Protokół Nr 39/2018
Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 26 września 2018 r.
Przewodniczył radny Norbert Waliczek-Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego.
Lista obecności w załączeniu.
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza materiałów na XLVIII sesję w dniu 27 września 2018 r.
3. Wolne wnioski.
4. Zamknięcie posiedzenia
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Adam Radom - Sekretarz Powiatu Kluczborskiego
2. Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia,
3. Mieczysław Czapliński - Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Ad.1
Przewodniczący obrad – radny Norbert Waliczek - przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 14 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Członkowie poszczególnych komisji przystąpili do analizy materiałów na najbliższą sesję Rady Powiatu.
Zapoznano się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018. Przedkładany projekt uchwały jest dziewiątą zmianą uchwały budżetowej powiatu kluczborskiego na 2018 rok dokonywaną w bieżącym roku.
O głos poprosił radny Jakub Goliński, który wyjaśnił radnym główny powód zwołania sesji Rady Powiatu w dniu 27.09.2018, a mianowicie wprowadzenie do budżetu projektu pod tytułem „Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego”, w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka, Działanie 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020”. Jest to kolejny projekt, który będzie realizowany przez Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości i będzie realizowany do 2020r, stąd między innymi zmiana w budżecie i zwiększenie środków na ten cel w kwocie 58.915,63 zł. Natomiast, jeżeli chodzi o dochody i wydatki, które są w tym projekcie zawarte, to są to koszty zastępstwa procesowego w kwocie 82,50 zł, czy też zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2
w Kluczborku z tytułu sprzedaży złomu na kwotę 1.623,50 zł, następnie zwiększenie w kwocie 656,00 zł dochodów bieżących na wniosek Dyrektora Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, oraz kwota 100.000,00 zł zwiększenia zarówno po stronie dochodowej i wydatkowej w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach
z tytułu świadczonych usług. W związku ze zwiększoną liczba pensjonariuszy, wzrasta koszt utrzymania. Radny Goliński wyjaśnił, że planowane na początku roku dochody zostały już wypracowane, dlatego jest propozycja, by zwiększyć dochody , które będą przeznaczone na wydatki w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2018 rok o kwotę 161.277,63 zł. Zwiększenia, w kwocie 1932,56 zł będą dotyczyć również dotacji celowej dla Powiatu Opolskiego na realizację projektu pt.,,e-usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego” a także w kwocie 656,00 zł , zwiększenie wydatków bieżących w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego .Zmniejszenia w kwocie 1932,56 zł –zł dotyczą wydatków majątkowych w celu zastosowania prawidłowej klasyfikacji budżetowej. Plan wydatków majątkowych na 2018 rok–wprowadzono prawidłową klasyfikację budżetową na zadaniu pn.” e usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego”. Plan dotacji na 2018 rok – wprowadzono dotację celową dla Powiatu Opolskiego na zadanie pn. „e usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych
i kartograficznych województwa opolskiego”. Radni w głosowaniu pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały, 13 głosami za, jeden radny wstrzymał się od głosu.
Kolejnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w zmiany wieloletniej prognozy finansowej. O głos poprosił radny Jakub Goliński, który wyjaśnił że w wieloletniej prognozie finansowej jest jedna zmiana, która dotyczy właśnie projektu realizowanego przez Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości „Wsparcie innowacyjności dla MŚP
z województwa opolskiego”, w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka, Działanie 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020”. Projekt nie będzie realizowany tylko w 2018r, ale do 2020r. stąd ta zmiana w wieloletniej prognozie finansowej. Radni w głosowaniu pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały, 13 głosami za, jeden radny wstrzymał się od głosu.
Następnym projektem uchwały, z którym zapoznali się radni była uchwała w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania. W związku z wejściem w życie 1 stycznia 2019 r. przepisów art. 35 ust.4 i 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych niezbędna jest aktualizacja uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania w zakresie udzielania i rozliczania dotacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Radni jednogłośnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2019 r.
Projekt Uchwały w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2019 rok”, zawiera wszystkie elementy określone w Ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz określa współpracę pomiędzy Samorządem Powiatu Kluczborskiego,
a organizacjami pozarządowymi w 2019 roku. Przedstawiony pod obrady projekt został wcześniej poddany konsultacjom zgodnie z wymogami wyżej wspomnianej ustawy. Podejmując każdorazowo niniejszą uchwałę, Rada Powiatu w Kluczborku deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności, wyraża również w ten sposób intencję realizacji swoich zadań ustawowych. Radni w głosowaniu jednogłośnie zaopiniowali ww. projekt uchwały.
Kolejnym projektem uchwały , z którym zapoznali się radni , był projekt w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego”, w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka, Działanie 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020. Odpowiadając na ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego nabór wniosków o dofinasowanie w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka, Działanie 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020 Powiat Kluczborski złożył projekt pn.: „Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego”. 27 sierpnia 2018 r. Zarząd Województwa Opolskiego w drodze uchwały nr 5973/2018, zatwierdził wyniki oceny projektów złożonych w trybie konkursowym w ramach I naboru do działania 2.3 Konkurencyjna gospodarka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. O głos w tej sprawie poprosił radny Goliński, który wyjaśnił, że jest to nowy projekt, który będzie realizowany przez Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości od 30.10.2018 do 30.10.2020. W wyniku pozytywnej oceny, dofinansowany zostanie projekt złożony przez Powiat Kluczborski w kwocie 638 987,50 zł. Wydatki ogółem w projekcie wyniosą 862 472,00 zł. Projekt jest skierowany do małych i średnich przedsiębiorstw działających na rynku pracy powyżej 24 miesięcy z branż kluczowych zgodnych z RSI WO 2020. Projekt zakłada objęcie wsparciem 40 przedsiębiorstw z sektora MŚP z terenu województwa opolskiego poprzez korzystanie z nowych i ulepszonych usług świadczonych przez Instytucje Otoczenia Biznesu.
Radny Goliński stwierdził, że będzie to merytoryczne wsparcie istniejących przedsiębiorstw i w związku z tym projektem odbędą się liczne spotkania, konferencje, targi branżowe.
O głos poprosiła radna Irena Kielar pytając, czy te przedsiębiorstwa biorące udział w tym projekcie będą objęte obniżonym podatkiem, oraz czy prawda jest, iż obecny dyrektor Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Pan Paweł Wąsiak startuje w wyborach na wójta gminy Łubniany. Na pytania radnej Kielar odpowiedział radny Goliński , potwierdzając informacje o starcie w wyborach dyrektora KIP. Pan Jakub Goliński odpowiedział również na pytanie o obniżony podatek dla przedsiębiorstw z projektu, mówiąc, że projekt Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości nie dotyczy obniżenia składek, bo dotyczy wsparcia merytorycznego już istniejących przedsiębiorstw. Natomiast program obniżenia składek odnosi się do przedsiębiorstw, które będą rejestrowane i są zapowiedzi o zwolnieniu z opłacania składek prawdopodobnie przez pół roku. Radni w głosowaniu pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały, 13 głosami za, jeden radny wstrzymał się od głosu.
Następnie radni zapoznali się z projektem uchwały zmieniającym uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018r.
W nawiązaniu do informacji z dnia 12.07.2018 r. nt. wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2018 r. według algorytmu na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w powiecie kluczborskim, zwiększeniu uległ plan finansowy na powyższe zadania w łącznej kwocie 18 001,00 zł z czego
o 18 000,00 zł wzrośnie dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej. W związku z powyższym Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków w obrębie art. 35 a, ust. 2, pkt. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu niepełnosprawnych polegających na zwiększeniu kwoty określonej w załączniku do Uchwały dotyczącej dofinansowania kosztów tworzenia i działania Warsztatów Terapii Zajęciowej
o kwotę 18 000,00 zł oraz zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów o kwotę 1,00 zł. Zgodnie z zapisem art. 35 a, ust. 3 w/w ustawy Rada Powiatu w formie uchwały określa zadania, na które przeznacza środki przekazane przez PFRON, określone w art. 48 ust. 1, pkt 1. W związku z powyższym Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie proponuje wskazany w załączniku podział środków. Powyższe zmiany są zgodne
z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2018 rok. Pierwszy głos zabrał radny Kosmala z prośbą o wyjaśnienie na czym będzie polegała zmiana. Odpowiedział w tej sprawie radny Jakub Goliński, który stwierdził, że kompetencją Rady Powiatu jest podjęcie uchwały dotyczącej podziału środków finansowych oraz uchwalanie jej zmian. Kolejno głos zabrała radna Wioletta Kardas mówiąc, że z uzasadniania projektu uchwały wychodzi, że zwiększenie dotyczy kwoty 18 001,00 zł natomiast o 18 000,00 zł wzrośnie dofinansowanie warsztatów terapii zajęciowej, zapytała co się dzieje z 1 zł. Radny Goliński wyjaśnił, że zgodnie z uzasadnieniem 1 zł przeznaczone jest na zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym. Głos zabrał Sekretarz Powiatu Adam Radom stwierdzając, że projekt uchwały został napisany przez Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie i kwestia 1 zł będzie do wyjaśnienia. Radna Kardas stwierdziła, że 1 zł jest ważny, gdyż często w budżecie księgowa, żeby zamknąć budżet szuka 1 gr. Radny Waliczek zasugerował, żeby przyjrzeć się tej kwocie i do Sesji Rady Powiatu w dniu 27.09.2018r. wyjaśnić tą kwestię. Radny Goliński powiedział, żeby na przyszłość została przekazana do PCPR uwaga, że jeżeli mamy podział środków finansowych i mamy tabelę, to w projekcie zmiany należy uwzględnić tabelę przed i po, żeby było jasno wyjaśnione co się zmienia. Sekretarz Adam Radom stwierdził, że Pani Dyrektor PCPR w uzasadnieniu projektu uchwały powinna jasno pisać o tym co było i to co zmienia.
Radny Goliński poprosił, żeby spojrzeć do projektu na § 1. 1. tam kwotę 479 880 zł zastępujemy kwotą 497 880 zł . Radny stwierdził, że uchwała merytorycznie jest dobrze przygotowana tylko tak się złożyło, że „7” z „9” jest zamieniane i się wszystko „zlewa”. Radni jednogłośnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejno zapoznano się z projektem uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej, drogi nr 2295 O ulica Sienkiewicza w obrębie miasta Wołczyn. Przewodniczący Komisji Norbert Waliczek udzielił głosu radnemu Mariuszowi Pieńkowskiemu. Radny Pieńkowski zapytał, jakie są kulisy uzgodnienia przekazania drogi powiatowej nr 2295 O na rzecz Gminy Wołczyn i czy przejazd kolejowy w związku z tym zostanie zamknięty bo za przejazdem znajduje się Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Głos w tej sprawie zabrał Sekretarz Powiatu Adam Radom, który po kolei wyjaśnił historię drogi 2295 O w Wołczynie.
Burmistrz Gminy Wołczyn z dnia 3 września 2018 r. zwrócił się do Starosty Kluczborskiego o przekazanie na majątek gminy drogi powiatowej nr 2295 O ul. Sienkiewicza w Wołczynie. Zarząd Powiatu w Kluczborku w rozstrzygnięciu z dnia 4 września 2018 r. po zapoznaniu się z pismem Burmistrza miasta Wołczyna postanowił
o wszczęciu procedury przekazania przedmiotowej drogi na rzecz gminy Wołczyn. Droga powiatowa nr 2295 O jest drogą klasy L (lokalna), o długości 0,883 km. łączącą będący w zarządzie Gminy Wołczyn plac Partyzantów z przejazdem kolejowym na linii nr 143. Sekretarz Powiatu wyjaśnił, że ul. Sienkiewicza w Wołczynie składa się z dwóch części, asfaltowej i gruntowej. Gruntowa prowadzi do przejazdu a następnie oczyszczalni. Pod koniec ubiegłego roku 2017 udało się naprawić część gruntową, poszerzyć. Następnie PKP zwróciło się z pismem, z związku z planowaną przez nich inwestycją kompleksową naprawy linii kolejowej Kluczbork- Wrocław , że przejazd kolejowy nie leży w ciągu drogi publicznej, dlatego na czas modernizacji zostanie zamknięty. Zamknięcie przejazdu spowodowałoby odcięcie dojazdu do oczyszczalni ścieków. Wspomniana droga nie leży w ciągu drogi publicznej, gdyż ul. Sienkiewicza, należąca do Powiatu kończy się przed przejazdem, a za przejazdem jest już droga wewnętrzna, niepubliczna gminy Wołczyn. W związku z tym, żeby uratować zamykanie i płatne otwieranie tego przejazdu przez pracownika PKP , jedynym rozwiązaniem jest to, żeby ten przejazd był ulokowany w ciągu drogi publicznej. Starosta Kluczborski i Burmistrz Gminy Wołczyn uzgodnili koncepcję przekazania ul. Sienkiewicza Gminie Wołczyn i nadanie jej statusu drogi gminnej z drogi powiatowej, a wtedy Gmina Wołczyn przekształciłaby drogę wewnętrzna na drogę gminną i wtedy na mocy prawa przejazd kolejowy znajdowałby się w ciągu drogi publicznej. Sekretarz Powiatu Adam Radom stwierdził, że świetle użytkowania oczyszczalni byłoby to wybawienie dla Gminy Wołczyn i proceduralnie musiałoby się to odbyć do 30 września 2018r., żeby fizycznie od 01.01.2019r. ta droga została przekazana. Sekretarz Adam Radom stwierdził, że jeżeli nie uda się tego zrobić do 30 września br. trzeba będzie czekać kolejny rok i będzie to rok stracony. Sekretarz Powiatu zaznaczył też, że taka jest procedura prawna, że jednocześnie dwa organy stanowiące muszą wyrazić na to zgodę, czyli Rada Gminy Wołczyn musi wyrazić zgodę na przejęcie drogi a Rada Powiatu w Kluczborku musi wyrazić zgodę na przekazanie drogi.
Obie Rady muszą podjąć uchwały do 30 września, po wcześniejszych opiniach, czyli Rada Gminy Wołczyn potrzebuje opinii Zarządu Powiatu, a Zarząd Powiatu potrzebuje opinii ościennych powiatów by przedłożyć projekt uchwały Radzie Powiatu w Kluczborku. Sekretarz zaznaczył, że spotkań w tym temacie było kilka, w krótkim czasie. Były różne warianty i uzgodnienia. Po czym jednym z ostatnich uzgodnień było to, że Burmistrz Wołczyna pismem z 14 września 2018r. skierowanym do Zarządu Powiatu w Kluczborku napisał, że prosi o zajęcie stanowiska w sprawie przeprowadzenia przez Powiat remontu chodnika w ciągu drogi ul. Sienkiewicza. Zarząd Powiatu na posiedzeniu 19 września odniósł się pozytywnie do propozycji Burmistrza Wołczyna, jednak po zasięgnięciu opinii Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, czyli obecnego zarządcy drogi, Zarząd Powiatu uznał, że remont chodnika powinien zostać przeprowadzony, jednak w tym roku nie jest to możliwe. Sekretarz Adam Radom stwierdził, że jest koniec roku, na rynku jest wysoka podaż na tego typu usługi, dlatego nie ma możliwości by znaleźć wykonawcę. Od 01.01.2019r. jeżeli Gmina Wołczyn przejęłaby drogę to Zarząd Powiatu tej inwestycji, by nie prowadził, jednak po analizie kosztów Zarząd Powiatu uznał, że jest w stanie przekazać Gminie Wołczyn dotację w wysokości 50 tys. zł. i zabezpieczyć środki w budżecie na ten cel na 2019r. oraz przekazać całą kostkę z rozbiórki na ulicy Dworcowej w Wołczynie, około 700m kwadratowych. Pismo dotyczące rozstrzygnięcia Zarządu Powiatu zostało dostarczone do Urzędu Miejskiego w Wołczynie w dniu 25.09.2018r. Sekretarz Adam Radom stwierdził, że można zrobić remont chodnika jeszcze drożej, wymienić krawężniki, kruszec i podbitkę, ale po zapoznaniu się z opinią Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych taki remont mija się z celem, bo odcinek z kostki brukowej jest w dobrym stanie i nie ma sensu go ruszać, można zrobić ewentualnie małe korekty, a odcinek z płytki rozebrać, uzupełnić kruszec i założyć tą kostkę. Gmina Wołczyn z rozbiórki pozyska dużą ilość płytki , szacując wartość około 6 tys. zł. do zagospodarowania według potrzeb, np. w sołectwach. Pan Adam Radom stwierdził, że tym sposobem ratujemy przejazd i dojazd do oczyszczalni miejskiej i do oczyszczalni firmy Lesaffre. Sekretarz Adam Radom powiedział, że pod koniec zeszłego roku Powiat otrzymał wsparcie finansowe od firmy Lesaffre w zakresie utwardzenia i naprawy części gruntowej drogi ul. Sienkiewicza. Z Powiatów ościennych obecnie brakuje jeszcze jednej opinii,
z Powiatu Oleskiego, jednak ta opinia zostanie dostarczona do sesji Rady Powiatu w dniu 27.09.2018r. Sekretarz Adam Radom zabrał głos również w sprawie nowego funduszu dróg samorządowych, gdzie ogólne założenia programu są takie, że dofinansowanie sięgać może do 80% , aplikować będą np. Urzędy Wojewódzkie , a wnioski zakwalifikowane do realizacji będą zatwierdzane w dwóch etapach, przez Ministerstwo i Premiera. Radni jednogłośnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej ul. Sienkiewicza w Wołczynie 13 głosami za.
Kolejno radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 02.08.2018r do 04.09.2018r. Głos zabrała radna Irena Kielar prosząc
o odpowiedź radnego Jakuba Golińskiego , czy dodatkowe godziny do egzaminu są zgodne z projektem organizacyjnym przedstawionym w Kuratorium Oświaty oraz co oznacza
w sprawozdaniu pojęcie ręcznego karczowania drzew. Odpowiedzi w tej sprawie udzielił radny Goliński zapewniając , że odnośnie Kuratorium wszystko jest zgodne z projektem,
a ręczne karczowanie drzew, oznacza użycie np. piły. Radna Kielar zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie kwestii nowego kierunku kształcenia, opiekun medyczny. Radna Kielar zapytała gdzie będzie zatrudniana osoba po kierunku opiekun medyczny. Radny Goliński odpowiedział , że jest to nowy kierunek, nowy zawód, do tej pory zawód taki funkcjonuje
w DPS, ZOL. Rekrutacja świadczy o tym , że jest zapotrzebowanie na taki kierunek, jest 40 chętnych. Radna Kielar zapytała również, w jakim celu został ogłoszony nowy przetarg na kredyt ponad 4 mln. Odpowiedzi udzielił radny Goliński , który wyjaśnił , że kredyt ten był zaplanowany na w budżecie na rok 2018r, a pierwszy przetarg został nierozstrzygnięty
z powodu braku ofert, gdzie jeden z banków tłumaczył, że nie zdążył złożyć oferty. 12 października będzie rozstrzygnięcie nowego przetargu. Jest to druga próba jeśli o chodzi
o znalezienie wykonawcy na ten przetarg. Kolejno głos zabrał radny Andrzej Olech, pytając czy to prawda, że w Powiatowym Centrum Zdrowia w Kluczborku jest trudna sytuacja
z pielęgniarkami. Odpowiedzi udzielił radny Goliński wyjaśniając, że Starosta Piotr Pośpiech jest umówiony z pielęgniarkami na kolejny tydzień na spotkanie. Radny Olech zapytał, czy prawdą jest, że pielęgniarki zostały poproszone o rozwiązanie umowy o pracę i przejście na umowy zlecenie. Sekretarz Adam Radom stwierdził, że umowa zlecenie nie mogłaby być, bo kłóciła by się z kodeksem pracy. Radny Olech wyraził obawę o to, że pielęgniarki zaczną wyjeżdżać za granice i może być problem z personelem. Radny Goliński stwierdził, że problem dotyczy bardziej stawki za wykonywaną pracę, jednak wszystkie kwestie zostaną wyjaśnione na spotkaniu ze Starostą. Następnie odnośnie sprawozdania Zarządu Powiatu głos zabrał Sekretarz Powiatu Adam Radom informując, że Zarząd Dróg Powiatowych zezłomował samochód Lublin. Następnie udało się pozyskać od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach darowizny dwie Skody Fabie z 2010r. Zarząd Dróg Powiatowych czyni starania o busa, który byłby do przewożenia sprzętu. Radny Kosmala, stwierdził, że dobrze by było drogi naprawiać. Sekretarz Adam Radom wyjaśnił, że w tym roku Zarząd Powiatu nie wnioskował do Rady Powiatu o zwiększenie środków na remont dróg, a budżet jest taki sam. Opracowanie budżetu na drogi zawsze jest bardzo trudne i wymaga wielu spotkań. Obecnie mamy 30 ton masy do zrzucenia, jednak nie ma na to środków, dlatego też będziemy robić to sami, bo firmy są bardzo drogie np. 860 zł za tonę masy na gorąco, a w roku ubiegłym był to koszt 420 zł. Powiatu nie stać na taką usługę, dlatego został wypożyczony mały walec za 8700zł i robimy to sami. Do tego na październik planowana jest kompleksowa wycinka drzew, Wołczyn, Brynica. Do tego są trzy ścieżki rowerowe i autobusy. Na koniec głos zabrała radna Kielar, pytając jak wygląda sprawa
z nagrodami starosty dla nauczycieli. Odpowiedzi udzielił radny Goliński, wyjaśniając, że nagrody Starosty i dyrektora są to dwie różne nagrody. W tym roku oprócz nagród Starosty, które będą dla 28 osób a wniosków będzie więcej, dyrektorzy będą mieli możliwość zastosowania rozwiązania zastępczego i przydzielenia nagrody swojej. Radni przystąpili do głosowania w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku. Radni jednogłośnie zaopiniowali powyższe sprawozdanie.
Ad.4
W wolnych wnioskach głos zabrał Przewodniczący Komisji Norbert Waliczek pytając, czy to prawda, że samochód, który miał być przekazany kluczborskiej policji miał wypadek na skrzyżowaniu w Opolu. Odpowiedzi udzielił radny Goliński, który stwierdził, że taki wypadek miał miejsce. W związku z tym są zapewnienia komendanta, że do Komendy
w Kluczborku będzie przekazany samochód zastępczy.
Radna Wioletta Kardas zapytała czy jest to ostatnia komisja tej kadencji i do kiedy można składać wnioski do nowego budżetu. Odpowiedzi na pierwsze pytanie udzielił radny Norbert Waliczek, wyjaśniając, że obecna kadencja trwa do 16 listopada i w tym czasie prawdopodobnie jeszcze się spotkamy. Na drugie pytanie odpowiedzi udzielił radny Goliński, informując, że wnioski do nowego budżetu można składać do końca września.
Ad.5
Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie wszystkich komisji Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego
Andrzej Kosmala
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny Wioletta Kardas
Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek
Przewodniczący Komisji ds. Wsi,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Kazimierz Morawiec
Protokołowała
Małgorzata Gulanowska