Protokół Nr 23/2017
Z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 28 marca 2017 r.
Przewodniczył radny Norbert Waliczek – Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w kontekście działań Policji oraz analiza stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego z udziałem Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiolgicznej.
3.Analiza materiałów na XXIX sesję.
4.Informacja o stanie wdrażania reformy Ochrony Zdrowia.
5.Wolne wnioski.
6.Zamknięcie posiedzenia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Małgorzata Zabierowska - Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Kluczborku,
2.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,
3.Łukasz Gigiel - Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Kluczborku
4.Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.
Ad.1
Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Głos zabrał pan Łukasz Gigiel - Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Kluczborku, który przedstawił działalność Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku w 2016 roku. Generalnie dynamika przestępczości w powiecie kluczborskim generalnie spada, dotyczy to zwłaszcza rozbojów, kradzieży, pobić, włamań, rozbojów, tych zdarzeń jest oraz mniej, obserwuje się jednak wzrost wykroczeń, chodzi głównie o kradzieże, spożywanie alkoholu w miejscach zabronionych. Jeżeli chodzi o liczby to sprawozdanie wszystko bardzo dokładnie przedstawia. Pan Komendant poruszył kwestię nowego wdrażanego programu pn.: Dzielnicowi są wśród nas, zostanie on odciążony z innych zadań, które wykonywał a musi jak najwięcej i jak najbliżej przebywać wśród mieszkańców, i drugi program pod nazwą „Moja komenda”, łatwiejszy dostęp mieszkańca do policjanta, zwłaszcza do dzielnicowego i trzeci program dotyczący krajowej mapy zagrożeń bezpieczeństwa, gdzie każdy ma możliwość wskazania takich miejsc niebezpiecznych, akty wandalizmu, niszczenia zielenie itp.
Głos zabrał radny Piotr Włodarczyk, który stwierdził, że dzielnicowi są faktycznie coraz bardziej widoczni. Zastępca Komendanta Policji poinformował, że jeżeli jakieś miejsce, które wydaje się niebezpieczne , jest wskazane, to policja musi to sprawdzić i zweryfikować. Zastępca Komendanta Policji dodał, że jeżeli jest jakieś zagrożenie, to należy zgłosić na policję, wtedy policja to monitoruje w miarę, zakłada tzw. kartę weryfikacji, policja ma 5 dni na dokonanie takiej weryfikacji, nie jest to system doskonały, wiele zgłaszanych przez mieszkańców zagrożeń okazuje się prawdą, w zgłaszanych miejscach częściej pojawia się policja, są częstsze patrole, gdyż wiele takich zgłoszeń się potwierdza.
Radny Norbert Waliczek zapytał, czy możliwy jest powrót komisariatu policji na wieś Lasowice, w zeszłym roku było dużo niewyjaśnionych włamań.
Zastępca Komendanta stwierdził, że kradzieże z włamaniem są w kategorii zdarzeń ze szczególnym uciążliwych, podpisano porozumienie z wójtem odnośnie służb ponadnormatywnych i w te tereny będą kierowani mundurowi policjanci, gdyż na 13 miejscowości jest jeden dzielnicowy. Jeżeli chodzi o krajowa mapę to miała ona tez weryfikować strukturę działań policji jeżeli chodzi o zagrożenia. Jeżeli chodzi o Lasowice Wielkie to jedynie zdiagnozowane zagrożenia tam ujęte w tej mapie analizy zagrożeń to przekraczanie prędkości i ubytki na drodze. W porównaniu z całym powiatem jeżeli chodzi o tę mapę to nie ma tam zbyt wiele zagrożeń, jeżeli chodzi o Lasowice.
Radny Andrzej Olech podziękował Zastępcy Komendanta Policji za dobrą współprace z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji. Komendant policji poinformował również o kampanii jaka trwa jeżeli chodzi o zabezpieczenie ludzi w elementy odblaskowe. Zastępca Komendanta Policji stwierdził, że kampanie informacyjne są bardzo potrzebne, gdyż ludzie nie maja świadomości pewnych zachowań, które wymagane są przepisami prawa.
Przewodniczący komisji podziękował panu Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Kluczborku. Kolejno głos zabrała pani Małgorzata Zabierowska - Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Kluczborku, która poinformowała, że sprawozdanie jest podawane do informacji publicznej. W zeszłym roku na terenie powiatu kluczborskiego nie zanotowano chorób wysoce zakaźnych ale do takiej sytuacji zawsze może dojść, pod koniec ubiegłego roku była grypa ptaków i grypa sezonowa, w takiej sytuacji może dojść do rozprzestrzeniania się wirusa pandemicznego. Na terenie naszego powiatu nie mamy wyznaczonego miejsca czasowego przemieszczania ludności na czas takich okoliczności, kwarantannę można odbywać albo w domu albo w specjalnie do tego przygotowanym obiekcie, my w naszym powiecie nie mamy takiego obiektu. Kolejno pani Dyrektor poruszyła kwestię szczepień, jest to problem ogólnoświatowy, rodzice nie chcą szczepić dzieci, są przypadki zgonów wśród dzieci na choroby dawno już w społeczeństwach nieobecne. My możemy jedynie wnieść o ukaranie, nikt jednak jeszcze nie dostał grzywny, jest bowiem droga odwoławcza. W porównaniu z innymi krajami mamy dość dużą zachorowalność na salmonellę, chodzi głównie o mięso-drób i jaja. Kolejnym zagadnieniem, które poruszyła pani Dyrektor była kwestia zakażeń szpitalnych. W ubiegłym roku było 6 skażeń mikrobiologicznych wody, skażenie bakterią e-coli może być dowodem na obecność innych drobnoustrojów chorobotwórczych i taki wodociąg zamykamy, natomiast jeżeli występuje pojedyncza bakteria grupy coli to taki wodociąg niekoniecznie musi być zamknięty. Jednak zawsze jeżeli coś się wykryje wodę, to inaczej już taki wodociąg jest traktowany, do gminy należy od razu podać do informacji dla mieszkańców o ewentualnym zanieczyszczeniu. Pani Dyrektor poruszyła jeszcze kwestię sprzedaży produktów żywnościowych przeterminowanych , zwłaszcza w małych miejscowościach. Kolejna poruszona kwestia była sprzedaż suplementów przez internet. Przewodniczący komisji podziękował pani Dyrektor za przedstawienie powyższej informacji.
Powyższa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.3
Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXIX sesję w następujących sprawach: w sprawie zmiany Uchwały w sprawie uchwalenia Budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2017 rok, w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Bogacicy na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego oraz sprzętu pożarniczego, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Byczynie na zakup pojazdu specjalnego drabiny mechanicznej, w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego – jako Lidera Partnerstwa do projektu pn.: „Elektroniczne usługi publiczne - e-administracja dla Gminy Kluczbork, Powiatu Kluczborskiego i Powiatu Oleskiego”, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego, w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu
w Kluczborku na 2017 rok, w sprawie dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. Ponadto Przewodniczący przedstawił ponadto Ocenę stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2016 rok, Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za 2016 rok, Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej PSP w Kluczborku za 2016 rok oraz Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.02.2017 r. do 2.03.2017 r.
W projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie wprowadza się zmiany w Uchwale Nr XXVII/178/2016 z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017 w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 6.926.547 zł, w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 1.545.449 zł; zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 5.381.098 zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 8.882.544 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 1.520.580 zł; zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 7.361.964 zł. Różnica pomiędzy dochodami, a wydatkami stanowi deficyt budżetu w kwocie 7.349.776 zł. Wprowadza się zmiany w planie dotacji na rok 2017. Ponadto wprowadza się do uchwały budżetowej następujące rozdziały: w dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe, rozdział 15095 – Pozostała działalność, w dziale 600 – Transport i łączność, rozdział 60016 – Drogi publiczne gminne, rozdział 60095 – Pozostała działalność, w dziale – 801 – Oświata i wychowanie, rozdział – 80195 – Pozostała działalność, w dziale – 803 – Szkolnictwo wyższe, rozdział – 80306 – Działalność dydaktyczna, w dziale 851 – Ochrona zdrowia, rozdział – 85149 – Programy profilaktyki zdrowotnej, w dziale – 852 – Pomoc społeczna, rozdział – 85205 – Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, rozdział – 85220 – Jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej, w dziale 853 – Pozostałe działania w zakresie polityki społecznej, rozdział – 85334 – pomoc dla repatriantów, w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział – 90019 – Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejno Przewodnczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 1.545.449 zł, zwiększono dochody majątkowe o kwotę 5.381.098 zł., zwiększono wydatki bieżące o kwotę 1.520.580 zł, zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 7.361.964 zł. Wprowadzono zwiększenie wydatków bieżących w przedsięwzięciach pn. "Bliżej siebie" projekt w ramach RPO WO na lata 2014 - 2020, "Byczyński Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej dla subregionu północnego", "Praktyka czyni mistrza", "Wsparcie innowacyjności MŚP Subregionu Kluczbork - Namysłów - Olesno". Wprowadzono zwiększenie wydatków majątkowych w przedsięwzięciu pn. " Remont balustrady wiaduktu drogowego o numerze ewidencyjnym JNI 01018588 nad zelektryfikowaną linią kolejową relacji Kluczbork - Poznań w miejscowości Byczyna w ciągu drogi powiatowej 1302O w km 0+671". Wprowadzono zmianę poprzez przekwalifikowanie wydatków bieżących i majątkowych na zadaniach "Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego" z wydatków na programy, projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno - prywatnego na wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe. Wprowadzono nowe przedsięwzięcia w wydatkach bieżących i majątkowych pn. "Realizacja strategii nieskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego projekt RPO WO 2014-2020" oraz "Remonty cząstkowe dróg" i "e usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego". Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Projekt powyżej uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego do kwoty 5.958.458 zł z 10 letnim okresem spłaty, począwszy od 2018 roku. Kredyt będzie przeznaczony na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów. Wybór banku kredytującego nastąpi zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, a zabezpieczeniem kredytu będzie weksel in blanco. Radni jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.
Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Bogacicy na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego oraz sprzętu pożarniczego, projekt uchwały w sprawie w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Byczynie na zakup pojazdu specjalnego drabiny mechanicznej. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższe projekty uchwały.
Kolejnym przedstawionym projektem był projekt w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego – jako Lidera Partnerstwa do projektu pn.: „Elektroniczne usługi publiczne - e-administracja dla Gminy Kluczbork, Powiatu Kluczborskiego i Powiatu Oleskiego”. arząd Województwa Opolskiego jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie projektów określonych dla działania 10.3 E-usługi publiczne. Jednostki samorządu terytorialnego mogą ubiegać się o wsparcie projektów z zakresu rozwoju elektronicznych usług publicznych szczebla regionalnego/lokalnego, w tym m.in. projektów z zakresu e-administracji, e-zdrowia, e-kultury, systemów informacji przestrzennej . Złożenie projektu partnerskiego (Lider Powiat Kluczborski, Partnerzy Gmina Kluczbork, Powiat Oleski) korzystnie wpłynie na punktacje wniosku w odniesieniu do kryteriów merytorycznych szczegółowo punktowanych. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego. Przedmiotem dzierżawy jest grunt o powierzchni 30 m2 pod kontener telefoniczny RSU-5 stanowiący własność firmy NETIA S.A. na działce gruntowej. Przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Powiatu Kluczborskiego i jest w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku. Dyrektor Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku jako trwały zarządca przedmiotowej nieruchomości wnioskuje o przedłużenie umowy dzierżawy na kolejne 3 lata na rzecz dotychczasowego dzierżawcy - firmie Netia, który korzystał z przedmiotowej nieruchomości na podstawie umowy dzierżawy zawartej na czas oznaczony do lat 3. Powyższy projekt zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualny przypadek zawarcia kolejnej umowy dzierżawy na czas określony do 3 lat, na rzecz firmy NETIA S.A., która korzystała z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas określony do 3 lat. Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w tym przypadku. Członkowie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2017 rok. Radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejno przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. Art. 213 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe obliguje organ stanowiący powiatu do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła w/w uchwałę w dniu 2 marca 2017 roku, która została przekazana do zaopiniowania związkom zawodowym zrzeszającym pracowników jednostek oświatowych Powiatu Kluczborskiego oraz Opolskiemu Kuratorowi Oświaty. Po uzyskaniu pozytywnej opinii Opolskiego Kuratora Oświaty, Rada Powiatu w Kluczborku, w terminie do 31 marca 2017 r., jest zobowiązana do podjęcia właściwej uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. oraz od dnia 1 września 2019 r. Niniejsza uchwała zgodnie z ust.1 art. 217 w/w ustawy ustala plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i szkół specjalnych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., ustala plan sieci publicznych szkół ponadpodstawowych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. Uchwała Nr XXVIII/181/2017 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 2 marca 2017 r. w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego została zaopiniowana przez następujące związki zawodowe, zrzeszające pracowników jednostek oświatowych Powiatu Kluczborskiego: Zarząd Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Kluczborku, Komisję Zakładową Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania w Kluczborku, Komisję Zakładową NSZZ „Solidarność” przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku, Oddziałową Organizację Związku Zawodowego „Rada Poradnictwa” w Kluczborku.
Głos zabrał pan Sekretarz, który wyjaśnił, że radni nie dostali jeszcze projektu uchwały, dostaną go przed sesja, gdy będzie opinia kuratora, kurator ma 21 dni na zaopiniowanie, uchwały powinne być podjęte do 31 marca, stąd taka sytuacja, sytuacja taka ma miejsce w większości samorządów. Członkowie komisji pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Ad.4
Pani Wicestarosta poinformowała, że nasz szpital powiatowy będzie w poziomie pierwszym, jeżeli chodzi o laryngologie to albo wejdzie do sieci szpitali, albo będzie musiała stanąć do konkursów. Podobno 92 % będzie finansowania, 8% finansowania będzie na zasadzie będzie na zasadzie konkursów. Na dzień dzisiejszy jest tylko taka informacja, do 29 czerwca 2017 r. ma być już lista szpitali, które wejdą do sieci, lista ma być zaktualizowana w miesiącu wrześniu.
Ad. 5
Nie wniesiono wolnych wniosków.
Ad. 6
Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek
Protokołowała
Katarzyna Hołdys