Protokół Nr 1/2018

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu
17 grudnia 2018 r.

 

Przewodniczył Lesław Czernik -Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Wybór Zastępcy Przewodniczącego Komisji

3.      Analiza projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2019 rok/ przygotowanie przez komisję opinii do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2019 rok

4.      Przygotowanie Planu Pracy komisji na 2019 rok.

5.      Wolne wnioski.   

6.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu
  2. Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu
  3. Rafał Neugebauer – Wicestarosta Kluczborski

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny – radny Lesław Czernik - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 9 radnych.

 

Ad.2

Przewodniczący  przeszedł do kolejnego punktu z porządku obrad wybór Zastępcy Przewodniczącego i poprosił o zgłaszanie kandydatów. Głos zabrała radna Celina Zając, która zgłosiła kandydaturę radnej Teresy Wróbel. Pani Teresa Wróbel wyraziła zgodę na kandydowanie. Innych kandydatur nie zgłoszono. Przewodniczący poddał pod głosowanie wybór radnej Teresy Wróbel na Zastępcę Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny. W głosowaniu wzięło udział 8 radnych i 8 głosami za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących, radna Teresa Wróbel została wybrana na Zastępcę Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

 

Ad.3

Przewodniczący przeszedł do kolejnego punktu z porządku obrad, czyli analiza projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2019 rok oraz przygotowanie przez komisję opinii do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2019 rok. Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik Powiatu o wyjaśnienie najważniejszych kwestii związanych z projektem budżetu. Pani Skarbnik Powiatu poprosiła o zadawanie pytań.  Głos zabrała radna Celina Zając, która zapytała, czy przetarg na kredyt długoterminowy został rozstrzygnięty. Odpowiedzi udzieliła Pani Wanda Słabosz, która powiedziała, że rozstrzygnięcie przetargu jest 19 grudnia br.
Na dzień dzisiejszy nie ma złożonych ofert, ale zainteresowanie przetargiem jest. Przewodniczący Komisji zapytał Panią Skarbnik o zapis w projekcie budżetu odnośnie wniesienia wkładu do spółki Dolina Stobrawy na pokrycie ujemnego długu spółki, czy wiadomo skąd ten wynik ujemny. Pani Skarbnik Powiatu stwierdziła, że Dolina Stobrawy jest to spółka gminno-powiatowa. W momencie, gdy spółka zamyka się wynikiem finansowym ujemnym, to współwłaściciele mają obowiązek pokryć ten dług. A na pytanie dlaczego wynik finansowy jest ujemny Pani Skarbnik udzieli odpowiedzi po zasięgnięciu informacji ze spółki.

Przewodniczący Komisji zapytał o środki przeznaczone na Obronę Narodową w kwocie 3 tys. zł. Pani Skarbnik Powiatu odpowiedziała, że środki przeznaczone na Obronę Narodową, są to środki pochodzące z dotacji. Następnie Przewodniczący Komisji zapytał o nieodpłatną pomoc prawną, kto ją świadczy. Pani Skarbnik Powiatu stwierdziła, że nieodpłatna pomoc prawna jest z zakresu zadań zleconych przez administrację rządową. Na ten cel przychodzą środki z budżetu Państwa, od Wojewody. Co roku na podstawie przetargu podpisywane są umowy z kancelariami prawniczymi, które te usługi będą świadczyć i nieodpłatna pomoc prawna, jest w każdej gminie. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który powiedział, że nieodpłatna pomoc prawna, dotyczy również pożytku publicznego i jest w formie zadania konkursowego, w wyniku, którego wpływają oferty. Radny Jakub Goliński odniósł się również do kwestii spółki Dolina Stobrawy i stwierdził, że Dolina Stobrawy jako spółka realizuje zadania statutowe, które są tej spółce przypisane. Głównie trudni się ze sprzedaży miodu, a także z hodowli matek pszczelich. Radny Jakub Goliński stwierdził, że być może wynik ujemny spółki wynika z faktu, że z jednej strony są dochody a z drugiej generowane koszty, które dotyczą m.in. wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w spółce i innych ponoszonych kosztów np. z tytułu zakupu miodu. Część miodu pochodzącego ze spółki jest produkowana przez spółkę, a część jest kupowana i odsprzedawana z marżą. Wicestarosta Kluczborski stwierdził, że jest to stosunkowo młoda spółka. Radny Jakub Goliński powiedział, że  oprócz działalności gospodarczej, którą prowadzi spółka również realizowane są projekty, które są współfinansowane ze środków zewnętrznych. Radny Robert Wietrzyk zapytał ile osób pracuje w spółce. Radny Jakub Goliński stwierdził, że trzy albo cztery. Przewodniczący Komisji zapytał Panią Skarbnik Powiatu o koszty obsługi zaciągniętych kredytów długoterminowych w kwocie ponad 3 mln zł. Przewodniczący zapytał, jak Pani Skarbnik realnie ocenia możliwość spłaty odsetek od tych kredytów. Pani Skarbnik Powiatu odpowiedziała, że koszty muszą być uwzględnione zgodnie z harmonogramem spłat. Pani Skarbnik powiedziała, że ponownie został ogłoszony przetarg, a koszty głównie wygenerowała subrogacja z czerwca br., jednak w tamtym momencie pomimo niekorzystnych warunków związanych z oprocentowaniem było to jedyne wyjście. Obecnie w najbliższym czasie będzie ogłoszony kolejny przetarg, być może pojawi się oferta, z niższymi kosztami, choć na dzień dzisiejszy nie ma było zainteresowania poprzednim przetargiem. Głos zabrał Jakub Goliński, który powiedział, że subrogacja polega na wykupieniu długu. W czerwcu br. została przeprowadzona subrogacja, czyli kredyty, które we wcześniejszych latach były wzięte  przez Powiat Kluczborski zostały w tej subrogacji uwzględnione z nowym harmonogramem spłat. W momencie  gdy subrogacja została rozpisana w przetargu znalazł się podmiot, który ten przetarg wygrał. Koszty były większe względem tych wcześniejszych, ale harmonogram spłat został wydłużony. Druga subrogacja, która została ogłoszona polega na tym, że w sytuacji, gdy znalazłaby się inny bank z lepsza ofertą, z mniejszymi kosztami, to wtedy taka umowa zostałaby z bankiem podpisana. Z subrogacji nie może skorzystać bank, którego kredyt wchodzi w tą subrogację. Następnie Przewodniczący Komisji zwrócił się do Naczelnik wydziału Edukacji i Sportu Pani Rozalii Słoniowskiej z pytaniem o kwotę przy pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Kwota przewidziana na pomoc zdrowotną dla nauczycieli wynosi 49 tys. zł. Jest przyjęta uchwała, która mówi, o tym, że pomoc w jednym roku, dla jednej osoby nie może być większa niż 2000 zł. Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu powiedziała, że generalnie, wypłatę świadczeń  w ramach opieki zdrowotnej dla nauczycieli reguluje uchwała Rady Powiatu, która mówi o tym, że dysponentem tych środków jest dyrektor każdej szkoły. Następnie Pani Skarbnik otrzymuje dyspozycję od dyrektora danej placówki odnośnie wypłaty kwoty dla pomocy zdrowotnej nauczyciela. Jest to kwota wystarczająca. W małym stopniu wykorzystywana przez nauczycieli.Przewodniczący Komisji zapytał o kwotę 12 tys. zł przewidzianą w projekcie budżetu na program ochrony środowiska i koszty związane z realizacją zadań wynikających z ustawy. Skarbnik Powiatu odpowiedziała, że jest to zaplanowane przez Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa na opracowanie Powiatowego Programu Ochrony Środowiska. Będzie to w formie przetargu, wyłonienie najlepszego wykonawcy, spisanie umowy w sprawie przygotowania takiego programu i z godnie z rozeznaniem w cenach, kwota 12 tys. zł. powinna być wystarczająca. Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, pytając o zabezpieczenie procentowe zadań oświatowych w roku 2019. Będzie podwójny nabór i radny zadał pytanie jakiej kwoty będzie brakować w oświacie w przyszłym roku oraz co z dalej z młodzieżą ze Wschodu. Odpowiedzi udzieliła Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, która stwierdziła, że obecnie prowadzone są prace związane z planowaniem organizacji w szkołach w roku 2019. Będzie podwójna liczba uczniów. Do tej pory do szkół było przyjmowanych około 19/20stu oddziałów, obecnie będzie około 39 oddziałów. Kształcenie będzie prowadzone dwutorowo. Odrębne oddziały będą dla absolwentów szkół podstawowych i odrębne dla gimnazjum. Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu stwierdziła, że będą prowadzone rozmowy z Zarządem Powiatu o naborze uczniów ze Wschodu. Pani Rozalia Słoniowska stwierdziła, że co roku część absolwentów szkół podstawowych i gimnazjum ucieka do szkół poza Powiat Kluczborski. Można założyć na podstawie badań z lat poprzednich, że w nowym roku szkolnym poza Powiat Kluczborski może wyjechać około 200 uczniów. A z innych Powiatów przybyło 50 uczniów w tym roku szkolnym. Pani Naczelnik podkreśliła, że nie jesteśmy w stanie wszystkich absolwentów w niektórych szkołach przyjąć, ze względu na ograniczenia lokalowe. Radna Celina Zając zwróciła się do Wicestarosty mówiąc, że w niedługim czasie wyjeżdża na Ukrainę, właśnie w te tereny, z których pochodzi część uczniów i zapytała czy jest już jakaś konkretna decyzja odnośnie kolejnego naboru do szkół uczniów z Ukrainy. Wicestarosta stwierdził, że Zarząd Powiatu będzie analizował sprawę naboru uczniów ze Wschodu. Ten rok będzie szczególny, podwójny nabór i trzeba zrobić dobre rozeznanie bo występują również ograniczenia lokalowe. Przewodniczący Komisji zwrócił  się do Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu z prośbą o przygotowanie na luty informacji o naborze uczniów do szkół. Radny Jakub Goliński stwierdził, że jest duże zainteresowanie uczniów ze Wschodu nauką w naszych szkołach i podkreślił, że trzeba zwrócić uwagę na fakt, że, oferta przedstawiana uczniom ze Wschodu się trochę zmieni, bo wcześniej nabór był na 3 lata nauki, a teraz 4 lata nauki w szkołach średnich, bądź 5 lat w Technikum.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt budżetu na 2019 rok. Radni jednogłośnie zaopiniowali powyższy projekt jednogłośnie, 9 głosów za.

 

Ad.4

Przewodniczący Komisji przeszedł do kolejnego punktu z porządku obrad, plan pracy na rok 2019 i przedstawił proponowany projekt planu pracy. Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który zwrócił się do Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, o przygotowanie analizy zatrudnienia nauczycieli na kolejny rok szkolny. Radny Robert Wietrzyk zwrócił uwagę na problem zatrudnienia nauczycieli we wszystkich gminach, będą odchodzić ze szkół podwójne roczniki uczniów i nauczyciele mogą mieć problem z pracą. Przydatna byłaby informacja o niedoborach kadry nauczycielskiej w szkołach ponadgimnazjalnych, tak żeby nauczyciele ze szkół gminnych mogli znaleźć pracę. Głos zabrała Pani Rozalia Słoniowska, która stwierdziła, że taką informację będziemy mieli po zaopiniowaniu arkusza przez Kuratora będziemy mieć pełny ogląd sytuacji odnośnie zatrudnienia nauczycieli. Pani Rozalia Słoniowska wyjaśniła, że właśnie między innymi po to, był program ściągania uczniów z Ukrainy, tak żeby nauczycieli ochronić, żeby mieli pełny wymiar czasu pracy. Głos zabrał  radny Jakub Goliński, który stwierdził, że w różnych szkołach zwiększy się różna liczba oddziałów. Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu stwierdziła, że efektywnie wydana złotówka, to taka złotówka, gdzie etat nie jest rozdrabniany, a do tej pory tak było, że etaty były dzielone. Problemy głównie są z nauczycielami wychowania fizycznego, języków obcych czy polonistów. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że trzeba zrobić tak, żeby nie płacić dodatków wyrównawczych. Przewodniczący Komisji zapytał, czy są jeszcze jakieś propozycje do planu pracy. Radny Jakub Goliński zasugerował, by styczniową komisję zrobić wyjazdową i zorganizować w DPS w Gierałcicach. Komisja byłaby z normalnym porządkiem obrad, z zapoznaniem się z materiałami na sesję a przy okazji byłaby możliwość zwłaszcza dla radnych, którzy nigdy w DPS w Gierałcicach nie byli, by zobaczyć jak funkcjonuje jednostka. Przewodniczący Komisji stwierdził, że obecnie prowadzona jest tam kontrola zlecona przez Zarząd Powiatu i dobrze by było poczekać na jej wyniki i wtedy ewentualnie podjąć decyzję o komisji w DPS w Gierałcicach. Głos zabrał radny Andrzej Olech, który stwierdził, że dobrym pomysłem, byłoby w pierwszym półroczu zrobienie komisji wyjazdowych, by zapoznać się z funkcjonowaniem rożnych jednostek. Radny Andrzej Olech zasugerował również, by w planie pracy ująć do analizy infrastrukturę sportowo-rekreacyjną na terenie szkół i na terenie Powiatu Kluczborskiego, tak, żeby mieć wiedzę o infrastrukturze w każdej szkole. Z uwagi na obecne zagrożenia dla młodzieży, ważne jest by szkoła posiadała dobra infrastrukturę rekreacyjną, tym może przyciągać uczniów, którzy w sposób bezpieczny będą mogli spędzać swój czas. Być może będzie można pozyskać jakieś środki z różnych projektów na doposażenie bazy sportowo-rekreacyjnej. Rana Celina Zając zasugerowała, że niektóre z punktów z propozycji planu pracy można ze sobą połączyć oraz należy zorientować się w planach pracy innych komisji, tak, żeby nie dublować się w jednostkach. Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie proponowany plan pracy na rok 2019 z uwzględnionymi uwagami radnych:

 

1.      Zapoznanie się z bieżącym stanem placówek oświatowych Powiatu Kluczborskiego, potrzebami remontowymi, analizą infrastruktury sportowo-rekreacyjnej,  przygotowaniem do przyjęcia „podwójnego” stanu absolwentów byłych gimnazjów
i szkół podstawowych. Kadra pedagogiczna.

2.      Zapoznanie się z bieżącą sytuacją w palcówkach merytorycznie podległych Komisji (Domy Dziecka, Domy Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, MDK).

3.      Wizyty w placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego oraz  w Domach Opieki Społecznej i Domach Dziecka.

4.      Stan Rodziny na terenie Powiatu, sposoby wspierania Rodzin.

5.      Omówienie materiałów na sesje Rady Powiatu, bieżące informacje o stanie budżetu w 2019 roku, przyjęcie wniosków do budżetu na 2020 rok.

6.      Zapoznanie się ze strategią promocji Powiatu Kluczborskiego, wypracowanie stanowiska w sprawie skuteczności promocji i jej efektów.

7.      Zapoznanie się z formami i sposobami wspierania różnych inicjatyw oświatowych, sportowych i kulturalnych przez Powiat Kluczborski.

8.      Udział w wydarzeniach kulturalnych, sportowych i turystycznych.

9.      Sprawy bieżące wynikające z planu pracy Rady Powiatu.

 

Plan pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny na rok 2019 został przez radnych przyjęty, 9 głosów za.

 

Ad.5

Przewodniczący Komisji przeszedł do kolejnego punktu z porządku obrad i zapytał czy ktoś z radnych ma jakieś wolne wnioski. Przewodniczący Komisji zwrócił się do Wicestarosty, by odniósł się do pisma od pracowników DPS w Kluczborku w sprawie podwyżek płac.  Wicestarosta wyjaśnił, że w tej sprawie odbyły się już 2 spotkania. Pracownicy DPS-u twierdzą, że przez 15 lat byli oszukiwani i zwodzeni, że obiecywano im podwyżki, których nigdy nie dostali. Obecnie ich oczekiwania finansowe są takie, by otrzymywać co roku przez 3 lata, 1 tys. zł podwyżki, czyli 3 tys. zł w ciągu 3 lat. Wicestarosta zaznaczył, że wynagrodzenia pracowników DPS-u są mizerne. Pracownicy poinformowali, że będą wprowadzać różne formy protestu. Dzięki analizie, można stwierdzić, że w tym konkretnym Domu Pomocy Społecznej wskaźnik wynagrodzenia jest najmniejszy. Wicestarosta zaznaczył, że, żeby wpływy z usług, opłaty, pochodne od wypłaty, a wydatek się zbilansował to najpierw Powiat musi wyłożyć swoje pieniądze. Koszt zostanie podniesiony, wtedy Wojewoda przyzna większą dotację. Następnie głos zabrał radny Jakub Goliński, odnośnie podziału nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Starostwa Powiatowego, który zapytał, czy nie zachodzi obawa bezpośredniego podlegania. Wicestarosta zaznaczył, że sytuacja była analizowana pod kątem prawnym, jest opinia radcy prawnego w tej sprawie i nie zachodzi obawa bezpośredniego podlegania odnośnie pracujących w Starostwie Powiatowym żon, dwóch członków Zarządu Powiatu. Bezpośrednio ich przełożonym jest naczelnik danego wydziału, a w sytuacji nieobecności naczelnika nadzór nad wydziałem przejmie Sekretarz Powiatu.

 

Ad.6

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                     

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury,

Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

 Lesław Czernik

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Małgorzata Gulanowska