Protokół Nr 15/2004
z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
w dniu 27 kwietnia 2004r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,
2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r.
3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.04.2004r.
4.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Kolejno Przewodniczący zapoznał wszystkich członków komisji z porządkiem dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2 i 3.
Następnie członkowie komisji przystąpili do analizy materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 29 kwietnia 2004r.
Zapoznano się z następującymi projektami uchwał w sprawach:
- rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2003r.,
- zmian w budżecie Powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,
- wyrażenia zgody na przejęcie zadłużenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w Likwidacji,
- nadania statutu Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1
im.Marii Skłodowskiej – Curie w Kluczborku, - tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych
w art.42 ust.3 ustawy Karty Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć, - zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego /budynek po Przychodni Zdrowia ul.M.C.Skłodowskiej15/,
- zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego /nieruchomości gruntowe przy ul.Drzymały 1a/,
- zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego /budynek byłej pralni na terenie szpitala/.
Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 22.03.2004r. do 09.04.2004r.
Przewodniczący Komisji poddał pod dyskusję powyższe materiały.
Na wstępie głos zabrał radny Piotr Wiecha, który zapytał o wpływy ze sprzedaży wyrobów
i składników majątkowych, gdzie na wstępie były plany na poziomie 1.300.000,-zł następnie dokonana była korekta na kwotę 566.462,-zł, w efekcie pozostało 444.589,-zł. Radny zapytał czego w tym wypadku nie udało się sprzedać, że tak wpływy spadły.
Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że na taka sytuację złożył się fakt, że nie udało się sprzedać tych obiektów, które były przeznaczone do sprzedaży, a ceny uzyskane za te obiekty nie były tak wysokie na jakie opiewał operat szacunkowy.
Ponadto Skarbnik stwierdził, że jeśli na przetarg nikt się nie zgłosi to cena na następnym ogłoszonym przetargu zostaje obniżana. Poważną kwotą tych dochodów były dochody ze sprzedaży budynku po byłym RUM przy ul.Skłodowskiej, gdzie budynek został zbyty dopiero w drodze negocjacji. Skarbnik wyjaśnił także, że plan wyjściowy dochodów na poziomie 1.300.000,-zł był planem na spięcie budżetu i w trakcie roku budżetowego wszystkie możliwości jakie pozwalały na zmniejszenie tego planu dochodów były wprowadzane systematycznie przez Radę Powiatu tak, aby ten niekontrolowany deficyt zmniejszyć do minimum. Zakończyło się to na poziomie 566.462,-zł. Zdaniem Skarbnika z jednej strony jest to złe, bo gdyby były te pieniądze to byłoby na co je wydać, natomiast z drugiej strony jeżeli uda się spiąć budżet to nie ma specjalnego powodu do narzekania, że te obiekty nie zostały zbyte, gdyż będzie możliwość przeznaczenia ich do sprzedaży w roku bieżącym.
Skarbnik poinformował wszystkich członków komisji, że wpłynęła już opinia Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu. Opinia ta jest pozytywna i podlega odczytaniu w trakcie obrad sesji absolutoryjnej, ponadto wpłynęła opinia do wniosku Komisji Rewizyjnej, który został wcześniej sformułowany przez nią i podlegał opiniowaniu przez RIO. Powyższa opinia jest także pozytywna. Wszystkie wymogi formalne do udzielenia absolutorium zostały spełnione.
Przewodniczący Komisji w związku z powyższym poddał sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r. pod głosowanie. W wyniku głosowania za opowiedziało się 6 członków komisji, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się oraz przeciw.
Kolejno członkowie komisji przystąpili do analizy pozostałych materiałów.
Radny Piotr Wiecha analizując sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu z dnia 22.03.2004r./pkt.6 str.24/ zapytał czy firma ,,Eko-Glob” świadcząca usługi obsługi zmarłych jest nową firmą czy też firmą działającą ,,obok” firmy ,,Styks”.
Pan Wicestarosta wyjaśnił, że ogłoszony przetarg doszedł do skutku lecz został unieważniony i po to, aby pomiędzy jednym przetargiem a dniem ogłoszenia drugiego nie zaistniała luka została podpisana przejściowa umowa właśnie z w/w firmą.
Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do powyższej sprawy zapytał czy w związku
z powyższym nasz szpital nie posiada funduszy na tego typu usługi /kontrakt z NFZ/.
Pan Starosta wyjaśnił, że NFZ nie przeznaczył w ofercie na ten cel środków i prowadzi
to firma prywatna.
Radny Piotr Wiecha powracając do analizy sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia
9 kwietnia 2004r./pkt.9 str.25/ zapytał jaką kwotę spółka będzie płaciła dla SPZOZ
w Likwidacji za wydzierżawienie pomieszczeń.
Skarbnik wyjaśnił, że Zarząd Powiatu miał jedynie wyrazić zgodę lub nie.
Jeśli chodzi o kwoty dzierżawy to nie mogą być one zbyt wygórowane, gdyż mogłyby one zachwiać równowagę spółki. Ponadto Skarbnik poinformował, iż przygotowany biznes plan spółki zakładał, że koszty wynajmu sprzętu, pomieszczeń itp. nie mogą przekroczyć
25.000,-zł miesięcznie czyli 300.000,-zł rocznie i tych kwot należy się trzymać.
Radny Piotr Wiecha poprosił także o wyjaśnienie jeśli chodzi o dział 852, rozdział 85204-rodziny zastępcze /wydatki bieżące w tym: dotacje celowe – 15.237,-zł/.
Pan Starosta wyjaśnił, że decyzją sądu dziecko-sierota z naszego powiatu zostało umieszczone w rodzinie zastępczej w powiecie częstochowskim. W związku z tym mamy prawny obowiązek łożenia na utrzymanie tej rodziny zastępczej. Dotacja wykazana będzie przekazywana w transzach każdego miesiąca przez taki okres czasu jak długo to dziecko będzie znajdowało się w rodzinie zastępczej. Do roku 2004 rodziny te były utrzymywane na terenie powiatów ze środków danego powiatu od tego roku nastąpiła w przepisach zmiana polegająca na tym, że każdy powiat finansuje swoje dzieci. Rozliczenia będą dokonywane zdaniem Skarbnika pomiędzy powiatami.
Kolejno radny Józef Woźny zapytał z czym związany jest zapis w protokole z posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 9 kwietnia 2004r, który mówi o tym, że zapoznano się z wnioskiem ZDP w Kluczborku w sprawie nieprzewidzianych w budżecie opłat na rzecz gminy Kluczbork za korzystanie z kanalizacji deszczowej. Postanowiono, aby Dyrektor ZDP wystąpił do Gminy Kluczbork o zwolnienie z opłaty.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że ustawa uznaje wody opadowe jako ścieki. Zdaniem Przewodniczącego jest to zadanie własne Gminy i ona powinna zapewnić środki na ten cel.
Pan Starosta wyjaśnił, że Gmina może ale nie musi tego zapewnić. Z naszej strony będą podjęte próby dogadania się z Gminą.
Ponadto Skarbnik poinformował, że dopóki prawo mówi o tym, że musi zostać zawarta umowa dotycząca tej odpłatności to będzie można się porozumieć, gdyż jest ona czynnością cywilno-prawną wymagająca zgody dwóch stron.
Radny Leszek Krzyżanowski poruszył temat przejęcia zadłużenia SPZOZ, które Powiat miałby przejąć jeśli chodzi o spłatę zadłużenia firmie ECO. Radny stwierdził, że chciałby poznać opinię pozostałych członków komisji, gdyż jego zdaniem to zadłużenie jest bardzo wysokie.
Radny Piotr Wiecha odnosząc się do wypowiedzi radnego Leszka Krzyżanowskiego stwierdził, że jego zdaniem jest to słuszna droga, gdyż jeśli się podejmie inne rozwiązanie to może być bardzo źle bo kwota wraz z odsetkami od tego zadłużenia zastraszająco wzrośnie.
Radny uważa, że dobrze się stało iż udało się takie rozwiązanie wynegocjować, być może nie są to zbyt korzystne warunki, ale innych nie udało się uzgodnić. Ponadto radny stwierdził, że od tej spłaty nie da się uciec i czym szybciej zostanie to spłacone tym lepiej.
Radny Leszek Krzyżanowski poprosił o wyjaśnienie czy są dane rachunkowe, dotyczące tego ile Pani Likwidator udało się sprzedać lub pozyskać środków na spłatę w/w zadłużenia.
Pan Starosta odnosząc się do wypowiedzi radnego wyjaśnił, że Pani Likwidator nie może niczego sprzedać, gdyż nie jest właścicielem. Skarbnik uzupełniając wypowiedź Pana Starosty stwierdził, że Pani Likwidator na dzień dzisiejszy zahamowała narastanie zadłużenia, dwukrotnie wystąpiła do Ministerstwa Finansów o środki restrukturyzacyjne na odprawy dla pracowników, którzy nie otrzymają pracy. Zdaniem Skarbnika Pani Likwidator jest w stałym kontakcie z Powiatowym Urzędem Pracy po to, aby uzyskać pomoc dla ludzi, którzy nie zostaną zatrudnieni w spółce. Powstał również program aktywizacji dla tych osób, który ma objąć około 50 osób. Skarbnik ponadto stwierdził, że wiadome jest, iż Pani Likwidator nie będzie w stanie spłacić całego zadłużenia. Pozostawienie tego w takim stanie jaki jest do końca okresu likwidacji spowoduje zdaniem Skarbnika zwiększenie kwoty długu o ponad 4mln.zł. W przedstawionym projekcie uchwały jest ważne, aby sposób rozłożenia zadłużenia był bezpieczny dla budżetu powiatu i zgodny z możliwościami powiatu.
Jeśli zadłużenie wobec ECO nie zostanie spłacone to oprócz tego, że odcięta zostanie dostawa ciepła to będą duże kłopoty z zawarciem umowy pomiędzy tą firmą, a nową spółką.
Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który stwierdził, że jest to dobry moment dogadania się z ECO, aby nowa spółka miała możliwość działania bez obciążenia.
Radny zapytał z czego na dzień dzisiejszy jest dochód w SPZOZ-ie, przecież kontrakt został podpisany z NFZ przez spółkę oraz czy w SPZOZ są jakiekolwiek stałe przychody.
Skarbnik udzielając wyjaśnień stwierdził, że w szpitalu jak już wcześniej na sesji informowała Pani Likwidator jest problem z wyłapaniem drobnego sprzętu medycznego.
Problem inwentaryzacji wystąpił zdaniem Skarbnika na etapie właśnie drobnego sprzętu.
Spis z natury jest sporządzony i zakończony, inwentaryzacja jest rozliczana i jeśli zostaną stwierdzone jakiekolwiek braki to będzie to ustalone.
Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do wypowiedzi Skarbnika stwierdził, że przed każdym pomieszczeniem powinna być wywieszona informacja z wykazem sprzętu znajdującego w danym pomieszczeniu. Zdaniem radnego w szpitalu panował bałagan i było to nie dopilnowane. Za przykład radny postawił zaginięcie sprzętu EKG. Przypadek takiego zaginięcia zdaniem radnego jest ewidentnie związany z brakiem porządku. Nie można także takich sytuacji bronić tylko trzeba dojść, gdzie on zaginął i kto był za niego odpowiedzialny.
Skarbnik stwierdził, że właśnie w takim celu robiona jest inwentaryzacja. Jeśli wystąpią jakiekolwiek niedobory będą ustalone osoby odpowiedzialne za ten
Kolejno głos zabrał Pan Wicestarosta, który stwierdził, że do tej pory w szpitalu panował bałagan i dlatego została zmieniona jego dyrekcja.
Radny Adam Martyniszyn poprosił ponownie o wyjaśnienie jakie istnieją źródła dochodu
w SPZOZ.
Skarbnik poinformował, że na dzień dzisiejszy w SPZOZ w Likwidacji została zatrudniona grupa pracowników remontowych, pozostali pracownicy kuchni. Spółka od SPZOZ te usługi kupuje czyli stanowi to pewien dochód dla SPZOZ. Ponadto są przychody z umowy dzierżawy znajdujących się na terenie szpitala kiosków. W/w środki stanowią dochody SPZOZ-u.
Radny Adam Martyniszyn zapytał również ile kosztów z kontraktu NFZ zostanie przeznaczonych do tzw.,,koszyka” SPZOZ-u i o ile to obniży spłatę.
Zdaniem radnego Piotra Wiechy bardzo niewielki procent przychodów kontraktu spadnie do SPZOZ-u, a tym samym niewielka kwota pozwoli spłacić zadłużenie SPZOZ w Likwidacji, bo część tych kwot z przychodów , które będą z kontraktów pokryje bieżące koszty działalności SPZOZ w Likwidacji.
Skarbnik ponadto wyjaśnił, że biznes plan zakłada, że spółka może przerzucić środków własnych wypracowanych z kontraktu na rzecz SPZOZ w Likwidacji w kwocie 300 tys.zł.
rocznie. Skarbnik stwierdził również, aby jak najszybciej zacząć rozmowy na temat zadłużenia SPZOZ-u w Likwidacji, gdyż im szybciej uporamy się z długiem tym większe szanse istnieją na jego zmniejszenie podczas negocjacji z wierzycielami.
Im szybciej zadłużenie SPZOZ zostanie spłacone tym szybciej można zakończyć proces likwidacji.
Kolejno głos zabrał radny Piotr Wiecha, który stwierdził, że odbył rozmowę z Ordynatorem Oddziały Ginekologicznego po której stwierdził, że opinia jest bardzo pozytywna.
Zdaniem Ordynatora jak poinformował radny pracę na oddziale można tak zorganizować,
aby nie przynosił on strat. Już w chwili obecnej oddźwięk pacjentów jest bardzo pozytywny.
Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że jedną sprawą jest polepszenie organizacji pracy, drugą zaś poprawienie image i wyglądu szpitala oraz nakładów jakie zostały w ostatnim czasie poniesione na odremontowanie oddziału. Zdaniem radnego diametralna różnicą jest wejście do odnowionego oddziału, a doprowadzenie go do takiego stanu używalności jaki jest obecnie. Na całość opinii zdaniem radnego mimo wszystko wpływa odbiór estetyczny.
Radny Leszek Krzyżanowski zapytał dlaczego przy wypowiedzeniach z pracy nie brano pod uwagę aspektów moralnych czego przykładem jest fakt, że pielęgniarki posiadające na utrzymaniu dwójkę dzieci pozostały bez środków do życia. Ponadto radny stwierdził, że dotarły do niego takie sygnały od pracowników SPZOZ, że osoby, które złożyły pozwy do sądu nie znajdą zatrudnienia w nowej spółce.
Pan Wicestarosta stwierdził, że do sądu pozwy z tytułu ,,203” złożyło 90% pracowników
i w takim wypadku nie byłoby na dzień dzisiejszy pracowników, a tak nie jest.
Przewodniczący Komisji poddał projekty uchwał pod głosowanie. W drodze głosowania za głosowało 6 członków komisji, wstrzymał się 1 nie stwierdzono głosów przeciw.
Innych zapytań do materiałów nie wniesiono.
Ad.4.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Mariusz Pieńkowski