Protokół Nr XVII/2004

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 30 marca 2004r.

 

Sesję otworzył o godzinie 1200 Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku –
Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne. W sesji uczestniczyli wszyscy radni – Rada Powiatu obradowała w pełnym składzie.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z tym poddano porządek pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 16 radnych, którzy jednogłośnie przyjęli następujący porządek XVII sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołów z XV i XVI sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,

b/ określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych na 2004r.,

c/ założenia technikum uzupełniającego,

d/ założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego,

e/ zmiany uchwały Nr XXXII/257/2002 Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 24 stycznia 2002r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół i placówek

kształcenia ustawicznego w powiecie kluczborskim,

f/ zmiany uchwały Nr VIII/46/99 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 maja 1999r.
w sprawie przyjęcia do prowadzenia zadań z zakresu Gminy Kluczbork,

g/ wyboru biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego

Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,

h/ zmiany składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,

i/ zmiany składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,

j/ nieodpłatnego przekazania nieruchomości stanowiących własność Powiatu

Kluczborskiego na rzecz Gminy Wołczyn,

k/ wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczenia pawilonu

o pow. 108,22 m2 położonego przy ul. Waryńskiego oraz garażu o pow. 75,53m2

położonego przy ul. Byczyńskiej na rzecz Tadeusza Badera Firma Handlowo-Usługowa

“Badera” Dalachów 354,

l/ przyjęcia jako zasadnej skargi Pana Jana Lech na działania Kierownika Powiatowego

Urzędu Pracy w Kluczborku w związku z wydaniem postanowienia o zawieszeniu

postępowania dotyczącego przyznania świadczenia przedemerytalnego,

ł/ odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę,

m/ rozpatrzenia informacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

w Kluczborku o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2003r.,

n/ zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Kluczborku za 2003r.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

Publicznego za 2003r.

6.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

7.Wolne wnioski i zapytania.

8.Zamknięcie obrad.

 

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołów z XV zwyczajnej i XVI nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu. Do protokołów radni nie wnieśli zapytań, w związku
z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 16 radnych, Rada Powiatu 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się przyjęła oba protokoły.

Do punktu 2 porządku obrad

Radny Władysław Zawadzki zapytał jak wygląda obecnie sytuacja prawna Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku. W związku z różnymi informacjami wśród mieszkańców naszego powiatu, radny poprosił również o wyjaśnienie co jest prawdą – czy to, że w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w Wołczynie zostanie zwiększona liczba łóżek, czy to, że zostanie on zamknięty.

Radny Leszek Krzyżanowski nawiązując do ostatniej – nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu
w dniu 26 lutego 2004r., zapytał dlaczego przy jej zwołaniu nie zostały spełnione warunki określone w pkt 2 i 3 § 19 załącznika nr 3 statutu Powiatu Kluczborskiego.

Radna Irena Kielar zapytała czy prawdą jest, że siedziba pogotowia ratunkowego zostanie przeniesiona na ul. Ligonia w Kluczborku. Radna poprosiła o wyjaśnienie dlaczego akurat wybrano to miejsce i kto podjął taką decyzję.

Innych zapytań radni nie wnieśli.

Do punktu 3a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r. Przedstawione w tym projekcie zmiany wynikają

z otrzymania przez powiat ostatecznych wielkości planowanych subwencji i dotacji. Ogółem zwiększenie planu dochodów i planu wydatków budżetu powiatu stanowi kwotę 553.775,-zł. Zmniejszona została natomiast część oświatowa subwencji ogólnej o kwotę 32.225,-zł. oraz planowana dotacja na ubezpieczenia zdrowotne osób pozostających bez pracy o kwotę 187.000,-zł. Zwiększono dotację na gospodarkę leśną o 2.000,-zł. i dotację na działalność bieżącą i wydatki inwestycyjne Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej

w Kluczborku o kwotę 771.000,-zł. Inne zmiany w budżecie dotyczą planu przychodów

i wydatków środków specjalnych na 2004r. oraz planu przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do projektu przedmiotowej uchwały załączono ponadto nowe zapisy w planie wydatków remontowych realizowanych przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku.

Do projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 17 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się, zaakceptowała proponowane zmiany

w budżecie powiatu, podejmując tym samym uchwałę Nr XVII/113/2004.

Do punktu 3b porządku obrad

Zebrani zapoznali się kolejno z projektem uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2004r. Podziału środków finansowych Funduszu dokonał Zarząd PFRON w lutym 2004r., jednak Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku po rozpoznaniu niezbędnych potrzeb proponuje dokonanie zmian w podziale tych środków. Ogólna wielkość tych środków stanowi kwotę 998.628,-zł., z czego 294.278,-zł. przeznacza się na zadania z zakresu zatrudniania

i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, a 704.350,-zł na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej.

Radna Irena Kielar zapytała czy PCPR posiada środki finansowe na zawieranie 5-letnich umów na zatrudnianie osób niepełnosprawnych. Radna poprosiła również o informację czy
z kwoty 6.000,-zł, zaplanowanej na dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych skorzysta np. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku lub Szkoła Podstawowa Nr 5 czy Przedszkole Nr 2 w Kluczborku, gdzie znajdują się oddziały integracyjne.

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku wyjaśniła, że w budżecie jednostki na zatrudnianie osób niepełnosprawnych przeznaczono kwotę 20.000,-zł. Jednak
ze względu na zmianę zasad refundacji tworzenia takich miejsc pracy, w naszym powiecie obserwuje się bardzo małe zainteresowanie taką formą pomocy osobom niepełnosprawnym. W roku 2003 nie złożono ani jednego wniosku w ramach rehabilitacji zawodowej tych osób.

Dyrektor PCPR wyjaśniła ponadto, że wnioski o dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji
i turystyki osób niepełnosprawnych złożyła Szkoła Podstawowa Nr 5 oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku. Jednostki te otrzymają dofinansowanie na w/w cel.

Innych zapytań do przedmiotowego projektu nie wniesiono, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Rada Powiatu, w obecności

18 radnych, jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęła uchwałę Nr XVII/114/2004 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków PFRON w Powiecie Kluczborskim w 2004r.

Do punktu 3c porządku obrad

Kolejno zebrani zapoznali się z projektem uchwały w sprawie założenia technikum uzupełniającego. O założenie publicznej szkoły dla dorosłych – 3-letniego technikum uzupełniającego wystąpił Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Planowane jest założenie tej szkoły z dniem
1 września 2004r. i włączenie jej w skład Zespołu.

Do projektu tej uchwały radni nie wnieśli zapytań. W obecności 18 radnych Rada Powiatu przystąpiła do głosowania. Jednogłośnie, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się radni podjęli uchwałę Nr XVII/115/2004 w sprawie założenia technikum.

Do punktu 3d porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił następny projekt uchwały – w sprawie założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego. Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
Nr 1 w Kluczborku wystąpił z wnioskiem o utworzenie tej szkoły, po uprzednim przeprowadzeniu rozpoznania wśród uczniów zasadniczych szkół zawodowych. Uczniowie zadeklarowali chęć dalszej nauki w 2-letnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym. Założenie tej szkoły planowane jest z dniem 1 września 2004r. i podobnie jak w poprzedniej uchwale zostanie ona włączona do Zespołu.

Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań, w związku z tym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 19 radnych, Rada Powiatu jednogłośnie, 19 głosami za,

przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się podjęła kolejną uchwałę

Nr XVII/116/2004 w sprawie założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego.

Do punktu 3e porządku obrad

Następnym projektem przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był projekt uchwały
w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/257/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia
24 stycznia 2002r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół i placówek kształcenia ustawicznego w powiecie kluczborskim. Projekt ten jest konsekwencją dwóch poprzednich uchwał i wprowadza nowe szkoły czyli liceum ogólnokształcące uzupełniające oraz technikum uzupełniające, do “Planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i placówek kształcenia ustawicznego w powiecie kluczborskim”.

Do projektu radni nie wnieśli uwag. W obecności 19 radnych Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Rada jednogłośnie, 19 głosami za, przy braku głosów przeciw

i braku głosów wstrzymujących się, podjęła uchwałę Nr XVII/117/2004 przyjmując zmiany

w planie sieci szkół powiatu kluczborskiego.

Do punktu 3f porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady zapoznał zebranych z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/46/99 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 maja 1999r. w sprawie przyjęcia do prowadzenia zadań z zakresu Gminy Kluczbork. Projekt powyższy został przygotowany na wniosek Burmistrza Miasta Kluczborka i dotyczy uzgodnienia w sprawie nieodpłatnego korzystania przez uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku
z hali widowiskowo-sportowej oraz płatności przez Gminę Kluczbork za naukę drugiego języka obcego w Publicznym Gimnazjum Nr 1 w Kluczborku. Przez podjęcie tej uchwały Rada upoważni Zarząd Powiatu do podpisania porozumienia z Burmistrzem Miasta Kluczborka.

Radni nie wnieśli zapytań do projektu. W obecności 19 radnych, w drodze głosowania – 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i braku głosów wstrzymujących się, Rada Powiatu jednogłośnie podjęła kolejną uchwałę – Nr XVII/118/2004 w powyższej sprawie.

Do punktu 3g porządku obrad

Zebrani zapoznali się następnie z projektem uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku.

W uzasadnieniu do projektu uchwały wyjaśniono, że do kluczborskiego SPZOZ wpłynęły oferty trzech podmiotów, uprawnionych do przeprowadzania badań sprawozdań finansowych. Likwidator SPZOZ wybrał ofertę Agencji Biegłych Rewidentów “BADEX”.

Radny Adam Martyniszyn powiedział, że dotychczasowe kontrole przeprowadzane w SPZOZ w Kluczborku nie określały jednoznacznie majątku, jakim zakład dysponował. W momencie rozpoczęcia procesu likwidacji zakładu Pani Likwidator nie potrafiła ustalić co jest własnością SPZOZ. Zdaniem radnego nie były to kontrole rzetelne, nie sporządzano

też spisu z inwentarza, więc nie ma na dzień dzisiejszy rzetelnego spisu majątku SPZOZ. Radny uważa, że było to złe działanie poprzedniego kierownictwa zakładu, które powinno wykonywać regularnie czynności kontrolne w zakresie majątku, a teraz należy wyciągnąć konsekwencje na drodze służbowej wobec winnych. Radny Adam Martyniszyn powiedział, że należy zinwentaryzować cały sprzęt i z wnioskiem w tej sprawie wystąpić
do Likwidatora SPZOZ w Kluczborku. Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnikowi Powiatu, który stwierdził, że wypowiedź radnego nie jest właściwie związana
z omawianym teraz projektem uchwały. Skarbnik powiedział, że obecne kierownictwo zakładu uznało poprzedniego biegłego rewidenta za osobę mało wiarygodną i zdecydowało się wybrać innego, pomimo tego, że poprzedni rewident wykonując badania sprawozdań finansowych zakładu w ostatnich latach wystawiał pozytywne opinie, a Rada Powiatu na ich podstawie przyjmowała sprawozdania i bilans. Skarbnik Powiatu przychylił się do propozycji radnego, aby wystąpić do Likwidatora SPZOZ z wnioskiem o zinwentaryzowanie majątku zakładu. Wyjaśnił również, że zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości inwentaryzacja musi być przeprowadzona raz na koniec każdego roku, z tym, że co 4 lata musi być ona przeprowadzana drogą spisu z natury – tzw. inwentaryzacja pełna, a w innych okresach metodą potwierdzania sald. Tego elementu pracy u poprzedniego biegłego rewidenta brakowało. Obecnie jest sporządzony pełny spis z natury na dzień otwarcia likwidacji SPZOZ. Dokumenty z tego spisu podlegać teraz będą rozliczeniu i jeżeli wykazane zostaną różnice to będą to podstawy do wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych. Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że w momencie obejmowania przez Panią Jażdż-Zaleską funkcji Dyrektora zakładu powinien zostać sporządzony tzw. bilans otwarcia.

Skarbnik wyjaśnił, że przy przejmowaniu stanowiska kierowniczego nie ma obowiązku wykonywania inwentaryzacji, jest protokolarne przekazanie ewidencji środków trwałych /spisów inwentarzowych/, która sporządzona jest w każdym zakładzie. Nowy dyrektor jednostki może zarządzić przeprowadzenie inwentaryzacji, ale nie ma takiego obowiązku. Sprzęt figurujący w spisie środków trwałych SPZOZ został przez odpowiednie służby zebrany i spisany z określeniem wszelkich informacji o nim - datą zakupu, wartością wyjściową, wartością księgową netto czyli po odliczeniu amortyzacji, z wyliczeniem stawek amortyzacji, a ponadto został on poddany wycenie przez uprawnionego rzeczoznawcę. Dopiero na tej podstawie wiadomy sprzęt został wniesiony do spółki. Problemem jest jedynie rozliczenie inwentaryzacji drobnego sprzętu /szafki, biurka, meble, itp./, ze sprzętem medycznym nie ma problemu.

Radny Leszek Krzyżanowski nie zgodził się całkowicie z wypowiedzią Skarbnika

i przypomniał, że niedawno poruszana była sprawa EKG i inhalatora, które zaginęły. Okazało się, że inhalator już się znalazł, natomiast EKG nie. Dyrekcja SPZOZ zapewniała, że sprawę zaginięcia EKG zgłoszono do prokuratury, ale radny został w prokuraturze poinformowany, że nikt nie złożył doniesienia w tej sprawie. Jeśli jednak tak było, to radny chciałby otrzymać kserokopię złożonego do sądu pisma. Zdaniem radnego sprawa sprzętu medycznego nie jest do końca uregulowana.

Radny Adam Martyniszyn powiedział, że jego wcześniejsza wypowiedź zmierzała do tego, aby po zakończeniu badania sprawozdania SPZOZ przez biegłego rewidenta, Komisja Zdrowia, a następnie cała Rada Powiatu otrzymała pełną informację co do sprzętu medycznego i majątku SPZOZ w czasie jego likwidacji.

Skarbnik Powiatu dodał, że propozycja radnego zgodna jest z obowiązującymi przepisami prawa. Opinia biegłego rewidenta wraz z bilansem, rachunkiem zysków i strat oraz dokumentami towarzyszącymi jest co roku składana Radzie Powiatu i tak też będzie w tym roku. Na zakończenie swojej wypowiedzi Skarbnik dodał, że nieścisłości dotyczące sprzętu wynikają z nierzetelnej pracy poprzedniego rewidenta.

Innych zapytań do projektu nie wniesiono, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 19 radnych, jednogłośnie, 19 głosami za,
przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła uchwałę

Nr XVII/119/2004 w sprawie wyboru biegłego rewidenta.

Do punktu 3h porządku obrad

 

Kolejno został przedstawiony zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku. Projekt tej uchwały został przygotowany w związku ze złożeniem rezygnacji z członkostwa

w Radzie Społecznej przez Pana Jarosława Kielara – przedstawiciela Gminy Kluczbork.

Radny Adam Martyniszyn powiedział, że rezygnacja Pana Jarosława Kielara z prac
w Radzie Społecznej SPZOZ jest chyba zgodna z wolą większości radnych Rady Miejskiej
w Kluczborku i należy ją uszanować. Radny stwierdził też, że w piśmie Pana Kielara brakuje argumentacji t
akiej decyzji.

Innych uwag do projektu nie wniesiono. W obecności 19 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada powiatu przyjęła rezygnację

Pana Jarosława Kielara z członkostwa w Radzie Społecznej SPZOZ w Kluczborku. Jednocześnie Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XVII/120/2004 w sprawie zmiany składu Rady Społecznej.

Do punktu 3i porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ
w Kluczborku. W projekcie uchwały proponuje się powołać do składu Rady Społecznej Pana Henryka Fraszka – nowego przedstawiciela Gminy Kluczbork, w związku z rezygnacją dotychczasowego – Pana Jarosława Kielara.

Radni nie wnieśli uwag ani zapytań do przedstawionego projektu, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 19 radnych, przy

4 głosach za, 14 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu w Kluczborku odrzuciła przedmiotowy projekt i nie podjęła uchwały w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3j porządku obrad

Kolejno zebrani zapoznali się z projektem uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Wołczyn.

Projekt tej uchwały został przygotowany w związku z wnioskiem Burmistrza Miasta Wołczyn o przekazanie na rzecz gminy 4 działek, będących w dotychczasowym użytkowaniu SPZOZ w Kluczborku. Gmina Wołczyn planuje wprowadzić zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego oraz uregulować sprawy zaległości podatkowych SPZOZ wobec gminy poprzez przejęcie tych działek. Zarząd Powiatu w Kluczborku wystąpił w przedłożonym Radzie projekcie z propozycją przekazania gminie 2 działek. Pozostałe 2 działki będą nadal własnością powiatu. Projekt uchwały dotyczy działki nr 133/1 k.m. 3 o pow.0,1222 ha

i działki nr 133/6 k.m. 3 o pow. 0,0544 , położonych w obrębie Wołczyn.

Do projektu radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 19 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw

i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada powiatu podjęła uchwałę Nr XVII/121/2004

w sprawie nieodpłatnego przekazania nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Wołczyn.

Do punktu 3k porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały - w sprawie wyrażenia zgody

na dzierżawę na okres 10 lat pawilonu położonego przy ul. Waryńskiego w Kluczborku

na rzecz Firmy Handlowo-Usługowej “Badera”. Firma ta wynajmuje już w/w pawilon, będący własnością powiatu – Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku, co przynosi tej szkole dodatkowe dochody. W związku
z planowanymi przez firmę “Bad
era” pracami modernizacyjno-remontowymi
w wynajmowanym pawilonie, Zarząd Powiatu proponuje, aby pozytywnie rozpatrzyć wniosek Pana Tadeusza Badery – właściciela firmy i wyrazić zgodę na 10-letnią dzierżawę pomieszczenia.

Do przedmiotowego projektu nie wniesiono zapytań. W drodze głosowania, w obecności
18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i braku głosów wstrzymujących się, Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVII/122/2004 w powyższej sprawie.

Do punktu 3l porządku obrad

Kolejno Przewodniczący przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia

jako zasadnej skargi Pana Jana Lech na działania Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy
w Kluczborku w związku z wydaniem postanowienia o zawieszeniu postępowania dotyczącego przyznania świadczenia przedemerytalnego. Skarga Pana Jana Lech była przedmiotem obrad Komisji Rewizyjnej w dniu 30 stycznia 2004r. Komisja po zapoznaniu się z dokumentacją w sprawie oraz wyjaśnieniami Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy
i pełnomocnika Pana Jana Lech, uznała skargę za zasadną i w związku z tym przygotowano niniejszy projekt.

Do projektu radni nie wnieśli zapytań. W drodze głosowania, w obecności 18 radnych,

14 głosami za, przy 2 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu uznała skargę za zasadną, podejmując uchwałę Nr XVII/123/2004 w tej sprawie.

Do punktu 3ł porządku obrad

Następnym projektem przedstawionym Radzie był projekt uchwały w sprawie odpowiedzi
do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę. Do projektu uchwały załączono odpowiedź na skargę złożoną przez pracowników Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku na uchwałę Nr X/75/2003 Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 28 sierpnia 2003r. w sprawie zmiany regulaminu wynagradzania nauczycieli.

W odpowiedzi na skargę wnosi się o jej oddalenie w całości.

Radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym poddano projekt pod głosowanie.
W obecności 18 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 3 głosach wstrzymujących się podjęto uchwałę Nr XVII/124/2004 w sprawie udzielenia odpowiedzi

do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na powyższą skargę.

Do punktu 3m porządku

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały – w sprawie rozpatrzenia informacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2003r. Informacja powyższa dotyczy zagadnień epidemiologii, higieny komunalnej, higieny żywności i żywienia, higieny dzieci
i młodzieży, narażenia pracowników na czynniki szkodliwe dla zdrowia, występujące

na stanowiskach pracy, zapobiegawczego nadzoru sanitarnego oraz oświaty zdrowotnej
i promocji zdrowia na terenie naszego powiatu.

Do projektu radni nie wnieśli zapytań. W obecności 18 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła informację
o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2003r. podejmując w tej sprawie uchwałę Nr XVII/125/2004.

Do punktu 3n porządku obrad

Ostatnim projektem przedłożonym Radzie na XVII sesji był projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Kluczborku w 2003r. Sprawozdanie zawiera ogólne informacje o działalności Rzecznika, realizacji jego zadań wynikających z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz wykonywaniu innych zadań określonych w odrębnych przepisach.

Do sprawozdania nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia powyższego sprawozdania. W obecności
18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i braku głosów wstrzymujących się, Rada Powiatu podjęła jednogłośnie uchwałę Nr XVII/126/2004 zatwierdzając sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kluczborku za 2003r.

Do punktu 4 porządku obrad

Na zapytanie radnego Leszka Krzyżanowskiego wniesione w pkt. 2 porządku sesji, Starosta Kluczborski powiedział, że radny otrzyma pisemne wyjaśnienie dotyczące zwołania nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w dniu 26 lutego 2004r.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady i nawiązując do zapytania radnego Władysława Zawadzkiego w sprawie dalszego funkcjonowania Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego
w Wołczynie, odczytał zebranym fragment artykułu z Nowej Trybuny Opolskiej
z 29.01.2004r. W artykule tym zamieszczono wypowiedź mieszkanki Wołczyna, która stwierdziła, że jeden z radnych powiatowych – mieszkaniec Gminy Wołczyn, informował innych mieszkańców gminy o mającej nastąpić likwidacji ZOL. Przewodniczący Rady
po przeczytaniu artykułu zapytał 4 radnych mieszkających na terenie Gminy Wołczyn

czy udzielali takiej informacji współmieszkańcom gminy. Wicestarosta – radny Mieczysław Czapliński oraz radni - Mariusz Pieńkowski, Adam Martyniszyn i Mieczysław Garbowski,

oświadczyli, że nie udzielali nikomu informacji na temat likwidacji ZOL w Wołczynie. Radny Leszek Krzyżanowski stanowczo zaprotestował przeciw zadawaniu radnym takich pytań i poprosił o wskazanie przepisów prawa, które pozwalają Przewodniczącemu na takie działania w trakcie obrad. Z związku z tym, że radny Leszek Krzyżanowski kilkakrotnie wyrażał swój sprzeciw, przerywając wypowiedzi innych radnych, Przewodniczący Rady odebrał radnemu głos.

Radny Mariusz Pieńkowski oprócz zapewnienia, że nikomu nie udzielał informacji na temat likwidacji ZOL, stwierdził, że sprawa ta była już poruszana na ostatnim posiedzeniu Komisji Budżetu. Radny stwierdził, że niektórzy mieszkańcy Gminy Wołczyn pytali go czy prawdą jest planowana likwidacja w/w placówki, bo taka informacja obiegła gminę.

Następnie głos zabrał Starosta Kluczborski i powiedział, że w związku z przekształcaniem SPZOZ w Kluczborku już od dawna rozpowszechnianie są wśród mieszkańców naszego powiatu nieprawdziwe informacje i plotki. Zdaniem Starosty są to metody “walki” różnych ludzi przeciwko przekształceniu zakładu. Starosta wyjaśnił, że budynek ZOL jako jedyna nieruchomość została wniesiona aportem do spółki pn. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A.

w Kluczborku i w ramach restrukturyzacji zakładu musi dalej funkcjonować, bo takie były założenia planu restrukturyzacji. Zapewnił również, że prowadzone są działania w celu zwiększenia ilości łóżek w ZOL oraz uruchomienia tam rehabilitacji.

Radny Adam Martyniszyn dodał, że właśnie takie są oczekiwania mieszkańców Gminy Wołczyn.

Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i ponownie wyraził swój protest
co do wypytywania radnych na forum podczas sesji, w sprawie przekazywania do opinii publicznej informacji. Stwierdził też, że radni są przecież przedstawicielami społeczeństwa

i obowiązkiem radnych jest udzielanie wszelkich informacji dotyczących pracy Rady Powiatu. Radny ponadto poprosił o zaprotokołowanie, że Pan Przewodniczący nie udzielił radnemu odpowiedzi na pytanie na jakiej podstawie prawnej Przewodniczący Rady “przepytuje” radnych podczas sesji.

Następnie głos zabrał Starosta Kluczborski i w odpowiedzi na zapytanie radnej Ireny Kielar wyjaśnił, że w związku z przejęciem pogotowia ratunkowego przez firmę Falck, firma ta decyduje o lokalizacji siedziby pogotowia. Przejęcie pogotowia przez obcą firmę wynika
z konieczności szukania przez spółkę PCZ oszczędności.

Kolejno głos zabrał Wiceprezes PCZ w Kluczborku i wyjaśnił, że z chwilą przejęcia działalności ratunkowej firma Falck sama zadecydowała gdzie i jakie pomieszczenia będzie dzierżawić. Spółka PCZ proponowała firmie swoje pomieszczenia, gdzie dotychczas było pogotowie, ale kierownictwo firmy zadecydowało jednak, że przy ul. Ligonia znajdzie się nowa jego siedziba.

Do punktu 5 porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2003r. Komisja ta realizuje zadania starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych

w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, a Starosta zobowiązany jest do corocznego składania sprawozdania z jej działalności.

Do sprawozdania radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 3 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie
z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2003r.

Do punktu 6 porządku obrad

Kolejno zebrani zapoznali się ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu z działalności za okres

od 19.01.2004r. do 11.03.2004r.
Głos zabrał radny Adam Martyniszyn i poruszył sprawę wydania przez powiat kwartalnika

-“Kluczborski Informator Powiatowy”. Radny stwierdził, że jest to dobre i ciekawe pismo,

ale nakład jego zbyt duży, a koszt wydania zbyt wysoki. Radny zasugerował również,
że wydanie tego kwartalnika jest być może celowym działaniem przed wyborami do sejmu

i samorządu. Jeśli tak jest, to zdaniem radnego szkoda jest pieniędzy społecznych na takie działania, tym bardziej, że wydawane są już inne periodyki dotyczące w części naszego powiatu. Radny Adam Martyniszyn powiedział, że jeśli nadal będzie on wydawany,

to powinny się w nim znaleźć informacje dotyczące powiatu i pracy Rady Powiatu. Ważnym tematem, który mógłby się w nim znaleźć jest np. zagrożenie środowiska wiejskiego oraz rolnictwo po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

Innych uwag do sprawozdania Zarządu Powiatu radni nie wnieśli. W drodze głosowania,

w obecności 18 radnych – 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 3 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

za okres od 19.01.2004r. do 11.03.2004r.

Do punktu 7 porządku obrad

Radny Leszek Krzyżanowski ponownie poruszył sprawę przeniesienia siedziby pogotowia ratunkowego na ul. Ligonia w Kluczborku i zapytał czy w całym tym przedsięwzięciu uwzględniono to, że pogotowie będzie znajdować się pomiędzy blokami mieszkalnymi,

gdzie są drogi wewnętrzne, po których odbywa się ruch pieszych oraz ich pojazdów.

Zdaniem radnego takie usytuowanie pogotowia jest nielogiczne i może też stwarzać niebezpieczeństwo dla mieszkańców. Radny obawia się niezadowolenia i skarg mieszkańców albo jakiegoś nieszczęśliwego wypadku wewnątrz osiedla.

Wiceprezes PCZ powiedział, że firma Falck będzie takie problemy rozwiązywać. Dodał jeszcze, że siedziba pogotowia przy ul. Ligonia jest siedzibą tymczasową, bo docelowo będzie się ona znajdować przy ul. Krakusa, obok siedziby straży pożarnej w Kluczborku.
Następnie głos zabrał Starosta i zaproponował, aby zapytanie radnego Krzyżanowskiego skierować do kierownictwa firmy Falck. Przewodniczący Rady poparł propozycję Starosty

i powiedział, że zapytanie w sprawie zostanie przekazane firmie Falck.

Kolejno, ponownie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że należy poinformować nasze społeczeństwo o tym, że siedziba pogotowia przy ul. Ligonia jest tylko tymczasowa i również o tym , że docelowo znajdzie ona się przy straży pożarnej.

Następnie głos zabrał radny Andrzej Jung i powiedział, że popiera wypowiedź radnego Krzyżanowskiego. Radny uważa, że np. policja powinna wydać w tej sprawie swoją opinię.

Nawiązując do wcześniejszej wypowiedzi radnego Adama Martyniszyna w sprawie informatora powiatowego, radny Jung powiedział, że taka gazeta jest potrzebna. Pierwszy numer informatora wyjaśnił wiele nieścisłości i wątpliwości, szczególnie tych, które dotyczą funkcjonowania Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku. Radny wyraził nadzieję,

że w następnych jego wydaniach znajdą się informacje ważne i ciekawe.

Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski i powiedział radnemu Martyniszynowi, że sprawy rolnictwa, o których mówił wcześniej, są Staroście bardzo bliskie i na pewno znajdą się

w kolejnych numerach informatora. Następnie Starosta nawiązał do planowanego wyjazdu delegacji z naszego powiatu do zaprzyjaźnionego powiatu w Niemczech w dniach 14-17 kwietnia br. i zaproponował, aby jak przy poprzednich takich wyjazdach koszty przejazdu zostały pokryte z diet radnych. Poprosił radnych, aby wypełnili oświadczenia w tej sprawie. Następnie Starosta krótko przedstawił sprawy organizacyjne wyjazdu /czas i miejsce wyjazdu oraz powrotu/. Złożył również wszystkim zebranym życzenia świąteczne z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych.

Przewodniczący Rady Powiatu także złożył wszystkim zebranym oraz ich rodzinom życzenia świąteczne. Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 8 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku sesji Przewodniczący Rady Powiatu podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 1320 zamknął XVII sesję Rady Powiatu.

 

Protokołowała: Przewodniczący Rady

Katarzyna Stanisławska Maciej Mularczyk