Protokół Nr 40/2018
Z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 19 czerwca
2018 r.
Przewodniczył radny Norbert Waliczek - Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Lista obecności w załączeniu
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza materiałów na XLV sesję.
3. Wolne wnioski.
4. Zamknięcie posiedzenia.
Zaproszeni:
1. Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,
2.Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.
Ad.1
Przewodniczący obrad - radny Norbert Waliczek - przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 6 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Przewodniczący obrad przedstawił projekty uchwał na XLV sesję w następujących sprawach: w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2017 rok, w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2017, w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2017 rok, zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018,
w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Samodzielnej Miejsko-Gminnej Spółce Wodnej w Byczynie na bieżące utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miejsko-Gminnej Spółce Wodnej w Wołczynie na bieżące utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminnej Spółce Wodnej Lasowice Wielkie na bieżące utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, w sprawie udzielania udzielenia pomocy finansowej Spółce Wodnej Gminy Kluczbork na bieżące utrzymanie melioracji wodnych szczegółowych, w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału powiatu na okręgi wyborcze, ustalenia ich numerów i granic oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym, w sprawie przyjęcia „Powiatowego programu wyrównywania szans edukacyjnych”, w sprawie przyjęcia regulaminu „Powiatowego programu wyrównywania szans edukacyjnych”, w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Bliżej siebie 2 ”,
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020,w ramach Osi priorytetowej VIII- Integracja społeczna dla Działania 8.1 Dostęp do wysokiej jakości usług zdrowotnych
i społecznych w zakresie wsparcia rodziny i pieczy zastępczej. Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2017 rok. Pani Skarbnik poinformowała, że opinia RIO o powyższym sprawozdaniu jest z uwagami. Radni 5 głosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2017. Radni nie opiniowali powyższego projektu uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2017 rok. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 5 glosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018. Pan Starosta wyjaśnił, ze dwa kluczowe zadania: chodnik w Chocianowicach i chodnik w Bąkowie, dwa przetargi zostały ogłoszone ale ceny były bardzo zawyżone, w tej chwili wykonawcy mają bardzo duży portfel zamówień, w całym województwie jest bardzo dużo zadań z niskiej emisji. Pan Starosta dodał, ze trzeba poczekać do czwartego kwartału albo nawet do zimy.
Do posiedzenia dołączył radny Jakub Goliński.
Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Głos zabrał pan Starosta, że wartości budżetowe, harmonogram spłat, wskaźniki przyjęte w tym wpf są faktem i są one lepsze niż przed subrogacją. Pan Starosta dodał,
że udało się pozyskać oferenta. Jeżeli chodzi o warunki to jest to 3,5 % marża, zaleta polega głównie na tym, że wielkości budżetowe w roku bieżącym są uregulowane, raty subrogacji są rozłożone na 20 lat, jest 3 lata karencji, w każdym czasie możemy ogłosić kolejną subrogację, która będzie dla nas korzystniejsza, będzie miała lepsze dla nas warunki.
Na dzień dzisiejszy będziemy mieli sytuację zapiętą jeżeli chodzi o budżet br.
Radni 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że kredyt ten był zapisany w budżecie na 2018 rok, wpf przewiduje spłatę tego kredytu, nie przedstawialiśmy tego projektu wcześniej z powodu niejasnej sytuacji z subrogacją. Zostanie ogłoszony przetarg na kredyt, gdyż zaczyna brakować środków, sam odpis na fundusz socjalny to prawie 1 mln. zł., a do końca czerwca trzeba to przelać. Było dużo płatności w pierwszym półroczu, przetarg musi być ogłoszony w trybie unijnym, który trwa 45 dni. Radni 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku. Głos zabrał radny Andrzej Olech, który stwierdził, ze raz już rada ustaliła wysokość wynagrodzenia przewodniczącego zarządu, obecnie ktoś każe nam zmienić to wynagrodzenie nie podając żadnych argumentów i przesłanek. Radny stwierdził, ze uważa, ze powinniśmy negatywnie wypowiedzieć się w tej kwestii. Głos zabrał pan Starosta, który podziękował za ten głos i stwierdził, że obecnie próbuje się wykazać, że to rozporządzenie rady ministrów jest niekonstytucyjne, bez konsultacji społecznych. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że rada powiatu ma kompetencję do ustalenia wynagrodzenia przewodniczącemu zarządu ale nie wiadomo jak ta sytuacja się dalej potoczy. Pan Starosta dodał, że jest obiegowa opinia jest taka, że w samorządach się bardzo zarabia a nie jest to prawda. Pan Starosta dodał, że np. jeżeli chodzi o członka zarządu to np. ze wszystkimi dodatkami jego pensja wynosi około 8 tys. brutto, a praca i odpowiedzialność jest bardzo duża. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że w samorządach zarabia się generalnie bardzo słabo, podwyżek nie było od lat. Pan Starosta stwierdził, że skromne podniesienie poborów pracownikom administracyjnym kosztowało by pół mln. zł. Pan Starosta dodał, ze nie mówi tu o urzędnikach ze stażem pracy 20 lat, których pensje wynoszą 3 500, 3 800 zł brutto,
a o najniżej zarabiających. Zwłaszcza, że najniższa pensja wzrośnie, ale nie ma to pieniędzy.
Radni 5 głosami przeciw przy 1 wstrzymującym się, pan Starosta nie brał udziału w głosowaniu, negatywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał w sprawie udzielenia pomocy finansowej Samodzielnej Miejsko-Gminnej Spółce Wodnej w Byczynie na bieżące utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miejsko-Gminnej Spółce Wodnej w Wołczynie na bieżące utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminnej Spółce Wodnej Lasowice Wielkie na bieżące utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
w sprawie udzielania udzielenia pomocy finansowej Spółce Wodnej Gminy Kluczbork na bieżące utrzymanie melioracji wodnych szczegółowych. Radni jednogłośnie 7 głosami za pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału powiatu na okręgi wyborcze, ustalenia ich numerów i granic oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 6 głosami za , przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Powiatowego programu wyrównywania szans edukacyjnych”. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie 7 głosami za pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu „Powiatowego programu wyrównywania szans edukacyjnych”. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie 7 głosami za pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Bliżej siebie 2 ”, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020,
w ramach Osi priorytetowej VIII- Integracja społeczna dla Działania 8.1 Dostęp do wysokiej jakości usług zdrowotnych i społecznych w zakresie wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie 7 głosami za pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Ad.3
Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że w dniu wczorajszym zarząd szpitala złożył rezygnację i wypowiedział umowy o pracę, została powołana nowa pani prezes. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o pracę szpitala, to audyt nie wykazał nic, co byłoby źle robione, zakończyła się kontrola kompleksowa, szpital funkcjonuje zgodnie z prawem, jednak jeżeli chodzi o internę to zarząd szpitala nie ma pomysłu jak sytuację rozwiązać. Pan Starosta dodał, że po dwóch miesiącach zawieszenia oddziału zarząd nie wie co zrobić, nie ma lekarzy, czas płynie, fundusz nam przeliczy ryczałt, zostanie on odcięty. Pan Starosta dodał, że jest perspektywa złożenia tego oddziału na przełomie czerwca i lipca. Pan Starosta poinformował, że nowym prezesem została pani Sylwia Jarczewska. Pan Starosta poinformował również, że od 1 czerwca 2018 r. jest nowy dyrektor DPS w Kluczborku.
W wolnych wnioskach radny Norbert Waliczek zwrócił się z prośbą o wykarczowanie rowów z odrostów na drodze powiatowej Nr 1316 O na odcinku dojazdowym od strony Kluczborka do Chocianowic oraz dalej za Chocianowicami do miejscowości Ciarka. Obecny stan poboczy stwarza potencjalne niebezpieczeństwo dla przejeżdżających tą drogą karetek pogotowia ratunkowego w transporcie międzyszpitalnym (Kluczbork-Olesno) co jest spowodowane nagromadzeniem w przydrożnych zaroślach dzikiej zwierzyny i wyskakiwaniem pod nadjeżdżające samochody. Ponadto stan tych poboczy utrudnia wyjazd z okolicznych pól sprzętu rolniczego (ciągniki, kombajny) ograniczając w znacznym stopniu widoczność i niejednokrotnie doprowadzając do sytuacji niebezpiecznych dla użytkowników drogi.
Ad.4
Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie wszystkich komisji Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono
Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek
Protokołowała
Katarzyna Hołdys