Protokół Nr 15/2017 z przebiegu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku
w Internacie Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego
w Kluczborku w dniu 30  października 2017 r.

 Jednostka kontrolowana:

Internat Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku.

Dyrektor jednostki-Wiesław Solarewicz,

Kierownik Internatu-Krzysztof Bednarski.

 

Kontrole przeprowadziła Komisja rewizyjna Rady Powiatu w składzie:

1.Celina Zając-przewodnicząca komisji,

2.Piotr Włodarczyk-zastępca przewodniczącej komisji,

3.Urszula Adaszyńska-sekretarz komisji,

4.Andrzej Kosmala-członek,

5.Wojciech Smolnik-członek.

Zakres kontroli:

1.      Statut placówki-zadania,

2.      Plan nadzoru pedagogicznego,

3.      Dziennik grup wychowawczych, warsztat pracy młodych wychowawców,

4.      Plan pracy wychowawczej z uwzględnieniem zagospodarowania czasu wolnego,

5.      Harmonogram pracy wychowawców, ilość oddziałów, ilość pracowników z obsługą, zgody Dyrektora na prace w innych placówkach lub jednostkach.

Przewodnicząca komisji rewizyjnej pani Celina Zając przedstawiła Plan kontroli Dyrektorowi jednostki kontrolowanej, jak również wyjaśniła cele kontroli, oraz, co wiąże się z powyższą kontrolą.       
Dyrektor jednostki przedstawił:  Statut placówki, Plany, Dzienniki, które są opracowywane i prowadzone bardzo dokładnie, wyjaśnił również, że obecność dzieci sprawdzana jest trzy razy dziennie, każdy wychowanek pełnoletni, gdy opuszcza internat lub miejsce pobytu w innym budynku, składa oświadczenie osobiście, gdzie wychodzi, a niepełnoletni posiadają oświadczenia od rodziców, również gdy wychodzą na zajęcia pozalekcyjne, wychowawcy maja kontakt z opiekunem danego zajęcia. Dziennik, który jest prowadzony przez wychowawców zawiera bardzo dokładnie opisane zdarzenia, które miały miejsce w ciągu pracy danego wychowawcy w określonych godzinach. Jak kolejny wychowawca rozpoczyna swoją zmianę widzi obraz pracy swojego poprzednika i wszystko co się wydarzyło, jeżeli chodzi o zachowanie uczniów i ich aktywność.  Na zapytanie członków komisji jak jest z wolnym czasem uczniów, kierownik Internatu odpowiedział, że w zasadzie uczniowie są tak zajęci, że z czasem wolnym jest problem, gdyż go raczej nie mają. Ponadto pan kierownik internatu wyjaśnił, że w internacie jest 25 wychowawców, jest to 8 grup wychowawczych, które podlegają pod kierownika internatu oraz, że w razie potrzeby organizowane są różnego rodzaju szkolenia oraz pomoc z zakresu pracy wychowawców.  Plan nadzoru kierownika internatu jest sporządzony w sposób prawidłowy z uwzględnieniem przepisów oświatowych.

W wyniku przeprowadzonej kontroli Komisja stwierdziła, że:

Ad. 1

Statut placówki jest zgodny z Ustawą o systemie oświaty /t.j. Dz. U. z 2016 r. , poz. 1943/,

Ad. 2

Plan nadzoru pedagogicznego jest zgodny z Ustawą o systemie oświaty /t.j. Dz. U. z 2016 r. , poz. 1943/,

Ad. 3

Komisja stwierdziła, że dzienniki są prowadzone przez wychowawców dokładnie,  określają zajęcia w czasie wolnym oraz stanowią dokument  monitorowania obecności mieszkańców internatu.

Ad. 4

Komisja po analizie Planu pracy wychowawczej z uwzględnieniem zagospodarowania czasu wolnego nie wniosła do powyższego żadnych zastrzeżeń.

Ad. 5

Komisja stwierdziła, że harmonogram pracy wychowawców układany jest co miesiąc systematycznie z uwzględnieniem doraźnych zastępstw.

 

W związku z wyjaśnieniami dyrektora, iż niektóre zatrudnione osoby na etatach wychowawców w internacie WODiDZ posiadają dodatkowe zatrudnienie  - zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające  ustawę - prawo oświatowe  /Dz. U. z 2017 r. poz. 60/ komisja zwróciła się z prośbą do dyrektora o wyjaśnienie i przedstawienie informacji na jakich zasadach powyższe osoby są zatrudnione w innych placówkach.
W związku z powyższym w tej sprawie Komisja wystosowała jedno zalecenie pokontrolne dotyczące pracy wychowawców internatu w innych placówkach, jednostkach.

Ponadto na prośbę Dyrektora jednostki kontrolowanej, komisja zwraca uwagę na:

-konieczność zakupu samochodu osobowo-dostawczego, w związku z dużą ilością uczniów w internacie WODiDZ,

- kwestię ubezpieczenia zdrowotnego dzieci z Ukrainy i Białorusi,

-kwestie nieposiadania przez część dzieci wymaganych dokumentów,

-kwestię nieprzygotowania pedagogicznego i  braku kwalifikacji do pracy z dziećmi nowozatrudnionych wychowawców, w związku z czym trzeba zapoznać nowych wychowawców z nowa pracą i nowymi obowiązkami.

Czas kontroli: 2,5 h.

 

Komisja w składzie:

 

Celina Zając-

Urszula Adaszyńska-

Piotr Włodarczyk-

Andrzej Kosmala-

Wojciech Smolnik-

 

Dyrektor WODiDZ w Kluczborku

 

Protokołowała:

Urszula Adaszyńska