Protokół Nr XLVI/2018
z sesji nadzwyczajnej Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 23 lipca 2018 r.
XLVI nadzwyczajną sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1400 Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra.
Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu, Radce Prawnego a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych na sesji jest 13 radnych.
Do punktu 2 porządku obrad
Kolejno przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:
Porządek obrad:
1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.Zatwierdzenie porządku obrad.
3.Podjęcie uchwał :
a)zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018,
b)w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie obrad.
Radni nie wnieśli uwag do powyższego porządku obrad i jednogłośnie go zatwierdzili.
Do punktu 3 porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018.
Pan Jakub Goliński-członek Zarządu poprosił o głos i poinformował, że w powyższym projekcie uchwały wprowadza się zmiany polegające na zwiększeniu dochodów o kwotę 297.513,20,-zł w tym:
Zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 269.752,20,-zł, zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 27.761,00,-zł.
Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 297.513,20,-zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 287.513,20,-zł, zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 10.000,-zł.
Ponadto Pan Goliński poinformował, że przedłożony projekt dotyczy w szczególności:
1)wprowadzenia do realizacji nowego zadania majątkowego pn. „Remont pomieszczeńw budynku internatu Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku.
Niniejsza inwestycja podyktowana jest m.in. decyzją Opolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego nakazującego zapewnienie prawidłowego stanu sanitarno-higienicznego w pokojach mieszkalnych przeznaczonych dla chłopców na I i II piętrze budynku. Termin usunięcia nieprawidłowości, zgodnie z decyzją, ustalony został na dzień 31.08.2018 r. i jest on już traktowany jako ostateczny. Ponadto, biorąc pod uwagę funkcję, jaką sprawuje budynek internatu w okresie od września do czerwca, jakiekolwiek większe remonty przeprowadzane w tym miejscu mogą odbywać się jedynie w okresie wakacyjnym. Pan Starosta zabierając głos dodał, że faktycznie pomieszczenia w internacie, a w szczególności część, gdzie zamieszkują chłopcy wymagały remontu a pozyskanie wykonawcy na okres wakacyjny jest bardzo trudne.
Zakończenie realizacji niniejszego zadania planowane jest na 31sierpnia br., natomiast w specyfice istotnych warunków zamówienia, do sfinansowania inwestycji założono faktoring samorządowy, który zakłada poniesienie większości kosztów w roku 2019. Stąd też wprowadzane do realizacji zadanie majątkowe powoduje zwiększenie wydatków majątkowych łącznie o kwotę 450.000 zł, z podziałem na dwa lata: w roku 2018 – założono koszty na poziomie 10.000 zł (głównie na potrzeby zatrudnienia inspektora nadzoru), natomiast w roku 2019 pozostałą kwotę - 440.000 zł.
2)wprowadzenia nowego zadania w roku 2018, a mianowicie „Przebudowa połączenia ul. Mickiewicza z ul. Piłsudskiego w Kluczborku”.
Zadanie to, realizowane przez Gminę Kluczbork w ramach projektu: „Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego” zakłada budowę ciągu pieszego oraz ścieżki rowerowej od ul. Piłsudskiego do Rynku i od Rynku do ul. Skłodowskiej. W wyniku realizacji niniejszej inwestycji pojawiło się dodatkowe zadnie wymagające dokonania przebudowy i połączenia dwóch ulic wspomnianej Piłsudskiego oraz Mickiewicza (własność Powiatu Kluczborskiego). Ze względu na fakt, iż zadanie zgodnie z harmonogramem zakończone zostanie w październiku br. musi wcześniej zostać wprowadzone do budżetu. Niniejsza inwestycja generuje koszty po stronie powiatu w wysokości 70.000 zł w bieżącym roku,
3)pozostałe zmiany dotyczą: zwiększenia dochodów bieżących o kwotę 22.360,00,-zł w związku z otrzymaną dotacją celową z Gminy Wołczyn, Lasowice Wielkie oraz Byczyna na dofinansowanie zakupu szczepionek przeciw meningokokom grupy C dla dzieci rocznika 2012, o kwotę 360,00,-zł dochodów bieżących z tytułu otrzymanej dotacji z Gminy Byczyna na częściowe pokrycie kosztów dystrybutora wody pitnej dla dzieci, o kwotę 860,00,-zł
z tytułu otrzymanej dotacji od Wojewody Opolskiego w celu zabezpieczenia środków finansowych na realizację rządowego programu ,,Dobry Start”, zwiększenia dochodów bieżących z tytułu otrzymanych środków z tytułu opłat na Fundusz Ochrony Środowiska z przeznaczeniem na wycinkę krzaków z pasa drogowego dróg powiatowych i odmulenie rowów w miejscowości Kujakowice, co powoduje zwiększenie wydatków bieżących w 2018 roku o kwotę 20.000,00,-zł, natomiast w 2019 o kwotę 50.000,00,-zł. zadanie to zostaje także wprowadzone do wpf-u na lata 2018-2019, zwiększenia o 25.800,00,-zł dochodów bieżących z tytułu wpływu kar pieniężnych, zwiększenia o 27.761,00,-zł dochodów majątkowych z tytułu sprzedaży drewna pochodzącego z wycinki drzew rosnących przy drogach powiatu kluczborskiego z przeznaczeniem na dokonanie kolejnych wycinek drzew, zwiększenia o 65.000,00,-zł dochodów bieżących z tytułu opłat komunikacyjnych oraz naliczenia kary umownej za opóźnienie dostawy autobusów ABP BUS & COACH Sp. z o.o Spółka komandytowa w Słupsku,, zwiększenia o 91.289,27,-zł dochodów z tytułu dofinansowania do programu Erasmus + realizowanego w ZSLT w Kluczborku, zwiększenia dochodów bieżących w DPS w Gierałcicach w związku z otrzymaniem odszkodowania z tytułu szkody na aucie służbowym.
Ponadto zostają urealnione dochody bieżące w związku z ostateczną kwotą dotacji celowych otrzymanych z Gminy Kluczbork, Wołczyn i Byczyna na funkcjonowanie Ośrodka Interwencji Kryzysowej.
W związku z otrzymaną dotacją od Wojewody Opolskiego w kwocie 20.497,93,-zł zwiększa się wydatki bieżące w celu przeznaczenia ww.środków na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe oraz na sfinansowanie kosztu zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych w przypadku szkół
prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego zwiększeniu ulegają wydatki bieżące.
W projekcie uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018 jak i w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej uaktualnia się wydatki na obsługę długu w związku z podpisaniem umowy na subrogację.
Zmniejszeniu ulegają także wydatki na zadaniu pn.:,,Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego” w związku z całkowitą spłatą i uzyskaniem upustu.
Uwzględniając powyższe zasadne jest wprowadzenie także zmian w wieloletniej prognozie finansowej w związku z czym Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Radni do projektu w sprawie zmiany Uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018 nie wnieśli uwag w związku z czym podjęli jednogłośnie 13 głosami za przy braku głosów przeciw i braku głosów wstrzymujących się uchwałę Nr XLVI/292/2018 oraz uchwałę Nr XLVI/293/2018 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Do punktu 4 porządku obrad
Kolejno w wolnych wnioskach radna Irena Kielar zapytała jak przedstawia się sprawa remontu elewacji w ZSP Nr 1 w Kluczborku.
Pan Jakub Goliński wyjaśnił, że decyzja o remoncie została podjęta, ale po wcześniejszej rozmowie z Panią Dyrektor remont został przesunięty na rok 2019 ze względu na brak wykonawcy, który mógłby te prace wykonać podczas wakacji.
Następnie głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że jeśli chodzi o internaty to na przełomie lipca udało się wynająć budynek dla młodzieży i podpisano umowę.
Jest to budynek przy ul.Kilińskiego –dawny hotel pracowniczy Famaku, który posiada 130 miejsc. Budynek ten jest wyremontowany i zostanie przez właściciela doposażony w potrzebne sprzęty do końca miesiąca sierpnia.
W związku z powyższym młodzież z budynku przy ul.Kossaka zostanie także przeniesiona na ul.Kilińskiego, co pozwoli ograniczyć koszty wynajmu i w należyty sposób zorganizować pracę wychowawców.
Pan Starosta poinformował także, że w br. z 500 absolwentów do naszych szkół trafiło około 400 uczniów. Natomiast ze wschodu będzie około 100 uczniów.
Kolejno o głos poprosiła Pani Irena Kielar, która zapytała w jaki sposób zostanie zapewnione bezpieczeństwo dla tych uczniów, którzy będą uczęszczali z internatu przy ul.Kilińskiego do szkół.
Pan Starosta wyjaśnił, że wychowawcy przed rozpoczęciem roku szkolnego pokazują drogę, którą uczniowie powinni iść do szkoły.
Kolejno o głos poprosił radny Norbert Waliczek, który zwrócił się do Pana Starosty o przedstawienie informacji na temat szpitala i funkcjonowania uruchomionego Oddziału Wewnętrznego.
Pan Starosta poinformował radnych, że od 14.07.2018 r. został na nowo uruchomiony Oddział Wewnętrzny.
Zespół lekarzy ciągle się kształtuje, obecnie jest 3 lekarzy wspieranych na izbie przyjęć przez lekarzy anestezjologów i lekarzy dyżurujących. Od dnia dzisiejszego jest już Ordynator, który przeszedł z innego szpitala.
Na chwilę obecną nie ma problemów z obsadą dyżurową lekarzy.
Ponadto Pan Starosta poinformował, że odbyło się spotkanie w NFZ i został określony już prognozowany ryczałt dla naszego szpitala na drugą połowę roku.
Obecnie kształtuje się on na poziomie 930 tys. i został on obniżony o 30 tys. miesięcznie (poprzedni wynosił 960 tys.) .
Pan Starosta stwierdził, że na dzień dzisiejszy najważniejsze jest, aby odział zaczął pracować coraz lepiej i wykonywał ryczałt i jednocześnie go zwiększał.
Kolejno głos zabrała radna Wioletta Kardas, która poprosiła o informację dotyczącą obecnego Zarządu PCZ w Kluczborku.
Pan Starosta poinformował, że Zarząd szpitala liczy obecnie 1 osobę czyli Pani Prezes. Dyrektor ds.Lecznictwa, który jednocześnie pełni funkcję ordynatora na Oddziale Chirurgicznym nie chce być członkiem zarządu, ale zgodził się na pełnienie funkcji Dyrektora Medycznego, czyli w godzinach od 7-13 będzie pracował na oddziale natomiast od godz. 13-16 będzie pracował jako Dyrektor ds.Lecznictwa.
Drugie miejsce w Zarządzie nie zostało jeszcze obsadzone.
Jeśli chodzi o poprzedni Zarząd Pan Starosta poinformował, ze sam złożył rezygnację i wypowiedzenia.
Kolejno o głos poprosił radny Norbert Waliczek, który zapytał o wycinkę krzewów.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że środki zostały zabezpieczone na wycinkę drzew przy drogach powiatowych, które są objęte decyzją.
Z usunięcia ww.drzew zostały pozyskane środki, które zostaną przeznaczone na dalsze wycinki drzew przy strategicznych miejscach dróg powiatowych miedzy innymi na drodze na Brynicę w Gminie Wołczyn.
Ponadto Pan Sekretarz poinformował, że jeśli chodzi o wykonawstwo usług jest ono o 100% droższe w zakresie każdej usługi drogowej.
Pan radny Norbert Waliczek stwierdził, że na odcinku drogi Ciarka-Kluczbork, która była naprawiana znowu pojawiły się ubytki i jest to problem jeśli chodzi o przejazd karetek.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że droga na ww.odcinku została potraktowana priorytetowo i tam na jej remont zostało przeznaczone 12 ton masy.
Na drogach jak wyjaśnił Pan Sekretarz są ogólnie problemy z ubytkami a najczęściej po wystąpieniu opadów deszczu. Jeśli chodzi o gałęzie usuwane są one na bieżąco.
Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady, który poinformował, że wpłynęło do Rady pismo z Sejmiku Województwa Opolskiego z informacją o podjęciu przez Sejmik uchwały
Nr XLIII/445/2018 z dnia 19 czerwca 2018 r. w sprawie podziału województwa opolskiego na okręgi wyborcze, ustalenia ich numerów i granic oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym do Sejmiku Województwa Opolskiego.
Ponadto Pan Przewodniczący przedstawił radnym podziękowanie Burmistrza Zdun za pomoc związana z prowadzeniem komunikacji publicznej.
Innych spraw nie poruszano.
Do punktu 5 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 14.45 zamknął XLVI nadzwyczajną sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady Powiatu
Andrzej Butra
Protokołowała
Joanna Strzelczyk