie mogą kształcić się także u pracodawców. Pani Dyrektor powiedziała także, jest w sumie
7 grup wychowawczych a tylko 4 świetlice. Według rozporządzenia na każdą grupę powinno być zabezpieczone jedno pomieszczenie. Głównym problemem w SOSW poza materiałami dydaktycznymi, które szybko się niszczą i zużywają jest również nawierzchnia sali gimnastycznej. Jest stary parkiet, który stwarza zagrożenie i nie spełnia wymogów. Był naprawiany, jednak bez rezultatu. Zużyty jest również sprzęt do terapii EEG Biofeedbeck, który służy do stymulacji pracy mózgu. Radny Andrzej Olech zapytał jaki jest przybliżony koszt budowy windy i ile kosztowałaby wymiana parkietu w sali gimnastycznej? Pani Dyrektor powiedziała, że koszt windy to ok. 300 tys. zł, a nowa nawierzchnia w Sali ok. 100-125 tys. zł. Pan Zbigniew Stachowski zapytał Pana Starostę, czy w kolejnych latach również planowany jest nabór uczniów ze Wschodu. Pan Starosta powiedział, że trzeba poczekać na to, jak będzie z kolejnym naborem, czy on rzeczywiście będzie podwójny.

Następnie głos zabrała Dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Pani Anna Dzierżan. Pani Dyrektor powiedziała, że obecnie w PODN pracuje 16 nauczycieli metodycznych, którzy mają zatrudnienie także w innych szkołach. Jest również 2 konsultantów, 1 pracownik administracyjny w sekretariacie, 1 osoba do obsługi na 3 etatu. Obecnie PODN jest w fazie reformy. Mianowicie doskonalenie nauczycieli i doradztwo metodyczne do tej pory, czyli do końca 2018 r. było w tzw. „jednym worku”, jeśli chodzi o finansowanie. Od roku 2019 będą zmiany, choć rozporządzenia o doskonaleniu nauczycieli jeszcze nie zostały podpisane. Pani Dyrektor poinformowała radnych  o tym, że PODN jest placówką akredytowaną, dzięki temu ten ośrodek jest brany pod uwagę, jako jeden z trzech z województwa opolskiego, który będzie prowadził doradztwo metodyczne i za tym będą szły środki od Wojewody, które trafią do Powiatu. Środki te mają w szczególności zabezpieczyć wynagrodzenia doradców metodycznych, kwota w granicy 25 tys. zł brutto. miesięcznie. Na ten moment nie ma jeszcze dokładnych informacji w tym zakresie. Ta reforma spowodowała rozdzielenie doradztwa metodycznego od finansowania doskonalenia i wspomagania szkół, placówek i nauczycieli. Pani Dyrektor poinformowała, że zostaną podpisane porozumienia
z 3 gminami na doskonalenie i wspomaganie szkół, placówek i nauczycieli. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który powiedział, że z subwencji, która została naliczona na rok 2019 część pieniędzy została zabrana, bo wcześniej w zadaniach poza szkolnych te środki przychodziły z racji tego, że był inny odpis. Pani Dyrektor powiedziała, że PODN istnieje po to, by być blisko nauczyciela. Praca jest od rana do późnych godzin popołudniowych, bo tak pracują doradcy metodyczni. Wyniki egzaminów zewnętrznych w naszym powiecie są na bardzo wysokim poziomie. Nauczyciele dzięki PODN mogą się rozwijać. Nie trzeba tracić środków na dojazdy, bo każdy ma blisko. PODN współpracuje również z ekspertami z zewnątrz, którzy mają specjalistyczną wiedzę. W tym roku szkolnym udało się zorganizować 15 szkoleń odpłatnych, 10 dla pracowników niepedagogicznych. PODN stara się wyjść poza województwo opolskie ze swoją ofertą szkoleń, są organizowane też szkolenia na zlecenie. Praca, która odbywa się z nauczycielami jest z korzyścią dla ucznia. Organizowane są konkursy, również dla przedszkolaków. Co roku mniej więcej 5 tys. nauczycieli korzysta z usług PODN. Jest to prawie 300 form doskonalenia. PODN istnieje od 15 lat. Od samego początku organizowane jest „Forum na temat wychowania” i w tym roku odbędzie się także
„V Forum dla ucznia zdolnego”.  Radny Robert Wietrzyk zapytał, jaka kwota została wypracowana przez PODN w zeszłym roku? Pani Dyrektor odpowiedziała, że było to ponad 60 tys. zł. Na rok 2019 w budżecie zaplanowana jest kwota 90 tys. zł do wypracowania. Pani Dyrektor powiedziała, że na dzień dzisiejszy wypracowana jest kwota ok. 12 tys. zł. Głos zabrał Pan Zbigniew Stachowski, który był na spotkaniu w Kuratorium Oświaty
i przekazał radnym, że Kurator Oświaty w dobrych słowa wypowiada się o PODN.  Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim obecnym Dyrektorom za udział w Komisji
i  prezentacje swoich placówek.

 

Ad.3

Głos zabrał Wicestarosta Kluczborski Pan Rafał Neugebauer, który przedstawił radnym prezentację na temat edukacji w Powiecie Kluczborskim.  Wicestarosta powiedział, że wynagrodzenie nauczycieli opera się na podstawie dwóch kwot bazowych. Po 31 marca 2018 r. kwota bazowa wynosi 2900,20 zł. Są cztery stopnie awansu. Stażysta, nauczyciel kontraktowy, mianowany i dyplomowany. Stażysta ma płatne 100% kwoty bazowej, kontraktowy 111%, mianowany 144%, a nauczyciel dyplomowany  184% kwoty bazowej. Subwencja oświatowa to przyznane dodatki dla jednostki samorządu terytorialnego w części oświatowej subwencji ogólnej. Kwota bazowa dzielona jest na dwie części, realizacja zadań szkolnych i kwotę uzupełniającą oraz kwotę na zadania pozaszkolne, czyli wszystkie te zadania związane m.in. z prowadzeniem przedszkoli, oddziałów przedszkolnych, placówek doskonalenia nauczycieli, Domów Kultury, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych. Standard finansowy obliczany jest co roku, jeśli chodzi o subwencję w 2018 roku to standard jest obliczany na podstawie danych bazowych z roku szkolnego 2017/2018. W powiecie kluczborskim nauczycieli stażystów mamy 20,2 etatu,  kontraktowych 23,65, mianowanych 36,28 i nauczycieli dyplomowanych 237,4 etaty. Według metryczki subwencja w roku 2018 wyniosła 25 896 472,43 zł  plus z rezerwy oświatowej wpłynęła kwota ok. 114 tys. zł. Niż demograficzny wpływa w istotny sposób na liczebność dzieci w szkołach, a liczba etatów nauczycieli pomimo tego nie spada. Pan Wicestarosta powiedział, że subwencja nie zależy od ilości zatrudnionych nauczycieli w jednostce samorządu terytorialnego, a zależy od procentowego udziału poszczególnych stopni awansu zawodowego. Im niższy stopień awansu nauczycieli tym jest mniejsza subwencja oświatowa. Likwidacja godzin ponadwymiarowych oraz zatrudnienie nauczycieli stażystów spowoduje zmniejszenie przyznanej subwencji.
W roku 2018, gdyby godziny ponad wymiarowe zostały dane stażystom, to należałoby się z  tymi nauczycielami związać na dwa lata, bo tyle trwa staż oraz subwencja byłaby mniejsza o około 1 mln 200 tys. zł. Dodatkowo, poza mniejszą subwencją wystąpiłby problem niewypłacenia jednorazowego dodatku uzupełniającego. Dla przykładu w SOSW w 2017 roku było ponad 11 tys. godzin ponad wymiar, a w 2018 ponad 13 tys. godzin. Pojawiają się uczniowie, którzy potrzebują nauczania indywidualnego, wtedy godziny są podwójne. Należy wtedy zapewnić naukę w grupie oraz indywidulany tok nauczania-powiedziała Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Pani Rozalia Słoniowska. Pan Starosta odniósł się do programu naprawczego i powiedział, że zostanie on uchwalony w marcu. Zostanie zwołana wspólna Komisja na której program ten będzie mógł zostać omówiony. Od dnia wezwania Powiatu do opracowania programu naprawczego mamy 45 dni na jego opracowanie i uchwalenie. Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który powiedział, że w roku poprzednim do oświaty trzeba było dołożyć ok. 5 mln zł. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który powiedział, że niedoszacowane jest kształcenie specjalne i ogólne. Oddziały są skalkulowane prawie optymalnie, a się nie bilansują. Coraz mniej opłacalne jest kształcenie dla dorosłych oraz kształcenie ogólne. Głos zabrał Przewodniczący Komisji, który przeczytał radnym treść listu skierowanego do Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny od Pani Ewy Stefaniuk. Głos zabrał Starosta Mirosław Birecki, który powiedział, że z racji tego, że zostanie zlikwidowane gimnazjum, nie ma potrzeby mając na uwadze względy ekonomiczne, aby w ZSO było dwóch zastępców Dyrektora.

 

Ad.4.

Nie zgłoszono wolnych wniosków.

 

Ad.5

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury,

Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

                                                                                                          Lesław Czernik

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska