Protokół Nr 21/2018

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
7 września 2018 r.

Przewodniczyła- Celina Zając-Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza Sprawozdania zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2018 r. i Informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego wraz z opinią RIO w Opolu o powyższym sprawozdaniu.

3.Kwartalna informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za II kwartał 2018 r. sporządzonej wg. stanu na 30 czerwca 2018 r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Lista obecności w załączeniu

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu

2.Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu, członków komisji oraz  przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia.    

Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie, pięcioma głosami za,  przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Kolejno Przewodnicząca komisji poprosiła Panią Skarbnik o przedstawienie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2018 r.

Powyższe sprawozdanie zawiera:

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2018 r.,

-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2018 r.,

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat za I półrocze 2018 r.,

-wykonanie dochodów i wydatków związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami tej administracji realizowanych przez powiat w 2018 roku stan na 30.06.2018 roku,

-wykonanie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2018 rok związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie umów lub porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego stan na 30.06.2018 roku.,

-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2018 r.,

-stan realizacji planu wydatków inwestycyjnych na dzień 30.06.2018 roku,

-informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach,   

-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach.

Komisja zapoznała się także z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego.

Ponadto Pani Skarbnik przedstawiła członkom komisji opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 06.09.2018 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa uchwałą Nr 340/2018 zaopiniowała powyższe sprawozdanie za I półrocze 2018 roku z zastrzeżeniami.

Jak poinformowała Pani Skarbnik zarzuty dotyczą w szczególności niewykonania przez Powiat dochodów majątkowych i kredytu w rachunku bieżącym.

W związku z powyższym Przewodnicząca Komisji poprosiła Panią Skarbnik o informację jakie zostały podjęte środki zaradcze na naprawienie tej sytuacji.

Pani Skarbnik poinformowała, że kredyt w rachunku bieżącym został wykorzystany w kwocie 10.700.000,-zł i przeznaczony został na pokrycie wydatków bieżących i majątkowych roku bieżącego i poprzedniego.
Jeśli chodzi o dochody majątkowe to chwilę obecną nie zostało jeszcze uruchomione postępowanie przetargowe.

Pan Piotr Włodarczyk zabierając głos stwierdził, że w tym roku będą nas ponownie czekały kłopoty z zamknięciem budżetu podobnie jak w roku poprzednim.

Pani Skarbnik poinformowała, że uruchamiane są inne formy pozyskania środków do budżetu między innymi złożone zostały 3 wnioski do Urzędu Marszałkowskiego w kwocie około 5.000.000,-zł o dofinansowanie tzw.projektów miękkich.

Jeden z wniosków został już zaakceptowany a pozostałe są w toku. 

Pan Smolnik zapytał, czy to oznacza, że powiat weźmie dotacje i z niej zostanie pokryty kredyt w rachunku bieżącym, a w przyszłym roku trzeba będzie i tak te środki zaplanować.

Zdaniem radnego ta sytuacja powtarza się co roku i ciągle robione jest to samo.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że niepokojący jest fakt, że zawarta umowa na subrogację jest bardzo niekorzystna.

Pani Skarbnik stwierdziła, że ta subrogacja jest niekorzystna jeśli chodzi jedynie o koszty obsługi finansowej i na najbliższą sesję został przygotowany projekt uchwały Rady Powiatu na ponowną subrogację i uruchomienie postępowania restrukturyzacyjnego tamtej subrogacji właśnie ze względu na obniżenie kosztów obsługi.

Pani Skarbnik poinformowała, że w takim wypadku zostały spłacone zadłużenia w innych bankach, co daje  możliwość pozyskania kontrahentów z korzystniejszymi warunkami. 

Radny Andrzej Kosmala zapytał czy ta subrogacja będzie dla nas korzystniejsza?

Pani skarbnik odpowiedziała, że być może.

Pani Przewodnicząca zapytała czy w takim wypadku powiatowi grozi komisarz.

Pani Skarbnik poinformowała, że jeśli chodzi o procedurę to w pierwszej kolejności przeprowadza się program ostrożnościowy, który mógłby być podjęty, ale niestety obecnie to nie jest na to czas.

Program ostrożnościowy zakłada, że nie ma nakładów na promocję, nie ma podwyżek wynagrodzeń i inwestycji.

Pan Wojciech Smolnik zapytał, co się dzieje jeśli po zamknięciu roku dochody bieżące nie pokrywają wydatków bieżących.

Pani Skarbnik odpowiadając na zapytanie wyjaśniła, że w takim przypadku jest negatywna opinia RIO i wtedy Rada decyduje czy Zarząd otrzymuje absolutorium, czy też nie.

Pani Skarbnik ponadto stwierdziła, że pomimo tego, że obecnie wskaźnik zadłużenia nie jest brany pod uwagę trzeba cały czas pamiętać, aby schodzić z tego zadłużenia.

Pan Smolnik kolejno zabierając głos stwierdził, że poprzednia subrogacja miała być dla nas na  super warunkach.

Pan Włodarczyk stwierdził w dyskusji, że to nie jest subrogacja ale kredyt konsolidacyjny, gdyż subrogacja tak nie wygląda.

Ponadto przy subrogacji prowadzony jest program naprawczy.

Pani Skarbnik nie zgodziła się z wypowiedzią radnego, gdyż nie jest to kredyt ze względu na to, że środki te nie wpływają na konto budżetu tylko bezpośrednio bank opłaca faktury.  

Ponadto subrogacja jest to, że w miejsce dłużnika wchodzi trzeci podmiot, który finansuje nasze zobowiązania.

Kolejno Pan Wojciech Smolnik zapytał, co się dzieje z warsztatami ZSP Nr 1 w Kluczborku dlaczego nie ma obiadów i zamknięty jest bufet.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że sprzedaż w bufecie oraz wydawanie obiadów na zewnątrz jest wstrzymane do połowy września ze względu na brak pracowników.

Obecnie Powiatowy Urząd Pracy czeka na środki na roboty publiczne, z których mają zostać zatrudnieni pracownicy.

Przewodnicząca Komisji podsumowując dzisiejsze posiedzenie stwierdziła, że sytuacja finansowa jest zła i koniec roku może być bardzo ciężki.

 

Ad.3

 

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła Kwartalną informację o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za II kwartał 2018 r. sporządzonej wg. stanu na 30 czerwca 2018 r.,

która przedstawia się w następujący sposób:

Dochody: plan-88.021.197,26,-zł, wykonanie-43.386,935,-zł (49,28%),

w tym:

-dochody bieżące: plan-74.158.841,76,-zł, wykonanie-38.640.486,13-zł (52,10%),

-dochody majątkowe: plan-13.862.355,50-zł, wykonanie-4.742.900,80-zł (31,48%),

Przychody: plan-4.659.263,80,-zł, wykonanie-10.905,619,85-zł (234,06%),

Wydatki: plan-90.152,200,60,-zł, wykonanie- 50.518.785,19,-zł, (56,03%),

w tym:

-wydatki bieżące: plan-74.220.607,54,-zł, wykonanie-40.364.339,62-zł, (54,38%),

-wydatki majątkowe: plan-15.931.593,06,-zł, wykonanie-10,154.445,57,-zł (63,73%),

Rozchody: plan-2.528.260,46,-zł, wykonanie-2.425.886,46,-zł (95,95%).

Budżet Powiatu Kluczborskiego na dzień 30.06.2017 r. zamknięty został deficytem w kwocie 6.417.009,23-zł.

Budżet powiatu na dzień 30.06.2018r. został zamknięty deficytem w kwocie 10.714.144,05,-zł

Komisja zapoznała się z powyższą informacją.

 

Ad.4

 

Radny Wojciech Smolnik zapytał czy prawda jest, że przewidziana jest w Starostwie kontrola.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest rzeczywiście kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej, która odbywa się kompleksowo, co 4 lata.    

 

Ad.5.

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej

 

Celina Zając

 

 

 

  Protokołowała

Joanna Strzelczyk