Protokół Nr 2/2019

z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
21 stycznia 2019 r.

 

Przewodniczył Ryszard Okaj - Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Zapoznanie się z wyjaśnieniami Dyrektora PCPR w Kluczborku/ dot. skargi p. K.K.

3. Stanowisko Komisji dot. anonimowej skargi PCZ S.A.
4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Iwona Rudnicka - Hrynyszyn – Dyrektor PCPR w Kluczborku
  2. Katarzyna Jóźwiak – Starszy Specjalista Pracy Socjalnej
  3. Sylwia Staliś – Soboń – Pracownik Socjalny.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji – Ryszard Okaj - przywitał wszystkich zebranych radnych oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 4 radnych i radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek, 4 głosami za.  

 

Ad.2.

Przewodniczący Komisji przeszedł do punktu 2 z porządku obrad. W tej sprawie poprosił o zabranie głosu Panią Dyrektor PCPR w Kluczborku z prośba o przedstawienie procedury kwalifikacji kandydatów na rodzinę zastępczą. Pani Dyrektor odpowiedziała, że zgodnie z ustawą o pieczy zastępczej PCPR jako jednostka Powiatu realizuje zadania w obrębie sprawowania nadzoru oraz przeprowadzenia kwalifikacji dla kandydatów na rodzinę zastępczą. W praktyce wygląda to tak, że do PCPR-u zgłaszają się osoby, które chcą być rodziną zastępczą. Składają pisemny wniosek w tej sprawie. Następnie kandydaci są informowani o tym, jaki komplet dokumentów powinni dostarczyć do PCPR. Są to takie dokumenty m.in. jak oświadczenie zameldowania na terenie naszego Powiatu, oświadczenie o niekaralności, zaświadczenie od lekarza internisty, zaświadczenie z poradni uzależnień o tym, że kandydaci nie korzystali z pomocy takiej poradni, zaświadczenie od lekarza pierwszego kontaktu od braku przeciwskazań do pełnienia roli rodziny zastępczej, informację od zakładu pracy o wysokości zarobków, oraz podanie, czyli rozszerzony wniosek wraz z uzasadnieniem dlaczego kandydaci chcą zostać rodziną zastępczą.  Następnie Pani Dyrektor stwierdziła, że jeśli te przesłanki formalne zostają spełnione i nie ma przeciwskazań to pracownicy socjalni umawiają się na wywiad, rozmowę w miejscu zamieszkania kandydatów, by stwierdzić, czy warunki lokalowe są odpowiednie, że mogą przyjąć dziecko do rodziny zastępczej. W tym samym czasie kandydaci są umawiani na rozmowę wraz z testem, w obecności psychologów i pedagoga. Następnie na podstawie tych wszystkich informacji, jeżeli opinia psychologiczna jest pozytywna, warunki mieszkaniowe są spełnione i wcześniejsze warunki formalne również, wtedy tacy kandydaci są kierowani na szkolenie do ośrodka adopcyjnego katolickiego bądź regionalnego. Szkolenie trwa w zależności od ośrodka, od miesiąca do 3 miesięcy i jest zgodne z programem, który jest zaakceptowany przez właściwego Ministra. Po takim szkoleniu otrzymuje się zaświadczenie, że takie szkolenie zostało ukończone. Kolejno PCPR może takich kandydatów zgłosić do sądu jako kandydatów na rodzinę zastępczą z informacją, że zostali zakwalifikowani i przeszkoleni. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy można nie przejść takiego szkolenia. Pani Dyrektor odpowiedziała, że tak, gdyż kandydaci mogą nie zostać zakwalifikowani na każdym z etapów postępowania, np. gdy nie spełnione są wymogi formalne, nie ma źródła dochodu, czy nie ma innych niezbędnych zaświadczeń lekarskich. Przewodniczący Komisji zapytał czy jest to pierwszy etap postępowania. Pani Dyrektor odpowiedziała, że jest to pierwszy, wstępny etap prowadzony przez pracowników PCPR. Pani Dyrektor zaznaczyła również, że pozytywna kwalifikacja w PCPR nie oznacza, że kandydaci zostaną rodziną zastępczą, bo mogą np. w późniejszym etapie nie ukończyć szkolenia. Radny Zdzisław Pelc zapytał, czy decyzję ostateczną w kwestii bycia rodziną zastępczą podejmuje sąd. Pani Dyrektor odpowiedziała, że jeżeli chodzi o spełnienie warunków do bycia rodziną zastępczą to decyzje podejmuje PCPR, a sąd podejmuje decyzję, czy dziecko umieścić w rodzinie zastępczej. Natomiast jeśli sąd zwraca się z wnioskiem o wskazanie rodziny zastępczej, otrzymuje od PCPR cały komplet dokumentów, sąd ma wgląd do dokumentacji i może również mieć swoje uwagi. Przewodniczący Komisji zapytał czy prawdą jest, że Państwo skarżący pełnili funkcję podobnej rodziny zastępczej. Pani Dyrektor odpowiedziała, że nie był to status rodziny zastępczej, tylko rola rodziny zaprzyjaźnionej. Jest to taka rodzina, która zgłasza się do Domu Dziecka i deklaruje, że chciałaby nawiązać relację z dzieckiem, tzn. zaopiekować się dzieckiem np. na czas świąt, weekendu, ferii. Później można podjąć decyzję o adopcji, wtedy uruchamiana jest procedura sądowa. Głos zabrał Wojciech Smolnik, który stwierdził, że jedną z przyczyn, która pozbawiła kandydatów możliwości bycia rodziną zastępczą był fakt, że jedno z małżonków pracuje za granicą. Nie ma pewności jaka byłaby relacja pomiędzy małżonkami po powrocie z zagranicy. Pani Dyrektor stwierdziła, że rodzin zastępczych jest za mało, patrząc na potrzeby jakie są choćby w naszym powiecie. Jest mnóstwo dzieci w Domach Dziecka, a tak naprawdę powinny być umieszczone w rodzinie zastępczej. Pani Dyrektor podkreśliła, że powierzenie dziecka rodzinie zastępczej jest to wielka odpowiedzialność. Dziecka nie można umieścić w danej rodzinie zastępczej i za chwilę jak okaże się, że wystąpił jakiś problem wziąć go z powrotem. Rodzina zastępcza ma wypełnić swoją określoną funkcję, która wynika z ustawy i taka rodzina powinna być nieskazitelna, wręcz idealna, taka by dziecko mogło się nauczyć jak powinno prawidłowo funkcjonować. Jeżeli jest możliwość wybierania kandydatów na rodzinę zastępczą to dobrze by było, gdyby kandydaci dali pełną gwarancję, że dzieci będą wychowywane w jak najlepszych warunkach. Przewodniczący Komisji zapytał Pani Dyrektor, jakie choroby dyskwalifikują kandydatów do bycia rodziną zastępczą. Pani Dyrektor odpowiedziała, że  w tym konkretnym przypadku, choroba jest przewlekła, obecnie nieuleczalna, postępująca. W obecnej chwili stopień niepełnosprawności jest lekki i funkcjonowanie jest prawidłowo, jednak w późniejszym czasie nie wiadomo co będzie. Nie ma takiej gwarancji, że choroba się nie pogorszy i że w późniejszym czasie jeden z kandydatów sam nie będzie wymagał opieki. Przewodniczący Komisji zapytał Pani Dyrektor czy kobieta, samotna może starać się o bycie rodziną zastępczą. Pani Dyrektor stwierdziła, że tak, ustawa tego nie precyzuje. Mogą być rodziny pełne i niepełne, wszystko zależy od możliwości i warunków. Przewodniczący Komisji zapytał również, czy taka rozciągłość w  czasie w  takich sprawach to standard. Pani Dyrektor stwierdziła, że ta sytuacja była dogłębnie analizowana i wszystko uzależnione jest od wielu czynników. Czasowo dostosowujemy się do kandydatów. Terminy spotkań są uzgadniane z uwzględnieniem możliwości czasowych kandydatów na rodzinę zastępczą. W tym konkretnym przypadku Państwo musieli w jednym czasie stawić się na testy psychologiczne, jeden z kandydatów musiał wrócić z zagranicy. Wszystko zależy również od ilości spraw, które w danej chwili są rozpatrywane w PCPR. Opinie psychologiczne również są sporządzane w zależności od ilości spraw, które wpłynęły. Psycholodzy zajmują się nie tylko badaniami kandydatów na rodzinę zastępczą, ale również przeprowadzają rozmowy z rodzinami zastępczymi, tworzą ocenę tych rodzin i zasadności pobytu dziecka w danej rodzinie w zależności od wieku dziecka. Nawarstwienie dokumentów zazwyczaj jest dość spore. Jedna z pracownic PCPR-u odniosła się także do zarzutu, jakoby miała spoufalać się ze stroną skarżącą. Pracownik PCPR-u stwierdził, że taka sytuacja nie miała miejsca, gdyż nie można przekraczać granicy z kandydatami na rodzinę zastępczą, później z tymi osobami się współpracuje, kontroluje, nie ma spoufalania. Pani Dyrektor PCPR stwierdziła, że opinia psychologiczna pokazała duże spektrum nieprawidłowości, które w tym konkretnym przypadku mogą wystąpić w przyszłości. Przewodniczący Komisji zapytał Pani Dyrektor, czy już na samym wstępie nie można kandydatów zdyskwalifikować, tak żeby nie robić nadziei w przypadku, gdy jest uzasadnione podejrzenie, że mogą w rodzinie występować pewne dysfunkcje.  Pani Dyrektor stwierdziła, że tak naprawdę dopiero w badaniu psychologicznym wychodzi obraz rodziny, to jakie relacje panują między kandydatami. Podczas pierwszego kontaktu jeden z kandydatów oznajmił, że posiada stopień niepełnosprawności, nie mówiąc o jednostce chorobowej. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy dzieci umieszczone w rodzinie zastępczej mogą kontaktować się z biologicznymi rodzicami. Pani Dyrektor odpowiedziała, że tak, jest taka możliwość i jest to zagwarantowane na podstawie ustawy o pieczy zastępczej. Dodała również, że często jest też tak, że dzieci będące w rodzinie zastępczej traktują swoich opiekunów jako rodziców. Mówią mamo i tato, co często rodzi konflikt pomiędzy opiekunami a rodzicami biologicznymi. Jak sama nazwa wskazuje rodzina zastępcza jest na czas zastępczy. Sytuacje są różne. Czasami dzieci będące w rodzinach zastępczych nie można adoptować, bo ich sytuacja prawna z rodzicami biologicznymi nie jest uregulowana. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy możliwa jest sytuacja taka, że dziecko z rodziny zastępczej ponownie znajdzie się w rodzinie biologicznej. Pani Dyrektor stwierdziła, że często jest tak, że asystenci rodziny pracują z rodziną biologiczną po to, by ułatwić powrót dziecka do rodziny biologicznej. Jest przygotowywany plan, który określa co rodzice biologiczni muszą zrobić, aby dziecko mogło do nich wrócić. Radny Zdzisław Pelc zapytał Pani Dyrektor jaką kwotę pieniędzy otrzymuje się będąc rodziną zastępczą. Pani Dyrektor odpowiedziała, że w przypadku rodziny niezawodowej jest to około 1100 zł, plus 500+, w przypadku rodziny zawodowej ok. 2 tys. zł. z tytułu umowy zawartej ze Starostą na pełnienie funkcji rodziny zastępczej, dodatkowo ok. 1100 zł na każde dziecko, plus 500+. Natomiast jeśli dziecko ma orzeczoną niepełnosprawność to można uzyskać jeszcze ok. 200 zł dodatku, plus dodatek pielęgnacyjny w kwocie ok. 150 zł. Rodziny spokrewnione będące rodziną zastępczą dostają mniejsze pieniądze niż rodzina niespokrewniona.  Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na podstawie zebranej dokumentacji oraz po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego sporządziła opinię co do za zasadności ww. skargi, uznając ją za bezzasadną. Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy wskazuje, iż podjęte działania Dyrektor PCPR w Kluczborku oraz pracowników tej jednostki były prawidłowe  i nie naruszyły obowiązujących przepisów w tym zakresie. Należy również uznać, że z różnych względów nie zawinionych przez Dyrektora i pracowników PCPR w Kluczborku postępowanie było przewlekłe, co mogło wzbudzić kontrowersje u skarżącej.

Radni poddali wniosek o uznanie skargi za niezasadną pod głosowanie i jednogłośnie, 4 głosami za, uznali powyższą skargę na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za niezasadną.

 

Ad.3.

Przewodniczący Komisji przeszedł do punktu 3 z porządku obrad, czyli anonimowej skargi na byłego starostę dotyczącą sprzedaży budynków PCZ S.A. w Kluczborku. W związku z opinią Radcy Prawnego w powyższej sprawie, skarga została pozostawiona bez rozpatrzenia z uwagi na jej anonimową formę. Przedmiotowa skarga nie spełnia wszystkich wymogów formalnych zgodnych z ustawą KPA by można ją rozpatrywać w trybie skargi. Pomimo pozostawienia skargi bez rozpatrzenia Komisja podjęła decyzję o sporządzeniu wniosku do Starosty Kluczborskiego o przeprowadzenie audytu w PCZ S.A. w celu sprawdzenia informacji zawartych w powyższym anonimowym piśmie. Radni poddali pod głosowanie wniosek o pozostawienie przedmiotowej skargi bez rozpatrzenia i jednogłośnie, 4 głosami za,  uznali, że powyższa skarga zostanie pozostawiona bez rozpatrzenia.

 

Ad.4.

Nie wniesiono wolnych wniosków

 

Ad.6

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków, Petycji Rady Powiatu  w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

  

                           

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Ryszard Okaj

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska