Protokół Nr 14/2017

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 18 września 2017 r.

Przewodniczyła- Celina Zając-Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza Sprawozdania zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2017 r. i Informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego wraz z opinią RIO w Opolu o powyższym sprawozdaniu.

3.Kwartalna informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za II kwartał 2017 r. sporządzonej wg. stanu na 30 czerwca 2017 r.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Lista obecności w załączeniu

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu, członków komisji oraz  przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie, pięcioma głosami za,  przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Radny Piotr Włodarczyk poruszył kwestię rewitalizacji parku przy Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ul. Wołczyńskiej i zapytał co obejmowała rewitalizacja i za jaką kwotę została wykonana. Pani Skarbnik poinformowała, że rewitalizacja została wykonana za kwotę 150 tys. zł. w tym 147.500 zł. - za roboty, i 3 tys. zł. - inspektor nadzoru. Pani Skarbnik poinformowała, że w skład robót weszła m.in. wycinka krzewów, wycinka drzew, nasadzenie nowych drzew, odmładzanie 56 sztuk starych drzew, demontaż starego słupka ogrodzeniowego, frezowanie pni, sadzenie drzew starszych, sadzenie róż - 405 sztuk, krzewów - 288 sztuk, krzewów żywopłotowych-269 sztuk, ławki- 3 sztuki, remont powierzchni utwardzonej 111 m2. Radna Celina Zając zapytała jaka firma wykonywała to zadanie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że w przetargu wygrała firma z Radawia Artur Sykoś. Radna Celina Zając zapytała ilu było oferentów. Pani Skarbnik odpowiedziała, ze  dwóch. Radna Celina Zając zapytała kto odbierał wykonane zadanie. Pani skarbnik odpowiedziała, że specjalnie powołana komisja. Radna Celina Zając zaproponowała, aby zainteresowani sprawdzili naocznie jak wygląda sytuacja w tym parku.   Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła Sprawozdanie zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2017 r. i Informację o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego. Pani Skarbnik poinformowała, że jeżeli chodzi o opinie RIO o sprawozdaniu , to nie ma jej jeszcze w formie papierowej, gdyż Regionalna Izba Obrachunkowa ma problemy w wysyłaniem poczty, jednak pani kolegiantka RIO poinformowała telefonicznie, że opinia o powyższym sprawozdaniu jest pozytywna oraz, że  w najbliższym czasie zostanie wysłana, tak, że na kolejnych posiedzeniach komisji przed sesją będzie informacja o opinii. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła Kwartalną informację o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za II kwartał 2017 r. sporządzonej wg. stanu na 30 czerwca 2017 r. Dochody  na plan 81 779 376 zł wykonano 35 088 069,35, czyli 42,90%, w tym dochody bieżące na plan 68 047 829 wykonano 35 078 054,29 czyli 51,55 %, dochody majątkowe na plan 13 731 547 wykonano 10 015,06 co stanowi 0,07 %. Jeżeli chodzi o przychody to na plan 7 914 455 wykonano 8 373 006, 62 co stanowi 105,79%. Jeżeli  chodzi o wydatki to na plan 89 129 152 wykonano 41 161 227,34% co stanowi 46,18 %, w tym wydatki bieżące na plan 68 047 829 wykonano 35 461 612,01 co stanowi 52,11 %, wydatki majątkowe na plan 21 081 323 wykonano 5 699 615,33 co stanowi 27,04%. Jeżeli chodzi o rozchody to na plan 564 679 wykonano 282 339,50 co stanowi 50 % planu.  Pani Skarbnik wyjaśniła, że jeżeli chodzi o wykonanie  dochodów majątkowych na poziomie 0,07%, to wynikają z tytułu sprzedaży kilku drzew, odzyskanych przy remontowanych drogach, w tych dochodach zaplanowane są dotacje majątkowe, o których wiemy, że  w tym roku ich nie będzie, gdyż dotacja będzie dopiero w 2018 r. w pierwszym kwartale, więc kwota o ponad 7 mln. zł. jest mniejsza. Pani Skarbnik poinformowała, że wszystkie samorządy biorące udział w projekcie z niskiej emisji zaplanowały sobie wydatki na ten rok, jednak umowa została podpisana pod koniec czerwca i realizacja projektu, płatności będą w pierwszym kwartale 2018 roku, stąd też dochody z tego  pojawią się w I kwartale przyszłego roku. Jeżeli chodzi o plan 13 mln. to wiemy, że będziemy musieli go zmniejszyć. W dochodach majątkowych mamy zaplanowane 3 mln. zł. że sprzedaży majątku, będziemy musieli zrobić korektę planowania. Radny Wojciech Smolnik zapytał jak to się ma do całości budżetu. Pani skarbnik odpowiedziała, że te 3 mln. to miał to być nasz wkład do zapłaty za autobusy, skoro nie będzie tej płatności to nie będzie takiej potrzeby, stąd zmniejszą się wydatki majątkowe.  Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że o wydatki na autobusy będziemy się martwili w przyszłym roku. Pani Skarbnik odpowiedziała, że 85% jest dotacji, 15%  jest naszym wkładem, jest to kwota 3 mln. zł. rozłożona na 2018, 2019 rok, płatność, która miała być w roku 2017 będzie w 2018, płatność, która miała być w 2018 będzie  w 2019 r. Rany Piotr Włodarczyk stwierdził, że i tak będziemy musieli za to zapłacić. Pani Skarbnik stwierdziła, że jest niemożliwe znalezienie tych  około 3 mln. zł., na dzień dzisiejszy 8 autobusów zostało zamówione. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że za autobusy będziemy musieli zapłacić z dochodów bieżących. Pani Skarbnik stwierdziła, że jeżeli nie będziemy mieli dochodów majątkowych. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że z dochodów bieżących za autobusy nie będzie można tego zapłacić, gdyż dochody bieżące z wydatkami bieżącymi balansują się na styku. Pani Skarbnik stwierdziła, że budując budżet na 2018 rok, trzeba będzie znaleźć  dochody bieżące, zrobić tak, żeby nie wszystko poszło na wydatki bieżące. Pani Skarbnik poinformowała, że również ze względu na to ściąga się młodzież ze wschodu, żeby do oświaty nie trzeba było dopłacać. Pani Skarbnik stwierdziła, że do tej pory ponad 2 mln. dopłacaliśmy do oświaty, oprócz subwencji. Pani Skarbnik dodała, że subwencja wystarczała jedynie na wynagrodzenia, natomiast jeżeli chodzi o wydatki bieżące typu, energia, woda, itp., pieniędzy na wydatki bieżące trzeba było szukać w budżecie, powodowało to, że wydatki bieżące były na granicy z dochodami bieżącymi. Pani Skarbnik dodała, że dochodów majątkowych nie ma, oraz że trzeba szukać źródeł finansowania. Pani Skarbnik stwierdziła, że z tego powodu weszliśmy w ten projekt i jak byłoby wiadomo, że się przewrócimy to byśmy w niego nie wchodzili. Radna Celina Zając zapytała o deficyt. Pani Skarbnik poinformowała, że wykorzystane są środki w rachunku bieżącym dlatego, że kredyt który zaplanowaliśmy na ten rok w kwocie 6 mln. zł. został uruchomiony dopiero w lipcu, nie w pierwszym półroczu tak jak zakładaliśmy. W tej chwili jeden został splacony drugim, na pytanie radnego Piotra Włodarczyka co jest droższe pani Skarbnik odpowiedziała, że kredyt w rachunku bieżącym jest droższy. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że nie jest tak optymistycznie jak było na początku mówione. Twierdzenie, że musimy znaleźć środki, wydatki bieżące staramy od paru lat ściskać. Pani Skarbnik stwierdziła, że co roku powiat dopłacał do oświaty z budżetu kwotę około 3 mln. zł., poza subwencją. W ubiegłym roku 500 tys. zł. dostaliśmy dodatkowej subwencji za 4 miesiące, zmniejszyło to nasz własny udział  w oświacie, w tym roku na cały rok przyszła kwota 2 mln. zł. Pani Skarbnik dodała, że teraz jest kolejny nabór, który wprowadził 106 nowych uczniów z Ukrainy, na IV kwartał przyniesie to dodatkowe 500 tys. zł. Radny Wojciech Smolnik zapytał czy różnica między kosztami a wpływem subwencji na tych uczniów jest na plus dla nas. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, chociaż wiadomo, że utrzymanie uczniów z Ukrainy też wymaga nakładów kosztów.  Radny Wojciech Smolnik poruszył jeszcze kwestię mieszkania młodych dziewcząt z Ukrainy na ul. Kossaka.

 

Ad.3

 

Radna Celina Zając wystąpiła z wnioskiem  o przeprowadzenie kontroli doraźnej w internacie Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku w zakresie funkcjonowania internatu i organizacji pracy wychowawczej. Radna Celina Zając poinformowała, że Komisji Rewizyjna zwróci się do Przewodniczącego Rady, aby wystąpił z wnioskiem do Rady Powiatu na najbliższej sesji o wyrażenie zgody na przeprowadzenie powyższej kontroli doraźnej. Członkowie komisji jednogłośnie powyższy wniosek przyjęli. Radna Celina Zając stwierdziła, ze trzeba będzie powiadomić o planowanej kontroli dyrektora WODiDZ oraz pana Starostę. Radna Celina Zając wyjaśniła, że w czerwcu były skargi na kierownictwo internatu WODiDZ.  Radna Celina Zając wyjaśniła, że obecnie są trzy miejsca w których dzieci z Ukrainy mieszkają, należałoby to obejrzeć. Radna Celina Zając wyjaśniła, że  chodzi głównie o rozmowę i wyjaśnienie sprawy z dyrektorem i kierownikiem internatu WODiDZ, gdyż były sytuacje, gdzie wychowawcy próbowali interweniować ale nie byli słuchani przez kierownictwo internatu.  Radny Piotr Włodarczyk zapytał, czy przedmiotem kontroli będzie sprawa dotycząca dyrektora i kierownika czy ogólnie pójdziemy sprawdzić jak wygląda sytuacja jeżeli chodzi o dzieci z Ukrainy. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że komisja albo sprawdzi sytuację, która zaistniała, albo skontroluje jak wygląda sytuacja obecnie. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy była oficjalna skarga na kierownictwo internatu. Pani Skarbnik wyjaśniła, że oficjalnie skarga nie wpłynęła, jednak była interwencja Starosty, członka zarządu powiatu i naczelnika wydziału edukacji. Radny Wojciech Smolnik zaproponował, aby połączyć kontrolę z poznaniem strony finansowej, jaki jest koszt utrzymania, kto za to płaci, ponieważ na razie toczy się dyskusja w internecie , a jak toczy się w internecie to być może pojawią się pytania. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że część chłopców trenuje w MKS–ie, jednak przepisy są takie, że nie mogą oni oficjalnie grać w piłkę gdyż są tutaj bez rodziców. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że młodzież ta nie do końca czuje się Polakami, i nie do końca przepada za Polską, bez generalizowania. Członkowie komisji zaplanowali kontrolę w WODiDZ w Kluczborku na 30 października 2017 r. Ponadto Przewodnicząca komisji rewizyjnej zaproponowała zaproszenie Przewodniczącej komisji oświaty do wzięcia udziału w powyższej kontroli. Członkowie komisji wyrazili na powyższe zgodę.

 

Ad.4

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła dzisiejsze  posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej

Celina Zając

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys