Protokół Nr 16/2017

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 20 listopada 2017 r.

Przewodniczyła- Celina Zając-Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej

 

Porządek posiedzenia:

 

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Kwartalna informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za III kwartał 2017 r. sporządzonej wg. stanu na 30 września 2017 r.

3. Zapoznanie z protokołem z kontroli przeprowadzonej w internacie WODiDZ w Kluczborku w dniu 30 października 2017 r. Wnioski pokontrolne.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Lista obecności w załączeniu

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Piotr Pośpiech-Starosta kluczborski,

2.      Jakub Goliński-Członek zarządu powiatu,

3.      Wanda Słabosz-Skarbnik powiatu.

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu, członków komisji oraz  przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia.    

Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie, pięcioma głosami za,  przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Pani Skarbnik przedstawiła kwartalną informację z wykonania budżetu powiatu za III kwartał 2017 r.

Jeżeli chodzi o dochody to na plan 78 498 559,77 wykonano dochody w kwocie 50 654 881,51 co stanowi 64,53 %, w tym dochody bieżące na plan 69 205 804,89 wykonano w kwocie 50 417 035,59 co stanowi 72,85 zł, a dochody majątkowe na plan 9 292 754,88 wykonano 237 845,92 co stanowi 2,56%. Jeżeli chodzi o przychody to na plan 7 914 455 zł wykonano 10 185 163,31 co stanowi 128,69 %. Jeżeli chodzi o wydatki to na plan 85 848 335,77 wykonano 57 906 478,62 co stanowi 67,45 %, w tym wydatki bieżące na kwotę 69 047 207,89 wykonano 50 925 561,36 co stanowi 73,75%, a wydatki majątkowe na plan 16 801 127,88 wykonano na kwotę 6 980 917,26 co stanowi 41,55%. Jeżeli chodzi o rozchody to na plan 564 679 wykonano 423 509,25 zł. co stanowi 75%. Radni nie wnieśli zapytań do powyższej informacji i jednogłośnie ją przyjęli.

 

Ad.3

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt protokołu z kontroli przeprowadzonej w dniu 13 listopada 2017 r. w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. Radny Piotr Włodarczyk zaznaczył, aby ująć do protokołu kwestię za małej ilości zatrudnionych pracowników wychowawców gdyż przy tej obsadzie dyrektor nie jest w stanie zapewnić wolnych niedziel wychowawcom, były w tej sprawie również zalecenia PIP po przeprowadzonej w jednostce kontroli. Radna Celina Zając stwierdziła, że jeżeli chodzi o dokumentację w WODiDZ jest wszystko w porządku,  natomiast nadal są skargi na kierownika internatu dotyczące stosunku pana kierownika jeżeli chodzi o pracę z młodzieżą. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że kontrola nie dotyczyła żadnych skarg, tylko merytorycznej pracy wychowawców internatu. Radna Celina Zając stwierdziła, że praca z młodzieżą nie jest łatwa, jest to również duża odpowiedzialność. Pan Starosta dodał, że uwagi dotyczące pracy wychowawców nie są udokumentowane, kontrola powinna być dłuższa, komisja mogłaby zobaczyć wszystkie miejsca, gdzie mieszka młodzież ze wschodu. Pan Starosta dodał, że na dzień dzisiejszy nie mamy takiej wiedzy. Jeżeli chodzi o kontrolę Państwowej Inspekcji Pracy to kontrola w jednostce nie wypadła źle, pan Starosta stwierdził, że jest kilka spraw które trzeba poprawić jednak większych uwag nie ma. Jeżeli chodzi o kwestię poruszoną przez radnego Piotra Włodarczyka a dotyczącą za małej ilości wychowawców w internacie i braku wolnych niedziel dla wychowawców to zatrudnienie wychowawców w internacie jest na odpowiednim poziomie,  w stosunku do liczebności grup, skąd bierze się ilość zatrudnionych wychowawców. Pan Starosta stwierdził, że  PIP zwrócił uwagę na dyżury weekendowe, i rzeczywiście taka sytuacja miała miejsce, sytuacja wyniknęła z niemożności pracy jednego z wychowawców w soboty, w związku z czym pracował on w każdą niedzielę, jednak jak wyjaśnił pan Starosta sytuacja została już wyjaśniona i uległa zmianie.  Pan Starosta dodał, że dodatkowo pracuje od listopada osoba na etacie pedagogicznym, która będzie wzmocnieniem dla zespołu wychowawców. Pan Starosta dodał, że w związku z tym, że jest dużo młodych wychowawców na wniosek komisji można  zorganizować cykl rad szkoleniowych. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że komisja postawiła wniosek po kontroli, że dyrektor nie posiada zgody na prace wychowawców w innej jednostce ale bez wiedzy czy ktoś z wychowawców jest w ogóle gdzie indziej zatrudniony, radny Wojciech Smolnik dodał, że w związku z tym  nie można  takiego wniosku stawiać, tylko najpierw trzeba się dowiedzieć czy są takie osoby. Radny Jakub Goliński stwierdził, że najpierw trzeba wiedzieć czy dyrektor ma takich pracowników, którzy pracują w innych jednostkach i jeżeli ma to wtedy dyrektor będzie mógł się do tego odnieść. Radny Jakub Goliński stwierdził, że kwestia jest rodzaju zatrudnienia w innej placówce, jaki rodzaj umowy posiada osoba wychowawcy zatrudniona w WODiDZ pracująca w innej placówce. Radny Jakub Goliński stwierdził, że trzeba zwrócić uwagę, że chodzi o pracę wychowawców w internacie a nie nauczycieli. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że wśród młodzieży z Ukrainy również są dzieci, które sprawiają kłopoty. Radna Urszula Adaszyńska stwierdziła, że trzeba z dwóch strony patrzeć na tą sprawę. Pan Starosta stwierdził, że na dzień dzisiejszy dużo zostało zrobione,  młodzież się uczy, ta placówka jest pod nasza ciągłą uwagą, cały czas prowadzimy rozmowy pod względem merytorycznym z dyrektorem, kierownikiem, wychowawcami, jednak trzeba pójść na szerszy kontakt z wychowawcami. Pan Starosta stwierdził, że dobrze, że komisja poszła na taka kontrolę, wynik kontroli daje mniej więcej obraz sytuacji i widać, że  nie jest ona prosta, młodzież jest bardzo różna i jest to bardzo delikatna materia.

 

Kolejno członkowie Komisji wystąpili z wnioskiem o przeprowadzenie cyklu rad pedagogicznych szkoleniowych z wychowawcami internatu WODiDZ w ciągu najbliższego czasu. Członkowie komisji jednogłośnie wniosek przegłosowali. Członkowie komisji po zapoznaniu się z projektem protokołu z kontroli, po wniesieniu poprawek, jednogłośnie zatwierdzili  protokół z naniesionymi poprawkami, z kontroli przeprowadzonej w internacie WODiDZ w dniu 13 listopada 2017 r. Kolejno Przewodnicząca komisji poruszyła kwestię braku dokumentacji młodzieży przyjeżdżającej z Ukrainy i Białorusi. Pan Starosta poinformował, że całą dokumentacją zajmuje się wydział edukacji i jest to prowadzone bardzo skrupulatnie, ponadto dokumenty w przypadku tej młodzieży są bardzo ważne, bez odpowiednich dokumentów młodzież nie może funkcjonować w naszym kraju. Pan Starosta stwierdził, że zwróci uwagę na powyższe naczelnikowi wydziału edukacji. Kolejna sprawą poruszoną przez Przewodnicząca komisji na wniosek Dyrektora WODiDZ jest zakup samochodu na potrzeby internatu WODiDZ. Pan Starosta poinformował, że kwestię samochodu trzeba będzie w najbliższym czasie załatwić ze względów bezpieczeństwa. Pan Starosta poinformował, że do przewożenia innych osób trzeba mieć zrobione badania. Pan Starosta poinformował, że zarząd myślio leasingu takiego samochodu, gdyż na dzień dzisiejszy w budżecie nie przewiduje się takiego zakupu, ale jest pomysł leasingu. Kolejna sprawa jaką poruszyła Przewodnicząca komisji  jest kwestia braku przygotowania pedagogicznego wielu nowozatrudnionych wychowawców, w związku z czym muszą być oni doszkalani. Pan Starosta stwierdził, że tylko w wyjątkowych sytuacjach zatrudnia się takiego pracownika i w tej sytuacji taka sytuacja istnieje. Kolejną sprawą jaka poruszyła Przewodnicząca komisji rewizyjnej  jest kwestia ubezpieczenia zdrowotnego młodzieży z Ukrainy i Białorusi. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który wyjaśnił, że jeżeli dana osoba  jest na wizie to musi być ubezpieczenie komercyjne dlatego też staramy się cały czas o karty czasowego pobytu, jednak Opolski Urząd Wojewódzki jest w stanie przyjąć około 10 osób w tygodniu, i stąd cały proces to trwa. Pan Starosta wyjaśnił, że aby móc korzystać z systemu ochrony zdrowia musi być karta czasowego pobytu wydawana na 12 miesięcy, dopiero wtedy możemy osobę ubezpieczyć w NFZ, proces trwa gdyż OUW przyjmuje 10, 15 osób na tydzień, wiąże się to z przeprowadzaniem całej procedury.  Pan Starosta wyjaśnił, że do tego czasu wykupujemy młodzieży ubezpieczenie komercyjne, jednak młodzież systematycznie wchodzi do ubezpieczenie w NFZ. Radny Jakub Goliński stwierdził,że sprawa wygląda w ten sposób, gdyż w ustawie zapomniano dopisać słowo uczeń i dlatego też młodzieży uczącej to nie obowiązuje. Pan Starosta poinformował, że zarząd przygotował na wniosek radnego Wojciecha Smolnika obliczenie dotyczące kwestii kosztów utrzymania młodzieży z Ukrainy i Białorusi w kontekście również przygotowania projektu budżetu powiatu na 2018 rok. Radny Jakub Goliński poinformował, że koszty rzeczowe to kwota około 880 tys. zł. na rok, pobyt uczniów z zagranicy, koszty wyżywienia - około 550 tys. w skali roku, 12 zł- osobodzień, media- około 75 tys. zł., koszty z tytułu przygotowywania większej ilości posiłków wg. stanu około 200 uczniów, koszty wynajmu budynku na ul. Kossaka- 55 tys. zł. w skali roku. Kwestia dot. ubezpieczenia, ubezpieczenie zdrowotne 47 zł na miesiąc, komercyjne około 74 zł. na ucznia - ubezpieczenie do momentu posiadania przez ucznia karty czasowego pobytu. Są to koszty policzone bardzo racjonalnie, wynoszą około 880 tys. zł. Do kosztów rzeczowych trzeba doliczyć koszty osobowe: zatrudniono 19 etatów pedagogicznych, pracownicy administracji i obsługi, zwiększyliśmy od 2018 r. – 2 stanowiska administracyjne: pracownik gospodarczy i sekretarz internatu oraz 4 stanowiska obsługowe. Ponadto trzeba było dotrudnić dwie osoby na kuchni przy ZSP Nr 1  w związku z przygotowaniem i rozwiezieniem większej ilości posiłków. Jeżeli chodzi o subwencję to spodziewana subwencja na rok 2018 to kwota około 4 058,469 zł. Spodziewana subwencja na 1 ucznia to około 10 tys. zł. Ponadto jest naliczana subwencja na rzecz dodatkowej godziny nauki języka polskiego, przez jeden rok, kwota około 8 tys. zł. na osobę. W roku 2018 subwencja niemalże pokrywa koszty. Pan Starosta dodał, że celem było utrzymanie w ryzach kosztów naliczonych na internat i to się udało. Pan Starosta dodał, że generalnie pieniędzy brakuje ale to co jest ważne, to fakt, że gdyby nie ten zabieg, sprowadzenie do naszych szkół uczniów ze wschodu, nie mielibyśmy tej subwencji, i musielibyśmy zwalniać ludzi. Gdyby było gimnazjum byłoby lżej jeżeli chodzi o budżet, jednak w tym okresie przejściowym jesteśmy w stanie iść do przodu i nie  dyskutujemy nad zwolnieniami. Pan Starosta dodał, że ważne jest, że  media się sprawą interesują, ostatnio ukazał się artykuł w gazecie prawnej, wywiad dotyczący nauki uczniów ze wschodu w szkołach powiatowych, z panem Starostą, w wywiadzie  ministerstwo edukacji przyznaje, że zna temat i przyznaje, że nie ma żadnego dodatkowego wsparcia dla samorządów oprócz subwencji. 

 

Ad.4

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła dzisiejsze  posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

  

 

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej

Celina Zając

 

 

 

 

  

Protokołowała

Katarzyna Hołdys