Protokół Nr 11/2004

 

Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 20 kwietnia 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota.

Lista obecności w załączeniu.

W posiedzeniu uczestniczył ponadto:

1.Maciej Mularczyk – Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku,

2. Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Zaopiniowanie wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r.:

a/ przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu przez Skarbnika Powiatu,

b/ analiza dokumentów źródłowych.

3.Opracowanie i głosowanie wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu

z wykonania budżetu w 2003r.

4.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich obecnych i przedstawił porządek obrad. Radni nie wnieśli uwag do proponowanego porządku w dniu dzisiejszym
i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Powiatu o zabranie głosu i przedstawienie informacji na temat przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r.

Skarbnik Powiatu poinformował zebranych, że sprawozdanie z wykonania budżetu zostało przekazane wszystkim radnym oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania. Kolejno Skarbnik odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej /pismo Nr NA.I-4210-174-L/04 z dnia 16.04.2004r./, która w dniu wczorajszym wpłynęła
do Starostwa. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu uchwałą

Nr 174/2004 z dnia 13 kwietnia 2004r. pozytywnie zaopiniował przedmiotowe sprawozdanie.

Zwrócił jednak w swojej opinii uwagę na dość duże obciążenie budżetu powiatu z tytułu zobowiązań będącego obecnie w likwidacji SPZOZ w Kluczborku. Radny Wiktor Naumik powiedział, że konieczne jest podjęcie działań dotyczących obsługi długów SPZOZ.

Skarbnik wyjaśnił, że takie działania zostały już podjęte i w najbliższym czasie zostanie radnym przedstawiona propozycja w tej sprawie.

Skarbnik Powiatu przedstawił kolejno informację o przebiegu wykonania budżetu, która zawiera:

1.wykonanie planu dochodów i planu wydatków budżetu powiatu za 2003r.,

2.wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej

wykonywanych przez powiat w 2003r.,

3.wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu powiatu za 2003r.,

4.zmiany w planie budżetu powiatu dokonane w 2003r. na podstawie uchwał Rady Powiatu
i uchwał Zarządu Powiatu,

5.wykonanie planu dochodów i przychodów budżetu powiatu w 2003r.,

6.wykonanie planu wydatków i rozchodów budżetowych w 2003r.,

7.zestawienie wydatków majątkowych i remontowych budżetu powiatu za 2003r.,

8.zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków środków specjalnych oraz

gospodarstw pomocniczych za 2003r.,

9.zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych za 2003r.
/dot. Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym

oraz Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej/,

10.informację o dokonanych w 2003r. umorzeniach i ulgach w spłatach.

Skarbnik powiedział, że dochody budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2003r. zaplanowano
na kwotę 43.769.547,-zł., po zmianach w trakcie roku budżetowego wyniosły one kwotę 39.249.978,-zł., z czego wykonano 98,47% co stanowi kwotę 38.649.991,-zł. Natomiast wydatki powiatu na 2003r. zaplanowano na kwotę 46.946.168,-zł., po zmianach zmniejszyły się one do kwoty 42.731.933,-zł., z czego wykonano 98,59% czyli kwotę 42.131.298,-zł.
Plan dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych
przez powiat w 2003r. wykonano w 99,86% co stanowi kwotę 4.082.917,-zł. Kolejno Skarbnik powiedział, że plan przychodów i rozchodów budżetu w 2003r. wykonano w 100%, co stanowi kwotę 4.091.016,-zł – przychody i 608.061,-zł – rozchody. W trakcie roku budżetowego przeprowadzono zmiany w budżecie na podstawie 7 uchwał Rady Powiatu

oraz 22 uchwał Zarządu Powiatu. Wydatki majątkowe w budżecie powiatu zaplanowano
w 2003r. na kwotę 3.126.851,-zł., a z budżetu państwa na kwotę 59.368,-zł. Wydatki te wykonano natomiast na kwotę 3.015.716,-zł. Wydatki remontowe budżetu powiatu w 2003r. stanowiły kwotę 1.722.115,-zł. Natomiast przychody i wydatki środków specjalnych zaplanowane były na kwotę 548.880,-zł, z czego wykonano kwotę 346.802,-zł. Plan przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych na 2003r. zakładał kwotę 226.013,-zł.,
z czego wykonano kwoty – 177.680,-zł przychodów i 179.061,-zł. rozchodów.

Na zapytanie radnego Zdzisława Pelca Skarbnik potwierdził, że w 2003r. uzyskano małe dochody z tytułu sprzedaży mienia powiatu oraz z tytułu udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodał również, że w 2003r. powiat po raz pierwszy dysponował środkami finansowymi z emisji obligacji komunalnych, co pozwoliło na staranie się i wykorzystanie środków Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu na remonty szkół

i placówek oświatowych. Przykładem tego jest remont sali gimnastycznej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku /dofinansowanie na kwotę 42.440,-zł./
oraz remont sal lekcyjnych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku /dofinansowanie na kwotę 39.000,-zł./.

Kolejno radny Władysław Zawadzki zapytał, czy jest możliwe przeznaczenie środków finansowych planowanych wcześniej na remont drogi w Byczynie, na zakup laparoskopu

dla naszego szpitala. Radny uważa, że konieczny jest jak najszybszy zakup tego urządzenia. Skarbnik wyjaśnił, że laparoskop jest bardzo drogim sprzętem, ale i bardzo potrzebnym. Być może laparoskop dla naszego szpitala zostanie wzięty na razie w leasing, bo na zakup brakuje nam środków. Skarbnik poinformował też radnych, że po ostatniej wizycie partnerskiej

do Niemiec przekazano nam w ramach współpracy sprzęt anestezjologiczny i aparat
do badania EEG.

Członkowie komisji analizowali również realizację wydatków inwestycyjnych w 2003r.
ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji w szpitalu, a także zmiany w budżecie wprowadzone uchwałami Rady i Zarządu Powiatu w trakcie roku budżetowego.

Innych zapytań do sprawozdania radni nie wnieśli.

Ad.3.

Podsumowując dyskusję na temat przebiegu wykonania budżetu powiatu w 2003r., członkowie Komisji Rewizyjnej pozytywnie je ocenili, nie stwierdzając nieprawidłowości. W związku z powyższym sporządzono wniosek /pismo Nr RP/K.Rew.-0053/7/2004

z dnia 20.04.2004r./ w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku

w składzie:

1.Stanisław Rakoczy – Przewodniczący Zarządu,

2.Mieczysław Czapliński – Wiceprzewodniczący Zarządu,

3.Irena Kielar – Członek,

4.Otylia Skoczylas – Członek,

5.Stanisław Stenzel – Członek.

W obecności wszystkich członków Komisji Rewizyjnej Przewodniczący Komisji poddał
pod głosowanie powyższy wniosek. 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Komisja Rewizyjna przyjęła wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2003r.

Wniosek powyższy zostanie przekazany Radzie Powiatu w Kluczborku na najbliższej sesji

w dniu 29 kwietnia 2004r., a także do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w celu wydania opinii.

Ad.4.

Przewodniczący Komisji nawiązał do poprzedniego posiedzenia, które odbyło się
w miesiącu styczniu. Na posiedzeniu tym komisja zapoznała się z pismem Pana Romana Zabłockiego właściciela Biura Usług Geodezyjnych w Kluczborku, który domagał się unieważnienia jednego z przetargów ogłoszonych przez Starostwo z powodu zmiany jego warunków. Członkowie Komisji Rewizyjnej przyznali rację Panu Zabłockiemu

i zaproponowali, aby wystosować do Starosty pismo w tej sprawie. Przewodniczący Komisji przedstawił przygotowane pismo w tej sprawie – Nr RP/K.Rew.-0058/7/2004. Pismo to zostanie przekazane Staroście Kluczborskiemu.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Komisji:

Paweł Prochota