Protokół Nr 1/2018
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
14 grudnia 2018 r.
Przewodniczył Damian Buła-Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Kwartalna informacja o wykonaniu budżetu powiatu Kluczborskiego za III kwartał 2018 roku sporządzona według stanu na dzień 30.09.2018 roku.
3. Przygotowanie Planu Pracy komisji na 2019 rok.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- Wanda Słabosz- Skarbnik Powiatu
- Rafał Neugebauer – Wicestarosta Kluczborski
Ad.1.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Damian Buła - przywitał wszystkich zebranych radnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 5 radnych.
Ad.2.
Przewodniczący poprosił Skarbnik Powiatu o omówienie kwartalnej informacji o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za III kwartał 2018 roku sporządzonej według stanu na dzień 30.09.2018 roku. Pani Skarbnik Powiatu Wanda Słabosz, stwierdziła, że wykonanie dochodów za trzy kwartały wyniosło około 68%, przychody ponad 250%, wydatki 71%, rozchody 97%. Dochody zostały wykonane zgodnie z harmonogramem wpływów prócz dochodów z wydatków, które nie zostały wykonane w całości. Brak jest wykonania dochodów ze sprzedaży składników majątkowych, które zostały zaplanowane w budżecie jako środki, na pokrycie wydatków majątkowych. Wydatki majątkowe były realizowane zgodnie z fakturami , natomiast dochodów na ten cel Powiat nie uzyskał ani też nie został pozyskany kredyt długoterminowy, który był zaplanowany w uchwale budżetowej na 2018 r. jako przychody na pokrycie wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Skarbnik Powiatu poinformowała, że rozchody były realizowane zgodnie z harmonogramem spłat a na ten cel brakowało środków co spowodowało zaciągnięcie kredytu w rachunku bieżącym. Stan na rachunku bieżącym na dzień 30 września br. wynosi ponad 11ml. Do końca roku mamy obowiązek spłaty tej kwoty, tak, żeby tego kredytu nie było. Pani Skarbnik Powiatu stwierdziła, że nie ma możliwości zbycia składników majątkowych, bo działki, które mamy są to działki gruntowe, nie inwestycyjne. W planie zagospodarowania przestrzennego działki te, przy ul. Jagiellońskiej są przeznaczone na budownictwo socjalne. Znalezienie inwestora na taki cel graniczy z cudem. W przyszłości można zmienić plan zagospodarowania przestrzennego, choć taki wniosek do Gminy Kluczbork nie został złożony, bo działka ta, około 7 ha, została darowana przez Agencję Rolną pod warunkiem, że Powiat wybuduje tam właśnie budynki o charakterze socjalnym. Jeżeli działki zostałyby teraz sprzedane, należałoby oddać Agencji pieniądze za działkę. Radny Marcin Michalski zapytał, czy osoby, które opracowywały budżet na 2018 r. miały świadomość, że zbycie takiej działki, będzie wiązać się ze zwrotem pieniędzy. Odpowiedzi udzieliła Skarbnik Powiatu Wanda Słabosz, która stwierdziła że poprzedni Zarząd Powiatu miał tego świadomość, jednak Zarząd Powiatu sądził, że w ciągu roku w to miejsce znajdzie się inna forma pozyskania środków ze sprzedaży składników majątkowych. Były plany umorzenia udziałów w PKS. Głos zabrał Wicestarosta Kluczborski, który stwierdził, że trzeba powiedzieć prawdę, że wiadomo było, że budżet się nie zamknie. Z góry wiadomo było, że nie będzie można sprzedać tej działki, bo trzeba by oddać pieniądze i nawet Regionalna Izba Obrachunkowa wie o tej sytuacji. Prawdopodobnie przez to niewykonanie budżetu będzie negatywna opinia RIO o WPF.
Rok temu była już opinia negatywna, która po rozmowach, została zmieniona na opinię pozytywną z uwagami. Tak naprawdę Powiat będzie właścicielem działki przy ul. Jagiellońskiej za 6 lat i wtedy będzie można złożyć wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. Radny Ryszard Okaj zapytał, czy w ciągu tych 6 lat trzeba coś wybudować na tym terenie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie trzeba budować, jest okres 6letni na podjęcie decyzji odnośnie tej działki. Jest to 7ha i Wicestarosta Kluczborski stwierdził, że jest pomysł na te działki. Obecnie nie ma potrzeby składania wniosku o zmianę planu zagospodarowania, bo przez 6 lat dużo się może zmienić. Pomysł na działkę jest, żeby w przyszłości podzielić teren na działki i sprzedać je, co byłoby dużym zastrzykiem dla budżetu Powiatu. Po rozmowach z Burmistrzem Miasta Kluczborka można wywnioskować, że jest wola by plan zagospodarowania przestrzennego zmienić. Na koniec Pani Skarbnik podkreśliła, że głównym problemem jest właśnie nie wykonanie tych dochodów, których po prostu nie ma.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji przeszedł do kolejnego punktu z porządku obrad, planu pracy na 2019 r. Pierwszą propozycję zgłosił radny Marcin Michalski, który stwierdził, że pierwszą jednostką, której pracy należałoby się przyjrzeć jest PCZ S.A w Kluczborku, gdyż jak stwierdził stan tej spółki jest terminalny. Głos zabrał Wicestarosta Kluczborski, który stwierdził, że trzeba by wyjaśnić kwestię prawną związaną z możliwością przeprowadzenia kontroli przez Komisję Rewizyjną w Spółce, którą jest PCZ w Kluczborku. Radny Lesław Czernik stwierdził, że można wystąpić do Zarządu Powiatu z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w PCZ S.A. w Kluczborku. Wicestarosta poinformował, że codziennie prowadzone są rozmowy z lekarzami i przede wszystkim to nie Zarząd Powiatu powinien prowadzić rozmowy z lekarzami tylko Prezes PCZ S.A , jednak z uwagi na to, że Zarząd Powiatu lepiej zna rynek kluczborski, to takie rozmowy prowadzi w tym temacie. W PCZ S.A zostanie przeprowadzony audyt zewnętrzny. Obecnie są poszukiwania audytorów, którzy będą kompetentni w zakresie spółek i ochrony zdrowia. Radny Marcin Michalski zgłosił wniosek o sporządzenie opinii prawnej przez radcę prawnego w zakresie możliwości kontroli przez Komisję Rewizyjną w PCZ S.A. Przewodniczący Komisji poddał wniosek pod głosowanie. Wniosek został przyjęty 4 głosami za, 1 radny wstrzymał się od głosu. Wicestarosta poinformował, że planowany audyt ma być poszerzony o koncepcję dalszego funkcjonowania spółki. W niedługim czasie pojawi się ogłoszenie w tym zakresie. Wicestarosta stwierdził, że trzeba dobrze napisać ogłoszenie, żeby zgłosiły się osoby kompetentne, z szeroką wiedzą i cena również odgrywa dużą rolę. W obecnej sytuacji Powiatu nie stać na to, by zapłacić renomowanej firmie z Krakowa ,Warszawy około 100 tys. zł. za audyt. Wicestarosta stwierdził, że audyt musi zostać przeprowadzony bezwzględnie, bo problemów jest wiele. Istniało pewne zagrożenie na oddziale Pediatrii, ale obecnie sytuacja jest załagodzona. Radny Marcin Michalski zapytał jak wygląda sytuacja z pielęgniarkami, które planowały strajk. Wicestarosta powiedział, że obecnie jest po rozmowach z Panią Przewodniczącą i planowane są kolejne rozmowy, obecnie nie ma zagrożenia, że będzie strajk. Przewodniczący Komisji zaproponował aby jedną z pierwszych jednostek poddanych kontroli był DPS w Gierałcicach. Radny Marcin Michalski poprosił, by przybliżyć problemy, które występują w DPS w Gierałcicach. Przewodniczący Komisji Damian Buła powiedział, że w artykułach prasowych pojawiły się informacje o zarzutach od pracowników wobec Pani Dyrektor DPS i należałoby przeprowadzić rozmowy z pracownikami i Panią Dyrektor. Głos zabrał radny Lesław Czernik, który stwierdził, że obecnie jest już jedna kontrola ze Starostwa w DPS w Gierałcicach i może lepiej będzie poczekać na ustalenia tej kontroli. Komisja Rewizyjna zapozna się z materiałami z kontroli i wtedy będzie można zdecydować, czy obecność Komisji będzie tam potrzebna. Głos zabrał wicestarosta, który powiedział, że temat DPS Gierałcice rozpoczął się od marca br., wtedy wpłynął pierwszy anonim do Starostwa i kilku innych instytucji. Zostały podjęte działania w celu sprawdzenia tych informacji z anonimu. Główny zarzut podnoszony wobec Pani Dyrektor, jest to zarzut mobbingu, zastraszania, wyzywania, nagrywania pracowników. Pracownicy twierdzą, że w efekcie tych działań 13stu pracowników zwolniło się z pracy, z różnych stanowisk, psycholodzy, terapeuci, opiekunowie. Zarząd Powiatu przeprowadził rozmowy z panią Dyrektor DPS, a jednostką nadzorującą DPS jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku i to PCPR został zobowiązany do przeprowadzenia kontroli. Kontrola została przeprowadzona ale wyników jeszcze nie ma. Zarząd Powiatu podjął decyzję o kolejnej kontroli przeprowadzonej już przez Starostwo Powiatowe. Wicestarosta odniósł się do wniosku z sesji radnej Celiny Zając, która pytała jak długo na stanowisku może być Dyrektor pełniący obowiązki dyrektora oraz czy jest to w ogóle możliwe. Wicestarosta odczytał odpowiedź radcy prawnego na wniosek Pani Celiny Zając. Opinia Radcy Prawnego wyjaśniła, że przepisy prawa nie przewidują możliwości powierzenia pełnienia obowiązków Dyrektora DPS, a powierzenie pełnienia obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej musi wynikać wprost z przepisów powszechnie obowiązujących. Wicestarosta stwierdził, że z tej opinii wynika, że poprzedni Zarząd nie miał umocowania prawnego, by powierzyć pełnienie obowiązków Dyrektorowi DPS w Gierałcicach. W aktach tej sprawy jest opinia Pani Dyrektor PCPR, która poinformowała, że być może przygotowała złą opinię. Wicestarosta stwierdził, że być może powierzenie obowiązków było dlatego, że obecna Pani Dyrektor nie spełnia wszystkich wymogów, by taką funkcję pełnić, a konkursu nie było, była to decyzja Zarządu Powiatu. Radny Lesław Czernik stwierdził, że jego zdaniem wszystkie dokumenty, które podpisywała Pani Dyrektor DPS są nieważne. Wicestarosta stwierdził, że wyniki kontroli będą do wglądu. Radny Marcin Michalski zasugerował, by poczekać na wyniki kontroli, zapoznać się z nimi i wtedy należy podjąć decyzję czy kontrola w DPS Gierałcice będzie zasadna i radny zgłosił również propozycję do planu pracy, żeby przeprowadzić kontrolę w PUP w Kluczborku, ze względu na różne opinie krążące o PUP. Radny Lesław Czernik zaproponował, by zacząć pracę od zaproszenia Pani Dyrektor PUP w Kluczborku na spotkanie, a nie od razu od kontroli. Radny Marcin Michalski stwierdził, że część radnych jest nowa i dobrze by było, żeby mogli zapoznać się z funkcjonowaniem jednostek. Radny Michalski poinformował radnych, że odnośnie PUP w Kluczborku słyszał różne opinie, między innymi taką, że bardzo często klienci Powiatowego Urzędu Pracy maja utrudniony dostęp do spotkania z Panią Dyrektor PUP oraz drugą ważną kwestią do wyjaśnienia jest sprawa staży, a mianowicie jak są rozdzielane staże w Powiecie Kluczborskim w jednostkach, które starają się o stażystę i jak jest realizowane późniejsze zatrudnienie ewentualne. Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek by umieścić PUP w Kluczborku w planie kontroli na 2019 r. Radni 3 głosami za przyjęli wniosek, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Głos zabrał radny Lesław Czernik, który stwierdził, że na początku dobrze by było zapoznać się z funkcjonowaniem jednostek, następnie komisja rewizyjna od Zarządu Powiatu otrzyma protokół z kontroli w DPS Gierałcice i mimo wszystko i tak Komisja Rewizyjna będzie musiała zająć się tym tematem, chociażby powierzeniem obowiązku pełnienia funkcji Dyrektora DPS, bo jest to istotna kwestia. Przewodniczący Komisji zaproponował, aby dwie przyjęte propozycje odnośnie kontroli znalazły się w planie pracy komisji na 2019 r., czyli DPS Gierałcice i PUP w Kluczborku, a w innych jednostkach może być procedura zapoznania się z pracą danej jednostki i ewentualnie później podjęcie czynności kontrolnych po zapoznaniu się z pracą jednostki, jeżeli byłaby taka konieczność. Komisja Rewizyjna będzie również reagować na różne sygnały, jeśli tak owe będą zgłaszane i zawsze w trakcie roku może przeprowadzić kontrole w różnych jednostkach powiatowych. Radny Przemysław Panicz zaproponował, żeby przy okazji informacji kwartalnych Zarządu Powiatu robić posiedzenia komisji wyjazdowe w różnych jednostkach. Wtedy można połączyć bieżącą pracę komisji z poznaniem funkcjonowania danej jednostki.
Zaproponowany plan pracy wygląda następująco:
1. Kontrola wykonania budżetu za 2018 r.
2. Kontrola bieżąca wykonania budżetu za I kwartał 2019 r.
3. Sporządzanie wniosku – opinii do Rady Powiatu w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu za 2018 r.
4. Kontrola w DPS w Gierałcicach
5. Kontrola bieżąca wykonania budżetu za II kwartał 2019 r.
6. Kontrola w PUP w Kluczborku
7. Kontrola bieżąca wykonania budżetu za III kwartał 2019 r.
8. Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2019 r.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie proponowany plan pracy na rok 2019. Plan Pracy Komisji został przyjęty przez Komisję 5 glosami za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się.
Ad.4.
Nie wniesiono wolnych wniosków
Ad.5
Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Damian Buła
Protokołowała:
Małgorzata Gulanowska